eitaa logo
شهید سید محمدباقر صدر
4.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
66 ویدیو
5 فایل
💠 پژوهشگاه تخصصی شهید صدر مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر 💻سایت: www.mbsadr.ir 📱اينستاگرام: https://instagram.com/_u/shahidsadr?r=sun1 🔹تلگرام: t.me/shahidsadr ☎️ شماره تماس: +982537846080 ارتباط با ادمین: @P_r_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴ما از قاتلان حسین علیه‌السلام نیستیم؟ ▪️گریه به‌تنهایی ضامن نیست، عاطفه به‌تنهایی ضامن نیست تا ثابت کند این ـ دارنده عاطفه ـ در موقعیتی قرار ندارد که امام حسین علیه‌السلام را یا اهداف امام حسین علیه‌السلام را بکُشد. ▪️ باید آزمود، باید تأمّل کرد، باید تدبر کرد، باید اندیشید؛ تا بلکه مطمئن شویم که ما از قاتلان حسین علیه‌السلام نیستیم. 📚 کتاب امامان اهل‌بیت، صفحه ۵۱۷ 🆔 @shahidsadr
🏴ما از قاتلان حسین علیه‌السلام نیستیم؟ ▪️همچنان که کوفیان حسین علیه‌السلام را می‌کشتند و گریه می‌کردند، این خطر بزرگ هست که ما هم به همان بدبختی دچار شویم که حسین علیه‌السلام را بکشیم درحالی‌که می‌گرییم. ▪️باید مطمئن شویم که دست‌کم قاتل گریان حسین علیه‌السلام نباشیم. گریستن به این معنا نیست که ما از قاتلان حسین علیه‌السلام نیستیم؛ زیرا اگر گریه به‌تنهایی به این معنا باشد که کسی از قاتلان حسین علیه‌السلام نیست، بنابراین عمربن‌سعد هم قاتل حسین علیه‌السلام نبود، چون عمربن‌سعد خودش هم گریست. ▪️بنابراین گریه به‌تنهایی ضامن نیست، عاطفه به‌تنهایی ضامن نیست تا ثابت کند این ـ دارنده عاطفه ـ در موقعیتی قرار ندارد که امام حسین علیه‌السلام را یا اهداف امام حسین علیه‌السلام را بکُشد. ▪️ باید آزمود، باید تأمّل کرد، باید تدبر کرد، باید اندیشید؛ تا بلکه مطمئن شویم که ما از قاتلان حسین علیه‌السلام نیستیم. ▪️ همین که امام حسین علیه‌السلام را دوست بداریم، همین که امام حسین علیه‌السلام را زیارت کنیم، همین که بر امام حسین علیه‌السلام بگرییم، همین که پیاده به زیارت امام حسین علیه‌السلام برویم، همه اینها کارهایی والاست، خوب است، عالی است، ارزشمند است، اما این کار ارزشمند، ضامن و دلیل کافی نیست تا ثابت کند که ما در قتل امام حسین علیه‌السلام هم‌دست نیستیم؛ زیرا امکان دارد انسانی همه این کارها را از روی عاطفه انجام دهد و در همان هنگام در قتل امام حسین علیه‌السلام هم‌دست شود. ▪️ باید از خود حساب بکشیم، باید در کردارمان تأمل کنیم، باید در زندگی‌مان با میزان بیشتری از اندیشه و ژرف‌نگری و همه‌جانبگی موضع‌گیری کنیم و برای همه پیامدها و شرایط آماده باشیم تا مطمئن شویم که ما ـ از دور یا نزدیک، به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم ـ در قتل امام حسین علیه‌السلام حضور نداریم. 📚 کتاب امامان اهل‌بیت، صفحه ۵۱۷ 🆔 @shahidsadr
🏴بهای خون حسین علیه‌السلام ▪️خون امام حسین علیه‌السلام این قدر ناچیز نیست که در بهایش تنها به این بسنده شود که وجدان انسان مسلمان را در یک عصر یا یک نسل به لرزه درآورد ... ▪️ممکن نیست بهای خون امام حسین علیه‌السلام این باشد که فقط بنیان بنی‌امیه را به لرزه انداخته یا حقیقت بنی‌امیه را آشکار کرده یا تنها وجدان های نسلی از امت اسلام را زنده کند . ▪️این در بهای خون پاک امام حسین علیه‌السلام کافی نیست، بلکه بهای خون امام حسین ـ که گران سنگ ترین خونی است که در راه اسلام ریخته شده ـ این است که در گذر تاریخ درون همۀ نسل های امت اسلام را همچنان به حرکت درآورد و روشنگری کند و برانگیزاند و پاک و پاکیزه گرداند . 📚کتاب امامان اهل‌بیت، صفحه ۵۳۹ 🆔 @shahidsadr
