💠 اقتصاد سالم
🔸 رشد طبيعى جامعۀ اسلامى در بستر چارچوب اقتصادى سالم، اجازه نمىدهد كه پدیدۀ احتكار و انباشت سرمايه رخ دهد؛ پدیدهای که در جامعۀ سرمايهدارى روی داد و محور زندگى اقتصادى قرار گرفت.
🔹 ازاینرو، اجراى صحيح قواعد و اصول اقتصاد اسلامى توسط حكومت، بهترين مانع ظهور آسيبهاى ناشى از این پدیده، و بهترين راهِ حفظ توازن اجتماعى بهشمار مىرود.
📚 اسلام راهبر زندگی، ص۱۳۴
🆔 @shahidsadr
💠 فراوانی نعمت نتیجه عدالت در توزیع
🔸 قرآن کریم از رابطهای مشخص سخن میگوید؛ رابطهای میان استواری انسانها و اجرای احکام خداوند با وفور نعمتها و فراوانی تولید. به زبان امروز، رابطه بین عدالت توزیعی و فراوانی تولید. قرآن مجید تأکید میکند جامعهای که عدالت توزیعی بر آن حاکم باشد، در ثروت تولیدشده با تنگنا مواجه نمیشود و در آن جامعه کمبود محصول وجود نخواهد داشت.
🔹 قرآن مجید از عدالت در توزیع با تعبیرات گوناگون نام میبرد: گاهی میفرماید: «وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّريقَةِ لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً» (و اگر بر این راه، استواری کنند، ما آبی فراوان به آنها مینوشانیم). گاهی میفرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا» (اگر افراد جامعه ایمان بیاورند و تقوا پیشه کنند…) و در جای دیگر میفرماید: «وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجيلَ» (اگر آنان تورات و انجیل را برپا میداشتند…).
🔸 قوانین آسمانی برای تحکیم عدالت در توزیع و پایهریزی روابط توزیعی جامعه بر مبانی عادلانه، نازل شده است. قرآن میفرماید: اگر انسانها عدالت توزیعی را پیاده کنند، دچار محدودیت در ثروت تولیدشده و کمبود محصول نمیشوند و دارایی و ثروت و خیرات و برکات آنها افزایش خواهد یافت.
🔹 اما انسانها اینطور پنداشتند که عدالت در توزیع، سبب فقر خواهد شد؛ گمان کردند که عدالت در توزیع سبب تقسیم ثروت میشود و در نتیجه، فقر مردم را بهدنبال خواهد داشت؛ در صورتی که حقیقت آن است که سنتها و قوانین تاریخ عکس این را ثابت میکند و بر این نکته تأکید میورزد که اجرای شریعت آسمانی و پیاده کردن احکام آن در روابط توزیع، همواره و پیدرپی موجب فراوانی تولید و فراوانی ثروتها خواهد شد و باعث میشود که برکات آسمان و زمین به روی مردم گشوده شود.
📚 سنتهای تاریخی در قرآن کریم، ص٧١-٧٢.
🆔 @shahidsadr
💠 به جهان بفهمانید
🔻
گزیدهای از سخنان شهید صدر در میان گروهی از بانوان انقلابی عراق:🔹 شما! ای دختران فاطمه سلاماللهعلیها! این مسئولیت به عهده شماست که به جهان بفهمانید فرهنگ و علم حقیقی با ایمان، با دین، با رسالت آسمانی نگه داشته میشود؛ همانطور که مادر بزرگوار شما اینچنین آن را نگه داشت… 🔸 فاطمه زهرا سلاماللهعلیها زنی عالم بود؛ الگوی والای علم و فرهنگ بود، اما نه این فرهنگی که استعمارگران برای ما میخواهند، نه فرهنگ هوسرانی و برهنگی، نه فرهنگ اختلاط و لاابالیگری، نه فرهنگ اباحیگری، بلکه فرهنگ حقیقی… 🔹 فاطمه زهرا سلاماللهعلیها توانست در تاریخ اسلام ثابت کند علم با دین جمع میشود و فرهنگ حقیقی با ایمان به خدا و تمسک به اسلام و التزام به حجاب و عمل به شعائر دین ، توأمان است. شما حاملان پیام و رسالت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها هستید... . 📚 بارقهها، ص ۵٨. 🆔 @shahidsadr
📺 مصیر صدر: از احکام پراکنده فقهی تا نظام جامع حقوقی
🔻 دکتر محسن اسماعیلی، عضو مجلس خبرگان و عضو سابق شورای نگهبان، در سومین قسمت از فصل جدید برنامۀ تلویزیونی مصیر به تبیین کارکرد اندیشههای فقهی شهید صدر در تدوین نظام جامع حقوقی پرداخت:
💠 ویژگیهای آثار شهید صدر
آثار شهید صدر با دیگران متفاوت است و خواننده میتواند مطمئن باشد که اندیشههای شهید صدر منبع اصیل اسلامی است؛ چون فرزند اصیل حوزه است.
ویژگی دیگر آثار ایشان قلم روان آنهاست و منظورش را راحت به مخاطب میرساند.
ویژگی سوم این است که ذهن ایشان کاملاً ریاضی است، ایشان فقه را مهندسی میکرد و مسائل را کاملاً با برنامۀ منطقی بیان میکرد.
💠 نوآوریهای فقی و حقوقی شهید صدر
نوآوریهای ایشان بسیار زیاد است، اما از مواردی که میتوان بیان کرد این است که چگونه میتوان از داشتههای فقه برای نظام حقوقی کارآمد استفاده کرد. برای مثال سیستم بانکداری جزء جدانشدنیِ زندگی امروزه است، شهید صدر در دوران خودش که هنوز تجربۀ زندگی اسلامی نداشتیم، راجع سیستم بانکداری بدون ربا صحبت میکند و هنوز مباحث ایشان دراینباره قابلاستفاده است.
💠 نظامسازی در آثار شهید صدر و تأثیر آن بر نظام جمهوری اسلامی
ایشان از ابتدا بهدنبال قوانینی برای ادارۀ جامعه بوده و طرح برای نظامهایی میدهد که میتوان براساس آن نظامهای اسلامی را اداره کرد.
ایشان تأثیر بسیار عمیق و گسترده در نظام جمهوری اسلامی داشت. قبل از پیروزی انقلاب، تعدادی از شاگردانش از ایشان پرسیدند که امام خمینی چگونه میخواهد حکومتی مدرن را با اندیشههای فقهی و حقوقی اداره کند؟ ایشان پیشنهادی درمورد اداره نظام میدهند و زمانی که قانون اساسی ایران را با نوشتههای ایشان مقایسه میکنیم، رد پای ایشان را در قانون اساسی ایران میبینیم.
به نظر من در جاهایی که قانون اساسی بنا به نظر ایشان نوشته نشده، اگر از نظر ایشان استفاده میشد، بهتر میبود. شهید صدر معتقد است فقها باید بهکارآمدی قانون توجه کنند و نظر بدهند؛ نه فقط شهرت فتوا.
💠 منطقةالفراغ
فقه شهید صدر کاربردی است. در نظر ایشان نه مشکلات امروز بشر همهاش نو است و نه آنچه شریعت گفته همهاش قدیمی. ما دو دسته احکام شرعی داریم، دستۀ اول غیرقابل تغییر و همیشه موردنیاز است، مثل عدالت؛ اما روشهای برقراری عدالت در جوامع و زمانهای گوناگون متفاوت است که این دسته تغییرپذیر است.
کسانی که به منطقةالفراغ انتقاداتی مطرح کردهاند، آثار ایشان را دقیق مطالعه نکردهاند. ایشان با صراحت نوشته که منطقةالفراغ به این معنا نیست که شارع در برخی مواقع حکم ندارد، بلکه میگوید شارع در برخی حوزهها حکم الزامی ندارد و این مسئله نهتنها نقص دین نیست، بلکه موجب کمال دین است. اگر ما شریعت را ایستا و غیرقابلانعطاف بدانیم که نتواند پاسخ نیازهای امروزه را بدهد، حتی انسانهای متدین برای حل مشکلاتشان به سوی سایر نظامهای حقوقی میروند.
و از سویی اگر ما همۀ احکام شرعی را متغیر بدانیم، هویت فقهی خود را از دست میدهیم. اگر همۀ احکام را ثابت بدانیم به سکولاریسم روی میآوریم. ما باید بدانیم احکام ثابت که تغییرپذیر نیستند و هستۀ اصلیاند را دست نزنیم، اما راهوروش را میتوانیم تغییر دهیم.
⬅️ فیلم کامل این برنامه را در اینجا ببینید
🔻 قسمتهای گذشته برنامه را از اینجا ببینید:
قسمت اول، «سرگذشت، سیره و اندیشه شهید صدر» با حضور حجتالاسلام مؤذنی
قسمت دوم، «کارکرد اندیشه شهید محمدباقر صدر برای امروزِ امت اسلامی» با حضور آیتالله مبلغی
🆔 @shahidsadr
💠این کودک ملحد خواهد شد
وقتی شهید سید محمدباقر صدر هشت ساله بود، برادر بزرگترش، آیت الله سید اسماعیل صدر، او را نزد استادی برد تا به او عقاید بیاموزد. سید محمدباقر درباره هر چه استاد میگفت، بحث و جدل میکرد. استاد هم که از نظر علمی در سطحی نبود که به پرسشهای او پاسخ دهد به خانوادهاش گفت:
«این کودک ملحد خواهد شد؛ چون در هر مسئله اعتقادی تشکیک میکند».
البته سید محمدباقر صدر در همان سن و سال کتابی درباره اهل بیت علیهمالسلام در حدود ۱۰۰ صفحه تألیف کرده بود که ناپدید شده و امروز در دسترس نیست.
🔸 آیتالله سید نورالدین اشکوری از شاگردان برجسته شهید صدر به نقل از خود شهید. بنگرید به: السیرة والمسیرة في حقائق ووثائق، ج ۱، ص ۱۳۱
🌱 ۲۵ ذیالقعده سالروز تولد شهید صدر
🆔 @shahidsadr
💠 مسئوليت تعادل اجتماعى
🔻 تعادل اجتماعى در جامعه با اقدامات زير انجام مىپذيرد:
⬅️ اولًا: فراهم شدن حداقل آسايش و رفاه براى هريک از افراد جامعه كه اين كار با ارتقای سطح معيشت كسانى كه وضعيت زندگیشان از اين حد پايينتر است صورت مىگيرد.
در حديثى امام موسىبنجعفر عليهماالسلام درباره مسئوليت حاكم در مورد اموالِ زكات فرمود:
🔸 «إنّ الوالي يأخذُ المِال فَيُوجّهه الوَجه الذي وَجّهه الله لَه عَلى ثَمانية أَسهُم لِلفُقراء وَالمَساكِين ... يُقسّمها بَينَهم بِقدرِ مَا يَستغنَون فِي سِنتِهم بِلا ضِيق وَلا تقتير، فإن فَضل مِن ذَلك شَيء ردّ إلى الوالي وإن نَقص مِن ذلك شَيء وَلم يكتفوا بِه كان عَلى الوَالي أن يُموّنهم مِن عِندهِ بِقدرِ سِعَتهِم حَتى يستغنوا»؛ همانا زمامدار، مال [زكات] را از مردم میگيرد و آن را در آنچه خدا دستور داده به مصرف مىرساند؛ آن را هشت سهم كرده، فقرا، مساكين... و در ميان آنان و بهاندازهاى كه هزينههاى سال خود را بىهيچ تنگدستى و فشارى داشته باشند تقسيم كند. اگر چيزى از آن باقى ماند، به زمامدار برمىگردد و اگر كم بود و نتوانستند بدان بسنده كنند، بر زمامدار است كه از نزد خود به اندازهاى كه بىنيازشان كند، به ايشان بپردازد.
🔹 اين حديث بهروشنى بيان مىكند كه هدف نهايىاى كه اسلام درصدد تحقق آن است و مسئوليت آن را به عهده حاكم گذاشته، بىنيازى هر فرد در جامعه اسلامى است.
⬅️ ثانياً: براساس قاعده يازدهم تعيين حدود خرج كردن و جلوگيرى از بالا رفتن فوقالعاده سطح زندگى اقتصادى و تجاوز از حد معقولى از رفاه كه در جامعه امكانپذير است. با اين دو امر، تعادل اجتماعى در سطح زندگى اقتصادى مردم تحقق مىيابد.
⬅️ ثالثاً: جلوگيرى از احتكار ثروت و انباشته شدن سرمايه در دست طبقهاى خاص و تلاش در جهت تهيه امكانات كار و فرصت توليد براى همه مردم...
🆔 @shahidsadr
🏴 سالروز شهادت امام جواد علیهالسلام تسلیت باد
💠 دلیلی بر حقانیت عقیده امامت
🔸 خداوند متعال مقدر فرمود تا وجود هُمام این امام (امام جواد علیهالسلام) در طول زندگی اهلبیت علیهمالسلام دلیل و برهانی باشد بر درستی عقیدهای که ما درباره اهلبیت علیهمالسلام به آن ایمان داریم.
🔹 پدیدهای که با این امام محقق شد، آن بود که ایشان به امامت رسید حال آنکه هنوز در سن کودکی بود؛ بر این اساس که تاریخ اتفاق و اجماع دارد که وقتی پدر ارجمند امام جواد علیهالسلام درگذشت، ایشان بیش از هفت سال سن نداشت.
🔸 این بِدان معناست که ایشان پیشوایی طایفه شیعه را از نظر روحی و دینی و علمی و فکری در حال به عهده گرفت که بیش از هفت سال نداشت. اگر این پدیده را که برای نخستین بار در زندگی امامان علیهمالسلام در امام جواد علیهالسلام نمود یافته، براساس حساب احتمالات بررسی کنیم، درخواهیم یافت که این پدیده بهتنهایی کافی است تا حقانیت خطی را که امام جواد علیهالسلام نمایندگی میکرد، بپذیریم؛ زیرا چگونه ممکن است پیشفرضی جز پیشفرض امامت واقعی را درباره کسی بپذیریم که بیش از هفت سال سن ندارد و درعینحال، پیشواییِ این طایفه را در همه زمینههای روحی و فکری و فقهی و دینی به عهده گرفته است؟
⬅️ متن کامل را در اینجا بخوانید
🆔 @shahidsadr
📺 مصیر صدر: شهید صدر پدر اقتصاد اسلامی
بیستودومین قسمت از فصل جدید برنامۀ تلویزیونی «مصیر» با موضوع «اقتصاد اسلامی در اندیشۀ شهید صدر» با حضور دکتر محمدجواد توکلی، استاد اقتصاد مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و دکتر احسان خاندوزی، نمایندۀ مجلس و عضو هیئتعلمی دانشکدۀ اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی روی آنتن رفت.
