💠 پس کجا درس خواندهاید
🔻 برشی از کتاب شرح صدر
... کنار درِ اتاق ایستاد و آنقدر تعجب کرده بود که حتی یادش رفت سلام کند:
- تو را به خدا قسم، آیا شما محمدباقر صدر هستید؟
شهید صدر با لبخند گفت: «بله، بفرمایید. خوش آمدید».
_ باورکردنی نیست!
برای بار دوم و سوم سؤالش را تکرار کرد و شهید صدر همان جواب را داد. هنوز مطمئن نشده بود و دقیقتر پرسید: «آیا شما همان صدری هستید که «اقتصادنا» و «فلسفتنا» را نوشته؟»
شهید صدر گفت: «بله. بفرمایید».
دکتر فنجری گفت: «جناب شیخ! کتابهای شما در عمق و دقت علمی و محتوای فکری بسیار برجسته است و شگفتی من و تعداد زیادی از دوستانم را که اساتید دانشگاه هستند برانگیخته است. یکی از آنها اندیشمند فرانسوی روژه گارودی است که او نیز مشتاق زیارت شماست. میخواستم بدانم که شما کجا و در کدامیک از دانشگاههای دنیا درس خواندهاید؟»
شهید صدر گفت: «من در هیچیک از دانشگاههای موردنظر شما درس نخواندهام؛ نه در عراق و نه جای دیگر. بلکه من اساساً در طول زندگیام بهجز دو بار از عراق خارج نشدم؛ یک بار برای ادای مراسم حج به خانه خدا رفتم و بار دیگر برای دیدار برخی از اقوام به لبنان سفر کردم».
ـ پس کجا درس خواندهاید؟
شهید صدر: در مساجد. اینجا در نجف، طلاب و علما در مساجد درس میخوانند.
دکتر فنجری که از این پاسخ شهید صدر شگفتزده شده بود گفت: «به خدا سوگند مساجد نجف، از همۀ دانشگاههای اروپا برتر است».
پ.ن: دکتر شوقی فنجری مشاور اقتصادی انورسادات، رئیسجمهور مصر، بود و در چند دانشگاه جهان اقتصاد تدریس میکرد.
📚 شرح صدر، ص۶٩
🛒 برای خرید کتاب شرح صدر با ٢٠درصد تخفیف تا پایان خرداد به فروشگاه مجازی پژوهشگاه شهید صدر مراجعه کنید.
🆔 @shahidsadr
💠 مهدویت باوری فطری
مهدی علیهالسلام فقط تجسم باوری اسلامی با ماهیتی دینی نیست، بلکه عنوانی است برای آرمانی که انسانها با ادیان و مذاهب گوناگون به آن چشم دوختهاند. مهدی علیهالسلام شکلیافتۀ الهامی فطری است که مردم بهرغم اختلاف باورها و چگونگی ارتباطشان با غیب، از طریق آن به این دریافت رسیدهاند که انسانیت روزی موعود روی زمین دارد که در آن، رسالتهای آسمانی با مفاهیم عالی و هدف نهاییشان تحقق مییابند و مسیر طاقتفرسای انسان در طول تاریخ پس از رنجی دراز به آرامش و ثبات میرسد.
#امام_زمان علیهالسلام
📚 پژوهشی درباره امام مهدی علیهالسلام، ص٢٩
🆔 @shahidsadr
💠 شهید صدر به ما عزت داد
🔻 دکتر آذرشب درباره آشنایی خود با شهید صدر چنین میگوید:
🔸 آشنایی ما با آقای صدر به این صورت بود که ایشان به ما احساس عزت، کرامت و شخصیت بخشید. دین در عراق توأم با خرافات پیرمردها و پیرزنها و بهطور کامل از صحنۀ اجتماعی دور بود. هیچ حرفی برای زندگی نداشت. زمانی که در عراق بودیم، کسانی که برای زندگی حرف داشتند، بیشتر چپیها و مارکسیستها و حزب کمونیست و یا لیبرالهای وابسته به غرب بودند. حزب کمونیست در عراق یکی از مهمترین و بزرگترین و قویترین احزاب کمونیست خاورمیانه بود. آنها در زمینۀ فلسفه و جهانبینی، اقتصاد و عدالت اجتماعی سخن میگفتند.
