eitaa logo
شهید سید محمدباقر صدر
4.9هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
65 ویدیو
5 فایل
💠 پژوهشگاه تخصصی شهید صدر مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر 💻سایت: www.mbsadr.ir 📱اينستاگرام: https://instagram.com/_u/shahidsadr?r=sun1 🔹تلگرام: t.me/shahidsadr ☎️ شماره تماس: +982537846080
مشاهده در ایتا
دانلود
۲/۳ 🔰 سؤال شهید صدر از جامعۀ اسلامی ۲ ✔️ چه شده که اسلام مسلمانان را به اسلام فرامی‌‌خواند، درحالى‌که به اسلام باور دارند؟ ✔️ آنچه این نیروی سازنده را از این دین گرفته است این است که امروزه اسلام در ذهن بسیاری از مسلمانان آن‌گونه نیست که در آغاز بود. ✔️ اسلامی که در آغاز پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله رسالت آن را به‌‌دوش می‌‌کشید، عقیده‌‌ای است که همۀ زندگی انسان را می‌‌سازد و برای حل مشکلات انسان، خطوطی کلی ارائه می‌‌کند که با همۀ دوران‌‌ها و زمان‌‌ها هماهنگ است. ✔️ اسلامی که محمد بزرگ صلی‌الله‌علیه‌وآله به آن دعوت کرد، دین زندگی در میادین اندیشه و روح و عمل است.  📚 کتاب بارقه‌ها، صفحه ۳۲۰ 🆔 @shahidsadr
۳/۳ 🔰 سؤال شهید صدر از جامعۀ اسلامی ۳ ✔️اسلامی که محمد بزرگ صلی‌الله‌علیه‌وآله به آن دعوت کرد، دین زندگی در میادین اندیشه و روح و عمل است:  ✔️ در میدان اندیشه به روش عقلی فرامی‌‌خواند و تفکر تقلیدی و احساسی محض را که بر جوامع عقب‌مانده سیطره دارد، نفی می‌‌کند. همچنین تفکر مبتنی بر تجربه و حس را نیز در حد یکی از شاخه‌‌های معرفت عام عقلی می‌‌شناسد. ✔️ در عرصه روحی، مانند مادی‌گراییِ کافرانه، انسانیت را تنها زندگی برای لذت‌‌های مادی و شهوت‌‌های کم‌بها نمی‌‌داند. همچنین مانند برخی از مکتب‌‌های معنوی محض، جنبه مادی انسان را کاملاً نادیده نمی‌‌گیرد؛ بلکه بر این اساس که انسان ترکیبی از ماده و معناست، برای او قوانینی تهذیبگر و تربیت‌‌کننده وضع می‌‌نماید.  ✔️ اسلام در میدان عمل، ‌‌زندگی را بر پایۀ برنامه‌‌ها و اصول خود بنا می‌‌کند که حق و عدالت و خیر و مساوات است.  📚 کتاب بارقه‌ها، صفحه ۳۲۰ 🆔 @shahidsadr
۳/۳ 🔰 سؤال شهید صدر از جامعۀ اسلامی ۳ ✔️ اسلامی که محمد بزرگ صلی‌الله‌علیه‌وآله به آن دعوت کرد، دین زندگی در میادین اندیشه و روح و عمل است:  ✔️ در میدان اندیشه به روش عقلی فرامی‌‌خواند و تفکر تقلیدی و احساسی محض را که بر جوامع عقب‌مانده سیطره دارد، نفی می‌‌کند. همچنین تفکر مبتنی بر تجربه و حس را نیز در حد یکی از شاخه‌‌های معرفت عام عقلی می‌‌شناسد. ✔️ در عرصه روحی، مانند مادی‌گراییِ کافرانه، انسانیت را تنها زندگی برای لذت‌‌های مادی و شهوت‌‌های کم‌بها نمی‌‌داند. همچنین مانند برخی از مکتب‌‌های معنوی محض، جنبه مادی انسان را کاملاً نادیده نمی‌‌گیرد؛ بلکه بر این اساس که انسان ترکیبی از ماده و معناست، برای او قوانینی تهذیبگر و تربیت‌‌کننده وضع