eitaa logo
شهرنامه (تحلیل شاهنامه، مثنوی)
727 دنبال‌کننده
180 عکس
112 ویدیو
16 فایل
شهرنامه تنها نام یک برنامه رسانه ای نیست. حرکتی است برای بازخوانی نوین هویت ایرانی اسلامی؛ این کهن همیشه نو... ارتباط با ادمین🔻 @ghorbanighasem1367 کانال آپارات🔻 https://www.aparat.com/shahr_naame کانال تلگرام🔻 https://t.me/shahr_naame
مشاهده در ایتا
دانلود
قسمت سیزدهم شهرنامه منتشر شد: ویژه برنامه نوروزی: اساطیر چه می گویند؟ از طریق لینکهای زیر می توانید یکی از جذابترین قسمتهای شهرنامه را تماشا کنید: آپارات: https://www.aparat.com/v/Sny9t یوتیوب: https://youtu.be/cU5WL7cIwL4 با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 ‏🆔 @shahr_naame
❤️ بـرآمـد بـاد صـبـح و بــوی نـوروز بـه کـام دوسـتان و بخـت پـیـروز مبارک بادت این سال و همه سال همایون بادت این روز و همه روز با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 ‏🆔 @shahr_naame
شهرنامه (تحلیل شاهنامه، مثنوی)
قسمت سیزدهم شهرنامه منتشر شد: ویژه برنامه نوروزی: اساطیر چه می گویند؟ از طریق لینکهای زیر می توانید
این قسمت یکی از مهمترین قسمتهای شهرنامه است. البته بسیار پرسش خیز است و نباید انتظار داشت تمام نقاط مبهمش در همین قسمت، روشن شوند.
قسمت دوازدهم شهرنامه منتشر شد. در تلاش بودیم مباحثی که در این قسمت صحبت شد را از زوایای دیگر بررسی کنیم و برای شما پوشش دهیم🌷 @shahr_naame ‼️ اگر هرکدام از درامدها را نخوانده‌اید یا قصد مرور دارید می‌توانید روی لینک مدنظر کلیک کنید: 🔹دعوتنامه کانال شهرنامه 🔸طهمورث دیوبند۲/۲: پیدایش خط و امکان گسترش هویت تاریخی انسان 🔹مهاجرت‌های هول انگیز 🔸خط و هویت تاریخی انسان 🔹صوت قسمت دوازدهم 🔸سیر پیدایش خط 🔹آنچه در قسمت دوازدهم خواهیم دید با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naameم
ناخوداگاه جمعی و کهن الگوها از نظر یونگ، روانکاو برجسته قرن بیستم، انسانها علاوه بر ضمیر ناخودآگاه شخصی، یک ضمیر ناخودآگاه مشترک جمعی نیز دارند که در انسان ها هست و نسل به نسل به ارث می رسد. ⚜️کهن الگوها ساختارهایی در روان انسان هستند که از این ناخودآگاه جمعی سرچشمه گرفته اند. این کهن الگوها بیش از هر چیز در اساطیر که نوعی رویاهای مشترک و جمعی میان انسانها هستند ظاهر می شود. کهن الگوها فراوانند: پیر خردمند، مادر، پدر، آنیما و آنیموس، قهرمان، نوزایی و ... ⚜️این کهن الگوها در شخصیتها و وقایع اساطیری ظاهر شده اند و به انسان بدوی کمک می کرده اند تا خود را در جهان بشناسد. برای آشنایی با ناخودآگاه جمعی و کهن الگوها، ویژه را ببینید. با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 ‏🆔 @shahr_naame
فرافکنی و بازیابی جهان درون در دنیای بیرون 📌فرافکنی به معنای بازتاب دادن عناصر درونی روح و روان بر اشیاء و وقایع جهان بیرون است. 📌فرافکنی در کنار این که می تواند بی اندازه در رشد معنوی انسان موثر باشد، منشأ بسیاری از مشکلات و دردهای انسان نیز هست. 📌اسطوره ها حاصل فرافکنی کهن الگوهای درونی بر جهان بیرون هستند. در واقع انسان بدوی به وسیله اسطوره، خویشتن را در آیینه جهان نظاره می کرده است. بنابراین اگر چه اساطیر شاید دانش درستی درباره زمین و آسمان و جهان به دست ندهند اما بینش عمیقی نسبت به درون انسان در آنها وجود دارد. برای آگاهی مفصل تر از این ماجرا، قسمت نوروزی (۱۳) شهرنامه را ببینید.❤️ با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