🔹 گفتمان اسلامی، گفتمانی نبود که در اینگونه موارد ورود پیدا کند. طبیعی بود که انسان در این اوضاع، هیچ عزتی از وابستگی به دین و اسلام احساس نمیکرد. ما از ترس آخرت و خشم خدا نماز میخواندیم و روزه میگرفتیم.
🔸 آشنایی با تفکر آقای صدر ابتدا با کتاب «فلسفتنا» آغاز شد. «فلسفتنا» با قدرت هرچه تمامتر وارد شد و با تمام افکار و اندیشههای موجودی که خودشان را یکهتاز میدان کرده بودند، مبارزه کرد. پس از آن هم کتاب «اقتصادنا» منتشر شد.
🔹 تمام وجود این شخص مالامال از عزت و افتخار بود. هیچچیز جز آقای صدر نداشتیم. عدهای بودیم. مجموعهای از دوستان هم از کربلا و جاهای دیگر آمده بودند. ما در دانشگاه با هم ارتباط داشتیم و پیگیر بودیم خدمت آقای صدر برسیم. چند بار در نجف خدمت ایشان رسیدیم. دستهجمعی رفتیم. وقتی آنجا میرفتیم، از سخنانی که از ایشان میشنیدیم، ماتومبهوت میشدیم، مجذوب ایشان میشدیم. یکی از کسانی که با ما میآمد، آقای ابراهیم جعفری بود که نخستوزیر عراق شد.
📎 برای مطالعه متن کامل مصاحبه اینجا را کلیک کنید.
🌐 پژوشگاه تخصصی شهید صدر
🆔 @shahidsadr
💠 تربیتشدۀ خط امام صادق علیهاسلام
🏴 شهادت امام صادق علیهالسلام تسلیت باد
🔹 از سوی دستگاه هارونالرشید، محمدبنابیعمیر را احضار کردند و به او گفتند: تو شیعیان را میشناسی، آنها را به ما معرفی کن و خودت به سلامت برو! محمدبنابیعمیر پیوسته این جمله را تکرار میکرد که من از #شیعیان، محمدبنابیعمیر و محمدبنابیعمیر را میشناسم. گفتند : دیگر چه کسی؟ گفت: محمدبنابیعمیر. گفتند: دیگر؟ گفت: محمدبنابیعمیر و همینطور ادامه داد.
🔸 دستور دادند او را بزنند و آن قدر او را زدند تا اینکه از هوش رفت. محمدبنابیعمیر میگوید: وقتی مرا میزدند، چند لحظه حالت ضعفی در من ایجاد شد و خواستم حرف بزنم و نام چند نفر از اصحاب و برادران #مکتب_امام_صادق(ع) را بر زبان بیاورم. در همین حال استادم (که در آن زمان از دنیا رفته بود) در برابرم ظاهر شد و به من میگفت: حتی اگر زیر تازیانهها جان دادی هم مبادا کلمهای بگویی! ابنابیعمیر میگوید: آرامش و توان و صبرم را بازیافتم و تصمیم گرفتم که هرچه شد، هیچ نگویم.
🔹 وقتی نتوانستند چیزی از زیر زبان او بکشند، به همین صورت او را به خانهاش بردند و املاک و اموالش را مصادره کردند. او پارچهفروش بود و مال و ثروت فراوانی داشت، ولی در کمتر از یک روز به انسان فقیری تبدیل شد که دیگر هیچیک از آن اموال را نداشت و در درگاه خانهاش مینشست و به روایات و احادیثش میپرداخت؛ با این حال اصلاً هیچ احساس شکستی نداشت؛ همچنان در بالاترین حد #مقاومت و #ثبات و #شجاعت بود و همچنان در اوج اعتقاد به این حقیقت بود که خط امام جعفربنمحمد الصادق(ع) آن خط صالحی است که انسان - اگر میخواهد انسانی صالح باشد - باید در راه آن ادامه مسیر بدهد و هرقدر میتواند در راه آن از مال و جانش خرج کند.