شهید سید محمدباقر صدر
🏴بهای خون حسین علیه‌السلام ▪️خون امام حسین علیه‌السلام این قدر ناچیز نیست که در بهایش تنها به این بسنده شود که وجدان انسان مسلمان را در یک عصر یا یک نسل به لرزه درآورد ... ▪️ممکن نیست بهای خون امام حسین علیه‌السلام این باشد که فقط بنیان بنی‌امیه را به لرزه انداخته یا حقیقت بنی‌امیه را آشکار کرده یا تنها وجدان های نسلی از امت اسلام را زنده کند . ▪️این در بهای خون پاک امام حسین علیه‌السلام کافی نیست، بلکه بهای خون امام حسین ـ که گران سنگ ترین خونی است که در راه اسلام ریخته شده ـ این است که در گذر تاریخ درون همۀ نسل های امت اسلام را همچنان به حرکت درآورد و روشنگری کند و برانگیزاند و پاک و پاکیزه گرداند . ▪️باید امروز وجدان ما را، وجدان یکایک ما را تکان دهد؛ همچنان که سیزده قرن پیش وجدان مسلمانان را تکان داد . ▪️باید در هر کجا که با فریبندگی و گمراه سازی و هراساندن روبه‌رو می شویم، وجدان یکایک ما را تکان دهد . ▪️باید آن ازخودگذشتگی بزرگ را به یاد آوریم در آن هنگام که درمی‌یابیم از ما دعوت شده تا ازخودگذشتگیِ ساده و کوچکی کنیم، وقتی که اسلام به‌اندازه کم و ناچیزی گونه ای فداکاری از ما می خواهد . ▪️باید همواره به آن انبوه والا و نامحدودِ ازخودگذشتگی که امام حسین(ع) کرد، توجه داشته باشیم تا پیش چشممان هر تقدیری که در زندگی مان دست می دهد، ناچیز و نامقدار بنماید و خود را مکلف کنیم که در راه اسلام بِدان کار بپردازیم . ▪️اسلام امروز از تو اندازه ای ناچیز ازخودگذشتگی می خواهد، از زمانت، از آسایشات، از منافع شخصی ات، از تمایلاتت، از هوس هایت، در راه بسیج سازی همه نیروها و امکانات و وقت هایت، به خاطر رسالت . 📚کتاب امامان اهل‌بیت، صفحه ۵۳۹ 🆔 @shahidsadr
🏴گریه قاتلان ▪️وقتی زینب ـ که درود و سلام بر او باد ـ آمد و بر کاروان اسیران و قربانیان گذر کرد، وقتی رو سوی برادرش کرد، وقتی رو سوی رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله کرد تا از ایشان یاری بخواهد و کمک طلبد، یا که ایشان را از پیکر امام حسین که زیر آسمان بود خبر دهد، از اسیران که به هر سو پراکنده بودند، از کودکان که در زنجیر بودند، وقتی جد خود را از این‌همه خبر داد، غریو گریه همه قاتلان برخاست؛ خون‌خواران گریستند و آنانی که چنان جنایاتی کرده بودند، گریستند؛ خود آنان هم گریستند. 📚 کتاب امامان اهل‌بیت، صفحه ۵۱۷ 🆔 @shahidsadr
▪️غمِ آقا موسی 📚کتاب نا، صفحه ۱۸۰ 🗓️ نهم شهریورماه، سالروز ربوده شدن امام موسی صدر 🆔 @shahidsadr
شهید سید محمدباقر صدر
▪️غمِ آقا موسی 📚کتاب نا، صفحه ۱۸۰ 🗓️ نهم شهریورماه، سالروز ربوده شدن امام موسی صدر 🆔 @shahidsadr
