eitaa logo
شهید سید محمدباقر صدر
5هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
66 ویدیو
5 فایل
💠 پژوهشگاه تخصصی شهید صدر مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر 💻سایت: www.mbsadr.ir 📱اينستاگرام: https://instagram.com/_u/shahidsadr?r=sun1 🔹تلگرام: t.me/shahidsadr ☎️ شماره تماس: +982537846080 ارتباط با ادمین: @P_r_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ مردم در حکومت اسلامی برای انتخاب عدل و ستم آزاد نیستند 📍خلافت و جانشینی با مفهوم قرآنی و اسلامی آن از حکومت مردم در نظام‏های دموکراتیک غربی متمایز می‏شود ؛ زیرا در این نظام‏ها ، مردم اختیاردار حکومت هستند و چنین نیست که به نیابت از خداوند اِعمال حاکمیت کنند. 📍نتیجۀ این نگرش این است که مردم در قبال کسی مسئول نبوده، در حکومت به معیاری واقعی ملزم نیستند؛ بلکه کافی است که بر چیزی توافق کنند، هرچند با مصلحت و کرامت همه یا بخشی از مردم در تضاد باشد؛ زیرا خود آنان از مصلحت و کرامت خویش صرف‌نظر کرده‌اند . 📍اما آن حکمرانیِ مردم که بر پایۀ خلافت الهی استوار است، چنین نیست. چنین حکومتی مسئول است و مردم در چنین حکومتی ملزم هستند که حق و عدالت را اجرا و ظلم و سرکشی را طرد کنند و چنین نیست که بین ستم کردن و عدالت ورزیدن مخیر باشند. 📍تا جایی که قرآن کریم از جامعه‏ای که ظلم را می‏پذیرد و سکوت را در برابر سرکشی روامی داند به جامعه‏ای که بر خویش ستم می‏کند، تعبیر کرده و آن را مسئول این ستم می‏داند و از آن می‏خواهد که چنانچه قادر به دگوگونی وضع نیست، به هر شکلی که شده هرچند با هجرت و ترک جامعه، از آن روی برتابد. 📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ۱۵۲ 🔰 در توضیح مفهوم خط خلافت انسان و نقش آن در ساختار حکومت اسلامی 🆔 @shahidsadr
🎓 رسالت دانشجو 🔺از شهید صدر پرسیدند: 🔺روشی که دانشجویان و کارمندان باید برای نشر دستورات دین حنیف و گسترش مفاهیم اسلام به‌کار بگیرند چیست؟ و مسلمان معاصر در زمینۀ تبلیغ اسلام چه بایسته‌هایی را باید فراهم کند؟   🔺 شهید صدر پاسخ داد: 🔺باید افزون‌‌بر متجلی کردن دین اسلام در رفتار و اخلاق و روابطش، از زبان امروز و روش‌‌های تفکر نو، در خدمت دینش بهره بگیرد و در قالب این زبان و روش، محتوای اسلامی را به‌شکل مقایسه‌‌ای با اندیشه‌‌های معاصر و تولیدات فرهنگ رایج ارائه کند و درعین‌‌حال باید نقش واسطه را بین مسجد رشدیافته و هدایتگری که حامل رسالت اسلام است با تودۀ مردمی که در میان آنان زندگی می‌‌کند، ایفا کند… 🔺و به مردم این امید را بازگرداند که دینشان توانایی پاسخ‌‌گویی به نیازهای آنان و همراهی و همگامی با خواسته‌‌های مشروعشان و حل مشکلات آنان به بهترین روش را دارد. 📚 کتاب بارقه‌ها، صفحه ۵۳۷ 🆔 @shahidsadr
