eitaa logo
شهرنامه (تحلیل شاهنامه، مثنوی)
727 دنبال‌کننده
179 عکس
112 ویدیو
16 فایل
شهرنامه تنها نام یک برنامه رسانه ای نیست. حرکتی است برای بازخوانی نوین هویت ایرانی اسلامی؛ این کهن همیشه نو... ارتباط با ادمین🔻 @ghorbanighasem1367 کانال آپارات🔻 https://www.aparat.com/shahr_naame کانال تلگرام🔻 https://t.me/shahr_naame
مشاهده در ایتا
دانلود
❌❌ قسمت هفتم منتشر شد 🎞 فصل دوم شهرنامه | قسمت هفتم 🗺 تاریخ اساطیری ایران (7) | زندگی در میانه خیر و شر ⚡️ در این قسمت از شهرنامه میزبان شما هستیم با: آغاز سه هزاره دوم اساطیری انتخاب بزرگ اورمزد فلسفه شر در الهیات اساطیر ایران باستان تجلی وحدت گرایی در مسیر زندگی مقایسه تفسیر اساطیر ایرانی از زندگی با تفاسیر عرفانی و گنوسی ✅ برای دیدن این برنامه، به صفحات شهرنامه در آپارات و یوتیوب مراجعه کنید و حتما ما را دنبال کنید تا برنامه‌ها را از دست ندهید. 📎 مشاهده این قسمت در آپارات https://www.aparat.com/v/TwWbH مشاهده این قسمت در یوتیوب https://youtu.be/1p81zulW84c?si=waKHyHk1dHzccim0 🎙 نسخه پادکستی برنامه نیز به زودی منتشر خواهد شد. 🆔 @shahr_naame
شهرنامه (تحلیل شاهنامه، مثنوی)
⭕️در قسمت های اخیر شهرنامه، گاه و بی گاه به تفسیر دنیا از منظر الهیات اساطیر ایران باستان گریز زده ایم. ✅الهیات مسیحی که با شکل تحول یافته ایرانی اش یعنی آیین مانوی وارد ایران شد، دنیا را یکسره ویرانه و تاریک و تحت سیطره اهریمن می بیند و راه نجات را نادیده گرفتن دنیا و به نوعی تخریب آن و دل بستن به جهان دیگر تصویر می کند. 🔹همین الهیات بعدها در فلسفه مدرن به حیات خود ادامه داد، با این تفاوت که جهان دیگری برای التیام دردهای این جهان تاریک در کار نیست. در فلسفه مدرن نیز دنیای ما جهانی است تاریک. این جهان حادثه ای است تصادفی، پوچ، بی هدف و پر از هرج و مرج. آدمی است و خودش که باید بر روی پای خویش بایستد و در این اقیانوس بی معنا، برای خود معنایی بیافریند. 🔸در الهیات اساطیری ایران باستان، گیتی یا همین دنیای ما، محل آمیزش و تلاقی خیر و شر است و آوردگاه نبرد نور و روشنی. این الهیات هر چند دنیا را تاریک مطلق نمی بیند و برای آدمی نقشی بس مهم و اساسی در جریان تاریخ نبرد خیر و شر و رسیدن به هدف نهایی، تصویر می کند، اما همچنان در تصویر وجهه خیر و نورانی تاریکیهای دنیا عاجز است و نمی تواند در پس سیاهی ها، روشنی را نظاره کند. 🔹در میانه این جهان ها، با بعثت پیامبر اسلام (ص)، آسمان به زمین نزدیک شد. با بعثت الهیات جدیدی پا به عرصه هستی گذاشت که در آن نور از زمین به آسمان جاری می شود. در این جهان معنایی جدید، خلیفه خداوند باید بر روی زمین قرار گیرد و فلسفه خلقت جهان را تحقق بخشد. اگر زمین با همه تضادها و فسادها و خون ریزی هایش نباشد، آسمان با تمام فرشتگانش، جز تسبیح و تقدیس، داستانی پدید نخواهد آورد و این زمین است که محل نوشته شدن داستان زیبای آفرینش است. ✳️تلاقی آسمان و زمین بر شما مبارک! ————————————————— 📝پی نوشت: هیچ اثری در فرهنگ ایرانی به اندازه شاهنامه بازتاب دهنده اعتدال محمدی میان آسمان و زمین نیست. خرد، داد، روشنی، آبادی و تمامی آرمانهای شاهنامه بوی «خاک» می دهند و در عین حال، آن جهانی اند. ✅شاید بتوان گفت ماموریت تاریخی انسان ایرانی به تحقق در آوردن این اعتدال بین خاک و آسمان است. @shahr_naame
