🔴 مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، از منظر اندیشمندان ایران اسلامی
❇️ حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق گلزاده، استاد حوزه و دانشگاه:🔰
حوزه، دین و روحانیت عقبه تئوریک و پشتوانه نظام اسلامی است
✍ به گزارش رسا، این اندیشمند به بررسی علم و عالم در نگاه دین و چگونگی رابطه جامعه با عالمان دین پرداخت.
وی با بیان اینکه نکته برجسته و مایه عبرت در حادثه شهادت آیتالله العظمی شیخ فضل الله نوری(ره)، ایجاد بدبینی بین امت و عالمان دین و فاصله انداختن بین گروههای مرجع اصلی و جامعه است، گفت:
در این فاجعه اندوهبار و این حادثه ننگین تاریخ ایران بسیاری از علما شهید شدند اما شهادت شیخ فضل الله نوری(ره) پدیده متفاوتی است.
این فعال عرصه فرهنگی و تبلیغی در ادامه حضور یک عالم برجسته و سرآمد دین در جریان یک نهضت و به نتیجه رساندن نهضت مشروطه مشروعه و پس از آن به دار آویخته شدن و به شهادت رسیدن او و سوت و کف کسانی که شاید تا دیروز درود و صلوات میفرستادند در پای چوبه دار را در ساحت و ظرفیت سیاسی و اجتماعی نهضت مشروطیت نیاز به بررسی دانست.
وی با بیان اینکه دشمنان اسلام اعتماد عالمان دین و مردم و دلبستگی امت به عالمان دین را در جریان مشروطیت از بین برده و روشنایی رابطه بین عالمان دین و جامعه را به تاریکی تبدیل کرده و اعتماد جامعه به عالمان دین را به بیاعتمادی مبدل ساخته بودند، گفت:
عبرت این حادثه تدبیر و مدیریت و طراحی شرایط حال و آینده است، وگرنه حسرت خوردن و دلسوزاندن راه به جایی نمیبرد.
حجتالاسلام گلزاده هدف دشمن در جریان اعدام مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) را تنها از صحنه بیرون راندن یک عالم دین ندانست و گفت:
هدف دشمن بیرون راندن دین از صحنه بود، چرا که نهضت مشروطه مشروعه [که زعیم آن علامه شیخ فضل الله نوری(ره) بود] در برابر سلطنت قرار داشت، پادشاهی را نفی میکرد و یک
حاکمیت دینی غیر سلطنتی را جایگزین آن میدانست، یعنی مرحوم شیخ فضل الله نوری(ره) زمینه را آماده کرده بود تا دین را به جامعه برگرداند.
وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) از این حادثه طرح و برنامه عجیبی دریافت کرد و این تجربه را برای امر حکومتداری به کار برد، اظهار داشت:
همانگونه که در مسائل سیاسی، اجتماعی و حکومتی به مشروعیت نیاز داریم به مقبولیت که پذیرش مردم و آماده بودن آنان برای فرمانبری و یاری حکومت اسلامی است، نیاز داریم.
گلزاده، با اشاره به اینکه در ساحت ولایت فقیه به مبحث مشروعیت و مقبولیت توجه شده است، تصریح کرد:
امام راحل مردم را برای مقبولیت نظام پای کار آورد و دموکراسی الهی را در جامعه نهادینه کرد، اما اجازه فاصله گرفتن مردم از مبانی دین و قانون اساسی را نداد.
وی با بیان اینکه مشروعیت نظام از ولایت فقیه و مشروعیت ولایت فقیه با دین اسلام است نه از آرا و ملاحظات گوناگون، گفت:
اگرچه مشروعیت ولایت فقیه با دین اسلام است اما مقبولیت ولایت فقیه با مردم است چون ولی فقیه میخواهد احکام دین را اجرا کند و جامعه باید پذیرش اجرای احکام دین را داشته باشد.
