🏴غریو گریه همه قاتلان
وقتی زینب ـ که درود و سلام بر او باد ـ آمد و بر کاروان اسیران و قربانیان گذر کرد، وقتی رو سوی برادرش کرد، وقتی رو سوی رسول خدا صلیاللهعلیهوآله کرد تا از ایشان یاری بخواهد و کمک طلبد، یا که ایشان را از پیکر امام حسین که زیر آسمان بود خبر دهد، از اسیران که به هر سو پراکنده بودند، از کودکان که در زنجیر بودند، وقتی جد خود را از اینهمه خبر داد، غریو گریه همه قاتلان برخاست؛ خونخواران گریستند و آنانی که چنان جنایاتی کرده بودند، گریستند.
امامان اهل بیت، ص۵۱۷
🆔 @shahidsadr
🏴 شهادت حضرت رقیه سلاماللهعلیها تسلیت باد
💠 عنصر عاطفی در انقلاب حسینی علیهالسلام
🔸 عنصر عاطفی یعنی فرایند برانگیختن احساسات در جان مسلمانانی که افکار منطقی تکانشان نمیداد. عنصر عاطفی در انقلاب حسینی در دو شیوه دیده میشود:
🔹 نخست: مشارکت همسران هاشمی در انقلاب، بهعلاوۀ کودکان؛ تا جایی که کودکی شیرخوار که در همان روز دهم محرم به دنیا آمده بود در کارزار هم دست میشود.
🔸 حضور زنان بیت علوی و پرده نشینان هاشمی در پهنای این آزمون دشوار، به حتم در جانها عاطفه برمیانگیزد و دلها را میشکند؛ هر چقدر هم آن جانها وحشی و آن دلها سنگ بوده باشند.
🔹 اما کودکان، در انقلاب حضور یافتند تا دلیلی باشند بر اینکه آن قوم که از روی ترس و طمع میجنگیدند، وقتی خدا را فراموش کردند و خداوند خودشان را از یاد خودشان بُرد، کارشان بهحدی از پستی و زبونی و فرومایگی رسید که وصفناپذیر است. از همین رو امام حسین(ع) خطاب به آنان فرمود: «اگر گناه، گناه بزرگ ترهاست، گناه این کودکان چیست؟»
🔸 با این مشارکت پشتوانۀ عاطفی هنگفتی به انقلاب افزوده شد که در میان فاجعههای درازای تاریخ در اوج مینشیند و تا به امروز احساسات و عواطف مسلمانان را به لرزه میاندازد...
📚 امامان اهلبیت علیهمالسلام، ص۴٩٠
🆔 @shahidsadr
💠 آزاداندیشی و آرمانخواهی
ویژگی بنیادین کسی که از پرستش طاغوت پرهیز میکند چیست؟
اصلیترین ویژگی از نظر قرآن کریم این است: «فَبَشِّرْ عِبادِ ۞ الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»؛ یعنی کسانی که بر فکر و ذهن خود زنجیر نبستهاند و آن را در چارچوب خاصی محدود نکردهاند که نتوانند از آن عبور کنند؛ آنان حقیقت را محور تلاش و هدف خود قرار دادهاند؛ به همین دلیل سخنان را گوش فرا میدهند و از بهترین آن پیروی میکنند؛ یعنی آنها در حالت آرمانخواهی هستند و به آینده مینگرند و در پی واقعیتاند؛ در حالتی هستند که به آنها اجازه میدهد حقیقت را بیابند و از آن پیروی کنند.
📚 سنتهای تاریخی در قرآن کریم، ص١۴۶.
🆔 @shahidsadr
🏴 شهادت امام حسن مجتبی علیهالسلام تسلیت باد
🔻 شهید صدر در نامهای به یکی از شاگردانش مینویسد:
🔹 اما بعد، این نامه را در روز هفتم صفر، روز شهادت امام حسن علیهالصلاةوالسلام مینویسم؛ آن امام آزمودهای که با بدترین و عذابآورترین شرایط عمل پیشوایانه روبهرو بود. امامی که چنین برایش مقدر شده بود که پایدار و ثابتقدم و صابر باشد، درحالیکه رسالت پروردگارش و شریعت جدش را میدید که در دستان امویان ستمگر در حال فروپاشی است و بر اثر دسیسههای آنان بر ضد اسلام و حیلههایشان علیه مسلمانان، جایگاه حقیقی خود را در میان امت از دست میدهد.
