eitaa logo
شهید سید محمدباقر صدر
5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
67 ویدیو
5 فایل
💠 پژوهشگاه تخصصی شهید صدر مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر 💻سایت: www.mbsadr.ir 📱اينستاگرام: https://instagram.com/_u/shahidsadr?r=sun1 🔹تلگرام: t.me/shahidsadr ☎️ شماره تماس: +982537846080 ارتباط با ادمین: @P_r_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 معیار عزت و ذلت بلال عزیزترین مردم بود، اگرچه در ظاهر ذلیل‌ترین بود؛ شکنجه می‌شد، صخره بر روی سینه‌اش می‌گذاشتند، [اما درحالى‌که] شکنجه می‌شد، می‌گفت : «اَحد، اَحد». جاهلیت با همه ستمگری‌اش نتوانست به قلب او رخنه کند، نتوانست دل او را عوض کند، نتوانست عقیده‌اش را بخرد، نتوانست کاری بکند که او به نبردی جز نبرد اصلی‌اش، یعنی نبرد با جاهلیت، نبرد با دشمنان خداوند متعال بیندیشد. بنابراین، او عزیز‌ترین مردم است؛ چون آنها نتوانستند او را شکست بدهند؛ توانستند او را شکنجه کنند، توانستند او را بکشند، اما قتل به‌معنای شکست نیست، شکست معنایش این است که قلب، عواطف و اراده او را سست و نرم کنند، اما نتوانستند اراده‌اش را سست کنند. او عزیزترین مردم بود، با اینکه برده‌ای ذلیل و اسیر و دست‌بسته بود. ما حداقل می‌توانیم مانند بلال باشیم، اگر نمی‌توانیم سروران زمین باشیم، حداقل می‌توانیم مانند بلال باشیم. اگر عزت را از راه دیگری از دست دادیم، حداقل از این راه آن را بخریم. 📚 بارقه‌‌ها، ص۴۶۳ 🆔 @shahidsadr
💠 برخی جملات شهید صدر بدون تغییر در قانون اساسی آمده است نخستین جلسه از سلسله‌نشست‌های علمی «اندیشۀ صدر» به مناسبت چهل‌ویکمین سالگرد شهادت شهید سید محمدباقر صدر با موضوع «بررسی پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی با توجه به متن پیشنهادی شهید صدر» و با حضور دکتر محمدمهدی غمامی عضو هیئت‌علمی گروه حقوق دانشگاه امام صادق علیه‌السلام به‌صورت مجازی برگزار و از صفحۀ‌ رسمی اینستاگرام پژوهشگاه شهید صدر پخش شد. دکتر غمامی با اشاره به نامۀ شهید صدر با عنوان «مقدمه‌ای بر پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» به تأثیرات این نامه پرداخت: نظریه شهید صدر مبنای نظام مردم‌سالاری جمهوری اسلامی ایران است و مقدمه شهید صدر به‌طور کامل با مقدمه قانون اساسی ایران تطابق و تناظر دارد. رویکرد شهید صدر با رویکرد امام خمینی(ره) مبنی بر نظریه امت‌امامت یکسان است و این نظریه به‌طور کامل متفاوت از حکومت‌های پیشین و هم‌زمان با تأسیس جمهوری اسلامی بوده است؛ شهید صدر اعتقاد داشت که امت ایران باید جایگاهی ویژه در حکومت داشته باشد. شهید صدر مرجعیت را با امامت در کشورداری تطبیق می‌دهند و امام خمینی(ره) هم چنین نظری را با ولایت فقیه دنبال می‌کردند؛ نظریه‌های ولایت فقیه و مرجعیت‌-امت یک مسیر را طی می‌کنند که در اصل پنجم قانون اساسی مشهود است. شهید صدر اثر انقلاب اسلامی را جهانی ارزیابی می‌کند و درباره مدل حکمرانی جدید گفته است که اگر بتوانید مدل خوبی برای ایران تعیین کنید تأثیری بر جهان اسلام بلکه گیتی