eitaa logo
کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
5.4هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
294 ویدیو
411 فایل
کانال تخصصی شهید رابع علامه ذوالفنون، فرید و بصیرِ عصر، جامع معقول و منقول، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره سیره، مواضع و آثار مقالات، نظرات پژوهشگران و... کانال دوم در سروش(لوایح): 📲https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe خادم کانال: @HHAMIDII20
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️ آیا میدانید که؟ 🚩🏴حسینیه ایرانیان در استانبول توسط مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری (اعلی الله مقامه) تأسیس شده است؟ 📷 تصاویری از عزاداری سال های گذشته ایرانیان مقیم استانبول در منطقه کاروانسرای والده خان/مسجد زینبیه(خان والده)/ تصاویری از منطقه کاروانسرا، دروازه ورودی (محل اقامت و اسکان ایرانیان، از گذشته های دور) / تصویری کم نظیر از سفر مرجع شهید علامه نوری(ره) به استانبول ✍ توضیحات تکمیلی 🔰👇👇 🗓 ۱۳۲۲ قمری، اقدام مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری (اعلی الله مقامه) در تأسیس🚩🏴حسینیه استانبول، در پی درخواست و التجاء ایرانیان مقیم آن شهر که از مقلدین ایشان بودند. (معظم له در سفر سال ۱۳۱۹ق به استانبول، در مسیر انجام مناسک حج، از نزدیک با وضعیت و مشکلات ایرانیان مقیم، آشنا شده بودند و پس از بازگشت و دریافت عریضه ایرانیان برای تأسیس حسینیه، نسبت به اجابت درخواست آنان، اقدام فرمودند) کاروانسرای والده خان از مهم‌ترین کاروانسراهای شهر استانبول به‌شمار می‌رود. این مکان به دستور ملکه‌ی مادر، ماه پیکر سلطان، همسر سلطان احمد اول در قرن ۱۷ میلادی ساخته شد. خانِ والده نامی است که در نوشته های فارسی به کاروانسرای بزرگ ملکه مادر (به ترکی عثمانی: بیوک والده هان. به ترکی ‌Büyük Valide Han) گفته شده است. خان والده کاروانسرای بزرگی در بازار بزرگ استانبول است. این کاروانسرا را کوسم سلطان ملکه بزرگ و شهبانوی امپراتوری عثمانی و نایب السلطنه در سده شانزدهم میلادی بنا کرد. کشتی‌های تجاری در گلدن هورن لنگر می‌انداختند و کالاهایشان را در کاروانسرای والده خان تخلیه می‌ کردند و در آنجا نگهداری می‌شد. تجار و بازرگانان نیز در آنجا اسکان داشتند. این کاروانسرا و محله اطراف آن سال‌ها محل زندگی ایرانیان مقیم استانبول و جای اقامت بازرگانان ایرانی بود که به طور عمده از خوی، تبریز و شبستر و ... به استانبول می‌آمدند. در دوران عثمانی، شیعیان و به ویژه ایرانیان مقیم استانبول مراسم عزاداری محرم و سینه‌زنی را در این کاروان‌سرا برپا می‌کردند و اهالی استانبول و خارجیان به تماشای انان می‌آمدند. ولی پس از روی کار آمدن دیکتاتوری لائیک آتاتورک، اکثر فعالیت های مذهبی و اجتماعی مسلمانان و علی الخصوص شیعیان، با ممنوعیت مواجه شد و حسینیه ایرانیان نیز تعطیل گردید. در عصر کنونی و در صحن بزرگ میانی این کاروانسرا، مسجد ایرانیان (مسجد زینبیه یا والده خان) قرار دارد که همچنان دایر است. 🔸منابع: ک، تنهای شکیبا، علی ابوالحسنی، از سالشمار شیخ فضل الله نوری، عبدالحسین طالعی و سید ابوالحسن علوی/ ک، آخرین آواز قو، علی ابوالحسنی از، ر.ک، عریضه ایرانیان مقیم استانبول به مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، آلبوم اسناد آقا ضیاء الدین نوری/ ویکیپدیا(دانشنامه آزاد)/خبرگزاری جمهوری اسلامی/ خبرگزاری شبستان/پایگاه جامع تاریخ معاصر (مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی) ... ✳️ @ShahidRabe
