💠 موفق در جذب جوانان
🔺یکی از شاگردان ایرانی سابق محمدباقر بهتازگی به نجف آمده بود و، بهخاطر آمدنش، مهمانی گرفت و استاد و چند نفر از شاگردانش را به خانه دعوت کرد. پس از ناهار، باب سؤال دربارۀ دکتر شریعتی و سایر علما را باز کرد. دوست داشت از او بیشتر بداند. مهمان با شور، درحالیکه عصبانی شده بود، از او میگفت و اشکال میکرد.
🔺محمدباقر آهسته میان حرفش آمد: «با آرامش بحث کنیم. نیازی به اینهمه هیجان نیست.» او آرام شد و از دکتر مثالهایی آورد. اما حرف محمدباقر این بود: «قدرت بیان دکتر شریعتی عالی است. بهخاطر ارتباطش با مردم و بهخصوص جوانها، آنها را درک میکند و واقعیت جامعه را خوب میفهمد. زبان خوشی هم دارد و واژگان مدرن را بهجا استفاده میکند....»
🔺بعد از رفتن مهمانها، سید محمد حیدری از محمدباقر دربارۀ درک دکتر از اسلام پرسید. محمدباقر تأملی کرد و گفت: «با او باید بحث علمی و منطقی کرد. این روزها با ابزارهای دوران علامه مجلسی نمیشود حرف زد.» معتقد بود او مرد فهمیدهای است ولی اشکالات اساسی هم دارد.
📚کتاب نا، صفحه ١٧٠
🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شهید صدر ایجاد مکتب کرده است...
🎥 بخشی از سخنرانی شهید دکتر مصطفی چمران در بزرگداشت شهید محمدباقر صدر
🔺 خطبههای پیش از نمازجمعه تهران
🔺۵ اردیبهشت ۱۳۵۹
🆔 @shahidsadr
💠آزادی درونی و جامعۀ آزاد
🔺 از نظر اسلام آزادی یا سازندگی درونی انسان ، سنگ بنای برپایی جامعۀ آزاد و سعادتمند است؛ بنابراین تا وقتی انسان هنوز مالک ارادۀ خویش نیست و بر عرصۀ درونیاش حاکمیت ندارد و نتوانسته است با تصمیم گیری سنجیده در مرزبندی رفتار خود ، انسانیت پاک خود را حفظ کند ، نمیتواند در عرصۀ اجتماعی به طور حقیقی آزاد باشد و در مقابل وسوسهها مقاومت کند و با بیباکی و شایستگی به نبرد آزادیبخش خارجی اقدام نماید:
🔺﴿إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ﴾ (در حقيقت ، خدا حال قومى را تغيير نمىدهد تا آنان حال خود را تغيير دهند) . (رعد: ١١)
🔺 ﴿وَ إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنا مُتْرَفيها فَفَسَقُوا فيها فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْميراً﴾ (و چون بخواهيم شهرى را هلاک كنيم ، خوش گذرانانش را امر کنیم و آنان راه انحراف و [فساد] را در پیش گیرند ، و در نتيجه عذاب بر آن [شهر] لازم گردد ، پس آن را [يكسره] زيروزبر كنيم). (اسرا: ١۶)
📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ۳۵۸
🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧صدای صدر
🌱قلبی که از سخن گفتن با شما خسته نمیشود...
🌱 ۲۵ ذیالقعده سال ۱۳۵۵ قمری کسی در کاظمین زاده شد که رنج ملتها را درک میکرد و مسائل انسانها را میشناخت. کسی که صدا و اندیشهاش در تاریخ زندگانی انسانهای آزاده ماندگار شد و رسید به امروز و به ما که رسالتی برای ادامه دادن آرمانهای والای او داریم.
🌱صوت بخشی از پیام شهید صدر به شاگردانشان، انتشار به مناسبت ۲۵ ذیالقعده سالروز #ولادت شهید سید محمدباقر صدر
✅صفحات رسمی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر را دنبال و با انتشار این پست به علاقهمندان ایشان معرفی کنید.
