eitaa logo
شهید سید محمدباقر صدر
4.8هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
65 ویدیو
5 فایل
💠 پژوهشگاه تخصصی شهید صدر مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر 💻سایت: www.mbsadr.ir 📱اينستاگرام: https://instagram.com/_u/shahidsadr?r=sun1 🔹تلگرام: t.me/shahidsadr ☎️ شماره تماس: +982537846080
مشاهده در ایتا
دانلود
🖋️ فاصلۀ عرف تا اسلام 📌 جنبش نوسازی‏ای که بر پایۀ اسلام استوار است و ارتباط محکمی با منابع حقیقی آن در میان امت دارد و اسلام را در حکومتی تجسم می‏بخشد که به نیکی، امر و از زشتی نهی می‏کند ، چنین جنبشی قادر است به‌نفعِ سازندگی و نوسازی ، بخش اعظمی از محافظه‏کاران را جذب کند ؛ زیرا چنین جنبشی به سبب شناخت انقلابی و ژرفی که از اسلام دارد ، می‏تواند اسلام را تفسیر کند و میان اسلام و سنت‏ها و عرف‏های اجتماعیِ زاییدۀ عادات و سنت‏ها و عوامل مختلف و تأثیرگذارهای متغیر در اجتماع تفاوت بگذارد . 📌 چنان‌که این جنبش به خاطر ارتباطش با منابع دینی در میان امت و همچنین به خاطر اینکه به‌روشنی ، طرح‏های شایستۀ اسلامی را که امت اسلامی بر اسلامی بودن آنها اتفاق نظر دارند ، به اجرا می گذارد (مانند تحریم شراب و اجرای عملی سازی فریضه زکات و مانند اینها)  قادر است با تفسیر صحیح از اسلام و جدا کردن اسلام از همۀ عادات و سنت‏ها و اخلاقیات ارتجاعی، امت و بخش عظیمی از محافظه‏کارانِ از امت را  قانع کند . بدین سان بسیاری از نیروهای منفی ، در فرایند سازندگی به نیروهای مثبت تحول می‏یابند . 📌به عنوان مثال وضعیت عقب‏مانده‏ای را که بر زن مسلمان و مناسباتش با جامعه و مردان ، حاکم است در نظر بگیرید : به‌جای اینکه بر اساس مفاهیم بی‏حجابی و دیدگاه تمدن غربی در مورد رابطۀ مرد و زن (که بخش عظیمی از افراد امت اسلامی را در صف مخالفان این دیدگاه قرار می‏دهد) به نبرد با این عقب ماندگی پرداخته شود، بایستی مبارزه‏ای بر اساس مفاهیم دینی صورت گیرد و این مبارزه باید از آگاه ساختن مسلمانان از تفاوت گذاشتن بین عرف‏ها و شرایط اجتماعی‏ای که موجب این عقب‏ماندگی برای زن مسلمان شده است و بین اسلامی که هیچ ارتباطی با این عرف‏ها ندارد ، شروع شود . 📌 از این طریق می‏توان ارزش‏های اخلاقی‌دینی‏ای که طی شرایط عقب‏ماندگی چهره‏ای منفی گرفته ، تصحیح و آنها را از چهرۀ منفی به چهرۀ مثبت شایستۀ اسلامی تبدیل نمود. 📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ۲۲۴ 🔰 🆔 @shahidsadr
❓ آيا اسلام برنامه‌اى براى زندگى است؟ (۱) 📍تحصيل‌كرده‌هاى غربى و غرب‌زدگان، زياد اين جملات را تكرار مى‌كنند: اسلام «دين» است، نه اقتصاد؛ اسلام عقيده است، نه برنامه‌اى براى زندگى؛ اسلام رابطۀ بين انسان و خداى او را بيان مى‌كند و صلاحيت ندارد كه بنياد يک انقلاب اجتماعى در ايران قرار گيرد.   🛑 شما می‌توانید به این سؤال پاسخ دهید؟   📚اسلام راهبر زندگى، صفحه ۴۶ 🆔 @shahidsadr