خواهد داشت. عبارات قانون اساسی بسیار شبیه عبارات شهید صدر است؛ امت اسلامی و بازگشت به جهان‌بینی اصیل اسلامی که در نامه شهید صدر آمده است از عبارات شاخصی است که مشابه، قرین و نزدیک به عبارات قانون اساسی جمهوری اسلامی است. شهید صدر بعد از مبنای تشریع، مرجعیت و اسلامیت، به مبنای حکومت‌داری و اصل حاکمیت اشاره می‌کند که خداوند متعال منشأ تمام قواست. شهید صدر سرزمین را جهان اسلام، جمعیت را امت اسلام و حاکمیت را برای الله می‌داند. شهید صدر منطقةالفراغ را به قوۀ مقننه که نماینده مردم هستند سپرده است که به‌شرط رعایت احکام اسلامی و مغایر نبودن با دیگر قوانین راهی را برای اداره امور پیدا کنند. با مشکلاتی که پیش آمد، ده سال بعد به این نتیجه رسیدند همانطور که شهید صدر گفته بود باید اختیار کنترل مفاد قانون اساسی در اختیار رهبری گذاشته شود که در اصل١٧۶ و١٧٧ قانون اساسی در اصلاح آن آمده است. 🔗 گزارش این نشست را اینجا بخوانید 🆔 @shahidsadr
💠 اندیشۀ صدر ۲ 🔻 در چهل‌ویکمین سالگرد شهادت شهیدصدر به‌صورت وبینار برگزار می‌شود: سلسله‌‌نشست‌های علمی «اندیشۀ صدر» 🔻 دومین نشست از سلسله‌جلسات اندیشۀ صدر برگزار می‌شود: 🔷 جبران کاهش ارزش پول (بررسی انتقادی دیدگاه شهیدصدر) 🔹 حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر علی نعمتی، عضو هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد حوزه علمیه خراسان 🔸 یکشنبه ۲۴ اسفند ١٣٩٩، ساعت: ۱۹:۰۰ 📺 پخش زنده از صفحۀ‌ رسمی اینستاگرام پژوهشگاه شهید صدر و لینک سامانه آموزش مجازی: https://eqtesad.lms2.hozehkh.com/ws/sadr 🆔 @shahidsadr
💠 بازخوانی درست عبارت شهید صدر مشکل تمام اندیشه‌های اقتصادی درباره پول را حل می‌کند دومین نشست از سلسله‌نشست‌های علمی «اندیشۀ صدر» به مناسبت چهل‌ویکمین سالگرد شهادت شهید صدر با موضوع «جبران کاهش ارزش پول (بررسی انتقادی دیدگاه شهید صدر)» برگزار شد: 🔻 حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر علی نعمتی، عضو هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد حوزه علمیه خراسان گفت: 🔹 پرداخت به ماهیت پول در اقتصاد اسلامی بسیار کم‌رنگ است و این ضعف به‌دلیل نبود نظریه‌ای اجتهادی است و غیرقابل‌قبول است که بدون شناخت ماهیت پول درباره بانک و بانکداری اسلامی بحث کنیم. 🔸 سه دسته‌ از فقها که درباره جبران کاهش ارزش پول نظر داده‌اند، کسانی که قائل به جبران قدرت خرید پول هستند به یکی از عبارات شهید صدر در کتاب الاسلام یقود الحیاة استناد می‌کنند. 🔹 شهید صدر در هیچ‌یک از کتاب‌های خود به ماهیت پول ورود ویژه نکرده‌اند و متعرض ماهیت پول نشده‌اند؛ اما در بخشی از کتاب الاسلام یقود الحیاة که الگوی بانکداری اسلامی را ارائه می‌کنند، و در کتاب اسلام راهبر زندگی صفحه ۲۴۷ انتشار پژوهشگاه شهید صدر نیز آمده است، به چیزی اشاره می‌کند که قابل تطبیق بر نظریه قدرت خرید پول است. 🔸 برخی علما مانند آیت‌الله شاهرودی و آیت‌الله سید محمد بجنوردی مدافع جبران ارزش کاهش‌یافته پول هستند و حتی آیت‌الله بجنوردی از به‌کار بردن عبارت جبران نهی می‌کند و می‌گوید این مقدار اضافه، جبران نیست، بلکه اصل پول است. 