گفتگو در داستانهای جادویی
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
زبان هابیت جنگ ستارگان ارباب حلقه،ها، سفر ستاره ای و جادوگر عجیب سرزمین از برای خوانندگانی که به آثار جادویی علاقه مند هستند پرجاذبه است. گفت و گویی که به سبک رمان سفر ستاره ای خداحافظی اش قدرت پشت و پناهت باشد است. در داستانهای جریان غالب ادبی یا داستان ادبی مضحک به نظر میرسد. آدمهای واقعی به طور معمول این طوری صحبت نمی کنند. خوانندگان آثار جریان غالب ادبی یا داستان ادبی میدانند که چه چیزی واقعی است و چه چیز غیرواقعی. هنگام نوشتن داستان ادبی و جریان غالب ،ادبی، باید با واقعیات پیش برویم. نویسندگان داستانهای علمی و فانتزی میتوانند درباره چیزهای غیرواقعی بنویسند. اما این جور نوشتن آن طورها هم که فکر میکنید کار ساده ای نیست. بعضیها توانایی نوشتن گفت وگوی جادویی را دارند و بعضیها هم ندارند. گفت وگوهای جادویی که نویسندههایی نظیر تالکین مینویسند کاملا واقعی به نظر میرسد اما آیا اصلاً میتوانید کنید که هولدن کالفیلد (شخصیت اصلی ناتوردشت به تصور خواهرش بگوید قدرت پشت و پناهت باشد؟
اگر او حتی اشاره به اینجور گفت وگو کرده بود، دیگر ج. د. سالینجر نویسنده معروف امروزی نمیشد.
فقط در داستانهای علمی و فانتزی از این نوع گفت وگوی هم جادویی استفاده نمیکنند. نویسندهٔ رمان خوب عاشقانه . میتواند این نوع گفت و گوها را به کار بگیرد. گفت وگوی جادویی ضرباهنگی غنایی دارد و نویسندگان داستانهای علمی، فانتزی و عاشقانه باید آن قدر تمرین کنند تا بتوانند این نوع گفت وگوها را بنویسند و خوب هم بنویسند. گاهی حتی به نظر میرسد نویسندههای این نوع داستانها به طور طبیعی از این گفت و گوهای جادویی در آثارشان استفاده میکنند گاهی هم حتی آنها در گفت و گوهای روزمره خود نیز از گفت وگوی جادویی استفاده میکنند.
من البته استفاده نمیکنم این را در مورد خودم مطمئنم گفت و گونویسی درست برای داستانهایمان تا حدودی مستلزم این است که بدانیم ما که هستیم و چه جایگاهی در داستان نویسی داریم و نیز نویسنده چه نوع داستانی هستیم داستان ،علمی فانتزی یا عاشقانه؟
بگذارید نگاهی به بخشی از گفت وگوهای تالکین در رمان ارباب حلقه ها بیندازیم تا ببینید که دقیقاً درباره چه صحبت میکنیم آیا خودتان را اصلاً در این گفت و گوها میبینید؟
هابیتها به رهبری سام جیغ زنان پریدند و شرور را به زمین انداختند سام شمشیرش را از نیام برکشید. فرودو :گفت نه .سام اینک او را نکش. او گزندی به من نزده است. نمیخواهم در این اوضاع شوم به قتل برسد. او روزگاری آدمی بی نظیر بود اصیل زاده ای که ما دل آن نداشتیم تا به سویش دست بلند .کنیم. اینک او افتاده است و درمان او نزد ما نیست؛ اما من از خون او میگذرم به این امید که راهش را بیابد.
سارومن به پایش افتاد و به فرودو خیره شد. نگاه عجیبی در چشمانش بود آمیزه ای از ،تعجب احترام و تنفر گفت تو دیگر بزرگ شدی ،هالفلینگ بله خیلی بزرگ شدی تو خردمند و ظالمی تو حس شیرین انتقام را از من ربودی و اینک من باید با اکراه و زیر دین عفو تو بروم.
