🟡 عمه آمنه
🔺بچهها در مدرسۀ غیردولتی «تعلیمات اسلامی»، که زیر نظر عمه آمنه بود، درس میخواندند. از او شعر یاد میگرفتند و با او گرم میگرفتند. از همه بیشتر، صبا که جایش هم کنار عمهجان بود. آمنه بوی بابا را داشت، مثل او حرف میزد، زیاد کتاب میخواند.
🔺دیده بودند خیلی وقتها عمه با بابا درس و بحث دارند و عمه سؤالهایش را از بابا میپرسد. داستانها و شعرهایش را هم دوست داشتند و میخواندند. آمنه از وقتی فهمید اقبال آدمها به داستان و شعر بیشتر است، حرفهایش را با زبان ادبیات گفت. قلم خوبی هم داشت. در نوجوانی، به ذوق خودش مجلهای دهصفحهای درست کرد با نام جامعه که هرچه دربارۀ آدابورسوم و پوشش و فرهنگ اقوام مختلف میخواند در آن مینوشت. بعدها هم در مجلۀ الاضواء نوشت، با نام مستعار «بنتالهدی».
📚کتاب نا، صفحه ۳۶
🆔 @shahidsadr
هدایت شده از علیرضا پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌🏻 پیشنهاد امام خمینی برای مطالعه آثار یک نابغه!
🔻تنها شخصیتی که امام برای او «سه روز عزای عمومی» اعلام کرد
➕سخن ۵۰سال قبل ایشان دربارۀ چرایی ناکارآمدی تبلیغات دینی به شیوۀ اعتقادی سنتی و روش صحیح تبلیغ( ویژه کسانی که میخواهند به #جهاد_تبیین بپردازند)
👈🏻 مشاهده آثار: mbsadr.ir/shop/farsibook
#نابغه_ناشناخته_قرن
@shahidsadr
@Panahian_ir
🔷🔹 پناهی برای همه
🔺 اهالی خراسان ترور فضلبنسهل را کاری از سوی مأمون تفسیر کردند و ازاینرو انبوهی از مردم بهپا خاستند و بر درِ کاخ مأمون در انتظار ایستادند تا او بیرون بیاید و خشم خود را بر سرش خالی کنند و از او انتقام بگیرند. مأمون از در پشتی خارج شد و به خانۀ امام ـ که در همسایگی وی بود ـ رفت و به ایشان پناه بُرد. آن گاه امام بیرون آمد و انبوه مردم را به یک فرمان پراکنده کرد.
🔺 این یعنی در همان سرزمینی که مأمون در آن حکومت میکرد و درواقع در همان شهری که حکومت را به مأمون داده بود و با نیرو و سپاه او را یاری میکرد، در همان سرزمین، پشتوانۀ مردمی و اجتماعی امام به چنین حدی رسیده بود؛ بگذریم از پشتوانۀ علمی و فکری و پیشوایی علمی و فکری ایشان که نمونههای بسیاری از آن سراغ دارید….
📚 کتاب امامان اهلبیت علیهمالسلام، صفحه ۶١٨
🆔 @shahidsadr
🔰 انسان طراز اسلام
🔺از نظر اسلام ، حق انسان در آزادی از سلطۀ دیگران و حق او در اینکه با دیگران در یک سطح باشد ، محصولِ صاحباختیاری انسان نسبت به خود و حق او در اینکه هرگونه که بخواهد در زندگی رفتار کند ، نیست؛ آنگونه که معنای اثباتی آزادی در نگرش تمدن غربی اقتضا داشت.
🔺 بلکه اسلام آزادی و رهایی از همۀ بتها و قیدوبندهای ساختگی را با عبودیت خالصه برای خدا پیوند میدهد؛ زیرا از نظر اسلام انسان قبل از هرچیزی عبد خداوند است. انسان با این عنوان که عبد خداوند است نمیتواند سیطرۀ دیگری را بر خود تأیید کند یا هرگونه رابطۀ بتگونه را با هر رنگ و شکلی برتابد؛ بلکه انسان طراز اسلام ، خود را در عرصۀ عبودیت خالصانه برای خدا ، به طور یکسان در کنار تمامی مجموعه هستی قرار میدهد .
📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ۳۵۲
🆔 @shahidsadr
💠 روش قرآن برای رهایی انسان
🔅 اسلام همزمان با آزادسازی انسان از بندگی زمین و لذتهای فانی آن، او را به آسمان و بهشت و آرمان های آسمانی و رضوان الهی پیوند میدهد؛ زیرا از نظر اسلام ، توحید پشتوانۀ انسان در آزادی درونی از همۀ بندگیهاست ؛ چنانکه پشتوانۀ آزادی او در عرصههای دیگر نیز است.
📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ۳۵۸
🆔 @shahidsadr
💠 روش قرآن برای رهایی انسان
🔅﴿ زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنينَ وَ الْقَناطيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الْأَنْعامِ وَ الْحَرْثِ ذلِكَ مَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ * قُلْ أَ أُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ مِنْ ذلِكُمْ لِلَّذينَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها وَ أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصيرٌ بِالْعِبادِ﴾ (دوستىِ خواستنیها[ى گوناگون] از زنان و پسران و اموال فراوان از زر و سيم و اسبهاى نشاندار و دام ها و كشتزار براى مردم آراسته شده ، [ليكن] اين، مايۀ تمتّع زندگى دنياست ، و فرجام نيكو نزد خداست . بگو : آيا شما را به بهتر از اينها خبر دهم؟ براى كسانى كه تقوا پيشه كرده اند ، نزد پروردگارشان باغ هايى است كه از زير [درختان] آنها نهرها روان است ؛ در آن جاودانه بمانند ، و همسرانى پاكيزه و [نيز] خشنودى خدا [را دارند] ، و خداوند به بندگان بيناست) . (آلعمران: ١۴-١۵)
🔅این همان صحنۀ نبرد آزادیبخش در عرصۀ درونی انسان است که درعینحال پایۀ اول و اصلی آزادسازی انسان از نظر اسلام است و بدون آن هر آزادیای پوچ و خدعه و نیرنگ و در نتیجه، اسارت و قید و بند خواهد بود.
🔅در پرتو این آیات قرآن کریم ما میتوانیم روشی را که قرآن از آن برای رهایی انسان از بند شهوات و بندگی لذت ها استفاده میکند دریابیم و آن، روش عامی است که اسلام همواره از آن برای تربیت انسان در همۀ زمینهها استفاده میکند؛ یعنی روش توحید. توضیح اینکه: اسلام همزمان با آزادسازی انسان از بندگی زمین و لذتهای فانی آن، او را به آسمان و بهشت و آرمان های آسمانی و رضوان الهی پیوند میدهد؛ زیرا از نظر اسلام ، توحید پشتوانۀ انسان در آزادی درونی از همۀ بندگیهاست ؛ چنانکه پشتوانۀ آزادی او در عرصههای دیگر نیز است .
📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ۳۵۸
🆔 @shahidsadr
💠 موفق در جذب جوانان
🔺یکی از شاگردان ایرانی سابق محمدباقر بهتازگی به نجف آمده بود و، بهخاطر آمدنش، مهمانی گرفت و استاد و چند نفر از شاگردانش را به خانه دعوت کرد. پس از ناهار، باب سؤال دربارۀ دکتر شریعتی و سایر علما را باز کرد. دوست داشت از او بیشتر بداند. مهمان با شور، درحالیکه عصبانی شده بود، از او میگفت و اشکال میکرد.
🔺محمدباقر آهسته میان حرفش آمد: «با آرامش بحث کنیم. نیازی به اینهمه هیجان نیست.» او آرام شد و از دکتر مثالهایی آورد. اما حرف محمدباقر این بود: «قدرت بیان دکتر شریعتی عالی است. بهخاطر ارتباطش با مردم و بهخصوص جوانها، آنها را درک میکند و واقعیت جامعه را خوب میفهمد. زبان خوشی هم دارد و واژگان مدرن را بهجا استفاده میکند....»
🔺بعد از رفتن مهمانها، سید محمد حیدری از محمدباقر دربارۀ درک دکتر از اسلام پرسید. محمدباقر تأملی کرد و گفت: «با او باید بحث علمی و منطقی کرد. این روزها با ابزارهای دوران علامه مجلسی نمیشود حرف زد.» معتقد بود او مرد فهمیدهای است ولی اشکالات اساسی هم دارد.
📚کتاب نا، صفحه ١٧٠
🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شهید صدر ایجاد مکتب کرده است...
🎥 بخشی از سخنرانی شهید دکتر مصطفی چمران در بزرگداشت شهید محمدباقر صدر
🔺 خطبههای پیش از نمازجمعه تهران
🔺۵ اردیبهشت ۱۳۵۹
🆔 @shahidsadr
💠آزادی درونی و جامعۀ آزاد
🔺 از نظر اسلام آزادی یا سازندگی درونی انسان ، سنگ بنای برپایی جامعۀ آزاد و سعادتمند است؛ بنابراین تا وقتی انسان هنوز مالک ارادۀ خویش نیست و بر عرصۀ درونیاش حاکمیت ندارد و نتوانسته است با تصمیم گیری سنجیده در مرزبندی رفتار خود ، انسانیت پاک خود را حفظ کند ، نمیتواند در عرصۀ اجتماعی به طور حقیقی آزاد باشد و در مقابل وسوسهها مقاومت کند و با بیباکی و شایستگی به نبرد آزادیبخش خارجی اقدام نماید:
🔺﴿إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ﴾ (در حقيقت ، خدا حال قومى را تغيير نمىدهد تا آنان حال خود را تغيير دهند) . (رعد: ١١)
🔺 ﴿وَ إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنا مُتْرَفيها فَفَسَقُوا فيها فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْميراً﴾ (و چون بخواهيم شهرى را هلاک كنيم ، خوش گذرانانش را امر کنیم و آنان راه انحراف و [فساد] را در پیش گیرند ، و در نتيجه عذاب بر آن [شهر] لازم گردد ، پس آن را [يكسره] زيروزبر كنيم). (اسرا: ١۶)
📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ۳۵۸
🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧صدای صدر
🌱قلبی که از سخن گفتن با شما خسته نمیشود...
