هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
✍ به بهانه سالروز تولد مرحوم دکتر سعید نفیسی (مردی شبیه کتاب)/ ۱۸ خرداد ۱۲۷۴ ش
⁉️چرا او مغضوب دستگاه پهلوی شد!
به دلیل انتقادات نفیسی از (دولت دستنشانده شاه، حکومت اسرائیل، بهائیان و مشروطه غربگرا! و حمایت از مواضع مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری[۱]*) به دروغ او را متهم به سرقت کتاب از کتابخانهها کردند! حقوق دانشگاهیش را قطع و مناصبش نادیده و پس گرفته شد ... و از طرف دیگر برای از بین بردن آبرویش در میان مذهبیها، او را از حامیان اسرائیل تبلیغ نمودند و ...
❇️ دکتر سعید نفیسی (۱۸ خرداد ۱۲۷۴ تهران ـ ۲۳ آبان ۱۳۴۵ تهران)، دانشپژوه، ادیب، تاریخنگار، نویسنده، مترجم و شاعر ایرانی بود. او جزء نسل اول استادهای دانشکدهٔ تاریخ دانشگاه تهران می باشد.
📗 #معرفی_کتاب
✍ «زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی مرحوم استاد سعيد نفيسی» مصحح متون عرفانی و مورخ تاريخ اسلام، تحت همین عنوان، توسط نشر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی مكتوب شد.🔰
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، در پيشگفتار اين كتاب به قلم «محمدرضا نصيری» دربارهی سعيد نفيسی آمده است: «وسعت تحقيق استاد نفيسی، آن چنان وسيع است كه ارزيابی آثار او را دشوار میسازد و بيشتر شخصيت چندبعدی او است كه از وجودی از وی هم مورخ ساخته، هم نويسنده. به راستی آثار استاد به قدری متنوع و حوزهی تحقيق وی چنان خوان گستردهای است كه هر علاقهمند به فرهنگ و تمدن را از اين خوان حصهای است.»
نصيری میافزايد: «عطش تحقيق در وی چنان بود كه در هر محفل علمی كه حضور میيافت و به سخنرانی میپرداخت، مستمعان را به وجد میآورد. وی چنان استادانه و دلچسب سخن میگفت كه وسعت اطلاعاتش، حاضران مجلس را مجذوب و شيفته میكرد.»
اين كتاب در ادامه شامل دو بخش با نامهای «شرح احوالات من و وقايع اتفاقيه تهران قديم» و «خانهی پدری» به قلم «سعيد نفيسی» است.
از بخشهای بعدی كتاب «زندگینامه سعيد نفيسی» میتوان به «درباره سعيد نفيسی» نوشتهی مرحوم «عبدالحسين زرينكوب»، «سعيد نفيسی و خاطراتش» تأليف «عبدالحسين نوايی»، «اصلاح يا تغيير خط» نوشتهی «رحيم رضازاده ملك» و «كارنامه» نوشتهی «محمد گلبن» و... اشاره كرد.
بخش «كارنامه» به عناوين كتابها و بخش زيادی از مقالات دكتر نفيسی اختصاص دارد كه توسط گلبن جمعآوری و ارائه شده است.
اين كتاب با مجموعهای از تصاوير و اسناد مربوط به «سعيد نفيسی» به پايان میرسد.
