🌻🌻روز سرآمد تاریخ بشر
📚کتاب امامان اهل بیت علیهمالسلام، صفحه ۱۰۱
🆔 @shahidsadr
🌻🌻روز سرآمد تاریخ بشر
این روز (عید مبعث) با رخدادهایی که دربر داشت، روز سرآمد تاریخ بشر است؛ زیرا در این روز بشر توانست به اوجی برسد که دهها هزار رسالت و نبوت زمینۀ آن را برای انسان فراهم آورده بود. انسان در این روز ﴿قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى﴾ (تا آنجا بالا رفت که فاصلهاش با حق بهقدرِ طول دو انتهاى كمان يا نزديکتر) (نجم، آیه۹) شد و این در شخص پیامبرمان حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله نمود یافت.
اگر از نظر دستاوردها به این روز بنگریم نیز همینطور است. میتوانیم تصور کنیم که چه مقدار شگرفی از طاعات و عبادات و چه انبوه سرشاری از کردار متعالی، به تمامی معنای تعالی اخلاقی، از پس این روز و به یُمن این روز به تحقق رسید.
میتوانید درهمشکستن تاجوتختها و به زیر آمدن گردنکشان و سرآمدن روزگاران سرکشی و ستمی را که همگی به برکت این روز محقق شد تصور کنید.
نیز میتوانید همۀ ازخودگذشتگیهای شگفت و دلیریهای جانبازانه در راه برپایی دادگری در زمین را که بهخاطر این روز انجام شد، پیش چشم آورید.
پس چه بر اساس رویدادها و چه بر اساس برآیندها این روز را ارزیابی کنیم، در هر حال این روز روز سرآمد تاریخ انسانیت است. این روز، روز «نبوت خاتم» است.
📚کتاب امامان اهل بیت علیهمالسلام، ص ١٠۱
🆔 @shahidsadr
💠ویژگی خودسازی در اسلام
💠 وقتی من عمر خودم را از عمر دینم جدا میکنم، آرام میشوم و شتابان پی نتیجه نمیدوم؛ زیرا خودش بهاندازه خواهد آمد و خدا هم از من برای پیروزی حساب نخواهد کشید، بلکه «صدق» مرا محاسبه میکند که او خود، در کتابش فرموده است: ﴿لِيَجْزِيَ اللهُ الصّادِقينَ بِصِدْقِهِم﴾ (تا خداوند صادقان را بهخاطر صدقشان پاداش دهد) و ﴿وَ مَا النّصْرُ إِلّا مِنْ عِنْدِ اللهِ﴾ (و پيروزى تنها از جانب خداوند تواناى حكيم است).
📚 کتاب بارقهها، صفحه ٢۵٠
🆔 @shahidsadr
💠 ویژگی خودسازی در اسلام
💠 گاهی انسان خیال میکند پس از آنکه مقداری از دین را بهدست آورد دیگر به مرتبهای رسیده است که میتواند بیحرکت بماند و نیازی نیست برای بهبود و اصلاح عبادت خود، افزودن بر دریافتهایش از قرآن و سنت پیامبر صلیاللهعلیهوآله، مناجات با پروردگار در دل تاریکی شب، و توبه و استغفار تلاش و مجاهده کند؛ آنگاه رسالت دینی برای او به فرایندی تبدیل میشود که آن نشاط شوقانگیز در آن نیست؛ نشاطی که فقط از سرچشمه سجود در جان جوشیدن میگیرد.