🔻 دکتر خاندوزی در این برنامه گفت:
💠 نقادی شهید صدر بر اقتصاد شرق و غرب
پس از پایان جنگ جهانی دوم زمانه نبردی بود که اردوگاه فکری و سیاسی و اقتصادی سرمایهداری در مقابل اردوگاه فکری و سیاسی کمونیسم ایجاد کرده بود. اگر کشورهای مسلمان میخواستند روی پای خودشان بایستند، چارهای غیر از وابستگی به یکی از دو اردوگاه فکری نداشتند.
💠 کتاب اقتصادنا دروارۀ ورود اندیشمندان اسلامی به حوزه اقتصاد
بهواقع میتوان گفت که تلاش مرحوم شهید صدر در دل چنین بستر اجتماعی و تمدنی قابلفهم است و ایشان با نگارش کتاب «اقتصادنا»، درحالیکه خودش هنوز به ۳۰ سالگی نرسیده بود و درسناخوانده علوم جدید محسوب میشد، به ناگاه موجی از حرکتهای فکری و اندیشهای را در حوزۀ اقتصاد اسلامی دامن زد. او بهعنوان کسی که مبدع و مؤسس جریان فکری اقتصاد اسلامی محسوب میشد، توانست با نگارش این کتاب، سایر اندیشمندان حوزۀ اسلامی را به ورود در این حوزه تشویق کند.
💠 دستاورد اقتصادنا در دو جهت نقد و تبیین
در حوزه اقتصاد اسلامی نیازمند دو دسته دستاورد بودیم تا بگوییم اقتصاد اسلامی هویتی دارد: دستاوردهای سلبی و نقدی؛ دستاوردهای ایجابی و تولیدی. شهید صدر صاحب ذهنی نقاد و جوال بود و این نقادی در همۀ حوزهها وجود داشت و بزرگان آن علم بهراحتی نمیتوانستند به نقادیهای ایشان ایراد بگیرند؛ به این معنا میتوان گفت که وحید عصر خودش بود. همچنین ایشان ذهن خلاق و مولدی داشت. او مبدع حرفهای نو و تلفیقهای سازنده بود.
در دهه ۱۹۵۰ تا ۶۰، کشورهای خاورمیانه متأثر از جریانهای چپ بودند و تا دهههای بعد نیز احزاب چپ مانند حزب بعث در شامات و عراق و مصر حضور داشتند. در این زمان، شهید صدر نقدهایش را بیان کرد و سپس حرفهای ایجابی درباره مذهب اقتصادی اسلام تولید کرد.
💠 شهید صدر بین مذهب و علم تمایز قائل شد
او بین مذهب و علم تمایز گذاشت و حساب علم اقتصاد را از نظام اقتصاد سرمایهداری جدا کرد. بنابراین، هم بهلحاظ نوع نگاه و هم بهجهت روش و متد و دستاوردهایی که به ارمغان آورد، کار ایشان حقاً و انصافاً یک تأسیس و بنیانگذاری و پدری برای اقتصاد اسلامی بود.
🔻 دکتر محمدجواد توکلی در این برنامه اظهار کرد:
💠 شهید صدر نخستین کسی است که نگاه سیستمی به اقتصاد دارد
شهید صدر کتاب اقتصادنا را حدود سال ۱۹۶۱ نوشته است. شاید پیش از شهید صدر رگههایی از عرضۀ اقتصاد اسلامی داشته باشیم؛ مثلاً تا حدود سال ۱۹۰۰ جریان علمای عصر قاجار در مقابل استعمار انگلیس ایستادند و مانند رخداد معروف بیانیۀ علمای اصفهان که مصرف کالای خارجی را تحریم میکنند.
از سال ۱۹۰۰ تا ۱۹۶۰ افولی رخ میدهد که دلایل سیاسی متعدد دارد. بعد از اینکه انگلیس کل مناطق ایران را گرفت، این نهضت علما که نوعی نهضت اقتصاد مقاومتی یا نوعی ملیگرایی اقتصادی بود، از بین رفت. شهید صدر با فاصلهای ۵۰ ساله ظهور میکند و نگاه سیستمی دارد. چیزی که ایشان را از اندیشمندان قبلی متمایز میکند، نگاه مکتبی است که او به اقتصاد اسلامی دارد و او اقتصاد را بهعنوان یک مکتب بدیل برای اقتصاد سرمایهداری و سوسیالیسم مطرح میکند.
💠 پدر علم اقتصاد اسلامی کیست؟
اقتصاددانی ترکیهای بهنام تیمور کوران در مقالهای پیشنهاد کرده بود که سیدابوالاعلی مودودی را پدر اقتصاد اسلامی معرفی کنیم؛ چون میگوید ایشان افکاری درباره اقتصاد اسلامی دارد و پیش از شهید صدر فوت کرده است. اما موضوع بحث او اهمیت برادری در تمدن اسلامی است و اصلاً نمیتوان گفت که او در حد شهید صدر بوده است. حتی خود متفکران اهلسنت نیز میگویند شهید صدر اولین کسی است که تلاش جدی برای نظریهپردازی در اقتصاد داشته است.
مارک بلاگ مورخ اقتصاد است و کتاب جالبی بهنام اقتصاددانان بزرگ جهان دارد که شرححال ۲۲۰ اقتصاددان بزرگ جهان در آن آمده. شهید صدر تنها مسلمانی است که بلاگ بهعنوان متفکر اقتصادی مسلمان در آن کتاب آورده است.
💠 شهید صدر را نشناختهایم
ما شهید صدر را نتوانستیم به خوبی معرفی کنیم. وی یک چهره مظلوم در سطح داخلی و بینالمللی است. با مقایسه آثار شهید صدر با دیگران، میبینیم شهید صدر و ظهورش نقطۀ عطفی در تاریخ اندیشۀ اقتصاد اسلامی است.
✅ فیلم کامل این قسمت از مصیر و قسمتهای گذشته را در اینجا ببینید
🆔 @shahidsadr
💠 او همسری عادی نیست
🔻 فاطمه صدر (همسر شهید صدر) میگوید:
🔹 اوایل ازدواج، بهدلیل تغییر فضا و محیط زندگی، شرایط برایم سخت شده بود. برای همین به زیارت امیرالمؤمنین علیهالسلام رفتم. پس از توسل گویی امیرالمومنین علیهالسلام به دل من انداختند که این فرد همسری عادی نیست، مشکلات را تحمل کن! او انسانی مقدس و یکی از اولیاء خداوند و استادی بزرگ است؛ از این منظر به او بنگر.