تسلط نفیسی به تاریخ و ادبیات ایران، باعث شده بود تا آثار تازه و پژوهشی پدید آورد و تعداد بسیاری از متنهای منثور و منظوم فارسی را به شیوهای علمی منتشر کند و از گمنامی بیرون آورد. کتابخانه شخصی و کممانندی که به مرور زمان فراهم ساخته بود به او این امکان را میداد که به مهمترین مآخذ تاریخی و ادبی دسترسی داشته باشد.[نفیسی آن طور که خودش می گوید از کودکی و نوجوانی به مطالعه حریصانه کتاب رو آورد و این حرص و اشتیاق تا پایان عمر با او همراه بود./قدس آنلاین]
وی از بنیانگذاران مکتب نثر دانشگاهی است که از جمله ویژگی این نثر پیراستگی عبارات در لفظ و معنا بوده، بهطوریکه نویسنده میکوشید، اندیشه خود را چنان ساده بیان کند که عبارات او از هر گونه پیچیدگی دور بماند و به جای زیورهای بیهوده لفظی، از استحکام دستوری بهره بگیرد. نفیسی را معمار نثر جدید معاصر ایران نامیدهاند و این تبحر و چیرگی، ناشی از احاطه کامل وی به زبانهای یونانی، لاتین، فرانسه، روسی، اردو، پشتو، عربی و فارسی میباشد. ترجمههای کمنظیر استاد از زبانهای بیگانه دارای معروفیت خاصی میباشد. بزرگترین خدمت او به زبان و ادب و فرهنگ فارسی، تصحیح و تنقیح متون قدیمی است که از گوشههای کتابخانههای جهان بیرون کشیده و روی آنها با جدیت تمام کار کرده و به صورت کتاب عرضه داشتهاست. یکی از افتخارات نفیسی، احیا و بنیانگذاری شیوه داستاننویسی تاریخ است که در آنها روح سلحشوری و قهرمانی را تقویت کرده، جوانان ایران زمین را به حب وطن و حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور فرا میخواند. [سرانجام نفیسی ۲۳ آبان ۱۳۴۵ وقتی برای شرکت در کنگره ایران شناسی از پاریس به تهران میآید به دلیل بیماری فوت میکند، قدس آنلاین/مدفن: بقعهٔ سر قبر آقا (پایین چهار راه مولوی)، تهران، ویکیپدیا ]
🔹 مشخصات فنی کتاب
نویسنده و گرد آورنده و ناشر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی
سال نشر 1388
جلد شمیز
اندازه رقعی
شماره برگ 300 ( مصور )
جنس برگ سفید
کیفیت بسیار خوب
قیمت چاپ دوم 150000 ریال
[۱]* نفیسی که در دوران جوانی خویش، علامه شیخ فضل الله نوری(ره) را درک کرده، درباره ایشان می نویسد:
باسواد ترین و باذوق ترین آخوندهای تهران بود، بسیار خوش روی، خوش مشرب و شیرین زبان، موقوفات مهم را به او می سپردند و او هم وسایل مشکل گشایی بسیار داشته است./خاطرات سیاسی، ادبی، جوانی به روایت سعید نفیسی، ص ۶۸۷
🔰ادامه در بخش دوم🔰
هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
🔰بخش دوم🔰
‼️۸۹ سال از نامگذاری ایران می گذرد
✍ #دکتر_سعید_نفیسی در دی ماه ۱۳۱۳ نام #ایران را به جای #پرشیا پیشنهاد کرد. این نامگذاری در آغاز مخالفانی نیز داشت و براین باور بودند که در پرشیا فرهنگ و تمدنی نهفته است که نمی توان آن را حذف کرد و شناخته شده و بین المللی نیز است، اما حامیان نامگذاری ایران، اعتقاد داشتند که واژه ایران بسیار کهن و بر اقتدار ایران میافزاید.
🔹در فروردین سال ۱۳۱۴ خورشیدی نام رسمی ایران ( به جای پرس، پرشیا و غیره ) برای کشور انتخاب شد.
در مغرب زمین از قرون وسطی، ایران به نام هایی از قبیل : پرس ( فرانسوی )، پرشیا ( انگلیسی )، پرسیس ( یونانی ) نامیده می شد.
اسمی که امروز ایران گفته می شود بیش از ۶۰۰ سال پیش اران / Eran تلفظ می شد.
واژه ایران بسیار کهن و قبل از آمدن آریایی ها به سرزمین مان اطلاق می شد و نامی تازه و ساخته و پرداخته نیست.
