✳️ علم برای دین پروردن است، نه از برای دنیا خوردن (سعدی)
✍ عنوان: مخالفت با مشروطه/آغاز - علت
🖋📄نویسنده: جواد بهمنی، محقق و مورخ معاصر
✍ آنچه مطمح نظر شیخ شهید [مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه الشریف] بود آزادی و عدالت در چهارچوب اسلام بود نه پای نهادن در جای پای بیگانگان و مللی که خود در منجلاب بی بندو باری و انحطاط اخلاقی غوطه ور هستند.
اجتماعی که سقوطش به درکات پست غرائز تا آن حد می باشد که شهامت و از خود گذشتگی را در جهت جوانمردی و غیرت همچون "هاملت" که در برابر خائنی چون "کلادیوس" که پدر او را کشته و مادرش را تصاحب کرده است اگر از جا در رفت و در صدد انتقام و یا لااقل رهایی مادر از چنگ این متجاوز درآید، دلیل بی ظرفیتی و امل بودن او می داند نه غیرتش! بلکه به عقیده آنها انسان باید همیشه با محیط خود سازش داشته باشد و زندگی را از "کرمینه" هایی یاد بگیرد که بر روی برگ بعضی درختان زندگی می کنند و برای اینکه هرگز دیده و شناخته نشوند و حیوانی دیگر آنها را شکار نکند بزودی همرنگ برگ درخت می شوند، عاقل نیز به نظر آنها باید همیشه همرنگ محیط و موقعیت باشد، این خوی و روش تا آنجا مورد عنایت و خواست این ملل راقیه!!! بوده و هست که فیلسوف بزرگ!! آنها "برتراند راسل" جنبه علمی در اخلاق عملی به آن داده و می گوید:
مردان آنگاه که با عشقبازی همسران خود با اجنبی مواجه می شوند و احساس ناراحتی می کنند باید اغماض کنند! مزاحم آنها نشوند! بلکه از آن مرد بیگانه که همسر محبوب آنها را خوشحال و مسرور کرده! شکر گزار و ممنون باشند!!!!
اینها و هزاران خصوصیت های دیگر غربیان که شاید در اثر تغذیه از گوشت گراز [خوک] و قرباغه و خرچنگ برایشان، با گذشت ایام ایجاد شده، هرگز نمی تواند عملا" این رویه در اجتماع ما ایرانیان مسلمان، امری عادی و با روحیه و سنت ما شرقیان، ساز گار باشد و از دیدگاه روشنفکران واقعی، قابل اغماز باشد. روی این اصل بود که وقتی محمد علی شاه و رئیس الوزرای اولین کابینه مشروطه (اتابک اعظم) از علما دعوت کردند که برای بررسی قانون اساسی مدون ایران جلساتی تشکیل دهند، وقتی شیخ فضل الله که در رأس بود، زمینه و انتظارات اکثریت دعوت شدگان را دید که همان بدو کار می خواستند مواد قانون اساسی را از قوانین خارجی اقتباس نمایند! علنا" به مخالفت برخاست و گفت:
چرا مجلس شورای اسلامی، تبدیل به مجلس شورای ملی می شود؟! آیا چه شده و چرا دستور عدل ما از پاریس و ترتیب شورای ما از انگلیس، باید برسد.
هدف شیخ این بود:
با آن همه کوشش هایی که برای انهدام اساس استبداد مطلقه پادشاهان معمول گردیده بود، باید قانون شریعت جایگزین آن شود و طبق فرامین قرآن عمل گردد. نه اینکه صحبت از تدوین قانون اساسی به سبک ممالک اروپا و گرایش مردم به جانب پدیده های به اصطلاح دموکراسی که با همکاری دستجات بابی، بهایی، ازلی و گروه فراماسونری و عده ای مستفرنگ (کسی که در پوشیدن لباس و آداب و عادات شیوه فرنگیان را تقلید کند) باشد.
لذا مسرا" عَلَم مشروعه را در مقابل مشروطه [غربی] برافراشت، تا مبادا گروه های منحط، با افکار و نوآوری های پوچشان، موجب گمراهی اجتماع گردند./ ک، فاجعه قرن ص ۵۰-۵۱
@ShahidRabe
✋سلام علیکم،
ضمن خوش آمد گویی به همراهان جدید کانال🌹🔰
خواهشمند است از مطالب قبلی نیز بهره برداری کرده و قربة الی الله در فضاهای مرتبط، منتشر فرمایید/جزاک الله خیرا
📸 تصاویر🔰
مراحل پنج گانه جستجوی مطالب مورد نظر در کانال تخصصی شهید رابع (اعلی الله مقامه)
✅ کلید واژه های پیشنهادی برای جستجو🔰
✍ مقاله/ معرفی کتاب/کتاب/امام خمینی/امام خامنه ای/نگارخانه/نظرات/موسی حقانی/موسی نجفی/مهدی انصاری/یعقوب توکلی/خسرو پناه/احمدی خواه/خادمیان/منصوره اتحادیه/شهید بهشتی/بهجت/زرشناس/کرامات/رساله عملیه/فتاوا/نگاه اجمالی...