💠 سلسله نشست‌های تخصصی تفسیر موضوعی شهید صدر 📍نشست اول «تاریخچه تفسیر موضوعی شهید صدر» ✅ حجت‌الاسلام‌ و‌ المسلمین سید امید مؤذنی، معاون پژوهشی پژوهشگاه شهیدصدر 🔺 زمان: سه‌شنبه، ۴ بهمن، ساعت ۱۶ 🔺 مکان: تهران، اتوبان حقانی (غرب به شرق)، خروجی كتابخانه ملی، اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و كتابخانه ملی 📌 حضور مجازی از طریق: https://vc.nlai.ir/andishgah/ 🆔 @dorehtafsirshahidsadr 🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 صدای صدر 🌻محبت دلهایمان برای کیست؟ ولای قلب‌‌های ما از آن کیست؟ محبت این قلب‌‌هایی که در سینه داریم برای کیست؟ آن عشقی که حاکم، محور و مرکز دل‌‌های ماست، چیست؟ خدای سبحان دو ولا را در یک دل جمع نمی‌‌کند، دو عشق محوری را در یک قلب جا نمی‌‌دهد؛ یا حب خدا یا حب دنیا. در یک دل، حب خدا و حب دنیا در کنار هم قرار نمی‌‌گیرند. قلب‌‌هایمان را امتحان کنیم. به‌‌سراغ قلبمان برویم و امتحانش کنیم، آیا به عشق خدای سبحان زنده است یا با حب دنیا زندگی می‌‌کند؟ اگر با عشق خدا زندگی می‌‌کند، سعی کنیم این عشق را عمیق‌‌تر و استوارتر کنیم و اگر - پناه بر خدا - با حب دنیا زندگی می‌‌کند، تلاش کنیم که از این بیماری فاجعه‌‌بار و مرض کشنده نجات پیدا کنیم. 🔺 بخشی از سخنرانی شهید صدر در رجب 1399 ه.ق 📚 متن کامل این سخنرانی در کتاب‌ بارقه‌ها منتشر شده است. 🆔 @shahidsadr
📎حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مؤذنی در اولین نشست از سلسله درس‌گفتارهای تفسیر موضوعی شهید صدر: 🔺تفسیر موضوعی شهید صدر پشتیبان نظری انقلاب اسلامی در حوزه روش و مبنا است ✅ شهید صدر در حوزه تفسیر نوآوری بسیار مهم داشت که سبک و مکتب جدیدی را در این زمینه ایجاد کرد؛ با این نوآوری می‌توان شهید صدر را پایه‌گذار یک مکتب جدید در تفسیر عنوان کرد که مرحله و نقطه عطفی در تفسیر است. ✅ شهید صدر تلاش کرده است مسئله اختلال سیستم آموزش حوزه در توجه به قرآن را حل کند؛ دستگاه فقاهت سنتی آیات مورد استفاده در استدلال‌های فقهی را در کتاب‌های فقهی درج و ناخواسته بین فقیه و قرآن نوعی فاصله ایجاد کرده است؛ شهید صدر سعی کرده است قرآن را به مثابه یک ضرورت علمی در دل پژوهش‌های رایج حوزوی قرار دهد. ✅ شهید صدر برای ساخت مکتب اقتصادی اسلام دو بخش گزاره‌های جزئی (با نام روبناها)، و مفاهیم (که زیربنا خوانده می‌شود) را لازم می‌داند که این مفاهیم همان چیزی است که شهید صدر بعدها روش دستیابی به آن را از طریق تفسیر موضوعی تبیین می‌کند. ✅ تفسیر موضوعی که آخرین فرآورده نظری شهید صدر است، در یک بافت خاص از شرایط تاریخی، اجتماعی و سیاسی شکل گرفته است که توجه به آن بسیار مهم است و می‌تواند ابعاد گوناگونی از دیدگاه‌های شهید صدر و کارکردهای تفسیر موضوعی وی را نشان دهد. ✅ محتوای تفسیر موضوعی شهید صدر مبنای انقلاب اسلامی را از حیث جامعه‌شناختی تأمین می‌کند و می‌گوید تحول اجتماعی از انسان آغاز می‌شود و انسان است که می‌تواند تحول تاریخی را در پی تحول اجتماعی رقم بزند؛ این را باید به‌عنوان زیرساخت فکری مهمی بپذیرید تا نخست امکان نظری عمل انقلابی شکل بگیرد، دوم عمل انقلابی تحقق و ادامه پیدا کند و سوم عمل انقلابی ارتقا پیدا کند. ✅ شهید صدر در درس چهاردهم تفسیر خود اشاره می‌کند که در تقسیم‌بندی اجتماع و شکل جامعه، بین نظام تقنین در حکومت اسلامی و بافت اجتماعی که قرآن طراحی می‌کند ارتباطی وجود دارد