✍ آشنایی با تکیه تاریخی حضرت سیدالشهداء علیه السلام در شهر مقاوم و قهرمان پرور کرمانشاه 🔰 🚩🏴 تکیه مذهبی تاریخی معاون الملک کرمانشاه، بزرگ ترین تکیه کاشی مینیاتوری جهان، پایگاه انقلابیون اسلام خواه (مشروعه خواه) در مشروطه، سال ۱۲۸۸ شمسی، توسط [۱]* مشروطه چیان لامذهبِ جریان انگلیسی مشروطه، به توپ بسته و به آتش کشیده شد و بانی آن نیز ناجوانمردانه ترور گردید. 📷 تصویرکاشی مینیاتور مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف، زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه (مشروعه) در تکیه معاون الملک، به همراه تصاویری از داخل تکیه و عزاداری مردم 🚩🏴 تکیه معاون الملک کرمانشاه؛ جلوه ای بی مانند از پیوند کاشی کاری و معماری، تاریخچه، تصاویر👇 https://www.kojaro.com/2016/5/7/118853/moaven-almolk-tekiye/ [۱]* نقل است که این جنایت توسط یپرم خبیث ارمنی، رئیسِ لامذهب، جانی و حرامزادهٔ نظمیهٔ مشروطه چیان و عامل اجرای حکم قتل مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه، صورت گرفته است. 🏴🚩@ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴به بهانۀ اعدام مرجع شهید علامه شیخ‌فضل‌الله نوری(ره): آن‌که جوهر «تجدُّد» را فهمید ✍ مهدی جمشیدی 1⃣من هر گاه که به حرم قم مشرف می‌شوم، به‌حتم به زیارت قبر "شیخ‌فضل‌الله نوری" نیز می‌روم و دقایقی در پشت درِ حجرۀ مقبرۀ ایشان، می‌ایستم و با او سخن می‌گویم. امروز، سالروز "شهادت" اوست؛ "اعدام" او به دست "جریان مشروطه‌خواهِ سکولار". در میدان توپخانۀ تهران، آشکارا و بی‌پروا، اجتماع کردند و در روز روشن و در انظار عمومی، شیخ را به دار آویختند و پایکوبی کردند! شیخی که در علم و تقوا، سرآمد علمای تهران بود! 2⃣حکم اعدام وی از سوی یک "معمّم" صادر شد؛ "شیخ ابراهیم زنجانی"! جُرم شیخ نیز، "مخالفت با مشروطۀ سکولار" بود. صدای او در آن غوغای "غافلان حوزوی" و "مغرضان روشنفکر"، شنیده نشد. شیخ ابراهیم زنجانی، آخوند فاسدی بود که دادگاه فرمایشی به پا کرد و به‌عنوان "عملۀ جریان مشروطه‌خواهیِ سکولار"، شیخ را از سر راهِ "سکولاریسم در ایران" برداشت. از او درگذریم که خیانت و خباثتش، وصف‌نشدنی است. 3⃣مسألۀ مهم‌تر و کمتر گفته‌شده، مواضع " آخوند خراسانی" در نجف است که به‌طور مطلق، به حمایت از مشروطه برخاست و حتّی شیخ شهید را نیز تهدید کرد؛ درحالی‌که در تهران نبود و نمی‌دانست نیروی اجتماعیِ جدیدی به‌نام "روشنفکری" در ایران شکل گرفته که مصائبش از سلسلۀ قاجار، بسی بیشتر است. او سرگرم "درس‌وبحث اصولیِ" خود بود و از شکل‌گیریِ "عالَم جدید" – که مبتنی بر تجدّد غربی بود - خبری نداشت. تلخ‌ترین اتّفاقی که ممکن بود رخ بدهد، همین بود که حوزۀ نجف، به‌جای صف‌آرایی در برابر "روشنفکری سکولار" و "مشروطۀ انگلیسی"، شیخ‌فضل‌الله را دشمن قلمداد کند و بر او بتازد و بهانه به دست مخالفان