اگر دقت کنید متوجه میشوید که در گفتگوها هیچ زبان شکستهای به کار نرفته است و زبان شکسپیرگونه است و زبان فصیح و صریح است. اگر میخواهید داستان فانتزی علمی بنویسید باید استاد نوشتن گفتوگوهای جادویی شوید.
📚گفت وگونویسی فنون و تمرینهایی برای نوشتن گفت و گوهای قوی
✍گلوریا کمپتون
@shahrzade_dastan
وصال عشق
#چالش_اربعین
صدیقه بادسار
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
همه از پیر وجوون،بزرگ وکوچک،عاشقانه پای به وادیگه عشق می گذارند.
گرمای طاقت فرسا وبچههای کوچک مانع از این وصال نیست.
فاطمه خانم برای اینکه اربعین بتواند به زیارت امام برود چند روز بی قراری می کرد،اما همسرش اجازه نمی داد بخاطر بچه کوچکش به زیارت امام حسین برود.
بالاخره با وساطت پدرشوهر پیرش همه راهی این سفر معنوی شدند.
در راه بچهها خیلی بیتابی میکردند و همسرش غرمیزد
تا اینکه توی راه یه دختر کوچکی آب به زائران میرساند
از او پرسیدند:تو این گرما چرا ایستادی؟
گفت: بچههای امام حسین(ع) هم تو گرما بودند وتحمل کردند.
باز جلوتر دختر بچهای دستمال کاغذی ویکی دیگه دوغ به زائران تعارف میکرد.
همسر فاطمه خانوم با دیدن این همه عشق بچهها از کار خود پشیمون شد وخجالت زده،از همشرش عذر خواهی کرد ودر دل آوای عاشورا رو میسرود.
وفرزندش رو با وسایل در سبدی گذاشت وتا حرم با خود کشید.
@shahrzade_dastan
#نامهای_به_خود
#چالش_هفته
نوشته فریبا عالی
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
سلام خودم سلام ایتنهاترینتنهایعالمسلام ایچشمه ی محبت که همیشه تشنه ی محبت ماندی طول زندگی می گذرد و عرض زندگی سخت و تنگ.سلامبر آرزوهایمان،که برای همیشه آرزو ماندند. مرا ببخش خودم،که نتوانستم تو را به آرزوهایمان برسانم.منهمه ی توانم راگذاشتم ولی خوب نشد که بشه. در گذشته به بیشتر خواسته هایمان نرسیدیم ولیبایدامیدوارباشیمکهدر آینده انشاالله بهآرزوهایمان برسیم،سر بالایی کوه عمررارفتیمبالا البته بهسختی،حالا نوبت سراشیبی عمر هست که به سرعت میگذرد. از اینجا به بعد دیگه آرزوی زیادی برای خودمون نداریم،بیشتر آرزوهایمان برای بچههایمان هست. راستی تنها نقطه ی قوت عمر مون این هست که هیج گاه چه در خوشی و چه در نا خوشی از یاد خدا و راه خدا غافل نشدیم. خوب خودم حتما توهم موافق هستی که هیچ جای زندگی موناثری از یک تکیه گاه محکم ومهربان نبود.ولی خدارا شکر که دو تا بچه ها م به جای همه یاون کسانی که باید بهما محبت می کردند و نکردند،به ما محبت می کنند. به امید خدا درآینده ای نزدیک درکنار بچه هایمان خوشبخت خواهیم شد. راستی میدانی سختترین لحظه ی زندگی برایم چه لحظه ای بود؟آنلحظه که فهمیدم در لحظه ی حساسدو راهی زندگی راه درست را انتخابنکرده ام،و سخت تر این که این مساله را وقتی فهمیدم کهدیگر بیشتر از نصف آن راه اشتباه رارفته بودم. وقتی متوجه اشتباه شدم وبه پشت سر نگاهی کردمکه دیگر نهفرصتونه توان برگشتن بهاول راه رانداشتم. بگذریم،اگر زیاد حرف بزنم نامه اممیشودمصیبتنامه.از خدا می خواهم در ده سالپیش رو کمکم کند،تا داستان زندگی زنان مانند خودم راکهدرخانه ی خودشان غریب و بی همدم و بیهمدل و بیهمراههستند را بنویسم.زنانی کهتمام،بیمهری وبی عاطفه گی همسرهایشان را فقط به خاطر بچه هایشان تحمل میکنند.خداحافظ خودم امیدوارم موفق باشی.
