rahim_moazenzadeh.mp3
267.7K
🎧 اذان مرحوم رحیم مؤذن زاده اردبیلی
@ShahidRabe
AUD-20200423-WA0038.mp3
764K
🎧 مناجات سحرگهان، قاسم رفعتی
@ShahidRabe
sahar salehi 01.mp3
5.51M
🎧 دعای سحر، مرحوم عباس صالحی(با پیش مناجات ایشان)
@ShahidRabe
Dua-Sahar-Salehi.mp3
11.61M
🎧 دعای سحر، مرحوم عباس صالحی (گونه دوم)
@ShahidRabe
Ghasem Moosavi Ghahar - Doaye Sahar (128).mp3
9.16M
🎧 دعای سحر، مرحوم قاسم موسوی قهار
@ShahidRabe
Mohammad Alizadeh - Shahre Baran (UpMusic).mp3
5.6M
🎧 چه مهمونی با شکوهی شده، نوای زیبای "شهر باران" ویژه ماه مبارک رمضان
🎤با صدای: محمد علیزاده
@ShahidRabe
✍ بیان حقایق تاریخی توسط عضو ارشد و فقید جامعه روحانیت مبارز تهران🔰
روحانی مبارز و انقلابی، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین جعفر شجونی(ره)، در گفتگو با خبرگزاری رسا/ ۱۲ مرداد ۱۳۸۹ ش🔰
هر چند شیخ فضلالله نوری(ره) به سبب اشتباه برخی از مراجع تقلید در نجف [آخوند محمد کاظم خراسانی، میرزا محمد حسین نائینی، میرزا حسین خلیلی طهرانی و ملا عبدالله مازندرانی] که با جریان ضد ایشان همراهی کردند، مظلومانه شهید شد، اما با شهادتش، علما را متوجه اشتباهشان کرد و آنان فهمیدند که بازی خوردهاند.
وی بیان کرد که علما و مراجع تقلید باید از این وقایع تاریخی عبرت بگیرند و مراقب باشند که عوامل نفوذی آنها را فریب ندهند.
وی به دسیسه منافقان در زمان امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: منافقان با «پدر، خمینی/ پدر، خمینی» گفتن، درصدد نفوذ در نجف بودند که با هوشیاری امام، راه به جایی نبردند.
امام خمینی(ره) همچون شیخ فضلالله نوری(ره) که زیر پرچم بیگانگان نرفت، کوچکترین تأثیری از اجانب نپذیرفت و امروز هم کسی کوچکترین تأثیری در رهبر معظم انقلاب ندارد و ایشان یک تنه در مقابل تمام توطئههای خارجی و داخلی ایستاده است.
در عصر مشروطیت نیز که هرکسی زیر یک پرچمی میرفت، تنها مرد دلاوری که زیر هیچ پرچم بیگانهای نرفت، جانش را در این راه داد، ایستادگی کرد و به مخالفت با مشروطه انگلیسی پرداخت، شیخ فضلالله نوری(ره) بود./تلخیص از خبر: ۸۲۴۲۹
@ShahidRabe
🏴 حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت عالم مجاهد و انقلابی مرحوم آیتالله آقای حاج شیخ ابراهیم امینی را تسلیت گفتند.
📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم مجاهد و پارسا مرحوم آیتالله آقای حاج شیخ ابراهیم امینی رضواناللهعلیه را به حوزهی مبارک قم و فضلا و علاقمندان و مستفیدان از آثار قلمی آن مرحوم و بویژه خاندان مکرّم ایشان تسلیت عرض میکنم. عمر با برکت این عالم بزرگوار یکسره در راه علم و کسب و نشر معارف اسلامی و نیز مجاهدت سیاسی و اجتماعی و حضور فعال در مناصب رسمی نظام جمهوری اسلامی همچون امامت جمعه و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت و مجامع تصمیمگیر حوزوی، مصروف گردیده است، همچنانکه سلوک فردی ایشان نمونهی چشمنوازی از پارسائی و پرهیزگاری و بیاعتنائی به جاذبههای مادی را مجسّم ساخته است. رحمت خدا بر این روحانی انقلابی و صادق و مجاهد باد. از خداوند متعال مغفرت و رضوان الهی برای ایشان مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
💻 @Khamenei_ir
✍ کانال #شهید_رابع درگذشت این عالم جلیل القدر را تسلیت می گوید
🌷 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
📷 آیت الله امینی(ره) در حال عیادت از مقام معظم رهبری
@ShahidRabe
در دیدار طلاب با آقا.mp3
2.71M
🌹 ۷ اردیبهشت سالگرد شهادت مظلومانه طلبه همدانی، شهید حجت الاسلام مصطفی قاسمی(ره) به دست یک فروشنده اینستاگرامی سلاح، تحت تأثیرات و تحریکات مهناز افشار (سلبریتی فراری و مزدور شبکه وهابی ایران اینترنشنال سعودی)
🎧 امام خامنه ای(حفظه الله)، در دیدار طلاب حوزه های علمیه ۹۸/۲/۱۸🔰
سابق شاید، آن کسانیکه در مثلا" صد سال پیش زندگی می کردند، ایمان های قرصی در بین مردم متدین وجود داشت، لکن جلوه عملی نداشت، شما ملاحظه کنید تو همین تهران، شیخ فضل الله نوری(ره) با آن عظمت را، ملای به آن بزرگی را اینجا، وسط تهران به دار کشیدند...عدهای هم گوشه و کنار یه اشکی ریختند اما هیچ حرکتی انجام نگرفت؛ با آنکه آن وقت رضاخانی هم سر کار نبود...یعنی تحرک وجود نداره! حالا این را مقایسه کنید با این شهید #طلبه_همدانی؛ ما... به شهادت رسید، تو خیابان، با مظلومیت، شما دیدید همدان چه غوغایی شد، برای تشییع او، چه انعکاسی در ایران پیدا کرد.همه احساس همدردی کردند، همه احساس علاقه کردند، اگر آن جنازهی مطهر، در تهران، یا در مشهد، یا در اصفهان، یا در تبریز تشییع میشد، همیجور اجتماع عظیمی بوجود می آمد.
مردم امروز اینجوری اند، حالا یک عده تبلیغ می کنند، که مردم از دین فاصله گرفته اند، نخیر به هیچ وجه اینجوری نیست... ۹۸/۲/۱۸
🌷 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
@ShahidRabe
✅ امام، وارث مکتب شیخ
✍ اعتقاد و ارادت قلبی امام راحل به مرجع شهید🔰
✍ امام خمینی(ره)، پیشوای فقید انقلاب اسلامی ایران، از معتقدان به مقام علمی و مجاهدات سیاسی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) بود و او را علمدار دفاع از دین می شمرد و در باره قاتلان وی دیدگاهی شدیدا" منفی داشت.
از نظر ایشان: "شیخ شهید نوری رحمه الله" یک شخصیت "مجاهد مجتهد دارای مقامات عالیه" بود که برای انطباق قوانین مشروطه با اسلام قیام کرد و "متمم قانون اساسی" حاصل تلاش و "کوشش ایشان بود" و به همین علت نیز "خارجیها که یک همچو قدرتی را در روحانیت می دیدند... یک دادگاه درست کردند و یک نفر منحرف روحانی نما [ابراهیم زنجانی فراماسون]، [شیخ] را محاکمه کرد و در میدان توپخانه، ایشان را در حضور جمعیت به دار کشیدند".
مزار مرجع شهید در قم، پیش از تبعید امام به عراق، پاتوق ایشان و دوستان محسوب می شد. به گفته استاد علی دوانی(ره): امام با جمعی از یاران خود "زمستانها در حجره مرقد شیخ شهید گرد می آمدند و پس از برگزار کردن نماز مغرب و عشاء" بدون همراهی با اصحاب، پراکنده می شدند.آنچه آن #مرجع_بزرگ و #مجاهد [شیخ فضل الله نوری ره] می خواست به وسيله جانشین بحقش حضرت امام خمينی انجام گرفت.
امام پس از پیروزی انقلاب نیز کرارا" از شخصیت و مظلومیت شیخ، و اصل پیشنهادی او در قانون اساسی (نظارت فقها بر مجلس) یاد و ستایش می کرد و ملت ایران را به غور در حوادث مشروطه و عبرت گیری از سرنوشت آن به ویژه شهادت جانگداز شیخ فرا می خواند:
اگر روحانیون، ملت، خطبا، علما، نویسندگان و روشنفکران متعهد سستی بکنند و از قضایای صدر مشروطه عبرت نگیرند، به سر این انقلاب آن خواهد آمد که بر سر انقلاب مشروطه آمد..... (۱۳۶۰/۸/۴).