✍ می توانید با استفاده از گزینه "رفتن به اولین پیام" مطالب را از ابتدا مرور و بررسی فرمایید
@ShahidRabe
✍ چکیده #مقاله از نسخه PDF
✅ موضوع: قانون اساسی مشروطیت در ترازوی اندیشه مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف
🖊📑نویسندگان:🔰
◽️سید ابراهیم معصومی
◽️علیرضا نائیج
◽️مرتضی اشرافی
✍ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری (ره) از علمای طراز اول و طلایه دار در نهضت مشروطیت (عدالتخانه) بود. ایشان با درایت کامل مشکلات وچالشهای موجود و پیش روی ملت ایران را خوب درک کرده بودند و مسبب اصلی آن را نیز حکومت استبداد می دانستند. به این علت بر این امر استوار بود که باید حکومت استبداد با بهترین نحو که همان ایجاد مجلس قانون گذاری و مشروطه کردن سلطنت است مقابله شود لذا در بدو شروع نهضت مشروطیت، طی اعلامیه ها و سخنرانی هایی که انجام دادند بر این کار مهم پافشاری می کردند، اما پس از اینکه دست روشنفکران غربزده وارد نهضت مشروطه شد و نهضت مشروطه ای که مد نظر شیخ و علمایی که برای محدود کردن استبداد به پا خاسته بودند در دست روشنفکران قرار گرفت تمامی قوانینی که بعد از تشکیل مجلس اول توسط روشنفکران نوشته شده بود مورد اعتراض شدید ایشان قرار گرفت و شیخ نسبت به اصلاح آنها اعلامیه، رساله و سخنرانی هایی مفصل انجام داد. فهم شیخ شهید در شناخت مسائل و حوادث عصر مشروطه برگرفته از فهم عمیق و دقیق از آموزه های اسلامی و تطبیق آن بر زمان و عصر وی دارد و این موجب تقابل شیخ با جریانات روشنفکری، استعمار و استبداد گردید.
مقاله حاضر براساس مدارک تاریخی در صدد است موارد مخالفت علامه شیخ فضل الله نوری با قوانین مجلس اول (قوانین روشنفکران) مانند: مشروطه خواهی، گذر از مشروطه به مشروطه مشروعه، قانون اساسی، نظریه ی اصل نظارت بر مجلس، تبیین مفاهیم در قانون اساسی و اصلاح قانون مطبوعات را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد.
شیخ، با ادله عقلی و نقلی برگرفته از آیات و روایات استدلال کرد که مواردی که از قوانین غربی برای کشور مسلمان استخراج و تصویب می شود با شرعیت اسلام مخالف است و باید قوانین برگرفته دین مبین اسلام به عنوان قانون سرلوحه حکومت و ملت قرار گرفته و اجرایی شود. همین امر باعث شد روشنفکران غربزده کینه شیخ را به دل گرفته و ایشان را متهم به حمایت از استبداد کرده و در یک دادگاه فرمایشی به اعدام محکوم کردند./
✳️ @ShahidRabe
✍ کامل مقاله را در PDF زیر مطالعه فرمایید.🔰👇👇
article_538324_570800e99081e744a3715261e8effb07.pdf
643.9K
#مقاله نسخه PDF
✅ موضوع: قانون اساسی مشروطیت در ترازوی اندیشه مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف
🖊📑نویسندگان:🔰
◽️سید ابراهیم معصومی
◽️علیرضا نائیج
◽️مرتضی اشرافی
✳️ @ShahidRabe
🔴 به بهانه ایام هلاکت بابی ازلی ماسون، جمال واعظ اصفهانی
از #چهره_های_سیاه_مشروطه
🔰👇👇
🔴 به بهانه ایام هلاکت بابی ازلی ماسون، جمال واعظ اصفهانی از #چهره_های_سیاه_مشروطه
💠 دکتر موسي حقانی (مورخ و پژوهشگر شهیر معاصر):🔰
◀️ سید جمال [واعظ اصفهانی] گرایشات فرقهای [بابی ازلی] خود را پنهان میکرد
◀️ فردی هم نظیر مرحوم آشیخ فضلالله نوری(ره) كه آدمشناس و جریانشناس و در متن جامعه ایرانی بود، حرف اینها را میشنود و متوجه میشود این حرف از چه موضعی دارد زده می شود.
