💠 وقف شیعه و سنی
هفتۀ وحدت گرامی باد
🔻 بخشی از سومین پیام انقلابی شهید صدر در ایام حصر. (۲۰/۲۵، شعبان، ۱۳۹۹ق.)
ای ملت عزیز عراق! ای ملت بزرگ!
من در این لحظات سخت، از محنتِ شما و زندگی جهادیتان با همه شما سخن میگویم؛ با تمام طوایف و گروهها؛ با عربها و کردها، با سنیان و شیعیان؛ چراکه این محنت فقط دامن یک مذهب یا یک قوم خاص را نگرفته و همانطور که همۀ ملت عراق در این ابتلا شریکاند، باید موضع جهادی و واکنش دلیرانه و همبستگی مبارزاتی نیز حال همۀ ملت عراق باشد.
من از آن زمان که [جایگاه] خودم و مسئولیتم را در این امت شناختم، وجودم را بهطور یکسان وقف شیعه و سنی و عرب و کُرد کردهام؛ چراکه من از رسالتی دفاع کردم که همۀ آنها را متحد میکند، از عقیدهای دفاع کردم که همۀ آنها را دربر میگیرد و تاکنون هرگز در اندیشه و وجودم جز برای اسلام نزیستهام؛ اسلامی که راه رهایی و هدف همه است.
پس ای برادر و فرزند سنیمذهبم! من به همان اندازه با توام که با برادر و فرزند شیعیام هستم. من به همان اندازه با هر دوِ شما هستم که شما با اسلام هستید و این مشعل عظیم را برای رهایی عراق از کابوس استبداد و ذلت و رنج، با خود به دوش میکشید.
📚 بارقهها، ص٣٨۴
ما را در اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr
💠 جلوهای از عدالت اسلامی
يکی از لشکرهای اسلامی، منطقهای را محاصره کرد، اما نتوانست آن را فتح کند. مدتی محاصره را ادامه داد تا اينکه آذوقه و غذايشان تمام شد. فرماندۀ لشکر پس از اين مشکل، با اهل منطقه بهشرط اينکه نيازهايش را تأمين کنند و سپس لشکر از آنجا برود، صلــح کرد.
فرماندۀ لشکر پس از آنکه برای تأمين آذوقه وارد شهر شد، دستور اشغال نظامی داد و مردم را غافلگير کرد. مردم منطقه هيئتی تشکيل دادند و نزد خليفه «عمربنعبدالعزيز» فرستادند. هئيت اعزامی به خليفه گفت: لشکر تو منطقه ما را پس از اينکه با هم صلح کرديم، اشــغال کرد. عمربنعبدالعزيز کار آنها را به يکی از فقها سپرد و گفت برويد و هر دو نزد قاضی دعوايتان را طرح کنيد.
حالا فرماندۀ لشگر فاتح و هيئت اعزامی منطقه در کنار هم ايســتادهاند و در محضـر قاضـی طرح دعوا میکنند که آيا اين اشغال مشروع است يا نه.
قاضی از هيئت اعزامی میخواهد که شاهدانی برای وجود عقد صلح بیاورند. اين فقيه عادل پس از آنکه ثابت میشود عقد صلح با همه شرايط لازم، اتفاق افتاده، حکم میکند که بايد به اين عقد وفا کرد و بايد لشکر فاتــح از منطقه بیرون برود و غرامت هرچه را در منطقه از بین برده، پرداخت کند و آن منطقه را به اهلش بسپارد.
اين جلوههای عدالت اسلام درواقع روح اجرای تمدن اسلامی را نشان میدهد؛ جلوههايی که فقط در همين حد باقی ماند و به سير کلی و جهتگيری عمومی، تبديل نشد؛ زیرا نظريه نه بهدســت صاحبانش، که توســط دشمنانش پیاده و اجرا شد.
بارقهها، ص٢۴٠
🆔 @shahidsadr
💠 لحظه تجلی و گشایش
🌸 ولادت باسعادت، ختمیمرتبت،حضرت محمد مصطفی صلیاللهعلیهوآله، مبارک باد
هیچ انسانی نمیتواند صددرصد محمدی زندگی کند (وگرنه همۀ مردم در شمار شاگردان راستین او بودند)، جز در لحظههایی مشخص که بهاندازۀ همکنشیِ او با رسالت حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله کم و زیاد میشود.