💠 من احساس میکنم که تفاوت ظریف میان اسلام بهعنوان رسالتی دینی با دیگر نظامها دقیقاً در همین نقطه است؛ چه اینکه مهمترین ویژگی اسلام، خودسازی بیپایان آن است؛ خودسازیای که فرد و گروه را کنترل میکند و همواره آن دو را به کتاب خدا عرضه میدارد؛ خودسازیای که عمر فرد را از عمر اسلام جدا میکند. وقتی من عمر خودم را از عمر دینم جدا میکنم، آرام میشوم و شتابان پی نتیجه نمیدوم؛ زیرا خودش بهاندازه خواهد آمد و خدا هم از من برای پیروزی حساب نخواهد کشید، بلکه «صدق» مرا محاسبه میکند که او خود، در کتابش فرموده است: ﴿لِيَجْزِيَ اللهُ الصّادِقينَ بِصِدْقِهِم﴾ (تا خداوند صادقان را بهخاطر صدقشان پاداش دهد) و ﴿وَ مَا النّصْرُ إِلّا مِنْ عِنْدِ اللهِ﴾ (و پيروزى تنها از جانب خداوند تواناى حكيم است).
📚 کتاب بارقهها، صفحه ٢۵٠
🆔 @shahidsadr
🔰 روزهای تکمیل بنیان امت
🔰 اگر روز مبعث روز ولادت انديشهاى آسمانى است كه در دين بزرگ اسلام ظهور يافته، پس اين ايام مبارک ولادت [معصومين عليهم السلام] روزهايى است كه رهبران فرخنده دين را به آن عطا و بدينوسيله بنيان اساسى وجود امت را تكميل كرده است و از پى آن، انديشه با رهبرى پيوند خورده و در نتيجه، امتى بهوجود آمده كه «بهترين امتى است كه براى مردم پديدار شده است» [آلعمران:١١٠].
🔰 بدين ترتيب احساس مىكنيم با تمام وجود به اين مناسبتهاى مبارک تعلق داريم و وابستگى ما به آنها وابستگىای حياتى است؛ زيرا اين ايام، مناسبتهاى مربوط به وجود بزرگتر ما بهعنوان امتی زنده و پوياست؛ امتى كه علَم اسلام و مشعل توحيد را بهدست داريم و بر روى زمين از پيام آسمان دفاع مىكنيم.
📚 کتاب بارقهها، صفحه ۲۱۸
🆔 @shahidsadr
🔰روزهای تکمیل بنیان امت
🔰عزيزان، هر امتى در نتيجه بههمپيوستن دو عامل بهوجود مىآيد: انديشۀ سازنده و رهبرى حكيمانه. به هر اندازه كه انديشه، ظرفيت سازندگى داشته باشد و رهبرى، روح آن انديشه را مجسم كند، امت رشد مىكند و استوار مىشود. و هرقدر انديشۀ دينى از وسعت در افق و انسانيت در مفاهيم بهرهمند باشد و هر اندازه در رهبرى وسعت قلب و واقعگرايى در عمل وجود داشته باشد، امت گسترش مىيابد و ابعاد آن مشخص مىگردد.
🔰بنابراين، انديشۀ دينى و رهبرى، بنيان اساسى وجود امت و تعيين ابعاد مكانى و زمانى آن است.
🔰ما برای وجودمان هر دو جنبۀ فکری و رهبرانۀ اين بنيان اساسى را داريم؛ انديشۀ دينى [ما] همانا اسلام است كه هستۀ معنوى و نظرى امت را ايجاد كرد و عناصر فكرى امت را به او بخشيد. عامل رهبرى نيز در قهرمانان دين، كسانى چون حسين عليهالسلام و ديگر شاگردان رهبر اعظم، رسول خدا صلىاللهعليهوآله نمايان مىشود؛ كسانى كه بنيان بشرى امت را تأسيس، راهش را معين و آن انديشه را مجسم كردند و پشتوانهاى از آرمان و ايثار را برايش فراهم نمودند.
🔰حال كه امت با ولادت انديشۀ رسالتمند و رهبرى متولد مىشود كه آن انديشه را به ظهور مىرساند؛ پس طبيعى است كه امت اسلامى روزى مانند اين روز مبارک را جشن بگيرد؛ زیرا ولادت حسين و پدر حسين عليهماالسلام بهنوعى بهمعناى ولادت خود امت است.
