شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻بهترین چاپ از #شاهنامه
یادداشتی از #علی_جوان_نژاد
▪️«...از همان روزهای سرایش شاهنامه، مردم به رایگان از این اثر بزرگ برای خود نسخهبرداری میکردهاند. از طرفی شاهنامه یکی از پر طرفدارترین کتابهای تمامی دربارها بوده و شاهان به آن که نسخۀ منحصر به فرد و زیبایی از این خردنامه داشته باشند مباهات میکردهاند. در نتیجه شمار دستنویسهای شاهنامه که به صورت کامل یا ناقص موجود است به هزار نسخه میرسد که میتوان گفت هیچ اثری به اندازۀ شاهنامه در تاریخ اسلامی ایران کتابت نشده است. اما این تعداد نسخهبرداری فسادی هم دارد.
کاتبان اصولاً در رونویسی از کتابها دچار لغزشهایی میشوند. این لغزشها گاهی سهوا اتفاق میافتد، اما گاهی عمدی در کار است. به دلیل تغییر در زبان و تفاوت در تلفظ کلمات گاه کاتب فکر میکرده که معنا یا وزن و قافیۀ شعر معیوب است و با ذوق خودش بیت را تصحیح میکرده و گاه گمان میکرده اثر به بیتهای دیگری هم نیاز دارد پس بیتهایی را میسروده و به متن اصلی وارد میکرده است. نتیجۀ این بیامانتیها میشود هزاران بیت مجهولی که از شاعر نیست اما در کتاب شاعر هست.
کار مصححان این است که چهرۀ اصیل آثار را با توجه به نسخههای موجود باز سازی کنند و تا جایی که میتوانند به آنچه خود شاعر گفته نزدیک شوند. طبیعی ست با کشف نسخههای اصیلتر و تغییر اطلاعات ما دربارة شاعر و عصرش، هر کتاب به تصحیحهای به روزتری نیاز دارد و این نیاز تا پیدا شدن نسخهای به خط شاعر یا لااقل نسخهای که خود شاعر تاییدش کرده وجود خواهد داشت.
ترس عمدۀ ما از فهمنکردن آثار کلاسیک با در دست داشتن متنی پیراسته و درست خواندن اثر برطرف میشود. خصوصاً شاهنامۀ #فردوسی که علیرغم فاصلۀ هزار سالهای که با ما دارد هنوز برای عموم فارسی زبانان قابل فهم است و تنها در معدود کلمات یا ابیاتی ست که خوانندۀ فارسیزبان نیاز دارد به فرهنگها مراجعه کند. هر چند همان تعداد معدود هم در کنار ابیات بالا و پایینش قابل درک است. اگر نیازی به پژوهش دقیق در شاهنامه نداشته باشید، درست خواندن شاهنامه از روی نسخهای پیراسته برای فهمش کافی ست. اما کدام نسخۀ موجود در بازار پیراستهتر است؟...»
متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9150
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻شده نزدیک تر از قبل شهادت به علی
(ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت مولای متقیان #امام_علی علیه السلام شعری بخوانید از #محمدحسین_ملکیان)
▪️شده نزدیک تر از قبل شهادت به علی
اقتدا کرده به همراه جماعت به علی
با سر تیغ جداکردنشان دشوار است
بس که چسبیده در این لحظه عبادت به علی
فرق شمشیر عرب با همه در یک چیز است
به عقب خم شده از شرم اصابت به علی
لااقل قاتل او بر سر پیمانش ماند
لااقل داشت از این حیث شباهت به علی
درد، اینجاست که در دست دگر خنجر داشت
هرکه آمد بدهد دست رفاقت به علی
رنگ رو زرد، عبا سرخ، نپوشد شاهی
مثل این جامه که پوشاند سیاست به علی
روزگاری همه از تیغ دو دم میگفتند
افتخارش به عرب ماند، جراحت به علی!
کاسه ی شیری و دستان یتیمی لرزان
این خبر را برسانید سلامت به علی
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻عرض تسلیت خدمت جناب آقای #سیدحسین_موسوی_نیا
▪️با خبر شدیم آقای سیدحسین موسوینیا _داستاننویس ارجمند_ در غم از دست دادن مادربزرگ خود عزادار است. موسسه شهرستان ادب و همکاران ایشان در این موسسه، این مصیبت را به آقای موسوینیا صمیمانه تسلیت میگویند و از خداوند منان برای آن مرحوم طلب رحمت و بخشش میکنند.
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻مشروح و گزارش تصویری سیزدهمین میزگرد #بوطیقا منتشر شد.