بنابراین در آن لحظههایی که بر هریک از ما میگذرد و ما حس میکنیم که دلمان برای حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله گشایش یافته و حس میکنیم که عواطف و احساساتمان سراسر از نور رسالت این پیامبر والا برافروخته شده، در آن لحظهها فرصتی مغتنم است تا انسان ذخیرهسازی کند.
من به این روند ذخیرهسازی ایمان دارم؛ یعنی ایمان دارم که اگر انسان در این لحظه اندیشههایش را متمرکز سازد و بر مضمونی معیّن تأکید ورزد و آن را در خود ذخیره کند، این ذخیره در لحظههای ضعف بر او گشوده خواهد شد. بدینگونه که پس از گذشت این تجلی والا و بازگشت انسان به زندگی روزمرهاش این دریافت بهتدریج ژرفا مییابد؛ بذری را که او در لحظه تجلی در خود نهاده، یعنی در لحظه گشایش مطلق بهسوی ارجمندترین رسالت آسمان، به موقع او را دربر میگیرد و به او میگوید: «بپرهیز از کژروی! بپرهیز از نافرمانی! مبادا که سر سوزنی از راه محمد صلیاللهعلیهوآله به بیراهه روی!»
🔸 امامان اهلبیت علیهمالسلام؛ مرزبانان حریم اسلام، ص۹۴.
🆔 @Shahidsadr
💠 شرط کامل شدن اسلام
🔹 شهید صدر:
اسلام فرد بدون مطالعه سیره پیامبر صلیاللهعلیهوآله کامل نمیشود.
ما را در اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr
💠 ضرورت بررسی سیره سیاسی و علمی شهید صدر برای ما و جامعه ما
انتشار بهمناسبت درگذشت دکتر جمشیدی
🔻
اشاره: دکتر محمدحسین جمشیدی یکی از نخستین صدرپژوهان معاصر بود که در حوزه اندیشه سیاسی شهید صدر به پژوهش پرداخت. کتاب زندگانی سیاسی شهید سید محمدباقر صدر یکی از آثار اوست که در دیباچه آن به تبیین چرایی توجه به سیره سیاسی و علمی شهید صدر پرداخته است. آنچه در ادامه میآید گزیدهای از این دیباچه است:🔸 امام شهید ابوجعفر سید محمدباقر صدر، از جمله کسانی است که بهاعتراف تمام کسانی که از او شناختی هرچند ناچیز دارند، دارای نقشی عظیم در تحکیم مبانی دینی و علمی و معرفتی در دوران جدید و دارای مكتبی فکری و علمی در جهان اسلام و نگرشی انسانی و جهانی و همهجانبه برای تحول انسان معاصر و هدایت او در مسیر فطرت و تکامل حقیقی است. او با ادراک صحیح جهان معاصر و با توجه به مکتب رهاییبخش اسلام وظیفه اساسی هدایت مردم را بر دوش کشید و در این راه خود نیز عملاً وارد جریان مبارزه با ستم و بیعدالتی شد و در راه تحقق عدالت و حقیقت و معنویت به مقام شهادت نایل آمد. 🔹 بررسی سیره سیاسی و علمی شهید صدر از جهانی چند برای ما و جامعه ما حائز اهمیت است: ١. شخصیت و جامعیت اخلاقی و ایمانی، وجود شهید صدر؛ بهگونهای که او در تمام ابعاد زندگانی فردی و اجتماعی میتواند سرمشق و الگوی کاملی برای انسانها باشد. ٢. انسانهای بزرگ و اندیشمندان از ما خواستهاند که در پی بهدستآوردن بینشی کلی و همهجانبه بهویژه نسبت به امور اجتماعی و سیاسی و جامعه خود باشیم. ٣. حرکت شهید صدر در تاریخ بشریت الگوی سازنده و پویا تلقی میگردد و بهویژه با توجه به طرح چنین حرکتی توسط مرجعی صاحبنظر و اندیشمندی برجسته است که پی بردن به اهمیت آن آشکار میگردد. ۴. ترکیب عقلانیت با عواطف و کنش (عمل)، فرد و جامعه را از تعصيات ناروا، خمودی و جمودی برکنار میدارد. از همین روی در مکتب و حرکت صدر نمیتوان تعصبات خشک و ناروا، خمودی، جمودی، بیتحرکی، اشعریگری و اخباریگری را مشاهده کرد. ۵. مایهگیری مکتب و حرکت صدر از اسلام راستین و بهویژه اصول تشيع دوازدهامامی و اتکای آن به جهانبینی توحیدی. ۶. ابتکارات و نوآوریها، جهانی و انسانی بودن حرکت صدر و ابتنای آن بر تفسير صحيح از جهان هستی، آن هم تفسیری عقلانی، برهانی. ۷. تأثرات او از جامعه و مقتضیات زمان معاصر و تأثیراتی که بهویژه در مورد جامعه ما و انقلاب اسلامی ایران و نظام جمهوری اسلامی بر جای گذاشته است. 🔗 متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید 🆔 @shahidsadr
💠 دشمن مشترک
طاغوت و یارانش میکوشند تا به برادران خوب اهلتسنن اینچنین القا کنند که مسئله، مسئلۀ شیعه و سنی است؛ تا از این رهگذر، اهلسنت را از میدان نبرد حقیقیشان بر ضد دشمنِ مشترک بیرون کنند.
