eitaa logo
شهید سید محمدباقر صدر
4.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
66 ویدیو
5 فایل
💠 پژوهشگاه تخصصی شهید صدر مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر 💻سایت: www.mbsadr.ir 📱اينستاگرام: https://instagram.com/_u/shahidsadr?r=sun1 🔹تلگرام: t.me/shahidsadr ☎️ شماره تماس: +982537846080 ارتباط با ادمین: @P_r_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
💠ضرورت تفسیر قرآن به‌شیوۀ تفسیر موضوعی 🔸قرآن محکم‌ترین و معتبرترین سند ماندگار اسلام است. برای دست یافتن به آموزه‌های قرآن راه شناخته شده تفسیر ترتیبی است که سوره‌ها و آیات قرآن را براساس چینش کنونی مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد و در صدها تفسیر از آغاز تاکنون دنبال شده است. با این حال همگان اذعان دارند که به‌رغم مزایایی، این روش برای ترسیم نظرگاه‌های نهایی قرآن فاقد کارآیی است. تنها شیو‌ه‌ای که می‌تواند این نیاز را تأمین کند، تفسیر موضوعی است... ✔️ تفسیر موضوعی از چند جهت ضرورت داشته است: ۱- محدودیت و ناتوانی تفسیر ترتیبی در ارائۀ نگرش جامع قرآن؛ ۲- منوط بودن پاسخگویی قرآن به تمام پرسشها به تفسیر موضوعی؛ ۳ ـ ابهام‌زدایی از چهرۀ برخی از آیات در سایۀ تفسیر موضوعی. 🔹عموم صاحب‌نظران برای تفسیر موضوعی دو شیوه قائل شده‌اند. براساس شیوۀ نخست مفسر بدون توجه به پیش‌فرض‌ها و ملاحظۀ پرسش‌ها و مباحث روزآمد به‌سراغ قرآن آمده و به استخراج و دسته‌بندی آیات می‌پردازد و براساس شیوۀ دوم او پرسش‌ها را براساس رویکرد‌های نوپیدا در عرصه‌های مختلف دانش بشری از بیرون قرآن برگرفته و آن را به قرآن عرضه کرده و نظر قرآن را دربارۀ آن موضع جویا می‌شود. به نظر می‌رسد که برای نخستین بار این دو شیوه توسط محمد باقر صدر مطرح شده و به‌عنوان مبنای پذیرفته شده در آثار سایر صاحب‌نظران راه یافته است. 🔸محمد باقر صدر مطالعات و پژوهش‌های موضوعی در قرآن را به دو شیوه قابل‌تحقق دانسته است؛ شیوۀ نخست چنین است: مفسر یک موضوع را از متن خارج برگرفته و به سراغ قرآن می‌رود تا موضع و نظرگاه قرآن را دربارۀ آن موضوع کشف نماید. در این صورت مفسر نظر خود را بر یکی از موضوعات عقایدی، اجتماعی یا هستی‌شناسانه معطوف می‌سازد، آنگاه دستاورد‌های اندیشۀ بشری دربارۀ مشکلات آن موضوع و راه‌حل‌های آن و پرسش‌ها و چالش‌هایی را گرد‌آوری می‌کند که مقارنۀ تاریخی می‌دهد سپس به‌سراغ نص و متن قرآن می‌رود و با متن به گفت‌وگو می‌پردازد، در این فرض مفسر می‌پرسد و قرآن پاسخ می‌دهد، و هدف مفسر آن است که نگاه قرآن دربارۀ آن موضوع را استخراج کند. صدر معتقد است که به این شیوه «شیوۀ توحیدی و تطبیقی» نیز می‌توان نام نهاد، زیرا مفسر می‌کوشد میان تجربۀ بشری و قرآن وحدت و هماهنگی ایجاد کند؛ نه به این معنا که قصد داشته باشد تا تجربه بشری را بر قرآن تحمیل نماید. 📖 شهید سید محمدباقر صدر در کتاب سنت‌های تاریخی در قرآن کریم معرفی و تبیین تفسیر موضوعی پرداخته است. 📌برگرفته از مقاله «مبانی کلامی تفسیر موضوعی»، نوشتۀ علی نصیری. 🆔 @shahidsadr