(نقد و بررسی کتاب #باغ_در_باغ هوشنگ گلشیری)
▪️«...در این نشست بوطیقا نه تنها به «باغ در باغ» بلکه به خود #هوشنگ_گلشیری و نقش او در ادبیات داستانی معاصر ایران میپردازیم. به نظر میرسد گلشیری مهمترین نویسندهای است که در فضای ادبیات داستانی ایران حضور داشته است. زمانی که کسی بخواهد در کارگاههای آموزش داستاننویسی با فضای داستان آشنا شود، عناصر داستانی را بیاموزد و شروع به نوشتن کند بیشک متاثر از فضایی است که هوشنگ گلشیری در ادبیات داستانی معاصر ایجاد کرد.
اکثر مفاهیمی که در حوزهی ادبیات داستانی به عنوان حد واسط مبانی آموزش داستاننویسی به کار میروند حاصل تقریری است که گلشیری سعی کرد ارائه دهد. همچنین بخشی از وضعیت نقد ادبی ما از گلشیری تاثیر پذیرفته است. او شرایطی را ایجاد کرد که نقد ادبی به سمت و سوی خاصی برود؛ به همین دلیل بسیاری از نقاط مثبت و ضعف نقد ادبی امروز ما متاثر از گلشیری است. از آنجا که نقد ادبی نقش مهمی در چرخهی داستاننویسی به خصوص فضای نخبگان دارد، این تاثیرات قابل تأمل هستند.
کار کرد ادبی مجلات ادبی –ورای کارکردهای ایدئولوژیک و سیاسی- در حوزهی تولید متن ژورنالیستی ادبی نیز اولین بار به واسطهی هوشنگ گلشیری مطرح شد. به خاطر همهی این مسائل گلشیری به مثابه نویسنده-منتقد در فضای ادبیات داستانی ما حاضر است و شاید بتوان گفت موثرترین نویسنده است...»
برای خواندن متن کامل سخنانِ #محمد_حسینی، #مرتضی_کربلایی_لو، #علیرضا_سمیعی و #محمدقائم_خانی در سیزدهمین بوطیقا پیرامون نقد و بررسی کتاب «باغ در باغ» هوشنگ گلشیری این صفحه را در سایت شهرستان ادب ببینید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9148
همچنین برای مطالعه دیگر میزگردهای بوطیقا سری به صفحه ثابت این برنامه در سایت شهرستان ادب بزنید:
🔗 shahrestanadab.com/بوطیقا
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻در تازهترین مطلب پرونده #ادبیات_مقاومت و همزمان با فرارسیدن #روز_قدس، شما را به خواندن غزلی از حجه الاسلام #محمدحسین_انصاری_نژاد برای فلسطین دعوت میکنیم :
▪️در دستت امشب مبادا، سنگ از فلاخن بیفتد
زین سنگها باید آتش، بر جان دشمن بیفتد
از خوان هشتم گذر کن ،آن سو شغاد ایستاده
نگذار ناگاه در چاه، نعش تهمتن بیفتد
پیداست در آسمانت ،ابری که سجیل دارد
تا از فرود ابابیل ،شوری مطنطن بیفتد
این باغ تشنه ست تشنه، در قوم آب آوری نیست
تا چند چشمش فقط بر ابری سترون بیفتد
بین فلاخن بچرخان، بی تاب تر سنگ دیگر
بگذار هر دم گسل در، آن سد آهن بیفتد
این دایه مهربان را، وقت خطر میشناسی
روزی که خردک شراری، او را به دامن بیفتد
مرگت به بستر مبادا، این مرگ کوچک گناه است
سیب است این سر مبادا، سیب از نچیدن بیفتد
این کوچهها مرگ خیزند، یکسر کبوتر ستیزند
حق دارد این شعر زخمی باز از تتن تن بیفتد
☑️ @ShahrestanAdab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنرانی عربی دکتر #میثم_مطیعی در شب شعر #تهران_بیروت
(پنجمین شب از #شب_های_شعر_مقاومت)
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻گزارش مشروح جلسه نقد #خشخاش_ها
اثر #امان_الله_میرزایی در #عصر_اثر
با حضور #حمیدرضا_شکارسری، #محمد_سرور_رجایی و #علی_محمد_مودب
▪️«..."خشخاش ها" از آن سری کتاب هاست که ادعای خلق متن ندارد و ادعای فرار از انعکاس را دارد. این ادعا را دارد که من انعکاس بی کم و کاستی از واقعیت نیستم و در واقعیت دست می برم و آن را به نفع متن خودم، تغییر می دهم. امان میرزایی در این کتاب محاکات می کند. به گمان من "خشخاش ها" یک واقعیت برتر از حوادث تکان دهنده ای ست که ظرف چند دهه گذشته در منطقه ما و در کشور دوست و همسایه اتفاق افتاده است. در عین حال، هرگز از واقعیت تقلید نکرده، یعنی عکس برداری از وقایع افغانستان نیست و در آن وقایع دخالت هم می کند. در این کتاب تلاش بر این است که، شاعر از حوادث پیرامونش تقلید نکند و چیزی هم به حادثه واقعی اضافه می کند و این کار، اثر را دراماتیک کرده است. می گوید:
محبوبم «شوروی» از هم پاشیده است
زنی که در نابهنگام جنگ
عشقش را پنهان می کند
اگر در کشوری دیگر بودم
یا زمانی دیگر
تصویرش را از دیواره های غار بر می داشتم
صدایش را
علاقه اش را به زیبا بودن
چریک ها آمدند
نیمی از خشاب تفنگشان را
در سایه ی پدرم
نیمی دیگر را در سینه مادرم جا گذاشتند
دختران باکره خود را کشتند
اسب های «بزکشی» آبادی
در سوگ مادیانشان
زخمی
سر بر کوه نهادند...»
