eitaa logo
کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
5.3هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
260 ویدیو
351 فایل
کانال تخصصی شهید رابع علامه ذوالفنون، فرید و بصیرِ عصر، جامع معقول و منقول، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره سیره، مواضع و آثار مقالات، نظرات پژوهشگران و... کانال دوم در سروش(لوایح): 📲https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe خادم کانال: @HHAMIDII20
مشاهده در ایتا
دانلود
🔳 به مناسبت ایام ارتحال، شیخ حسین لنکرانی، بزرگمرد دین و سیاست، یار امام راحل، مرید مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری/درگذشت: ۱۸ خرداد ۶۸ 🌹 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ✍ حیات سیاسی و مبارزاتی مرحوم شیخ حسین لنکرانی(خطیب، ادیب، سیاستمدار) در آیینه چند روایت🔰 ✍ پدرش میرزا علی لنکرانی، از اصحاب و شاگردان مرجع شهید آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه بود و با ایشان رفت و آمد خانوادگی داشت. مرجع شهید، به حسین محبت داشت و از نبوغ و درایت او تمجید کرد و به رسم یادگاری یک جلد قرآن مجید به وی هدیه کرده بود./ک، شیخ حسین لنکرانی به روایت اسناد ساواک، اندیشکده استاد منذر ... ⏪ شیخ حسین لنکرانی که بود؟ ◽️زمینه های آغاز دوستی لنکرانی و امام خمینی... شیخ حسین لنکرانی: ایمان دارم به ایمان این سید (امام خمینی)/کامل مطلب👇 https://www.javanonline.ir/fa/news/1006347/ لینک کوتاه:👇 http://www.Javann.ir/004DnP ⏪ نامه‌های منتشرنشده امام خمینی(ره)در صحیفه امام چند مکاتبه دوستانه بین امام خمینی(ره) و مرحوم شیخ حسین لنکرانی در سال 1341- 1340 مرکز بررسی اسناد تاریخی👇 https://historydocuments.ir/?page=post&id=2486 ✳️ @ShahidRabe
0b182fd0f711d0a83eba095c834193ba87dea672.pdf
1.58M
📔👆ویژه نامه پیرمرد و مشروطه ⏪ درباره مرحوم شیخ حسین لنکرانی، از مریدان و پیروان مکتب مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف ⏪ با آثاری از مورخین و پژوهشگران معاصر ⏪ ماهنامه آموزشی اطلاع رسانی معارف، شماره ۱۱۴، شهریور و مهر ۹۶ ✳️ @ShahidRabe
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده🔰 💢حوادث ذی القعده ۱۳۲۵ قمری (آذر و دی ۱۲۸۶ شمسی) در تهران ⁉️ از ۹ تا ۲۲ ذی القعده، چه اتفاقاتی، رُخ داد؟ ✍ اجتماع اعتراضی علیه مشروطه غربگرا، در میدان توپخانه، ارک و مدرسه مروی 🗓 ۹ ذی القعده ◽️گروه زیادی از مخالفان مشروطه که اکثریت آنان فرودستان [مستضعفین] جامعه بودند، در تهران دست به تظاهرات زدند، به مجلس غربگرای مشروط حمله کردند اما با مقاومت محافظین مجلس عقب نشینی نموده و در میدان توپخانه تهران اجتماع و چادر و آشپزخانه بر پا کردند. ◽️مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) با شماری از روحانیون همفکر از جمله ملا محمد آملی، سیدعلی یزدی، میرزا ابوطالب زنجانی، سیدمحمد یزدی، آخوند رستم آبادی و... و گروهی از طلاب، در میان اجتماع کنندگان حاضر شد. دکتر شمس الدین تندر کیا (نوه شیخ) معتقد است، که شیخ به این قبیل حرکات (اجتماع توپخانه) تمایلی نداشت و با اکراه در آن حاضر شد، ولی پس از حضور، مدیریت و نظارت ایشان بر امور، مانع از اتفاق های تلخ گردید و بسیاری از نقشه های شوم مشروطه چیان غربگرا برای سوء استفاده از اوضاع، ناکام ماند. 