🌱 ۲۵ ذیالقعده سال ۱۳۵۵ قمری کسی در کاظمین زاده شد که رنج ملتها را درک میکرد و مسائل انسانها را میشناخت. کسی که صدا و اندیشهاش در تاریخ زندگانی انسانهای آزاده ماندگار شد و رسید به امروز و به ما که رسالتی برای ادامه دادن آرمانهای والای او داریم.
🌱صوت بخشی از پیام شهید صدر به شاگردانشان، انتشار به مناسبت ۲۵ ذیالقعده سالروز #ولادت شهید سید محمدباقر صدر
✅صفحات رسمی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر را دنبال و با انتشار این پست به علاقهمندان ایشان معرفی کنید.
🆔 @Shahidsadr
💠 بیتالله الحرام، نماد وحدت و اصالت امت اسلامی
🔺 بُعد اجتماعی عبادت وقتی به اوج خود میرسد که عبادت در صحنۀ اجتماع نشانههایی را مطرح میکند که نماد معنوی ایجاد وحدت میان امت است و باعث میشود افراد امت احساس اصالت و تمایز داشته باشند. برای نمونه، قبله یا بیتاللّه الحرام نشانهای است که دین در عبادت نماز، آن را مطرح کرد.
🔺این نماد، تنها بُعد دینی ندارد؛ بلکه بهعنوان نماد وحدت و اصالت امّت، از بُعد اجتماعی نیز برخوردار است؛ ازاینرو، مسلمانان هنگامی که برای آنها قبله جدیدی تعیین شد، با فتنه و بلوای کسانی روبهرو شدند که قرآن آنها را کمخردان مینامد. این بلوای کمخردان در برابر تغییر قبله از آن رو بود که آنان مفهوم اجتماعی این تشریع را دریافته بودند و میدانستند که قبله یکی از نمادهایی است که به امت اسلامی شخصیت میبخشد و آن را امتِ میانه قرار میدهد.
📚کتاب انسان و عبادت، صفحه ۶۹
🆔 @shahidsadr
❤️ این طور دوستت دارم...
❤️ پنجشنبه، سیزدهم ذیحجه، در طبقۀ دوم خانۀ سید صفیالدین، رو به دریای مدیترانه، آقا موسی خطبۀ عقد خواهرش و محمدباقر صدر را خواند، با مهریۀ یک جلد قرآن مجید و پانصد درهم نقره مطابق سنّت. فاطمه همانطور که چشمش به قرآن بود و سورۀ فتح را میخواند، بار اول که داداشآموسی خطبه خواند، «بله» را گفت و به پسرعمو محرم شد.
❤️ صبح روز بعد، محمدباقر النگوی طلای نگینداری را که با دستمزد چاپ کتابهایش خریده بود به او هدیه داد و، درحالیکه باهم در بالکنی مشرف به دشت کیفون صبحانه میخوردند، به فاطمه گفت:
❤️ دخترعمو، گمان نکن اول بار است با تو آشنا میشوم. از وقتی سید موسی از شما به من گفت، در دلم جا گرفتی و روحم با تو آشنا شد. او به من از برتری عقلت و بلندی همتت و بزرگی درونت و شفافیت روحت گفت. و اینطور دوستت دارم. بهخاطر پاکیای که برازندۀ تو است و شوقت به رضای خدا و علاقه و ارادتت به کسانی که دوستشان داری.
📚کتاب نا، صفحه ۷۶
🆔 @shahidsadr
🔅 اسلام را به میدانهای زندگی بیاورید...
🔺 اسلام را به میدانهای زندگی بیاورید تا انسان را از بردگیهای اجتماعی برهاند و بگوید: «بندۀ دیگران مباش که خدا تو را آزاد آفریده است» (نهجالبلاغه، نامه ۳۱)
🔺و قانون مساوات و برادری را میان همۀ شهروندان اعلام کند و درباره مردم اینچنین بگوید : «[مردمان] دو دستهاند یا برادران تواند در دین یا همنوع تواند در آفرینش» (نهجالبلاغه، نامه ۵۳)
🔺و بر سر ظلم و ستم فریاد برآورد که: «به خدا قسم داد ستمديده را از ستمكار مىگيرم، و افسار ستمكار را مىكشم تا به آبشخور حق وارد سازم، گرچه حق برای او ناخوشایند باشد» (نهجالبلاغه، خطبه ۱۲۶).
📚 کتاب بارقهها، صفحه ٣٢۶
🆔 @shahidsadr