@shahrzade_dastan
گفتگو در داستانهای جادویی
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
در رمان عاشقانه شکل گفت و گوهای جادویی کمی فرق میکند. اما باز هم جادویی است چون با طرز حرف زدنهای امروز ما در جامعهٔ معمولی این قرن فرق دارد. یکی از دلایلی که من زیاد رمانهای عاشقانه نمیخوانم این است که بسیاری از نویسندگان این نوع داستانی نمیتوانند گفت و گوهای جادویی بنویسند البته آنها تلاش میکنند اما گفت و گوهایشان به جای جادویی مسخره از آب در می.آید من فکر میکنم رابرت جیمزوالر در متن زیر از رمان پلهای مدیسون ،کانتی هنگام گفت وگوی قهرمان مرد داستانش ریچارد و قهرمان زن داستانش فرانسسکا به نحوی عالی از این نوع گفت وگو استفاده کرده است. او شروع به صحبت کرد اما فرانسیسکا حرف او را قطع کرد.
رابرت من هنوز حرفم تمام نشده است. اگر دست مرا بگیری و به کامیونت ببری و مجبورم کنی که با تو بیایم شکوه ای نمیکنم اما فکر نمیکنم تو این کار را بکنی تو
خیلی حساسی و از احساسات من خوب خبر داری.
من اینجا احساس مسئولیت میکنم
بله این طوری خسته کننده است. زندگی ام را میگویم. زندگی ما عاری از هرگونه عشق رمانتیک و غذا خوردن در آشپزخانه در نور شمع و احساسات فوق العاده مردی است که میداند چگونه زنی را عاشقانه دوست داشته .باشد مهمتر از همه اینکه این زندگی تو را کم دارد اما این حس مسئولیتی که من نسبت به ریچارد و بچه ها دارم نمی.گذارد رفتن من و نبود من برای ریچارد سخت است. این تنهایی او را نابود میکند.
بدتر اینکه او باید بقیه زندگی اش را با پچپچهای مردم این دور و بر سپری .کند مردم میگویند این ریچارد جانسون است. همسر ایتالیایی او چند سال پیش با یک عکاس موبلند فرار کرد و ریچارد مجبور است از این موضوع عذاب بکشد و بچه ها هم تا وقتی اینجا زندگی کنند نیش و کنایه های مردم را میشنوند آنها هم غصه میخورند و به خاطر همین از من متنفر میشوند.
با همه این حرفها که دربارۀ اینکه نمیخواهم جاده را از تو بگیرم زدم، همان طور که قبلاً ،گفتم اگر تو مرا به زور مجبور کنی با تو بیایم من طاقت مخالفت با تو را ندارم. من به خاطر خودخواهی و علاقه خودم به تو با تو می آیم.
بسیار خوب چه کسی این طوری حرف میزند؟ تا آنجا که من می شناسم .هیچکس این گفت وگو برای یک لحظه بدیهه گویی خیلی شمرده و .شیواست خیلی شیوا و جادویی است. جادویی چون همه حرفها کاملا مفهوم است و چنان با زبانی است فصیح ادا میشود که ما تعجب میکنیم. در داستان عاشقانه یا رمانتیک گفت وگوی جادویی به نحوی با حالت رمانتیک وجود ما ارتباط برقرار میکند و میتوانیم با فرانسیسکا همراه شویم و گفت وگوی او را باور کنیم.
چه چیزی باعث میشود گفت وگوی فرانسیسکا این قدر خوب از کار دربیاید و ما را به لحاظ احساسی جذب کند؟ اول از همه جزئیات آن نویسنده با کلماتِ تصویری نقاشی میکند. به جای اینکه فرانسیسکا بگوید .. او باید بقیۀ زندگی اش را با شایعات سپری کند. میگوید او باید بقیه زندگی اش را با پچ پچهای مردم سپری کند.»