🗓 ۱۱ ذی القعده / پروژه کشته سازی! ◽️در حادثه ای مشکوک (و یقینا" از قبل طراحی شده!) فردی در میدان توپخانه کشته شد، که ظاهرا" مشروطه چی بوده و بهانه ای به دست مشروطه طلبان غربگرا داد که با حجم سنگینی از تهمت های ناروا به تخریب اجتماع کنندگان و علمای حاضر، اقدام نمایند و از محمد علی شاه بخواهند با توسل به قوه قهریه به این اجتماع، پایان دهد. ◽️هتاکی و بد زبانی مشروطه خواهان تندرو (و به تبع آنان: مورخان مشروطیت) نسبت به علامه شیخ فضل الله نوری و عالمان همراه وی، در ماجرای موسوم به واقعه توپخانه و حوادث متعاقب آن به نقطه اوج خود می رسد. گذشته از اطلاق تعابیری چون الواط معمم و دین فروشان امتحان داده مجرب و... در جراید و مکتوبات و تلگراف های مشروطه خواهان غربگرا نسبت به جناح شیخ فضل الله، این شایعه کثیف نیز از سوی افراطیون پخش (و سپس در تواریخ مشروطه، واگویه و تکثیر) شد که جماعت الواط در میان توپخانه آشکارا در برابر چشم علمای بزرگ تهران مشروب می خوردند و حضرات سکوت می کردند!!! پخش و نشر داستان دروغین و خبیثانه (شرابخواری علنی اجتماع کنندگان در میدان توپخانه، در برابر چشم بیش از هزار تن از علما و روحانیون پایتخت و عدم مخالفت آنان با این کار زشت و ننگین) توسط مورخان عمدتا" ماسونی که خود ابایی در شراب خواری نداشتند، به اندازه کافی مضحک بود، ولی با بررسی همین یک مورد که عمدا" آنرا بدون تحقیق و نقادی، از روی دست هم کپی کرده اند! می توان به میزان عدل و انصاف و تحقیق و تیزبینی! آنان در کار نگارش و تحلیل تاریخ پی برد. 🗓 ۱۸ ذی القعده ◽️محمدعلی شاه قاجار تحت فشار شدید مجلس غربگرا و مشروطه چیان غربزده و جهت جلب رضایت آنان، دستور داد توسط قوه قهریه اجتماع معترضین به مشروطه در میدان توپخانه سرکوب و برچیده شود. ◽️آیت الله العظمی نوری و یارانش، تجمع را به میدان ارک منتقل نمودند. 🗓 ۲۰ ذی القعده ◽️به دستور محمد علی شاه مجددا" اجتماع معترضین مشروطه در میدان ارک نیز برچیده شد. اما علامه نوری و یاران، اجتماع را به مدرسه مروی منتقل و در آنجا به افشاگری در مورد ماهیت واقعی مشروطه و مشروطه چیان پرداختند. 🗓 ۲۲ ذی القعده ◽️سربازان دولت، مدرسه مروی را محاصره نموده و از رفت آمد جلوگیری کردند و معترضین را در مضیقه کامل قرار دادند. این محاصره سه روز طول کشید و به تجمع معترضین پایان داده شد. ◽️علامه شیخ فضل الله نوری(ره) را تحت الحفظ به بیتش منتقل نمودند... 🔸منابع: ک، شیخ فضل الله نوری و مکتب تاریخ نگاری مشروطه، علی ابوالحسنی/ ک، بازخوانی روزنامه شیخ فضل الله نوری(لوایح)، ستار شهوازی و... ✳️ @ShahidRabe
🗓 ۲۱ خرداد ۱۲۸۶ شمسی ✍ به بهانه ایام تحصن سه ماهه مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) و همراهان در اعتراض به عملکرد دین ستیزانه لامذهبین جریان غربگرا و انگلیسی مشروطه ◽️آغاز تحصن: ۲۱ خرداد - تیر ۱۲۸۶ش (۱۰-۱۱ جمادی الاول ۱۳۲۵ ق) ◽️پایان تحصن: ۲۵ شهریور ۱۲۸۶ ش 📷 حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در عصر قاجار 📚 منابع معتبر درباره این تحصن 🎥 سکانس هایی از سریال سال های مشروطه و مستند شهید رابع(ره)/قسمت بازسازی شده از فرمایشات مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، در جریان تحصن 🔰ادامه در بخش دوم🔰