ایشان به نویسندگان توصیه می کرد در باره شیخ قلم بزنند. حسین مکی، سیاستمدار و مورخ مشهور، نقل می کند که امام در تاریخ ۱۳۵۸/۲/۲ به وی گفته است که "چرا راجع به مرحوم شیخ فضل الله چیزی نمی نویسید؟"
[این بزرگ مرد (شیخ فضل الله) را بشناسید و بشناسانید.
ابعاد عظیم علمیش را که جامع علوم معقول و منقول بود، بُعد مرجعیتش را که سعی کردند از اذهان مخفی کنند، اندیشه های والای سیاسیش را که بر گرفته از اسلام ناب بود... مخالفین و دشمنان ایشان از جاهلین و معاندین بوده و هستند.۱۳۴۸ش، نجف، مسجد شیخ انصاری(ره)، خاطرات یاران]
امام در مسیر دفاع از اسلام و ستیز با عناصر سکولار، شباهتهایی آشکار بین خود با شهید نوری می دید و دشمنان نظام جمهوری اسلامی را از سنخ کسانی می شمرد که در مشروطه، به منظور انزوای روحانیت در اجتماع و سیاست ایران، دست به قتل علما گشودند. با تأکید بر اینکه "مقصد ما اسلام است"، هشدار می داد:
ببینید! چه جمعیتهایی هستند که روحانیون را می خواهند کنار بگذارند؟ همانطوری که در صدر مشروطه... زدند و کشتند....، آن وقت...کشتند مرحوم نوری را، و مسیر ملت را از آن راهی که بود برگرداندند به یک مسیر دیگر، و همان نقشه الآن هست که مطهری را می کشند، فردا هم شاید من و پس فردا هم یکی دیگر را (۱۳۵۸/۳/۳).
از نظر امام، ابراهیم زنجانی (دادستان فراماسون! محکمه ای که رأی به اعدام شیخ داد) روحانی نمایی فاسد و نا مهذب شمرده می شد، چنان که در جمع طلاب و مدرسین و دانشجویان دانشگاهها و مدارس عالی کشور فرمود:
اگر تهذیب در کار نباشد، علم توحید هم به درد نمی خورد!... حتی علم توحید که بالاترین علم است...، انسان را اگر مهذب نباشد، از خدای تبارک و تعالی دورتر می کند. باید کوشش بشود در ... حوزه های علمیه ... کنار علم فقه و فلسفه و ...، حوزه های اخلاق، حوزه های تهذیب... و ... سلوک الی الله تعالی [باشد].
شما می دانید که مرحوم شیخ فضل الله را کی محاکمه کرد؟! یک معمم زنجانی، یک ملای زنجانی محاکمه کرد و حکم قتل او را صادر کرد. وقتی معمم و ملا، مهذب نباشد، فسادش از همه کس بیشتر است. در بعضی از روایات است که در جهنم، بعضی ها اهل جهنم از تعفن بعضی روحانیون در عذاب هستند و دنیا هم از تعفن بعضی از اینها در عذاب... اگر عالم فاسد [باشد]، یک شهر را، یک مملکت را به فساد می کشد، چه عالم دانشگاه باشد چه عالم فیضیه، فرقی نمی کند. (۱۳۵۹/۹/۲۷)
نیز فرمودند:
...مثل مرحوم حاج شیخ فضل الله نوری [را] در ایران - برای خاطر اینکه می گفت باید مشروطه، مشروعه باشد و آن مشروطه ای که از غرب و شرق برسد قبول نداریم - در همین تهران به دار زدند و مردم هم پای او رقصیدند و کف زدند (۱۳۶۲/۷/۱۳).
در دوران مشروطه... یک عده ای که نمی خواستند که در این کشور، اسلام قوه داشته باشد... جوسازی کردند، به طوریکه مثل مرحوم آقا شیخ فضل الله که آن وقت آدم شاخصی در ایران بود و مورد قبول بود، در میدان، علنی ایشان را به دار زدند و پایش هم کف زدند و این نقشه ای بود برای اینکه اسلام را منعزل کنند و کردند... (۱۳۶۲/۹/۲۶)./علی ابوالحسنی، ک، تنهای شکیبا و...