این جملات تصویری در ذهن خواننده ایجاد میکند و مامی توانیم عذاب ریچارد را هنگامی که مردم شهر دربارهٔفرانسیسکا و رابرت پچپچ میکنند ببینیم و حس کنیم. «اگر دست مرا بگیری و به کامیونت ببری...
همسر ایتالیایی او با عکاس موبلند فرار کرد.
📚گفت وگونویسی فنون و تمرینهایی برای نوشتن گفت و گوهای قوی
✍گلوریا کمپتون
@shahrzade_dastan
تبریک به برگزیدگان مسابقه طنز گروه جمال و جلال
خانم زیبا متین
خانم آیدا نظافت
آقای علیرضا عبدی
قلمتان سبز و پویا. همیشه در اوج موفقیت باشید. 🌹🌹
@shahrzade_dastan
حکایت
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
کودکی از بنی هاشم با یکی از ارباب مکارم بی ادبی کرد، شکایت به عمش بردند، خواست تا وی را ادب کند گفت: ای عم من کردم آنچه کردم و عقل من با من نبود، تو بکن آنچه می کنی و عقل تو با توست.
گر سفیهی به حکم نفس و هوا
نه به وفق خرد کند کاری
بر تو نفس و هوا چو غالب نیست
جز به راه خرد مرو باری
📚بهارستان جامی
@shahrzade_dastan
طنزنویسی
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
مسلماً نصیحت معروف جورج اورول در مقاله اش به نام سیاست و زبان انگلیسی در مورد طنز نیز مصداق دارد. اورول در این مقاله میگوید از کلمات کوتاه و ساده جملات کوتاه و افعال در حالت معلوم استفاده کنید از کلیشه ها کلمات و جملات تکراری استفاده نکنید و اگر میتوانید مطلب را کوتاه کنید، کوتاه کنید.» کلام شکسپیر در این باره حتی موجزتر از نصیحت اورول است. به نظر شکسپیر: «اختصار، روح طنز است.»
خیلی از چیزها ممکن است باعث شود که ما احساس کنیم مطلبی طنز است؛ عواملی مثل سن، سوابق ،اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و غیره .ما. حال آنکه تراژدی اثر یا اتفاق غم انگیز از این نظر با طنز فرق دارد. چیزی را که بیشتر ما فکر میکنیم تراژدی است اتفاق تا حدودی خنثی است اما میشود با فنون طنزنویسی مثل فن تکرار اتفاق غم انگیز را به اتفاقی خنده دار تبدیل کرد؛ مثلاً در مرد ،اوراقی نوشته ناتانیل وست قهرمان داستان پیتکین اعضا و جوارح خود را یکی یکی از دست میدهد تا اینکه بالاخره چندان چیزی از بدنش باقی نمیماند اگر کسی یک دفعه یکی از اعضا یا همه اعضا و جوارحش را از دست بدهد اتفاقی غم انگیز رخ داده است. اما اگر نویسنده درباره کسی که کم کم اعضای بدنش مثل چشم و دندان و مو و... را از دست میدهد بنویسد منطق را به بازی گرفته است و با عبور از منطق مردم بدون اینکه خودشان بخواهند و یا اینکه احساس کنند قضیه کمی وحشتناک است میخندند.
به زبان ساده تر اتفاق غم انگیز [تراژدی] پیامدهای جدی و منطقی دارد؛ یعنی همان رابطه علی و معلولی برقرار است. اما اتفاق خنده دار کمدی] معمولاً پیامد جدی ندارد. اگر در اثری خنده دار شما کسی را از ساختمان بلندی پایین بیندازید این آدم روی هوا ورجه ورجه میکند اما در یک اثر تراژدی نباید توقع ورجه ورجه از این آدم داشته باشید. ارسطو نیز در بوطیقای خود به خوبی متوجه این نکته شده که مینویسد: علت خنده ما همان اشتباهات و نقایصی در زندگی است که ما را زجر نمیدهد و نمیچزاند؛ مثلاً صورتک های خنده دار بیریخت و کج و معوج هستند، ولی غم انگیز نیستند.»