🔸 روزی یکی از کسانی که به ابنابیعمیر مقروض بود و در پرداخت قرضش کوتاهی میکرد، نزد او آمد. پول را جلوی ابنابیعمیر گذاشت و گفت : مرا عفو کن ای شیخ! اگر تا الآن در پرداخت قرضم تأخیر میکردم بهخاطر آن بود که دستم تنگ بود، وقتی شنیدم که املاکت را مصادره کردهاند، تصمیم گرفتم خانهام را بفروشم و #حقت را بدهم تا به کار دنیایت بیاید. این فقیه صالح و این انسانی که نمونۀ دستاوردهای مکتب امام صادق(ع) است، چه گفت؟ گفت : از اساتیدم شنیدم که امام جعفر صادق(ع) میفرمود : «منزل مسکونی، برای وفای به دَین فروخته نمیشود». مالت را بردار که خدا بهترین روزیدهندگان است!
🔹 بنابراین او - با اینکه در اوج #مصیبت است - نمیخواهد بهاندازه سر انگشتی، حتی از دستورات و توصیههای اخلاقی امام صادق(ع) انحراف پیدا کند؛ وگرنه این روایت به این معناست که طلبکار نمیتواند بدهکار را مجبور کند که منزل مسکونیاش را بفروشد، اما اگر بدهکار، خودش منزلش را بفروشد تا دینش را پرداخت کند، #طلبکار شرعاً میتواند آن مال را بگیرد، اما مکروه است. این کراهت، باعث شد این مرد مبتلا، در این لحظه طبع بلند خود را به نمایش بگذارد؛ زیرا او این زندگی را فقط برای این میخواهد که الگوی اخلاقی و رفتاری و شخصیتی انسان مسلمان را مجسم کند.
♦️حوزه و بایستهها، ص١٠٩_١١١
🆔 @shahidsadr
7.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 حدیثی تکاندهنده از امام صادق علیهالسلام
📽 دنیا همچون آب دریاست
🆔 @shahidsadr
💠 مرا حتی به سنیگری هم متهم کردند
🔻 به مناسبت سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی
🔸 پس از انتشار کتاب التشیع و الاسلام (پژوهشی درباره ولایت) حجتالاسلاموالمسلمین شیخ علی حجتی کرمانی این کتاب را در سال ١٣۵٢ش به فارسی ترجمه کرد. با انتشار کتاب، دکتر علی شریعتی آن را مطالعه کرد و نقدهایی را درباره آن برای مترجم فرستاد؛ نقدهایی که به دو بخش تقسیم میشد: ستایشِ نیمۀ اول کتاب (تشیع چگونه پدید آمد) و اشکالاتی درباره بخش دوم آن (شیعه چگونه پدید آمد) که درواقع نگرانیهای دکتر شریعتی از برداشتهای احتمالی از برخی عبارات آن بود.
🔹 مترجمِ کتاب، نقدها و نکات دکتر شریعتی را برای شهید صدر فرستاد و ایشان نقدهای وی را بهتفصیل پاسخ داد و بهشکل کتابچهای به ایران فرستاد تا به چاپ برسد.
🔸 ازآنجاکه شهید صدر همه امور مربوط به ایران را با جمعی از شاگردان و یاران موثق خود در ایران هماهنگ میکرد، از آنان خواست نظر خود را درباره این کتابچه بیان کنند. آنان نیز با توجه به اوضاع ویژه آن دوران اعلام کردند با چاپ این جواب موافق نیستند و پاسخهای مترجم را در این زمینه بسنده میدانند. شهید صدر نظر آنان را درست نمیدانست و در نامههایی بهتفصیل دراینباره با آنان سخن گفت؛ اما نظرشان را درعمل پذیرفت و از چاپ پاسخ در ایران منصرف شد.
🔻 در ادامه متن نامهای از شهید صدر به یکی از شاگردانش در این باره آمده است:
اما از جنبه نظری، باید بدانید که بهترین راه برای قانع کردن من درباره گمراهی این شخص، این است که بهطور مشخص و معین به بخشهایی از سخنان و کتابهای او استناد و دقیقاً کتاب و صفحه را هم مشخص کنید. عجیب است که تاکنون هیچکس در اینباره برای من این کار را نکرده است. سید محمدعلی از سید ضیاءالدین نقل کرده است که عبارات بسیاری در کتابها و نوشتههای او وجود دارد که او را محکوم میکند؛ اما این عبارات را مشخص نکرده است، با اینکه مشخص کردن این عبارات، کوتاهترین و روشنترین راه برای رسیدن به دیدگاهی واقعی درباره اوست.