📆 ١٧مهر١٣۵٢(١١رمضان) ◀️ اجتماع حمایت از فلسطین به دعوت حضرت‌ آیت‌الله خویی درصحن حرم امیرالمومنین علیه السلام 🔸از سمت چپ تصویر: سيد جمال الدين خوئي و آیات عظام سيد أبوالقاسم خوئی، سیدنصرالله مستنبط، شهیدصدر، سیدعلی سیستانی، محمد تقي جواهري 🆔 @shahidsadr
📢 بزرگ‌ترین خطری که اسلام را تهدید می‌کند استاد شهید آیت‌الله سید محمد باقر صدر: ای مسلمانان! ما بیش از همیشه و به‌خصوص در این شرایط سخت ـ که با بزرگ‌ترین خطری که اسلام را تهدید می‌کند، یعنی تهاجم صهیونیست‌های غدّار، مواجه هستیم ـ نیاز داریم که در برابر خداوند متعال برای نجات سرزمین مغصوبمان و بازگرداندن فلسطین به وطن اسلامی، احساس مسئولیت کنیم و در این راستا ، عزم و اراده، اخلاص و تصمیم برای یک تلاش مجدّانه ، دوری از مظاهر پراکندگی و تفرقه و سخنان غیر مسئولانه و سپس توکل به خدا و یاری طلبیدن از او، از مهم‌ترین عوامل پیروزی است. 🔸 بارقه‌ها، ص٣۴٩. 🆔 @shahidsadr
✅ في رحاب القرآن (٤) 🔹 آیة الله الشهید السید محمدباقر الصدر: «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» [الرعد: ١١]. «وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً» [الجن: ١٦]. «وَ تِلْكَ الْقُرى‏ أَهْلَكْناهُمْ لَمَّا ظَلَمُوا وَ جَعَلْنا لِمَهْلِكِهِمْ مَوْعِداً» [الكهف: ٥٩]. انظروا كيف أنّ السنن التاريخية لا تجري من فوق رأس الإنسان بل تجري من تحت يد الإنسان، فإنّ اللَّه لا يغيّر ما بقوم حتى‏ يغيّروا ما بأنفسهم وأن لو استقاموا على‏ الطريقة لأسقيناهم ماءً غدقاً. إذن هناك مواقف إيجابية للإنسان تمثّل حريته واختياره وتصميمه، وهذه المواقف تستتبع ضمن علاقات السنن التاريخية، تستتبع جزاءاتها المناسبة، تستتبع معلولاتها المناسبة. إذن فاختيار الإنسان له موضعه الرئيسي في التصوّر القرآني لسنن التاريخ‏. 🔸المدرسة القرآنية، ص ٧٥. 🆔 @shahidsadr
✅ در محضر قرآن (۴) 🔹 آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر: «همانا خداوند سرنوشت هیچ گروهی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آن‌ها در خودشان دگرگونی پدید آورند» [رعد: ١١]. «و اگر بر این راه، استواری ‌کنند، ما آبی فراوان به آن‌ها می‌نوشانیم» [جن: ۱۶]. «و ما آن شهرها را وقتی ستم روا داشتند، نابود کردیم و برای نابود ساختن آن موعدی مقرر نمودیم» [كهف: ۵۹]. بنگرید و ببینید که سنت‌های تاریخ نه از بالای سر انسان‌ها، بلکه از زیر دستان آن‌ها جریان می‌یابد؛ چراکه خداوند وضعیت هیچ گروهی را دگرگون نمی‌کند، مگر آنکه خودشان تغییرات لازم را در خود ایجاد نمایند و اگر آنان در راه حق استوار باشند، ‌آب فراوان نصیب آن‌ها خواهد شد. بنابراین، انسان مواضعی ایجابی و اثباتی دارد که آزادی، اختیار و تصمیم‌گیری او را نشان می‌دهد. این مواضع در چارچوب روابط سنت‌های تاریخی، ‌پیامدهای مناسب خود را دارند و نتایج درخوری را به بار می‌آورند. بنابراین در بینش قرآنی درباره سنت‌های تاریخ، اختیار انسان جایگاهی اساسی دارد. 🔸سنت‌های تاریخی در قرآن کریم، ص ۸۵. 🆔 @shahidsadr