بدهد تا او را اعدام کنند. متأسفانه، آخوند خراسانی، این‌چنین نقشی را ایفا کرد و ناخواسته، جامعه و حاکمیّت را در ایران، گرفتار پیشرویِ جریان روشنفکری سکولار کرد. "تشخیص ناصواب" و "محاسبۀ ناقص" او در آن لحظۀ تاریخیِ حسّاس، معادله را به نفع مشروطۀ سکولار تغییر داد و به "حذف شیخ‌فضل‌الله" انجامید. بعد از این ماجرا، آخوند خراسانی از موضع‌گیری خویش، پشیمان شد و شاید تازه دریافت که روشنفکری سکولار و انگلیسی در پی چیست، امّا دیگر کار از کار گذشته بود. 4⃣ شخص دیگر، نائینی است که به‌راستی باید او را "جادّه‌صاف‌کن مشروطۀ سکولار" دانست. او اندکی از نظریه‌های جدید و غربی می‌دانست، امّا فهمش به‌شدّت "سطحی" و "غیرتاریخی" بود. ازاین‌رو، به‌جای فاصله‌گیری از تجدّد غربی، تلاش کرد ثابت کند شریعت اسلام با این نظریه‌های نوپدید، سازگار است. به‌این‌ترتیب، "تنبیه‌الامّه و تنزیه‌الملّه"، بسترساز پیشرویِ مشروطۀ سکولار شد و عرصه را هرچه بیشتر بر جریان مشروطۀ مشروعه، تنگ کرد. او چندی بعد، از نگارش این "کتاب" پشیمان شد و کوشید آن را جمع‌آوری کند، امّا "پیامدهای اجتماعی و سیاسیِ این کتاب"، به حرکت درآمده بودند و جمع‌آوری آنها در اختیار او نبودند. "تحلیل غلط" از مناسبات و رویدادها، چنین ناگواری‌هایی را به دنبال می‌آورد و تاریخ را در مسیری می‌افکند که "جبران‌ناپذیر" است. 5⃣ فتنۀ مشروطۀ سکولار، جملگی طرّاحی و توطئۀ "سفارت انگلیس" در تهران بود. اگر در روند قیام، برخی از "علمای تهران"، پای سفرۀ سفارت انگلیس نمی‌نشستند و مردم را به این سو روانه نمی‌کردند، سرنوشت دیگری رقم می‌خورد. متأسفانه در اینجا نیز به لغزش یا انحراف علما می‌رسیم و می‌بینیم سرچشمه، گل‌آلود بوده است. واقعیّت تلخ این است که "روحانیان دلبسته به غرب"، تجدّد را بر ایران حاکم کردند و با چند واسطه، مردم به مرداب حکومت پنجاه‌سالۀ پهلوی افکندند. شیخ شهید، خلاف جهت این رودخانه حرکت کرد و حذف شد. 6⃣از تاریخ به در آییم و به امروز نظر افکنیم. امروز نیز پاره‌ای از حوزه، حامی و هوادارِ "جریان روشنفکریِ سکولار" است و گفته‌های آنها را موبه مو تکرار می‌کند. از جمله، اینان از "حجاب اختیاری" دفاع می‌کنند؛ غافل از این‌که حجاب اختیاری، حلقه‌ای از "زنجیرۀ تحمیل سبک زندگیِ غربی" به جامعۀ ایران است و "برهنگی زنان"، "جامه‌درانی روحانیان" را نیز در پی خواهد داشت؛ چنان‌که چندی پس از مشروطه، رضاخان با روحانیان آن کرد که تاریخ به خود ندیده بود. از تجربۀ مشروطه بیاموزیم که نباید بر بخشی از جریان روحانیّت، تکیه کرد و از آنها انتظار "زمانه‌شناسی" و "تحلیل بجا" داشت. شیخ‌فضل‌الله نوشت که اگر هزار مجتهد به حلیّت مشروطه فتوا بدهند، وقتی خود شما مشاهده می‌کنید که مشروطه، چنین تبعاتی دارد، نباید به سخن آن مجتهدان اعتنا کنید. بنابراین، امروز باید "مجتهد بصیر" را شناخت و حکم او را گردن نهاد، نه سخن آنان که ما را از چاله به چاه می‌افکنند و مسئولیّتِ خطاهای تاریخیِ بزرگ خود را نیز نمی‌پذیرند. 🔸منبع: کانال بیداری ملت ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ بزرگداشت مقام شامخ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری (اعلی الله مقامه الشریف)، توسط استاد پناهیان 🔰👇👇