🔹 گویی او را - که پدر و مادرم فدایش باد - میبینم که عرصۀ زندگی برایش تنگ آمده یا [بهتر بگویم] او عرصه را بر زندگی تنگ کرده و در جستوجوی مرگ است، اما مرگ را چنانکه همۀ اولیای الهی میخواهند، یعنی در شکل شهادتی آشکار در راه خدا، نمییابد؛ تا اینکه سرانجام، شهادت سوار بر مرکبی از زهر معاویه نزد او آمد. و چه گواراست زهری که انسانِ استوار و شکیبا را از میان دشمنانش به جوار پروردگارش منتقل کند. ولاحول ولاقوة الا بالله العلی العظیم.
📚 شرح صدر، ص١۶٧
🆔 @shahidsadr
💠 سرور و استاد و تکیهگاهم
انتشار برای نخستین بار به مناسبت سالگرد ارتحال آیتالله خویی رحمهالله🔻 در دورهای در اثر برخی رفتارهای اطرافیان، شایعه شده بود رابطه میان آیتاللهالعظمی خویی و شهید صدر سرد و سست شده است. شهید صدر دراینباره بیانیهای را در قالب پاسخ به پرسشی تدوین کرد تا مانع ترویج این شایعهها شود. او در این بیانیه درباره جایگاه بیبدیل استادش سخن گفته و نکات مهمی را درباره نسبت مرجعیت و مرجعیت اعلی متذکر شده است: بسم الله الرحمن الرحیم این سؤالی که شما لطف کرده و از من میپرسید از یک جهت باعث امتنان من است؛ چون فرصت بیان آنچه را در دلم میگذرد به من میدهد و از جهت دیگر باعث ناراحتی من است؛ چون حاکی از این معناست که رابطهای که از شریفترین و پاکترین و مقدسترین روابط در زندگی من است، یعنی رابطهام با سرور و استاد و تکیهگاهم، آیتاللهالعظمی امام خویی ـ سایهاش مستدام باد ـ در معرض شک و ابهام قرار گرفته است؛ استادی که من در محضر او نور علم را دیدم و بهدست او طعم معرفت را چشیدم. علم بزرگترین نعمتی است که خداوند پس از ایمان به بشر ارزانی میدارد و اگر من چیزی از این نعمت بهدست آورده باشم، همه ارزش آن به ایشان بازمیگردد. من چیزی نیستم جز ثمرهای از ثمرات وجود و فیض شریف ایشان و فرزندی از فرزندان معنویشان. حال اگر کسی میخواهد از این حقیقت چشمپوشی کند یا این چشمپوشی را به من نسبت بدهد و با این کار قلب پدر را از پسر برگرداند یا از موقعیت این پسر سوءاستفاده کند و مقام والاتر پدر را زیرسؤال ببرد، من از فرصتی که سؤال شما ایجاد کرده استفاده میکنم تا خیلی شفاف به شما بگویم: من با حضرت استاد خویی ـ سایهاش مستدام باد ـ تاکنون بهسان فرزندی برای پدر و شاگردی برای استاد و طلبهای برای مرجع بوده و پس از این نیز چنین خواهم بود. من بارها این مطلب را به صراحت به مردم و طلاب و مسئولان گفتهام و راضی نیستم کسی غیر از این بگوید و براساس دیگری غیر از این با من و ایشان ـ سایهاش مستدام باد ـ رفتار نماید. اگر کسی هم میخواهد نام مرا [به عنوان مرجع] مطرح کند باید بداند که چیزی که بیشازاندازه من را آزار میدهد این است که بخواهد این مسئله بهشکلی بیرون از رابطه طولی [و بالابهپایین] میان پدر و فرزند و استاد و شاگرد طرح شود. هر نوع اقدامی که با اقتضائات این رابطه همخوان نباشد، خلاف رفتار و رابطه من با ایشان است. از گذشته شیوه و روش عالمان بر این بوده است که بین دو مسئله تفاوت بگذارند: یکی صدور فتوا و امور مربوط به آن که در عمل دینی شخصی بهکار میآید و دیگری پایبندی به اقتضائات مرجعیت اعلی و پاسداری از آن. من بر این باورم که باید