حجتالاسلام گلزاده از حوزه دین و حوزه روحانیت با تمام ظرفیتش به عنوان عقبه تئوریک و پشتوانه نظام اسلامی نام برد و اظهار داشت:
هرگز نباید گرفتار تجزیه و تکه پاره کردن این ظرفیت گران و گسترده و این عقبه تئوریک و اندیشه ساز نظام شویم و جلوی کسانی که مجتهدمآبی میکنند و با چهار جمله از دین دانستن، جای عالم مجتهد دین مینشینند و اظهارنظر میکنند را بگیریم.
وی گفت: درس دیگری که از حادثه اعدام و شهادت شیخ فضل الله نوری(ره) باید عبرت گرفت، سپردن نظام به دست معتقدان به نظام است نه کسانی که نظارت شورای نگهبان را نمیپسندند و معتقد به تعطیل و تعدیل قانون اساسی و تعطیل دین و فاصله انداختن بین حاکمیت سیاسی و اجتماعی و دین و قانون اساسی هستند.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در انتخاباتهای مختلف، شاهد بودیم که کسانی از ارزشهای مذهبی گذشتند تا به یک خواسته و یک مصلحت مقطعی برسند، بر التزام عملی به قانون اساسی و دین مبین اسلام تأکید کرد و افزود:
تئوری و نظریه صرف برای حفظ نظام کافی نیست، بلکه باید به حفظ ارزشها التزام عملی داشت.
وی تصریح کرد: دلبسته ولایت فقیه تا پای جان از آن صیانت میکند و وقتی التزام عملی داشت، نزاع بین خود و ولایت فقیه را به گونه دیگری حل میکند و کسی که التزامی به ولایت فقیه در مقام صیانت از آن را ندارد، از مشروعیت سیاسی، مدنی و دینی برخوردار نیست.
حجتالاسلام والمسلمین گلزاده در پایان خواستار معرفی عالمان برجسته دین به جامعه شد،
عالمانی که، واسطه بین دین و جامعه بودند و هستند./920/پ202/ن[۱۱/مرداد/۹۱]
✳️ @ShahidRabe
💀 به بهانه ایام سالمرگ حسن تقی زاده از مهره های اصلی استکبار/ ۸ بهمن ۱۳۴۸ شمسی
⁉️ "تقیزاده"
از دارسی تا دست داشتن در شهادت مرجع شهید علامه شیخ فضلالله نوری(ره)
✍ تقیزاده روشنفکر غربگرایی بود که موافق تقسیم ایران بین روسیه و انگلیس و مخالف ملیشدن صنعت نفت بود و به دلیل شدت خشم مردم از شهادت شیخ فضلالله نوری(ره) و تجدید امتیازنامه دارسی، ۲ بار مجبور به فرار از ایران شد.
کسی که گفت: ایران باید از فرق سر تا ناخن پا غربی بشود!
روحانی نمای فراماسون نفوذی در دستگاه علمای همسو با جریان غربگرای مشروطه، از عوامل انگلیس در منحرف کردن مشروطه، از عوامل به سلطنت رسیدن و تقویت دیکتاتوری رضاخان و پسرش محمدرضا پهلوی، مروج فرهنگ غرب...کامل مطلب👇
https://tn.ai/1973697
✍ رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزی(۹۸ ش) در حرم مطهر رضوی، شبهروشنفکران داخلی که دنبال ترویج فرهنگ غربی هستند را با حسن تقیزاده، به اصطلاح منورالفکر دوران پهلوی، مقایسه کردند و برخی از خصوصیات آنها را برشمرند👇
💠 امام خامنه ای(حفظه الله): امروز جوانهای مؤمن و مردم انقلابی نخواهند گذاشت این تقی زاده ها حرفشان به کرسی بنشیند.
تقی زاده ها چه می کنند؟
بزک غرب، توجیه و روتوش بدی های غرب، مانع شناخت افکار عمومی نسبت به شرارت باطن دولتهای غربی با تحریف تاریخ/ دفاع از سند ۲۰۳۰ (برگرداندن سبک زندگی اسلامی به زندگی غربی)/ تزریق سبک زندگی غربی با محتوای: افکار غربی، روشهای غربی، لغات غربی در عرصه:(فرهنگ و هنر) ادبیات، افکار، دانشگاهها و مدارس...۹۸/۱/۱
📷 حسن تقی زاده، محمد رضا پهلوی، اسدالله عَلَم
✳️ @ShahidRabe
📑 مقاله تحقیقی
💢 به بهانه ایام قمری صدور فرمان مشروطیت
✍ فرمان مشروطیت در تاریخ ۱۴ جمادی الثانی ۱۳۲۴ ه.قمری برابر با ۱۴ مرداد ۱۲۸۵ ه.شمسی، درکاخ صاحبقرانیه، توسط مظفرالدین شاه صادر و امضاء شد.
🔴 عنوان مقاله: مخالفت [مرجع شهید علامه] شیخ فضلالله [نوری اعلی الله مقامه الشریف] با نهضتی که سر از سفارت انگلیس در آورد
🗂 نام پرونده : داستان نهضت مشروطه
🖋 نویسنده: رحیم نیکبخت
پژوهشگر تاریخ و عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز
✍ کامل مقاله👇
http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=30416
✍ نسخه قابل 🖨 چاپ 👇
http://farsi.khamenei.ir/print-content?id=30416
🔸از: پايگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيتاللهالعظمی سيدعلی خامنهای (مدظلهالعالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی
✳️ @ShahidRabe
✍ به بهانه روز تکریم #همسران_شهدا، یادی میکنیم از همسر فاضله و مکرمه مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)
نام علامه شیخ فضلالله نوری(ره) را که میشنوید، فقیهی سیاستمدار را به خاطر میآورید که جنبش مشروطه ایران با نام او گرهخورده است. مرجع مشروعهخواهی که به جرم انتقاد از خارج شدن مسیر مطالبات بر حق مشروطهخواهی مردم، توسط غربگرایان وابسته به انگلیس، به دار آویخته شد.
بانوی فاضله، مرحومه سکینه خانم نوری، همسر با وفای شیخ شهید، دختر دایی ایشان، دختر محدث بزرگ شیعه، آیتالله میرزا حسین محدث نوری(صاحب مستدرک الوسائل) بود. سکینه خانم، سالها شاگردی پدر فرزانه خود را کرده و پس از آن در محضر شیخ شهید علوم مختلف را تلمذ نمود و فرا گرفت. در خوشی و ناخوشی، همواره در کنار همسر الهی خویش بود و حامی. در قضایای ترور نافرجام، دستگیری و بردار شدن مرجع شهید علامه نوری(ره) مصائب فراوانی را تحمل نمود، حتی گفته شده با تدبیر و شجاعت او بود که پیکر مطهر شیخ، بعد از نزدیک به دو سال از اعدام، که به طرز معجزه آسایی سالم مانده بود، از خانهشان، مخفیانه به قم و مقبرهای که شیخ، سالها قبل از شهادتش برای خود خریده و آماده کرده بود، منتقل شد.
وصیتنامه شیخ، تنها سند در دسترسی است که میتواند نشاندهنده نوع روابط ایشان با همسر و فرزندانشان باشد. علامه شیخ فضلالله(ره) در وصیتنامه با القاب و عناوینی فاخر از همسر خود یاد کرده و در مورد او مینویسند: «علیه عالیه متعالیه، خانم والده محترمه آقا ضیاءالدین(از پسران خلف شیخ)».
شیخ در بخش دیگری از وصیتنامه خود، که نمونه اعلای احترام و ارزشگذاری نسبت به زن، به طور مستقل است، در توضیح ملکیت اموال مینویسد: «اقرار مینمایم که آنچه دارا هستم از اموال... ملک طلق مال خالص علیه عالیه متعالیه خانم والده محترمه آقا ضیاءالدین و غیره سلمهم اللّه تعالی(است)» و در عین حال، نوع رفتار و کردار را به فرزندان نیز تذکر داده و ادامه میدهد: «و ابداً احدی از ورثه را نمیرسد با ایشان چون و چرا نماید؛ مال خود ایشان است، هر نحو بخواهند در آن تصرف نمایند و به هر که میل ایشان باشد، بدهند.»
در فراز دیگری از وصیتنامه، با شیرینترین لحن ممکن، بر تفاهم موجود میان خود و همسر اشاره کرده و مینگارد: «و من احتمال میدهم که کسی اقدام نماید و قروض مرا بدهد و اگر نداد کسی بر اولاد من و بر خانم حقی ندارد. لیکن میدانم که خانم از آن محبتی که به من دارد و از آن تقوا که دارد، خودش اقدام خواهد نمود؛ در ادای قروض من اختیار با ایشان است، الزامی بر ایشان نیست.»
و اینگونه است که زندگانی علما، میتواند نمونه و چراغ راهی باشد برای ما، که میتوان اینگونه بود و اینگونه زندگی کرد.
🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
🔸برگرفته از گزارش گروه "رسانهها" خبرگزاری تسنیم/منبع: مهر خانه
✳️ @ShahidRabe
🏴 تسلیت باد، ایام قمری ارتحال بزرگ مرجع تقلید جهان تشیع، حضرت آیت الله میرزا حبیب الله رشتی املشی(محقق رشتی)، وارث علم شیخ الاعظم مرتضی انصاری(ره) و از اساتید اصلی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)/رضوان الله تعالی علیهم
🏴 تاریخ ارتحال: ۱۴ جمادیالثانی ۱۳۱۲ ه.قمری
🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
💠 میرزا حبیب الله رشتی(ره):
«شیخ[انصاری] سه چیز ممتاز داشت: علم، سیاست و زهد
سیاست را به حاج میرزا محمد حسن شیرازی و علم را به من داد و زهد را با خود برد.» /زندگی و شخصیت شیخ انصاری، ص262
✍ میرزا حبیب الله رشتی که در دادن اجازه اجتهاد به افراد بسیار سخت گیر بود، اما مرجعیت شاگرد اصلی و طراز اول حوزه تدریس خود یعنی شیخ فضل الله نوری(ره) را با عباراتی شگرف، در تقریظ رساله فقهی «فی قاعدة ضمان الید، تألیف شیخ فضل الله نوری» تأیید نمود و از مؤمنین خواست وی را بعنوان مرجع دینی خود قرار دهند👇
نور چشمم شیخ فضل الله نوری، مجتهدی متبحر و کامل و جامع معقول و منقول گردیده، رواست مؤمنین وی را در امور دینی، مرجع خود قرار دهند
✍ اجمالی درباره میرزا حبیب الله رشتی(ره)🔰
🖋📃 به قلم: سهیلا عین الله زاده
✍ حاج میرزا حبیب الله رشتی از علمای روحانی و از مراجع تقلید عالم تشیع و از شاگردان مبرز شیخ مرتضی انصاری به سال 1324 ق در املش متولد شد. در 18 سالگی در پی آرمانی بلند با همراهی پدرش میرزا محمدعلی خان راه هجرت در پی گرفت و عازم حوزه علمیه قزوین شد. پدر لوازم معیشتش فراهم ساخت و همسری نیز برای وی برگزید تا فارغ البال به تحصیل علوم دینی بپردازد. میرزا حبیب الله در درس علامه آخوند ملا عبدالکریم ایروانی از فقهای برجسته و نامدار قرن سیزدهم هجری به فراگیری فقه و اصول پرداخت و در 25 سالگی، به مقام عالی اجتهاد از ایشان نائل آمد و با نظر شیخ عبدالکریم ایروانی خود را مهیای سفر به املش نمود. سال 1259 ق از قزوین به املش بازگشت و چهار سال مرجع امور دینی مردم بود. سپس با خانواده خود برای تکمیل مدارج علمی به نجف اشرف مشرف شد و سه سال از درس مرحوم شیخ محمدحسن نجفی (صاحب جواهر) بهره برد 1 تا اینکه روزی در اثنای درس اشکالی به ذهنش رسید و تکاپویش در طریق حل آن مشکل، زمینه آشنایی و سپس ارتباط جدی و دیرپای وی با شیخ اعظم انصاری را فراهم ساخت. لذا مصمم بر اقامت در نجف شد و حدود 7 سال از محضر شیخ بهره برد. 2
پس از مرحوم شیخ انصاری کرسی تدریس حوزه علمیه نجف به وی منتقل گردید. در حلقه درس وی شاگردان زیادی از علما و فضلا و مجتهدان حاضر می شدند و شاگردان بسیاری از درس وی به مقام اجتهاد نائل آمدند. وی از مراجع تقلید درجه اول شیعه بود و او را بر معاصرانش مانند میرزا حسن شیرازی ، حاج میرزا محمدحسین کوه کمری ترجیح می دادند. 3
حاج میرزا حبیب الله رشتی، مدرس والا مقام و پرشاگردی که «از روی عمد، تجاهل می ورزید و شاگردان خود را نمی شناخت و گوش به حرف آنان نمی داد تا از او پول و اجازه اجتهاد نخواهند» در تقریظ خویش بر رساله محققانه ای که مرحوم #مرجع_شهید حاج شیخ فضل الله نوری(ره)، پیرامون قاعده فقهی « ضمان الید»، نگاشته و ضمن آن به نقل اقوال و نقد آراء فقها در این زمینه پرداخته است شیخ شهید نوری را از نظر علمی در اوج قلۀ تحقیق و تدقیق، شناخته و مرجعی شایسته، و مجتهدی ماهر و متبحر و کامل و جامع شمرده است. و هرگز مانع از اعطای اجازه اجتهاد به شیخ شهید و تأیید مقام مرجعیت ایشان نمی گردد و در این میان، از جمله تعبیرات لطیف و پرمعنایی که وی در توصیف فرد طراز اول حوزه، و « نور دیده خویش، شیخ فضل الله» به کار گرفته، تعبیر «العالم الاواه» (عالم پر سوز و گداز) است، که این امر خود ارزش مفاد تقریظ حاجی بر رساله مزبور را ، بیشتر می سازد. 4 نامبرده کتبی در فقه و اصول ازجمله بدایع الافکار در اصول فقه تألیف نموده و دارای سه فرزند ذکور بود که هر سه از علمای عصر خود بودند. ویژگیهای اخلاقی میرزا او را به شخصیتی وارسته تبدیل کرد که زهدش زبانزد خاص و عام بود. وی در سال 1312 ق، در نجف درگذشت و در صحن مطهر امیر مؤمنان به خاک سپرده شد. 5
◽️منبع http://www.iichs.ir/s/858
1. گلشن ابرار : خلاصه ای از زندگی اسوه های علم و عمل از ثقه الاسلام کلینی تا آیه الله خامنه ای، ج 1، تهیه و تدوین جمعی از پژوهشگران حوزه علمیه قم، قم: نشر معروف ، 1382، صص 378-379 .
2. علی ابوالحسنی (منذر)، پایداری تا پای دار: سیری در حیات پربار علمی، معنوی، اجتماعی و سیاسی شهید علامه فضل الله نوری، تهران : نور، 1368، صص 169-170 .
3. محمدعلی (صدرالدین) قربانی لاهیجی، پیشینه تاریخی – فرهنگی لاهیجان و بزرگان آن، تهران: نشر سایه، 1375، ص 743 .
4. علی ابوالحسنی (منذر) ، پیشین ، صص 181، 183 .
5. گلشن ابرار، ج 1، پیشین ، صص 380، 382، 384 .
🏴 @ShahidRabe
🔳 فرارسیدن ایام شمسی ارتحال مؤسس #حوزه_علمیه_قم آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی(ره)، استاد #امام_خمینی(ره) و شاگردِ
#مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)/تسلیت باد (۱۰ بهمن ۱۳۱۵ ش)
🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
📷 از آخرین تصاویر آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی، قدس سره الشریف
✍ مرحوم دکتر عبدالحسین حائری، نواده دختری مرحوم آیتالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی و نیز فردی که مدتها مسئولیت کتابخانه مجلس شورای اسلامی را به عهده داشته و بهویژه اسناد روحانیت در مجلس را منتشر کرده است، در پاسخ به یکی از پرسش های مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران🔰
⁉️ مرحوم آیتالله شیخ عبدالکریم حائری با کدام یک از روحانیان و علما، ارتباط معنوی و عاطفی بیشتری داشتند؟
ج: ایشان به [استادش] مرحوم شیخ فضلالله نوری علاقه ویژهای داشتند و بعد هم به [یکی دیگر از شاگردان شیخ فضل الله، یعنی] آیتالله حاج آقاحسین قمی.
