eitaa logo
شهید سید محمدباقر صدر
5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
67 ویدیو
5 فایل
💠 پژوهشگاه تخصصی شهید صدر مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر 💻سایت: www.mbsadr.ir 📱اينستاگرام: https://instagram.com/_u/shahidsadr?r=sun1 🔹تلگرام: t.me/shahidsadr ☎️ شماره تماس: +982537846080 ارتباط با ادمین: @P_r_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حکومت، امانتی از سوی خداوند متعال مفهوم وسيعِ خلافتِ ربانىِ جماعتِ بشرى بر روى زمين، عناصر و ويژگى‌‏هاى ذيل را ايجاب مى‏‌كند: ١. انتساب جماعت بشرى به محورى واحد و ايمان به حاكم و مالكى واحد براى هستى كه خداوند متعال باشد؛ ٢. برپايى مناسبات اجتماعى بر اساس بندگىِ خالصانه نسبت به خداوند و آزادى انسان از بندگى نام‌هايى كه مظهر انواع بهره‌‏كشى و نادانى و طاغوت هستند؛ ٣. عينيت بخشيدن به روح برادرىِ همگانى در تمامى مناسبات اجتماعى پس از نابودى هرگونه بهره‌‏كشى و سلطه‏‌جويى؛ ۴. خلافت و جانشينى که به‌معناى سپردن امانت است. به همين خاطر قرآن كريم، از خلافت به «امانت» تعبير كرده است و امانت مسئوليت‌‏آور بوده، احساس وظيفه را بر انسان مقرر مى‏‌كند؛ زيرا چنانچه انسان احساس مسئوليت نكند، نمى‌‏تواند مسئوليت‌‏هاى امانت‏دارى را به دوش بكشد يا نقش خلافت و جانشينى را ايفا كند. 📚 اسلام راهبر زندگی، ص١۵١-١۵٢ باتلخیص 🆔 @shahidsadr
💠 تفاوت خلافت الهی با حکومت‌های دموکراتیک غربی بدين‌سان خلافت و جانشينى با مفهوم قرآنى و اسلامى آن از حكومت‏ مردم در نظام‌‏هاى دموكراتيک غربى متمايز مى‌‏شود؛ زيرا در اين نظام‌‏ها مردم اختياردار حكومت هستند و چنين نيست كه به نيابت از خداوند اِعمال حاكميت كنند. نتيجه اين نگرش اين است كه مردم در قبال كسى مسئول نبوده، در حكومت به معيارى واقعى ملزم نيستند، بلكه كافى است كه بر چيزى توافق كنند، هرچند با مصلحت و كرامتِ همه يا بخشى از مردم در تضاد باشد؛ به این دلیل که خود آنان از مصلحت و كرامت خويش صرف‌نظر كرده‌اند. اما آن حكمرانى مردم كه بر پايۀ خلافت الهى استوار است، چنين نيست. چنين حكومتى مسئول است و مردم در چنين حكومتى ملزم هستند كه حق و عدالت را اجرا و ظلم و سركشى را طرد كنند و چنين نيست كه بين ستم كردن و عدالت ورزيدن مخير باشند. 📚 اسلام راهبر زندگی، ص١۵٢-١۵٣ 🆔 @shahidsadr
💠 تربیت اسلامی بر پایۀ ایثار و یاری مستضعفان تربيت اسلامى فرد در جامعۀ اسلامى بر اساس: - احسان - ايثار - طرحِ منطقى جديد براى مبادله و متفاوت از منطق معامله مالى و مادى (كه در اصطلاح قرآنى تجارتى زوال‏‌‌ناپذير است) - تشويق مؤكد بر يارى مستضعفان -قرض دادن به نيازمندان همراه با روح محبت و برادرى و به‌خاطر پاداش و آمرزش گناهان [است]. تمامى اين موارد بستر معنوى و روانى بى‏‌نظيرى فراهم مى‏‌كند كه در فضاى خاص آن، انگيزه‌‏هاى كار خير رشد مى‏‌كند و بسيارى از مردم، با علاقه و رغبت به اعطاى قرض خيرخواهانه اقدام می‌ورزند. اين، در جامعۀ اسلامى يک فرض آرمانى نيست، بلكه حقيقتى است كه نشانه‌‏هاى متعددى براى آن وجود دارد و يكى از آنها صندوق‏‌هاى قرض‌‏الحسنه است كه قبل از برپايى حكومت اسلامى به‌وجود آمد و به‌دليل روحيۀ نيكوكارى و ايثارگرى توسعه يافت كه شمار زيادى از مردم را بر آن داشت تا با ميل خود بخشى از اموال خود را بدون چشم‌داشت سودى به ديگران قرض دهند. 📚 اسلام راهبر زندگی، ص٢۴۵-٢۴۶ 🆔 @shahidsadr
💢🔰 کرسی ترویجی تفسیر موضوعی به مثابه روش نظریه‌پردازی در علوم انسانی (خوانشی نو از دیدگاه قرآنی شهیدصدر) ارائه کننده: 🔸دکتر علیرضا ، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه؛ ناقدین:‌ 🔸دکتر سعید ، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآن؛ 🔸دکتر مسعود ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ دبیر علمی: 🔸دکتر حسین ، پژوهشگر همکار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ 🗓 شنبه 19 اسفند 1402ساعت 10 📍قم، پردیسان، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔻به صورت حضوری و مجازی 🌐 جلسه مجازی: https://skyroom.online/ch/rihu/meeting3 پژوهشگاه حوزه و دانشگاه|عضو شوید👇 @rihu_ac_ir
💠 حتی دورترین نقاط… ما در برابر خدای متعال نسبت به هر انسانی که از دین منحرف شود پاسخ‌گو هستیم. ما نسبت به هر انسانی در دورترین نقطۀ جهان اسلام که به‌‌رغم وجود امکانات منحرف است، مسئول هستیم؛ چه برسد به آن کسانی که در وطن ما، در کشور ما و در میان مردم ما زندگی می‌کنند. چگونه می‌توانیم ادعا کنیم که از دعوت‌کنندگان به خدای متعال هستیم، درحالی‌که در کشور ما کسانی وجود دارند که از اسلام هیچ‌چیز نمی‌دانند و ما اصلاً به آنها فکر هم نمی‌کنیم؟ 📚 بارقه‌ها، ص۴٠ 🆔 @shahidsadr
💠 امتداد روح مسجد در تمامی عرصه‌های زندگی شریعت به آدمی آموخت که تفاوت مسجد، به‌‌‌عنوان خانه خدا، با خانه آدمی در شکل ساختمان یا داشتن نشانه‌‌‌هایی مخصوص نیست؛ بلکه مسجد از آن رو خانه خداست که آدمی در آن قلمرو به کارهایی می‌‌‌پردازد که در انجام آن‌‌‌ها از خود می‌‌‌گذرد و هدفی فراتر از منطق منافع مادی محدود را پی می‌‌‌گیرد و این قلمرو باید گسترش یابد و همه زمینه‌‌‌های زندگی آدمی را دربربگیرد. بر این اساس هر عرصه‌‌‌ای که انسان در آن کاری را می‌‌‌کند که در انجام آن از خود می‌‌‌گذرد و هدفش را خدا و خلق خدا قرار می‌‌‌دهد، عرصه‌‌‌ای است که روح مسجد را با خود دارد. 📚انسان و عبادت، ص۶۴ 🆔 @shahidsadr