💠 تعميق الجانب الغيبي من العبادة
🔸الإمام الشهيد السيد محمد باقر الصدر:
ونلاحظ أن المرجّح غالباً في العبادات المستحبة أداؤها سرّاً وبطريقة غير علنية، وهناك عبادات سرّية بطبيعتها، كالصيام فإنه كَفٌّ نفسيٌّ لا يمكن ضبطه من خارج، وتوجد عبادات اختير لها جوّ من السرّية والابتعاد عن المسرح العام، كنافلة الليل (صلاة الليل) التي يُطلب أداؤها بعد نصف الليل، وكل ذلك من أجل تعميق الجانب الغيبي من العبادة وربطها أكثر فأكثر بالشعور الداخلي بالمسؤولية. وهكذا يترسّخ هذا الشعور من خلال الممارسات العبادية، ويألف الإنسان العمل على أساسه، ويشكّل ضماناً قوياً لالتزام الفرد الصالح بما عليه من حقوق وواجبات.
🔺 الفتاوى الواضحة، ص ٧٦٦.
#رمضان_کریم
🆔 @shahidsadr
💠 تقویت بُعد غیبی عبادت
🔸استاد شهید آیتالله سید محمد باقر صدر:
همانطور که میدانیم، معمولا بهتر است عبادات مستحبی، پنهان بماند. برخی از عبادات، همچون روزهداری اساسا سرشتی پنهانی دارند؛ زیرا روزهداری، یک خودداری درونی است و نمیتوان از بیرون آن را کنترل کرد. عبادات دیگری هم هست که فضایی نهانی و دور از محیط عمومی برای آنها در نظر گرفته شده است، همچون نماز شب که پس از نیمهشب ادا میشود. همه اینها برای آن است که بُعد غیبی عبادت تقویت گردد و هرچه بیشتر با احساس مسئولیت درونی پیوند بخورد.
بنابراین فعالیتهای عبادی، احساس مسئولیت را در آدمی تقویت و نهادینه میکند و او عادت میکند که بر اساس احساس مسئولیت درونی خود، به انجام کارهایش بپردازد. بدینسان این احساس مسئولیت درونی، تضمینی محکم را برای پایبندی فرد درستکار به حقوق و تکالیفش فراهم میآورد.
🔺انسان و عبادت، ص ۵۶.
#ماه_مبارک_رمضان
🆔 @shahidsadr
💌 با تعطیلی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران و نمایشگاه قرآن دعوتید به:
📚 غرفۀ مجازی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر
🔔 عرضه همه آثار شهید صدر با ٢۵٪ تخفیف
🛵 ارسال رایگان به سراسر کشور
🗓 زمان: ماه مبارک رمضان
🚩 نشانی غرفه:
www.mbsadr.ir/shop
#نمایشگاه_کتاب_مجازی
#در_خانه_بمانیم
#کتاب_بخوانیم
🆔 @shahidsadr
❇️ في رحاب القرآن (١)
🔹 آیة الله الشهید السید محمدباقر الصدر:
فالله سبحانه وتعالى مطلق لا حدود له، ويستوعب بصفاته الثبوتية كل المُثل العليا للإنسان الخليفة على الأرض: من إدراك، وعلم، وقدرة، وقوة، وعدل، وغنى.
وهذا يعني أن الطريق إليه لا حدّ له، فالسير نحوه يفرض التحرك- باستمرار وتدرّج- النسبي نحو المطلق بدون توقّف:
«يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِيهِ» [ الانشقاق: ٦].
ويعطي لهذا التحرّك مُثله العليا المنتزعة من الإدراك والعلم والقدرة والعدل، وغيرها من صفات ذلك المطلق الذي تكدح المسيرة نحوه. فالسير نحو مطلق كلّه علم، وكلّه قدرة، وكلّه عدل، وكلّه غِنىً يعني: أن تكون المسيرة الإنسانية كفاحاً متواصلا باستمرار ضد كل جهل وعجز وظلم وفقر.
وما دامت هذه هي أهداف المسيرة المرتبطة بهذا المطلق فهي إذن ليست تكريساً للإله، وإنّما هي جهاد مستمرّ من أجل الإنسان وكرامة الإنسان وتحقيق تلك المُثل العليا له.
