در برنامۀ «بوطیقا»ی رادیو فرهنگ انجام شد:
نقد و معرفی کتاب «صور سکوت»
http://radio.iranseda.ir/epgarchivePart/?VALID=TRUE&ch=16&e=151144920
نقد و معرفی کتاب «گرگ دریا»
http://radio.iranseda.ir/epgarchivePart/?VALID=TRUE&ch=16&e=151056020
نقد و معرفی کتاب «آن زن مرا صدا کرد»
http://radio.iranseda.ir/epgarchivePart/?VALID=TRUE&ch=16&e=151016121
#صور_سکوت
#گرگ_دریا
#آن_زن_مرا_صدا_کرد
#رادیو_فرهنگ
#شهرستان_ادب
بر پهنۀ قیل و قال قالی
همراه ترنج و ماهی و گل
در دست کلید خُلدش اما
در خانۀ ما نشسته، مادر...
#روز_مادر
#روز_زن
#محمدرضا_طهماسبی
@shahrestanadab
امام همچنان از ما دفاع خواهد کرد
علیمحمد مؤدب، مدیرعامل مؤسسۀ فرهنگی و انتشاراتی شهرستان ادب ضمن بیان اینکه مجموعه دستگاههای فرهنگی ما دچار لکنت جدی هستند، عنوان کرد: «البته این لکنت، ناشی از حرف نداشتن نیست، بلکه ناشی از این است که ادبیات روزآمد و کارآمدی برای بیان حرفهایمان نداریم.»
وی ادامه داد: «وضعیتی که مخصوصاً در چند ماه اخیر شاهد آن بودیم، نشان داد که این لکنت در مکالمۀ ما با بخشی از قشر جوان جامعه، مشکلات جدی ایجاد کرده و همۀ ما لحظه به لحظه، این نیاز را حس کردیم که باید به ادبیات برگردیم.»
مدیرعامل مؤسسۀ شهرستان ادب در بخش دیگر صحبتهای خود عنوان کرد: «کتاب ارجمند «روحالله» ملتقای دو رودخانه ادبیات و تاریخ انقلاب اسلامی و محل همافزایی جریان ادبیات و تاریخ انقلاب اسلامی است که با بهرهگیری از ظرفیتهای هنر، نوشتن خلاق تاریخ انقلاب اسلامی و سیمای حضرت امام(ره) را روایت مستند کرده است.»
مؤدب با تأکید بر اینکه حضرت امام(ره) همچنان پناهگاه و دژ مستحکم انقلاب اسلامی است، افزود: «این روزها همۀ ما به دنبال دفاع از ارزشهای انقلاب و امام هستیم اما اگر امام(ره) را درست ببینیم و تبیین کنیم، امام از ما دفاع خواهد کرد. اگر حق امام(ره) را درست ادا کنیم، همچنان از ما دفاع خواهد کرد. این حقگزاری یعنی با زبان و هنر روز، چهره و کلام حقیقی حضرت امام(ره) را برای نسل جدید بیان و روزآمد کنیم.»
گزارش کامل این مراسم را از پیوند زیر بخوانید:
https://iqna.ir/fa/news/4113981/
@shahrestanadab
چگونه در خیابانهای تهران زنده میمانم؟
مرا در خانه جانی هست، با آن زنده میمانم
#روز_زن
#روز_مادر
#محمدمهدی_سیار
@shahrestanadab
مادر سلام و صبح و ترانه است
نور چراغ و گرمی خانه است
مادر نگاه و بوسه و لبخند
آغوش گریههای شبانه است
آیینهایست تا ابدیت
بر گیسوی پریش تو شانه است
یک ذرّه دست تو که بسوزد
جانش پر از لهیب و زبانه است
عشقی است بیدریغ و شگفتا
عشقی چه بی بها و بهانه است
ایثار بیتوقّع و نابش
انگار قصّه است و فسانه است
او را ندیدهایم همیشه
هرچند آفتاب زمانه است
قلبی در انتظار صدایی
چشمی به سوی در نگران است
بخشندگیست اوّل و آخر
مادر که از خدای نشانه است
مادر که تا همیشه همین است
مادر که تا همیشه همان است
#روز_زن
#روز_مادر
#علیمحمد_مؤدب
@shahrestanadab
@alimohammadmoaddab
بهار سفرهٔ سبزیست از سیادت تو
شب تولد هستیست یا ولادت تو؟
#حضرت_زهرا
#روز_زن
#روز_مادر
#علیرضا_قزوه
@shahrestanadab
عشق است اسم اعظمش امّا
در خانه، نام کوچکش، مادر...