🔰بخش دوم🔰 ✍ حرم حضرت در طول تاریخ، مکانی برای پناه و اجتماع اعتراضی بود. از جمله تحصن مشروعه خواهان(اسلام خواهان) به زعامت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در جریان مبارزه با لامذهبین غربگرای مشروطه که با عکس العمل شدید از سوی مشروطه خواهان جریان انگلیسی مواجه شد! محاصره، در تنگنا قراردادن، ممانعت از ارسال آب و غذا، تهدید و ضرب و شتم و تیراندازی به متحصنین که منجر به شهادت و مجروح شدن تعدادی شد تنها بخشی از جنایت غربگرایان مشروطه نسبت به متحصنین بی دفاع و غیر مسلح بود.(در این تحصن علاوه بر مردم متدین، بیش از پنجاه مجتهد طراز اول از سراسر ایران، مرجع شهید را همراهی نمودند)، شیخ در طول تحصن، در زاویه مقدسه حرم، هر شب، بالای منبر میرفت و با بیانات عالمانه و باصلابت، فتنه انگلیسی مشروطه را با استدلال منطقی، به چالش می کشید و ماهیت و چهره واقعی عاملان دین ستیز آنرا افشا می کرد، پایمردی شیخ در مقابل جناح سکولار مشروطه و خطر حمله تروریستهای آنان به متحصنین، او را وادار به نوشتن وصیت نامه [۱]* در این تحصن نمود، شیخ همچنین برای شکستن انحصار رسانه ای غربگرایان، دستور انتشار روزنامه ای را تحت عنوان"لوایح"(روزنامه شیخ فضل الله) صادر نمود.[۲]* شیخ در جریان تحصن، طی مکتوبی خطاب به علمای ایران و عراق، نسبت به پیامد های سوء مشروطه هشدار داد و پیش بینی کرد که مشروطه چیان غربزده، کشور را به سمت نابودی اسلام و روحانیت، رواج بی بند و باری، شیوع منکرات و مسکرات، کشف حجاب و دوری قرآن از جامعه، سوق خواهند داد!🔰 ⁉️ براستی آیا چنین نشد که شیخ گفته بود؟! ✍ امجد الواعظین تهرانی، از فعالان مشروطه، که در ایام تحصن مرجع شهید علامه نوری(ره) در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) با ایشان دیدار و گفتگو داشته، می نویسد: ⁉️ از شیخ پرسیدم: علت مخالفت شما با آقایان علما [مشروطه خواه] و مشروطه خواهان چیست؟آیا علمایی مانند، کاظم خراسانی، حسین‌خلیلی تهرانی و عبدالله [دیوشلی] مازندرانی که فتوای مشروطه را داده اند، مشروعیت مشروطه را در نظر داشته اند یا خیر؟ ✅ ایشان جواب داد: در مملکت اسلام، مشروطه باید "مقید" به "قید" مشروعه باشد [ثبت رسمی و قانونی، نه اینکه فقط در ذهن و باور و خیال، که قابل انکار و نقض باشد] این آقایان [آقایان مشروطه طلب مقیم نجف] از ایران دورند، حقیقت اوضاع را از نزدیک نمی‌بینند و نامه ها و تلگرافهایی که به ایشان می رسد [یکطرفه] از طرف مشروطه خواهان[غربگرا] است و دیگر مکاتیب را[که مبتنی بر حقایق است] به نظر آقایان نمی رسانند. 👈جالب است، بسیاری از علما و روحانیونی که در مکتوب فوق، مورد خطاب شیخ محسوب می شدند، تحقق هشدار های او را در عصر مشروطه و عصر رضاخان دیدند، همچون، آخوند خراسانی و آقازاده اش! محمدحسین نائینی، حاج آقا نورالله اصفهانی، سید محمد طباطبایی و آقا زاده اش! سید عبدالله بهبهانی و آقا زاده اش!...