  🖤 فاطمه سلام‌الله‌علیها، معیاری برای همیشه   ◾ فاطمه زهرا علیها‌السلام در اسلام یک اسوه بود؛ در جهاد برای اسلام، در صبر بر مصائب اسلام الگو بود. در همۀ سختی‌ها، در همۀ مشکلات، در کنار پدرش بود. در جنگ‌ها همراه پدرش شرکت می‌‌کرد، زخم‌‌هایش را مداوا می‌‌نمود، غصه‌‌هایش را برطرف می‌‌ساخت، همواره در کنارش بود. ◾ رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌ در سختی‌‌ها با بودن او آرامش می‌‌گرفت، در لحظات بسیار طاقت‌‌‌‌فرسا با او قوت می‌گرفت. او به‌معنای حقیقی کلمه یک زن مسلمان مجاهد بود. این از یک‌سو. ◾از سوی دیگر، فاطمه زهرا علیها‌السلام زنی عالم بود؛ الگوی والای علم و فرهنگ بود، اما نه این فرهنگی که استعمارگران برای ما می‌خواهند، نه فرهنگ هوسرانی و برهنگی، نه فرهنگ اختلاط و لااُبالیگری، نه فرهنگ اباحیگری؛ بلکه فرهنگ حقیقی. 📚کتاب بارقه‌ها، صفحه ۵۸   🔰  🆔 @shahidsadr
🖤 سپاه کلمات در انقلاب فاطمی   ◾ [فاطمه] بر پای ایستاد، درحالی‌که هیچ شکی برای انجام کاری که پیش روی داشت، به دلش راه نمی‌یافت و از آن موقعیت بیم‌انگیز،‌ ذره‌ای هراس یا لرزه بر وجودش نمی‌نشست…. ◾ اکنون در اوج آمادگی شکوه‌مند و پایداری دلیرانه برای اجرای تدبیر بلند‌همتانه و شیوۀ دفاعی‌ خویش قرار داشت. در پیش روی او، دو راه بود که جای درنگ بلند و بررسی گسترده را باقی نمی‌نهاد و او باید یکی از این دو را برمی‌گزید. وی آن راه طاقت‌فرسا را انتخاب کرد؛ راهی چنان سرشار از رنج‌‌ها و تنگناها که پیمودنش برای یک زن، با آن طبیعت ظریف سخت بود. ◾پیمودن این راه به دلیریِ ادیبانه و سخنوری اثرگذار و توانمندی ریختن همۀ مفاهیم انقلاب در پیکر واژه‌ها نیاز داشت. ◾ این راه نیازمند چیره‌دستی هنرمندانه‌ای بود که بتواند بدبختی‌ها و وضعیت موجود را به‌گونه‌ای به تصویر و نقد کشد که شمه‌ای از زندگی و بهره‌ای از جاودانگی را در قالب کلمات بریزد؛ بدان‌سان که واژگان، سپاهیان این قیام پربرکت شوند و سند جاودان آن در تاریخ عقیده گردند… ◾ سپس فاطمه به‌سوی میدان کارزار شتافت، درحالی‌که در جانش آیین محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله و روح خدیجه و دلیری علی علیهماالسلام جریان داشت و در درونش دل‌سوزی شگرفی بر این امت از بیم آینده‌ای تاریک موج می‌زد.    📚 کتاب فدک در تاریخ، گزیده‌ای از فصل اول 🔰 🆔 @shahidsadr
💠 هرچه فتنۀ دنیا بیشتر می‌شود، نیاز به صحیفۀ سجادیه بیشتر می‌شود.   🔹 در سیرۀ امام سجاد علیه‌السلام آمده است که ایشان در هر جمعه برای مردم خطبه می خواند و آنان را اندرز می داد و به زهد در دنیا فرامی خواند و به عمل برای آخرت برمی انگیخت و با آن قطعه های هنری از گونه‌گونۀ دعا و ثنا و ستایش گوش آنان را می نواخت؛ قطعه هایی که بندگی بی ریا از برای خداوند پاک و یگانه را که هیچ همتا ندارد، نمود می بخشید. 🔹 از اینجا درمی یابیم که «صحیفۀ سجادیه» نشان از کارکرد اجتماعی بزرگی دارد که ضرورت مرحله، بر امام بایسته می داشت . 🔹افزون‌بر آن، این اثر میراث ربانی بی همتایی است که در گذر روزگاران سرچشمۀ دهش و مشعل رهنمونی و مکتب اخلاق و پیراستگی است. 🔹 آدمی به این میراث محمدی و علوی نیازمند می ماند و هرچه فریب شیطان فزونی گیرد و فتنه دنیا فزون شود، بیشتر به آن نیازمند می‌گردد . 📚 کتاب امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام، صفحه ۵۷۴ 🆔 @shahidsadr