🔰اگر روز مبعث روز ولادت انديشهاى آسمانى است كه در دين بزرگ اسلام ظهور يافته، پس اين ايام مبارک ولادت [معصومين عليهم السلام] روزهايى است كه رهبران فرخنده دين را به آن عطا و بدينوسيله بنيان اساسى وجود امت را تكميل كرده است و از پى آن، انديشه با رهبرى پيوند خورده و در نتيجه، امتى بهوجود آمده كه «بهترين امتى است كه براى مردم پديدار شده است» [آلعمران:١١٠].
🔰بدين ترتيب احساس مىكنيم با تمام وجود به اين مناسبتهاى مبارک تعلق داريم و وابستگى ما به آنها وابستگىای حياتى است؛ زيرا اين ايام، مناسبتهاى مربوط به وجود بزرگتر ما بهعنوان امتی زنده و پوياست؛ امتى كه علَم اسلام و مشعل توحيد را بهدست داريم و بر روى زمين از پيام آسمان دفاع مىكنيم.
🔰 بنابراين، بزرگداشت حسين عليهالسلام در روز ولادت يا شهادت يا در ايام حماسۀ بزرگ زندگى او، براى ما تنها يادآورى گذشتهای باشكوه نيست، بلكه اين مناسبتها بيانگر جزئى از بنيان اساسى وجود يك امت است؛ ازاينرو وقتى امت اسلام در مناسبتهاى مربوط به امام حسين و امام على عليهماالسلام و ديگر مناسبتهاى اسلامى، به برپايى آيينهاى اسلامى مىپردازد، در واقع وجود خودش را بهعنوان امت تحكيم مىكند و توجهش را به عناصر اساسى اين وجود بيشتر مىنمايد.
📚 کتاب بارقهها، صفحه ۲۱۸
🆔 @shahidsadr
🌻🌻 حیاتی به گسترۀ هستی
🌻حسین علیهالسلام کسی است که همۀ قداستهای انسانیت را در یگانگی معجزهآسای خود خلاصه کرد. حیاتی در روح بیهمتای او موج میزد که زندگی میساخت؛ ازاینرو بر او گران آمد که این حیات را تنها برای خود بخواهد، پس آن را به عقیدهها بخشید و به نسلها ارزانی داشت. این چنین زندگی حسین علیهالسلام در هستی گستره یافت و از زندگی محدود یک انسان به زندگی گرانمایه و جاوید الگوی والای اسلام تبدیل شد و همچون وجدانی نیکخواه در دل نسلهای آگاه بنیآدم ادامه یافت.
📚 کتاب امامان اهلبیت، صفحه ۵۵٧
🆔 @shahidsadr
🌻🌻 درمانی از دعا برای مشکلات امت
🌻این امام والا، با بلاغت بی همتا و توانمندی بر شیوه های تعبیر عربی و برخورداری از ذهنیتی ربانی و سرشار از دلانگیزترین و ظریفترین معانی برای تصویر پیوند آدمی با پروردگارش و اشتیاقش به آفریدگار خویش و وابستگی اش به مبدأ و معاد خود - توانست به ارزشهای اخلاقی و حقوق و تکالیفی که از این میان برون میآید، پیکره بخشد و توانست با چنین موهبتهایی که به ایشان داده شده بود، از میان دعا فضایی روحانی در جامعۀ اسلامی بپراکند و در آنجا که توفان فریبندگیها بر انسان مسلمان میوزد، او را برجا سازد و آنجا که زمین او را سوی خود میکشاند، پیوند او را به پروردگارش محکم سازد.
🌻 امام بر آن ارزش های روحانی که در انسان بالیده بود، پا فشرد تا او در دورۀ توانگری و ثروت نیز از آنها پاسداری کند؛ چنانکه وقتی سنگ گرسنگی بر شکم می بست، پاسداری کرده بود.
