eitaa logo
کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
5.4هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
294 ویدیو
411 فایل
کانال تخصصی شهید رابع علامه ذوالفنون، فرید و بصیرِ عصر، جامع معقول و منقول، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره سیره، مواضع و آثار مقالات، نظرات پژوهشگران و... کانال دوم در سروش(لوایح): 📲https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe خادم کانال: @HHAMIDII20
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 به بهانه سالمرگ ایدئولوگ ماتریالیست(ماده باور) ضد دین و توحید، کارل مارکس/۱۴ مارس ۱۸۸۳ او به‌ همراه فردریش انگلس، مانیفست کمونیست را که مشهورترین رسالهٔ تاریخ جنبش سوسیالیستی است منتشر کرده‌است. مارکس نویسندۀ «سرمایه» مهم‌ترین کتاب این جنبش است. مارکس در، ک، نقد عناصر فلسفه حق می‌گوید: «پیش نقد هر نقدی نقد به دین است»! همچنین مارکس، در مصاحبه‌ای می‌گوید که به خدا معتقد نیست/ اسناد بین‌الملل اول، ترجمهٔ مراد فرهاد پور و صالح نجفی 📑 نظریه ی مارکس درباره ی انتظار بشر از دین چیست و چه اشکالاتی بر آن وارد است؟ 🖋نویسنده: دکتر عبدالحسین خسرو پناه👇 https://hawzah.net/fa/Magazine/View/4632/4637/35041/ ⁉️ آیا می دانید که کدام مرجع تقلید بیش از یک قرن پیش درباره خطر فعالیت فرقه ها و مکاتب نوظهورِ انحرافی، هشدار داد؟🔰 💠 مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف:🔰 ...در این عصر ما فرقه‌هایی پیدا شده‌اند که بالمره منکر ادیان و حقوق و حدود هستند. این فرق مستحدثه را، بر حسب تفاوت اغراض، اسمهای مختلف است: آنارشیست[۱]، نیهیلیست[۲]، ناطورالیست[۳]، بابیست[۴]، سوسیالیست[۵]*، (ماتریالیست[۶]*)، ... و اینها یک نحو چالاکی و تردستی در اثاره [برانگیختن] فتنه و فساد دارند و به واسطه ورزشی که در این کارها کرده‌اند، هر جا که هستند، آنجا را آشفته و پریشان می‌کنند. سالهاست که دو دسته اخیر از اینها، در ایران پیدا شده و مثل شیطان، مشغول وسوسه و راهزنی و فریبندگی عوام اضل من الانعام هستند. یکی فرقه "بابیه" است و دیگر فرقه "طبیعیه". این دو فرقه، لفظاً مختلف است و لبّاً [= در باطن] متفق هستند و مقصد صمیمی آنها نسبت به مملکت ایران، دو امر عظیم است: یکی تغییر مذهب، و دیگری تبدیل حکومت[از صورت و ظاهر اسلامی به صورت و باطن صد در صد ضد اسلامی] / ر. ک: رسائل، اعلامیه‌ها…، محمد ترکمان [۱] اقتدارگریزی، سروری‌ستیزی یا آنارشیسم (به فرانسوی: Anarchisme) در زبان سیاسی به معنای نظامی اجتماعی و سیاسی بدون دولت، یا به‌طور کلی جامعه‌ای فاقد هرگونه ساختار طبقاتی یا حکومتی است. آنارشیسم، همکاری داوطلبانه را درست می‌داند در قالب ایجاد گروه‌های خودمختار! آنارشیست‌ها به‌طور کلی با حاکمیت هرگونه دولت مخالفند و دموکراسی را نیز استبداد اکثریت می‌دانند.نهایت کار آنارشیسم، هرج و مرج است. [۲] در فلسفه، بی‌معنی‌اِنگاری، به معنای انکار معنی و ارزش برای هستی جهان است. هیچ‌انگاری، نیست‌انگاری یا نیهیلیسم (برگرفته از nihil لاتین به معنای هیچ)، نام‌های دیگر بی‌معنی‌انگاری است. بی‌معنی‌انگاری، به هر نوع دیدگاه فلسفی گفته می‌شود که وجود یک بنیان عینی (ابژکتیو) برای نظام ارزشی بشر را رد می‌کند.