از آن لحظه واقعاً او را استاد خودم میدانستم و در طول سالهای زندگی هم چیزی جز این از او ندیدم.
📚 محمدباقر الصدر السيرة و المسيرة في حقائق و وثائق، ج١، ص۴١٨
🆔 @shahidsadr
🏴 شهادت امام باقر علیهالسلام تسلیت باد
💠 عبور از تجسم فردی به چهارچوب گروهی
🕋 شهید سید محمدباقر صدر، نگاه صحیح به زندگانی ائمه علیهمالسلام را نگاه کلگرا میدانست؛ یعنی به امامان علیهمالسلام همچون یک کلِ بههمپیوسته مینگریست و زندگانی ایشان را سه مرحله میدانست که هریک از ائمه برای ایفای نقش براساس اقتضائات این سه مرحله میکوشیدند.
🔻 شهید صدر مهمترین مسئولیت امام باقر علیهالسلام را در این منظومه چنین تبیین میکند:
🔸 نخست و پيش از هرچيز، بهعنوان مسئله اصلی در اين نقش، بر عهده ایشان بود که به تشيع، چهارچوب و ويژگیهای تفصيلیِ مشخص دهد و کار را از حیطه عمل يک يا دو يا سه نفر درآورد و به عملی تبديل سازد که در يک گروه نمود مییابد و اسلام را در چهره حقيقیاش نمود بخشد.
🔹امام باقر علیهالسلام از دو راه به اين مهم پرداخت:
يکی: از راه آگاهیبخشی و پرورش گسترده و متنوع درون مکتب خود؛
و ديگری: از راه رودررويی با امت با استفاده از اين چارچوب.
امامان اهلبیت، ص۵۹۰
🆔 @shahidsadr
📺 مصیر صدر: نظامهای ارزشی از دیدگاه شهید صدر
بیستوسومین قسمت از فصل جدید برنامۀ تلویزیونی «مصیر» با موضوع «فلسفۀ تاریخ و تحول فرهنگی از دیدگاه شهید سید محمدباقر صدر» با حضور حجتالاسلاموالمسلمین دکتر عباسعلی شاملی، عضو هیئتعلمی موسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و استاد حوزه روی آنتن رفت.🔻دکتر شاملی در این برنامه به این موضوعات پرداخت: 💠 نبوغ شهید صدر شهید سید محمدباقر صدر نابغه و تکاور عالم شیعه است و بزرگان شیعه متفقالقول گفتهاند او شخصیت علمی و معنوی و تقوایی بینظیری دارد. ایشان در دروس رایج حوزه، سرآمد زمانه خود بوده و در همان دروس و غیر آن نوآوریهایی ارائه کرده است. شهید صدر در اوایل جوانی کتاب فدک در تاریخ را مینویسند و پس از آن کتابهای فلسفتنا و اقتصادنا را منتشر میکند. 💠 پیشگامی در علوم اسلامی ایشان سالها پیش از جریان تولید علم دینی و علوم انسانی اسلامی که اکنون مطرح شده، بهدنبال این مسئله بوده و از پیشگامان است. از نوآوریهای ایشان کتاب حلقات درباره اصول فقه و فلسفتنا در علوم اسلامی است؛ یعنی ارائۀ فلسفۀ تطبیقی اسلامی. نوآوری دیگر ایشان در بحث تمدن اسلامی است. ایشان دیدگاهها، نظریهها و مبانی نظری برای احیای تمدن اسلامی ارائه کردهاند و مبنای این تمدن را تشکیل حکومت اسلامی میداند. 💠 روش قرآنپژوهی استنطاق انگیزه اصلی من در پایاننامهام در دانشگاه مکگیل، شناساندن مبانی فکری عالی شهید صدر به غرب بود. یکی از بحثها و نوآوریهای شهید صدر روش قرآنپژوهیِ استنطاق است. این روش، روشی آکادمیک و مشورت علمی با قرآن است که مبانی و بحثهای زیادی دارد. 💠 نظریۀ مُثل ایشان در بحث تاریخ به نظریهای به نام نظریه «المثل» تأکید دارند. موضوع من «فرهنگ توسعه و توسعه فرهنگی در بستر آموزشوپرورش در جامعۀ دینی با تکیه بر نظریۀ شهید صدر در باب نظریه مثل» انتخاب شد. شهید صدر معتقد است که توسعه فرهنگ یا فرهنگ اسلامیِ توسعه، زمانی اتفاق میافتد که شهروندان از نقطهنظر ارزشی هدایت شوند. نظریه مثل تبین و توصیف روند شکلگیری نظام ارزشها در فرد و جامعه است. 💠 دستهبندی مثل و ارزشها از دیدگاه شهید صدر شهید صدر میگوید هر فردی با توجه به فلسفۀ زندگی و جهانبینی خود و بنا به افق دیدش سه گونه نظام ارزشی برایش متصور است: ١. نظام ارزشی محیطگرا و حالگرا (توجه تام و کامل به وضعیت کنونی): به این معنا که افراد میخواهند با این نظام ارزشی زندگی فعلی و روزمره خود را آسوده بگذرانند. ٢. نظام ارزشی آیندهگزینی و آیندهگرایی؛ نظام ارزشی این گروه آنها را به وضع مطلوبتر بهینهای از وضعیت کنونیشان امیدوار میکند. انقلابهای رنسانس و روشنفکری در جهان غرب برآمده از همین تغییر نظام ارزشی از محیطگرا به آیندهگراست. آزادی و دموکراسی دستاورد این تغییر است، ولی متاسفانه وسیله جای هدف را گرفته و آزادی هدف شده است. ٣. نظام ارزشی سوم که پیشنهاد ایشان است ارزشگذاری متعالی نام دارد که بر اساس جهانبینی الهی است. ✅ فیلم کامل این نشست و قسمتهای پیشین این برنامه را در اینجا ببینید 🆔 @SHAHIDSADR
♨️ فروش ویژه آنلاین دو کتاب
پژوهشی درباره ولایت
امامان اهلبیت علیهمالسلام
🌸 از عید قربان تا عید سعید غدیرخم
🎉 ۲۰ درصد تخفیف + ارسال رایگان به سراسر کشور
💳 خرید با کد تخفیف: velayat
🔻 خرید از فروشگاه سایت پژوهشگاه تخصصی شهید صدر
https://mbsadr.ir/shop/
🆔 @shahidsadr
#نشست_تخصصی
💠 مبانی، رویکردها و نوآوریهای کلامی شهیدصدر
✅ سخنرانان:
🔹حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه
🔹دکتر محمدتقی سبحانی
🔹دکتر حسن لاهوتیان
📌زمان: یکشنبه ۱۲ مرداد ماه، ساعت ۹ صبح / قم، خیابان معلم، معلم ۱۰، بنیاد فرهنگی امامت.
🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 معرفی کتاب پژوهشی درباره ولایت
📺 در برنامه شب روایت از شبکه چهار سیما
🔻 کتابی خواندنی برای آشنایی با جایگاه تشیع در اسلام
🛒 این کتاب را با ٢٠درصد تخفیف و ارسال رایگان به سرار کشور تا عید سعید غدیرخم از اینجا خریداری کنید.
کد تخفیف: velayat
همچنین نسخۀ الکترونیک این کتاب را از طاقچه بردارید.
🆔 @shahidsadr
💠 پیامبر(ص) بنیانگذار تشیع
🔸 همانطور که شواهد بسیاری وجود دارد که رسول خدا(ص) امام علی(ع) را بهگونۀ ویژه آماده ساخت تا رهبری دعوت را پس از وی بهدست گیرد، شواهد پرشمار دیگری که تعدادشان از آن شاهدها کمتر نیست وجود دارد که نشان میدهد رسول راهبر(ص) این برنامه را اعلان نیز نمود و راهبری دعوت فکری و سیاسی را بهطور رسمی به امام علی(ع) سپرد....
🔹بدینسان، تشیع درون ساختار دعوت اسلامی و در قالب طرحی نبوی پدید آمد که پیامبر آن را به فرمان خداوند برای نگاهبانی از آینده این دعوت برنهاده بود.
📚 پژوهشی درباره ولایت، ص۵٧-۵٨.
🛒 برای خرید کتاب پژوهشی درباره ولایت با ٢٠درصد تخفیف ویژۀ عید قربان تا عید غدیر و ارسال رایگان به سراسر کشور اینجا را کلیک کنید.
🆔 @shahidsadr
📺 مصیر صدر: تفسیر موضوعی از دیدگاه شهید صدر
بیستوچهارمین قسمت از فصل جدید برنامۀ تلویزیونی «مصیر» با موضوع «نظریهپردازی قرآنبیان از دیدگاه شهید سید محمدباقر صدر» با حضور دکتر سید هدایت جلیلی، عضو هیئتعلمی دانشگاه خوارزمی و حجتالاسلاموالمسلمین سعید بهمنی، قرآنپژوه و رئیس دفتر جامعه مدرسین و رئیس دفتر نظارت و ارزیابی جامعۀ مدرسین روی آنتن رفت.🔻حجتالاسلاموالمسلمین بهمنی در این نشست تلویزیونی گفت: 💠 تولید دانش و روش تولید دانش شهید صدر علوم زمان خود را میداند و آنها را تحلیل میکند. شهید صدر بهدنبال تولید دانش و روش تولید دانش است. کمتر کسی هست که به این دو بهموازاتهم پرداخته باشد. 💠 نظریۀ استخلاف و نظریۀ استیمان در نوآوریهای شهید صدر بهطور خاص میتوان از نظریۀ استخلاف نام برد. نظریۀ استخلاف در برابر اومانیسم صورتبندی میشود که در آن انسان سه ارتباط دارد: با خودش، با دیگران و با طبیعت. شهید صدر در استخلاف چهار بُعد ارتباطی مشخص میکند: مستخلف، یعنی خداوند بشر را برای خلافت در زمین برگزیده و سه ارتباط دیگر که با اومانیسم یکسان است. بُعد ارتباطی با خداوند تعیینکنندۀ سه ارتباط دیگر است. نوآوری دیگر نظریۀ استیمان است؛ یعنی خداوند، خلافت و توانایی ارتباط را به انسان امانت داده است. این دو نظریه ما را از اومانیسم و تبعاتش جدا میکند. 💠 مراحل نهگانۀ تولید علم از بررسی سخنان و آثار شهید صدر به نُه فرآیند رسیدهایم. مرحلۀ نخست: مسئلهشناسی؛ مرحلۀ دوم: پیشینهشناسی؛ مرحلۀ سوم: هدفگذاری نظریه و رسالتها؛ مرحلۀ چهارم: طرح سؤال؛ مرحلۀ پنجم: فرضیهسازی. مرحلۀ ششم: استنطاق؛ یعنی بهسراغ دادههای قرآن میرود تا مدلولهای تفسیری را درباره مسئلهای که میخواهد حل کند پیدا کند. مرحلۀ هفتم: بررسی گزارهها؛ مرحلۀ هفتم: آغاز صورتبندی نظریه و ترکیب مدلولهای تفسیری؛ مرحله نهم: تدوین و ارائۀ تفسیر. شهید صدر با این مراحل مراجعه به قرآن را در تفسیر موضوعی روشسازی میکند. مسائل شهید صدر مقیاس جهانی و تمدنی دارد. ایشان در سطح گزارهای دانش تولید نمیکند. شهید صدر بهدنبال مبانی پارادایمی و سطح وسیعی از دانش است. ایشان بهطور خاص در بخش نظریه هدفگذاری میکنند و مسئلهشان نظریات کلان است. 🔻 دکتر جلیلی در این نشست بیان کرد: 💠 حرکت شهید صدر در مرزهای دانش شهید صدر ذوابعاد است. در همۀ حوزهها نواندیش و نوآور است. او در مرزهای دانش حرکت کرده، نه درون محدودههای دانش. شهید صدر در تفسیر هم نوآوری داشته است؛ هم در روش تفسیر و هم فرآورده و محتوای تفسیر. کوششهای ایشان در مقام تأسیس بوده و به موضوعات رویکرد و رهیافت جدید داشته است. شهید صدر ضمن تکیه بر سنت، فراتر از آن هم قدم برمیدارد. 💠 شهید صدر مؤسسِ روش تفسیر موضوعی نوآوری مهم ایشان در تفسیر، که سایر نوآوریها بهنوعی فرزند آن هستند، روش ایشان است که بهنامِ تفسیر موضوعی میشناسیم. روش ایشان در فرقهها و کشورهای مختلف مورداستقبال قرار گرفت. روش تفسیر موضوعی با نام شهید صدر عجین شده است. 💠 تفاوت روش تفسیر موضوعی شهید صدر و سایر تفسیرهای موضوعی دو خوانش از تفسیر موضوعی وجود دارد: روایت تنگ و روایت فراخ. روایتِ تفسیر موضوعی شهید صدر، روایت تنگ است؛ یعنی تخصصیتر و فنیتر است. روایت شهید صدر نخبهگرا، نوگرا، نوآور، فنی و نیازمند روش و مبانی و سازوکار است؛ ولی روایتهای فراخ چنین الزاماتی ندارد. کسانی مثل استاد محمدکاظم شاکر تفسیر موضوعی را در سطح یک سَبک میدانند و میگویند تفسیر موضوعی بهاقتضای مخاطب و علایق مفسر است و درواقع یک روش تدوین تفسیر است. ولی در آثار شهید صدر بهعنوان مبدع روش تفسیری، شاخصهها و ویژگیهای تفسیر موضوعی در سطح روش و مبانی و سازوکار است. در میانۀ این طیف نیز نظریات دیگری وجود دارد. 