💢 چون تعداد زیادی از تألیفات چاپشده او را برایم میفرستند، از بسیاری از نوشتههایش آگاهم. آنقدری که من خواندم، انحرافی فکری در آثار او یافتم که عبارت است از اثرپذیری از اندیشه مارکسیسم و دیالکتیک و تلاش برای تبیین مفاهیم دین در چارچوب این اندیشه. این انحراف بهخودیخود خطرناک است و من نیز در پاسخ نکاتی که نوشته بود، در توضیح اینکه تقسیم مسلمانان به شیعه و سنی در صدر اسلام بر اساس رویکرد طبقاتی نبوده، این اندیشه را نقد کردم. البته این انحراف میتواند ناشی از این باشد که او واقعاً از دیالکتیک اثر پذیرفته یا ناشی از این باشد که او صرفاً در ادبیاتش از این اندیشه استفاده میکند؛ زیرا این اندیشه را نوترین و نزدیکترین اندیشه به روح جوانان میداند. همچنین میتواند ناشی از پیچیدگی و چندلایگی گفتارش باشد و او چیزی غیر از آنچه از ظاهر سخنش برمیآید را در نظر داشته باشد.
🔸 در مواضعش درباره امام امیرالمؤمنین(ع) و دشمنان آن حضرت نیز تناقضی نیافتم. البته همانطور که در پاسخ هم شرح دادم او در ارزیابی صحابه پیامبر خطایی دارد، ولی این ارزیابی اگرچه خطاست، هرگز با تقدیس مطلقی که او نسبت به امیرالمؤمنین(ع) دارد در تعارض نیست.
🔹 درهرحال فرزندم! روزگارانی که بر این پدرت گذشته و آنچه من با چشمم دیدم و با گوشم شنیدم و جنجالها و حرفهایی که درباره من گفته شد و حتی به سنیگری نیز متهم شدم، درحالیکه خودم از همه مخلوقات خداوند به اینکه دورترین مخلوق خداوند از این اتهام هستم و تشیع همانند خون در رگهایم جاری است، آگاهترم باعث شده که درون من حالت سرسختی و مقاومت دربرابر پذیرفتن چنین چیزهایی درباره دیگران پدید آید و چنین چیزهایی را مگر با کندی و با استناد به متون بسیار قطعی نمیپذیرم.
🆔 @shahidsadr
🏴 یار دیرین شهید صدر به استاد شهیدش پیوست
آیتالله محییالدین فقیه مازندرانی (آموزگار) فرزند بهاءالدین فقیه مازندرانی در سال ۱۳۶۴هـ.ق چشم به جهان گشود و در ابتدای جوانی خود به تحصیل علوم دینی پرداخت. مقدمات را در محضر عموی خود شیخ محمد اظم فقیه و شیخ محمدعلی افغانی (مرحوم مدرس) آموخت. بخشی از دروس سطوح (کفایه و مکاسب) را نزد سید کاظم حائری و بخشی از مکاسب را از محضر آیتالله شیخ میرزا جواد تبریزی فراگرفت. رسائل را در محضر شیخ محمدعلی مدرس افغانی و سید نورالدین اشکوری و شیخ ملاصدرا بادکوبهای آموخت. در مباحث خارج اصول آیتالله خویی و همچنین مباحث خارج اصول و خارج فقه شهید سید محمدباقر صدر و مباحث خارج فقه امام خمینی (رضواناللهعلیهماجمعین) حضور یافت.
وی بیش از ده سال ملازم شهید صدر بود و از نزدیکان و معتمدان ایشان بهشمار میرفت. وی در عراق فعالیتهای گستردهای داشت و سالها در نجف اشرف به دو زبان فارسی و عربی به سخنرانی و تبلیغ معارف دینی مشغول بود. فعالیتهای روشنگرانه او باعث شد که رژیم بعثی عراق وی را چندین بار دستگیر و در سال ۱۹۷۵م از عراق تبعید کند. وی پس از دو سال به عراق بازگشت، اما دوباره در رجب سال ۱۳۹۹ق. تبعید شد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران او نیز همچون دیگر شاگردان شهید صدر و بنا به دستور اکید آن شهید والامقام به حمایت همهجانبه از انقلاب اسلامی ایران، با تمام وجود به خدمت به انقلاب پرداخت و مسئولیتهای گوناگونی را در نظام اسلامی به عهده گرفت؛ از جمله مدتی در دادگاه انقلاب شاهرود به قضاوت مشغول شد.