«وَ مَنْ جاهَدَ فَإِنَّما يُجاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ عَنِ الْعالَمِينَ» [العنكبوت: ٦]
«فَمَنِ اهْتَدى فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها» [الزمر: ٤١].
🔸الفتاوى الواضحة، ص ٧٥٦.
🆔 @shahidsadr
✅ در محضر قرآن (۱)
🔹 آیتالله شهید سید محمدباقر صدر:
خداوند متعال، حقیقت مطلق بیحد و مرزی است که با صفات ثبوتی خود، همه آرمانهای انسان را که جانشین خدا بر زمین است، دربر دارد: درک، دانش، توانایی، نیرومندی، دادگری و بینیازی.
این بدان معناست که راه رسیدن به این حقیقت مطلق نیز بیحد و مرز است. حرکت بهسوی او، بهمعنای حرکت دائمی، تدریجی و بیتوقف امری نسبی بهسوی حقیقت مطلق است:
«ای انسان، همانا تو با تلاشی سخت بهسوی پروردگار خود در حرکتی و او را ملاقات خواهی کرد» [الانشقاق: ۶].
حرکت به سوی حقیقت مطلق آرمانهایی را پیش روی مسیر بشریت قرار میدهد که از ویژگیهای آن حقیقت مطلق برگرفته شده است؛ آرمانهایی چون درک، دانش، توانایی و دادگری. بنابراین حرکت بهسوی حقیقت مطلقی که دانش، توانایی، دادگری و بینیازی محض است، یعنی سراسر مسیر بشریت مبارزه پیدرپی و همیشگی در برابر هر گونه نادانی، ناتوانی، ستم و فقر است.
ازآنجاکه مسیر مرتبط با این مطلق، چنین اهدافی را دارد، تقویتکننده خود معبود نیست، بلکه جهادی پیوسته برای انسان و کرامت او و تحقق آرمانهایش است.
«و هرکه بکوشد، تنها برای خود میکوشد؛ زیرا خدا از جهانیان کاملاً بینیاز است» [ العنكبوت: ۶].
«هرکس هدایت شود، به سود خود اوست، و هر کس بیراهه رود، تنها به زیان خودش گمراه میشود» [الزمر: ۴۱].
🔸انسان و عبادت، ص ۴۳.
🆔 @shahidsadr
❇️ في رحاب القرآن (٢)
🔹 آیة الله الشهید السید محمدباقر الصدر:
«وَ إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنا مُتْرَفِيها فَفَسَقُوا فِيها فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْمِيراً» [الإسراء: ١٦]. أيضاً سنة تاريخية بُيّنت بلغة القضية الشرطية. ربطت بين أمرين: بين تأمير الفسّاق والمترفين في المجتمع وبين دمار ذلك المجتمع وانحلاله.
🔸المدرسة القرآنية، ص ٩٢.
🆔 @shahidsadr
✅ در محضر قرآن (۲)
🔹 آیتالله شهید سید محمدباقر صدر:
«و چون بخواهیم جامعهای را نابود سازیم، به نازپروردگان غافل آن فرمان میدهیم؛ پس آن گاه که در آن گناه کنند، سخن درباره آنان تحقق مییابد و آنان را به کلی نابود میکنیم» [اسراء: ۱۶].
این نیز یکی دیگر از سنتهای تاریخ است که به صورت قضیهای شرطی بیان شده است و بین دو پدیده نسبت برقرار کرده است: روی کار آمدن فاسقان و نازپروردگان غافل در جامعه که به نابودی و متلاشی شدن آن منجر میشود.
🔸پژوهشهای قرآنی، ص ١٠۶.
🆔 @shahidsadr
❇️ في رحاب القرآن (۳)
🔹 آیة الله الشهید السید محمدباقر الصدر:
القرآن الكريم هو الكلام المعجز المنزل وحياً على النبي صلى الله عليه و آله المكتوب في المصاحف، المنقول عنه بالتواتر المتعبد بتلاوته. وقد اختار الله تعالى لهذا الكلام المعجز الذي أوحاه الى نبيه أسماء مخالفة لما سمّى العرب به كلامهم جملة وتفصيلا.
فسماه الكتاب قال تعالى: «ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» [البقرة: ٢].
وسماه القرآن: «وَ ما كانَ هذَا الْقُرْآنُ أَنْ يُفْتَرى مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ لكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ تَفْصِيلَ الْكِتابِ لا رَيْبَ فِيهِ مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ» [يونس: ٣٧].
والإهتمام بوضع أسماء محدّدة ومصطلحات جديدة للقرآن الكريم، يتمشى مع خط عريض سار عليه الإسلام، وهو تحديد طريقة جديدة للتعبير عما جاء به من مفاهيم وأشياء.
وتفضيل ايجاد مصطلحات تتفق مع روحه العامة على استعمال الكلمات الشائعة في الأعراف الجاهلية وذلك لسببين: أحدهما: أن الكلمات الشائعة في الأعراف الجاهلية من الصعب أن تؤدّي المعنى الاسلامي بأمانة، لأنها كانت وليدة التفكير الجاهلي وحاجاته، فلا تصلح للتعبير عما جاء به الاسلام، من مفاهيم وأشياء لا تمت إلى ذلك التفكير بصلة.
والآخر: أنّ تكوين مصطلحات واسماء محددة يتميز بها الاسلام، سوف يساعد على ايجاد طابع خاص به، وعلامات فارقة بين الثقافة الاسلامية وغيرها من الثقافات.
🔸المدرسة القرآنية، ص ٢٠٩.
🆔 @shahidsadr
✅ در محضر قرآن (۳)
🔹 آیتالله شهید سید محمدباقر صدر:
قرآن کریم سخنی اعجازی است که از طریق وحی بر پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرود آمده، در مصحفها نوشته شده، به تواتر نقل گردیده و به تلاوت آن مأمور شدهایم. خداوند متعال برای این سخن اعجازین که به پیامبرش وحی فرموده، نامهایی برگزیده است که با نامهایی که عرب بر کلام خویش میگذاشته است بهطور کلی تفاوت دارد، از جمله:
کتاب: خداوند میفرماید: «آن كتاب با عظمتى است كه شک در آن راه ندارد و مايه هدايت پرهيزكاران است» [بقره: ۲].
قرآن: «و امكان نداشت كه اين قرآن، بدون وحى الهى به خدا نسبت داده شود؛ ولى تصديقى است براى آنچه پيش از آن است (كتب آسمانى)، و شرح و تفصيلى بر آنها است؛ شكى در آن نيست، و از طرف پروردگار جهانيان است» [یونس: ۳۷].
اهتمام به نامگذاریهای مشخص و اصطلاحات جدید برای قرآن کریم متناسب با برنامهای کلی بود که اسلام بر اساس آن حرکت میکرد و آن عبارت بود از درپیش گرفتن روشی جدید برای بیان مفاهیم و مطالبی که به ارمغان آورده است و ترجیح آفرینش واژهها و اصطلاحات جدید و متناسب با روح کلی اسلام، بر استفاده از کلمات رایج در عرف جاهلی. این کار دو علت داشت:
اول: واژههای رایج در عرف جاهلی به سختی میتوانستند مفاهیم اسلامی را با امانتداری منعکس نمایند؛ زیرا این واژهها زاییده اندیشه جاهلی و نیازهای آن بودند و نمیتوانستند بیانگر مفاهیم و مطالبی باشند که اسلام آورده بود و هیچ پیوندی با آن اندیشهها نداشت.
دوم: ایجاد اصطلاحات و نامهای مشخص که ویژه اسلام باشد، به فراهم ساختن ماهیت و نشانههای خاصی که فرهنگ اسلامی را از سایر فرهنگها امتیاز ببخشد، کمک میرساند.
🔸پژوهشهای قرآنی، ص ۲۱۳.
🆔 @shahidsadr
🔹 دین نه کلماتی بی روح بر زبانها و نه آداب و رسومی سنتی برای جسمها بلکه یک باور، یک نظام و نیز شیوهای برای اندیشیدن است.