💠 جشن پیروزی روزه‌داری نیز که در سرشت خود، عبادت فردی محض است، به عید فطر پیوند خورده است تا این عید جنبه اجتماعی این عبادت را تأمین کند. در عید فطر، روزه‌داران در کنار یک‌دیگر، پیروزی بر شهوات و تمایلاتشان را جشن می‌گیرند. 🌸عید سعید فطر مبارک🌸 🆔 @shahidsadr
📅 الوهابیة تکفّر المسلمین و تبيح دماءهم ◾️بمناسبة ذکری الجریمة النکراء التي ارتکبتها الوهابية وهدمت قبور أئمة البقیع تنشر قناة الشهید الصدر مقطعاً من حديث الدکتور التیجاني مع السید الشهید أثناء زیارته للنجف الأشرف: قال الدكتور: «إنّ علماء السعوديّة يقولون: إنّ التمسّح بالقبور ودعوة الصالحين والتبرّك بهم شركٌ بالله، فما هو رأيكم؟»، فأجاب السيّد الصدر (رحمه الله): «إذا كان التمسّح بالقبور ودعوة أصحابها بنيّة أنّهم يضرّون وينفعون، فهذا شركٌ لا شكّ فيه. وإنّما المسلمون موحّدون ويعلمون أنّ الله وحده هو الضارّ والنافع، وإنّما يدعون الأولياء والأئمّة (علیهم السلام) ليكونوا وسيلتهم إليه سبحانه وهذا ليس بشرك، والمسلمون سنّة وشيعة متّفقون على ذلك من زمن الرسول إلى هذا اليوم، عدا الوهابيّة وهم علماء السعودية الذين ذكرت والذين خالفوا إجماع المسلمين بمذهبهم الجديد الذي ظهر في هذا القرن، وقد فتنوا المسلمين بهذا الاعتقاد وكفّروهم وأباحوا دماءهم، فهم يضربون الشيوخ من حجّاج بيت الله الحرام لمجرّد قول أحدهم: (السلام عليك يا رسول الله)، ولا يتركون أحداً يتمسّح على ضريحه الطاهر، وقد كان لهم مع علمائنا مناظرات، ولكنّهم أصرّوا على العناد واستكبروا استكباراً». 🔺 السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق ج‏٢، ص٣٨٤. 🆔 @shahidsadr
🗓 وهابی‌ها مسلمانان را تکفیر می‌کنند و خونشان را مباح می‌شمارند ⬛️ به مناسبت هشتم شوال، سالروز جنایت وحشیانه تخریب قبور ائمه بقیع علیهم‌السلام توسط وهابیت، کانال شهید سید محمدباقر صدر بخشی از گفتگوی دکتر تیجانی با شهید صدر را که در خلال سفر وی به نجف اشرف صورت گرفت منتشر می‌کند: ▫️ دکتر تیجانی: «علمای سعودی می‌گویند: دست کشیدن بر قبور و طلب حاجت از صالحان و تبرک جستن از ایشان، شرک به خداوند است. نظر شما چیست؟» ▪️ شهید صدر: «اگر دست کشیدن بر قبور و طلب حاجت از صاحبان آن‌ها با این نیت باشد که خود آنها ضرر و نفع می‌رسانند، این قطعاً شرک است وشکی در این نیست. اما مسلمانان یکتاپرست هستند و می‌دانند که فقط خداوند یکتاست که ضرر و سود می‌رساند و اولیا و ائمه علیهم‌السلام را به