نامههای بسیار بین او و شهید صدر، همگی نشان از رابطه عاطفی عمیق شهید صدر با ایشان است. شهید صدر در یکی از نامههای خود خطاب به وی مینویسد:
امید من و نور دیدهام ابومحمدعلی!
خداوند تو را حفظ کند و از بدیها در امان بدارد.
سلام بر تو ای فرزند عزیزم؛ سلامی به وسعت دلتنگی و اشتیاقم برای تو و دیگر عزیزان همراه تو (که خداوند همهتان را محفوظ بدارد)
این چند سطر را در روز یکشنبه شانزدهم شوال مینویسم درحالیکه حدود یک سال از جدایی ما میگذرد؛ یک سالی که چقدر طولانی گذشت!
چندی قبل داشتم به همین دوری فکر میکردم که ناگهان خبر خوش احتمال بازگشت تو به عراق به من رسید و از این خبرِ خوش بهحدی خرسند شدم که کسی این خوشحالی را درک نمیکند، مگر پدری که از فرزند عزیزش جدا شده باشد و سپس ناگهان بارقهای از امیدِ دیدار بر دلش بتابد….
📎 برای دیدن فیلم مصاحبه مرحوم آیتالله آموزگار درباره شهید صدر اینجا را کلیک کنید
🆔 @shahidsadr
💠 لزوم استفاده از روشهای نو برای تبلیغ اسلام
🔻 استفتا:
بسم الله الرحمن الرحیم
مرجع عالیقدر حضرت آیتاللهالعظمی سید محمد باقر صدر دامظله
روشی که دانشجویان و کارمندان باید برای نشر دستورات دین حنیف و گسترش مفاهیم اسلام بهکار بگیرند چیست؟ مسلمان معاصر در زمینۀ تبلیغ اسلام چه بایستههایی را باید فراهم کند؟
کویت ـ رمیثيّه ـ مدرسه فلسطین
سید محمدصادق موسوی
١٩ صفر ١٣٩۴ق.
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸 باید افزونبر متجلی کردن دین اسلام در رفتار، اخلاق و روابطش، از زبان امروز و روشهای تفکر نو، در خدمت دینش بهره بگیرد و در قالب این زبان و روش، محتوای اسلامی را بهشکل مقایسهای با اندیشههای معاصر و تولیدات تمدن رایج ارائه کند و درعینحال باید نقش واسطه را بین مسجدِ حکیم و پیشرویی که حامل رسالت اسلام است با تودۀ مردمی که در میان آنان زندگی میکند ایفا کند؛ زیرا بسیاری از محافل مردمی رابطۀ واقعی با مساجد ندارند و بنابراین، باید حلقههای وصلی وجود داشته باشند که روشنگری کنند و کارهای امام این مسجد حکیم و پیشرو را در بخشهای مختلف انجام دهند و به مردم این امید را بازگردانند که دینشان توانایی پاسخگویی به نیازهای آنان و همراهی و همگامی با خواستههای مشروعشان و حل مشکلات آنان به بهترین روش را دارد.
محمدباقر صدر
🔸 بارقهها، ص۵٣٧.
🆔 @shahidsadr
💠 مسئلۀ اول زندگی
🔸هر مسلمان بنا به ماهیت اسلامیاش، باید مسئلۀ امت و شئون آن را مسئلۀ اول در زندگی خود قرار دهد و با تمام توان و امکانات خود، در آن نقش ایفا کند.
📚 بارقهها، ص ٣۴٢.
