🔰بخش چهارم از قسمت چهارم(قسمت پایانی)🔰
پدر وی، میرزا هادی دولتآبادی نفر دوم بابیه در خفا بوده است و به عشق میرزا یحیی صبحازل، اسم پسرش را یحیی گذاشت. میرزا یحیی در کتاب حیات یحیی میگوید:
«بعد از وفات میرزای شیرازی، در تهران شیخ فضلالله نوری و میزا حسن آشتیانی آماده مرجعیت هستند؛ ولی تقوای لازم را ندارند! بالهای گشوده آنها آماده پرواز است که ناگهان سنگ به بالهای آنها میخورد و از تکاپو میافتند. آن سنگها شبنامههایی بود که در تهران پخش میشد و سیئات اعمال آنها را که دور از چشم مردم انجام شده نشان داده و رسوایشان میکند. من نمیدانم چه کسی این شبنامهها را نوشته و این اطلاعات خصوصی را از کجا آورده ولی هرچه باشد، این دو نفر را سر جایشان مینشاند.»
این شبنامهها الان پیدا شده و بعدها به چاپ خواهد رسید. از روی جملات آنها میتوانم بگویم که نویسندگان آنها به گمانم میرزا یحیی دولتآبادی و میرزا محمدمهدی شریفکاشانی بودند. میرزا حسن آشتیانی، میرزا هادی دولتآبادی را تکفیر کرده بود و شیخ هادی نجمآبادی که من او را از بزرگان بابی میدانم، علی اکبر تفرشی تکفیر کرد. خب طبیعی است که آنها با هم دشمنی داشتند. شیخ فضلالله نوری رویکرد دشمنی آشکار نداشته، ولی بدگوی خاندان دولت آبادی در محافل خصوصی بود. در مشروطیت که میرزا حسن آشتیانی و سیدعلیاکبر تفرشی از دنیا رفتند، فقط شیخ فضلالله نوری مانده بود. دشمنان علنی دشمنی کردند و شیخ هم علنی واکنش نشان داد. شرح همه این تحریرها در کتاب «وقعه توپخانه» و «شبنامههای پنهان» که در دست چاپ هستند، آمده است./ روزنامه فرهیختگان farhikhtegandaily/241024/
✳️ @ShahidRabe
🔴 قسمت ۳۴/ سپهدار (و عاقبت کارش)
📕 کتاب فاجعه قرن، تألیف پژوهشگر فقید، استاد جواد بهمنی
✳️ @ShahidRabe
هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
🔳 به بهانه سالگرد ارتحال روحانی مبارز و انقلابی، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین جعفر شجونی(ره)/۱۶ آبان ۹۵
🌹 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
✍ بیان حقایق تاریخی توسط عضو ارشد و فقید جامعه روحانیت مبارز تهران🔰
در گفتگو با خبرگزاری رسا/ ۱۲ مرداد ۱۳۸۹ ش🔰
هر چند شیخ فضلالله نوری(ره) به سبب اشتباه برخی از مراجع تقلید در نجف [آخوند محمد کاظم خراسانی، میرزا محمد حسین نائینی، میرزا حسین خلیلی طهرانی و ملا عبدالله مازندرانی] که با جریان ضد ایشان همراهی کردند، مظلومانه شهید شد، اما با شهادتش، این علما را متوجه اشتباهشان کرد و آنان فهمیدند که بازی خوردهاند.
وی بیان کرد که علما و مراجع تقلید باید از این وقایع تاریخی عبرت بگیرند و مراقب باشند که عوامل نفوذی آنها را فریب ندهند.
وی به دسیسه منافقان در زمان امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: منافقان با «پدر، خمینی/ پدر، خمینی» گفتن، درصدد نفوذ در نجف بودند که با هوشیاری امام، راه به جایی نبردند.
امام خمینی(ره) همچون شیخ فضلالله نوری(ره) که زیر پرچم بیگانگان نرفت، کوچکترین تأثیری از اجانب نپذیرفت و امروز هم کسی کوچکترین تأثیری در رهبر معظم انقلاب ندارد و ایشان یک تنه در مقابل تمام توطئههای خارجی و داخلی ایستاده است.
در عصر مشروطیت نیز که هرکسی زیر یک پرچمی میرفت، تنها مرد دلاوری که زیر هیچ پرچم بیگانهای نرفت، جانش را در این راه داد، ایستادگی کرد و به مخالفت با مشروطه انگلیسی پرداخت، شیخ فضلالله نوری(ره) بود./تلخیص از خبر: ۸۲۴۲۹
✳️ @ShahidRabe
هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
🔰👇👇
هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
✍ به بهانه سالمرگ یک بابی ازلی[۱] / جمالزاده، ۱۷ آبان ۷۶ش
‼️ محمد علی جمال زاده و پدرش، جمال واعظ اصفهانی را بهتر بشناسید🔰
💠 دکتر موسي حقانی (مورخ و پژوهشگر شهیر معاصر):🔰
⏪ محمد علی جمال زاده و پدرش (جمال واعظ اصفهانی) از فرقه بابیت (بابی ازلی)بودند. خود جمال زاده هم در آخر هیچی نبود.