📚اسرار و ابزار طنزنویسی
✍محسن سلیمانی
#طنزنویسی
@shahrzade_dastan
#چالش_هفته
#نامهای_به_خود
نوشته فاطمه سیروش
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
سلام فاطی عزیزم چطوری ؟ کار و بار چطوره ؟ زندگی باب دلته؟ یا هنوزم رو دلت حسرت چنبره زده ؟
آه نباید یه نامه خوب رو اینجوری شروع کنم میدونم متاسفم ...
ولی میدونی چیه ؟ تو خیلی سختی کشیدی .
خیلی زمین خوردی . خیلی قلبت شکست.خیلی شبا تنها گریه کردی اما ..
اما صدات در نیومد بگی تنهایی !
تو تنها بودی . کسی رو دور و برت نداشتی که بهش تکیه کنی .
تو آرزو هاتو همیشه داشتی ، همیشه به سمتشون دست دراز کردی ، اما اون آرزو ها مثل یه ستاره ، اونقدر دور بودن که با دست دراز کردن بهش نمیرسیدی.
پس چکار کردی ؟
آفرین ! تو دست به کار شدی . تلاشت رو هزار برابر کردی . بال و پر گرفتی . بار ها و بار ها پریدی و بارها و بارها هم افتادی .
متاسفم ... متاسفم که کسی نبود که دستتو بگیره و بلندت کنه . بگه : فاطی خانم نترس .. من کنارتم . تا آخرش باهاتم .
تو مثل شازده کوچولو ، هیچکسی رو بجز سیارکت نداشتی .
پس چکار کردی ؟
آفرین! یه گل کاشتی . یه گل رز قرمز زیبا .
گلی از جنس عشق ، امید و زندگی ...
تو به اون گل تکیه کردی .
ولی حالا ... فاطمه خانم .. زحمت هات به کجا رسید ؟ به ستاره نورانیت رسیدی؟
رسیدی؟به بقیه نشون دادی که میشه؟
شد؟
خیلی خب خیلی خب ... باشه !
اگه نشده اشکالی نداره ! مگه زندگی به پایان رسیده؟
به عقب نگاه کن .. ببین چقد جلو اومدی ..
خدایی دلت میاد الان همه چیزو ول کنی ؟
دلت میاد تسلیم شی؟
نه اینجوری نمیشه ! بلند شو بلند شو و دوباره تلاش کن . مثل قبلا ..
تو میتونی!
@shahrzade_dastan
اصول طنزنویسی
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
از همان زمانی که مردم برای اولین بار خندیدند درضمن شروع کردند به فکر کردن درباره طنز برای همین اصول آن را نیز دقیقاً مشخص کرده اند. البته دانستن اصول طنز با طنزنویسی فرق ،دارد، اما خیلی جالب است که آدم بداند مردم چه وقت به طور ناخودآگاه احساس میکنند چیزی خنده دار است. هنری برگسون مقاله معروفش ،خنده که در سال ۱۹۰۰ نوشت.
در بعضی از اشکال طنزنویسی را مشخص کرده است که مهمترین آنها عبارت است از بهمن وار کردن طنز یا تشدید طنزا ،تکرار برعکس گویی، شیوه همیشه پرطرفدار تأثیر متقابل یک مجموعه و جابه جایی. اما طنز قضیه این است که نظریههای برگسون - با اینکه شاید خودش نابغه بود - زیاد هم عالی نیست. اگرچه باید گفت که هنوز هم برخی از نظریات او منبع مهمی برای طنزنویسان تازه کار است.