پروفسور آرتور اپهام پوپ ( ۱۹۶۹ – ۱۸۸۱ میلادی ) ایران شناس مشهور امریکایی در کتاب شاهکارهای هنر ایران که در سال ۱۳۳۸ توسط دکتر پرویز خانلری به زبان فارسی ترجمه شده است، می نویسد : کلمه ایران به فلات و توابع جغرافیایی آن حتی در هزاره پیش از آمدن آریاییان نیز اطلاق می شود.
واژه ی ایران از دو قسمت ترکیب شده است . قسمت اول به معنی اصیل ، نجیب ، آزاده و شریف است . قسمت دوم به معنی سرزمین یا جا و مکان است .
🔹معنی واژه ایران سرزمین آزادگان است. فردوسی در شاهنامه در باره خوی آزادگان ( ایرانیان ) چنین می سراید :
تو با دشمن ار خوب گفتی رواست / از آزادگان خوب گفتن سزاست
👈 دکتر بهرام فره وشی ( ۱۳۰۴ – ۱۳۷۱ ) ایران شناس و استاد پیشین دانشگاه تهران در خصوص ریشه واژه ایران می نویسد : ایران در زبان اوستایی به صورت ائیریه Airya و در زبان فارسی باستان اریه Ariya آمده است. در اوستا هم نام قوم
ایرانی به معنی شریف و نجیب و اصیل است . این واژه در زبان ایرلندی کهن هم به همین معنی است .
قسمت اول کلمه ایرلند Ir – Land به معنی نجیب و شریف و قسمت دوم آن به معنی سرزمین است. ایرلند به معنی سرزمین نجباست.
📗 برگرفته از مقاله ی چگونه ایران شدیم/ نوشته مجتبی انوری/ از کانال کارگاه آموزشی/ تاریخ بدانیم
✳️ @ShahidRabe
📜 فتوای تأیید مدارس جدید دخترانه و پسرانه اسلامی توسط مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)[۱] و پیشگامی ایشان در تأسیس مدارس جدید اسلامی در تهران[۲]
💠 دکتر یعقوب توکلی، تاریخ پژوه معاصر:
شیخ فضلالله، نادیدههایی را دیده بود که دیگران نتوانستند ببینند [قصد اصلی دشمن و در رأسش انگلیس را دقیقا"، تشخیص داده بود "نهادینه شدن فساد و فحشاء در مملکت شیعه با برداشتن #حجاب از سر #زنان و #دختران مسلمان و با استفاده از مدارس و محافل غربی"]
شیخ یکی از بانیان تأسیس اولیه مدارس دخترانه در تهران بود؛ البته نه از نوع غربی و فرنگی.
این واقعیتی است که "مونیکا رینگر"[۲] آنرا در کتابش مطرح میکند. این حقیقت، به توجه شیخ به مسئله آموزش دختران اشاره دارد. ایشان در تهران، به طور جدی با فعالیتهایی که علیه اسلام و فرهنگ اسلامی اتفاق میافتد مقابله میکند [از جمله طرح فساد انگیز مدارس دخترانه غربی] و [برای مقابله] امکانات و منابع برای تحصیل دختران را [در قالب مدارس جدید دخترانه اسلامی] فراهم مینماید.
این در حالی است که در فضای ادبیات روشنفکری، شیخ به عنوان نماد تحجر و احیاناَ سدی در برابر هرگونه تغییر [بخوانید تغییرات مورد نظر انگلیس] معرفی میشد،![۳]
[۱] متن فتوا در کتاب، رسائل، مکتوبات....شیخ شهید، ج۱، محمد ترکمان (کپی نسخه در تصویر بالا)
[۲] کتاب، دین و گفتمان اصلاح فرهنگی در دوران قاجار، اثر مونیکا رینگر
[۳] گفتگو با مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر، کد مطلب ۵۹۱۵
✳️ @ShahidRabe
هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
🌺🍃گرامی باد، سالروز ولادت مرجع شهیدِ جهان تشیع، زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه(مشروعه)، حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف/دوم ذی الحجه ۱۲۵۹ ق
💠 اقتباس از فرمایشات امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه):
جرم شیخ فضل الله(ره) این بود که قانون باید اسلامی باشد...این بزرگ مردِ مجاهد، مجتهد دارای مقامات عالیه را بشناسید و بشناسانید ابعاد عظیم علمیش را که جامع علوم معقول و منقول بود، بُعد مرجعیتش را که سعی کردند از اذهان مخفی کنند، اندیشه های والای سیاسیش را که بر گرفته از اسلام ناب بود...مخالفین و دشمنان ایشان از جاهلین و معاندین بوده و هستند...