عنوان واسطه نزد خداوند سبحان، مورد خطاب قرار می‌دهند و چنین چیزی شرک نیست. مسلمانان اعم از سنی و شیعه از زمان رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله تا امروز بر این مطلب اتفاق نظر دارند، به جز وهابیون که - همان‌طورکه گفتی – علمای سعودی هستند. اینها کسانی هستند که با این مکتب جدیدشان که در این قرن ظهور یافته، با اجماع مسلمانان مخالفت ورزیده و با این اعتقاد مسلمانان را آزار دادند و آنان را کافر خواندند و خونشان را مباح دانستند. ایشان حتی حجاج سالمند بیت الله الحرام را تنها به‌خاطر این‌ سخن: "السلام علیک یا رسول الله" کتک می‌زنند، و به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهند دست بر ضریح شریف آن حضرت بکشد. اینان با علمای ما مناظراتی داشته‌اند، اما با این وجود بر عناد خویش پای‌فشاری کرده و استکبار ورزیدند». 🔺ر.ک: السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق ج‏ ۲، ص ۳۸۴، به نقل از ثم اهتدیت. 🆔 @shahidsadr
📚 ♦️«شرح صدر» به بازار کتاب آمد 🔹جامع‌ترین زندگی‌نامه استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر با ترجمۀ اسماء خواجه‌زاده به زبان فارسی منتشر شد. 🔸«شرح‌صدر» ترجمه «شهید الاُمة و شاهدُها» اثر شیخ محمدرضا نعمانی است. او تنها کسی بود که در دوران حصر، در خانه شهیدصدر ماند و این فرصت استثنایی سبب شد روایت‌هایی ویژه را از یکی از مهم‌ترین دوره‌های زندگانی آن شهید والامقام ثبت و ضبط کند. 🔹شیخ محمدرضا نعمانی وقتی در دوران حصر از شهیدصدر می‌خواهد که شرح‌حال خود را بنویسد، شهید پاسخ می‌دهد: «خون من سرگذشت مرا شرح خواهد کرد. من جز خدمت به اسلام چیز دیگری نمی‌خواهم و امروز اسلام به خون من بیشتر از شرح‌حالم نیاز دارد؛ اما تو که سال‌ها با من زندگی کردی و در این ابتلائات حضور داشتی و در مراحل مختلف مبارزه بودی، اگر خدا خواست و زنده ماندی چیزهایی که دیدی و شنیدی را بنویس». 🔸این کتاب در هشت فصل و با استفاده از متن ده‌ها نامه و پیام شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر، به شرح زندگی او پرداخته است. 📌 برای خرید آنلاین این کتاب با ٢٠ درصد تخفیف ویژه تا پایان خردادماه اینجا را کلیک کنید. 🆔 @shahidsadr
💠شهیدصدر درباره امام خمینی چه گفت؟ 🔻یادداشتی به مناسبت سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره) 🔹آنچه از شهید صدر درباره امام خمینی(ره) معروف شده،‌ جمله‌ای است که از اولین روزهای پیروزی انقلاب از شاگردان شهیدصدر در ایران نقل شد و شهرت یافت: «ذوبوا فی الامام الخمینی کما ذاب هو فی الاسلام». اما این همه آنچه شهیدصدر درباره امام خمینی گفته،‌ نیست. در نامه‌ها و نوشته‌های شهید صدر تعابیر گوناگونی درباره انقلاب اسلامی ایران و به‌طور ویژه امام خمینی(ره) وجود دارد که بیانگر مفاهیم ارزشمندی در تاریخ انقلاب اسلامی است. 🔸شهید صدر پس از ورود امام خمینی به ایران در ١۶ بهمن ١٣۵٧ پیام تبریکی به ایشان صادر کرده و در بخشی از آن چنین می‌گوید: حضرت آیة الله العظمى الإمام المجاهد الخمینى دام‌ظله این نامه را به حضرت‏عالى در یکى از حساس‏‌ترین لحظات تاریخ اسلام مى‏‌نویسم تا بدین وسیله اعتماد و مباهات بى‏‌نهایت خود را به پیروزى‏‌هاى بزرگ ملت مسلمان ایران اظهار کنم؛ پیروزى‏‌هاى پى‏‌درپى و چشمگیرى که با رهبرى خردمندانه آن حضرت صورت گرفت و برنامه نجات‏‌بخش اسلامى را به‌جاى دو تمدن و ایدئولوژى متقابل شرق و غرب به بشریت عرضه داشت؛ پیروزى شکوهمندى که با همت بلند ملت مسلمان ایران به رهبرى حکیمانه آن حضرت تحقق پیدا کرد و این سرزمین اسلامى را از لوث شبح طاغوت زمان پاک کرد و شرافت و کرامت جریحه‏‌دارشدۀ ملت مسلمان ایران را از نو احیاء و زنده کرد… در این هنگام که با امید و دعاى فراوان از درگاه الهى چشم‌به‌راه مراحل بعدى پیروزى این نهضت عظیم اسلامى هستیم، همۀ وجود و امکانات خود را در خدمت آن وجود بزرگ و نهضت مقدس اسلامى مى‏‌گذاریم و از خداوند متعال خواستاریم که بر عمر و عزت آن حضرت بیفزاید و آرزوهاى دیرینه و بزرگ ما را در سایۀ مرجعیت و رهبرى آن حضرت محقّق بفرماید، ان‌شاءالله. 🔹شهید صدر در کتاب اسلام راهبر زندگی که آن را از اساس برای جمهوری اسلامی ایران نوشته‌، به تحلیلی جامع از نقش انقلاب ایران در تاریخ معاصر اسلام و نیز رهبری امام خمینی پرداخته است. افزون‌براین در خاطرات و گفته‌های شفاهی که از شهید صدر نقل شده است، تعابیر بسیار بلندی درباره انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی نقل شده است. یکی از معروف‌ترین این تعابیر که چند تن از شاگردان شهید صدر در مجالس مختلف از او شنیده‌اند، این عبارت مشهور است: «اگر امام خمینی به من دستور دهد که به روستایی در ایران بروم و در آن فعالیت کنم، ذره‌ای درنگ نمی‌کنم». 🔸در پایان به یک عبارت از گفت‌وگوی شهید صدر با سید حسن شبّر بسنده می‌کنیم: «امام خمینی حفظه‌الله هیبت استعمار جهانی را درهم‌ شکسته است و پس از انقلاب امام، دیگر کشورهایی که خود را ابرقدرت می‌دانستند، ابرقدرت نخواهند ماند. پس از این، ابرقدرت حکومتی است که اسلام به‌پا خواهد کرد و ایران هستۀ اولیۀ این حکومت را شکل می‌دهد». 📌برای دیدن متن کامل یادداشت و بیانات شهید صدر درباره امام خمینی(ره) اینجا را کلیک کنید‌. 🆔 @shahidsadr
امام خمینی هیبت استعمار را در هم شکست 🔹 آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر: «امام خمینی حفظه‌الله هیبت استعمار جهانی را درهم‌ شکسته است و پس از انقلاب امام، دیگر کشورهایی که خود را ابرقدرت می‌دانستند، ابرقدرت نخواهند ماند. پس از این، ابرقدرت حکومتی است که اسلام به‌پا خواهد کرد و ایران هستۀ اولیۀ این حکومت را شکل می‌دهد». 🔹 محمد باقر الصدر؛ السيرة و المسيرة في حقائق و وثائق، ج‏۴، ص١١٣ 🔸 صفحه اینستاگرام شهید صدر: 🆔 @shahidsadr
💠 گزیده‌ای از پیام شهید صدر به ملت ایران و تقدیر از رشادت‌های آنان در آستانۀ پیروزی انقلاب اسلامی ایران 🔻انتشار به مناسب سالروز قیام ١۵خرداد 🔸ازآنجاکه ما در نجف اشرف با تمام وجودمان با ملت مسلمان ايران زندگی می‌کنيم و در دردها و آرزوهايش خود را شريک می‌دانيم، ايمان داريم که اين ملت بزرگ اثبات کرده که همواره ملتی سرافراز و شجاع بوده و خواهد بود و می‌تواند در راه قضيه‌ای که به آن ايمان دارد و هدف و کرامتش را در آن می‌بیند فداکاری و مقاومت کند. 🔹اگر به مسير اين ملت جهادی در بازه‌ای از اين قرن توجه کنيم، می‌بینيم که اين ملت در طول اين مدت همواره با شجاعت و ايمان، در راه حفظ کرامت خود و محقق ساختن آرمان‌های نيک و اهداف عالی‌اش، وارد نبردهای دليرانه متعددی شده است؛ از ماجرای «تنباکو» که در آن، اين ملت عظيم حصاری را شکست که حاکمان و رهبران آنها يعنی استعمارگران کافر می‌خواستند بر کل وجود اين ملت بکشند، تا جريان «مشروطه» که در آن فرزندان شريف و آزادۀ اين کشور عظيم درحالی‌که جهان اسلام غرق در گونه‌های اسف‌باری از استبداد بود، در برابر انواع زورگويی و استبداد مقاومت کردند، تا اقدامات امروز اين ملت مبارز که در طی آن قربانی‌های بسياری داده و می‌دهند و با وجود اين روزبه‌روز بر ايمان و ايستادگی‌شان افزوده می‌شود و روحيۀ جهادی‌شان قوت می‌گيرد. 📚 حوزه و بایسته‌ها، ص۲۵۷-۲۵۸ 🆔 @shahidsadr
. 💠 ایمان به مهدی علیه‌السلام سرچشمه انگیزه جاودان این ایمان [به مهدی] فقط سرچشمه دل‌داری و تسلای خاطر نیست؛ بلکه منبع دهش و نیرو نیز هست. منبع عطا و دهش است، زیرا ایمان به مهدی، یعنی باور به انکار و رد ظلم و ستم درحالی‌که بر همه دنیا حکم‌فرما باشد. و منبع انگیزه جاودان است، زیرا بارقه‌ای است که در وجود انسان با ناامیدی مبارزه می‌کند و هرقدر هم مشکلات انبوه و ستم فراگیر شود، امید شعله‌ور در سینه او را زنده نگاه می‌دارد. پژوهشی دربارۀ امام مهدی علیه‌السلام، ص۲۵. علیه‌السلام 🆔 @shahidsadr
💠 رهایی از بت‌های اجتماعی 🔸 اسلام یگانه نجات‌بخش بزرگ انسان‌ها از انواع ظلم و ستم و نظام طبقاتی و خودکامگیِ زشت است و می‌تواند انسان را از حکومت بت‌های اجتماعی که زاییده خودپرستی در جوامع بشری است رها کند. 📚 بارقه‌ها، ص۲۹۴ 🌐 ما را در اینستاگرام دنبال کنید 🆔 @shahidsadr
⚠️ هشتاد درصد! 🔷 وقتی گرايش‌ها از مصلحت عمومی به مصلحت شخصی تغيير جهت پيدا می‌كند، هركس كه در فضايی آكنده از اين گرايش زندگی می‌كند، مجبور می‌شود كه فقط به خودش و دفاع از خودش و حفظ خودش فكر كند و اين‌چنين می‌شود كه هشتاد درصد از توان و امكاناتمان را در درگيری‌های داخلی و درون‌گروهی هزينه می‌كنيم؛ درحالی‌كه اگر به اخلاق انسان عامل متخلق بوديم و به ديگر سخن، اخلاق فداكردن مصلحت شخصی برای مصلحت عمومی در وجودمان بود، می‌توانستيم اين هشتاد درصدی را كه در درگيری‌های داخلی صرف می‌شود، در راه خدا به‌كار بيندازيم؛ برای حمايت از كل مجموعه و برای تثبيت و تقويت و رشد كل اين مجموعه، به‌كار بگيريم. با اين كار خودمان هم بهره می‌برديم، اگر عقلمان را به‌كار می‌انداختيم، می‌ديديم- حتی براساس معيارهای دنيايی و زودگذر- بیشتر بهره می‌بردیم. 