دختر شش ساله ،من ،ایزابل الآن دو سال است که دائم برای لطیفه گویی از لطیفههای سؤال وجوابی نوعی قالب لطیفه گویی آهنگین و پنج سطری به صورت سؤال وجواب استفاده میکند، اما هنوز هم کاملاً فوتوفن آن را یاد نگرفته است. هروقت داریم با ماشین جایی میرویم ایزابل از روی صندلی عقب میگوید
- تق و تق و تق!
و من با رعایت آداب بیان این گونه لطیفهها میگویم: «کیه
کیه؟!»
درخت
کدام درخت؟!
درخت آهای یارو نمیدانی داری راه را عوضی میروی و بعد با اینکه اصلاً خنده ،ندارد قاه قاه میزند زیر خنده. اما خنده دار این است که من هم میخندم البته نمیدانم چرا ولی فکر میکنم هریک از ما به دلیل متفاوتی میخندیم. اگرچه من واقعاً نمیدانم او چرا میخندد اما من به این علت میخندم که او شکل لطیفه گویی سؤال وجوابی را درک میکند اما محتوای آن را نمیفهمد و نتیجه کار اغلب چیز بسیار مسخره ای میشود.
البته باید اعتراف کنم که گاهی این شوخ طبعی ایزابل آدم را کمی کلافه میکند؛ به خصوص موقعی که او هفت هشت بار پشت سر هم از این جور لطیفه های بی ربط باهم استفاده میکند و لطیفهها تروتازگی شان را از دست میدهند. گو اینکه ظاهراً این فقط من نیستم که گاهی از شنیدن لطیفه های این شکلیاش خسته میشوم. چند وقت پیش تعریف میکرد که یک پسر دیگر هم هست که در ایستگاه اتوبوس مدرسه شان هروقت او را میبیند فرار میکند چون میگوید از لطیفههایت بدم می آید.» البته او با افتخار این را میگوید نه با نگرانی من هم کیف میکنم که دخترم فهمیده لطیفه های بی مزه منبع قدرتی برای اوست کسی چه میداند شاید هم روزی او چند همایش درباره این موضوع برگزار کند
ایزابل در واقع با لطیفههای سؤال و جوابی جفنگش از نظریه برگسون پیروی میکند که میگفت هرگاه حرف جفنگی را در یک عبارت جا افتاده و درست بگذاریم، بدون حاصل کار مفهومی خنده دار خواهد بود.
📚اسرار و ابزار طنزنویسی
✍محسن سلیمانی
@shahrzade_dastan
دراز نویسی
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
به کار بردن واژگان یا عبارتهای پر تعداد درازگویی و پرگویی در نوشته، که متأثر از زبان محاوره و نثر منشیانه است.
مثال :
تیم فوتبال ایران بازی را به سود خود به پایان رساند.
تیم فوتبال ایران بازی را برد.
قانون کار در مجلس مورد تصویب قرار گرفت.
قانون کار در مجلس تصویب شد.
- شیخ نهایت احترام را در حق وی مرعی داشت و استقبال گرمی از وی به
عمل آورد.
شیخ در نهایت احترام از وی استقبال کرد.
- دانشجویان از این موزه بازدید به عمل آوردند. (بازدید کردند)
- شورای شهر تهران در این جلسه مشکلات شهری را مورد امعان نظر قرار داد.
(بررسی کرد)
و از این قبیل است
به رشته تحریر در آوردن (نوشتن)
مورد استفاده قرار دادن استفاده کردن به منصه ظهور رساندن ظاهر شدن) حضور به هم رساندن حاضر شدن) اطلاع حاصل کردن اطلاع یافتن) به موقع اجرا گذاشتن (اجرا کردن) به قتل رساندن (کشتن)
- اقدام مقتضی به عمل آوردن اقدام کردن)
- مورد تعقیب قرار دادن (دنبال کردن)
در جریان قرار دادن (آگاه کردن)
- به استحضار رساندن(اطلاع دادن)
پشت سر گذاشتن (گذراندن)
📚مبانی درست نویسی زبان فارسی معیار
✍دکتر ناصر نیکوبخت
#نکات_ویرایشی
#درازنویسی
@shahrzade_dastan