💠 اقتباس از فرمایشات امام خامنه ای(حفظه الله):
واقعاً به شیخ فضلاللَّه خیلی ظلم شده است...مجتهد بزرگ...آن شهید بزرگ اسلام که شرافت اسلامیش را تا لحظه آخر حفظ کرد و تسلیم نشد...شهید ابقاء اسلام در محتوای مشروطیتی شد که مشروطیت، با انگیزه اسلامی در اول بوجود آمده بود و نقطه مقابلش هم، آن جریان غربزده متمایل به فرهنگ غرب بود...شیخ فضل الله قربانی عدالت شد...
🌺🍃نثار روح با عظمتش،
«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
✳️ @ShahidRabe
هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
⁉️حقیقت های مکتوم‼️
✍ با مبارزات، آرا، نظرات، آثار تألیفی، گفتمان و اندیشه های سیاسی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف🔰
در موضوعات🔰
◽️حکومت◽️سلطنت قاجار ◽️ولایت فقیه◽️آزادی ◽️مساوات◽️مجلس شورا ◽️قانون اساسی◽️قانونگذاری ◽️حقوق زنان و ...
بیشتر آشنا شویم، تا بتوانیم🔰
✍ به ادعاهای واهی مغرضانه و تهمت های ناروا و ناجوانمردانه به ایشان، پاسخ دهیم
⏪ «در ۱۲ بخش»/ کلیک بر لینک👇👇
https://eitaa.com/shahidrabe/6840
✳️ @ShahidRabe
هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
رساله های عملیه و فقهی شهید رابع.pdf
1.24M
📚 نسخه PDF آشنایی با رساله های عملیه و فقهی #مرجع_شهید حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری، #شهید_رابع اعلی الله مقامه الشریف، زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه(مشروعه)
✍ اسنادی از تاریخ مرجعیت شیعه که عامدانه توسط قلم به مزدانِ دین ستیز، با همکاری و همیاری جریان سکولار و غربگرای حوزوی از اذهان مخفی نگاه داشته شد! تا چرخه تحریف تاریخ و تخریبِ ناجوانمردانه، با انکار مقامات عالیه و علمیِ بزرگمردی الهی، تکمیل گردد! اما غافل از این بوده و هستند که ماه هیچگاه پشت ابر نمیماند.
✳️ @ShahidRabe
✍ به بهانه ایام تحصن سه ماهه مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) و همراهان در اعتراض به عملکرد دین ستیزانه لامذهبین جریان غربگرا و انگلیسی مشروطه
◽️آغاز تحصن: ۲۱ خرداد - تیر ۱۲۸۶ش (۱۰-۱۱ جمادی الاول ۱۳۲۵ ق)
◽️پایان تحصن: ۲۵ شهریور ۱۲۸۶ ش
👈کامل مطلب +فیلم، عکس و معرفی کتاب/ ۵ بخش👇
https://eitaa.com/shahidrabe/7063
✳️ @ShahidRabe
🗓🖋#وقایع_نگار سفر مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه الشریف به مشهد مقدس در پنجم ذی الحجه🔰
أَلسَّلٰامُ عَلَیکَ یٰا عَلی اِبنِ موسَی أَلرّضٰآ أَلمُرتَضٰی
◽️۵ ذی القعده ۱۳۱۰ ق، خروج معظم له از تهران به سوی مشهد مقدس
◽️۵ ذی الحجه ۱۳۱۰ ق ورود حضرت شیخ به مشهد مقدس، پس از یک ماه
◽️۳ ماه اقامت در مشهد مقدس(محرم، صفر و ربیع الاول ۱۳۱۱ ق) [زیارت، تدریس، تحقیق، نگارش، رسیدگی به مشکلات حرم مطهر و زوار...]