📚 بارقهها، ص٣٨۴
🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 «نا» به چاپ دوم رسید
نا روایتی جامع از زندگی شهید صدر بهقلم مریم برادران است که در پاییز ١٣٩٩ روانۀ بازار کتاب شد و اکنون پس از دو هفته به چاپ دوم رسید.
مریم برادران کوشیده این روایت، کتاب بلند و پرحجمی نباشد، اما داستانی جامع همراه با جزئیات فراوان را روایت کرده که از ارتباطات خانوادگی گرفته تا مبارازات سیاسی و فعالیتهای علمی و... را دربر میگیرد.
نا روایتهای بیروحِ تاریخی را در قالب و زبان داستان روایت کرده، ولی درعینحال واقعیت است و اغراقگری و خیالپردازی ندارد. همۀ جزئیات این کتاب داری مستندات تاریخی و تأیید از سوی همسر و دیگر اعضای خانوادۀ شهید صدر است.
🔻 برادران درباره انتخاب نا میگوید:
در طول این روایت، احساس میکردم اگر آدمها «ما» بودند، محمدباقر صدر شهید نمیشد. شهید صدر برای «ما بودن» خیلی زحمت کشید و در تجربههای زندگی ایشان هم مشهود است که هروقت مشکلی پیش میآمد، (حصری بود، دستگیری یا انزوا رخ میداد) ما بودن راهحل خارج شدن از بنبست میشد. اتفاق بد وقتی افتاد که آن شکاف ایجاد شد و ما دیگر ما نشد.🛒 خرید از غرفه مجازی پژوهشگاه شهید صدر 🆔 @shahidsadr
💠 اصلاح جامعه بدون خودسازی امکانپذیر نیست
🔸 اسلام و قرآن کریم بر این باورند که این دو فرایند (دگرگونی درونمایه انسانها و دگرگونی وضعیت بیرونی) باید شانهبهشانه یکدیگر در جریان باشند؛ یعنی اقدام انسان به ساخت محتوای درونی خود، یا همان خودسازی که شامل اندیشه، اراده و آرمانهای اوست، باید دوشادوش تلاش برای سازندگی بنای خارجی و ساختار فوقانی او انجام شود و جداسازی بین درونمایه و ساختار خارجی امکانپذیر نیست، مگر اینکه بنای خارجی متزلزل و ناپایدار باقی بماند.
🔹 به همین دلیل، اسلام تلاش برای خودسازی را _ اگر با رویکرد شایسته انجام شود _ جهاد اکبر (بزرگتر) و تلاش برای دگرگون ساختن اوضاع خارجی را _ اگر با رویکرد شایسته انجام شود _ جهاد اصغر (کوچکتر) نامیده و جهاد اصغر را به جهاد اکبر منوط کرده است؛ یعنی اگر جهاد اصغر از جهاد اکبر جدا شود، محتوا و مضمون خود را از دست میدهد و دچار پوچی، و ناتوانی از ایجاد دگرگونی حقیقی در عرصۀ تاریخی و اجتماعی خواهد شد.
سنتهای تاریخی در قرآن کریم، ص١٣۶.
💠 ناتوانی علم مادی برای برقراری صلح و آرامش در جهان
روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه
🔸 از نظر اسلام نظام دموكراسى سرمايهدارى محكوم به نابودى و شكست قطعى است؛ اما نه بهدلیل تضادهايى كه سرشت سرمايه دارد و عوامل نابودىاى كه مالكيت خصوصى در درون خود دارد، چنانكه اقتصاد كمونيستى چنين مىپندارد. بلكه به اعتقاد اسلام منشأ شكست و وضعيت اسفبارى كه نظام دموكراسى سرمايهدارى از آن برخوردار است، برداشتهاى مادى محض اين نظام است كه نمىتواند بشر را با نظامى كه جوهرهاش الهام گرفته از اين برداشتهاست و خطوط كلى خود را از روح و جهتدهى آنها مىگيرد، به سعادت برساند.