@ShahidRabe
📑 مقاله تحلیلی تاریخی
✅ عنوان: #مرجع_شهید علامه شیخ فضلالله نوری؛ مصلحِ دینورز و دادخواه
🖋 به قلم: پژوهشگر و مورخ فقید استاد علی ابوالحسنی(منذر)
✍ این مقاله پیش از این در شماره ۲۲ فصلنامه قَبَسات چاپ شده بود و نویسنده محترم با برخی اضافات به مناسبت یكصدمین سال شهادت آیتالله العظمی شیخ فضلالله نوری(ره) پیشنهاد درج دوباره آن را به فصلنامه مطالعات تاریخی داد كه از سوی هیأت تحریریه پذیرفته شد🔰
✍ مشروطیت، از حوادث بزرگ دوران معاصر است که به لحاظ تأثیر عمیق و ماندگارش بر سیاست و فرهنگ این سرزمین، نقطه عطفی در تاریخ به شمار می رود و امروزه بسیاری از صاحب نظران، بررسی مشروطیت و کاوش درباره ریشه ها و پی آمدهای آن را برای آشنایی نسل حاضر با پیشینه فرهنگ و سیاست کشور خویش و عبرت گیری از آن در جهت بهبود وضعیت کنونی خود، امری حیاتی می شمرند. بررسی مشروطیت، بدون پرداختن به مواضع فکری و سیاسی مرجع شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری(ره) ممکن نیست.زیرا وی در مراحل گوناگون تاریخ مشروطیت دخیل و مؤثر بوده و چنان که مشروطیت را بستر بروز نخستین نزاع جدی و اصولی بین "دین" و "مدرنیزم" در تاریخ کشورمان به شمار آوریم، شیخ در آن هنگامه، پرچمدار دفاع از دین محسوب می شده و هزینه سنگینی را نیز بابت این امر پرداخت کرده است. بررسی زندگی و افکار شیخ شهید علامه نوری، از زاویه دیگر نیز که این نوشتار، به منظور آن گرد آمده، خالی از فایده و عبرت نیست و آن بازکاوی نقش ایشان، به مثابه یک مصلح پرتکاپو و تأثیرگذار در تاریخ معاصر است، شخصیتی که حتی اگر افکار و رفتارش را صائب ندانیم، باید بپذیریم که با مبارزات خویش، بر سیر تاریخ کشورمان در عصر مشروطیت و پس از آن، تأثیر نهاده و حتی پس از گذشت دهها سال از شهادتش، بحث های بسیاری را در دوران انقلاب اسلامی بر انگیخته است. مقاله حاضر، شخصیت، اندیشه و عملکرد شیخ را از این زوایا بحث و بررسی کرده است.کامل مقاله👇
https://ir-psri.com/?Page=ViewArticle&ArticleID=2454&SP=Farsi
@ShahidRabe
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده🔰
✍ آشنایی با "رساله عملیه" مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع (اعلی الله مقامه الشریف)
✳️ شیخ فضل الله، در محضر وارثین علم و سیاست شیخ الاعظم مرتضی انصاری، یعنی میرزا حبیب الله رشتی و میرزا سید محمد حسن شیرازی، رضوان الله تعالی علیهم، پرورش یافته بود.همگان او را از خواص اصحاب، اجله و اکابر تلامیذ و شاگردان درجه اول و نمره اول این دو عالم بزرگ می دانستند.
✳️ میرزای رشتی، در تقریظ خویش بر رساله محققانه فقهی شیخ فضل الله، یعنی، رسالة في قاعدة ضمان الید در تعریف از مقام اعلای علمی و اخلاقی شیخ، سنگ تمام می گذارد و ضمن معرفی شیخ، بعنوان نور چشمش، مرجعیت شیخ فضل الله را مورد تأیید قرار می دهد و از مؤمنین می خواهد که وی را به عنوان مرجع دینی خود انتخاب نمایند.
✳️ میرزای شیرازی نیز، او را نفس خویش می خواند و مقلدینش را در احتیاطات خود به تقلید از وی فرا می خواند.
✳️ شیخ فضل الله، پس از حدود بیست سال اقامت در عتبات و کسب دانش کلان و جامعیت علمی، در محرم سال ۱۳۰۳ با کوله باری گران از دانش و تقوا به عنوان جامع علوم معقول و منقول، با نظر استادش میرزا محمد حسن شیرازی (مرجعیت عام وقت) از سامرا به تهران بازگشت، تا به صورت پاره ای از وجود میرزای شیرازی، زعامت دینی و سیاسی مردم را عهده دار گردد.
✳️ مرحوم علامه امینی(صاحب الغدیر) می گوید: [شیخ فضل الله نوری ره] مرجعیت تام پیدا کرد، وقتی به ایران آمد...
✳️ ارتباط شیخ با استادش، میرزای شیرازی، که از وی همه جا به سیدنا الاستاد، تعبیر می آورد، چنان صمیمی و مستحکم بود، که میرزا، در پاسخ به این سؤال که آیا اجازه می فرمایید به عنوان ارجاع احتیاطات فتوا به "غیر" به شیخ فضل الله رجوع کنیم [از ایشان تقلید کنیم]؟ فرموده بود:
میان من و شیخ فضل الله، غیریتی نیست، او خود من و نفس من است! و در جای دیگر وقتی یکی از اهالی تهران، به میرزا مراجعه و از وی سؤالاتی می کند، میفرماید، مگر شیخ فضل الله، در تهران نیست که به من مراجعه می کنید؟(مرجع شما آنجاست و به من مراجعه کرده ای؟)
✳️ شیخ فضل الله نیز، با اینکه بر اساس لیاقت هایش در جایگاه مرجعیت قرار گرفته بود، ولی با این حال، با تقوایی مثال زدنی، اهتمام بسیاری در حفظ حریم و حرمت مرجعیت میرزا داشت. برای نمونه، در سال های ۱۳۰۵ و ۱۳۰۶ ق ضمن خدمات علمی- فرهنگی و اجتماعی خود در پایتخت، فتاوای میرزای شیرازی را مبنای رساله عملیه خویش قرار داد و در انطباق با فتاوای خود، با اضافات و اصلاحاتی (پاسخ به احتیاطات میرزا، رفع شبهه و اشکال از برخی پاسخ ها) آنرا طبع کرد و در چند رساله، انتشار داد.
✳️ در آغاز یکی از این رساله ها چنین آمده است...
این [تعداد] مسأله که در این اوراق مسطور است، از فتاوای جناب حجت الاسلام سیدنا الاستاد میرزای شیرازی(دام ظله) می باشد...
"مقلدین به آن عمل نمایند، صحیح است انشاء الله. حُررّه الأحقر فضل الله نوری، فی ۲۹ شهر صفر ۱۳۰۶"
✳️ [در عصر حاضر نیز، رساله عملیه برخی از مراجع تقلید، عینا" یا با اندکی تغییر و با لحاظ نمودن فتاوای خود، همان رساله های استادان و مراجع مورد قبول ماقبل خویش می باشد]
📗رساله عملیه مرجع شهید حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، شامل سه رساله بوده است🔰
✅ ۱- رساله ۶۰ مسأله/چاپ سنگی، تهران ۱۳۰۶، به کتابت احمد تفرشی
✅ ۲- رساله ۲۳۶ مسئله(نافع المسائل یا زبدة المسائل)، ۱۳۰۵چاپ در تهران-۱۳۰۶چاپ در بمبئی، به کتابت عبدالحسین بن مفید شیرازی، موجود در کتابخانه دانشکده الهیات تهران(فهرست نسخ خطی ص ۲۴۳)
✍ در سال ۱۳۱۱ق تحت نظر جامع مرجع شهید، این دو رساله (۶۰ و ۲۳۶ مسأله) با یکدیگر، الحاق شد و در چاپخانه مفید عام پریس لاهور، تحت عنوان سؤال و جواب (۲۹۶ مسأله) به چاپ رسید.
✅ ۳- اجوبة المسائل (رساله عملیه فارسی مرجع شهید)، به کتابت غلامحسین خوانساری در صفر ۱۳۰۸/موجود به شماره ۱۳۷۴۰ در فهرست آستان قدس رضوی، ج۲۳، ص ۶۳)
✍ فتاوای مشهور مرجع شهید🔰
◽️فتوای حرمت (حرام بودن) مشروطه غیر شرعی انگلیسی/۸۸-۱۲۸۷ش
◽️فتوای حرمت (حرام بودن) استطراق از طریق جبل به مکه معظمه به علت نامنی و خطر جانی برای حاجیان، که در آن، تردد از این راه، مادام که دولت عثمانی آنرا کاملا" از شر راهزنان امن نکرده، حرام شمرده شد. این فتوا در شعبان ۱۳۲۰ق همراه با توضیحات مرجع شهید صادر و تحت رساله ای کوتاه منتشر شد.(تنها نسخه خطی در مرکز مطالعات و تحقیقات دفتر تبلیغات اسلامی قم به ش ۹۴۶، نسخ ۱۰، صفر ۱۳۲۱ در ۱۱ برگ نگهداری می شود)
🔸منابع: الذریعة إلی تصانیف الشیعة، شیخ آقا بزرگ تهرانی/اَعیانُ الشّیعه، سید محسن امین/شهداء الفضیلة، علامه امینی/ک، مجموعه رسائل...شیخ فضل الله، محمد ترکمان/ ک، تنهای شکیبا، علی ابوالحسنی(منذر)/مهدی انصاری، همایش دیده بان بیدار، حرم حضرت عبدالعظیم ع، ۹۶/۵/۱۸ و...
@ShahidRabe
🌹 سید یزدی(ره): من سالهاست، آماده شهادتم
🏴 ایام شمسی سالگرد ارتحال عالم مشروعه خواه، آیت الله سید محمد کاظم طباطبایی یزدی، صاحب عروة، از مراجع تقلید شیعه در نجف، از دوستان و همفکران مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(رضوان الله تعالی علیهما)/
(۸ اردیبهشت ۱۲۹۸ش در نجف اشرف)، تسلیت باد
🌷 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
✍ وقتی که آخوند محمد کاظم خراسانی، ملا عبدالله مازندرانی و شیخ حسین طهرانی(معممین ثلاث حامی مشروطه در نجف) تلگراف خود را برای حمایت از مجلس[غربگرای مشروطه] و تضعیف علامه شیخ فضل الله نوری، تهیه کردند، تلگراف را نزد آیت الله یزدی فرستادند که او هم تأیید و امضا کند، او از امضا خودداری کرده و گفته بود:
آخوند خراسانی عالم است ولی دین [۱] ندارد، حاج میرزا حسین دین دارد ولی علم ندارد، مازندرانی نه دین دارد و نه علم، و من از چنین کسانی پیروی نمی کنم.
آیت الله سید کاظم یزدی پس از بردار شدن مرجع شهید نوری، به قدری از این جنایت، متأثر شد که بیشتر اوقات از ملاقات با ایرانیان خودداری می کرد.او تا آخر عمر با مشروطه، به دلیل مشروعه نبودن موافقت نکرد./از: کتاب فاجعه قرن، جواد بهمنی
‼️[ندامت و پشیمانی معممین حامی مشروطه انگلیسی، در تاریخ ثبت شده! اما چه سود!]
✍ مرحوم آیة اللّه سید محمد کاظم طباطبایی یزدی، در جریان نهضت مشروطه بر اثر اشاعه افکار ضدّ دینی، ادامه این حرکت را به مثابه شبی ظلمانی و آسمانی تیره و تار در افقی نامعلوم و مبهم یافت. در هنگامه اختلاف مجلس، بر خلاف آخوند خراسانی، ملا عبداللّه مازندرانی و حاج میرزا حسین میرخلیل تهرانی، حاضر نشد در این فضا تلگرافی در تأیید مشروطه و مجلس امضا کند تا مبادا بدخواهان آن را در تضعیف علامه شیخ فضل اللّه تبلیغ کنند./دانشنامه اسلامی(ویکی اهل البیت)
🔹به دنبال موضع گیری صریح سید یزدی رحمهالله، #مشروطهخواهان_تندرو تصمیم به تهدید و ارعاب ایشان می گیرند. در پی این تصمیم اطلاعیه ای دال بر ترور سید که بر روی آن تصویر دو عدد ششلول کشیده بودند به در و دیوار حرم مقدس[علوی] چسبانیدند./بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔸از یکی از روحانیان سرشناس یزد نقل شده است: روزی یکی از اهالی یزد به بهانه پرسش مسأله ای خدمت سیّد یزدی رسید و به محض حضور، نامه ای دالّ بر تأیید مشروطه جلوی آقا نهاد و با تهدید اسلحه خواستار امضای آن شد. سید سینه را سپر کرد و گفت: من سالهاست آماده شهادتم. در «النجوم المسرده» به نقل از سیّدهاشم بن سیّد عبدالحی آمده است: «یکی از اشرار به چنین کاری مبادرت کرده و سیّد در پاسخ گفته: جان فدا کردن پیش من آسان تر از امضا کردن این مشروطه [غیر شرعیست] است./دانشنامه اسلامی(ویکی اهل البیت)
[۱] ✍ واژه دین در فرهنگ لغات، مترادف با کلماتی چون: حکم و قضا، رسم و عادت، شریعت و مذهب، همبستگی و غیر آن آمده است.
در کاربردهای قرآنی نیز به معانی زیادی از جمله: جزا، حساب، قانون، شریعت، طاعت و بندگی، تسلیم و انقیاد، اسلام، روش و رویه، توحید و خداپرستی آمده است.
@ShahidRabe