◽️۵ ربیع الاول ۱۳۱۱ ق خروج از مشهد مقدس
◽️۵ ربیع الآخر ۱۳۱۱ ق ورود مرجع شهید علامه نوری(ره) به تهران
🔸منابع: ک، تنهای شکیبا، علی ابوالحسنی/سالشمار شیخ فضل الله نوری(ره)، عبدالحسین طالعی، سید ابوالحسن علوی
📷 تصویری که مشاهده میکنید قدیمیترین عکس به جای مانده از حرم امام رضا(ع) است و در مجموعه مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری میشود.[به لحاظ زمانی با دوره حضور مرجع شهید علامه نوری ره، در مشهد مقدس همخوانی دارد]
اینجا نهر خیابان و صحن عتیق (انقلاب فعلی) در سال ۱۲۳۳ هجری شمسی است که آنتونیو جیانوزی، از عکاسان خارجی عصر قاجاریان آن را در این قاب ماندگار کرد.
در صحن کهنه حرم مطهر رضوی تا سال ۱۳۳۰ هجری شمسی نهری جاری بود که آب آن از ۶ فرسنگی مشهد مقدس، از جائی به نام چشمه کلاسب در شمال مشهد مقدس سرچشمه میگرفت و پس از طی مسافتی وارد شهر میشد.آب این نهر پس از عبور از بالا خیابان وارد صحن كهنه شده و از آنجا نیز از پائینخیابان میگذشت و در بیرون شهر به مزارع كشاورزی می رسید./پایگاه اینترنتی تخصصی رضوی(خورشید هشتم)، yjc (باشگاه خبرنگاران جوان)
✳️ @ShahidRabe
✍ فتوای حرام شمردن مشروطه غربگرا و دلایل آن در نگاه تحلیلی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه، زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه(مشروعه)
📙#نسخه_PDF «رساله حرمت مشروطیت»
تألیف: علامه شیخ فضل الله نوری(ره)
🔰👇👇
رسالهحرمتمشروطیت.pdf
3.94M
📙 نسخه PDF
▫️«رساله حُرمَت مشروطیت»
▫️مؤلف: مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)
✍ فتوای حرام شمردن مشروطه غربگرا و دلایل آن در نگاه تحلیلی علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه، زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه(مشروعه)
✳️ @ShahidRabe
هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
🔳 به بهانه ایام قمری ارتحال عالم بزرگ، صاحب دیوان کمپانی، مرحوم آیت الله شیخ محمد حسین غروی اصفهانی، رضوان الله تعالی علیه/ پنجم ذیالحجه ۱۳۶۱ق
🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
✍ نظر مرحوم آیت الله غروی اصفهانی درباره مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) و مشروطه🔰
💠 آیتالله محمد تقی بهجت(ره):
‼️استاد ما مرحوم شیخ محمد حسین غروی اصفهانی میفرمود این ملت بعداز شهادت شیخ فضل الله نوری(ره)، دیگر روی خوش نخواهد دید! در محضربهجت ۲/۳۸۴
‼️استاد ما آیتالله غروی میفرمود در سامرا شنیدم که شیخ فضلالله را کشتند، صحتش را از بعضی روحانیون [که از طرفداران علمای ثلاثِ حامی جریان غربگرای مشروطه بودند] پرسیدم، اما با تمسخر! جواب میگفتند، عجب!