#دین
#اندیشه
#شهیدصدر
#عکس_نوشته
#نابغه_ای_که_نمیشناسیم
♦️https://www.instagram.com/shahidsadr
🆔 @shahidsadr
🔻شهید بنت الهدی صدر:
تفاوت آشکار میان خدیجه(س) و دیگر همسران رسول خدا(ص) موجب شد آن حضرت تا پایان عمر مبارکش علاقهمند و مشتاق خديجه باشد. آن روز که اسلام تنها و بییاور بود، خدیجه همه دارایی خود را در راه آن فدا کرد و زمانی که هیچ زنی همراه رسول خدا(ص) نماز نمیگزارد، او در کنار آن حضرت به نماز ایستاد. اما برخی دیگر از همسران پیامبر (ص)، در شرایطی که دعوت اسلام فراگیر شده و تمام سرزمینها را درنوردیده بود، به آن حضرت اعتراض میکردند و نفقه بیشتر و زندگی راحتتر میخواستند و نصیحتهای رسول خدا(ص) نیز آنان را از این کار باز نمیداشت.
🔸جایگاه زن در اسلام، ص ۱۶۴
♦️https://www.instagram.com/shahidsadr
🆔 @shahidsadr
💠 قواعد حکمرانی تولید از منظر شهیدصدر
🔻دکتر علی سعیدی
🔹شهیدصدر با ارائهی تصویری از مذهب اسلام که عهدهدار تنظیم حیات اجتماعی مسلمانان است، ازطریق کشف زیربناها و اصول بنیادین اسلام ناظر به عرصههای زیست انسان، روششناسی جدیدی را برای حل مسائل مسلمانان از منظر اسلامی به متفکران مسلمان معرفی کرد.
🔸براساس دیدگاه شهیدصدر، برخلاف مذهب سرمایهداری که مشکل تولید را در طبیعت و کمبود منابع آن میداند، در نگاه اسلامی، طبیعت قادر است همهی نیازهای زندگی را که برآوردهنشدن آنها به مشکل جدی در زندگی انسان میانجامد، برآورده سازد. همچنین برخلاف مارکسیسم که مشکل تولید را به تضاد میان شیوهی تولید و روابط توزیع برمیگرداند، از دیدگاه اسلام، مشکل ـ پیش از هر چیز - خود انسان است، نه طبیعت و نه شیوهی تولید.
🔹نظام اسلامی تنها به جنبهی فکری برای حداکثرکردن تولید ثروت در جامعه اکتفا نکرده است بلکه قواعد و دستورات عملی را در عرصهی حکمرانی اقتصادی مطرح کرده است که اجرا و رعایت آنها میتواند ضمن رفع موانع تولید، انگیزههای اقتصادی فعالان اقتصادی را از فعالیتهای غیرمولد به سمت فعالیتهای تولیدی سوق دهد.
🔸شهیدصدر بر این باور است که در جامعهی اسلامی، دولت ازطریق یک بانک رسمی، عملیات جمعآوری اموال و بهکارگیری آن را بر عهده دارد و به بخش خصوصی اجازه نمیدهد که وارد عرصه سودبریهای بانکی شود. بدینسان، هدف توسعهای این عملیات بانکی از محتوای سرمایهداری آن جدا میشود.
🔹شهیدصدر بر این باور است که تضمین سطح معقولی از زندگی برای همهی افراد، باعث تحریک انگیزههای ریسکپذیری و افزایش شجاعت آنها در ورود به عرصههای تولید و ارتقای خلاقیت و نوآوری میشود چون در این صورت، مردم میدانند که اگر در فعالیت تولیدی خود بدون تقصیر و کوتاهی زمین بخورند، تمام هستی خود را از دست نخواهند داد و دولت معیشت آنها را تضمین کرده است.
🔸نقشی که شهیدصدر برای دولت در اقتصاد تعریف میکند تکمیلکننده و هدایتگر بخش خصوصی و مردمی است تا این اطمینان حاصل شود که هم تمامی امکانات جامعه در خدمت تولید قرار گرفته است و هم انحرافی در مسیر افزایش ثروت و تداول عادلانهی آن صورت نمیگیرد.
📃مشاهده متن کامل
🆔 @shahidsadr