می‌‌نماید. ✔️ اسلام در میدان عمل، ‌‌زندگی را بر پایۀ برنامه‌‌ها و اصول خود بنا می‌‌کند که حق و عدالت و خیر و مساوات است. ✔️این همان مفهوم صحیح از اسلام است؛ اسلامی که بر دنیا تابید و آن را دگرگون کرد؛ امتی ساخت و آن را متحد و عزیز نمود؛ جامعه‌‌ای بنا کرد و در پرتو انوار درخشانش، همۀ مشکلاتی که جوامع بشری دچار آن‌اند از بین رفت. این همان مفهوم اسلام است که مسلمانان صدر اسلام از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله به‌‌درستی فهمیده و به‌‌عنوان دین و اعتقاد و قانون خود پذیرفتند و آن را از محدودۀ اعتقادی محض بیرون آوردند و به حقیقتی زنده در همۀ وجود امت تبدیل کردند؛ حقیقتی که در یک زندگی اسلامی با همۀ جوانب و ویژگی‌‌های مخصوصش تجلی یافت. 📚 کتاب بارقه‌ها، صفحه ۳۲۰ 🆔 @shahidsadr
📍 تعامل با دنیا برای دین 🔺 این دین برای این نازل نشده که وقف عدۀ خاصی باشد یا فقط برای لحظات معینی مثل مناجات و ارتباط با خدا باشد؛ این دین فرستاده شده که نورش تمام زمین را فرابگیرد و با نورش بیشترین تعداد ممکن از بشر هدایت شوند و این افراد در پرتو هدایت و نور این دین حرکت کنند. 🔺پس برای اینکه دین بتواند اهدافش را محقق کند، به ابعاد واقعی‌‌اش برسد، در زمینۀ خود اجرا شود، افکارش را منتشر کند، احکام و فرهنگش را گسترش دهد و فرهنگ رایج و عمومی و برجسته و مطرح شود - برای اینکه این‌همه محقق گردد یا در مسیر تحقق باشد - باید با مردم دنیا تعامل کرد؛ مردمی که این دین برای آنها نازل شده است. 🔺باید با دنیا و با اهل دنیا کار کرد تا دین پیروز شود و زمام امور را به‌‌دست بگیرد و سلطه یابد و به دل‌‌ها و عقل‌‌های مردم وارد شود. 📚 کتاب بارقه‌ها، صفحه ٣٧۶ 🆔 @shahidsadr
📍امت اسلامی یعنی تحمل مسئولیت الهی بر روی زمین 🔺بدون شک انسان جهان اسلام به اسلام به عنوان دین و رسالتی الهی ایمان دارد که خداوند آن را به آخرین پیامبرش فروفرستاده و به کسانی که خالصانه از آن پیروی می‏کنند وعدۀ بهشت و به کسانی که از آن سرپیچی می‏کنند وعدۀ آتش داده است. 🔺 این ایمان که طی دوران انحراف و به‌خصوص پس از آنکه جهان اسلام وارد عصر استعمار شد و استعمارگران تلاش کردند تا آن را نابود کرده ، از محتوای انقلابی متکاملش تهی کنند، در بخش بزرگی از مسلمانان به‌عنوان عقیده‏ای سطحی که بسیاری از حرارت و گرمابخشی خود را از دست داده حیات دارد. 🔺 به همین جهت ، مسلمانان از این به بعد دیگر ترجمانی از امت اسلامی که خداوند آن را امت وسط قرار داده تا گواه بر جهان و بهترین امتی باشند که برای مردم پدیدار شده، به شمار نمی‏روند ؛ 🔺زیرا مقصود از امت اسلامی، تنها گردآمدن فیزیکی شماری از مسلمانان نیست، بلکه امت اسلامی به معنی تحمل مسئولیت الهی بر روی زمین، از سوی افراد آن امت است؛ بنابراین امت اسلامی مسئولیت دارد در بُعد داخلی مردم را به کار پسندیده فرمان دهد و از کار ناپسند بازدارد؛ یعنی عقیدۀ خود را به فرایندی سازنده تبدیل کند: ﴿كُنتُمْ خَيْرَ أُمّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللهِ﴾  (شما بهترين امتى هستيد كه براى مردم پديدار شده‏ايد به كار پسنديده فرمان مى‏دهيد، و از كار ناپسند بازمى‏داريد و به خدا ايمان داريد. 📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ۲۱۵ 🆔 @shahidsadr
📍امت اسلامی یعنی تحمل مسئولیت الهی بر روی زمین 🔺مقصود از امت اسلامی، تنها گردآمدن فیزیکی شماری از مسلمانان نیست، بلکه امت اسلامی به معنی تحمل مسئولیت الهی بر روی زمین، از سوی افراد آن امت است؛ بنابراین امت اسلامی مسئولیت دارد در بُعد داخلی مردم را به کار پسندیده فرمان دهد و از کار ناپسند بازدارد؛ یعنی عقیدۀ خود را به فرایندی سازنده تبدیل کند: ﴿كُنتُمْ خَيْرَ أُمّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللهِ﴾  (شما بهترين امتى هستيد كه براى مردم پديدار شده‏ايد به كار پسنديده فرمان مى‏دهيد، و از كار ناپسند بازمى‏داريد و به خدا ايمان داريد. 📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ۲۱۵ 🆔 @shahidsadr
📍 معنای صبر   🔺با اين وضعيت تا امت اسلام دركش را از صبر تغيير ندهد و باور نكند كه صبر، عبارت است از شكيبايى در انجام وظيفه و تحمل سختى‌‏ها در راه مقاومت در برابر ظلم و سركشى و صرف‌نظركردن از دغدغه‏‌هاى كوچک برای دغدغه‌‏هاى بزرگ، هرگز نخواهد توانست جنبشى فراگير را در حياتش محقق سازد: «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جاهَدُوا مِنْكُمْ وَ يَعْلَمَ الصَّابِرِينَ» (آيا پنداشتيد كه داخل بهشت مى‏‌شويد، بى‏‌آنكه خداوند جهادگران و شكيبايان شما را معلوم بدارد؟!). 🔺 هيچ مكتب اجتماعى به‌جز خود اسلام قادر نخواهد بود صبر را به خاستگاه راستين خود بازگرداند و امتى صابر را با مفهوم درست اسلامى آن پايه‌‏گذارى كند. 📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ٢٢۵ 🆔 @shahidsadr
📍 معنای صبر 🔺مى‏‌توان ارزش‏‌هاى اخلاقی‌دينى‌‏اى كه طى شرايط عقب‏‌ماندگى چهره‌‏اى منفى گرفته، تصحيح و آنها را از چهرۀ منفى به چهرۀ مثبتِ شايستۀ اسلامى تبديل نمود. برای مثال صبر، يک ارزش بزرگ اخلاق اسلامى است؛ اما همين ارزش، در نتيجۀ شرايط عقب‌‏ماندگى جهان اسلام، چهره‌‏اى منفى به خود گرفته است؛ زيرا صبر در اين شرايط به‌معناى خوارى و تحمل ناگوارى‌‏ها با روحيۀ بى‌‏تفاوتى و عدم تعامل با موضوعات مهم امت اسلام و دغدغه‌‏هاى بزرگ آن تبديل شده است. 🔺با اين وضعيت تا امت اسلام دركش را از صبر تغيير ندهد و باور نكند كه صبر، عبارت است از شكيبايى در انجام وظيفه و تحمل سختى‌‏ها در راه مقاومت در برابر ظلم و سركشى و صرف‌نظركردن از دغدغه‏‌هاى كوچک برای دغدغه‌‏هاى بزرگ، هرگز نخواهد توانست جنبشى فراگير را در حياتش محقق سازد: «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جاهَدُوا مِنْكُمْ وَ يَعْلَمَ الصَّابِرِينَ» (آيا پنداشتيد كه داخل بهشت مى‏‌شويد، بى‏‌آنكه خداوند جهادگران و شكيبايان شما را معلوم بدارد؟!). 🔺 هيچ مكتب اجتماعى به‌جز خود اسلام قادر نخواهد بود صبر را به خاستگاه راستين خود بازگرداند و امتى صابر را با مفهوم درست اسلامى آن پايه‌‏گذارى كند. 📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ٢٢۵ 🆔 @shahidsadr