یاد سقیفه افتادم که چطور ناجور را جور کردند! در محضر بهجت ۳/۸۲
‼️مرحوم شیخ فضلالله نوری(ره) هم در اول با مشروطه موافق بود، ولی بعد دید مشروطه از سفارتخانه #انگلیس تأیید میشود؛ لذا از همان لحظه برگشت و مخالف شد و گفت: مشروطه باید مشروعه باشد! در محضر بهجت ۲/۱۹۶
‼️بعد از شهادت شیخ فضلالله(ره) عدهای از مشروطه خواهان نزد آخوندخراسانی [از علمای ثلاث حامی جریان غربگرای مشروطه] رفته تا علیه [عالمِ بزرگ مشروعه خواه] مرحوم آخوند ملاقربانعلی زنجانی [از مراجع زنجان و همفکر شیخ فضل الله(ره)] حکم دهد![صادر کند]
اما آخوند پاسخ داد با حکم تکفیر شیخ فضل الله، دنیای مرا از بین بردید![۱]* میخواهید با حکم علیه آخوند ملاقربانعلی، آخرتم را هم از بین ببرید؟! در محضر بهجت ۳/۲۱۳ (برگرفته از کانال جهادتبیینی)
⁉️[۱]* البته پرسش مهمی که در اینجا مطرح میشود ایناست که آیا آخوند خراسانی آن زمان که این مطلب را گفت، یاد این حدیث نبوی هم بود که «رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله فرمودند : الدنيا مَزرَعةُ الآخِرَةِ »؟!
✍ در تجلیل و تمجید از مقام علمی و معنوی آیت الله غروی اصفهانی داستان های گویا و سخنان رسایی از بزرگان و صاحبنظران نقل شده است که همه حاکی از اخلاص و نبوغ فکری اوست. اینک به برخی دیگر از این نظرات توجه می کنیم:🔰
◽️آیت الله سید محمد حسین طباطبایی(صاحب المیزان):
«استاد بزرگ، حکیم خداشناس و فقیه پارسا و دایرمدار آسمان پژوهش و تحقیق، و سالک و مرزبان سرزمین دانش و تدقیق، شیخ محمد حسین اصفهانی غروی است که خدا مقام بلندش را بلندتر سازد.»[۱]
◽️ادیب بزرگ آیت الله محمد علی اردوبادی(از پیروان مکتب مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره):
«... استاد ما[مرحوم آیت الله غروی اصفهانی]، یکه سوار هر میدان بود...نسبت هر فضیلت به او مانند نسبت دندانه های شانه به شانه است. ...او در هر یک از دانشهای حکمت، کلام، فقه، اصول، تفسیر، حدیث، شعر و ادب، تاریخ، معارف، اخلاق و عرفان به طور مساوی وارد بود و در هر کدام از ملکات برتری بخش و روحیات کریمانه و کارهای نیکو و گسترده و فضیلتهای توصیف شده، از جدیت شدید در عبادت و خطر کردن در زهد، و شب زنده داری گرفته تا سجده های طول و دراز و ریاضت و تهذیب و محاسبه نفس، همه و همه برای او یکی و مساوی بود. .. و به هیچ وجه برای خدا، مشکل نیست که جهان را در یک فرد جمع کند و حکمت نوری است که خدا در دل هر کس که سزاوار باشد می اندازد. ..»[۲]
◽️محقق بزرگوار سید عبدالعزیز طباطبایی یزدی:
«من فیلسوفی متعبد تر از آیت الله شیخ محمد حسین اصفهانی نمی شناسم. او عاشق دعا و عبادت و شیفته نماز و زیارت بود. به اهل بیت اطهار(علیهم السلام) ارادت ویژه ای داشت....»[۳]
◽️استاد شهید مرتضی مطهری:
«اندیشه های حاج شیخ محمدحسین غروی اصفهانی هم اکنون جزو اندیشه های زنده ای است که در میان علما و فضلای حوزه های درس فقه و اصول مطرح است...».[۴]
🔸پینوشت ها:
[۱] رساله محاکمات، علامه طباطبایی، (ضمن یادنامه شهید آیت الله قدوسی)، ص ۲۷۱.
[۲] دیوان مفتقر، مقدمه و الانوار القدسیه، مقدمه.
[۳] نوار مصاحبه با حضرت ایشان در پیش نگارنده موجود است.
[۴] خدمات متقابل اسلام و ایران، ص ۶۱۷، چاپ نهم، انتشارات صدرا، قم، 1357 ش؛ مجموعه آثار، ج ۱۴
✳️ @ShahidRabe