📚 کتاب امامان اهلبیت، صفحه ۵۷۳
🆔 @shahidsadr
🌻🌻 درمانی از دعا برای مشکلات امت
🌻برای امام زینالعابدین علیهالسلام چنین مقدر شده بود که پس از شهادت پدر ارجمندش مسئولیتهای رهبرانه و روحانی خود را به عهده گیرد . ایشان در نیمۀ دوم از سدۀ نخست بِدین کار پرداخت . این مرحله از حساسترین مراحل زندگی امت در آن برهه بود؛ زیرا این مرحله، موج اول فتوحات را در پی داشت. این موج با تأثیر روحانی و شور نظامی و عقیدتی خود گستره یافت و عرش قیصریان و کسراییان را به لرزه انداخت و ملت های گوناگون و سرزمین های گسترده ای را به دعوت جدید خود پیوند داد . این چنین مسلمانان در گذر نیم قرن فرماندۀ بخش اعظم جهان متمدن در آن روزگار شدند.
🌻گرچه این فرماندهی از مسلمانان، ابرقدرتی در سطح جهان از سویۀ سیاسی و نظامی ساخت، اما آنان را در معرض دو خطر بزرگ بیرون از حوزۀ سیاسی و نظامی قرار داد .
🌻[یکی از خطرها] از موج رفاهی ناشی شد که بهدنبال گستردگی شگفت سرزمینی، جامعۀ اسلامی را درنوردید؛ زیرا موج های رفاه، هر جامعه ای را در معرض خطر قرار می دهد و سبب می شود این جامعه با خوشیهای دنیا همراه شود و در آراستگیهای این دنیای کرانمند زیادهروی کند و فهم فروزانش از ارزش های اخلاقی و پیوندهای روحی با خداوند و روز قیامت خاموشی گیرد و از اهداف بزرگی جدا شود که این پیوندها پیش روی آدمی می نهد. این پیشامدی بود که در عمل رخ داد. نگاهی گذرا به کتاب «اغانی» ابوالفرج اصفهانی کافی است تا این وضعیت آشکار شود.
🌻امام علیبنحسین علیهالسلام این خطر را احساس کرد و آغاز به درمانش نمود. ایشان از دعا بنیانی برای این درمان نهاد. «صحیفۀ سجادیه» - که در دسترس شماست، برایند این درمان بود.
🌻این امام والا، با بلاغت بی همتا و توانمندی بر شیوه های تعبیر عربی و برخورداری از ذهنیتی ربانی و سرشار از دلانگیزترین و ظریفترین معانی برای تصویر پیوند آدمی با پروردگارش و اشتیاقش به آفریدگار خویش و وابستگی اش به مبدأ و معاد خود - توانست به ارزشهای اخلاقی و حقوق و تکالیفی که از این میان برون میآید، پیکره بخشد و توانست با چنین موهبتهایی که به ایشان داده شده بود، از میان دعا فضایی روحانی در جامعۀ اسلامی بپراکند و در آنجا که توفان فریبندگیها بر انسان مسلمان میوزد، او را برجا سازد و آنجا که زمین او را سوی خود میکشاند، پیوند او را به پروردگارش محکم سازد.
🌻 امام بر آن ارزش های روحانی که در انسان بالیده بود، پا فشرد تا او در دورۀ توانگری و ثروت نیز از آنها پاسداری کند؛ چنانکه وقتی سنگ گرسنگی بر شکم می بست، پاسداری کرده بود.
📚 کتاب امامان اهلبیت، صفحه ۵۷۳
🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 صدای صدر
🌻محبت دلهایمان برای کیست؟
ولای قلبهای ما از آن کیست؟
محبت این قلبهایی که در سینه داریم برای کیست؟ آن عشقی که حاکم، محور و مرکز دلهای ماست، چیست؟ خدای سبحان دو ولا را در یک دل جمع نمیکند، دو عشق محوری را در یک قلب جا نمیدهد؛ یا حب خدا یا حب دنیا. در یک دل، حب خدا و حب دنیا در کنار هم قرار نمیگیرند. قلبهایمان را امتحان کنیم. بهسراغ قلبمان برویم و امتحانش کنیم، آیا به عشق خدای سبحان زنده است یا با حب دنیا زندگی میکند؟ اگر با عشق خدا زندگی میکند، سعی کنیم این عشق را عمیقتر و استوارتر کنیم و اگر - پناه بر خدا - با حب دنیا زندگی میکند، تلاش کنیم که از این بیماری فاجعهبار و مرض کشنده نجات پیدا کنیم.