▪️غمِ آقاموسی ▪️آقا موسی اوایل ماه رمضان به محمدباقر زنگ زد و باهم دربارۀ ایران و حمایت از آیت الله خمینی حرف زدند! محمدباقر، به خاطر توافق بین وزارت خارجۀ ایران و عراق، یا باید دست از مبارزه برمیداشت یا باید از عراق خارج میشد. هرچند به کسی که این دستور را آورد، جواب داد: «شما در قبال دولت ایران مسئولید و من در قبال اسلام و ملت ایران.» اما حتماً به او فشار می آوردند. آقا موسی چند روز بعد هم، برای مشورت دربارۀ سفر به لیبی، تلفن زد. ▪️دعوتنامۀ قذافی، روز بعد از چاپ متن او در روزنامۀ «لوموند» دربارۀ انقلاب ایران، به دست آقا موسی رسیده بود. این دعوت کمی به چشمش عجیب می آمد. چند وقت پیش از آن، در گفت وگو با سران کشورهای عربی، معمر قذافی به خاطر اختلاف نظرش دربارۀ فلسطین از همکاری با آقا موسی سر باز زده بود و حالا، برای حضور در جشن پیروزی لیبی، برایش دعوتنامه فرستاده بود. ▪️محمدباقر نتوانست به او مشورتی بدهد، چون اطلاعات کافی نداشت. اما به او مشورت با کسانی مثل حافظ اسد را پیشنهاد کرد. به هرحال، آقا موسی بیستم رمضان به لیبی رفت. قبل از عید فطر باید به لبنان برمیگشت اما خبری از او نشد، تا اینکه خبرهای ضدونقیض نشان دادند باید اتفاقی افتاده باشد. ▪️محمدباقر از مقامات عراقی خواست برای روشن کردن سرنوشت امام موسی صدر مداخله کنند. با اینکه برای تماس خارجی باید از ادارۀ مخابرات حزب بعث اجازه میگرفت، برای اولین و آخرین بار درخواست کرد چنین امکانی برایش فراهم شود. به هتل «شاطئ» طرابلس، که آقا موسی در آنجا بوده، تلفن زد و شنید: «سید موسی به هتل آمد، دوش گرفت، با وزیر کشور بیرون رفت و دیگر برنگشت.» محمدباقر با سید حسین حسینی، یکی از علمای لبنان، حرف زد. دو تلگرام برای معمر قذافی و الیاس سرکیس، رئیس جمهور لبنان، فرستاد و از آنها خواست در حد توان موضوع را بررسی کنند و نتیجه را به او خبر دهند. هیچ خبری نیامد. ▪️فاطمه یک چشمش اشک بود و یک چشمش خون. خبر را که شنید، صبح زود رفت خانۀ احمدآقا که چند کوچه با خانه شان فاصله داشت. به احمدآقا گفت که چه شده و دربارۀ کارهایی که محمدباقر میخواست انجام دهد مشورت کرد. از او خواست به آیت الله خمینی هم بگوید کاری بکند. آیت الله، خبر را که شنید، به حافظ اسد و یاسر عرفات تلگراف زد که تحقیق کنند چه شده. محمدباقر روی پا بند نبود. از معمر قذافیِ «مجنون» و آقا موسی که حرف میزد، صورتش برافروخته میشد و به هیجان می آمد. چند بار به صادق طباطبایی تلفن زد. با فارسی شکستۀ خودش به او میگفت: «اخباری که ما می‌شنویم از غربال بیرون آمده، شما که در دنیای حرّ هستید بگویید. مسکنت آقا موسی مرا نگران کرده.» از طرف خودش و دخترعمو، امّ‌مرام، برای آقا رضا نامه نوشت: ◼️... و اما مصیبت پسرعمویم ابوصدری -تصدقش شوم- همان اندک خوشی را هم که در گیرودار این رنج‌ها و دردها داشتیم از بین برد. و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم... 📚کتاب نا، صفحه ۱۸۰ 🗓️ نهم شهریورماه، سالروز ربوده شدن امام موسی صدر 🆔 @shahidsadr
🎥 صحبت صدر ۶ 💠 گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی درباره آثار و اندیشه‌های شهید صدر 💠 بانکداری اسلامی از منظر شهید صدر 🔹دکتر تاراس چرنینکو (اقتصاددان و اسلام‌شناس) 🔹دکتر علی سعیدی (هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم) 🕰 چهارشنبه ۱۰ شهریور، ساعت ۱۸:۳۰ 📱صفحه‌ی رسمی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر در اینستاگرام 🆔 @shahidsadr