میان این دو مسئله تمایز گذاشت و آنها را جدای از هم دید و بههیچوجه جایز نیست که جایگاه مرجعیت اعلی مورد خدشه قرار بگیرد و هر عملی که موجب گسستن اتحاد و اجتماع مؤمنان بر گِرد مرجعیت اعلی باشد و منجر به تفرقهشان شود، جایز نیست. عاجزانه از خداوند متعال خواستارم که ما را به بقای وجود حضرت استاد بهرهمند فرماید و سایه گستردهاش را بر سر ما مستدام بدارد و توفیق انجام تکلیف فرزندی نسبت به ایشان را به ما بدهد. ٨ جمادیالاولی ١٣٩۶ق. [١٨اردبیهشت ۱٣۵۵ش.] محمدباقر صدر 🌐 تصویر نامه را در اینجا ببینید 🆔 @shahidsadr
💠 حوزه از آنچه هست تا آنچه باید
همزمان با آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه
میزگرد تخصصی بررسی روند تحول حوزههای علمیه با تکیه بر نظرات شهید صدر
همراه با نقد و بررسی کتاب حوزهوبایستهها
🔻 سخنرانها، حجج اسلام:
سعید بهمنی
دکتر احمد رهدار
دکتر سید سجاد ایزدهی
دکتر مهدی امیدی
زمان: پنجشنبه ۱۰ مهرماه، ساعت ۸ صبح
مکان: قم، شهرک پردیسان، بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه ۱، پلاک۶، ساختمان پردیس حکمت
📽 پخش زنده در شبکههای مجازی:
صفحه رسمی اینستاگرام شهید صدر
درگاه مجازی موسسه فتوح اندیشه
🆔 @shahidsadr
💠 کینۀ صهیونیستها
روز همبستگی و همدردی با کودکان و نوجوانان فلسطینی
آیتالله سید کاظم حائری از استاد خود، شهید صدر نقل میکند که میفرمود:
من کینه از صهیونیستها را در جان دخترم مُرام ریختهام. یک بار از ظلمهای صهیونیستها به مسلمانان برایش حرف میزدم و ماجرای بمباران خانههای مسلمانان توسط آنها را تعریف میکردم. پس از اینکه این ماجراها را برایش تعریف کردم، خیلی ناراحت شد و اندوه چهرهاش را پر کرد. برای همین بلافاصله برخی داستانهای پیروزیهای مسلمانان را هم برایش تعریف کردم که با شنیدن آنها شاد و خوشحال شد و خنده بر لبانش نشست.
📚 الشهید الصدر، سمو الذات و سمو الموقف، ص۶٢
🆔 @shahidsadr
💠 حوزه از آنچه هست تا آنچه باید
میزگرد تخصصی «حوزه از آنچه هست تا آنچه باید» با موضوع بررسی روند تحول حوزههای علمیه با تکیه بر نظرات شهید صدر و همراه با نقد و بررسی کتاب «حوزه و بایستهها» صبح امروز پنجشنبه ١٠مهر١٣٩٩ بههمت پژوهشگاه تخصصی شهید صدر با همکاری مؤسسه فتوح اندیشه برگزار شد.
🔻 حجتالاسلام امیدی، عضو هیئتعلمی مؤسسۀ امام خمینی(ره):
شهید صدر در یک تقسیمبندی سهوجهی، نیروهای متدین حوزوی را به سه دستۀ دنیاگرای مصلحتجو، دنیاگریز معناگرا و دنیانگر تکلیفگرا تقسیم میکند / شهید صدر، رسالت حوزه را در راهبری امت میداند؛ یعنی حوزه ذات خود را نبیند، بلکه باید نگاه تکلیفگرای راهبری به امت داشته باشد.
🔻 حجتالاسلام رهدار، رئیس موسسۀ فتوح اندیشه:
نوع نگاه حوزه علمیه به دنیا باعث شده ما از مأموریتهای اسلامی در گسترۀ جهان باز بمانیم / بنا به فرمودههای شهید صدر دنیای حوزه علمیه باید متناسب با هدفگذاری و مأموریتهای آن تعریف شود.
🔻 حجتالاسلام ایزدهی، عضو هیئتعلمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
نداشتن مقدمۀ تحلیلی یکی از نقدهای وارد بر کتاب «حوزه و بایستهها» است / بهطور کلی دغدغۀ شهید صدر رهایی از گفتمان تمدن غرب در جامعۀ اسلامی است.
