eitaa logo
شهید سید محمدباقر صدر
5.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
67 ویدیو
5 فایل
💠 پژوهشگاه تخصصی شهید صدر مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر 💻سایت: www.mbsadr.ir 📱اينستاگرام: https://instagram.com/_u/shahidsadr?r=sun1 🔹تلگرام: t.me/shahidsadr ☎️ شماره تماس: +982537846080 ارتباط با ادمین: @P_r_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 یک عیدی خوب برای عید غدیر معرفی کتاب پژوهشی درباره ولایت در برنامه سمت خدا چگونه این کتاب را بخریم یا برای دیگران بفرستیم؟ 🆔 @shahidsadr
jpg morabaa.rar
9.88M
فایل اسلایدهای چکیده ای از کتاب پژوهشی درباره ولایت مناسب برای بازنشر در فضای مجازی 🆔 @shahidsadr
💠 آليت على نفسي منذ الصغر أن لا اصلّي إلا.. 🔻سماحة الشیخ محمد رضا النعماني: وكنت فيما سبق من الأيام أتربّص الفرص لُاصلّي خلفه جماعة في البيت، فكان في أحيان كثيرة يجلس في مصلاه فكنت أجلس خلفه، وقد دخل وقت الصلاة، بل قد يمضي على دخول وقتها أكثر من نصف ساعة والسيد الشهيد جالس مطرق برأسه يفكّر، ثم فجأة ينهض فيؤدّي الصلاة. هذه الامور وغيرها دفعتني في يوم من الأيام للاستفسار منه عن سبب هذه الظاهرة، فقال: (إنّي آليت على نفسي منذ الصغر أن لا اصلّي إلا بحضور قلب وانقطاع، فأضطر في بعض الأحيان إلى الانتظار حتّى أتمكن من طرد الأفكار التي في‏ ذهني، حتّى تحصل لي حالة الصفاء والانقطاع، وعندها أقوم للصلاة). 🔸قصص و خواطر من حیاة الشهید الصدر و أخته الفاضلة بنت الهدی، ص۱٨٠. 🆔 @shahidsadr
✅ از کودکی با خودم عهده کرده‌ام که نماز نخوانم مگر... 🔻شیخ محمد رضا نعمانی: خیلی روزها من سعی می‌کردم کارهایم را طوری تنظیم کنم که در خانه و پشت سر شهید صدر نماز را به جماعت اقامه کنم. ایشان بسیاری اوقات در محل نماز خودش می‌نشست و من هم پشت سرش می‌نشستم تا او نمازش را آغاز کند و من اقتدا کنم. گاهی می‌شد که وقت نماز می‌رسید و حتی بیشتر از نیم ساعت از آن هم می‌گذشت و شهید صدر هم‌چنان در محل نماز خود نشسته و سرش را پایین انداخته بود و فکر می‌کرد. بعد ناگهان از جا برمی‌خاست و نماز را به جا می‌آورد. این قبیل مسائل باعث شد یک روز از ایشان بپرسم دلیل این کار چیست. شهید صدر جواب داد: «من از کودکی با خودم عهده کرده‌ام که فقط با حضور قلب و خشوع نماز بخوانم، برای همین بعضی وقت‌ها مجبورم آن‌قدر منتظر بمانم که بتوانم افکار داخل ذهنم را بیرون بریزم و خلوص و خشوع برایم ایجاد شود و بعد نماز را اقامه کنم». 🔸 نگاه کنید به: قصص و خواطر من حیاة الشهید الصدر و أخته الفاضلة بنت الهدی، ص ۱٨٠. 🆔 @shahidsadr
امتداد محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله 🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی کتاب پژوهشی درباره ولایت در برنامه شب روایت شبکه چهار 🆔 @shahidsadr
يتقدم نحو الموت وهو ثابت الجأش 🆔 @shahidsadr
با گام های استوار به سوی مرگ می‌شتابد 🆔 @shahidsadr
أخلاقية تنسجم مع القدرة على التحرك والإرادة.. 🆔 @shahidsadr
منشی هماهنگ با توانِ حرکت و اراده... 🆔 @shahidsadr
اسلایدهای محرم.rar
7.95M
"تقویت اراده، نسخه درمان امت" فایل اسلایدهای چکیده‌ای از بخش ۲۰ و ۲۱ کتاب "امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام؛مرزبانان حریم اسلام" مناسب جهت بازنشر در شبکه‌های اجتماعی 🆔 @shahidsadr
◼️ لم‏ يكن الحسين يمارس عمليّة قتال فحسب 🆔 @shahidsadr
◼️ کار حسین علیه‌السلام فقط یک جنگ نبود 🆔 @shahidsadr
عظیم معرفة بقدر الإمام علیه‌السلام الأمة 🆔 @shahidsadr
معرفت عمیق و محبت نسبت به امام علیه‌السلام 🆔 @shahidsadr
💠 التغییر في شکل الرعایة.. 🔻الإمام الشهيد السيد محمد باقر الصدر: كان بالإمكان أن يستنتج من جعل اللّه خليفةً على الأرض أنه يجعل الكائن الحر المختار، الذي بإمكانه أن يصلح في الأرض وبإمكانه أن يفسد أيضاً، وبإرادته واختياره يحدِّد ما يحقِّقه من هذه الإمكانات: «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً» [الإنسان: ٣]. وأكبر الظن أن هذه الحقيقة هي التي أثارت في نفوس الملائكة المخاوف من مصير هذه الخلافة وإمكانية انحرافها عن الطريق السويّ إلى طريق الفساد وسفك الدماء؛ لأن صلاح المسيرة البشرية لمّا كان مرتبطاً بإرادة هذا الإنسان الخليفة ولم يكن مضموناً بقانونٍ قاهرٍ- كما هي الحالة في كل مجالات الطبيعة- فمن المتوقع أن تجد إمكانيةُ الإفساد والشر مجالاً لها في الممارسة البشرية على أشكالها المختلفة.. ومن هنا قدَّموا أنفسهم كبديل عن الخليفة الجديد، ولكن فاتهم أن الكائن الحر الذي جعله الله تعالى خليفةً في الأرض لا تعني حريته إهمال اللَّه تعالى له، بل تغيير شكل الرعاية، فبدلاً عن الرعاية من خلال قانون طبيعي لا يتخلف -كما تُرعى‏ حركات الكواكب ومسيرة كل ذرة في الكون- يتولى‏ اللَّه سبحانه وتعالى تربية هذا الخليفة وتعليمه لكي يصنع الإنسان قَدَرَه ومصيره، وينمِّي وجوده على ضوء هدى وكتاب منير. 🔸 الإسلام يقود الحياة، ص ١۳۱. 🆔 @shahidsadr
✅ تغییر در شکل هدایت... 🔻آیت الله شهید سید محمدباقر صدر: می‌توان از اين‌كه خدا انسان را جانشين خويش در روى زمين قرار داد، اين نتيجه را گرفت كه خداوند موجود آزاد مختارى را خليفه خويش قرار داده كه می‌تواند در زمين به اصلاح يا فساد بپردازد و با اراده و اختيار خويش، حاصل خود از اين توانايی‌ها را مشخص كند: «ما راه را به او نشان دادیم یا سپاس گزار خواهد بود یا ناسپاس.» [انسان: ٣]. به گمان قوى، همين حقيقت بود كه ملائكه را درباره عاقبت اين خلافت و امكان انحراف آن از راه راست به راه فساد و خونريزى، نگران كرد؛ زيرا از آنجا كه درستى مسير بشرى به اراده چنين انسانى كه خليفه خداست وابسته است و با قانون تخلف‌ناپذيرى تضمين نشده- چنانكه وضع در تمامى عرصه‌هاى طبيعت چنين است- امكان تبهكارى و بدكارى در فعاليتهاى مختلف بشرى، دور از انتظار نيست... از اين‌رو خود را به‌عنوان جايگزين خليفه جديد عرضه كردند، غافل از آن‌كه آزادى موجودى كه خداوند او را به‌عنوان جانشين خود بر روى زمين برگزيده، به اين معنا نيست كه خداوند او را به حال خود واگذاشته است، بلكه به معناى تغيير شكل هدايت اين موجود است. خداوند به جاى اينكه اين موجود را از طريق يک قانون طبيعى تخلف‌ناپذيرى هدايت كند- چنانكه حركت‌هاى سيارات و حركت هر ذره‌اى در عالم چنين هدايت می‌شود- تربيت و هدايت و تعليم اين خليفه را برعهده گرفته تا سرنوشت خود را، خود بسازد و وجودش را در پرتو هدايت و كتابى روشن، تعالى بخشد. 🔸 اسلام، راهبر زندگی، ص ۱۵۴. 🆔 @shahidsadr
❇️ إنه حکم مسؤ‌ول 🔻الإمام الشهيد السيد محمد باقر الصدر: تتميز خلافة الجماعة بمفهومها القرآني والإسلامي عن حكم الجماعة في الأنظمة الديمقراطية الغربية، فإن الجماعة في هذه الأنظمة هي صاحبة السيادة، ولا تنوب عن اللَّه في ممارستها، ويترتب على ذلك أنها ليست مسؤولة بين يدي أحد، وغيرُ ملزمة بمقياس موضوعي في الحكم، بل يكفي أن تتّفق على شيء ولو كان هذا الشيء مخالفاً لمصلحتها ولكرامتها عموماً، أو مخالفاً لمصلحة جزء من الجماعة وكرامته ما دام هذا الجزء قد تنازل عن مصلحته وكرامته. وعلى العكس من ذلك حكم الجماعة القائم على أساس الإستخلاف، فإنه حكم مسؤول، والجماعة فيه ملزمة بتطبيق الحق والعدل، ورفض الظلم والطغيان، وليست مخيَّرة بين هذا وذاك. 🔸الإسلام يقود الحياة، ص ١٣٠. 🆔 @shahidsadr
✅ چنين حكومتى مسئول است 🔻آیت الله شهید سید محمدباقر صدر: خلافت و جانشينى به مفهوم قرآنى و اسلامى آن از حكومت مردم در نظام‌هاى دموكراتيک غربى متفاوت است؛ زيرا در اين نظام‌ها، مردم اختياردار حكومت هستند و چنين نيست كه به نيابت از خداوند، اعمال حاكميت كنند. نتيجه اين نگرش آن است كه مردم در قبال كسى مسئول نبوده، و در حكومت به معيارى واقعى ملزم نيستند، بلكه كافى است كه بر چيزى توافق كنند، هرچند با مصلحت و كرامت همه يا بخشى از مردم در تضاد باشد؛ چراكه خود آنان از مصلحت و كرامت خويش صرف‌نظر كرده‌اند. اما آن حكمرانى مردم كه بر پايه خلافت الهى استوار است، چنين نيست. چنين حكومتى مسئول است و مردم در چنين حكومتى ملزم هستند كه حق و عدالت را اجرا و ظلم و سركشى را طرد كنند و چنين نيست كه بين ستم كردن و عدالت ورزيدن مخير باشند. 🔸 اسلام، راهبر زندگی، ص ۱۵۲. 🆔 @shahidsadr
كأسنان المشط.. 🆔 @shahidsadr
همچون دندانه‌هاى شانه... 🆔 @shahidsadr
💠 خلیفة لا یحکم بهواه.. 🔻الإمام الشهيد السيد محمد باقر الصدر: الجماعة البشرية التي تتحمل مسؤوليات الخلافة على الأرض إنما تمارس هذا الدور بوصفها خليفة عن الله، ولهذا فهي غير مخوّلة أن تحكم بهواها أو باجتهادها المنفصل عن توجيه الله سبحانه وتعالى؛ لأن هذا يتنافى‏ مع طبيعة الاستخلاف، وإنما تحكم بالحق وتؤدي إلى الله تعالى أمانته بتطبيق أحكامه على عباده وبلاده. 🔸الإسلام يقود الحياة، ص ١٣٠. 🆔 @shahidsadr
❇️ جانشینی که از روی هوا حکومت نمی‌کند... 🔻آیت الله شهید سید محمدباقر صدر: جماعت بشرى كه مسئوليت‌هاى خلافت بر روى زمين را به دوش می‌كشد، این نقش را به‌عنوان جانشينى از جانب خداوند ايفا می‌كند و ازاين‌رو مجاز نيست كه به ميل خود يا اجتهادی جدا از هدایت الهی، حکومت كند؛ زيرا چنین کاری با سرشت جانشينى از جانب خداوند منافات دارد. جماعت بشرى تنها بايد به حق حکم كرده و با اجراى احكام الهى در ميان بندگان و سرزمين‌هاى خداوند، امانت خداوندى را ادا كند. 🔸اسلام‌، راهبر زندگی، ص ۱۵۳. 🆔 @shahidsadr