ضرورت ایجاد محیط اسلامی برای اقتصاد ✅بنابراین، تنها وقتی جامعه اسلامی زمینه مناسب اسلامی را به‌طور کامل فراهم آورَد و ساختار کامل سازمان‌دهیِ اسلامیِ زندگی را در خود پیاده کند، می‌توانیم از اقتصاد اسلامی انتظار داشته باشیم که به تحقق رسالت بی‌همتای خود در زندگی اقتصادی بپردازد و اسباب سعادت و رفاه جامعه را تأمین کند و تنها آنگاه است که می‌توانیم بزرگ ترین حاصل را از اقتصاد اسلامی به‌دست آوریم. ✅طرح اسلام نیز به همین صورت است؛ اسلام روش مخصوص خود را وضع کرده و آن را ابزاری کامل برای به سعادت رساندن بشریت قرار داده است؛ البته به‌شرط آنکه محیط پیاده‌سازی این روش عظیم اسلامی، محیطی اسلامی باشد که وجود و اندیشه‌ها و همۀ پیکره‌اش براساس اسلام شکل گرفته و این طرح نیز به‌صورت کامل و غیر ناقص و با هم‌افزایی بین همه اجزای آن، اجرا گردد. 📚کتاب بارقه‌ها، مقاله‌ «جنبه‌ی اقتصادی نظام اسلامی» 🗓️ دهم شهریورماه، روز بانکداری اسلامی 🆔 @shahidsadr
◼️ شهادت امام سجاد علیه‌السلام تسلیت باد◼️ ◾️سخت‌ترین آزمون ▪️امام سجاد(ع) با آغاز اوجگیری کژروی، معاصر بود . همان کژروی که بلافاصله پس از درگذشت رسول خدا- آغاز شد . در دوران امام علی بن حسین(ع) به تدریج، این کژروی صریح و واضح و بی پرده آشکار شد؛ نه فقط در سطح محتوا، بلکه همچنین در سطح شعارها و سخنانی که حاکمان در عملکرد و اجرا سر می دادند . این گونه حقیقت حکومت، در نظر و عمل، رو به آشکار شدن گذاشت . ▪️امام سجاد(ع) سه سال پیش از درگذشت امیرمؤمنان(ع) به دنیا آمد . یعنی ایشان در زمانی زاده شد که امیرمؤمنان(ع) در حال جهاد در جنگ جمل و یا در آستانه این جنگ بود . امام سجاد(ع) کودکی خود را همراه با امیرمؤمنان(ع) در آزمون سخت ایشان گذراند و سپس با امام حسن(ع) در آزمون سخت ایشان زندگی کرد و سپس در کنار امام حسین(ع) در آزمون سخت آن امام روزگار گذراند . ▪️سپس در آزمون سخت خود به سر بُرد تا آن جا که به چشم خود سپاهیان خط کجرو را دید که به مسجد رسول خدا- در می آیند و اسبان خود را به ستون های مسجد می بندند (واقعه حرّه). ایشان خود بازمی گوید که به مسجد پیامبر رفته است . مسجدی که مفروض بوده خاستگاه افکار و مفاهیم و روشنی رسالت اسلام سوی سرتاسر جهان باشد، در روزگار امام سجاد(ع) به چنین سطحی از خواری و زبونی در می افتد . سپاه کژروی، یعنی سپاه بنی امیه به مدینه می آید و حرمت مدینه را علنا زیر پا می گذارد و حرمت های پیامبر در مدینه را سراسر می شکند و به مسجد پیامبر در می آید و اسبان خود را به ستون های مسجد می بندد . ▪️امام سجاد(ع) با چنین آزمون سختی روزگار گذراند . آزمون سخت جنگ جمل تا آزمون سخت روزگاری که سپاهیان کژروی به مسجد در می آیند و این چنین به حرمت های پیامبر توهین می کنند . می توان دوره امام سجاد(ع) را سخت ترین دوره ای دانست که بر یک امام گذشته است؛ زیرا این دوره سرآغاز آشکاری اوج کژروی است . ▪️درست است که این اوج پس از آن نیز فرو ننشست و بر جا ماند، اما سرآغاز آن در روزگار ایشان بود . از این روست که ما آزمون امام سجاد(ع) را سخت تر از آزمون امامان دیگر(ع) می دانیم . 📚 کتاب امامان اهل بیت، صفحه 346 🆔 @shahidsadr