[اما متأسفانه، حرکتی هم برای جبران، انجام نگرفت‼️⁉️یا بهتر است بگوییم عزمی برای جبران نبود!] ✍ سیر تاریخ مشروطه کاملا" بر صدق تمامی اظهارات و پیشگویی های شیخ، صحه گذاشت. ندامت بعدی مخالفین شیخ و نیز سیر معکوس و متنزل تاریخ مشروطه، گواه دور بینی و آینده نگری شیخ شهید و صحت هشدار های اوست. بهر روی، در هوش یا بهتر بگوییم، نبوغ سیاسی شیخ، جای هیچ حرفی نیست.اما، آیا آن پیش بینی های شگفت، صرفا" از نبوغ سیاسی او بر می خواست یا وی، به یمن عشق و اخلاص استواری که به خداوند و اولیای پاک وی داشت، از یک بصیرت باطنی و روشن بینی الهی و معنوی نیز برخوردار بود، و رابطه ای با غیب و نهان جهان داشت؟...به نظر می رسد که، جواب مثبت باشد. ✍ دکتر شهریار زرشناس استاد و پژوهشگر حوزه ادبیات، فرهنگ و سیاست می‌گوید: «شهید آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری یک نابغه و پدیده‌ای بی‌نظیر است. در دوره‌ای که هنوز مظاهر روشنفکری ظهور نکرده و ماهیت ادعاهای آن‌ها دقیقاً آشکار نشده و برخی روحانیون برجسته -اگر در برابر ظواهر زیبای روشنفکری همراه نمی‌شوند- اما دچار انفعال می‌شوند، شیخ فضل‌الله عمق این جریان را می‌بیند، این مسئله نشانه عظمت علمی و فکری ایشان است.» لوایحی (روزنامه شیخ فضل الله) که شیخ فضل‌الله در تحصن حرم حضرت عبدالعظیم (ع) نوشته نشان از شناخت عمیق از اندیشه غرب دارد. ایشان واقعاً اولین غرب‌شناس تاریخ ما و مظهر روحانیت بیدار، آگاه، هوشیار، هوشمند، مقاوم و مجاهد است. پرسش‌هایی که ایشان از ماهیت غرب مدرن مطرح می‌کند نسبت به زمان خود شاهکار است. چنین درکی بی‌نظیر است و کمتر کسی این درک را دارد.» 🔰ادامه در بخش سوم🔰
🔰بخش سوم🔰 📚 معرفی منابع معتبر درباره تحصن [۱]* کتاب (خانه بر دامنه آتشفشان/شهادتنامه شیخ فضل الله نوری) 👈 به ضمیمه وصیتنامه منتشر نشده مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری شهید رابع (ره) در جریان تحصن ◽️مؤلف: مورخ و پژوهشگر شهیر، مرحوم استاد علی ابوالحسنی (منذر) ◽️ناشر : مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ◽️سال نشر : ۹۱ ش ◽️تعداد صفحه: ۳۱۱ ✍ این کتاب به ماجرای حماسی تحصن شیخ و یاران می پردازد و در پی شناخت عملکرد عاشورایی و استوار است؛ که با فرجام اندوه بارش، رسوایی مشروطه وارداتی را بر همگان عیان ساخت. 🔹این چنین بود که شیخ، خانه بر دامنه آتشفشان ساخت و از گدازه های فتنه، هیچ هراسی به دل راه نداد و یاد نبوغ سیاسی خود را در تاریخ جاودانه ساخت. 🚩🏴«عاشورا، حدیث ماندگار»: بازتاب «عاشورا» بر آفاق جان «شیخ»؛ ◀️ کتاب با تیتر "عاشورا، حدیث ماندگار" آغاز می شود. مؤلف، در این بخش با استفاده از حادثه عاشورا به زندگی مرجع شهید نقبی می زند🔰 ...فقیه اندیش بزرگ عصر ما، (مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه) که تقدیر، سرنوشت برایش رقم زده بود، در فصل پایان زندگی-کشاکش سخت مشروطه-همواره صحنه های را پیش چشم داشت و یاد آور حوادث شگفت آن بود...فرجام سرخ شیخ نیز، بی شباهت به سرگذشت خونبار مولایش علیه السلام نبود... در بخش بعدی نبوغ سیاسی ایشان و سپس کمالات و کرامات بیان و به تحصن ایشان در آستان حضرت عبد العظیم می پردازد. 