و نظام تقنین ما باید بر همین پایه نظام‌های اجتماعی که قرآن تعریف می‌کند استوار شود، وگرنه این تقنین با آن ساختارهای اجتماعی در تضاد خواهد بود و نظام قانونی نمی‌تواند تحول اجتماعی را پیش ببرد؛ یعنی شهید صدر دقیقاً گام‌های تحول اجتماعی را مبتنی بر انقلاب پیش‌بینی می‌کند و درباره اینکه ما نظام تقنین را چگونه مبتنی بر نظام اجتماعی شکل دهیم بحث می‌کند. ✅ روش فقاهت فردگرا در سال‌های متمادی تنها روش ارتباط با امت بود، آن هم با فتاوایی درباره مسائل خرد؛ شهید صدر ما را در فضای تولیدات خود به یک سطح جدید وارد کرده است که ارائه روش است؛ شهید صدر با روش استنطاق که در تفسیر موضوعی خود آن را ابداع کرده است، روش دستیابی به نظریه مبتنی بر دین را ارائه می‌کند. 🔍برای خواندن متن کامل اینجا را کلیک نمایید. 🆔 @shahidsadr
💠 سلسله نشست‌های تخصصی تفسیر موضوعی شهید صدر 📍نشست دوم «پیشینه تفسیر موضوعی شهید صدر» ✅ حجت‌الاسلام‌ و‌ المسلمین علیرضا محمدی فرد، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) 🔺 زمان: چهارشنبه، ۱۲ بهمن، ساعت ۱۶ 🔺 مکان: تهران، اتوبان حقانی (غرب به شرق)، خروجی كتابخانه ملی، اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و كتابخانه ملی 📌 حضور مجازی از طریق: https://www.skyroom.online/ch/saman2/460-5042-heyat.school/ 🆔 @shahidsadr 🆔 @dorehtafsirshahidsadr
  ❓آيا اسلام برنامه‌اى براى زندگى است؟ (۲)   📍 اسلام، انقلابى است كه در آن، زندگى از عقيده، و بُعد اجتماعى از امور معنوى جدا نيست. ازاين‌رو اسلام همواره در طول تاريخ، انقلابى بى‌همتا بوده است؛ زيرا جوهر عقيدۀ اسلامى، توحيد است و اسلام با همين توحيد، انسان را از بندگى غير خدا آزاد مى‌كند: «لااله‌الاالله»؛ و همۀ شكل‌هاى الوهيت ساختگى را در طول تاريخ كنار مى‌زند و به اين وسيله انسان را از درون آزاد مى‌سازد. 📚 اسلام راهبر زندگى؛ صفحه ۴۶ 🔰 برای مطالعه پاسخ کامل شهید صدر به این سوال، به کتاب «اسلام راهبر‌ زندگی» مراجعه نمایید. 🆔 @shahidsadr
  ❓آيا اسلام برنامه‌اى براى زندگى است؟ (۲)   📍 اسلام، انقلابى است كه در آن، زندگى از عقيده، و بُعد اجتماعى از امور معنوى جدا نيست. ازاين‌رو اسلام همواره در طول تاريخ، انقلابى بى‌همتا بوده است؛ زيرا جوهر عقيدۀ اسلامى، توحيد است و اسلام با همين توحيد، انسان را از بندگى غير خدا آزاد مى‌كند: «لااله‌الاالله»؛ و همۀ شكل‌هاى الوهيت ساختگى را در طول تاريخ كنار مى‌زند و به اين وسيله انسان را از درون آزاد مى‌سازد. 📍 آنگاه به‌عنوان مولود طبيعى اين آزادسازى، مقرر مى‌دارد كه ثروت و اساساً هستى، مالكى جز خدا ندارد و اين همان آزادسازى انسان از برون است. امام على علیه‌السلام اين دو حقيقت را به هم پيوند داده و چنين فرموده است: «العِباد عِباد الله وَ المَالُ مَال الله»؛ بندگان، همه بندگان خدايند و اموال، همه از آنِ خداست. 📍بدين‌سان، اسلام تمامى بندهاى دروغين و موانع تاريخىِ پيشرفت انسان و حركت شتابان و تکاپوی او به‌سوى خدا را درهم شكست؛ خواه اين بندها و موانع، به‌صورت بت‌ها و امور ترسناک و به بند كشيدن انسان در برابر نيروهاى اسطوره‌اى باشد و خواه به‌صورت قدرت‌هايى كه شالوده سيطرۀ طاغوتی را - اعم از اينكه فرد باشد يا گروه و طبقه - در پهنۀ زمين عليه مردم بنياد مى‌نهند و به اين وسيله مانع رشد طبيعى آنها مى‌شوند و در نتيجه رابطه تبعيت‏ و بندگى را بر آنان تحميل مى‌نمايند.   📚 اسلام راهبر زندگى؛ صفحه ۴۶ 🔰 برای مطالعه پاسخ کامل شهید صدر به این سوال، به کتاب «اسلام راهبر‌ زندگی» مراجعه نمایید. 🆔 @shahidsadr