💠 من وقف شیعه و سنی‌ام 🔰 من از آن زمان که [جایگاه] خودم و مسئولیتم را در این امت شناختم، وجودم را به‌‌طور یکسان وقف شیعه و سنی و عرب و کُرد کرده‌‌ام؛ زیرا من از رسالتی دفاع کردم که همۀ آنها را متحد می‌‌کند و از عقیده‌‌ای دفاع کردم که همۀ آنها را دربر می‌‌گیرد و تاکنون هرگز در اندیشه و وجودم جز برای اسلام نزیسته‌‌ام؛ اسلامی که راه رهایی و هدف همه است. 🔰 پس ای برادر و فرزند سنی‌‌مذهبم! من به همان اندازه با توام که با برادر و فرزند شیعی‌‌ام هستم. من به همان اندازه با هر دوِ شما هستم که شما با اسلام هستید… 📚 کتاب بارقه‌ها، صفحه ۳۸۴ 🆔 @shahidsadr
💠 من وقف شیعه و سنی‌ام 🔰 من از آن زمان که [جایگاه] خودم و مسئولیتم را در این امت شناختم، وجودم را به‌‌طور یکسان وقف شیعه و سنی و عرب و کُرد کرده‌‌ام؛ زیرا من از رسالتی دفاع کردم که همۀ آنها را متحد می‌‌کند و از عقیده‌‌ای دفاع کردم که همۀ آنها را دربر می‌‌گیرد و تاکنون هرگز در اندیشه و وجودم جز برای اسلام نزیسته‌‌ام؛ اسلامی که راه رهایی و هدف همه است. 🔰 پس ای برادر و فرزند سنی‌‌مذهبم! من به همان اندازه با توام که با برادر و فرزند شیعی‌‌ام هستم. من به همان اندازه با هر دوِ شما هستم که شما با اسلام هستید… 🔰 طاغوت و یارانش می‌‌کوشند تا به برادران اهل تسنن این‌‌چنین القا کنند که مسئله، مسئلۀ شیعه و سنی است؛ تا از این رهگذر، اهل‌سنت را از میدان نبرد حقیقی‌‌شان بر ضد دشمن مشترک بیرون کنند. ولی ای فرزندان علی و حسین! و ای فرزندان ابوبکر و عمر! من می‌‌خواهم به شما بگویم که نبرد، بین شیعیان و حکومت سنی نیست… 🔰 علمای شیعه نیم قرن پیش فتوا دادند که جهاد برای حکومت سنی که پرچم اسلام را به دوش دارد، واجب است و صدها هزار نفر از شیعیان به میدان جنگ شتافته و به‌راحتی برای حفظ پرچم اسلام و برای دفاع از حکومتی سنی که بر اساس اسلام به‌پا شده بود، خونشان را دادند. 📚 کتاب بارقه‌ها، صفحه ۳۸۴ 🆔 @shahidsadr
💠 ارشاد هم‌زمانِ عواطف و افکار 🔰 ارائۀ سخنرانی‌های نظری کافی نیست؛ [بلکه] بر ماست تا اثرگذاری‌مان در دیگران را در سطح حس نیز تحقق بخشیم. باید کاری کنیم که دیگران از ما تأثیر حسی بگیرند و در این راه از هر وسیله‌ای که از آن تأثیری پاک و پالوده و دینی می‌گیرند استفاده کنیم؛ زیرا دیگران نیز همانند ما هستند. دیگران نیز بشرند و بشر بیش از عقل با حس تأثر می‌پذیرد. 📚 کتاب امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام، صفحه ۹۷ 🆔 @shahidsadr