📜 وصیتنامه مرجع شهید یکی از مهم ترین بخش های کتاب است، مؤلف اشاره دارد که این وصیتنامه که توسط شیخ در جریان تحصن حرم حضرت عبدالعظیم(ع) تنظیم شده، برای اولین بار در این کتاب منتشر شده است. همچنین به ماجرای ترور نافرجام ایشان که منجر به مجروحیت شدید معظم له می شود اشاره می کند که سفارت انگلیس وی را مانع اهداف خود می بیند و تصمیم می گیرد تا ایشان را به دست یکی از عوامل خود (کریم دواتگر) ترور کند... ⏪ مباحث دیگر کتاب:🔰 اسلام زیر بیرق کفر نمی رود، داوری تاریخ درباره قاتلان شیخ، اندوه عالمان در شهادت شیخ، شیخ از نگاه امام راحل، سوگ سرود شاعران در مرگ شیخ، انتقام الهی از قاتلین ... تحلیل نامه مهم شیخ به همفکرش ، آقا سید محمد کاظم یزدی ره (صاحب عروه ) اسرار شهادت شیخ٬ با پیکر شیخ چه کردند؟ مویه بزرگان در شهادت شیخ و... ✍ کتاب خانه بر دامنه آتشفشان، یکی از مجلدات دوره هفت جلدی مشروطه و مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) است، این دوره ارزشمند، از آثار معتبر و صحیحه تاریخ مشروطه است که توسط ناشر، تجدید چاپ شده🔰 ◀️ مرکز تهیه و توزیع: فروشگاه سرای تاریخ، تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان شهید فیاضی(فرشته)، نرسیده به میدان فرشته، پلاک ۱۱ تلفن ۲۲۶۰۵۰۷۳/نشانی ناشر: همان آدرس، نبش چناران پلاک ۱۵، تلفن۲۲۰۰۳۴۶۹ 🔰ادامه در بخش چهارم🔰
🔰بخش چهارم🔰 [۲]* کتاب لوایح آقا شیخ فضل الله نوری(ره) ◽️به‌کوشش: دکتر هما رضوانی. ◽️ناشر: تهران : نشر تاریخ ایران، 1362. ◽️توصیف ظاهری: 68 ص ◽️فروست: نشر تاریخ ایران؛ 12: مجموعه متون و اسناد تاریخی؛ 11 (قاجاریه) ◽️یادداشت: کتابنامه به‌صورت ◽️زیرنویس موضوع: ایران-- تاریخ-- انقلاب مشروطه، 1324-1327ق.-- تحصن و بست، 1325ق. ◽️موضوع: مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، 1259-1327ق. ✍ آنگونه که از منابع بر می آید، نخستین بار و به صورت خاص شادروان دکتر محمد اسماعیل رضوانی استاد تاریخ دانشگاه تهران به بررسی لوایح "روزنامه علامه شیخ فضل الله نوری" پرداخته است. ایشان در مقاله ای تحت عنوان یاد شده درباره چگونگی شکل گیری و انتشار این روزنامه و بازتاب های انتشار آن و جنگ قلمی مطبوعات طرفدار مشروطه غربگرا با آن، مباحث ارزشمندی مطرح کرده، به طور مثال دکتر رضوانی می نویسد: انتشار این روزنامه در میان مشروطه خواهان [غربگرا] ولوله ای افکند و جراید مشروطه خواه به پاسخگویی برخاستند و از این به بعد قسمت عمده نیروی مبلغین و مروجین مشروطیت صرف پاسخگویی به نوشته های مرحوم شیخ شد. از خلال مقالاتی که در جراید غربگرا و دین ستیز آن عهد به چاپ رسیده، وحشت و اضطراب مشروطه خواهان، هویداست. باری، در حقیقت کتاب لوایح آقا شیخ فضل الله نوری(ره)، که به کوشش خانم دکتر هما رضوانی، دختر فرهیخته ایشان در سال ۱۳۶۲ش، انتشار یافته، باز چاپ همان مقاله مذکور با اضافاتی مفید و تصویر روزنامه های (شیخ) پیوست آن است. این پیوست ها بنا به گفته مرحوم دکتر محمد اسماعیل رضوانی، شماره های گرانبهای شیخ است که با رنج بسیار به دست آمده است. دکتر هما رضوانی(مورخ و پژوهشگر معاصر) در مقدمه این کتاب مرجع ارزشمند می نویسد: روزی به پدرم گفتم اجازه دهید متن [روزنامه] لوایح شیخ را همان که در مجله تاریخ انتشار یافته، تجدید چاپ کنم تا استفاده آن عام شود و کار تحقیق جوانان آسان تر گردد. پدرم پیشنهاد مرا با شادی پذیرفت و آماده ارشاد من شد، این کتاب در حقیقت چاپ همان مقاله است، اما خودم نیز مایل بودم مانند سایر جوانان، تحقیقاتی بکنم و بر متن آن مقاله مطالبی بیفزایم. مرحوم دکتر محمد اسماعیل رضوانی، علامه شیخ فضل الله نوری را در کشاکش مشروطه و استبداد، به درستی "نیروی سوم"ی قلمداد می کند که "نه از استبداد حمایت می کرد و نه موافق با دموکراسی دین ستیزانه خاص اروپایی بود" مرحوم دکتر رضوانی شجاعانه اعتراف و تأکید می کند که خود، [به غلط] سالها شیخ را طرفدار استبداد می پنداشته، اما بعدا" دریافته است که آن بزرگ، برخلاف آنچه که عده ای گمان می بردند، مخالف با مشروطه نبود. بلکه می فرمود: مشروطه ای که در فرنگستان ساری و جاری است، با مشخصات خاصی که دارد، شایسته اجرا در ایران نیست. ایرانیان باید مشروطه ای منطبق بر سنن ملی و مذهبی خود بر قرار کنند. انتشار روزنامه توسط مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری نیز در راستای شکستن انحصار رسانه ای غربگرایان و افشای ماهیت و اهداف دین ستیزانه آنان بود. مجموعه این روزنامه ها یکی از بهترین منابع تحقیق برای شناخت درستِ افکار و اندیشه های والا و حق مدارانه علامه شیخ فضل الله نوری است. 🔰ادامه در بخش پنجم/پایانی🔰
🔰بخش پنجم/پایانی🔰 ◽️عنوان: بازخواني روزنامه "شيخ فضل الله نوری"(لوایح) ◽️به کوشش : ستار شهوازی بختياری ◽️انتشار: مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ◽️تعداد صفحات: ۲۸۷ ✍ در این مجموعه ماجرای تحصن علامه شیخ فضل الله نوری زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه (مشروعه) و جمعی از یاران (که تعداد زیادی از مجتهدین از سراسر ایران را شامل می شد) در صحن حرم حضرت عبدالعظیم حسنی از دیدگاهی فرهنگی و مطبوعاتی بررسی می شود. در جریان این تحصن به دستور مرجع شهید شیخ فضل الله نوری اوراقی منتشر می شود که دست اندرکاران چاپ، آن را "لوایح" می نامیدند، مردم آن زمان از آن لوایح تحت عنوان (روزنامه شیخ فضل الله) یاد می کردند. کتاب پیش رو به بازخوانی این روزنامه ها پرداخته و به بررسی یکی از دو دیدگاه و جریان مشروطه پرداخته است. مطالب روزنامه شیخ، یکی از معتبر ترین مدارک مربوط به طرز فکر انقلابیون مشروعه خواه می باشد. ✍ نویسنده در اشاره نخست کتاب می‌نویسد: «همان گونه که مشروطه یکی از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ ایران و سرآغاز تحولات تاریخ معاصر کشورمان است، آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری نیز یکی از مهم‌ترین و بحث برانگیزترین شخصیت‌های این انقلاب است. انقلابی که پر از ماجرا و تلاطم و کشمکش و حادثه بود. ماجرای تحصن آیت‌الله نوری و جمعی از همفکران ایشان در صحن حضرت عبدالعظیم‌ (ع) یکی از آن حوادث بود. آنچه در میانه این کارزار به وقوع پیوست،‌ انتشار اوراقی به دستور آیت الله نوری بود [برای شکستن انحصار رسانه ای غربگرایان دین ستیز که هر چه می خواستند و هر خلافی در روزنامه های خود منتشر می کردند و مانع از انتشار اخبار صحیح می شدند]. مؤلف در این بخش ضمن نوشتن مدخلی بر بخش نخست، آغاز بست‌نشینی در حضرت عبدالعظیم، تلگراف مهاجرین به علما و شهرهای کشور، تلگراف نمایندگان مجلس، مطبوعات در سال 1325 هجری قمری، چاپ اعلامیه و برخورد چاپخانه‌ها، خرید دستگاه چاپ، انتشار