💢 پرونده ویژه 📝 بازخوانی الگوهای آرمانی 🔺 شهید صدر پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایرانی، دو روز در هفته درس خارج فقه خود را تعطیل و زمان آن را به ارائه درس‌گفتارهای تفسیری از قرآن کریم اختصاص داد. این درس‌گفتارها بنا به ضرورت‌های سیاسی و اجتماعی آن دوره به موضوع دین و رابطۀ آن با جامعه و تاریخ پرداخته است. متناسب با مسئله‌هایی که در شرایط فعلی با آنها روبه‌رو هستیم، در ایام دهۀ فجر بخش‌هایی از فصل سوم کتاب را با هشتگ در صفحات پژوهشگاه شهید صدر مرور می‌کنیم. 📎 بله: 🔖 https://ble.ir/shahidsadr 🔸 تلگرام 🔖 t.me/shahidsadr 📚 برای مطالعه کامل این مباحث می‌توانید کتاب سنت‌های تاریخی در قرآن کریم را از این لینک دریافت نمایید. 🆔 @shahidsadr
📝 بازخوانی الگوهای آرمانی 🔻 انسان و درون‌‌‌مایۀ او پایۀ حرکت تاریخ است... و حرکت تاریخ با سایر حرکت‌‌‌ها تفاوت دارد؛ زیرا ا‌‌‌فزون‌‌‌بر سبب، دارای غایت و هدف نیز هست؛ یعنی تنها به سبب و حوادث گذشته خود وابسته نیست، بلکه به غایت نیز بستگی دارد؛ زیرا حرکتی هدفمند است که دارای علتی غایی و چشم‌‌‌اندازی در آینده است. 🔻 پس آینده، محرک هریک از فعالیت‌‌‌های تاریخی است. البته آینده، بالفعل وجود ندارد، اما از رهگذر وجود ذهنی که بروزدهنده آن است، این انگیزش را انجام می‌‌‌دهد. 🔻 بنابراین وجود ذهنی، انگیزه و محرک و مدار حرکت تاریخ است... و وجود ذهنی دو جنبه دارد: جنبۀ فکری و جنبۀ ارادی. با آمیخته ‌‌‌شدن اندیشه و اراده، فاعلیت و انگیزشگری آینده برای کنش تاریخی در صحنۀ اجتماع شکل می‌‌‌گیرد. 🔻 ازاین‌‌‌رو صحیح است که بگوییم درون‌‌‌مایۀ انسان، بنیان حرکت تاریخ و اساس روبنای اجتماعی با تمام روابط، نظام‌‌‌ها، افکار و جزئیات آن است. این روبنا با آن بنیان مرتبط است و هرگونه تغییر و تحولی در این روبنا درواقع با تغییر و تحول آن بنیان ارتباط دارد و هرگاه اساس و پایه تغییر کند، روبنا هم تغییر می‌‌‌کند… 🔻 پس رابطۀ درون‌‌‌مایۀ انسان با بنای فوقانی و تاریخی جامعه، رابطۀ تبعیت و سببیت و بیانگر یکی از سنت‌‌‌های تاریخی است که در ذیل این کلام خدواند متعال، مطرح می‌شود: «إِنَّ اللهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»  (همانا خداوند سرنوشت هیچ گروهی را تغییر نمی‌‌‌دهد، مگر آنکه آنها در خودشان دگرگونی پدید آورند). [سورۀ رعد، آیه۱۱] 📚 سنت‌های تاریخی در قرآن کریم، صفحه ۱۳۳ با تلخیص 🔰 برای شروع مطالعه پرونده اینجا کلیک کنید. 🆔 @shahidsadr
🌸 علی علیه‌السلام، امتداد طبیعی محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله 🔹️ اگر خداوند علی را در آیۀ مباهله، نفْس [یعنی خود] رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله شمرد، ازآن‌روی بود که مسلمانان دریابند که او امتداد طبیعی محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله و پرتوی فراتابیده از روح بزرگ اوست. 📚فدک در تاریخ، صفحه ۱۰۶  🆔 @shahidsadr
