🎬 نقش جریان نفوذ در اعدام مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) و جریان منافقین
🎙 حجت الاسلام محسن مجتهدزاده «شیخقمی»
✳️ @ShahidRabe
تجربه تاریخی در عمامهپرانی
✍️ سید عبدالله هاشمی
تجربه عمامهپرانی در ایران، به صد و اندی سال پیش برمی گردد.
روز سیزدهم رجب 1327 قمری یک ساعت و نیم به غروب، میدان توپخانه تهران، جمعیت سوت و کف می زدند و یک ریز فحش و دشنام می دادند.
فاتحان تهران درحال رسیدن به فتح الفتوح خود بودند. نادر ترین حادثه سیاسی اجتماعی ایران در حال شکل گرفتن بود. علامه شیخ فضل الله نوری با راهنمایی یکی از فاتحان و با پای مجروح خود با صلابت و پرهیبت، راهی چوبه دار شد.
کنار چهارپایه که رسید با خدا و مردم و روحانیت خواب آلوده، سخن گفت:
«خدايا تو شاهد باش که من آنچه را که بايد بگويم به اين مردم گفتم... خدايا تو خودت شاهد باش که من برای اين مردم به قرآن تو قسم ياد کردم. گفتند: قوطی سيگارش! بود...
در ادامه به خدا گفت که مردم بشنوند:
«خدايا تو خودت شاهد باش که در اين دم آخر هم باز به اين مردم ميگويم که مؤسسين اين اساس، لامذهبين هستند که مردم را فريب دادهاند... اين اساس مخالف اسلام است... محاکمه من و شما مردم بماند نزد پيغمبرخدا، محمدبن عبدالله...»
هنوز صحبت شیخ شهید، تمام نشده بود که يوسفخان ارمنی به طرز خفت باری عمامه از سر شيخ برداشت و به طرف جمعيت پرتاب کرد.
این اولین تجربه عمامه پرانی در ایران بود. طولی نکشید که همه فهمیدند مشکل مشروطه، عمامه شیخ فضل الله نبود و عمامه پرانی شیخ، مقدمه ای برای کلاه پهلوی بود که با خون دل بر سر شاهدان اهانت به شیخ فضلالله و ملت ایران گذاشتند.
حاج شيخ با همان صدای بلند و پرطنين خطاب به روحانیت کنار آمده با مشروطه و خواب آلود، گفت: «اين عمامه را از سر من برداشتند از سر همه برخواهند داشت».
درست یک سال بعد از شهادت شیخ، سید عبدالله بهبهانی در خانه ترور شد[توسط همانانی که سنگشان را به سینه میزد!]، سه سال بعد ثقة الاسلام تبریزی به همراه هفت تن دیگر در روز عاشورای سال ۱۳۳۰ قمری برابر با ۹ دیماه ۱۲۹۰ خورشیدی توسط روس ها[ی تزاری] بهدار کشیده شدند.
این داستان به جایی رسید که نحوست روحانی بخشی از ادبیات عمومی و فرهنگ عامه شد. (فاعتبروا یا اولی الابصار)
آخرين جمله شيخ که حکايت از بیوفایی و در عين حال جهالت مردم زمانه خود داشت و در حقيقت گونهای پيشبينی تکرار حوادث صدر اسلام در مشروطه و آينده آن بود عبارت « هذه کوفه الصغيره» بود. پس از آن يپرم ارمنی، طناب دار را در پایتخت جامعه شیعه و در مقابل چشمان مردم بر گردن مرجع اول تهران افکند.
شیخ فضلالله مرجع اول تهران و محبوب مردم بود. یک شخصیت عادی نبود. این مسأله از نگاه بیگانگان نیز دور نمانده است. ادوارد براون انگلیسی [مأمور سرویس جاسوسی انگلیس در ایران] نیز شیخ فضلالله را در اجتهاد «برتر از دیگران» میداند و در مورد مقام علمی وی مینویسد: «شیخ فضلالله از لحاظ علم و آراستگی به کمال معروف بود ... مجتهد سرشناس و عالمی متبحر که از لحاظ اجتهاد برتر از دیگران بود».
[زنده یاد جلال] آل احمد درباره شهادت شیخ می نویسد:
«من نعش آن بزرگوار را بر سر دار، همچون پرچمى مى دانم که به علامت استیلاى غربزدگى، پس از دویست سال کشمکش بر بام سراى این مملکت افراشته شد و اکنون در لواى این پرچم، ما شبیه به قومى از خود بیگانهایم»
اکنون نیز عمامه پرانی با آموزش بیگانگان برای گذاشتن کلاهی دیگر بر سر مردم است و مقدمه ای برای حذف موانع غربی سازی جامعه ایران است. همه آنچه شیخ پای دار گفت را امروز باید شنید تا دوباره، گرفتار تلخی های آن روز نشویم.
از کانال: محسنمجتهدزاده«شیخ قمی»
✳️ @ShahidRabe
#آموزش
⁉️ درباره حرز امام جواد علیه السلام چه میدانید؟
📚 #کتب_معتبری که حدیث حرز امام جواد(علیه السلام) در آنها آمده است:
🔹بحارالانوار، باب زندگینامه امامجواد(ع)
🔹عیون المعجزات ،ص۱۲۷
🔹مهج الدعوات ومنهج العنایات،ص۷۰
🔹مستدرك الوسائل:۱۳/۱۷۸،ح ۱۵۰۳۳
🔹منتهیالآمال،باب معجزات امامجواد(ع)، معجزه
💠 اهمیت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) به #حرز_امام_جواد علیه السلام
✍️بیانات حضرت آیت الله بهجت (رحمه الله): زمانی شریف حسین، شریف مکه، مریض میشود. مرحوم [ #مرجع_شهید_علامه ]شیخ فضلالله نوری(ره) از آقا شیخ حسن علی اصفهانی درخواست راه علاج و شفای او را میکند. ایشان به مرحوم نوری خرما میدهد که برای او ببرد؛ وی آن را میخورد و خوب میشود و هر دو را به میهمانی و پذیرایی دعوت میکند، ولی مرحوم شیخ حسنعلی نمیرود، و مرحوم نوری دعوت او را اجابت میکند و نزد شریف حسین میرود. وی از ایشان درخواست مینماید که از من چیزی بخواهید.
مرحوم نوری به دعای حرز حضرت امام جواد علیهالسلام که باید بر پوست آهوی شش ماهه تِهامه (نام روستا) نوشته شود، خیلی اهمیت میداده، لذا یک آهوی شش ماهه درخواست میکند؛ شریف هم شانزده تا از همان نوع درخواستی میفرستد و ایشان سه تا از آن را بر میدارند.
#نکته: برای حرز حضرت جواد علیهالسلام در «مهجالدعوات» ندارد که شرطش این است که توی انگشتر نقره باشد. بلکه شرطش این است که روی پوست آهوی مخصوص بنویسند و آن را همراه خود داشته باشند.
✅برای اطلاع از شرایط این حرز، ر.ک: بحارالانوار، ج۵۰، ص۹۷؛ ج۹۱، ص۳۵۶؛ مهجالدعوات، ص۳۸؛ الامان، ص۷۷؛ مستدرکالوسائل، ج۲، ص۵۹۹
📚منبع: در محضر بهجت، ج۱، ص۲۶۱
از: کانال نشر آثار و سخنرانی سیدجواد مشهدی
✳️ @ShahidRabe
هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
✍ به بهانه
🗓۸ اردیبهشت ماه سال۱۲۹۸
🏳رحلت مرجع مجاهدبصیر
🏳پیشرو مشروطه مشروعه
🏳مبارز با مشروطه انگلیسی
🏳حامی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری
🏳آية الله سيدمحمدکاظم یزدی
🌹شادی روحش، الفاتحه مع الصلوات
💠 رهبر انقلاب(امام خامنه ای حفظه الله):
‼️جهت دیگر شخصیت مرحوم صاحب عروه، مرحوم آسید محمدکاظم یزدی، آن جهت تقوایی و جهات معنوی است؛ در همین قضیّه مشروطه، وقتی مرحوم شیخ فضل الله نوری نوشت که یک چنین کاری در تهران دارد انجام میگیرد، جزو اولین کسانی که این را امضاء کردند، مرحوم آسیّد محمد کاظم بود. بعد که قانون اساسی مطرح شد، مرحوم آشیخ فضل الله نوری از تهران نوشت که ما دیدیم، درست است، خب، آشیخ فضل الله هم معاصر اینها بود، مرد بزرگی بود، به او اطمینان داشتند.
این نهایت اهتمام این مرد را نشان میدهد که با اینکه کسی مثل شیخ فضل الله نوری که مورد قبول اینها بوده تأیید میکند، ایشان میگوید من باید ببینم؛ چون کار، کار بزرگی است، میفهمیده که کار ریشه دار است، بعد هم قضایای بعدی تأیید کرد که همین درست بوده؛ یعنی باید از اول همین کار را میکردند. اگر در مشروطه آن شرط آشیخ فضل الله نوری که نظارت فقهای طراز اول بود، محقق میشد، مسیر مشروطه عوض میشد! ۹۱/۳/۲۲ ، /ازکانال جهادتبیینی
🔰ادامه در بخش دوم🔰
هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
👆 یک اعلامیه تهدید آمیز
🔰بخش دوم🔰
👈 به یک تیرِ ششلول، تو را اعدام خواهیم کرد!!
👈 آنچه میبینید، اعلامیه تهدید به قتلِ صاحب عروه از سوی مشروطهخواهان تندروی [طرفدارِ آخوند خراسانی] است که در کشاکش مشروطه اول در نجف، کنار درب حرم حضرت امیرالمؤمنین (ع) نصب گردید و رسماً و آشکارا، سید [محمد کاظم طباطبایی یزدی مشهور به صاحب عروه و از اصحاب و همفکران مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری] را تهدید به قتل میکرد که اگر دست از مخالفت با مشروطه برنداری، تو را از سر راه بر میداریم!!
(جملات زنده باد حضرت حجت الاسلام [آخوند] خراسانی و استوار باد مجلس شورای ملی[غربگرای] ایران در انتهای اعلامیه نمایان و مشهود است)
در پی انتشار این اعلامیه، عشایر غیور عراق به نجف ریختند و از جان سید محافظت کردند.
⬅️ تصویر اعلامیه: از کانال اسرار تاریخ
🔰ادامه در بخش سوم/پایانی🔰
هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
🔰بخش سوم🔰
✍ چهره صاحب عروه، در پس فتنه مشروطه، مورد هجمه های گسترده، تحریف و ترور شخصیت واقع گردید. با آن که دوست و دشمن به زهد و پارسایی سید و بی اعتنایی او به دنیا، معترفند، برخی از مشروطهطلبان به جهت بغض و عداوتی که به سبب مواضعش داشتند، می کوشیدند شخصیتی وارونه و دنیاگرایانه از او ارائه دهند، بابی ازلی ماسون هایی همچون احمد کسروی، ناظم الاسلام کرمانی و یحیی دولت آبادی در این دسته قرار دارند که سعی کردند شخصیت سید یزدی را تخریب نمایند و وی را همچون مرجع شهید نوری، نماد افراطی گری و بیمنطقی معرفی و شخصیت وی را مخل آرامش حوزه نجف نشان دهند و مقلدان وی را نیز حرمت شکن به معممین ثلاث+۱ حامی مشروطه، یعنی آقایان، محمد کاظم خراسانی، حسین خلیلی طهرانی، عبدالله دیوشلی، معروف به مازندرانی + محمد حسین نائینی، قلمداد کنند.
مرحوم سید؛ از دست مشروطهخواهان هوادار معممین حامی مشروطه در نجف، به کرات آسیب دید./بنیاد تاریخ پژوهی
مرحوم آیة اللّه سید محمد کاظم طباطبایی یزدی، در جریان نهضت مشروطه بر اثر اشاعه افکار ضدّ دینی، ادامه این حرکت را به مثابه شبی ظلمانی و آسمانی تیره و تار در افقی نامعلوم و مبهم یافت. در هنگامه اختلاف مجلس، بر خلاف خراسانی و خلیلی و مازندرانی... حاضر نشد در این فضا تلگرافی در تأیید مشروطه و مجلس امضا کند تا مبادا بدخواهان آن را در تضعیف علامه شیخ فضل اللّه تبلیغ کنند./دانشنامه اسلامی(ویکی اهل البیت)
⁉️گوشه ای از اعمال خباثت آمیز حامیان مشروطه در نجف، نسبت به ساحت مرجع عالیقدر مشروعه خواه، آقا سید محمد کاظم یزدی(ره)، به جرم مخالفت با مشروطه غربگرا و دوستی و همفکری با مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)🔰
آیت الله محسن ملایری نقل کرده که پدرم گفت:
یک روز مرحوم سید یزدی در حرم حضرت علی(ع) دعای سمات می خواند، ناگاه یکی از روحانیان مشروطه طلب! که سیگار میکشید! (اسمش را نمی خواهم بگویم!!!)[۱]*، رفت و سیگارش را گذاشت پشت گردن آقا سید محمد کاظم یزدی، او گردنش سوخت و یک نگاهی کرد و هیچ نگفت.(خط سوم در انقلاب مشروطیت، ص ۳۲)/بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
💠 سید یزدی(ره):
«من سالهاست، آماده شهادتم»