نخستین شماره، اندکی درباره مدیرمسؤول، شکل ظاهری روزنامه، هر شماره یک موضوع، رسم الخط و خطاط روزنامه، تعداد شماره‌های منتشر شده، عوامل فنی چاپخانه، توضیحاتی درباره نسخه‌های موجود، اهمیت و جایگاه روزنامه شیخ فضل‌الله، بازتاب‌های انتشار روزنامه، مردم و روزنامه، مجلس، دولت و روزنامه، روزنامه‌های مشروطه‌خواه و این روزنامه و پی نوشت‌ها و افزوده‌های این بخش را بررسی می‌نماید. بازخوانی روزنامه شیخ فضل الله نوری در سه بخش: مقدمه‌ای بر بازخوانی، متن کامل نسخه‌های روزنامه و تصاویر روزنامه شیخ فضل‌الله به اضافه گاه‌شمار رودیدادهای مهم، منابع و مآخذ و نام‌‌های اشخاص، تدوین شده است. نویسنده در بخش دوم: متن کامل نسخه‌های روزنامه "شیخ فضل‌الله" (نسخه ردیف اول تا نوزدهم ) را ضمیمه کتاب کرده است. بخش سوم، تصاویر چاپی این روزنامه را شامل می‌شود. ◀️ تهیه کتاب بازخوانی روزنامه شیخ از: فروشگاه سرای تاریخ، تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان شهید فیاضی(فرشته)، نرسیده به میدان فرشته، پلاک ۱۱ تلفن ۲۲۶۰۵۰۷۳/نشانی ناشر: همان آدرس، نبش چناران پلاک ۱۵، تلفن۲۲۰۰۳۴۶۹ 🔸برای ارتباط با فروشگاه نیز می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید؛👇 09333900755 02122605073 🔸 منابع: ک، بازخوانی روزنامه علامه شیخ فضل الله نوری، ستار شهوازی، چاپ دوم، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران/ک، خانه بر دامنه آتشفشان و ک، شیخ فضل الله نوری و مکتب تاریخ نگاری مشروطه و ک، کالبد شکافی چند شایعه درباره شیخ، دکتر علی ابوالحسنی(منذر)/بیست و دو رساله تبلیغاتی از دوره انقلاب مشروطیت، محمد اسماعیل رضوانی، مندرج در راهنمای کتاب، سال ۱۲، ش ۵-۶، صص ۲۳۳-۲۳۲/روزنامه شیخ، مندرج در: مجله تاریخ، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ش۲، جلد ۱، ۱۳۵۶ش، صص ۱۵۹-۱۶۴... ✳️ @ShahidRabe
لوایح شیخ فضل الله.pdf
9.22M
📔 مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) ✍ «مجموعه 📰 روزنامه‌های منتشره شیخ، در دوره تحصنِ معظم‌له در حرم حضرت عبدالعظیم، علیه السلام» 🔸به کوشش: دکتر هما رضوانی 🔸انتشارات: نشر تاریخ ایران 🔸تعداد صفحات: ۷۴(در نسخه PDF) ✳️ @ShahidRabe
✍ هر سه‌شنبه، بارگذاری سلسله وارِ کتاب فاجعه قرن، تألیف پژوهشگر فقید، استاد جواد بهمنی 🔰👇👇قسمت یازدهم
1⃣1⃣ قسمت یازدهم/ درگیری با جامعه روحانیت 📕 کتاب فاجعه قرن، تألیف پژوهشگر فقید، استاد جواد بهمنی ✳️ @ShahidRabe
⁉️ آیا می‌دانید که، کدام مرجع تقلید، از تنظیم و انتشار اولین رساله‌های توضیح المسائل، به صورت بوده است؟ 🔰👇👇
‼️ تنظیم و انتشار اولین رساله‌های توضیح المسائل به صورت 🔰 ✍ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، پس از حدود ۲۰ سال اقامت در عتبات و کسب دانش کلان و جامعیت علمی، در محرم ۱۳۰۳ ق با کوله باری گران از دانش و تقوا به عنوان جامع علوم معقول و منقول، با نظر استادش میرزا محمد حسن شیرازی (مرجعیت عام وقت) از سامرا به ایران/ تهران بازگشت، تا به صورت پاره ای از وجود میرزای شیرازی، زعامت دینی و سیاسی مردم را عهده دار گردد. مرحوم علامه عبدالحسین امینی(صاحب الغدیر) می گوید: [شیخ فضل الله] مرجعیت تام پیدا کرد، وقتی به ایران آمد... ارتباط شیخ با استادش، میرزای شیرازی، که از وی همه جا به سیدنا الاستاد، تعبیر می آورد، چنان صمیمی و مستحکم بود، که میرزا، در پاسخ به این سؤال که آیا اجازه می فرمایید به عنوان ارجاع احتیاطات فتوا به "غیر" به شیخ فضل الله رجوع کنیم [از ایشان تقلید کنیم]؟ فرموده بود: میان من و شیخ فضل الله، غیریتی نیست، او خود من و نفس من است! شیخ فضل الله نیز، با اینکه بر اساس لیاقت هایش در جایگاه مرجعیت قرار گرفته بود، ولی با این حال، با تقوایی مثال زدنی، اهتمام بسیاری در حفظ حریم و حرمت مرجعیت میرزا داشت. برای نمونه، در سال های ۱۳۰۵ و ۱۳۰۶ ق ضمن خدمات علمی- فرهنگی و اجتماعی خود در پایتخت، جهت تسهیل در دسترسی سریع و آسانِ[۱]*مقلدینش، فتاوای میرزای شیرازی را مبنای رساله عملیه خویش قرار داد و در انطباق با فتاوای خود، با اضافات و اصلاحاتی (پاسخ به احتیاطات میرزا، رفع شبهه و اشکال از برخی پاسخ ها و اضافه کردنِ فتاوای خویش) آنرا طبع کرد و در چند رساله، به صورت پرسش و پاسخ منتشر نمود. در آغاز یکی از این رساله ها چنین آمده است...🔰 این [تعداد] مسأله که در این اوراق مسطور است، از فتاوای جناب حجت الاسلام سیدنا الاستاد میرزای شیرازی(دام ظله) می باشد... «مقلدین به آن عمل نمایند، صحیح است ان شاء الله. حرّره الأحقر فضل الله نوری، فی ۲۹ شهر صفر ۱۳۰۶» ✍ برخی از رساله های شیخ، به شرح ذیل است🔰 📗 رساله ۶۰ مسأله/چاپ سنگی، تهران ۱۳۰۶، به کتابت احمد تفرشی 📘 رساله ۲۳۶ مسئله(النافع المسائل یا زبدة المسائل)، ۱۳۰۵چاپ در تهران-۱۳۰۶چاپ در بمبئی، به کتابت عبدالحسین بن مفید شیرازی، موجود در کتابخانه دانشکده الهیات تهران(فهرست نسخ خطی ص ۲۴۳) ✍ در سال ۱۳۱۱ق تحت نظر جامع مرجع شهید، این دو رساله (۶۰ و ۲۳۶ مسأله) با یکدیگر، تجمیع و در چاپخانه مفید عام پریس لاهور، تحت عنوان سؤال و جواب (۲۹۶ مسأله) به چاپ رسید. 📙 اجوبة المسائل، به کتابت غلامحسین خوانساری در صفر ۱۳۰۸/موجود به شماره ۱۳۷۴۰ در فهرست آستان قدس رضوی، ج۲۳، ص ۶۳) ✍ تقریظ شیخ در یکی دیگر از این رساله ها:🔰 «...باکی نیست برای مقلدین، که عمل نمایند به آنچه در این رساله مذکور است. إِنْ شَاءَ اللَّٰهُ تعالی.حرّره الأحقر فضل الله نوری» [۱]* درگذشته های دور، مقلدینِ مجتهدین، برای سؤال‌های شرعی خود، ناچار بودند یا مستقیماً به مرجع خود مراجعه کنند یا به نمایندگان آن مرجع! و این امر مستلزم صرف وقت و طی‌نمودن مسافت های بعضاً طولانی بود و متحمل شدن هزینه های زیاد و این در حالی بود که نمایندگان مجتهدین نیز برای کسب تکلیف و دریافت پاسخ، با همین مشکل مواجه بودند! از این رو مجتهد بصیر، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، با عنایت به این مشکل و جهت تسهیل مقلدینِ خود و مقلدینِ میرزای شیرازی، دست به این زده و نسبت به تنظیم و انتشار رساله‌های مسائل احکامِ مبتلابه به شیوه پرسش و پاسخ، اقدام می‌نماید. 🔸با بهره گیری از: الذریعة إلی تصانیف الشیعة، شیخ آقا بزرگ تهرانی/اَعیانُ الشّیعه، سید محسن امین/شهداء الفضیلة، علامه امینی/ک، مجموعه رسائل...شیخ فضل الله، محمد ترکمان/ ک، تنهای شکیبا، علی ابوالحسنی(منذر)/مهدی انصاری، همایش دیده بان بیدار، حرم حضرت عبدالعظیم ع، ۹۶/۵/۱۸ و... ✳️ @ShahidRabe