🔺 بخشی از سخنرانی شهید صدر در رجب 1399 ه.ق
📚 متن کامل این سخنرانی در کتاب بارقهها منتشر شده است.
🆔 @shahidsadr
🌻 حضور موعود
🌻 مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشریف برای ما اندیشهای که ولادتش را انتظار کشیم یا پیشبینیای نیست که به تحقق مصداقش چشم بدوزیم؛ بلکه واقعیتی است پابرجا که منتظریم تا فعالیتش را آغاز کند؛ انسانی است معین که با گوشت و خونش میان ما زیست میکند و او را میبینیم و او نیز ما را میبیند و با آروزها و دردهای ما بهسر میبرد و در اندوه و شادی ما مشارکت میورزد و شاهد همۀ عذابهای دردکشیدگان و رنجهای رنجدیدگان و ستمهای ستمگران بر روی زمین است.
🌻 داغ همۀ اینها از نزدیک یا دور بر دل او مینشیند و شوقمندانه در انتظار لحظهای است که مجال یابد تا دستش را بهسوی هر ستمدیده و حرمانکشیده و رنجبرده واگشاید و ریشۀ ستمگران را براندازد.
📚کتاب پژوهشی درباره امام مهدی، صفحه ۳۱
🆔 @shahidsadr
🌻🌻ایمان به مهدی علیهالسلام یعنی باور به نپذیرفتن و پس زدن ستم، حتی درحالیکه بر همۀ دنیا حکمفرما باشد.
📚کتاب پژوهشی درباره امام مهدی علیهالسلام، صفحه ۳۰
🆔 @shahidsadr
🌻🌻ایمان به مهدی علیهالسلام یعنی باور به نپذیرفتن و پس زدن ستم، حتی درحالیکه بر همۀ دنیا حکمفرما باشد.
#استوری
📚کتاب پژوهشی درباره امام مهدی علیهالسلام، صفحه ۳۰
🆔 @shahidsadr
💠 اندیشۀ صدر
🔻 در چهلودومین سالگرد شهادت شهیدصدر بهصورت وبینار برگزار میشود:
سلسلهنشستهای علمی «اندیشۀ صدر»
شهید صدر در جایگاه فقیه نظریهپرداز علوم انسانی، دیدگاههای گوناگونی را در شاخههای گوناگون علوم انسانی بیان کرده که هرکدام بهنوعی جریانساز حرکتهای فکری و علمی گستردهای در جهان اسلام شده است. بازخوانی و ترویج این اندیشهها، عمق و دامنۀ علوم انسانی و اجتماعی اسلامی را در میان دانشگاهیان، بهویژه جوانان و دانشجویان گسترش خواهد داد.
🔻 نخستین نشست از جلسات اندیشۀ صدر برگزار میشود:
🔷 شخصیت شناسی شهید صدر
🔹 حجتالاسلاموالمسلمین محمدرضا زائری
🔸 چهارشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۱، ساعت: ۱۸:٠۰
📺 پخش زنده از صفحۀ رسمی اینستاگرام پژوهشگاه شهید صدر
🆔@shahidsadr
💠 اندیشه صدر
🔻 در چهلودومین سالگرد شهادت شهیدصدر بهصورت وبینار برگزار میشود:
سلسلهنشستهای علمی «اندیشۀ صدر»
🔻 دومین نشست از سلسلهجلسات اندیشۀ صدر:
🔷 نظریه «عاملیت» در اندیشه سیاسی شهیدصدر
🔹 دکتر مسعود پورفرد، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 پنجشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۱، ساعت: ۱۸:۰۰
📺 پخش زنده از صفحۀ رسمی اینستاگرام پژوهشگاه شهید صدر
🆔 @shahidsadr
💠حیات شایسته، عطیهی اسلام به انسان
💠اسلام فقط تنظیم رفتار ظاهری افراد نیست، بلکه اسلام رسالتی است که قبل از هر چیز هدفش سازندگی انسان و بخشیدن حیات شایسته به او است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَجِيبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آوردهايد! دعوت خدا و پيامبر را اجابت كنيد؛ هنگامى كه شما را به سوى چيزى مىخوانند كه شما را حيات مىبخشد و بدانيد خداوند ميان انسان و قلب او حايل مىشود، و همه شما [در قيامت] نزد او گردآورى مىشويد.» (انفال، آیه ۲۴)
💠اسلام میخواهد به انسان حیات ببخشد، نه فقط رفتار [درست]، و رسالتی که چنین ماهیتی دارد نمیتواند درونمایه و محتوای داخلی انسان را رها کرده و فقط به جلوههای رفتاری ظاهری او نظر داشته باشد.