این اندیشه معمولاً در ارتباط نزدیک با بدبینی عمیق و شک‌گرایی رادیکال است. [۳] طبیعت‌گرایی یا ناطورالیسم یا ناتورالیسم (به فرانسوی: Naturalisme) گرایش و جنبش ادبی است که اواخر قرن نوزده تحت تأثیر نظریات داروین که معتقد بود انسان از نسل میمون است! شکل گرفت. این جنبش بر جزئیات روزمرهٔ زندگی تأکید می‌کرد، چرا که رفتار آدمی و سرنوشتش را در چارچوب جبر تحمیل شده از سوی وراثت و محیط به رسمیت می‌شناخت. [۴] بابیت یا آیین بابی (بیانی)، بابیه، بابیست، فرقه ای ضاله که در سال ۱۲۶۰ ق توسط انگلیس، با عاملیت علی‌محمد باب برای ضربه به تشیع جعفری در ایران پدید آمد. باب خود را پیامبری جدید و بشارت دهندهٔ دینی که قرار است پس از او توسط «من یُظهِره‌الله» (آنکه خداوند او را ظاهر خواهد ساخت)، ظاهر شود خواند. دستگیر و اعدام شد، پیروانش که به «بابی» مشهور بودند بر طبق بیانات باب به دنبال «من یظهره الله» می‌گشتند. تا اینکه بهاءالله، خود را «من یظهره الله» یا همان موعود خواند. برخی بابیان به او ایمان آورده و بهائی نام گرفته و برخی دیگر مرید یحیی صبح ازل شده، ازلی نامیده شدند [۵]* جامعه‌خواهی، جامعه‌گرایی یا سوسیالیسم (به فرانسوی: Socialisme)، اندیشه‌ای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است که برای ایجاد نظم اجتماعی مبتنی بر انسجام همگانی می‌کوشد.هدف سوسیالیسم نفی و لغو مالکیت خصوصی است و برقراری مالکیت اجتماعی بر ابزارهای تولید. این «مالکیت اجتماعی» ممکن است مستقیم باشد، مانند مالکیت و ادارهٔ صنایع توسّط شوراهای کارگری، یا غیرمستقیم باشد، از طریق مالکیت و ادارهٔ دولتی صنایع [۶]* مادّه‌گرایی، مادّه‌باوری یا ماتریالیسم (به انگلیسی: Materialism)به دیدگاهی گفته می‌شود که بر این باور است که هر آنچه در هستی وجود دارد ماده یا انرژی است و همهٔ چیزها از ماده تشکیل شده‌اند و همهٔ پدیده‌ها (از جمله آگاهی) نتیجهٔ برهم‌کنش‌های مادی است. به عبارت دیگر، ماده تنها چیز است و واقعیت عملاً همان کیفیت‌های در حالِ رخ دادنِ ماده و انرژی است.شاخه‌های مهم آن ماده‌باوری مکانیکی و ماده‌باوری دیالکتیکی می‌باشند. ✳️ @ShahidRabe
🏴 به بهانه سالگرد قمری ارتحال مرجع بزرگ شیعه، میرزا سید محمد حسن شیرازی(ره)، زعیم جنبش تحریم تنباکو، شاگرد و وارث سیاستِ شیخ الاعظم مرتضی انصاری(ره) و استادِ اصلی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)/۲۴شعبان۱۳۱۲ق ✍ علامه شیخ فضل الله، پس از ۲۰ سال اقامت در عتبات و کسب دانش کلان و جامعیت علمی، در محرم ۱۳۰۳ با کوله باری گران از دانش و تقوا به عنوان جامع علوم معقول و منقول، با نظر استادش میرزا محمد حسن شیرازی (مرجعیت عام وقت) از سامرا به تهران بازگشت، تا به صورت پاره ای از وجود میرزای شیرازی، زعامت دینی و سیاسی مردم را عهده دار گردد. علامه امینی(صاحب الغدیر) می گوید: [شیخ فضل الله] مرجعیت تام پیدا کرد، وقتی به ایران آمد... ارتباط شیخ با استادش، میرزای شیرازی، که از وی همه جا به سیدنا الاستاد، تعبیر می آورد، چنان صمیمی و مستحکم بود، که میرزا در زمان حیات مبارکش، مرجعیت شیخ را تأیید کرد و در پاسخ به این سؤال که آیا اجازه می فرمایید به عنوان ارجاع احتیاطات فتوا به "غیر" به شیخ فضل الله نوری رجوع کنیم(یعنی از شیخ تقلید کنیم)؟ فرموده بود: «میان من و شیخ فضل الله، غیریتی نیست، او خود من و نفس من است» شیخ فضل الله نیز، با اینکه بر اساس لیاقت هایش در جایگاه مرجعیت قرار گرفته بود، ولی با این حال، با تقوایی مثال زدنی، اهتمام بسیاری در حفظ حریم و حرمت مرجعیت میرزا داشت. برای نمونه، در سال های ۱۳۰۵ و ۱۳۰۶ ق ضمن خدمات علمی- فرهنگی و اجتماعی خود در پایتخت، فتاوای میرزای شیرازی را مبنای رساله عملیه خویش قرار داد و در انطباق با فتاوای خود، با اضافات و اصلاحاتی(پاسخ به احتیاطات میرزا، رفع شبهه و اشکال از برخی پاسخ ها) آنرا طبع کرد و در چند رساله، انتشار داد.[۱]* شیخ در آغاز یکی از رساله های خود، چنین مرقوم فرموده👇 «این[تعداد] مسأله که در این اوراق مسطور است، از فتاوای جناب حجت الاسلام سیدناالاستاد میرزای شیرازی(دام ظله) می باشد...مقلدین به آن عمل نمایند، صحیح است ان شاء الله. حرّره الأحقر فضل الله نوری، فی ۲۹ شهر صفر ۱۳۰۶» ✍ در عصر حاضر نیز، رساله عملیه برخی از مراجع تقلید، عیناً یا با اندکی تغییر، همان فتاوای استادان و مراجع مورد قبول ماقبلشان می باشد که توسط افراد غیر، گردآوری شده، ولی رساله عملیه علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، توسط خود ایشان تنظیم و نگارش یافته است. [۱]* رساله عملیه مرجع شهید علامه نوری، مشتمل بر رساله های زیر است🔰 📙۱- رساله ۶۰ مسأله/چاپ سنگی، تهران ۱۳۰۶، به کتابت احمد تفرشی 📘۲- رساله ۲۳۶ مسئله(النافع المسائل یا زبدة المسائل)، ۱۳۰۵چاپ در تهران-۱۳۰۶چاپ در بمبئی، به کتابت عبدالحسین بن مفید شیرازی، موجود در کتابخانه دانشکده الهیات تهران(فهرست نسخ خطی ص ۲۴۳) ✍ در سال ۱۳۱۱ق تحت نظر جامع مرجع شهید، این دو رساله (۶۰ و ۲۳۶ مسأله) با یکدیگر، تجمیع و در چاپخانه مفید عام پریس لاهور، تحت عنوان سؤال و جواب (۲۹۶ مسأله) به چاپ رسید. 📗۳- اجوبة المسائل (رساله عملیه فارسی مرجع شهید)، به کتابت غلامحسین خوانساری در صفر ۱۳۰۸/موجود به شماره ۱۳۷۴۰ در فهرست آستان قدس رضوی، ج۲۳، ص ۶۳) 📕۴- المسألة شیخ مرتضی انصاری(ره)، که میرزای شیرازی آرای خود را به صورت تعلیقه بر آن نوشته و مرجع شهید نیز با تقریظی به آن، صحتش را تأیید و مقلدین خود را به عمل بدان، فراخوانده است. در تقریظ مرجع شهید آمده:🔰 ...باکی نیست برای مقلدین، که عمل نمایند به آنچه در این رساله مذکور است. إِنْ شَاءَ اللَّٰهُ تعالی.حرّره الأحقر فضل الله نوری ⁉️نقش محوری و مدیریتی مرجع شهید در جنبش تنباکو🔰 ✍ علامه نوری(ره)، در دوره اقامت خود در تهران، خدمات پرشماری انجام داد؛ امّا اوج آن در جریان هایی مانند تحریم تنباکو بود که در این باره، نقش های سه گانه ای را عهده دار بود: 💢۱- مجرای ارتباط و اطّلاعات میرزای شیرازی در پایتخت؛ و مشوق و ترغیب کننده ایشان به پشتیبانی مستمر از این جنبش و درخواست کننده صدور فتوای تحریم(که اگر فرد دیگری غیر از او این درخواست را از میرزا می کرد، کار جنبش به سرانجام نمی رسید و این، خود نشان از اطمینان کامل میرزا، به وی داشت) 💢۲- خنثی کردن تبلیغات سویی که ضدّ جنبش راه می افتاد و همراه نمودن دیگر علما با جنبش 💢۳- نفوذ دادن روح دینی در جنبش و ریشه دار کردن هویت مذهبی آن ✍ در واقع، از زمان پیروزی جنبش تنباکو، دشمنان دین و مملکت، عظمت شیخ را شناختند و حرکاتش را زیر ذره بین قرار دادند.از این رو میرزای شیرازی همواره نگران حالش بود و جویای احوالش 🌹شادی روحشان، الفاتحه مع الصلوات 🔸منابع: الذریعة إلی تصانیف الشیعة، آقا بزرگ تهرانی/اَعیانُ الشّیعه، سید محسن امین/شهداء الفضیلة، علامه امینی/ک، مجموعه رسائل...شیخ فضل الله، محمد ترکمان/ ک، تنهای شکیبا، ک، اندیشه سبز زندگی سرخ، علی ابوالحسنی/مهدی انصاری در همایش دیده بان بیدار،... ✳️ @ShahidRabe
