🔴 از منظر اندیشمندان و متفکرین ایران اسلامی
✍ دکتر شهریار زرشناس عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است، سابقه همکاری با شهید سید مرتضی آوینی در نشریه سوره و انتشار نشریه مشرق را نیز در کارنامه فرهنگی خود دارد.
«فرهنگ، سیاست، فلسفه»، «تاملاتی درباره روشنفکری در ایران»، «مدرنیته، آزادی و پسا مدرنیسم»، «جامعه باز، آخرین اتوپی در تمدن غرب»، «شبه مدرنیته در ایران»، «واژه نامه فرهنگی سیاسی» و «مبانی نظری غرب مدرن» از جمله آثار منتشر شده اوست.
«درآمدی به رویکردها و مکاتب ادبی» از آخرین آثار اوست که توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.
1⃣✍ گفتگویی خواندنی با ایشان در خصوص جریان غربگرای مشروطه و اندیشه و تفکر زعیم نهضت مشروعه خواهی، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)🔰
💠 دکتر زرشناس:
به گمان من راهی که شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری به ما نشان داد هنوز هم برای ما ماندگار و قابل استفاده است.
یعنی شما نگاه کنید جمهوری اسلامی به نوعی مشروطه مشروعه آیت الله شیخ فضل الله نوری است، من گمان می کنم که انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) در سال 57 همان مشروطه مشروعه آیت الله فضل الله نوری است.
بنابر این من فکر می کنم ایشان از وجوه سلبی و ایجابی نکات بسیار زیادی دارند که می توانیم از آنها استفاده کنیم...کامل گفتگو👇
http://nafsaniat.blogfa.com/post/76
2⃣✍ دکتر زرشناس معتقد است هیچکس مانند مرجع شهید علامه شیخ فضلالله نوری اعلی الله مقامه، ماهیت غرب مدرن را در دوره مشروطه درک نکرد.🔰
💠 دکتر زرشناس:
«شهید آیتالله شیخ فضلالله نوری یک نابغه و پدیدهای بینظیر است. در دورهای که هنوز مظاهر روشنفکری ظهور نکرده و ماهیت ادعاهای آنها دقیقاً آشکارنشده و برخی روحانیون برجسته -اگر در برابر ظواهر زیبای روشنفکری همراه نمیشوند- اما دچار انفعال میشوند، شیخ فضلالله عمق این جریان را میبیند، این مسئله نشانه عظمت علمی و فکری ایشان است.»
✍ این استاد دانشگاه معتقد است «امروز یا حتی از پنجاه سال پیش که تجربه حکومت مدرن رضاشاه و محمدرضا شاه را داریم فهم مدرنیته ساده است، هنر آن است که در سال 1325 قمری بفهمید دموکراسی یا آزادی که منورالفکران میگویند چیست؟ لوایحی که شیخ فضلالله در تحصن حرم حضرت عبدالعظیم (ع) نوشته نشان از شناخت عمیق از اندیشه غرب دارد. ایشان واقعاً اولین غربشناس تاریخ ما و مظهر روحانیت بیدار، آگاه، هوشیار، هوشمند، مقاوم و مجاهد است. پرسشهایی که ایشان از ماهیت غرب مدرن مطرح میکند نسبت به زمان خود شاهکار است. چنین درکی بینظیر است و کمتر کسی این درک را دارد.»
زرشناس با تأکید بر اینکه شیخ فضلالله نوری آغازگر غربشناسی نقادانه در ایران است که متأسفانه ناشناخته مانده است، میگوید: «بسیاری از علما و دغدغه مندان عصر مشروطه، هنوز خطر وجوه فرهنگی مدرنیته و مشروطه موردنظر منورالفکران را درک نکرده بودند و نگاهشان بیشتر سیاسی بود. هرچند اولین مواجهههای ما با آنها سیاسی و اخلاقی بوده و مثلاً در برابر مظاهر اخلاقی نگران میشدیم و یا به مواجهههای سیاسی میپرداختیم، اما مواجهه فرهنگی عمیق با این جریان بوسیله آیتالله شهید شیخ فضلالله نوری آغاز میشود.»
این پژوهشگر حوزه ادبیات، فرهنگ و سیاست معتقد است: «کسی مانند شیخ شهید در آن دوره نیست که ماهیت غرب مدرن را بهخوبی شناخته و باطن مقولاتی چون آزادی و مساوات را درک کرده باشد و تا این درجه ایستادگی کند. ما حرکتهای اسلامگرایانه همچون سید جمال و دیگران را داریم که بهنوعی با آرای مدرنیستی بهنوعی درآمیختهاند. آنجا که یک تقابل خالصانه وجود دارد، تقابل شیخ شهید است.»
زرشناس میگوید: «آنچه شیخ، صدسال پیش، در آن فضای محدود و غبارآلود، بدون داشتن وسایل ارتباطجمعی در میان سطور رسائل خود درباره غرب فریاد زده است، امروز بعضی از غربشناسان ما با پیدا شدن اینهمه اسناد و اطلاعات و اخبار، تازه زمزمهاش میکنند.»/منبع👇
https://www.bultannews.com/fa/news/621622
@ShahidRabe
🌺🍃ولادت با سعادت حضرت عباس علیه السلام و #روز_جانباز گرامی باد
✅ زیارت حضرت عباس (ع) - متن و ترجمه استاد انصاریان - صوتی👇
http://www.erfan.ir/mafatih263/
@ShahidRabe
⁉️ ماجرای #جانباز شدن مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، بیش از یک قرن پیش و در جریان ترور نافرجام ایشان توسط عوامل انگلیس🔰
✍ شيخ فضل اللّه نورى از جمله عالمان بزرگى بود كه در جایگاه مرجعیت دینی پایتخت و رهبرى نهضت اسلام خواهی و ضد استکباری، نقش اساسی را ايفا نمود و زمينه هاى تحصن مردم عليه استبداد و استکبار زمان را در حرم حضرت عبدالعظيم(ع) فراهم آورد. #مرجع_شهید از جمله رادمردانى بود كه در برابر بيگانه سر تسليم فرود نياورد از اين رو طرح ترور شيخ، در سفارت انگليس خبیث و توسط عوامل انجمن مخفی فراماسونری تهیه شد و به دست جوان عیاش ماجراجو و دین ستیزی به نام كريم دواتچی(دواتگر) داده شد تا به هنگام بازگشت شيخ به منزل به مورد اجرا در آيد.
در اثر اين ترور، شيخ به شدت از ناحیه پای چپ مجروح شد، و تعدادى از همراهان ایشان نیز زخمى شدند.[پای چپ مرجع شهید کوتاهتر شد و تا آخر عمر مبارکش می لنگید و از درد ناشی از آن رنج می برد].نقل است یکی از یاران شیخ با فداکاری خود را حائل کرد بود و مانع از فرجام این عمل شوم شد(طلبه شجاع، حاجی آقای دماوندی).ضارب دستگیر شد، شيخ او را با بزرگواری بخشيد.
در بازجويى از وى، اسامى افرادى به ميان آمد كه با سفارت انگليس در ارتباط بودند.
عاقبت كريم! درست هشت سال پس از شهادت مرجع شهید(ره)، او توسط هم تیمی هایش به جرم قتل و اخاذی، ولی در واقع، حذف درون گروهی! به قتل رسيد. وى عضو گروه تروریستی كميته مجازات از شاخه های نظامی انجمن مخفی فراماسونری انگلیس در ایران بود که با هدف از بين بردن افراد مانع و مخالف با سیاست های مورد نظر انگلیس در مشروطه، تشکیل شده بود!
✍ روایت مشرق نیوز از ترور نافرجام شیخ🔰
مرجع شهید شیخ فضلالله نوری (نظریه پرداز مشروطه مشروعه) یکی از افرادی بود که ابتدا از مشروطه حمایت کرد اما بعد به یکی از مخالفان آن تبدیل شد. استنباط وی از مشروطه، نظامی بود که در آن احکام شرع به صورت قانون درآیند. یعنی بتوان یک نظامی به وجود آورد که در آن احکام شرع اجرا و حفظ شود. وی «مشروطه» را «مشروعه» اعلام نمود. واژه «مشروعه» مشتق از ریشه شریعت و به مثابه مشروطه بود. یعنی در یک نظام مشروطه، طرفدار شریعت بودن. کسروی [روحانی نمای نفوذی فراماسون و از مأمورین تحریف تاریخ مشروطه] معتقد است که مشروطه مشروعه برای شیخ فضلالله و هوادارانش به معنای نظامی بود که در آن مجتهدین تنها مرجع قانونگذاری هستند.در مورد دلیل مخالفت شیخ با مشروطه، انگیزههای مختلفی وجود داشته است. جان فوران در کتاب"مقاومت شکننده" معتقد است که در کنار همه انگیزههای مختلف، انگیزه اصلی، انگیزه دفاع از اسلام در مقابل غرب بود.
این یک واقعیت است که دو قدرت آن زمان یعنی انگلستان و روسیه با تمام اختلافاتی که با هم داشتند در تضعیف نقش دین و روحانیون در ایران اتفاق نظر داشتند، شیخ فضل الله به درستی به این نکته پی برده بود و تنها راه مقابله با نفوذ غرب را اتحاد مسلمین و عمل به دستورات اسلام میدانست به همین دلیل بود که وی با مشروطهای که اقتباس شده از قوانین غربی بود به مخالف پرداخت.این گونه بود که طرح ترور شیخ فضل الله نوری [در محفل های ماسونی وابسته به انگلیس و] توسط برخی مشروطه خواهان تندرو پیریزی شد و در روز نهم دی ماه 1287 توسط کریم دواتگر اجرا شد.
ترور شیخ و پس از آن، اعدام ایشان نشان آن بود که تندروی و خشونتپروری در میان طرفداران مشروطه [به صورت سازمان یافته] شکل گرفته است و از ابزار خشونت برای حفظ جایگاه خود و حذف مخالفان استفاده میکنند.نخستین گروه تحت عنوان کمیته مجازات، با ترور سازمان یافته میرزا اسماعیل خان، رئیس انبار غله وزارت مالیه اعلام وجود کرد.کمیته مجازات در زمانی که ایران فاقد یک دولت مرکزی قدرتمند بود، توسط سه نفر به نامهای میرزا ابراهیمخان منشیزاده، اسداللهخان ابوالفتحزاده، محمدنظرخان مشکوةالممالک از هواخواهان مشروطه شکل گرفت. میرزا علی اکبر ارداقی، عمادالکتاب و کریم دواتگر (ضارب شیخ فضل الله نوری) نیز سه نفری بودند که با انگیزه از سر راه برداشتن کسانی که به نظر آنها مقابل راه اصلاحات بودند به این گروه پیوستند.
در برخی منابع آمده است که اعضای این گروه وابسته به بهائیت [فرقه ضاله ساخته شده توسط انگلیس، برای تضعیف تشیع] بودند[ افراد شاخص بهائیت در تشکیلات فراماسونری انگلیس در ایران، عضو بودند]. مهدی بامداد در کتاب «شرح حال رجال ایران»، سرتیپ اسدالله خان ابوالفتح زاده و سرتیپ ابراهیم خان منشی زاده را از پیروان فرقه بهائیت معرفی میکند.این موضوع را عبدالله متولی نویسنده کتاب کمیته مجازات نیز تأیید میکند و افزون بر دو نفر نامبرده، مشکوه الممالک را هم پیرو این فرقه میداند.
🔸منابع: مشرق نیوز(نگاهی به ترور نافرجام شیخ فضل الله نوری(ره)، کد 671905)/ ک، تنهای شکیبا/خبرگزاری مردمی عمار...
#روز_جانباز
@ShahidRabe
سلام علیکم
روز طبیعت مبارک
به خاطر مشکل پیش اومده برا کانال از همه اعضای محترم عذرخواهی میکنم.
ان شاءالله در ادامه کار با قوت و دقت بیشتر، خدمت عزیزان خواهیم بود....
📄 #مقاله
✍ موضوع: مفهوم شناسی «عدالتخانه»، «مشروطه» و «مشروطه مشروعه»
✍ موضوع مورد بحث این مقاله بازشناسی برخی مفاهیم سیاسی مورد استعمال در عصر مشروطه است. در انتخاب ترتیب بحث، مطابق روال تاریخی مطرح شدن این واژه ها، در آغاز، «عدالتخانه» مورد بررسی قرار میگیرد، در ادامه به اصطلاح «مشروطه» پرداخته می شود که از فرهنگ بیگانه وام گرفته شده و به جای اصطلاح بومی «عدالتخانه» طرح گردیده و پس از مقایسه مختصر این دو، نظریه «مشروطه مشروعه» مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) مورد بازشناسی قرار میگیرد.
‼️ تذکر ۱- این مقاله به میزان گنجایشی که داشته، به کلیات و مسائل مورد نظر پرداخته و بحث کامل و جامع در باب اصطلاحات مورد نظر نداشته.
‼️ تذکر ۲- مقاله حاضر به معنی تأیید تمام موارد مطروحه نمی باشد.
‼️ تذکر ۳- بنا به نقل قول های تاریخی، پس از شهادت شیخ، کتابخانه و مرکز اسناد ایشان که حاوی کتاب های نفیس خطی، اسناد تاریخی و آثار تألیفی شیخ، بخصوص طرح ها و دستنوشته های ایشان در موضوعاتی همچون، نظریه مشروطه مشروعه، حکومت اسلامی، اقتصاد اسلامی، بانکداری اسلامی، پیش نویس قانون اساسی و...بود، غارت گردید و یا به بهانه امانت گرفتن به یغما رفته و هیچگاه عودت نشده!
لذا بیان این مطلب که نظریه مشروطه مشروعه شیخ، در حد شعار بوده و اصول و جزئیات آن تبیین و تشریح و مکتوب نشده! به دور از واقعیت می باشد. و به قول معروف آن چیزی که نیست! دلیل بر اینکه از اول هم نبوده، نیست!
استاد مهدی انصاری،
مورخ، پژوهشگر و مشروطه پژوه معاصر، در گفتگو با نسیم آنلاین🔰
متأسفانه بسیاری از اسناد مربوط به مشروطه و شیخ شهید، از بین رفتهاند، و گرنه عظمت کار #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) بیشتر معلوم می شد.
یکی از کسانی که در از بین بردن این اسناد [اسناد مشروطه] نقش بسیار برجستهای داشت، احمد کسروی (روحانی نمای فراماسون) است که خود در خاطراتش مینویسد، به هر شکلی که امکان داشته اسناد مشروطه را از دست این و آن جمع کرده، بعد هر کدام را که صلاح دانسته نگه داشته و بقیه را نابود کرده و هیچ سندی را هم به هیچ کسی...برنگردانده است! متأسفانه قانون اساسی نگارش شده توسط شیخ فضلالله هم در بین این اسناد بود، آن هم یک قانون اساسی مشروعه مشروطه، نه غربی یا عرفی و درباری...
کامل مقاله👇
http://mashrootiat.pchi.ir/show.php?page=contents&id=17312
@ShahidRabe
📄 #مقاله
✍ موضوع: شیخ فضل الله نورى(ره)؛ هویت و نظریه
🖋نویسنده: سید میرصالح حسینى جبلّى
🔸منبع: فصلنامه آموزه شماره 5
✍ یکى از دغدغه هاى بنیادین مصلحان و اندیشه وران اسلامى، آرامش روانى فضاى اجتماعى است. کشمکش ها به طور معمول جامعه را ناآرام کرده، در مواقع بحرانى به وضعیّت آنومى(1) خواهد کشاند.
با توجّه به این که عالمان شیعه از آشفتگى اجتماعى گریزانند و آن را به صلاح جامعه نمى دانند، چرا در برخى از جریان ها و جنبش هاى سیاسى اجتماعى همراهى نموده و بعضا رهبرى آن ها را عهده دار مى شوند؟
در این نوشتار، نویسنده مقدارى به گذشته تاریخى برگشته و تفکّرات و عملکرد #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نورى(ره) نظریه پرداز مشروطه مشروعه که در چالش شدید با منوّرالفکران قرار گرفته و جنبش مشروطه مشروعه را رهبرى نمود، مورد بررسى قرار داده است.
متدلوژى مورد نظر در این نوشتار، جامعه شناسى تاریخى(2) و با تأکید بر اسناد و مدارک است که با کمک روش هاى تبیین ساختارى و هرمنوتیک(3) به بررسى موضوع پرداخته شده.
نویسنده، در ابتدا، به شرح اوضاع سیاسى اجتماعى دوران علامه شیخ فضل اللّه نورى(ره) اشاره کرده، سپس به مواضع و اندیشه هاى والای دینى سیاسى ایشان در موضوعات گوناگون و علل کشمکش ها پرداخت است.
✅ پی نوشت🔰
1. آنومى (Anomie) یک نوع احساس بى هنجارى است که اغلب زمینه دست یافتن افراد به کجروى و انحرافات را فراهم مى آورد. در این وضعیّت، مسائل اجتماعى شدّت مى یابد و افراد جامعه در رسیدن به اهداف وتمایلات خود کنترل ناپذیر خواهند شد. جهت مطالعه بیش تر ر. ک: Psychology and the legal system, p. 104.
2. جامعه شناسى تاریخى، حوادث منحصر به فرد تاریخى و توالى وقایع تاریخى را یکایک مورد توجّه قرار نمى دهد؛ بلکه بر آن است که با توجّه به وقایع و امور تاریخى زمان گذشته، اصول و قواعد قابل شمولى را استخراج کند. (بیش تر ر. ک: جوزف روسک، رولند وارن، مقدمه اى بر جامعه شناسى، ترجمه بهروز نبوى و احمد کریمى، ص 295).
3. در مدل تبیین ساختارى، شؤون مختلف جامعه را بر حسب پیامدهاى پیش بینى پذیر بررسى مى شود و به تبیین اوصاف ساختارى جامعه مى پردازند و در مدل تفسیرى یا هرمنوتیک (Hermeneutic) که در واقع رویکرد معنا کاوانه است، پیامدهاى اجتماعى را مانند متنى در نظر مى گیرند که معناى عناصر گوناگون حوادث و اعمال اجتماعى به کمک بازسازى خلاّق از درون آن ها به دست مى آید. (ر. ک: دانیل لیتل، تبیین در علوم اجتماعى، درآمدى به فلسفه علم الاجتماع)
✅ کامل مقاله👇
http://mashrootiat.pchi.ir/show.php?page=contents&id=16389
@ShahidRabe
✅ با ما همراه باشید👇
در کانال تخصصی مرجع شهید، حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری "شهید رابع" اعلی الله مقامه الشریف ...
✅ زندگینامه، آثار، مواعظ، مواضع و تصاویر تاریخی به همراه معرفی کتب و منابع صحیحه و انعکاس نظر اندیشمندان...👇
http://eitaa.com/joinchat/526516249Cbd017eb614
💠 امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه):
این بزرگ مرد (شیخ فضل الله) را بشناسید و بشناسانید.
ابعاد عظیم علمیش را که جامع علوم معقول و منقول بود، بُعد مرجعیتش را که سعی کردند از اذهان مخفی کنند، اندیشه های والای سیاسیش را که بر گرفته از اسلام ناب بود... مخالفین و دشمنان ایشان از جاهلین و معاندین بوده و هستند.۱۳۴۸ش،
چرا راجع به ایشان (شیخ فضل الله) چیزی نمی نویسید؟ ۵۸/۲/۲
💠 امام خامنه ای(حفظه الله):
شیخ فضل الله(ره)، شهید بزرگ اسلام...شهید ابقاء اسلام در محتوای مشروطیت...شهید عدالت...
...واقعا" به شیخ فضل الله(ره)، خیلی ظلم شده است.۸۲/۵/۱۳
✅ قربة الی الله، انتشار یابد/اجرکم عندالله، یا علی✋
@ShahidRabe