غزل کامل فاطمه عارفنژاد را از پیوند زیر بخوانید:
https://shahrestanadab.com/Content/ID/12356/
#فاطمه_عارفنژاد
#روز_زن
#روز_مادر
@shahrestanadab
داستان کتاب «اجارهنشین خیابان الأمین» را که روایت سفر و سکنای هشت سالۀ جمال فیضاللهی در سوریه است، از زبان علیاصغر عزتیپاک بشنوید:
https://www.aparat.com/dashboard/videostat/jgy6p
@shahrestanadab
این سبزِ سرخ کیست؟
این سبزِ سرخ چیست که میکارید؟
این زن که بود
که بانگ خوانگریو* محلّی را
از یاد برده است
با گردنی بلندتر از حادثه
بالاتر از تمام زنان ایستاده بود
و با دلی وسیعتر از حوصله
در ازدحام و همهمه کِل** میزد؟
این مادر که بود که میخندید؟
وقتی که لحظه، لحظۀ رفتن بود
آن سبز، با سخاوت خورشید
بخشید هر چه داشت
جز آن لباس سبز
و نقش آن کلام الهی را
رهتوشۀ شهید همین بس:
یک جامه، یک کلام
تصویری از امام
□
او را چنان که خواست
با آن لباس سبز بکارید
تا چون همیشه سبز بماند
تا چون همیشه سبز بخواند
او را
وقتی که کاشتند
هم سبز بود، هم سرخ
آنگاه
آن یار بیقرار
آرام در حضور خدا آسود
هرچند سرخِ سرخ به خاک افتاد
امّا
این ابتدای سبزی او بود...
*خوانگریو: مرکّب از دو کلمۀ خواندن و گریستن، ابیات محلّیای است که معمولاً زنان در سوگواری میخوانند و میگریند.
**کِل: آوایی است که زنان محلّی معمولاً در عروسی سر میدهند.
#قیصر_امینپور
#سردار_سلیمانی
#سپاه_پاسداران
@shahrestanadab
علیرضا قزوه با هر متر و معیاری، جزو چند شاعر تراز اوّل انقلاب اسلامی است که اثرگذاری او بر جوانانِ پس از خود کتمانناپذیر است. قزوه در تمامی بزنگاههای مهم، نقش ایفا کرده است و طلایهدار نسلی است که شعر را ابزاری برای مبارزۀ حق علیه باطل میدانند. به مناسبت زادروز قزوه، غزلی تازهای از وی را میخوانیم:
«گرفتهاند همه دستهای دنیا را
دگر کسی به قیامت نمیبرد ما را
دل شکسته زیاد است و دلشکسته یکیست
میان این همه یوسف که میخرد ما را؟
زمانه قصّۀ ما را نخواند و رد شد و رفت
ندید یوسف ما هقهق زلیخا را
نماند عاشقی آشفتهجان که تازه کند
حکایت شب مجنون و روز لیلا را
به بیپناهی خود خیمهای نمیبینم
خریدهاند همه مردمان صحرا را
اگر کریم نماندی، لئیم نیز مباش
مکُش به زخم زبان، تشنگان دریا را
بیا و شکوه مکن از گذشتهای که گذشت
بیا و تلخ مکن روزگار مولا را
من آن شبان غریبم که محو زلف توام
شبان ساده چه داند کلام موسی را
یکی ز جنس رسولان، ز نسل عيّاران
یکی جواب دهد این شکسته دلها را
دلم شکسته بزرگا، قلندرا، پیرا
دلم گرفته عزیزا، برادرا، یارا»
برای خواندن دو غزل تازۀ دیگر از قزوه، به پیوند زیر مراجعه کنید:
https://shahrestanadab.com/Content/ID/12361/
#علیرضا_قزوه
#زادروز_شاعر
@shahrestanadab
اوّل بهمن، زادروز میلاد عرفانپور شاعران جوان اثرگذار معاصر نیز هست که رباعیات شگفت او، زبانزد علاقهمندان ادبیات انقلاب اسلامی است؛ شاعر شیرازی خوشنامی که امیدواریم همچون رباعی سرودۀ خویش، همواره میزبان و میهمان جشنهای آذینمند باشد:
در حنجره هایوهوی خاموشیهاست
چشمم همه پردۀ خطاپوشیهاست
تا کینه به دل راه نیابد، هر شب
در حافظهام جشن فراموشیهاست
#میلاد_عرفانپور
#زادروز_شاعر
@shahrestanadab
نفسغبارم در این بیابان که سر به مور و به مار دارم
چه مایه حسرت که بیتماشا دوازده گل بهار دارم
به خانهزاد خدا بنازم که «هَل أَتی» را عطا بَرازَد
دل دونیمی، شکستهبسته، به صاحب ذوالفقار دارم
کدام قصر بهشت آیا به خاک پای حسن برآید؟
چه بیتمیزم در این معانی که دل به خاک مزار دارم
فرات خون از جگر برآرم، به یاد طوفان طف در این بیت
که تسمه بر گُردهگاه خاطر ز داغ آن شهسوار دارم
صحیفهخوان زبور و زندم، به ذوق آن شبنشین محراب
که از کیان و مهان نسب را دو سو بر او افتخار دارم
طراز بینش، امام دانش، پیمبران را معلّم است او
که جوهر فرد اگر شکافد، از او همین انتظار دارم
مرید شیخالائمّهام من، به خانقاه فقیهپرور
که تاجداری چو ابنادهم، جلیس خود، خاکسار دارم
سیاهچاله دل من امّا به نور موسی ستارهباران
که فیض دست شقیق هارون، در آن کبود، آشکار دارم
چو نبض آهو چرا تپیدن در این رواق طلا-مقرنس؟
که بارگاه رضاست اینجا، رضای پروردگار دارم
به پیشوای جوان بنازم که پیر پرهیز و پارساییست
چنان که طبعش جواد و راد است، بر او طمع بیشمار دارم
خوشا امام بدیههگویی که خواند شعر خلیفهافکن
همان که «باتوا علی قُلَل» را از او به دل یادگار دارم
تأَسّی من به نازنینیست که عمر خود در حصار طی کرد
اسیر آلمحمدّم من، به گرد خود این حصار دارم...