شهرنامه، اساطیر ایران 6_mixdown.mp3
47.09M
🎙 فصل دوم شهرنامه | قسمت ششم | نسخه صوتی کامل 🗺 تاریخ اساطیری ایران(۶) | ایزدان، سردیوان، دیوان و دروجان ⚡️ در این قسمت از شهرنامه میزبان شما هستیم با: معرفی شهریور، امشاسپند شهریاری نیک و امرداد، امشاسپند نامیرایی تعادل میان زنانگی و مردانگی در اساطیر ایران و مقایسه آن با انگاره های یهودی-مسیحی معرفی سردیوان معرفی ایزدان مهر (میترا)، ناهید(آناهیتا)، تیشتر، بهرام و ایزد جذاب و اسرارآمیز وایو معرفی برخی دیوان و دروجان ✅ برای دیدن این برنامه، به صفحات شهرنامه در آپارات و یوتیوب مراجعه کنید و حتما ما را دنبال کنید تا برنامه‌ها را از دست ندهید 📎 مشاهده این قسمت در آپارات https://www.aparat.com/v/y0huD مشاهده این قسمت در یوتیوب https://youtu.be/OZHOsXn5BLQ?si=0QLIMG6dVwLTOaSW 🆔 @shahr_naame
📜ایرانِ حسین بن علی ✅دستگاه خلافت به جای پیروی از ایده «مدینه» ی پیامبر (ص) تمدن بزرگ نوپدید را در چاه نظام قبیله ای و بادیه ای سنتی عربی انداخت. صلح امام حسن و قیام امام حسین این ایده را پدید آورد که می توان بدون قرار گرفتن ذیل دستگاه خلافت عربی قبیله ای، حیات سیاسی ولو در سایه داشت. 🔹این ایده به ایرانیان کمک کرد تا در زمان صفویه پس از قرن ها اشغال نظامی و انحطاط اجتماعی و سیاسی توسط دستگاه خلافت عربی و طوایف اوغوزی و مغول و تاتار، ایرانشهر را به صورت مستقل و متمایز از دستگاه خلافت عثمانی که شکل نوپدید همان خلافت سابق بود، از نو بنا کنند. بدون این ایده سیاسی که به ایران مستقل، معنا می داد، امکان برقراری یک حکومت معنادار (و نه صرفا یک واحد نظامی)، جدا از ساختار سیاسی و دینی حکومت عثمانی وجود نداشت. 🔸عاشورا پرده نمایشی کامل است از تمامی آن چه که در شاهنامه به صورت آرمان جمعی بیان شده است. از خون سیاوش تا معصومیت ایرج، از رزم آوری رستم تا بی اعتنایی کیخسرو به دنیا و مرگ طلبی او و از عدالت طلبی و داد ورزی تا جنگ خیر و شر و نور و ظلمت که در لباسهای سبز موافق خوانان و جامه های قرمز مخالف خوانان تعزیه نمود کرده است. این همخوانی در افق آرمانها موجب شد تا عاشورا بتواند به ایده اصلی و پس زمینه ناخودآگاه رفتار سیاسی و اجتماعی ایرانیان بدل شود. 🔹وجدان ناخودآگاه ایرانیان با درک این حقیقت، عاشورا را به صورت یک منسک و مراسم شورآفرین و آمیخته به انواع هنرها از شعر و آواز و موسیقی و نمایش تا نقاشی و نقالی و پرده خوانی درآورد. امروز در هر جای دنیا که مراسمی برای عاشورا برگزار شود، آثار هنر و ذوق ایرانی در آن قابل مشاهده است. ✳️حاصل آن که ایران و عاشورا امروز آن چنان در هم تنیده اند که این دو بدون همدیگر، دیده نمی شوند(1️⃣). 🎊زاد روزِ بزرگمردی که بدون او نه اسلام معنادار است و نه ایران، بر همه ایرانیان مسلمان مبارک باد! 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 📝پی نوشت 1️⃣البته حساب جریان نوپدید استعماری که در صد سال اخیر سر از خاک برآورده و قصد دارد از «هیچ» و با ترکیبی از خاطرات فراموش شده و جعلیات عامه پسند، معنای جدیدی از ایران ارائه دهد که در آن نشانی از حسین بن علی نیست، از آگاهی جمعی ایرانیان در طول قرون و هزاره های گذشته، جداست. به امید یزدان، اگر عمری بود، ویژه برنامه هایی درباره «ایران و عاشورا» و همچنین این جریان نوپدید خواهیم ساخت.