🆔 @Shahidsadr
💠 بیتالله الحرام، نماد وحدت و اصالت امت اسلامی
🔺 بُعد اجتماعی عبادت وقتی به اوج خود میرسد که عبادت در صحنۀ اجتماع نشانههایی را مطرح میکند که نماد معنوی ایجاد وحدت میان امت است و باعث میشود افراد امت احساس اصالت و تمایز داشته باشند. برای نمونه، قبله یا بیتاللّه الحرام نشانهای است که دین در عبادت نماز، آن را مطرح کرد.
🔺این نماد، تنها بُعد دینی ندارد؛ بلکه بهعنوان نماد وحدت و اصالت امّت، از بُعد اجتماعی نیز برخوردار است؛ ازاینرو، مسلمانان هنگامی که برای آنها قبله جدیدی تعیین شد، با فتنه و بلوای کسانی روبهرو شدند که قرآن آنها را کمخردان مینامد. این بلوای کمخردان در برابر تغییر قبله از آن رو بود که آنان مفهوم اجتماعی این تشریع را دریافته بودند و میدانستند که قبله یکی از نمادهایی است که به امت اسلامی شخصیت میبخشد و آن را امتِ میانه قرار میدهد.
📚کتاب انسان و عبادت، صفحه ۶۹
🆔 @shahidsadr
❤️ این طور دوستت دارم...
❤️ پنجشنبه، سیزدهم ذیحجه، در طبقۀ دوم خانۀ سید صفیالدین، رو به دریای مدیترانه، آقا موسی خطبۀ عقد خواهرش و محمدباقر صدر را خواند، با مهریۀ یک جلد قرآن مجید و پانصد درهم نقره مطابق سنّت. فاطمه همانطور که چشمش به قرآن بود و سورۀ فتح را میخواند، بار اول که داداشآموسی خطبه خواند، «بله» را گفت و به پسرعمو محرم شد.
❤️ صبح روز بعد، محمدباقر النگوی طلای نگینداری را که با دستمزد چاپ کتابهایش خریده بود به او هدیه داد و، درحالیکه باهم در بالکنی مشرف به دشت کیفون صبحانه میخوردند، به فاطمه گفت:
❤️ دخترعمو، گمان نکن اول بار است با تو آشنا میشوم. از وقتی سید موسی از شما به من گفت، در دلم جا گرفتی و روحم با تو آشنا شد. او به من از برتری عقلت و بلندی همتت و بزرگی درونت و شفافیت روحت گفت. و اینطور دوستت دارم. بهخاطر پاکیای که برازندۀ تو است و شوقت به رضای خدا و علاقه و ارادتت به کسانی که دوستشان داری.
📚کتاب نا، صفحه ۷۶
🆔 @shahidsadr
🔅 اسلام را به میدانهای زندگی بیاورید...
🔺 اسلام را به میدانهای زندگی بیاورید تا انسان را از بردگیهای اجتماعی برهاند و بگوید: «بندۀ دیگران مباش که خدا تو را آزاد آفریده است» (نهجالبلاغه، نامه ۳۱)
🔺و قانون مساوات و برادری را میان همۀ شهروندان اعلام کند و درباره مردم اینچنین بگوید : «[مردمان] دو دستهاند یا برادران تواند در دین یا همنوع تواند در آفرینش» (نهجالبلاغه، نامه ۵۳)
🔺و بر سر ظلم و ستم فریاد برآورد که: «به خدا قسم داد ستمديده را از ستمكار مىگيرم، و افسار ستمكار را مىكشم تا به آبشخور حق وارد سازم، گرچه حق برای او ناخوشایند باشد» (نهجالبلاغه، خطبه ۱۲۶).