از یادداشتهایی که از شیخ فضلالله باقی مانده کاملا مشخص است که چه انسان الهی و معنویای بودهاند./کد گفتگو 4877
📜برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده🔰
⁉️ آیا می دانید کدام شخصیت، آیت الله حائری یزدی(ره) را برای تأسیس حوزه علمیه قم، ترغیب نمود و "طراح تأسیس" آن بوده است؟!🔰
‼️ مبارز بی باک، آیت الله شیخ محمد تقی بافقی رضوان الله تعالی علیه(دستیار ارشد آیت الله حائری)!🔰
✍ آیت الله بافقی، از شاگردان خاص محدث بزرگ، میرزا حسین محدث نوری ره (صاحب مستدرک الوسائل، استاد، دایی و پدر همسر مرجع شهید علامه نوری ره) است.
آیت الله بافقی (ره) عالمی با تقوا و اهل عمل، و مبارزی دلیر و پرتلاش بود. اندیشه و همت بلند این مرد بی باک، وی را در میان دیگر هم عصرانش برجسته و متمایز ساخت، شهامت و پردلی اش را زبانزد خاص و عام گردانید و از او نامی نیک به یاد گار گذاشت. مبارزه علنی او با سیاست های ضد اسلامی رضاخان و مفاسد و کج روی های اجتماعی آن دوران، نمونه هایی شگرف از بی باکی، قوت نفس و عمق اندیشه و ایمان این مرد بزرگ مشروعه خواه است.
او در کنار آیت اللّه کبیر قمی (از شاگردان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره) و آیت اللّه فیض قمی، به احیای حوزه علمیّه قم همت گماشت. در سال ۱۳۰۱ ش آیت اللّه شیخ عبدالکریم حائری را برای هجرت به قم و تأسیس حوزه علمیه قم ترغیب نمود که نتیجه بخش بود.
‼️ بافقی یکی از دستیاران ارشد آیت اللّه حائری شد.🔰
حاج شیخ محمد تقی بافقی، پس از هفده سال اقامت در نجف اشرف، به شهر قم رفت و بی درنگ خدمات و فعالیت های ارزنده خود را آغاز کرد. او نخست علما و مردم را برای پایه ریزی حوزه علمیه ای در قم تشویق و ترغیب نمود. نزد علما و بزرگان شهر رفت و مسأله تأسیس حوزه علمیه قم را مطرح ساخت. از نظر ایشان، مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، توان این کار بزرگ را داشت؛ چون از قدرت و شهرت کافی برخوردار بود. بنابراین، زمانی که آیت اللّه حائری از اراک به قم آمد، مرحوم بافقی از فرصت استفاده کرد و افزون بر این که مردم را برای استقبال پرشکوه از ایشان آماده نمود، از آنان خواست تا بر مسأله ماندن آیت اللّه حائری در قم پافشاری کنند. از سوی دیگر، خود نیز به همراه عده ای از علمای بزرگ شهر، نزد ایشان رفتند و مصرانه از وی خواستند که در قم بماند. بدین ترتیب، با هماهنگی های مرحوم بافقی، علمای بزرگ شهر و مردم، پایه حوزه علمیه قم گذاشته شد.
پس از تأسیس در اداره امور حوزه با آقا شیخ عبدالکریم، همکاری نزدیک داشت، به طوری که یکی از دستیاران برجسته ایشان به شمار می آمد. وی که از علمای تراز اول حوزه علمیه قم قلمداد می شد، به تدریس در حوزه و رسیدگی به امور طلاب می پرداخت و درغیاب آیت اللّه حائری، به جای او اقامه نماز جماعت می کرد. در کنار این ها، او فعالیت های دیگری را نیز انجام می داد؛ از جمله، نظارت بر ساخت مساجد و باز سازی ها، حتی مشارکت در کار ساختمانی آن ها، و نیز امر به معروف و نهی از منکر.../ پایگاه اطلاع رسانی حوزه(حوزه نت)، کد ۵۹۶۱، ویکی فقه
✳️ @ShahidRabe