🔗 گزارش این میزگرد را اینجا ببینید
🆔 @shahidsadr
💠 حقیقتی بهنام اقتصاد اسلامی
🔻 پاسخ دکتر محمدجواد توکلی از اساتید و کارشناسان اقتصادی، به سخنان آیتالله علوی بروجردی:
در بیانات حاجآقای علوی بروجردی بهشکل ضمنی چند ادعا مطرح شده است:
١. متفکران ما و از جمله متفکران اقتصاد اسلامی تحتتأثیر اندیشههای چپ و سوسیالیستی بودهاند، حتی شهید صدر (مستند به نظریه ایشان در مورد مالکیت عمومی و دولتی زمین)؛ ٢. اقتصاد محصول سیره عقلاست و نباید از دین اسلام انتظار ارائۀ اندیشۀ اقتصادی داشت؛ ٣. نگاه مثبت به بانک و نظام بانکداری متعارف.
اقتصاد اسلامی سوسیالیستی نیست؛ مظلومیت شهید صدر
سوسیالیستی دانستن اندیشههای اقتصاد اسلامی، ادعایی است که از اساس باطل است. شهید صدر(ره) بهعنوان پدر اقتصاد اسلامی بخش زیادی از کتاب اقتصادنا را به نقد سوسیالیسم و کمونیسم اختصاص داده است. بحث شهید صدر در مورد مالکیت عمومی و دولتی اراضی و حصول حق اولویت بهرهبرداری در اثر احیاء نیز رویکردی است که ایشان استدلال فقهی بر آن دارد. گذشته از اینکه ایشان مالکیت خصوصی زمین را نیز میپذیرند.
سازگاری اقتصاد اسلامی با سیره عقلا
اینکه اقتصاد محصول سیره عقلا یا اندیشۀ عقلایی باشد، نهتنها مستلزم فقدان اقتصاد اسلامی نیست؛ بلکه وجود آن را تأیید میکند. اقتصاد اسلامی رویکردی واقعگرایانه دارد که با یافتههای عقلی سازگار است؛ ولی نمیتوان هر گفتمانی که عقلا در زمانی مطرح کردند را الزاماً صحیح دانست. سیرۀ عقلا زمانی قابلاستناد است که با واقعیات تطبیق کند. اقتصاد اسلامی، سیرۀ عقلا را میپذیرد؛ ولی برای تکمیل منبع عقل، از یافتههای وحیانی هم استفاده میکند.
تفاوت سودبری در اسلام با ربا
ایشان با اشاره به تمایز بین ربا و بهره، این ادعا را مطرح میکنند که بهره را عقلا و بهتبع اسلام میپذیرد. منتها ایشان بین دو مفهوم بهره و عایدی یا سود خلط میکنند. اسلام هیچگاه سود را نفی نکرده است؛ بلکه عنوان شده که اگر صاحب سرمایه میخواهد سود ببرد؛ باید خود را در معرض ریسکهای بخش واقعی قرار دهد و در سود و زیان شریک شود.
مکتب اقتصادی اسلام و علم اقتصاد اسلامی
اسلام آنگونه که شهید صدر بیان میکنند هیچگاه بهدنبال ارائۀ علم اقتصاد به مفهوم اقتصاد اثباتی نبوده است؛ اسلام نوعی مکتب اقتصادی ارائه میدهد که براساس آن ساختارهای اقتصادی جامعه بنا میشود و در چارچوب آن رفتارها شکل میگیرد. سیاستگذاریهای اقتصادی نیز بخشی از همین مکتب اقتصادی را شکل میدهد. مکتب اقتصادی شبیه چیزی است که از آن با عنوان اقتصاد هنجاری یاد میشود.
تمایز علوم انسانی و تجربی
در بیان جناب آقای علوی بروجردی بین علوم انسانی شامل اقتصاد و علوم تجربی خلط شده است. ایشان میگویند همانطور که فیزیک اسلامی یا شیمی اسلامی نداریم؛ اقتصاد اسلامی هم نداریم. این در حالی است که موضوع مورد مطالعه علوم انسانی متمایز از موضوع مطالعه علوم تجربی است. در علوم تجربی، محققان بهدنبال کشف قوانین طبیعت بهعنوان پدیدهای بیجان میباشند؛ ولی موضوع مطالعه علوم انسانی، رفتار انسانی است که دارای اراده و اختیار است.