24.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺انتخاب بزرگ اهورامزدا ✅دو جهان خیر و شر در جهان مینو به صورت جدا و مستقل از یکدیگر وجود دارند. اهریمن از وجود جهان نور بی خبر است. اگر اهورامزدا او را از وجود جهان خیر آگاه نکند، هر دو جهان تا ابد به همان صورت، باقی خواهند ماند. اما اهورامزدا انتخاب دیگری می کند... 🎞در این ویدیو با تصمیم انتخاب اورمزد آشنا می شویم. تماشای این قسمت در آپارات https://www.aparat.com/v/TwWbH تماشای این قسمت در یوتیوب https://youtu.be/1p81zulW84c?si=waKHyHk1dHzccim0 @shahr_naame
❌❌ قسمت هشتم منتشر شد! 🎞 فصل دوم شهرنامه | قسمت هشتم 🗺 تاریخ اساطیری ایران (8) | سه هزار سال دوم: جهان پیش نمونه ها ✅در این قسمت خواهیم دید: 1️⃣سه هزار سال دوم از تاریخ دوازده هزارساله اساطیری ایران 2️⃣جهان پیش نمونه ها 3️⃣شش اصل آفریدگان جهان و ترتیب آفرینش 4️⃣مقایسه جهان پیش نمونه ها با عالم مُثُل افلاطونی 5️⃣تفسیر ملاصدرا از نسبت میان اساطیر ایرانی و عالم مُثُل 6️⃣مقایسه کیومرث اساطیری با کیومرث شاهنامه ✅ برای دیدن این برنامه، به صفحات شهرنامه در آپارات و یوتیوب مراجعه کنید و حتما ما را دنبال کنید تا برنامه‌ها را از دست ندهید. 📺تماشای این قسمت در یوتیوب: https://youtu.be/3VPihDT_ryY?si=LMAXxuV9dr1kLVmp 📺تماشای این قسمت در آپارات: https://www.aparat.com/v/GOlV3 🎙نسخه پادکست این قسمت هم به زودی منتشر می شود. @shahr_naame
شهرنامه، اساطیر ایران 7_mixdown (2).mp3
40.46M
🎙فصل دوم شهرنامه | قسمت هفتم (نسخه صوتی کامل) 🗺 تاریخ اساطیری ایران (7) | زندگی در میانه خیر و شر ⚡️ در این قسمت از شهرنامه میزبان شما هستیم با: آغاز سه هزاره دوم اساطیری انتخاب بزرگ اورمزد فلسفه شر در الهیات اساطیر ایران باستان تجلی وحدت گرایی در مسیر زندگی مقایسه تفسیر اساطیر ایرانی از زندگی با تفاسیر عرفانی و گنوسی ✅ برای دیدن و شنیدن این برنامه، به صفحات شهرنامه در آپارات و یوتیوب و کست باکس مراجعه کنید و حتما ما را دنبال کنید تا برنامه‌ها را از دست ندهید. @shahr_naame
19.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺روایت شاهنامه از آفرینش شش اصل گیتی ✅در روایت اساطیری پس از به خواب رفتن اهریمن، اهورامزدا شروع به آفرینش پیش نمونه های آفریدگان گیتی می کند. این پیش نمونه ها شش اصل هستند که سرچشمه همه موجودات گیتی اند: 🌥آسمان،💧 آب، 🌏زمین، 🌿گیاه، 🐄جانور و 👤انسان ✳️در روایت شاهنامه خبری از اصلهای نخستین و جهان پیش نمونه ها نیست؛ اما ترتیب آفرینش کمابیش طبق همان روایت اساطیری است. در این بریده از قسمت نهم، ابیات شاهنامه را در این باره، بازخوانی می کنیم. ✅ برای دیدن این برنامه، به صفحات شهرنامه در آپارات و یوتیوب مراجعه کنید و حتما ما را دنبال کنید تا برنامه‌ها را از دست ندهید. 📺تماشای این قسمت در یوتیوب: https://youtu.be/3VPihDT_ryY?si=LMAXxuV9dr1kLVmp 📺تماشای این قسمت در آپارات: https://www.aparat.com/v/GOlV3 🎙شنیدن این قسمت در کست باکس: قسمت هشتم در کست باکس @shahr_naame
از جمادی مردم و نامی شدم... 📖 داستان خلقت در شاهنامه، از عناصر و جمادات آغاز می شود که پویایی ندارند، سپس به گیاهان و رستنیها می رسد که هرچند بر جای خود ایستاده اند اما رشد و زایش دارند. پس از آن آفرینش پویاتر می شود و نوبت به جانوران می رسد که پویا هستند اما هوشمند و گویا نیستند. سرانجام نوبت به آدمی می رسد که گویایی و خرد را در پهنه هستی به ظهور می رساند. 🔴 گویی مولوی در ابیات مشهور زیر که روایت خلقت انسان است از شاهنامه الهام گرفته است: از جمادی مردم و نامی شدم وز نما مُردم به حیوان سر زدم مُردم از حیوانی و «آدم» شدم پس چه ترسم کی ز مُردن کم شدم؟ ⚠️ نامی در ابیات بالا از «نمو» یا همان «نما» می آید و به معنای رستنی یا همان گیاه است. در قسمت چهارم به روایت خلقت انسان می رسیم. این ماجرای جذاب را ببینید: https://www.aparat.com/v/bm9yt بامعرفی شهرنامه به دیگران در این حرکت سهیم باشید👇 🆔 @shahr_naame