🔶دین، جامع بین منافع شخصی و اجتماعی 🔸برای اینکه نظام اجتماعی قادر به حل مشکل و کنترل انگیزه‌های شخصی و حفظ منافع واقعی جامعه باشد، ناگزیر باید از سوی مرجعی باشد که بتواند انگیزه‌های شخصی را به‌گونه‌ای تغییر دهد که با مصلحت اجتماعی، سازگاری داشته باشد. 🔸این مرجع هم جز دین نمی‌تواند باشد؛ زیرا این دین است که می‌تواند بین انگیزه‌های شخصی و منافع اجتماعی عمومی، هماهنگی و سازگاری ایجاد کند و به ارزش‌های موجود در نظام اجتماعیِ وابسته به خود، رنگ منافع شخصی بدهد و درنتیجه تضاد دوقطبی بین شخصی و عمومی، و بین خودخواهی و اجتماع‌گرایی را از بین ببرد. 🔸در این شرایط، غریزۀ خودخواهی و انگیزه‌های شخصی مبتنی‌بر آن، به خدمت نظام دینی و ارزش‌ها و آرمان‌های آن درمی‌آیند؛ زیرا دین قدرتی معنوی است که می‌تواند به انسان به‌جای لذت‌های موقتی که در این جهان خاکی تمام می‌شود، امید به نعمت‌های جاودان بدهد و او را به فداکاری برانگیزد؛ فداکاری ای که ریشه در ایمان فرد به این مسئله دارد که این وجود مادی که او آن را فدا می‌کند، زمینه‌ساز وجودی جاودان و زندگانی ابدی است. 📚 کتاب بارقه‌ها، ص١٠٣ 🆔 @shahidsadr
♨️ ۲۰٪ تخفیف ویژه به مناسبت بازگشایی حوزه در سال تحصیلی جدید کتاب‌های: 🔹 دروس فی علم الاصول (حلقات) 🔸 حوزه‌وبایسته‌ها 🔹 مباحث‌الاصول (تقریرات آیت‌الله‌العظمی سید کاظم حائری) زمان: شانزدهم تا پایان شهریورماه 🌐 برای خرید این کتاب‌ها به بخش فروشگاه سایت مراجعه کنید. 📌Mbsadr.ir 🆔 @shahidsadr
بانکداری اسلامی و بانکداری بدون ربا در نشست صحبت صدر۶ با موضوع «بانکداری اسلامی از منظر شهید صدر» بیان شد: 🔻دکتر علی سعیدی (عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه قم) نکته موردنظر شهید صدر در بانکداری تمایز خیلی پررنگ بین «بانکداری اسلامی» و «بانکداری بدون ربا» است. شهید صدر بحث درباره بانکداری را با تقسیم جامعه به جامعه‌ای با حکومت اسلامی و غیراسلامی شروع می‌کند. گاهی در جامعه‌ای اسلامی قرار داریم که در آن بخش‌های مختلف حکومت و اجزای جامعه، ارزش‌های اسلامی را رعایت می‌کنند و ما می‌خواهیم از یک الگوی جامع اسلامی در عرصۀ اقتصاد صحبت کنیم که ساحت‌های مختلف زندگی اقتصادی را مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی ساماندهی کند. در مقابل گاهی نظام حاکم بر جامعه، نظام اسلامی نیست؛ در این شرایط ما فقط می‌خواهیم به‌صورت مستقل از سایر اجزای اقتصاد اسلامی، دنبال نظام بانکداری‌ای باشیم که فقط شبهۀ ربوی بودن نداشته باشد. متأسفانه علیرغم تأکید شهید صدر، پس از انقلاب به این نکته توجه نشده و صرفاً بحث بانکداری بدون ربا که برای جوامع غیراسلامی بوده مدنظر قرار گرفته است. بانکداری در نظام سرمایه‌داری برای اینکه بتواند وظیفۀ عینی خود را برای تأمین مالی اقتصاد انجام دهد از گزاره مکتبی «انسان‌ها فقط برای کسب سود فعالیت می‌کنند» استفاده، و برای تجمیع وجوه و اختصاص آن به نیازهای مختلف، سودی را به‌عنوان بهرۀ پول پرداخت می‌کند. بانک سرمایه‌داری با این کار وجوه پراکنده‌ای که به‌خودی‌خود کاری از آن در عرصه تولید ساخته نیست، جمع می‌کند و آن را به سرمایه تبدیل می‌کند. درنتیجه آن بانک صاحب قدرت می‌شود و می‌تواند در اقتصاد تأثیرگذار باشد و پول‌ها را به‌نحوی که صلاح می‌بیند تخصیص دهد. شهید صدر می‌گوید