🔹 بنابراين بايستى سرچشمۀ ديگرى- غير از نگرش مادى از هستي- وجود داشته باشد كه نظام اجتماعى از آن سيراب شود. بايستى بينش سياسى صحيحى وجود داشته باشد كه از نگرشى حقيقى برآمده باشد و مسئلۀ بزرگ انسانيت را عهدهدار گشته و تلاش كند كه آن را بر پايه آن نگرش برپا كند و به بررسى مسائل جهان از اين زاويه بپردازد. وقتى اين بينش سياسى در جهان تكميل شد و ديگر نگرشها را به حاشيه راند و با هر نگرشى از زندگى كه با پايه و اساس آن ناسازگار است مبارزه كرد، در اين صورت اين امكان وجود خواهد داشت كه جهان وارد زندگى جديدى شود كه فروزان به نور و سرشار از سعادت باشد.
🔸 اين بينش عميق سياسى، رسالت صلح حقيقى در جهان است و اين رسالت رهايىبخش، همان رسالت اسلام جاودان است كه نظام اجتماعیاش را- كه با تمامى نظامهاى گذشته متفاوت است- از طرز فكرى جديد از حيات و هستى گرفته است.
📚 اسلام راهبر زندگی، ص٣٣٢
🆔 @shahidsadr
💠 آیتالله اعرافی، مدیر حوزههای علمیه، در دیدار با اعضای پژوهشگاه شهید صدر:
🔸 من کتاب «نا» را در همان روز که بهدستم رسید کامل خواندم. نام کتاب هم زیبا انتخاب شده است: «نا».
🔹 کتاب نا نکتههای بسیار زیبایی دارد. با اینکه من مطلب درباره شهید صدر زیاد خواندهام چند نکتهاش برایم جالب بود:
شهید صدر ازدواجش بعد از نوشتن فلسفتنا و اقتصادنا بوده؛ یعنی بعد از اینکه بهعنوان یک متفکر بزرگ در جهان اسلام شناخته شده بود. همسر شهید میگوید: «پس از اینکه با شهید صدر ازدواج کردم دیدم او فقط یک لباس دارد.» ما روحانیون باید به این نکات توجه داشته باشیم.
این خاطره هم از ایشان آمده که شهید صدر اینقدر مینوشت که دستش متورم میشد و من باید دستش را پماد میزدم و با خمیر میبستم.
🔸 باید کوشید که با فعالیتهای هنری، رسانهای، مکتوب و مدون، شهید صدر بهعنوان الگو مطرح بشود و در حوزه و دانشگاه و بهویژه حوزه اثرگذار باشد. من پس از خواندن کتاب نا در این فکر بودم که این کتاب را جزء مسابقات کتابخوانی حوزه بگذارند.
🔗 متن کامل این نشست را اینجا بخوانید
🆔 @shahidsadr
💠 کتاب با من زندگی میکند و من با کتاب
- در شبانهروز چند ساعت مطالعه میکنید؟
+ جور دیگری این را بپرس؛ اینکه در شبانهروز چقدر با کتاب هستی؟
- چه فرقی بین این دو سؤال هست؟
+ اگر بپرسی چند ساعت مطالعه میکنی، میگویم بین هشت تا ده ساعت؛ اما اگر بپرسی چند ساعت با کتاب هستی، جوابم این است که تا وقتی بیدارم و خوابم نرفته باشد با کتاب همنشینم: وقتی در خیابان قدم میزنم، به موضوعی فکر میکنم تا حل شود؛ زمانیکه با قصاب حرف میزنم، در ذهنم مسئلهای است که قصد دارم حلش کنم؛ کنار سفره که مینشینم تا غذایی بخورم، سؤالی برای حلشدن در ذهنم میچرخد. بنابراین من مدام با کتاب هستم؛ کتاب با من زندگی میکند و من با کتاب زندگی میکنم.
اگر شاگردانش را میدید که بین راه سرشان به اینور و آنور میچرخد، تشر میزد که از فرصت بین راه برای فکرکردن استفاده کنند. میگفت: «بیشتر از آنچه میخوانید، فکر کنید. اگر به صِرف خواندن عادت کنید، در بین متنها و سطرها محدود میشوید. آنوقت نوآور نمیشوید.»
📚 نا، ص٩٢
🔗 ما را در اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr