⚖️جلوهای از عدالت اسلامی
❇️يکی از لشکرهای اسلامی، منطقهای را محاصره کرد، اما نتوانست آن را فتح کند. مدتی محاصره را ادامه داد تا اينکه آذوقه و غذايشان تمام شد. فرماندۀ لشکر پس از اين مشکل، با اهل منطقه بهشرط اينکه نيازهايش را تأمين کنند و سپس لشکر از آنجا برود، صلــح کرد.
❇️فرماندۀ لشکر پس از آنکه برای تأمين آذوقه وارد شهر شد، دستور اشغال نظامی داد و مردم را غافلگير کرد. مردم منطقه هيئتی تشکيل دادند و نزد خليفه «عمربنعبدالعزيز» فرستادند. هئيت اعزامی به خليفه گفت: لشکر تو منطقه ما را پس از اينکه با هم صلح کرديم، اشــغال کرد. عمربنعبدالعزيز کار آنها را به يکی از فقها سپرد و گفت برويد و هر دو نزد قاضی دعوايتان را طرح کنيد.
❇️قاضی از هيئت اعزامی میخواهد که شاهدانی برای وجود عقد صلح بیاورند. اين فقيه عادل پس از آنکه ثابت میشود عقد صلح با همه شرايط لازم، اتفاق افتاده، حکم میکند که بايد به اين عقد وفا کرد و بايد لشکر فاتــح از منطقه بیرون برود و غرامت هرچه را در منطقه از بین برده، پرداخت کند و آن منطقه را به اهلش بسپارد.
📚 کتاب بارقهها، صفحه ۲۵۱
🆔 @shahidsadr
🇮🇷استقلال در سایهی نظام اسلامی
🔰گردن نهادن امت، به نظام اسلامی - که به اعتقاد و تاریخ او پیوند خورده است - بهجای تبعیت از نظامها و مکاتب اجتماعی دیگر، میتواند در نبردی که امت از لحظه یورش لشکر نظامی و فکری کافران استعمارگر به جهان اسلام، وارد آن شده است، نقش بسیار مؤثری ایفا کند؛
زیرا پذیرش نظام اسلامی، امت را از تبعیت فکری مکاتب همان استعمارگران میرهاند و شخصیت اعتقادی خاص و وجود متمایز مسلمانان را تثبیت کرده، همه اندیشهها و افکاری را که استعمارگران کافر برای جلوگیری از جنبشهای آزادیبخش در جهان اسلام، نشر و ترویج کردهاند، از بین میبرد.
📚کتاب بارقهها، صفحه ۱۱۵
🆔 @shahidsadr
🟨انگیزه مهمتر از نتیجه
🟡ازآنجاکه پرورش نیت دگرگرا در افراد برای اسلام مهم است، همواره ارزش کار را بر اساس انگیزههای انجام آن ارزیابی میکند، نه نتیجه کار. بنابراین ارزش کار در اسلام به نتایج و دستاوردها و سودی نیست که از آن کار به انجامدهندۀ آن یا به انسانها میرسد؛ بلکه ارزش کار در اسلام به انگیزههای آن و میزان خلوص، دگرگرایی و از خودگذشتگیای وابسته است که در آن انگیزهها وجود دارد.
🟡در اسلام، کار وقتی شریف و نیکو شمرده میشود که با انگیزههای فراشخصی و در راه خدا و بندگانش انجام شود. به هر میزانی که این انگیزهها از خود شخص فراتر رود و بیشتر در راه خدا و بندگان او قرار بگیرد، تعالی و ارزش آن کار هم بیشتر خواهد بود.
📚کتاب انسان و عبادت، صفحه۵۳
🆔 @shahidsadr
❇️مفهوم گستردهی فقر در اسلام
🔰 اسلام برای فقر مفهومی مطلق و معنایی ثابت در همه اوضاع و احوال در نظر نگرفته است؛ مثلاً نگفته است : فقر یعنی ناتوانی در تأمین ساده [و حداقلی] نیازهای اساسی؛ بلکه همانطور که در احادیث آمده است، اسلام فقر را بهمعنای قرار نداشتن [فرد] در سطح معیشت [عمومی] مردم شمرده است؛ بنابراین، هر اندازه که سطح معیشت [در جامعه] بالا برود، مضمون واقعی فقر نیز گسترش مییابد.
🔰این انعطاف در مفهوم فقر، به اندیشه توازن اجتماعی وابسته است؛ زیرا اگر اسلام بهجای این مفهوم، به فقر مفهومی ثابت و مطلق میبخشید - که عبارت است از ناتوانی از تأمین ساده نیازهای اصلی - و مسئولیت زکات و اموالی از ایندست را درمان این مفهوم ثابت از فقر میدانست، هرگز نمیتوانست با استفاده از زکات برای ایجاد توازن اجتماعی در سطح معیشت، اقدام کند و بیشک شکاف میان سطح [معیشت] خانوادههای مستحق زکات و مانند آن با سطح عمومی معیشت توانگران که همواره در حال رشد و پیشروی است، بیشتر و بیشتر میشد.
📚 کتاب بارقهها، صفحه ۱۷۶
🆔 @shahidsadr