💠 ارکان تفسیر موضوعی در دیدگاه شهید صدر تفسیر موضوعیِ شهید صدر دو رکن معرفتی دارد: رکن درونی که قرآن است و رکن بیرونی که معارف بشری است. اساس دیدگاه ایشان این است که بین این دو رکن، گفتوگو ایجاد کند. تفسیری که در آن رکن بیرونی کمرنگ باشد از محتوا تهی میشود. از نظر شهید صدر باید از زیست جهان خود آغاز کنیم و بهسوی متن حرکت کنیم. سایر تفسیرها از متن شروع میکنند و در متن سیر میکنند یا نهایتاً به زیست جهان میرسند. 💠 تفسیر موضوعی، تفسیری عصری پرسشها از ساحت معیشت و معرفت ما ایجاد میشود. اگر در آنها غور نکنیم به پرسشهای بزرگ و اصلی نمیرسیم. پرسشها تابع نوع معیشت و سطح معرفت ماست؛ پس سمتوسو دارند. تفسیر موضوعی تفسیر عصری است. در بحث جدیدی که بهدنبال کاربردیسازی تفسیر و مطالعات قرآنی است، تفسیر موضوعی مناسبترین روش است. 🔷 فیلم کامل این نشست و قسمتهای پیشین این برنامه را در اینجا ببینید 🆔 @shahidsadr
💠 حقوق بشر آمریکایی
۱۴مرداد روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی🔸 اگر اجراى نظريۀ اسلامى صددرصد در همان خط شايسته پياده مىشد، مىديديم كه تفاوت در سطح اجرا نيز بهاندازۀ تفاوت در سطح نظريه است؛ اما بههرحال اجراى نظريۀ اسلامى از اصلِ نظريه انحراف بسيار بزرگى پيدا كرد. 🔹 علىرغم اين انحراف و با اينكه پيادهسازى نظريۀ اسلامى در زمانى رخ داد كه هنوز دورهاى فرانرسيده بود كه عصر رنسانس و آزادانديشى و تجدد و آزادى و حقوق بشر و آزادى بيان ناميده مىشود و با اینکه هنوز انسانهاى اين كرۀ خاكى با اين مفاهيم آشنا نشده بودند، تفاوت بسيارى در سطح اجراى نظريه وجود دارد. 🔸 وقتى از يکسو زندگى اسلامى و زندگى مسلمانان را كه در كشورهايى كه توسط مسلمانان فتح شده، مىبينيم و از سوى ديگر فجايع و رسوايىهاى استعمار را مشاهده مىكنيم ـ اين رسوايىهايى كه پس از آنچه آن را عصر رنسانس ناميدند و بعد از سر دادن شعار آزادى و حقوق بشر روى داده ـ وقتى بين اين دو اجرا مقايسه مىكنيم، مىبينيم كه تفاوتها بسيار زياد است. هرگز در تاريخ اسلام اين اتفاق نيفتاده است كه خارج از محدودۀ مشخص سياسى يک نفر را بگيرند و يکيک اعضاى بدنش را بسوزانند؛ بلايى كه تا همين اواخر در آمريكا بر سر سياهپوستان مىآوردند. 🔹 اين نوع توهين به ساحت انسان در سراسر تاريخ اسلام، بههيچوجه اتفاق نيفتاده است. 🆔 @shahidsadr
🌸 ولادت امام هادی علیهالسلام مبارک باد
💠 مراحل زندگانی ائمه علیهمالسلام
🔸
شهید صدر همواره میکوشید تا شاگردان خود را در همۀ زمینههای معارف اسلامی ارتقا بخشد و تنها به دروس رسمی حوزه اکتفا نمیکرد؛ ازاینرو او در ایام تعطیلی حوزه به مناسبت شهادت یا ولادت ائمه به بررسی تاریخ زندگانی ایشان میپرداخت تا ماهیت نقش ایشان و رسالتی را که برعهده داشتند، روشن کند.🔹حاصل این سخنرانیها در کتاب امامان اهلبیت علیهمالسلام جمعآوری شده است. شهید صدر در این کتاب میگوید: 🔻 تاریخ امامان(ع) را پس از درگذشت رسولالله(ص) میتوان به سه مرحله تقسیم کرد: 💠 مرحلۀ نخست: مرحلۀ مصونسازی در برابر آسیب کژروی این مرحله همان مرحلهای است که رهبران اهلبيت(ع) در آن با لطمۀ ناگوار کژروی تجربۀ اسلامی پس از درگذشت رسول خدا(ص) بهسر بردند. این مرحله بعد از درگذشت پيامبر اعظم(ص) آغاز میشود و تا زندگانی امام چهارم از رهبران اهلبيت(ع)، یعنی امام زینالعابدین(ع) ادامه مییابد. 💠مرحلۀ دوم: مرحلۀ تشکیل گروه شایسته که سرآغازش را تقریباً امام باقر(ع) شکل میدهد. در مرحله دوم رهبران اهلبيت(ع) آغاز به تشکيل یک گروه کردند؛ گروهی که به پيشوایی اهلبيت(ع) ایمان داشته باشند و زیر لوای ایشان گرد آیند و مفهومی را که رهبران اهلبيت(ع) از اسلام ارائه کردهاند، با تمام مرزها و بُعدهایش درک کنند. 💠 مرحلۀ سوم: مرحلۀ گسترش و آمادگی برای بهدست گرفتن حکومت در زمان امام کاظم(ع) مرحله سوم آغاز شد. در این دوران خلفا دریافتند که رهبری اهلبيت(ع) به سطحی رسيده که میتواند زمام حکومت را در دست گيرد و جامعۀ اسلامی را به عرصۀ اسلام حقيقی باز گرداند. 🆔 @SHAHIDSADR
💠 بررسی روششناسی آثار کلامی شهید صدر در نشست «مبانی، رویکردها و نوآوریهای کلامی شهید صدر»
🔻 حجتالاسلام دکتر خسروپناه:
شهید صدر یک شخص نیست؛ یک مکتب فکری است که نوآوریها و نظریهپردازیهای فراوانی داشته است / روش ایشان در کتاب «پژوهشی در باب ولایت»، یک روش برهانیتاریخی است؛ برهان سبر و تقسیم است.
🔻 حجتالاسلام دکتر سبحانی:
شهید صدر تاریخ را منبع و مصدر میداند، نه صرفاً عبرت / آغازگر رویکرد روششناسی تاریخی به امامت، مرحوم علامه شهید صدر است.
🔻 دکتر لاهوتیان:
شهید صدر برای اولین بار در تاریخ فلسفه به نفع غایتگرایی و نتیجهگراییِ اخلاقی برهان میآورد و نقد میکند / اشکالاتی که به کانت شده را با نگاه شهید صدر میتوان پاسخ داد.
🆔 @shahidsadr
🌸
عید غدیر خم مبارک باد💠 علی علیهالسلام، قلۀ شجاعت در میدان جنگ و صبر 🔸 حب خدا بود که سبب میشد علی(ع) همواره شجاعانه و قهرمانانه عمل کند. این شجاعت، شجاعت درندگان و شجاعت شیران نیست؛ بلکه شجاعت ایمان و حب خداست. چرا؟ زیرا این شجاعت فقط شجاعت میدان جنگ نبود، بلکه گاهی شجاعت نپذیرفتن و رد کردن و گاهی شجاعت صبر بود. 🔹 علیبنابیطالب(ع) الگوی والای شجاعتِ مبارزه در میدان جنگ را به نمایش گذاشت. در آستانۀ شصتسالگی بود که کمر همت بست و به خوراج یورش برد و با چهارهزار نفر جنگید. این قلۀ شجاعت در میدان مبارزه است؛ چون حب خدا او را سرمست کرده و نمیگذارد اصلاً به این مطلب توجه کند که آنها چهارهزار نفرند و او یک نفر. 🔸 او قلۀ شجاعت در صبر است؛ قلۀ سکوت و چشمپوشی از حق خویش است. در اوج جوانی، نه در کوران پیری، به حکم اسلام از حقش چشم پوشید. در اوج جوانی بود و شور جوانی همۀ وجودش را پُر کرده بود؛ اما چون اسلام به او گفت : «سکوت کن؛ تا زمانی که اینها به شعائر ظاهری اسلام و دین عمل میکنند، برای حفظ اساس اسلام از حقت بگذر» سکوت کرد. تا زمانی که آنها به شعائر ظاهری اسلام و دین عمل میکردند، او سکوت کرد و اینچنین قلۀ شجاعت در صبر نیز بود. 🆔 @SHAHIDSADR
شهید سید محمدباقر صدر
🌸 ولادت امام هادی علیهالسلام مبارک باد 💠 مراحل زندگانی ائمه علیهمالسلام 🔸 شهید صدر همواره میکو
🌸
ولادت با سعادت امام کاظم علیهالسلام مبارک باد💠 مرحلۀ آمادهسازی شیعیان برای بهدست گرفتن حکومت 🔻 شهید صدر در تبیین نقش ائمه علیهمالسلام بهمثابۀ یک روحِ تجسمیافته در دوازده امام، از نقش و دورۀ امام کاظم علیهالسلام چنین یاد میکند: 🔸در زمان امام کاظم(ع) مرحلۀ سوم آغاز شد. مرحلۀ سوم را نمیتوان بهطور بارز براساس فعالیت ایجابی از سوی شخص امامان(ع) مشخص کرد؛ بلکه این مرحله ـ بهطور بارز ـ با موضعگیری حاکمان کجرو در برابر امامان(ع) مشخص میشود؛ زیرا گروهی که در سایۀ مرحله دوم پدیدار شد ـ گروهی که در مرحلۀ نخست بذرش نهاده شد و در مرحله دوم رویید و رشد کرد ـ در این هنگام جهان اسلام را درنوردید و به چنان درجهای از گستردگی و رشد و نفوذ فکری رسید که دیگر برای حکومتهای کجروِ جامعۀ اسلامی در آن دوره خطری حقیقی بهشمار میرفت. 🔹 اینچنین خلفا دریافتند رهبریِ اهلبیت(ع) به سطحی رسیده که میتواند زمام حکومت را در دست گیرد و جامعۀ اسلامی را به عرصۀ اسلام حقیقی باز گردانَد؛ ازاینرو از دورۀ امام موسای کاظم(ع) واکنش خلفا در برابر امامان(ع) بهطور اساسی تغییر کرد. 📚 امامان اهلبیت، ص١۴٠ مارا در اینستاگرام دنبال کنید 🆔 @SHAHIDSADR
💠 برهان حوزۀ صدر
به مناسبت ارتحال حضرت آیتالله شیخ علیاکبر برهان
🔸 شیخ علیاکبر دشتی محمودی (ملقب به برهان) فرزند شیخ محمد دشتی در سال ۱۳۶۵ ق. (۱۹۴۵م) در نجف اشرف بهدنیا آمد. در سال ۱۳۸۵ق. در دروس خارج شهید صدر حضور پیدا کرد و از آن پس همواره همنشین و ملازم استاد خود شد و در همۀ مجالس استاد، حضور مییافت تا اینکه حزب جنایتکار بعث او را همچون دیگر طلاب ایرانیالاصل تحت فشار قرار داد و از عراق اخراج کرد. این علاقه دوسویه بود و شهید صدر نیز او را همچون فرزند خود دوست داشت و در برخی از نامههای خود او را «برهان حوزتي» و «برهان المحبّة و الوفاء و الإخلاص» خطاب میکرد.
🔻 در ادامه گزیدهای از مصاحبۀ مرحوم شیخ علیاکبر برهان شهید صدر آمده است:
🔸 ما به غیر از شرکت در درس شهید صدر، شبهای پنجشنبه در منزل آقای اشکوری با ایشان جلسه داشتیم. مجلسی عمومی برگزار و مباحثی در آن مطرح میشد که شاید برخی از آنان چاپ شده باشد. برای مثال بنده در آن جلسات سؤالی را مطرح کردم که در وضع امروز و در این مرحله وظیفۀ طلاب چیست؟ که ایشان شروع به سخن کرد و هفتههای بعد نیز با درخواست شرکتکنندگان این مباحث ادامه داشت.
🔹 پس از پیروزی انقلاب اسلامی شهید آیتالله صدر به ما بهعنوان شاگردان خود تبریک گفت و پیامی به ما داد و آن جملۀ معروف را به ما فرمود: «ذوبوا فی الإمام الخمینی کما ذاب هو فی الإسلام؛ در امام خمینی ذوب شوید، همانطور که خود او در اسلام ذوب شده است». گمان نمیکنم کسی چنین تعبیری برای امام داشته باشد.
🔸 ایشان بر تأیید امام و انقلاب اسلامی ایران اصرار داشت؛ تا حدی که از سوی بعثیها تهدید شد و عدهای از سوی صدام خدمت ایشان آمدند و گفتند: اگر از تأیید انقلاب اسلامی دست برنداری، نیستونابودت میکنیم؛ اما اگر سکوت کنی و هیچ حرفی نزنی، تمام امکانات دولتی را در اختیارت قرار میدهیم بهنحوی که مرجع اعلای عراق باشی.
🔹 شخصیت مرحوم صدر با فکر و اندیشهاش جهانی شد؛ هنگامی که اصل دین، مذهب، حوزههای علمیه و… در سدۀ اخیر از سوی رسانهها، مجلات و روزنامههای متعدد مورد تهاجم قرار گرفت و نظریهپردازیهای بسیاری انجام شد که دین از بین برود، شهید صدر در این موضوع ورود کرد و کتابهایی همچون فلسفتنا، اقتصادنا و… را به رشته تحریر درآورد تا در مقابل افکار ماتریالیستی و عقایدی که بهدنبال جدایی دین از مردم بود، بایستد که در آن زمان بسیار اثرگذار بود؛ بهطوریکه برخی از شخصیتهای بزرگ جهان اسلام ایشان را تحسین کرده و از این شهید بزرگوار بهعنوان معلم ثانی و معلم ثالث تعبیر میکردند.
🔷 برای دیدن متن کامل مصاحبه اینجا را کلیک کنید
🆔 @shahidsadr
📺 مصیر بنتالهدی صدر: زندگی و اندیشۀ شهیده بنتالهدی صدر
بیستوپنجمین قسمت از فصل جدید برنامۀ تلویزیونی «مصیر» با موضوع «زندگی و اندیشۀ شهیده بنتالهدی صدر» با حضور سرکار خانم زهرا حائری، شاگر شهیده بنتالهدی صدر و فریبا انیسی، نویسندۀ کتاب دختری از تبار هدایت بر روی آنتن رفت.
🔻 سرکار خانم حائری در این برنامۀ تلویزیونی گفت:
🔸 از ششسالگی شاگرد ایشان در مدرسۀ الزهرای کاظمین بودهام. شهیده بنتالهدی سه روزِ اولِ هفته در مدرسه کاظمین و سه روز هم در مدارس نجف بودند.
🔹 انسان های بزرگ بر قلب افراد کار میکنند. ایشان هیچ چشمداشتی جز انسانسازی نداشت. هروقت در عمق شخصیت ایشان فکر میکنم، میفهمم ما ایشان را درک نکردیم. تمامی افراد از آبدارچی تا اولیا تا همکاران در نظر ایشان یکسان بود. آن زمان که جلسۀ اولیا مرسوم نبود، ایشان این جلسه برگزار میکرد و ارتباط مؤثری با اولیای دانشآموزان داشت.
🔸 شهیده بنتالهدی صدر ویژگیهایی داشت که باعث شد خداوند ایشان را برای خودش انتخاب کند و او به شهادت برسد. مهمترین مسئله، حب ایشان به اسلام است. شهیده وقتی از اسلام حرف میزد، انگار راجع به معشوقهاش سخن میگفت. هیچوقت امر نمیکرد که نماز بخوانید یا روزه بگیرید، بلکه حب آنها را در دلمان میکاشت. معتقد بود اسلام امانتی در دست ماست. اسلام را بهمعنای واقعی در رفتار و عمل به ما نشان میداد.
🔹 ایشان در بسیاری از موارد حتماً یک بیت شعر به ما میگفتند. ایشان راجع به حب حج با ما صحبت میکردند و دراینباره کتابی برای مطالعه به ما دادند. ایشان همچنین خودش را موظف میکرد که در کاروانهای حج با خانمها ارتباط بگیرد و مسائل فقهی را به آنها آموزش بدهد.
🔻 سرکار خانم انیسی نیز بیان کرد:
🔹 اولین بار اسم ایشان را در زمان دانشآموزیام شنیدم، اما شخصیت ایشان برایم ناشناخته بود. در زمان دانشجویی تصمیم گرفتیم بیشتر راجع به بانوان متفکر تحقیق کنیم. در این مسیر فهمیدیم چند نفر از بانوان حوزه علمیه، اطلاعاتی راجع به ایشان داشتند، اما متأسفانه نتوانستیم اطلاعاتی از ایشان کسب کنیم، تا اینکه برنامهای در امور زنان ریاستجمهوری پیش آمد که قرار شد از زنانی که در هر دورهای شاخص بودند تجلیل و کتابی راجع آنها نوشته شود. یکی از این بانوان که در جهان اسلام تأثیرگذار بودند، شهیده بنتالهدی صدر بود و ما شروع به جمعآوری اطلاعات راجع به ایشان کردیم.
🔸 الگوی همۀ بانوان مسلمانان حضرت زهرا سلاماللهعلیها است و این علویه تلاش کرده بود تا شبیه ایشان باشد. ایشان از دوازدهسالگی شروع به نوشتن مقاله کرد. شهیده بنتالهدی برای تحصیل به مدرسه نرفته بود و توسط برادرانشان آموزش دید. ایشان از همان سالها شروع به نوشتن داستانهای قرآن به زبان ساده کرد. و در مجلۀ الاضواء مقاله مینوشت. ایشان مسائل روزمره زندگی را در قالب داستان مینوشت و به نوشتن داستان راجع به مسائل زنان پرداخت. همچنین جلساتی در خانه خودش برگزار میکرد تا به زنان آموزش دهد. سپس به تأسیس مدرسه پرداخت و علاوهبر آموزش الفبا، تمام احکام و مسائل زندگی را آموزش میداد.
🔹 اوضاع اقتصادی خانواده شهیده بنتالهدی خوب نبود و آنها پول جمع میکردند تا کتاب بخرند. اول دو برادر آن کتاب را میخواندند و سپس آن را به بنتالهدی میدادند. پس از مطالعه، کتاب را به کتابفروشی میبردند و میفروختند و دوباره یک کتاب دیگر میخریدند. آنها مرتب این کار را میکردند و مطالعۀ زیاد کتاب و مجله بر ادبیات ایشان تأثیر گذاشته بود.
✅ فیلم کامل این قسمت از مصیر را در اینجا ببینید
🆔 @shahidsadr
⚠️ هشتاد درصد!
🔻 بازنشر به مناسبت روز تشکلها و مشارکت اجتماعی
🔷 وقتی گرايشها از مصلحت عمومی به مصلحت شخصی تغيير جهت پيدا میكند، هركس كه در فضايی آكنده از اين گرايش زندگی میكند، مجبور میشود كه فقط به خودش و دفاع از خودش و حفظ خودش فكر كند و اينچنين میشود كه هشتاد درصد از توان و امكاناتمان را در درگيریهای داخلی و درونگروهی هزينه میكنيم؛ درحالیكه اگر به اخلاق انسان عامل متخلق بوديم و به ديگر سخن، اخلاق فداكردن مصلحت شخصی برای مصلحت عمومی در وجودمان بود، میتوانستيم اين هشتاد درصدی را كه در درگيریهای داخلی صرف میشود، در راه خدا بهكار بيندازيم؛ برای حمايت از كل مجموعه و برای تثبيت و تقويت و رشد كل اين مجموعه، بهكار بگيريم. با اين كار خودمان هم بهره میبرديم، اگر عقلمان را بهكار میانداختيم، میديديم- حتی براساس معيارهای دنيايی و زودگذر- بیشتر بهره میبردیم.
📚 بارقهها، ص۴۹۳
🌐 ما را در اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr
💠 صبر در راه مقاومت اسلامی
٢٣مرداد روز مقاومت اسلامی🔹 مىتوان ارزشهاى اخلاقیدينىاى كه طى شرايط عقبماندگى چهرهاى منفى گرفته، تصحيح و آنها را از چهرۀ منفى به چهرۀ مثبت شايستۀ اسلامى تبديل نمود. بهعنوان مثال صبر، يک ارزش بزرگ اخلاق اسلامى است؛ اما همين ارزش، در نتيجۀ شرايط عقبماندگى جهان اسلام، چهرهاى منفى به خود گرفته است؛ زيرا صبر در اين شرايط بهمعناى خوارى و تحمل ناگوارىها با روحيۀ بىتفاوتى و عدم تعامل با موضوعات مهم امت اسلام و دغدغههاى بزرگ آن، تبديل شده است. 🔸 با اين وضعيت تا امت اسلام دركش را از صبر تغيير ندهد و باور نكند كه صبر، عبارت است از شكيبايى در انجام وظيفه و تحمل سختىها در راه مقاومت در برابر ظلم و سركشى و صرفنظركردن از دغدغههاى كوچک برای دغدغههاى بزرگ، هرگز نخواهد توانست جنبشى فراگير را در حياتش محقق سازد: «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جاهَدُوا مِنْكُمْ وَ يَعْلَمَ الصَّابِرِينَ» (آيا پنداشتيد كه داخل بهشت مىشويد، بىآنكه خداوند جهادگران و شكيبايان شما را معلوم بدارد؟). 🔹 هيچ مكتب اجتماعى بهجز خود اسلام قادر نخواهد بود صبر را به خاستگاه راستين خود بازگرداند و امتى صابر را با مفهوم درست اسلامى آن پايهگذارى كند. 📚 اسلام راهبر زندگی، ص٢٢۵. 🆔 @shahidsadr