🌸 علی علیه‌السلام، امتداد طبیعی محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله 🔹️رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله همان‌سان که توانست بت‌پرستی را محو سازد، توانست علی علیه‌السلام را در پرتو حقایقی که از وجود خویش بر او افاضه می‌نمود به چشم همیشه‌بیداری تبدیل کند که پاسدار دین خداوند بود؛ چه اینکه حیات دنیایی با خواست‌ها و احساس‌های مخصوصش در وی فرومُرده و او تنها با دین و اعتقادش زندگی می‌کرد. 🔹️اگر فداکاریِ فضیلت‌مدار انسانی را کتابی تلقی کنیم، کارهای علی علیه‌السلام عنوان این کتاب است که پرتو جاودانگی از آن فرامی‌تابد. اگر اصول آسمانی محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله نمودی عملی بر روی زمین داشته باشد، علی علیه‌السلام تجسم زندۀ آن اصول در طول همۀ روزگاران و همۀ نسل‌هاست. 🔹️اگر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله علی و قرآن را در میان امتش جانشین ساخته، بدین‌روی بوده که قرآن تفسیر معانیِ علیِ بزرگ علیه‌السلام باشد و معانی علی علیه‌السلام، تجسمی از الگوهای قرآن کریم قرار گیرد. 🔹️اگر خداوند علی را در آیۀ مباهله، نفْس [یعنی خود] رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله شمرد، ازآن‌روی بود که مسلمانان دریابند که او امتداد طبیعی محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله و پرتوی فراتابیده از روح بزرگ اوست. 🔹️اگر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله برای هجرت، بیمناکانه از مکه بیرون آمد و علی علیه‌السلام را بر بستر خویش باقی نهاد تا به‌جای او بر آن کشته شود، بدین معناست که تنها این دین مقدس بود که مسیر زندگی‌ این دو انسان بزرگ را ترسیم می‌نمود. بنابراین اگر رسالت الهی ناگزیر به دو تن نیاز دارد که یکی آن رسالت را آشکار سازد و دیگری در راه آن جان‌فشانی کند،‌ باید از سویی مرد اول دین باقی بماند تا با وجود وی رسالت زنده بماند و از سوی دیگر باید مرد دوم جان خود را قربانی او سازد تا فداکاری او نیز مایۀ‌ حیات رسالت باشد.   🔹️اگر آسمان جوانیِ علی علیه‌السلام را ستوده و رضایت ذات الهی را از آن آشکار نموده و منادی بانگ برآورده که «شمشیری جز ذوالفقار و جوانی جز علی نیست» 🔹️مقصودش آن است که فقط جوانیِ علی آن نیرویی است که زمینۀ استواری عقیدۀ قرآنی را بر روی زمین فراهم می‌آورد و تنها همین جوانی، کمال مردانگی است که آدمیان، دیگر به بلندای آن دست نمی‌یابند و دلیری پهلوانان و اخلاص مخلصان تا افق آن اوج نمی‌گیرد. 📚فدک در تاریخ، صفحه ۱۰۶ 🆔 @shahidsadr  