📚 بارقه‌ها، ص۴۹۳ 🌐 ما را در اینستاگرام دنبال کنید 🆔 @shahidsadr
💠 پس کجا درس خوانده‌اید 🔻 برشی از کتاب شرح صدر ... کنار درِ اتاق ایستاد و آن‌قدر تعجب کرده بود که حتی یادش رفت سلام کند: - تو را به خدا قسم، آیا شما محمدباقر صدر هستید؟ شهید صدر با لبخند گفت: «بله، بفرمایید. خوش آمدید». _ باورکردنی نیست! برای بار دوم و سوم سؤالش را تکرار کرد و شهید صدر همان جواب را داد. هنوز مطمئن نشده بود و دقیق‌تر پرسید: «آیا شما همان صدری هستید که «اقتصادنا» و «فلسفتنا» را نوشته؟» شهید صدر گفت: «بله. بفرمایید». دکتر فنجری گفت: «جناب شیخ! کتاب‌های شما در عمق و دقت علمی و محتوای فکری بسیار برجسته است و شگفتی من و تعداد زیادی از دوستانم را که اساتید دانشگاه هستند برانگیخته است. یکی از آنها اندیشمند فرانسوی روژه گارودی است که او نیز مشتاق زیارت شماست. می‌خواستم بدانم که شما کجا و در کدام‌یک از دانشگاه‌های دنیا درس خوانده‌اید؟» شهید صدر گفت: «من در هیچ‌یک از دانشگاه‌های موردنظر شما درس نخوانده‌ام؛ نه در عراق و نه جای دیگر. بلکه من اساساً در طول زندگی‌ام به‌جز دو بار از عراق خارج نشدم؛ یک بار برای ادای مراسم حج به خانه خدا رفتم و بار دیگر برای دیدار برخی از اقوام به لبنان سفر کردم». ـ پس کجا درس خوانده‌اید؟ شهید صدر: در مساجد. اینجا در نجف، طلاب و علما در مساجد درس می‌خوانند. دکتر فنجری که از این پاسخ شهید صدر شگفت‌زده شده بود گفت: «به خدا سوگند مساجد نجف، از همۀ دانشگاه‌های اروپا برتر است». پ.ن: دکتر شوقی فنجری مشاور اقتصادی انورسادات، رئیس‌جمهور مصر، بود و در چند دانشگاه جهان اقتصاد تدریس می‌کرد. 📚 شرح صدر، ص۶٩ 🛒 برای خرید کتاب شرح صدر با ٢٠درصد تخفیف تا پایان خرداد به فروشگاه مجازی پژوهشگاه شهید صدر مراجعه کنید. 🆔 @shahidsadr
💠 مهدویت باوری فطری مهدی علیه‌السلام فقط تجسم باوری اسلامی با ماهیتی دینی نیست، بلکه عنوانی است برای آرمانی که انسان‌ها با ادیان و مذاهب گوناگون به آن چشم دوخته‌اند. مهدی علیه‌السلام شکل‌یافتۀ الهامی فطری است که مردم به‌رغم اختلاف باورها و چگونگی ارتباطشان با غیب، از طریق آن به این دریافت رسیده‌اند که انسانیت روزی موعود روی زمین دارد که در آن، رسالت‌های آسمانی با مفاهیم عالی و هدف نهایی‌شان تحقق می‌یابند و مسیر طاقت‌فرسای انسان در طول تاریخ پس از رنجی دراز به آرامش و ثبات می‌رسد. علیه‌السلام 📚 پژوهشی درباره امام مهدی علیه‌السلام، ص٢٩ 🆔 @shahidsadr