از سایت شهرستان ادب بخوانید:
https://shahrestanadab.com/Content/ID/12362/
#غلامرضا_کافی
#شعر_تازه
@shahrestanadab
نشست نقد و بررسی کتاب «روحالله» اثر تازۀ شهرستان ادب با حضور مؤلف اثر برگزار خواهد شد.
زمان: چهارشنبه، ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ از ساعت ۱۰:۳۰ صبح
مکان: فروشگاه کتاب بهنشر
کارشناسان: بهروز افخمی، محمد رودگر، محمدقائم خانی
#کتاب_روحالله
#شهرستان_ادب
@shahrestanadab
کوشی؟ کجا رفتی؟ آهای، آینهفروش دورهگرد!
نون حلالت، نوش جونت باشه، مرد اهل درد!
توو این روزا که بدجوری دلم گرفته از خودم
تو هم همهش داد میزنی: «آینه بدم، آینه بدم...»
آینههاتو یکییکی ورق بزن، یواشیواش
این یکی... نه! اون یکی... نه! نه اون، نه این... اون! اوناهاش!
نه! این که مثل قبلیاس، دردامو بیشتر میکنه
غمای جورواجورمو هزار برابر میکنه
نون حلالت، نوش جونت، نوش جونت باشه، مرد!
بین تموم آینههات دنبال یه آینه بگرد
وقتی به من رو میکنه به غصههام امون نده
وقتی بهش رو میکنم منو به من نشون نده
□
کوشی؟ کجا رفتی؟ آهای، آینهفروش دورهگرد!
#مبین_اردستانی
#شعر_تازه
@shahrestanadab
شهرستان ادب: سه کتاب از نشر شهرستان ادب، نامزد دریافت جایزۀ فجر شدند.
نشست خبری هفدهمین دورۀ جشنوارۀ شعر فجر برگزار شد. طیّ این مراسم، نامزدهای دریافت جایزه در بخشهای مختلف معرّفی شدند که در این میان، نام سه کتاب از انتشارات شهرستان ادب به چشم میخورد.
بر این اساس، در بخش شعر بزرگسال، بخش کلاسیک، «مرتد» اثر مهدی جهاندار و «دقایق» اثر سعید تاجمحمّدی، و در بخش دربارۀ شعر، کتاب «هشت رود» اثر محمّدکاظم کاظمی، کتابهایی هستند که این بخت را دارند که برندۀ جایزۀ نهایی جشنوارۀ فجر باشند.
شهرستان ادب، ضمن تبریک برگزیده شدن این سه اثر، برای هر سه نویسنده، آرزوی موفّقیت در این جشنواره و سایر مراحل زندگی را از خداوند متعال مسئلت دارد.
#جشنواره_فجر
#انتشارات_شهرستان_ادب
@shahrestanadab
بادا كه تا هنوز بيفتد اينجا كلاه از سر دنيا
بيچاره او كه خيرهسرانه دنبال گرد بام تو مانده
#عباس_چشامی
#ولادت_امیرالمؤمنین(ع)
#روز_پدر
@shahrestanadab
شکوهاش چیست از بیکسی؟ آن که دارد
آشناتر از آیینه با خود کسی را
#محمدحسین_نجفی
#ولادت_امیرالمؤمنین(ع)
#روز_پدر
@shahrestanadab
ای خوانده تو را به چشم تر، طفل یتیم
ای مهر تو دلگرمی هر طفل یتیم
دلتنگ توییم یا علی! هر شب و روز
آنگونه که در روز پدر، طفل یتیم
#میلاد_عرفانپور
#ولادت_امیرالمؤمنین(ع)
#روز_پدر
@shahrestanadab
پیچیده در ترنّم هستی، صدای تو
ای راز ناگشودۀ هستی، خدای تو
هر سو که چشم میرسد، آنجا حریم توست
آخر کجای عالم ما نیست جای تو؟
هر لحظه در عروجی و هر دم فراتری
کی میرسد عقاب تخیّل به پای تو؟
کشکول آسمان که پر است از ستارهها
چشم گشودهایست به روی عطای تو
دریای بیکرانۀ عقل و شهود و عشق!