📎حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدی فرد در دومین نشست از سلسله درس‌گفتارهای تفسیر موضوعی شهید صدر: 🔺تفسیر موضوعی شهید صدر نقطه عطف تفاسیر است. ✔️ بازخوانی سیر تحولی تفسیر موضوعی، دارای سه مرحله نوپایی، نوگرایی و نظریه‌پردازی است؛ مرحله نوپایی قدمتی دیرینه دارد ولی مفسران در این مرحله سعی ندارند که درباره تفسیر ترتیبی یا موضوعی سخن بگویند؛ هرچند این تفاسیر، ترتیبی یا موضوعی است اما هویت مستقلی برای ترتیبی یا موضوعی بودن آن‌ها قائل نشده‌اند. ✔️ در مرحله نوگرایی سید جمال الدین اسدآبادی، اقبال لاهوری و مانند این‌ها، در مواجهه تمدنی غرب با جهان اسلام سرآغاز نهضت‌های اسلامی شدند و شعار بازگشت به قرآن در این نهضت‌ها مطرح شد؛ تفاسیر در این دوره به علمی، ادبی ـ اجتماعی و موضوعی تقسیم شدند ولی باز هم آنچنان ضابطه‌مند پیش نرفتند. ✔️ در مرحله نظریه‌پردازی، حرکت‌های اجتماعی و سیاسی جوامع اسلامی به فضای علمی وارد و ایده اسلامی‌سازی علوم مطرح شد؛ شهید صدر اصل شکل‌دهی علوم اسلامی، دینی و بومی را پذیرفته و متأثر از آن فضا به تحقیق پرداخته است اما ذیل اسلامی‌سازی علوم قرار نمی‌گیرد. ✔️ شهید صدر در ایده خود نقطه عطفی در تفسیر موضوعی شد؛ ایشان نخستین شخصی است که به صورت روش‌مند تفسیر موضوعی را برای رسیدن به نظریه‌های قرآنی قرار داد و از لفظ نظریه در این باره استفاده کرد. ایده تفسیر موضوعی شهید صدر به لحاظ مسأله محوری، علمی و به لحاظ نگرشی و رویکردی اجتماعی است. ✔️ غایت تفسیر موضوعی کشف نظر قرآن و غایت تفسیر ترتیبی رفع ابهام از قرآن است؛ این نکته پیش از شهید صدر بیان نشده است. شهید صدر می‌گوید تفسیر موضوعی بر خلاف تفسیر ترتیبی با زندگی اجتماعی انسان ارتباط دارد؛ ایشان تفسیر توحیدی خود را تفسیر موضوعی می‌نامد و منظور وی از موضوعی، توجه به عین و واقعیت است و به بیان دیگر تفسیر موضوعی همان تفسیر عینی و تفسیر واقع‌گرا است. ✔️ شهید صدر روش موضوعی در مقابل روش تجزیئی را یک تفسیر اجتهادی و منتهی به نظریه علمی می‌داند؛ ایشان در کتاب السنن التاریخیة مطرح می‌کند که تفسیر تجزیئی تفسیر اجتهادی نیست بلکه تفسیر موضوعی اجتهادی است؛ چون اجتهاد آنجا شکل می‌گیرد که منتهی به دیدگاه دین یا قرآن شود اما در روش تجزیئی یا ترتیبی به دیدگاه قرآن نمی‌رسیم. ✔️ روش تحقیق از مسأله آغاز می‌شود و می‌بینیم که روش مسأله‌محوری در تفسیر موضوعی وجود دارد؛ این هم از نوآوری‌های شهید صدر است که فرآیند کشف مسأله را به خوبی تبیین می‌کند و می‌گوید مسأله آن است که از جهان انسانی موجود اخذ شود، بعد به تجربه‌های تاریخ بشر مراجعه شود و بعد به قرآن عرضه شود و نظر قرآن درباره آن استخراج شود. ✔️ شهید صدر می‌گوید ما باید در نظریه‌پردازی قرآنی با رجوع به زندگی واقعی انسانی مسائل را به دست بیاوریم و به قرآن عرضه کنیم و ماهیت تفکر اجتماعی است؛ تفسیر موضوعی بریده از اجتماع قابل تحقق نیست. 🔍برای خواندن متن کامل اینجا را کلیک نمایید. 🆔 @shahidsadr
💠 سلسله نشست‌های تخصصی تفسیر موضوعی شهید صدر 📍نشست سوم «اصطلاح‌شناسی تفسیر موضوعی شهید صدر» ✅ حجت‌الاسلام‌ و‌ المسلمین سعید بهمنی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔺 زمان: چهارشنبه، ۱۹ بهمن، ساعت ۱۶ 🔺 مکان: تهران، اتوبان حقانی (غرب به شرق)، خروجی كتابخانه ملی، اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و كتابخانه ملی 📌 حضور مجازی از طریق: https://www.skyroom.online/ch/saman2/460-5042-heyat.school/ 🆔 @shahidsadr 🆔 @dorehtafsirshahidsadr