اقتصاد تلفیقی
عجیب است که آقای علوی بروجردی بهصورت ضمنی مکاتب اقتصادی را منحصر در دو مکتب سوسیالیسم و سرمایهداری میدانند و معتقدند «اگر ما بگوییم اقتصاد اسلامی مکتب متمایزی است، دچار اشتباه شدیم». این در حالی است که هم در فضای اندیشهای و هم در عمل، اندیشه اقتصاد مختلط بهعنوان ترکیبی از رویکردهای بازاری و غیربازاری مطرح است. گذشته از اینکه اقتصاد اسلامی مکتبی تلفیقی از سرمایهداری و سوسیالیسم نیست؛ بلکه این مکتب اقتصادی براساس مبانی فلسفی متمایزی بنا شده و تحلیلها و سیاستهای اقتصادی خاص خود را دارد.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا بخوانید
🆔 @SHAHIDSADR
💠 تنها کسی که برای خداحافظی با امام رفت
به مناسبت سالروز هجرت امام خمینی از عراق به پاریس
🔻شیخ محمدرضا نعمانی شاگرد شهید صدر مینویسد:
صبح روزی که امام راحل آیتاللهالعظمی خمینی تصمیم گرفت عراق را به مقصد کویت ترک کند، شهید صدر بهرغم نظارت شدید رئیس جنایتکار سازمان امنیت بر خانۀ امام، تصمیم گرفت به خانۀ ایشان برود و با او خداحافظی کند. شهید صدر صبح به خانه امام رفت، اما متأسفانه ایشان کمی قبل از آن حرکت کرده بود. بااینحال شهید صدر مدتی در خانۀ امام ماند تا تأیید خود را از ایشان نشان دهد و با افرادی که بعد از رفتن امام در خانه بودند همدردی کند.
شهید صدر برای من تعریف کرد که یکی از سؤالات بازجویی در بازداشت ماه رجب این بوده که از دیدار آن روز چه هدفی داشته است؟ و مدیر کل امنیت به او گفته بود: این کار از نظر حکومت مصداق برنامهریزی و هماهنگی با خمینی است، وگرنه چرا سایر مراجع و علما برای خداحافظی یا دیدار وی اقدام نکردهاند؟!
شهید صدر میگفت: «من برای شهادت برنامهریزی کرده بودم و به ذهنم هم خطور نمیکرد که زنده به نجف اشرف برگردم، برای همین به او گفتم: «هرطور میخواهید این کار را تفسیر کنید. من برای این رفتم که آشکارا و نه مخفیانه با ایشان خداحافظی کنم.» رئیس سازمان امنیت که انتظار نداشت من چنین جوابی بدهم از دست من عصبانی شد. چون خیال میکرد من بابت آن کار عذرخواهی میکنم».
در حقیقت ارزش اینگونه موضعگیریها را فقط کسی میداند که در آن جو خفقانِ حاکم بر عراق زندگی کرده و با روشهای رژیم برای سرکوب مخالفانش آشنا باشد.
شرح صدر، ص١٧۵
🆔 @shahidsadr
#به_زودی
انگار زمان و زمین برای شنیدن این صدای بلندِ برخاسته حسود بودند؛ صدایی که به قول استادش، سید ابوالقاسم خویی، اگر در غرب بود، برایش چهها که نمیکردند! شاید آنوقت در چشم ما بیشتر مینشست. یا شاید اگر در زمانی دیگر به دنیا میآمد، روزگار جور دیگری قصهاش را میگفت. نمیدانم. آدمیزاده همیشه دوست دارد برای آرزوهای برآوردهنشدهاش رؤیا ببافد.
#تازه_های_نشر
🆔 @SHAHIDSADR
🎥 صحبت صدر
🔻
گفتوگوی زنده اینستاگرامی درباره آثار و اندیشههای شهید صدراولین برنامه: روحانیت چنانکه صدر میگفت ✅ با حضور: حجتالاسلاموالمسلمین محمدرضا زائری حجتالاسلاموالمسلمین سید محمدمهدی رفیعپور دکتر علی جعفرآبادی ⏰ زمان: پنجشنبه ۱۷مهر ساعت ۲۰:۰۰ 📱صفحه رسمی اینستاگرام پژوهشگاه شهید صدر 🆔 @shahidsadr