📚 کتاب بارقهها، صفحه ٣٢۶
🆔 @shahidsadr
💠 ویژگی رهبر اسلامی
🔺 اسلام نظریهای بشری نیست تا جنبههای فکری آن از رهگذر اجرا و تمرین، روشن و معین شود و مفاهیمش از طریق تجربه تبلور یابد؛ بلکه اسلام رسالتی الهی است که احکام و مفاهیم آن معین شده و همۀ قانونهای عامی که تجربۀ اسلامی آنها را میطلبد، توسط خداوند متعال وضع شده است.
🔺 بنابراین، رهبری این تجربه اسلامی باید بر همۀ قلمرو و جزئیات رسالت احاطه داشته باشد و همۀ احکام و آموزههایش را بشناسد؛ وگرنه، ناچار میشود که از پیشینههای ذهنی و باورهایی الهام بگیرد که از قبل در فکر او رسوخ یافته است.
🔺 همین امر، سبب میشود که مسیر تجربۀ اسلامی با شکست روبهرو شود، بهویژه با توجه به این نکته که اسلام، واپسین رسالت آسمانی است که باید در طول تاریخ امتداد یابد و از مرزهای زمان و مکان و قومیت درگذرد. این مهم مانع از آن میشود که رهبری این تجربه، که پایۀ امتداد تاریخی آن بهشمار میآید، به آزمونوخطا بپردازد؛ زیرا روش آزمونوخطا در گذر زمان سبب میشود که خطاهای رهبری انبوه شوند و رخنهای پدید آورند که تجربۀ اسلامی را به فروپاشی و ویرانی تهدید میکنند.
📚 کتاب پژوهشی درباره ولایت، صفحه ۵۰
🔰 #دعوت_غدیر
🆔 @shahidsadr
⚫ امتِ مرده و تنهایی مسلمبنعقیل
🔺 شايد انسان با خودش بگويد که مسلمبنعقیل چگونه توانست، يا چگونه اين اتفاق افتاد، که آن همه نيروی انبوه را که در خدمت داشت، بر باد بدهد؟ چگونه آن نيروهای مردمی را که در خدمت داشت بر باد داد؟ چگونه يک روز نشده تکوتنها شد و پرسهزنان در کوچهها به اینسو و آنسو میرفت؟ چگونه چنين نيروهايی را بر باد داد؟ چگونه از اين نيروها در کارزار خود با عبيداللهبنزياد بهره نبرد؟
🔺درواقع، اين نيروها فقط روی کاغذ نيرو بودند. اين نيروها فقط در فهرستِ ثبتنام نيرو بودند که وقتی نامها ثبت شد، به هجده هزار يا بيست هزار يا سي هزار نفر رسيد. آنان روی کاغذ نيرو بودند؛ زيرا آن هجده هزار يا بيست هزار نفر بخشی از همين امتِ مرده و اين امتِ فروپاشيده بودند.
🔺اين فروپاشیِ عجيب ناگهانی در يک لحظه، اين فروپاشی عجيب ناگهانی در يک ساعت، آن شکست پيشينهدار را بازتاب میدهد. اين شکست در پشت خود شکستی ديگر داشت: شکست روان، شکست وجدان، شکست درون. آن شکست روانی و وجدانی و درونی زيربنای اين شکست بود.
📚 کتاب امامان اهلبیت علیهمالسلام، صفحه ۵٠۹
🆔 @shahidsadr
💠 عبادت، برای گذشتن از خود
🔺 خداوند متعال که از بندگان خود بینیاز است، در پی آن نبوده که از رهگذر عبادت شدن، جایگاه خود را تقویت کند تا از این رو آنها را به چنین عبادتی امر نماید.
🔺اینکه خداوند متعال خود را هدف و سرانجام مسیر بشریت قرار داده، تنها برای این نبوده است که آدمی فقط به هنگام عبادت در برابر او سر فرود آورد؛ بلکه بهدنبال آن است که با عبادت، انسانهای درستکاری تربیت شوند که بتوانند با گذشتن از خود، در مسیر بشری بیشتر نقش ایفا کنند.
📚 کتاب انسان و عبادت، صفحه ۶۳
🆔 @shahidsadr