🕌 ✍ هر ساله از ۲۱ شعبان المعظم تا پایان آن، دهه تکریم و تعظیم مساجد، نام‌گذاری شده است. به مناسبت این دهه، از چهار تاریخی تهران که بطور مستقیم، مرتبط با مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه الشریف بودند یادی می کنیم. ✅ ۱- مسجدمدرسه حاج میرزا زَکی/ تهران در محله سنگلج تهران، پایگاه انقلابیون اسلام خواه (مشروعه خواه) 📷 تصویری کم نظیر از نماز جماعت انقلابیون مشروعه خواه به امامت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ۱۲۸۸ در مسجد زَکی. میرزا محمد رضا کلهر کرمانشاهی، خطاط نامدار و مشهور دوره قاجار و از مقلدین و مریدان مرجع شهید، در این مکان تدریس خط داشت. ✅ ۲- مسجد مرجع شهید شیخ فضل الله نوری(ره)/ تهران که در دوره قاجار مسجدمدرسه بود و به یونس خان شهرت داشت. ✍ خاطره آقای ابوذر بیدار از دوستان شهید غفاری/در مصاحبه با جوان آنلاین: شهید آيت‌الله غفاری مسجد شهید شيخ فضل‌الله نوری را احيا كرد و پيشنماز آنجا بود. اوايل كه سر و وضع خاكی و نامرتب شهيد غفاری را میدیدم تعجب می‌كردم، بعد متوجه شدم ايشان دارد (با همکاری معمار معروف، مرحوم حسین لرزاده) مسجد شهيد شيخ فضل‌الله نوری را در پشت وزارت كشور شاه (شهرداری فعلی تهران) در جوار بیت شیخ شهید، بازسازی می ‌كند. شهيد غفاری قصد داشت با اين كار، ياد و خاطره آن شهيد مبارز و مجاهد را زنده نگه دارد. شنيده میشد وزير كشور وقت به بهانه كمبود جا، می‌خواهد اين مسجد تاریخی را خراب كند و به‌جايش برای وزارت كشور پاركينگ بسازد! كه با اين اقدام شهيد غفاری، عملاً به بن‌بست خورد و پروژه تخريب مسجد منتفی شد.(شهید غفاری همچنین قصد داشت بیت در حال تخریب شیخ را که در جوار این مسجد است بازسازی کند که به شهادت رسید و میسر نشد) ✍ تاریخچه، مشخصات و تصاویر مسجد شهید شیخ فضل الله نوری(پس از ۱۸ ماه، جنازه سالم مرجع شهید از محل اختفای منزل، خارج و قبل از انتقال به قم، یک شب در این مسجد قرار گرفت/کتاب سر دار، تندرکیا)👇 http://safarnevis.com/?p=8277 ✅ ۳- مسجدمدرسه مجدالدوله (مجد)/ تهران توضیح اینکه مرجع شهید علامه شیخ فضل‌اللّه نوری، مردم دیندار را به راه‌اندازی مدارس جدید ترغیب می‌کرد و خود نیز در کمک به این راه پیش‌قدم شده بود. این"مسجدمدرسه" بزرگ را نیز با ترغیب مجدالدوله که از متدینین معتمد و مورد وثوق مردم و دارای تمکن مالی بود در محله سنگلج (حسن آباد) ساخت و راه اندازی نمود. این مسجدمدرسه که اکنون نیز حوزه ای فعال است به نام "مجد" شهرت دارد. این مسجدمدرسه دارای چهار شبستان بزرگ، ۱۱حجره و کتابخانه و با حیاطی وسیع و زیبا می باشد. مرجع شهید شخصاً در مراسم افتتاح آن شرکت نمود. نماز جماعت به امامتش برگزار گردید و متولی و پیشنماز آنرا تعیین کرد. که یکی ازشاگردان و یارانش به نام ملا محمد آملی (پدر شیخ محمد تقی آملی) بود که در قضایای دستگیری و شهادت مرجع شهید به دست عوامل انگلیس، او را نیز دستگیر و بعد ها به یکی از نقاط مازندران تبعید نمودند./رجا نیوز ✅ ۴- مسجدمدرسه مشیر (مسجد ساعت)/ تهران که مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) شخصا" وقف نامه آنرا تنظیم نموده است. نشانی: خیابان مولوی، نرسیده به وحدت اسلامی، نبش خیابان شهید تشکری موحدی تصاویر 🔰 http://shabestan.ir/detail/News/696580 ✳️ @ShahidRabe