در مقابل این وظیفۀ مکتبی بانک در نظام سرمایه‌داری، اولین کاری که باید در بانکداری اسلامی اتفاق بیفتد این است که یک بانک دولتی شکل بگیرد که بتواند تمام این وجوه را در اختیار بگیرد و اجازه ندهد که این دولت اقتصادی که ناشی از تجمیع وجوه است، مورد سوءاستفاده فعالان بخش خصوصی قرار گیرد که بخواهند در راستای نظام سرمایه‌داری از این پول‌ها استفاده کنند. وقتی این پول‌ها در قالب بانکی تحت اشراف و نظارت حکومت صالح اسلامی قرار گرفت، این حکومت به‌خاطر ویژگی‌های ذاتی خود سعی می‌کند از این قدرت در جهت مصالح و منافع عمومی مسلمین استفاده کند. شهید صدر بازار پول مبتنی بر نگاه اسلامی را با نرخ بهره صفر و با اتکا به قرض‌الحسنه طراحی می‌کند و بازار سرمایه اسلامی را مبتنی بر فعالیت‌های واقعی و پروژه‌های عینی با سود یا زیان مشخص و توزیع آن سود یا زیان بین دارندگان وجوه طراحی می‌کند. 🔻 دکتر تاراس چرنینکو (اقتصاددان و اسلام‌شناس روس) اگر مشتری‌ای بدون سابقه کاری برای گرفتن وام به بانک معمولی مراجعه کند، تنها مسئله مهم بانک این است که آیا می‌تواند رهن آن را بگیرد یا خیر؛ اگر رهن آن را گرفتند دیگر خیلی مهم نیست که تجارت مشتری چقدر موفق شود؛ اگر موفق نشود سود بانک ربایی بیشتر می‌شود. اما بانک اسلامی شریک زیان احتمالی مشتری خود هم هست؛ اگر مشتریانش سودی نداشته باشند، بانک هم نمی‌تواند سودده باشد؛ بنابراین خیلی با دقت بررسی می‌کنند؛ به‌نفع خود بانک اسلامی است که مشتری او موفق شود و تجارت مشتری ارتقا پیدا کند و توسعه یابد. نکته مهم اینکه بانک اسلامی به‌آسانی وام نمی‌دهد؛ اما اگر قرار شود که مشتری وام بگیرد، تا آخر عمر برده اقتصادی این بانک نمی‌شود. هیئت مدیران و متخصصان بانک قبل از آنکه تصمیم نهایی بگیرند که فلان وام به فلان مشتری داده شود، خیلی دقیق این پروژه را بررسی می‌کنند. این نوع بانکداری مدلی از جامعه اسلامی است که همه باید به هم کمک کنند. بانکداری ربایی می‌تواند به بحران اقتصادی کشور منجر شود؛ امروز حتی بعضی کشورهای سرمایه‌داری، قوانینی را برای محدودیت کار رباخواران وضع کرده‌اند تا به مردم زیاد ظلم نکنند. بنابراین حتی با سود و بهره نیم یا پنج درصد که در بعضی کشورهای به‌اصطلاح متمدن و پیشرفته می‌بینیم، می‌تواند به خراب شدن اقتصاد ملی‌شان منجر شود. در بعضی کشورهای غربی بیش از نصف شهروندان تا حدود پنجاه هزار دلار وام دارند؛ اینان اقساط بچه‌ها، نوادگان وارث وام پدران و اجدادشان می‌شوند؛ وامِ درسشان را می‌پردازند، وامِ املاکشان را می‌پردازند. با این سیستم یک میلیونر اگر بیکار شود یا بحران اقتصادی مانند سال ۲۰۰۸ میلادی ایالات‌متحده اتفاق بیفتد، در روز آینده بلافاصله فقیر و ندار می‌شود. اگر به جلد دوم اقتصادنا توجه فرمایید برتری اقتصاد اسلامی را خیلی زیبا توصیف می‌کند، توضیح می‌دهد و از تجربه‌های مختلف مقایسه می‌کند. من توصیه می‌کنم که همه، این کتاب را کامل بخوانند. 🔗 گزارش کامل این نشست را اینجا بخوانید 🆔 @shahidsadr
❇️حب خدا، اساس هر کمال 🔸حب خدای سبحان اساس هر کمال است. این حب خداست که کمال، عزت، شرف، استقامت، پاکی و توان غلبه بر ضعف در همه حالات را به انسان می‌دهد. 📚 کتاب سنت‌های تاریخی در قرآن کریم، صفحه ٢٢٣ 🆔 @shahidsadr