✍ آنچه پیش روی دارید، گفت و شنودی در بازشناسی ماهیت منحرف فکری و عملی "بابی ازلی ماسون، سید جمال واعظ اصفهانی" [پدر محمد علی جمالزاده] و از دشمنان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) است.
پژوهشگر ارجمند جناب دکتر موسي فقيه حقانی در این مصاحبه بلند، به بازخوانی مستند ماهیت او پرداخته است که مفيد و آگاهي بخش خواه بود. در ادامه نیز مستنداتی از آثار محقق فقید، استاد علی ابوالحسنی(منذر) آورده می شود🔰
کامل گفتگو از دو منبع👇
1⃣ http://old.iichs.ir/p/ShowContent.aspx?id=579&title
2⃣ mshrgh.ir/389900
💠 استاد علی ابوالحسنی(منذر)، مورخ و پژوهشگر فقید معاصر:🔰
◀️ اتهام زنندگان به شیخ شهید فضل الله نوری (ره) خود متهم اند
✍ سیدجمال الدین واعظ اصفهانی متهم به بابیت (ازلی گری) و انحراف مذهبی و اخلاقی بود، ناظم الاسلام کرمانی از دوستان و هم مسلکش، او را اهل اخاذی کردن می دانست و حتی فردی چون کسروی در باره او می گوید: با همه رخت آخوندی و پیشه واعظی، به اسلام باور استواری نمی داشته، و این را گاهی در نهان به این و آن می گفته، از این رو نامش به بی دینی در رفته بود. منگُل بیات و دکتر منصوره اتحادیه نیز سیدجمال واعظ را (همچون دوستش ملک المتکلمین) از روحانیون ازلی مسلک و تندرو و مخالف نفوذ مذهب در سیاست می شمارند.
در نامه ها و مکتوبات عالمان مشروعه خواه صدر مشروطه به انتقادات عجیب و تکان دهنده ای از سید جمال واعظ بر می خوریم که گویای فساد عقیده وی، و مؤید سخن کسروی در باره اوست.
مخالفت با احکام اسلام، هتاکی به شعائر حسینی (ع) و تحریک مردم بر ضد علمای مشروعه خواه (به ویژه زعیم نهضت مشروعه خواهی علامه شیخ فضل الله نوری) نکات قابل تأملی است که در اظهارات سید جمال الدین واعظ به چشم می خورد. او راه دست یابی کشور به وضعیت مطلوب را در گرو افتتاح مدارس غربی و آوردن آموزگارانی از آمریکا و دیگر ممالک غربی می دانست و راه حل او در اصلاح سایر امور کشور نیز گماردن ایرانیان تربیت شده در غرب در رأس مصادر امور بود. او خود به این نسخه عمل کرد و پسر بزرگش، سید محمد علی جمالزاده مشهور را در سن نوجوانی جهت تحصیل به مدرسه مشهور آنطورا در اطراف بیروت فرستاد که مدرسه ای لائیک و متعلق به کشیش های مسیحی لازاریست بود و در آنجا و سپس در لوزان سوئیس با تعلیم و تربیت اروپایی بزرگ شد، و بر پایه همین نوع تربیت بود که جمالزاده همسری آلمانی گرفت، از رضا خان تعریف و به طرفداری از کشف حجاب وی برخواست، اصلاحات ارضی شاه را حمایت و تبلیغ کرد و در پاره ای از آثار خود از استهزای آیات قرآن مجید و احکام و عقاید نورانی اسلام، بدگویی از ملت ایران، و دفاع تلویحی از بابیه و بهائیه دریغ نورزید./از: ک، کالبد شکافی چند شایعه در باره شیخ فضل الله نوری(ره)، بخش هشتم (اتهام زنندگان به شیخ شهید، خود متهم اند)، ص ۱۷۷
✳️ @ShahidRabe
🔳 تسلیت باد، ایام قمری ارتحال مؤسس #حوزه_علمیه_قم آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی، استاد #امام_خمینی و شاگردِ
#مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری(شهید رابع)/۱۷ ذیقعده ۱۳۵۵ق
رضوان الله تعالی علیهم
📷 از آخرین تصاویر آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی، قدس سره الشریف
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده👇
✍ مرحوم دکتر عبدالحسین حائری، نواده دختری مرحوم آیتالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی و نیز فردی که مدتها مسئولیت کتابخانه مجلس شورای اسلامی را به عهده داشته و بهویژه اسناد روحانیت در مجلس را منتشر کرده است، در پاسخ به یکی از پرسش های مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران🔰
⁉️ مرحوم آیتالله شیخ عبدالکریم حائری با کدام یک از روحانیان و علما، ارتباط معنوی و عاطفی بیشتری داشتند؟
ج: ایشان به [استادش] مرحوم شیخ فضلالله نوری علاقه ویژهای داشتند و بعد هم به [یکی دیگر از شاگردان شیخ فضل الله، یعنی] آیتالله حاج آقاحسین قمی.