متن کامل این گزارش را در سایت شهرستان ادب بخوانید :
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9156
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻عرض تسلیت به آقای #عبدالحمید_انصاری_نسب
▪️با خبر شدیم آقای عبدالحمید انصارینسب _شاعر ارجمند_ و از مولفان محترم شهرستان ادب در غم از دست دادن پدر گرامی خود عزادار است.
موسسه شهرستان ادب، این مصیبت را به آقای انصارینسب صمیمانه تسلیت میگوید و از خداوند منان برای آن مرحوم طلب رحمت و بخشش میکند.
گفتنیست عبدالحمید انصارینسب سراینده مجموعه شعر سپید #نامم_درخت_انصاری است.
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻با روزه و با نماز نشناختمت
(در تازه ترین مطلب پرونده #رمضانیه، یک رباعی زیبا بخوانید از زندهیاد #قیصر_امین_پور)
▪️با روزه و با نماز نشناختمت
با آن همه رمز و راز نشناختمت
یک ماه اگرچه میهمانت بودم
بگذشت مجال و باز نشناختمت
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻برنامه رادیو برونمرزی تبریز با موضوع «شبهای شعر مقاومت»
▪️برنامه رادیویی ققنوس (رادیو برونمرزی تبریز) در یکی از برنامههای خود سراغ شب شعر بینالمللی #تهران_بیروت شهرستان ادب و #شب_های_شعر_مقاومت رفته است.
این قسمت از برنامه ققنوس که با تهیهکنندگی #پریسا_امیری، اجرای #سودا_حسن_زادگان و گزارشگری #شهریار_شفیعی و با زبان ترکی آذری تهیه شده است سراغ تازهترین شب از شبهای شعر مقاومت رفته است.
در بخشی از این برنامه با #علی_داودی سراینده مجموعه شعر #چاپ_بیروت و #حسن_صنوبری دبیر #شبهای_شعر_مقاومت گفتگو شده است.
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9161
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻#شاهنامه باید به سینما بیاید
( گفتوگوی شهرستان ادب با دکتر #میرجلال_الدین_کزازی)
▪️«...آن قلمروهایی که مایه و آمادگی و گنجایی آن را دارند که بهرهای حماسی از آنها بتوان برد؛ مانند سرزمینهای ناشناخته، کهکشانها و مردمانی که در کیهان میزیند و شهرآیینی و فرهنگی همانند ما زمینیان دارند؛ از آن روی که رازآلود و شگفتیانگیزند میتوانند مایههای آفرینش حماسی را در دسترس بنهند. و اما این مایهها امروز در زمانی بسیار کوتاه میتواند به آفرینشی حماسی راه ببرد که فیلم سینماییست. این زمان کوتاه، در سنجش با زمانی بسیار دراز که در گذشته حماسهها میبایست پس ِ پشت مینهادند تا پدید بیایند، برترین خاستگاه جدایی حماسههای کهن از حماسه گونههای نواند. به راستی هنرهای نو این زمان را اینچنین کوتاه کردهاند. داستانی که بر پایۀ کیهاننوردی به فیلم درمیآید و در نگارههای جنبان جای میگیرد به حماسه دگرگون میتواند شد، اما حماسهای که آن پایهوری، آن نژادگی و اثرگذاری را که حماسههای کهن دارند به ناچار نمیتواند داشت. تنها در پوسته و ساختار برونیست که به حماسه میماند...»
مشروح گفتگوی اختصاصی سایت شهرستان ادب با استاد میر جلال الدین کزازی را در #پرونده_پرتره_فردوسی این سایت بخوانید :
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9160
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻نشست نقد و بررسی مجموعه داستان #سنگ_یحیی نوشته #خسرو_عباسی_خودلان با حضور #مجید_قیصری و #قباد_آذرآئ
🔻گزارش تصویری پنجمین نشست #عصر_اثر، با نقد کتاب #سنگ_یحیی نوشته #خسرو_عباسی_خودلان
با حضور #مجید_قیصری و #قباد_آذرآئین
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9165
☑️ @ShahrestanAdab