کهن الگوی نوزایی (تولد دوباره) 🚨یکی از کهن الگوهای مهم، «نوزایی» است. نوزایی یا تولد دوباره، حاصل میل انسان به رشد، تحول و پوست اندازی و شروع زندگی جدید است. هر قهرمان اساطیری در ابتدای شروع سفر خویش، نوزایی را تجربه می کند. تجربه نوزایی معمولا با قرار گرفتن قهرمان در جایی شبیه به رحم مادر و خروج از آن ظاهر می شود.😍 غار، چاه، زندان، بیهوشی و ... شکل‌های استعاره ای رحم مادر هستند که خبر از وقوع نوزایی می دهند. برای انسان امروز، نوروز چیزی جز برهم کنش اتم‌ها، مولکول ها، اجرام و دی ان ای ها نیست. 😐🤔 اما برای انسان دیروز، نوروز بازتاب نوزایی و نیاز انسان به رشد و تحول معنوی است. در واقع تحول طبیعت این فرصت را برای انسان فراهم می کرده است تا به نوزایی و تولد دوباره معنوی بیندیشد. ✅ سرچشمه تقدس نوروز همین مساله است. 🔴برای آگاهی بیشتر از ماجرای نوروز و ارتباط آن با نوزایی، قسمت نوروزی شهرنامه () را ببینید. با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
چرا در شاهنامه انسان خط را از دیوها می آموزد؟ 🤔 نویسنده: محمد علایی (از همراهان کانال شهرنامه) طول نوشته: حدود ۵۰۰ کلمه مدت زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه (این مطلب اشاره به پرسش پایانی دارد) اسطوره ها پدیده‌هایی پیچیده هستند که جنبه های مختلفی از زندگی انسانی را در بر می‌گیرند و به همین خاطر، از طرق مختلفی میتوان آن‌ها را تفسیر کرد.🙂 🔰 یکی از روش های تفسیر اسطوره‌ها، نگاه تاریخی به آن هاست که اساطیر را ثبت داستانی وقایع تاریخی میداند که پیش از شروع ثبت رسمی تاریخ برای یک قوم یا جامعه رخ داده است. 🔰 برای مثال در اساطیر ایران نقل شده است که در دوران جمشید خداوند سه بار به زمین وسعت بخشید تا جا برای جمعیت جهان که به سرعت در حال افزایش بود باز شود؛ برخی محققان این داستان را اشاره به سه دوره مهاجرت اقوام آریایی از زادگاهشان به فلات ایران دانسته‌اند که با کشف مناطق جدید و به نوعی گسترش یافتن ((زمین)) برای آن‌ها همراه بود. 🔰 ناگفته پیداست که از این دیدگاه، اساطیر میتوانند به ما اطلاعات ارزشمندی درباره‌ دوره هایی که هیچ راه دیگری برای شناخت آن‌ها در اختیار نداریم بدهند. این نوع نگاه میتواند فهم جدیدی درباره ریشه دیوان در اساطیر ایرانی به ما بدهد. 🔰 طبق شواهد برجا مانده دیوان در اصل گروهی از خدایان اقوام هندوایرانی(شاخه‌ای از اقوام ایرانی که بعدها از هند تا ایران ساکن شدند) بوده‌اند که بیشتر به عنوان خدایان جنگ شناخته می‌شده‌اند. به تدریج، این گروه در نزد اقوام ایرانی به عنوان خدایان شر و سپس خادمان اهریمن شناخته شدند و در برابر اهورامزدا و ایزدان خادم او قرار گرفتند. ایرانیان اقوامی که با آن‌ها دشمنی داشتند را عموما ((دیویسنا)) یعنی مردمی که به جای خدایان، دیوان را می پرستند، می‌دانستند؛ در گذر زمان بعضا خود مردم این اقوام نیز به عنوان دیوان و لشکریان اهریمن معرفی شدند؛ برای مثال درگیری ایرانیان با مردم مازندران سبب شد تا آن‌ها را به عنوان دیو بشناسند.( مازندران، جایگاه دیوان، که در شاهنامه نیز به آن اشاره می‌شود احتمالا در اصل به محلی در شرق ایران اشاره داشته و سپس درگیری با مردم مازندران امروزی سبب می‌شود تا این نام به محل زندگی آن‌ها اطلاق و خودشان به عنوان دیو شناخته شوند.) ✅ علت این‌که یاد دادن خط به دیوان نسبت داده می‌شود را نیز میتوان در توضیح بالا جست و جو کرد. فرهنگ هند و ایرانی در اصل فرهنگی شفاهی بوده است و خط در آن جایگاهی نداشته است. هنگامی که آریائیان در ایران ساکن شدند به تدریج از طریق اقوام بین‌النهرینی که همسایه غربی آن‌ها بودند با خط و نوشتن آشنا شدند و با اقتباس خطوط آن‌ها و اصلاح آن‌ها متناسب با نیازهای خودشان صاحب خط شدند؛ مهمترین اقدام در این راستا اقتباس خط میخی آرامی و استفاده از آن برای نگارش فارسی باستان در دوران هخامنشی بوده است. از سوی دیگر، تاریخ به ما از درگیری‌های قدیمی بین ایرانیان و بین النهرینی‌ها، حتی قبل از دوران هخامنشی، خبر میدهد. 🔰بر این اساس، بعید نیست فرایند اقتباس خط از اقوام بین النهرینی به صورت یادگیری خط از دیوان در خاطره جمعی ایرانیان ثبت شده باشد؛ امری که حتی در شاهنامه نیز بازتاب یافته است. البته در نظر داشته باشید که این تنها یک تفسیر ممکن از این اسطوره است و به خاطر نبود منابع دیگر، سنجش اعتبار آن نیز با قطعیت کامل ممکن نیست. با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 دوره طهمورث دیوبند به پایان رسید در این انیمیشن کمیک به خوبی اتفاقات دوره پادشاهی طهمورث به‌طور خلاصه به تصویر کشیده شده. 🔹️اگر به تازگی به شهرنامه پیوسته‌اید و فرصت دیدن قسمت‌های قبلی شهرنامه را ندارید این انیمیشن را ببینید و از قسمت‌های بعدی همراه ما باشید ❤️ 🔸️همچنین می‌توانید با دیدن قسمت‌های یازدهم و دوازدهم شهرنامه که در خصوص پادشاهی طهمورث هست همراه شهرنامه باشید 👇 قسمت یازدهم: دیو چو بیرون رود فرشته درآید قسمت دوازدهم: پیدایش خط و امکان گسترش هویت انسان با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
🌹سلام و درود بر همه دوستان و همراهان شهرنامه 🖌به عنوان کمک به ساخت بهتر قسمت بعدی برنامه، لطفا رباعیاتی از خیام رو که خیلی دوست دارین برای بنده در شخصی بفرستید. همین طور بنویسید که به نظرتون این رباعی چی می خواد بگه. ✅همون طور که تو آخر قسمت ۱۲ شهرنامه گفته شد، قسمت بعدی شهرنامه یه مقایسه و تحلیل خیلی جذاب با موضوع رابطه شعر «فردوسی» و «خیام» داریم. دو شاعری که در نگاه اول از هم خیلی دور به نظر می رسن. انگار یکی شاعر حماسه و زندگیه و دیگری شاعر مرگ و پوچی جهان و سرخوشی. ❗️🤔اما آیا واقعا این دو این قدر از هم دورند؟
👨‍🏫دیروز سر کلاس ادبیات فارسی دبیرستان، بحث کنایه بود. به بچه ها گفتم یکی از شگفت انگیزترین توانایی های انسان، قابلیت سخن گفتن و فهم سخن کنایی است. همین چیزی که شاید خیلی پیش پا افتاده به نظر بیاید یکی از عمیق ترین مسائل فلسفی است. 💡دیدم سخنم چندان تاثیری در بچه ها نداشت. به ذهنم رسید عینا پیچیدگی کنایه را به بچه ها نشان دهم. پس یک گفت و گوی کنایی با یک هوش مصنوعی ترتیب دادیم. بخشی از حاصل کار را می بینید. 💡💡دوزاری بچه ها نسبت به شگفت انگیزی کنایه افتاد. 😅😎 @shahr_naame