از یادداشتهایی که از شیخ فضلالله باقی مانده کاملا مشخص است که چه انسان الهی و معنویای بودهاند./کد گفتگو 4877
✍ پژوهشگر و مورخ فقید استاد علی دوانی:
امام راحل و مرحوم شیخ مرتضی حائری(فرزند شیخ عبدالکریم حائری ره) در دوران ستمشاهی، جلسات مربوط به مباحث حکومت اسلامی و مصلحین حوزه را در حجره مزار مطهر #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری(زعیم نهضت مشروطه مشروعه و اُستادِ مؤسس حوزه) واقع در صحن بزرگ، برگزار می نمودند، این حجره، پاتوق امام و یاران بود/
🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
✳️ @ShahidRabe
✍ ۱۷ ذیقعده ۱۲۸۰ ق، پایان تألیف
اثر فقهی فاخر مرجع شهید، علامه شیخ فضل الله نوری(شهید رابع) اعلی الله مقامه الشریف، در ۲۰ سالگی 🔰
📗 رساله منظوم فقهی «الدّرر التنظیم یا الدر النظیم»
تنظیم و سرایش: ۱۲۷۹-۱۲۸۰ ق، مخطوط، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران (تصویری از این رساله در کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی رضوان الله، به شماره/۱۴۰۹ نگهداری می شود)
این اثر فاخر، رساله ای است منظوم به زبان عربی، شامل پانصدویک بیت، که #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری این منظوم را در سن حدود بیست سالگی در ۲۶ عنوان اصلی و درباره ۲۵ قاعده فقهی، بحث و به مبانی آنها اشاره کرده است. مرجع شهید بر این باور است که #فقه از افضل علوم است ولی عناوین پر فایده آن متروک و مهجور مانده است. از این رو تصمیم می گیرد در ارجوزه ای موجز این عناوین را به نظم در آورد. معظم له در این اثر از منابع گوناگونی بهره برده از جمله "العناوین مراغی" و "عوائد الایام نراقی"
از این اثر ارزشمند مشخص است که ایشان آرای بزرگان فقه را دقیق بررسی، آنها را رد یا قبول کرده است.
🔸منبع: ک، تنهای شکیبا/ علی ابوالحسنی، ص ۷۴ و ۵۷۲
✳️ @ShahidRabe
🌹 سالروز شهادت #شهید_ثالث شیخ محمد تقی بن محمد برغانی رضوان الله تعالی علیه، شهید راه مبارزه با فرقه های انحرافی ضاله تسلیت باد
🌹 شهادت: ۱۵ - ۱۷ ذیقعده ۱۲۶۳ ق
✍ آیت الله سید محسن امین در اعیان الشیعه درباره کیفیت به شهادت رسیدن ایشان می فرمایند: قتل او توسط [عناصر فرقه ضاله] بابیه در مسجدش انجام گرفت و در حالی که او در حال سجده بود به او هشت ضربه وارد آوردند، او دو روز باقی ماند و سپس به رحمت خدا رفت. ایشان از علمای اصولی قرن 13 بوده است. عصر حیات ایشان شاهد قدرت یافتن دو تفکر افراط و تفریطی در دستیابی به معارف دینی بوده است ملا محمد تقی همزمان با تکفیر هر دو دسته و سعی در آگاهی بخشیدن به مردم با جلسات وعظ و خطابه و همچنین مبارزه سیاسی خود تمام تلاش خود را برای دفاع از حریم تشیع انجام داد.
💠 امام خامنه ای(حفظه الله):
قبل از دوره ما هم علمای بزرگ فراوانی از شهر قزوین برخاستهاند همچون شهید ثالث مرحوم ملامحمّد تقی برغانی و برادرش ملا محمد صالح برغانی؛ از فقهای مبارز بودند، نه از فقهای گوشهگیر، نه آدمهای منزوی؛ مردان دین که به سرنوشت مردم میاندیشیدند؛ برای آنها مبارزه میکردند و جان خود را هم در این راه فدا میکردند! ۸۲/۹/۲۵
✍ نکته تصویری: طراح اثر با دقت نظر، یکی از وجوه اشتراک مراجع شهید اربعة را که شیخ و عام بودن است مبنایی برای عنوان اثر خود (شیوخ شهید چهارگانه) قرار داده است
🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
🌹 اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
🔸منابع: حوزه انقلابی، افق حوزه..
✳️ @ShahidRabe