⏪ سید جمال واعظ اصفهانی؛ [از تخریب کنندگانِ شخصیتِ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) و از عوامل نفوذی در بیوت علمای حامی مشروطه و ماسون بود] از کسانی است که دستگاه مشروطه او را بزرگ جلوه داد. و برای تبلیغ افکارش هزینه بسیار نمود مرحوم شیخ فضل الله نوری(ره) برای افشای این شخص حساسیت داشت و به او «جمال زندیق کافر» می گفت.[۲]
⏪ سید جمال [واعظ اصفهانی] گرایشات فرقهای [بابی ازلی] خود را پنهان میکرد
فردی هم نظیر مرحوم آشیخ فضلالله نوری(ره) كه آدمشناس و جریانشناس و در متن جامعه ایرانی بود، حرف اینها را میشنود و متوجه میشود این حرف از چه موضعی دارد زده می شود.[۳]
💠 استاد علی ابوالحسنی(منذر)، مورخ و پژوهشگر فقید معاصر:🔰
⏪ اتهام زنندگان به شیخ شهید فضل الله نوری (ره) خود متهم اند
⏪ سیدجمال الدین واعظ اصفهانی متهم به بابیت (ازلی گری) و انحراف مذهبی و اخلاقی بود، ناظم الاسلام کرمانی از دوستان و هم مسلکش، او را اهل اخاذی کردن می دانست و حتی فردی چون کسروی در باره او می گوید: با همه رخت آخوندی و پیشه واعظی، به اسلام باور استواری نمی داشته، و این را گاهی در نهان به این و آن می گفته، از این رو نامش به بی دینی در رفته بود. منگُل بیات و دکتر منصوره اتحادیه نیز سیدجمال واعظ را (همچون دوستش ملک المتکلمین) از روحانیون ازلی مسلک و تندرو و مخالف نفوذ مذهب در سیاست می شمارند.
در نامه ها و مکتوبات عالمان مشروعه خواه صدر مشروطه به انتقادات عجیب و تکان دهنده ای از سید جمال واعظ بر می خوریم که گویای فساد عقیده وی، و مؤید سخن کسروی در باره اوست.
مخالفت با احکام اسلام، هتاکی به شعائر حسینی (ع) و تحریک مردم بر ضد علمای مشروعه خواه (به ویژه زعیم نهضت مشروعه خواهی علامه شیخ فضل الله نوری) نکات قابل تأملی است که در اظهارات سید جمال الدین واعظ به چشم می خورد. او راه دست یابی کشور به وضعیت مطلوب را در گرو افتتاح مدارس غربی و آوردن آموزگارانی از آمریکا و دیگر ممالک غربی می دانست و راه حل او در اصلاح سایر امور کشور نیز گماردن ایرانیان تربیت شده در غرب در رأس مصادر امور بود. او خود به این نسخه عمل کرد و پسر بزرگش، سید محمد علی جمالزاده مشهور را در سن نوجوانی جهت تحصیل به مدرسه مشهور آنطورا در اطراف بیروت فرستاد که مدرسه ای لائیک و متعلق به کشیش های مسیحی لازاریست بود و در آنجا و سپس در لوزان سوئیس با تعلیم و تربیت اروپایی بزرگ شد، و بر پایه همین نوع تربیت بود که جمالزاده همسری آلمانی گرفت، از رضا خان تعریف و به طرفداری از کشف حجاب وی برخواست، اصلاحات ارضی شاه را حمایت و تبلیغ کرد و در پاره ای از آثار خود از استهزای آیات قرآن مجید و احکام و عقاید نورانی اسلام، بدگویی از ملت ایران، و دفاع تلویحی از بابیه و بهائیه دریغ نورزید.[جمالزاده تقریبا" تمامی عمر طولانی اش را در خارج زندگی کرد و در همانجا هم مرد و دفن شد. خنده دار اینکه، از طرف هم مسلکانش ملقب به پدر داستان نویسی ایران هم شد و خیابانی در تهران به نامش گردید!]/ از: ک، کالبد شکافی چند شایعه در باره شیخ فضل الله نوری(ره)، بخش هشتم (اتهام زنندگان به شیخ شهید، خود متهم اند)، ص ۱۷۷ و...
[۱] به بابی هایی که پس از علی محمد باب، پیرو یحیی صبح ازل شدند، بابی ازلی گفتند. به بابی ازلی هایی هم که جذب محافل فراماسونری شدند "بابی ازلی ماسون" گفته می شد که جمال واعظ، از این دسته است.
به گزارش خبرنگار دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»، در سلسله همايشهاي آموزشي «جريانشناسي تاريخ معاصر» كه تحت عنوان «جريانشناسي شيخيه و بهائيت» به همت مؤسسه ولاء منتظر(عج) و با همكاري مؤسسه آموزشی - پژوهشی امام خمینی(ره) قم و مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، دكتر موسي فقيهحقاني به بررسي جريانشناسي شيخيه و بهائيت پرداخت که کامل سخن ایشان را در لینک زیر ملاحظه می کنید👇
https://snn.ir/fa/news/182788/
[۲] سخنان دکتر حقانی درباره قهرمانان سکولاریسم👇
https://www.magiran.com/article/1390671
[۳] گفت و شنود با دکتر حقانی در بازشناسی ماهیت منحرف فکری و عملی "سید جمال واعظ اصفهانی"/ در این مصاحبه بلند، دکتر حقانی به بازخوانی مستند ماهیت جمال واعظ پرداخته است، که آگاهي بخش خواهد بود. کامل گفتگو از دو منبع👇
1⃣ https://www.mashreghnews.ir/news/389900/
2⃣ mshrgh.ir/389900
✳️ @ShahidRabe