🆔 @shahidsadr
💠 شکوفایی اندیشۀ مهدویت در اسلام
🔸 هرچند اندیشۀ مهدویت از اسلام کهنتر و فراگیرتر است، اما شاخصههای جزئی آن که اسلام مشخص کرده، بیش از هر مکتب دیگری از لحظۀ پیدایش تاریخ دینی تا کنون، آرمانها و امیدهای پیوسته به این موضوع را برآورده ساخته و سرشارترین دستاوردها را بهبار آورده و بیشترین برانگیختگی را برای احساسات ستمدیدگان و عذابکشیدگان در طول تاریخ بههمراه داشته است.
📚 پژوهشی درباره امام مهدی علیهالسلام، ص٣٠
#امام_مهدی علیهالسلام
🆔 @shahidsadr
💠 عدالت اسلامی در قضاوت
🔻 به مناسبت هفتۀ قوۀ قضائیه
🔸 در تاريخ تجربۀ اسلامى، رئيس حكومت اسلامى، امام على عليهالسلام در برابر قاضى، در كنار شهروندى كه از او به قاضى شكايت كرده و قاضى هر دو را براى داورى ميان آنها فراخوانده است، مىايستد.
🔹 پيش از اين نيز در زمان خلافت عمر شهروندی يهودى كه در حكومت اسلامى مىزيست شكايتى تسليم خليفه كرد و عمر، آن يهودى و پسرعموى پيامبر صلىاللهعليهوآله را با هم در جلسه دادگاه احضار كرد و وقتى سخن هر دو را شنيد، در چهرۀ امام نوعى آزردگى مشاهده كرد و گمان كرد كه امام از اينكه در جلسۀ داورى در كنار يک يهودى قرار گرفته، آزرده شده است. ولى امام به عمر گفت: «من آزرده شدم؛ زيرا تو بين من و او مساوات را رعايت نكردى؛ مرا با كُنيه خطاب كردى و او را نه».
🔸 اينچنين حكومت اسلامى برترين نمونۀ برابرى ميان حاكمان و زيردستان در قضاوت و عدالت و همچنين الگوى حقيقى و آرامش روحى تمامى مستضعفان زمين را در زندگى خصوصى حاكمان عينيت بخشيده است؛ زيرا حاكمان مانند هر شهروند معمولى ديگرى زندگى مىكردهاند و با كاخهاى آسمانخراش و اتومبيلهاى آخرين مدل و سفرههاى رنگين و اثاثيۀ تجملى و جواهرات و زيورآلات، امتيازى بر آنها نداشتهاند.
📚 اسلام راهبر زندگی، ص٢٠٧
🆔 @shahidsadr
💠 مصیر علوم انسانی به صدر رسید
🔻نقد و بررسی افکار و اندیشههای استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر در شبکه ۴ سیما
🔸 برنامه تلویزیونی مصیر که بررسی اندیشه متفکران انقلاب اسلامی را موضوع گفتوگوهای علمی و شخصیتمحور خود قرار داده، از این هفته به اندیشه و سیرۀ استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر میپردازد.
🔹 این برنامه با همکاری پژوهشگاه تخصصی شهید صدر و گروه اجتماعی شبکه چهار سیما تهیه شده و پس از چهل سال برای نخستین بار در سیمای جمهوری اسلامی و در چند قسمت به نقد و بررسی تخصصی آرا و اندیشههای این اندیشمند بزرگ جهان اسلام خواهد پرداخت.
🔸 این مجموعهبرنامه با حضور شخصیتهایی چون آیتالله دکتر احمد مبلغی، دکتر محسن اسماعیلی، دکتر محمدجواد توکلی، دکتر احسان خاندوزی، دکتر هدایت جلیلی، حجتالاسلام سعید بهمنی، حجتالاسلام عباسعلی شاملی به موضوعاتی مانند نظریهپردازی قرآنبنیان، ساختار قانونگذاری در نظام اسلامی، فلسفه تاریخ و تحول فرهنگی، اقتصاد اسلامی و نوآوریهای روشی و مبنایی علامه صدر در علوم انسانی پرداخته است.
نخستین قسمت از این مجموعهبرنامۀ تلویزیونی مصیر از روز یکشنبه هشتم تیرماه ساعت۲۱ و تکرار آن روز بعد ساعت ۲ بامداد و ۱۲ ظهر پخش خواهد شد. مصیر هفت هفته با همین موضوع ادامه دارد.
🆔 @shahidsadr