ای آبروی عالم ما موجهای تو
هر شاعری که وصف تو گفتهست، دیده است
تنها سکوت بوده سزای ثنای تو
در سایت شهرستان ادب، بیشتر بخوانید:
https://shahrestanadab.com/Content/ID/12365/
#قربان_ولیئی
#ولادت_امیرالمؤمنین(ع)
#روز_پدر
@shahrestanadab
اختتامیۀ جشنوارۀ شعر فجر، جمعه چهاردهم بهمن ماه، برگزار شد و دو اثر «هشت رود» و «مرتد» از انتشارات شهرستان ادب، به ترتیب در دو بخش دربارۀ شعر و شعر کلاسیک بزرگسال، شایستۀ تقدیر شناخته شدند.
شهرستان ادب، ضمن تبریک به محمدکاظم کاظمی و مهدی جهاندار، برای هر دو بزرگوار، آرزوی موفقیت در تمامی مراحل زندگی را دارد.
#مهدی_جهاندار
#محمدکاظم_کاظمی
#مرتد
#هشترود
#شهرستان_ادب
@shahrestanadab
محمّدمهدی سیار، در نشست اوّل محفل سینمایی آرمان مطرح کرد:
«در نسبت ادبیات و امید همین یک جمله کافی است که ما داریم در مورد ادبیاتی حرف میزنیم که بزرگترین شاهکار آن این است که در تلخترین، تباهترین و سیاهترین دوران تاریخ ایران که حملۀ مغول است، روشنترین و امیدوارانهترین ادبیات را تولید کرد. مولوی خود آوارۀ حملۀ مغول است، سعدی در همان دوران است، عطّار و دیگران در همان دوره هستند. امروز اگر سینمای ما دوشادوش ادبیات ما بخواهد حرف این سرزمین را بزند، چنین الگویی پیش روی خود دارد تا بتواند برای روایت سختیها هم امیدوارانه سخن بگوید.»
#سینما_آرمان
#محمدمهدی_سیار
@shahrestanadab
@cinema_arman
هر که رفت از دیده، داغی بر دل ما تازه کرد
در زمین نرم، نقش پا نمایان میشود
#بیدل
@shahrestanadab
میلاد عرفانپور در ششمین شب از محفل سینمایی آرمان مطرح کرد:
هنر در باور ما موجودی زنده است که نبضش با امید میزند. در فیلم «سرهنگ ثریا» مادر به عنوان سرچشمۀ امید، محوریت دارد؛ مادری که در مواجهه با قطعیترین یأسها و بنبستها، باز هم امید را فریاد میزند و نمیخواهد پایان امید و زندگی را بپذیرد. در فیلم جنگ با ناامیدی، جنگ با تباهی است و جدال بر سر بازیابی زندگی جریان دارد. سمت امید در فیلم چندان که به صراحت بیان میشود، سمت کربلاست. سمت ناامیدی سبب کشتن و مسخ فطرت انسان است. در این اثر، درون اردوگاه اشرف تصویر نمیشود و بیرون آن که کمپ خانوادههای منتظر قراردارد، بستر اتّفاقات است. این مطلب شاید دستمایۀ نقد باشد، از آن جهت که فیلمساز، بخش اصلی این روایت را از چشم مخاطب پنهان میکند. امّا به تعبیر من، این که هیچ تصویر و نمایی از جریان زندگی در اشرف نمایش داده نمیشود، القاکنندۀ این است که اردوگاه اشرف حیات ندارد و شهر مردگان است. از آن سو کمپ چشمانتظاران به رغم غمبار بودن لحظاتش، بویی از زندگی و نشاط و حرکت با خود دارد. یک اثر هنری در روایت تلخترین ماجراها هم میتواند روزنههای امید را نگاه دارد.
#میلاد_عرفانپور
@cinema_arman
@shahrestanadab
برگزیدگان چهلمین دورۀ کتاب سال معرّفی شدند که دو کتاب «هشت رود» محمدکاظم کاظمی و «مرتد» مهدی جهاندار، از انتشارات شهرستان ادب، به ترتیب در دو بخش نقد ادبی و شعر کلاسیک، شایستۀ تقدیر شدند.
#هشت_رود
#محمدکاظم_کاظمی
#مرتد
#مهدی_جهاندار
#کتاب_سال
@shahrestanadab