📚کتاب پژوهشهای قرآنی، صفحه ۳۵۶
🆔 @shahidsadr
💠 اندیشه صدر
🔻 در چهلودومین سالگرد شهادت شهیدصدر بهصورت وبینار برگزار میشود:
سلسلهنشستهای علمی «اندیشۀ صدر»
🔻 دومین نشست از سلسلهجلسات اندیشۀ صدر:
🔷 مکتب اقتصاد اسلامی شهید صدر و چالشهای اقتصاد جهانی
🔹 دکتر عادل پیغامی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع)
🔸 چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱، ساعت: ۱۸:۰۰
📺 پخش زنده از صفحۀ رسمی اینستاگرام پژوهشگاه شهید صدر
🆔 @shahidsadr
شهید سید محمدباقر صدر
💠 اندیشۀ صدر 🔻 در چهلودومین سالگرد شهادت شهیدصدر بهصورت وبینار برگزار میشود: سلسلهنشستهای عل
📝📝📝📝
📎حجتالاسلام والمسلمین زائری در اولین نشست اندیشه صدر
🔺مهمترین ویژگی شهید صدر ارائه چارچوبی منسجم از دستگاه فکری اسلام است
📎حتی اگر شهید صدر در حوزه علمیه تحصیل نکرده بود از نوادر روزگار ما بود؛ بی شک در فضای حوزه علمیه و چارچوب حوزههای علمیه، شخصیت شهید سید محمد باقر صدر استثنایی و بسیار ویژه است؛ از سویی ایشان فرزند خاندانی با سابقه نهصد سال فقاهت است؛ از سوی دیگر شرایط شخصی یتیم شدن در کودکی، فقر، خود اتکایی در تحصیل و رشد عجیب درسی که نمیشود برای آن مثالی پیدا کرد.
📎از نشانههای نبوغ بسیار زیاد شهید محمدباقر صدر را اجتهاد در دوازده سالگی است. باور کردنی نیست که آثار ایشان برای ایام کودکی است؛ وی در سن ۲۲ سالگی درس خارج دارد؛ جایی که بزرگان در آن حوزه علمیه تدریس میکردند.
📎 در غیاب ائمه معصوم علما باید جلوهای از حضور ایشان باشند؛ غالب علما از جهت سلوک فردی و اخلاقی سعی کردهاند شبیه اهل بیت (ع) باشند؛ هرچند فاصله زیاد است اما در آن پیروی و توسل، مردم آن جلوهها را دیدهاند.
📎جلوهای از نمایندگی اهل بیت به وسیله علما، تفکر نظاممند در شناخت دین است. زندگی نماینده ائمه اطهار (ع) باید مجموعهای منسجم در تمام ابعاد زندگی باشد؛ ارتباطات و رسانههای جدید، شناختی جدید را به ارمغان آورده است و سئوالات متعددی در برابر اسلام قرار گرفته است.
📎مطالب قدیمی مشکلی را از مخاطب جدید حل نمیکند؛ اجتهاد به معنای سنتی که احکام دین را از منابع اصیل استخراج کند و تنها احکام نماز و روزه را بگوید، پاسخگوی بشر امروز نیست؛ اینجا به اجتهادی نیاز داریم که کلیت علم و دین را بفهمد و بتواند پاسخ بدهد.
📎 اجتهاد به معنای سنتی در بعضی موارد نوعی تقلید است. برخی از اساتید فعلی، آرای علمای قدیم را در سینه دارند و آنها را بازگو میکنند؛ این کار بسیار ارزشمند است اما اجتهاد برای زمان فعلی نیست؛ گاهی اوقات به دلیل محیط اجتماعی جرأت نوآوری نداشتهایم، در نتیجه خیلی از اشکالات و ایرادات در حوزه علمیه به وجود آمده است و به این خاطر نمیتواند مشکلی حل کند.
📎استاد سید ابوالحسن اصفهانی فرمودند اجتهاد «منطق پیغمبر فهمی» است؛ مجتهد کسی است که به اندازه توان خود تشخیص دهد پیامبر (ص) درباره موضوع فعلی چه تصمیمی میگرفت؛ اگر پیامبر اکرم (ص) با این سئوال مواجه میشد چه میکرد؛ در نتیجه اینجا پیام امام، پیامبر و خدا است پیام فقه، اصول و تفسیر نیست.
📎اجتهاد جلوهای از رفتار است که شناخت همگن، منسجم و منضبط با یک دستگاه فکری روشن از دین را ارائه میکند. نخست اینکه عالم باید خود این دستگاه فکری را دریافت کند و دوم اینکه آن را منتقل کند؛ چنین مواردی زیاد نبوده است و اگر هم بوده، امکان عرضه خود را پیدا نکرده است؛ البته عمر کوتاه شهید محمدباقر صدر نیز باعث شد که فرصت تبیین اندیشه خود را پیدا نکند.
📎مهمترین ویژگی شهید صدر پیدا کردن چارچوبی منسجم از دستگاه فکری اسلام است. شهید محمدباقر صدر توانست پیام دین را برای انسان امروز بیان کند؛ این مهمترین جنبه شهید صدر است و دریغ و افسوس از اینکه جنایت وحشتناک صدام فرصت نداد که این شخصیت بینظیر بتواند این دستگاه فکری را بیشتر تبیین کند.
📎 شهادت خواست شهید صدر بود. شهید صدر میتوانست با سفر به کشورهای اروپایی خود را از مهلکه نجات دهد، اما ایستادگی و شهادت را برگزید و جهان معاصر ما از ایشان محروم شد؛ هرچند آثار ایشان به صورت منسجم در اختیار همگان قرار دارد.
📎 برای ترویج اندیشه شهید صدر، ابتدا باید شخصیت خود شهید صدر را به درستی تبیین کرد؛ حتی مخاطبان نخبه و متخصص با شخصیت شهید صدر آشنا نیستند؛ کتابهایی مانند «نا» و آثار عمومیتر درباره ایشان، باید ترویج و خوانده شود؛ به شکلهای دیگری مانند برگزاری همین نشستهای علمی نیز لازم است که فعالیتهایی برای شناخت شخصیت شهید صدر صورت گیرد.
📎 آثار امام موسی صدر مکمل آثار شهید محمدباقر صدر هستند. این دو در کنار هم چشمانداز روشنتری را ارائه میکند؛ اول اینکه امام موسی صدر ارتباط بینالملل بیشتری داشت؛ دوم اینکه شهید محمدباقر صدر تجربیات اجتماعی، علمی و فرهنگی محدود به جامعه شیعه و حوزه نجف داشت اما امام موسیصدر با عمر طولانیتر و فعالیتهای بیشتر توانست آن اندیشهها و افکار را با شرایط روز تطبیق کند؛ تلفیقی از امام موسی صدر با شهید محمدباقر صدر بسیار سودمند خواهد بود.
#اندیشه_صدر
#مرور_نشست
🆔 @shahidsadr