🖤 فاطمه زهراسلام‌الله‌علیها است که توانست در تاریخ اسلام ثابت کند که علم با دین جمع می‌‌شود و فرهنگ حقیقی با ایمان به خدا و تمسک به اسلام و التزام به حجاب و عمل به شعائر دین همراه است. 📚کتاب بارقه‌ها، صفحه ۵۴ 🔰 🆔 @shahidsadr
  🖤 فاطمه سلام‌الله‌علیها چنین بود و بسی برتر از اینها   ◾ روح و اندیشۀ زهرا صلوات‌الله‌علیها در تعالیم اسلام فانی شده بود و او دختر بزرگ‌ترین مرد تاریخ و گل خوشبوی او بود که پدرش او را «اُم‌ابیها» لقب داد و فرمود: «فاطمه پارۀ تن من است، هرکه او را خشنود کند مرا خشنود کرده و هرکس او را خشمگین سازد، مرا به خشم آورده است». ◾رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله او را می‌بوسید و می‌فرمود: «رایحۀ بهشت را از او استشمام می‌کنم». ◾زهرا حوریه‌ای در قالب یک انسان بود و منزلت و جایگاهی داشت که هیچ‌کس را مانند آن نباشد. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله هنگام سفر در آخرین لحظه به دیدار فاطمه می‌شتافت و پس از بازگشت نیز فاطمه نخستین کسی بود که آن حضرت به دیدارش می‌رفت. ◾نسل رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله تنها از طریق فاطمه ادامه می‌یافت و آن حضرت به‌خوبی از این حقیقت آگاه بود. ◾آری فاطمه سلام‌الله‌علیها چنین بود و بسی برتر از اینها. اما با وجود تمام ویژگی‌های روحی و معنوی زندگی ساده و بی‌تکلفی داشت که به زندگی زنان تهی‌دست شبیه بود. خانۀ او بسیار ساده بود و جز اندکی از ضروری‌ترین وسایل زندگی چیزی در آن یافت نمی‌شد.   📚 شهیده آمنه بنت‌الهدی، بخشی از مقالۀ جایگاه زن در اسلام 🆔 @shahidsadr
💠 نوری برای مبارزه با ناامیدی 🌱 … این ایمان [به مهدی علیه‌السلام] فقط سرچشمه دلداری و تسلای خاطر نیست؛ بلکه منبع دهش و نیرو نیز هست. 🌱 منبع عطا و دهش است؛ زیرا ایمان به مهدی علیه‌السلام، یعنی باور به انکار و رد ظلم و ستم حتی در حالی که بر همۀ دنیا حکم‌فرما باشد. 🌱 و منبع انگیزه و نیرویی جاودان است؛‌ زیرا بارقه‌ای است که در وجود انسان با ناامیدی مبارزه می‌کند و هرقدر هم مشکلات انبوه و ستم‌ فراگیرشود، امیدِ شعله‌ور در سینۀ او را زنده نگاه می‌دارد. 📚 کتاب پژوهشی درباره امام مهدی علیه‌السلام، صفحه ۲۵ 🆔 @shahidsadr
✏️ زبان گفت‌وگوی جوانان فتوا نیست 🔺 از سال پنجاه‌ویک، ارتباط محمدباقر با دانشگاهیان هم بیشتر شد؛ ملاقات عمومی و دیدارهای خصوصی و نامه‌ها و شنیده‌ها راه او را به دنیای جدیدی باز می‌کردند؛ دنیایی که شاید بیش از حوزه بین مردم و جامعه نفوذ داشت. 🔺 ایده‌های جدید بین این گروه زود رسوخ می‌کرد و دامنه‌دار می‌شد، ایسم‌ها هم. زبان گفت‌وگوشان فتوا نبود. با فتوا نمی‌شد بر آنها اثر گذاشت. 🔺آنها را تشویق می‌کرد کنار آنچه در دانشگاه می‌خوانند فقه و اصول هم یاد بگیرند؛ اندیشه‌ای که از علوم اسلامی در کنار علوم مدرن خلق می‌شد چیز کارآمدی می‌شد. به وکلایش سپرد که اگر با جوان دانشگاهی بااستعدادی آشنا شدند، او را به تحصیل در حوزه تشویق کنند، هزینه تحصیل را محمدباقر می‌پردازد. 📚 کتاب نا، صفحه ۱۴۹ 🆔 @shahidsadr