🔹 اقتصاددانان دنیا سه کارویژه برای پول قائل هستند: نخست، پول معیار سنجش ارزش‌هاست؛ دوم، باید قدرت ذخیره کردن ارزش را داشته باشد؛ سوم باید واسطه مبادلات باشد. نزاع بر سر جبران کاهش ارزش پول به‌دلیل تمرکز هریک از گروه‌های یادشده بر معیار سنجش ارزش و یا قدرت ذخیره ارزش پول است. 🔸 طرفداران قیمی بودن پول، نمی‌توانند غرری بودن معاملات را توجیه کنند و طرفداران مثلی بودن نمی‌توانند مسئله عدالت را حل کنند. سخن شهید صدر را می‌توان این‌گونه مطرح کرد که پول مثلی است و مثلیت آن به این معناست که همان قدرت خرید با همان مقدار اسکناس بازپرداخت شود، که به این صورت ما از مثلی بودن آن عدول نکرده‌ایم و دغدغه مدافعان قیمی بودن آن را نیز در این تعبیر گنجانده‌ایم. 📎 برای خواندن گزارش تفصیلی این نشست اینجا را کلیک کنید 🆔 @shahidsadr
💠 چراغ انسانیت سالروز ولادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام مبارک باد 🔸 حسین علیه‌السلام، چراغ فروزنده انسانیت، نور خود را بر شبی از شب‌های قیرگون آدمی تاباند تا بر او بامدادی تابناک و درخشان بیافریند و او را در راه رسیدن به انسانیت دست گیرد و به جلای ناب اسلامی بپالاید و حقوق فردی و اجتماعی‌اش را به‌دستش دهد، پس از آنکه حکومت‌های ترس‌افکن و برده‌ساز آنها را از او برگرفته بودند، حکومت‌هایی که هیچ‌گاه به نگاه اسلام در حکمرانی و نظام‌مندی باور نداشتند. 🔹 حسین علیه‌السلام کسی است که همه قداست‌های انسانیت را در یگانگی معجره‌آسای خود خلاصه کرد. حیاتی در روح بی‌همتای او موج می‌زد که زندگی می‌ساخت؛ از این رو بر او گران آمد که این حیات را تنها برای خود بخواهد، پس آن را به عقیده‌ها بخشید و به نسل‌ها ارزانی داشت. این چنین زندگی حسین علیه‌السلام در هستی گستره یافت و از زندگی محدود یک انسان به زندگی گرانمایه و جاوید الگوی والای اسلام تبدیل شد و همچون وجدانی نیک‌خواه در دل نسل‌های آگاه بنی‌آدم ادامه یافت. 📚 امامان اهل‌بیت، ص۵۵٧ 🆔 @shahidsadr
💠 ولادت ائمه علیهم‌السلام، روز اعطای بنیان اساسی وجود امت ولادت با سعادت امام سجاد علیه‌السلام مبارک باد اگر روز مبعث روز ولادت اندیشه‌‌ای آسمانی است که در دین بزرگ اسلام ظهور یافته، پس این ایام مبارک ولادت [معصومان علیهم‌السلام] روزهایی است که رهبران فرخندۀ دین را به آن عطا و بدین‌‌وسیله بنیان اساسی وجود امت را تکمیل کرده است و از پی آن، اندیشه با رهبری پیوند خورده و درنتیجه، امتی به‌‌وجود آمده که «بهترين امتى است كه براى مردم پديدار شده است». 📚 بارقه‌ها، ص٢١٠ 🆔 @shahidsadr
💠 حجاب آخرت هر انسانی که حب دنیا بر قلبش غلبه کند، فقط خودش هلاک می‌شود، اما طلاب [چطور؟] اگر حب دنیا بر قلب ما طلبه‌ها چیره شود، هم خودمان هلاک می‌شویم و هم دیگران را هلاک می‌کنیم؛ زیرا ما خودمان را در موضع مسئولیت و در جایگاه پیوند دادن مردم به خداوند متعال قرار داده‌ایم، درحالی‌که خدا در قلب‌های ما نیست. پس هرگز نمی‌توانیم مردم را با خدا مرتبط کنیم. 📚 حوزه و بایسته‌ها 🆔 @shahidsadr