🔹به دنبال موضع گیری صریح سید یزدی رحمهالله، #مشروطهخواهان_تندرو تصمیم به تهدید و ارعاب ایشان می گیرند. در پی این تصمیم اطلاعیه ای دال بر ترور سید که بر روی آن تصویر دو عدد ششلول کشیده بودند به در و دیوار حرم مقدس[علوی] چسبانیدند./بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔸از یکی از روحانیان سرشناس یزد نقل شده است: روزی یکی از اهالی یزد به بهانه پرسش مسأله ای خدمت سیّد یزدی رسید و به محض حضور، نامه ای دالّ بر تأیید مشروطه جلوی آقا نهاد و با تهدید اسلحه خواستار امضای آن شد. سید سینه را سپر کرد و گفت: من سالهاست آماده شهادتم. در «النجوم المسرده» به نقل از سیّدهاشم بن سیّد عبدالحی آمده است: «یکی از اشرار به چنین کاری مبادرت کرده و سیّد در پاسخ گفته: جان فدا کردن پیش من آسان تر از امضا کردن این مشروطه [غیر شرعیست] است./دانشنامه اسلامی(ویکی اهل البیت)
📜 ناگفته و ناشنیده ای از یک کتاب تاریخی🔰
...وقتی که آخوند محمد کاظم خراسانی، ملا عبدالله مازندرانی و شیخ حسین[خلیلی] طهرانی(معممین ثلاث حامی مشروطه در نجف) تلگراف خود را برای حمایت از مجلس[غربگرای مشروطه] و تضعیف علامه شیخ فضل الله نوری، تهیه کردند، تلگراف را نزد آیت الله یزدی فرستادند که او هم تأیید و امضا کند، او از امضا خودداری کرده و گفته بود:
آخوند خراسانی عالم است ولی «دین» [۲]* ندارد، حاج میرزا حسین دین دارد ولی علم ندارد، مازندرانی نه دین دارد و نه علم، و من از چنین کسانی پیروی نمی کنم.
آیت الله سید کاظم یزدی پس از بردار شدن مرجع شهید نوری، به قدری از این جنایت، متأثر شد که بیشتر اوقات از ملاقات با ایرانیان خودداری می کرد.او تا آخر عمر با مشروطه، به دلیل مشروعه(اسلامی) نبودن، موافقت نکرد./از: کتاب فاجعه قرن، تألیف مورخ و پژوهشگر معاصر، مرحوم استاد جواد بهمنی
[۱]* از آقایان مشروطه طلب مورد اشاره
[۲]* واژه «دین» در فرهنگ لغات، مترادف با کلماتی چون: حکم و قضا، رسم و عادت، شریعت و مذهب، همبستگی و غیر آن آمده است.
در کاربردهای قرآنی نیز به معانی زیادی چون: جزا، حساب، قانون، شریعت، طاعت و بندگی، تسلیم و انقیاد، اسلام، روش و رویه، توحید و خداپرستی آمده است. اینکه صاحب عروه کدام معنی را در مورد این آقایان مد نظر داشته به کارشناسان واگذار می کنیم.
✳️ @ShahidRabe
#آشنایی_با_علما
#علمای_آذربایجان
#خاندان_خسروشاهی
✍ آیت الله سید مرتضی خسروشاهی؛ فقیه دردآگاهی که علیه پروژه کشف حجاب خروشید!
آیت الله سید مرتضی خسروشاهی تبریزی (ره)، درّهُ التاج خاندان خسروشاهی و از علمای شیعه در قرن چهاردهم هجری است (وفات: ۶ رجب ۱۳۷۲ق / ۲ فروردین ۱۳۳۲ش)
کتاب "موائد الافهام فی شرح قواعد الاحکام" از جمله آثار گرانسنگ اوست. ایشان در فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شجاع و قاطع بود و بر ضد فساد و استبداد رضاخانی و نیز طرح کشف حجاب او خروشید.
آقا سید مرتضی(ره) والد علمای مشهوری همچون، نویسنده و پژوهشگر فقید، مرید امام و رهبری آقا سید هادی خسروشاهی، آقا سید احمد خسروشاهی(از یاران امام خمینی) و آقا سید ابوالفضل خسروشاهی است. پدر آقا سید مرتضی، آیت الله میرزا احمد خسروشاهی است که عالم بزرگ مشروعهخواه در تبریز بود و از همفکران #مرجع_شهید آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری به شمار میرفت. بدین جهت مورد انواع تهمت و آزار قرار گرفت. رضوان الله علیهم اجمعین.
📚 منابع: ر.ک: آشنایان ره عشق، عادل مولایی /کانال اسرار تاریخ/ دانشنامه های آزاد...
✳️ @ShahidRabe