eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.6هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
: ✨✨🌷🌷 ✍️ سزای سخن اضافه: 🌷 🌱شب یکشنبه ۲ بهمن ۱۳۵۶ ه‍.ش در قم در واقعه هولناک می بینم که دو لبم را با نخ و سوزن می دوزند و در آن حال بر دلم گذشت که این جزای آن کسی است که دهانش را مراقب نیست و هر چه می خواهد می گوید . 🌹 📗 ۷۳۴ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
💫وضو از چشمه عشق💫 وضو که از چشمه‌ی عشق گرفته شود، زنگار را می زداید. از اینکه وضو به چهار عضو سر و رو و دست و پا اختصاص یافت، این است که ایزد تعالی چون نماز را واجب کرد نخواست که بندگان وی آلوده به خدمت آیند، ایشان را فرمود که وضو کنند و با این چهار عضو مخصوص کرد زیرا که آدم اول روی به درخت گندم کرد و با پای برفت و به دست از درخت گندم باز کرد و بر سر نهاد و بر حواء آورد، ایزد عزّاسمه بفرمود این چهار عضو گناهکار را به گاه خدمت بشستن و مسح کردن تطهیر کنند. این داستان بیان حال آدم و آدمیزاد است و همانند آن در آیات و روایات بسیار است... 📗،ج ۱، ص ۴۱۹، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
💫دو ظرف وجودی انسان برای دو گونه غذا💫 ما ظرفهای آب را گوناگون میبینیم از آنی که یک قطره آب در او می گنجد تا آنی که ظرف اقیانوس است که ظرف بسیار بزرگی است یعنی يك قسمت عمده از گودی زمین که ظرف آب اقیانوس است. و میبینیم که این ظرفها را گنجایش محدود است و اگر آب از آن حد گنجایش فزونتر شود از لبه های آوند فرو می ریزد. ولی انسان که دانش فرا می گیرد گنجایش آوند دانش برای دانش بیشتر بیشتر میگردد و آمادگی بهتر برای فرا گرفتن دانش دشوارتر پیدا می کند . به بیان دیگر صحیح است که بگوییم هر یک از افراد انسان را دو ظرف است برای دو گونه غذا : یکی ظرف آب و نان مثلا و دیگری ظرف دانش. ظرف نخستین تا اندازه ای که غذا قبول کرد از پذیرفتن غذای بیشتر از آن ابا می کند و می گوید سیرم و دیگر گنجایش ندارم و پس از سیر شدن اگر چه از آب و نان خالی سیر شده باشد بهترین غذا برایش فراهم شود رغبت بدان نمی کند و از خوردن آن لذت نمی برد اما دانش پژوه هر چه بیشتر دانش تحصیل میکند به دانستن دانشهای سخت تر و سنگین تر و بالاتر گرایش پیدا میکند و از فهمیدن آن لذت بهتر می برد و شوق و ذوق وی به دانش بیشتر می گردد و عشق و علاقه اش در تقرب به دانشمندان فزونتر میشود . اینها اموری است که هر یک از ما به وجدان خود می یابد و بدانها تصدیق دارد هیچ کس در آنها چون و چرا ندارد. 📗، کلمه ۱۱۰، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم بیانات عرشی حضرت علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) به باب الله دهان است دیگر، مزبله که نیست که هرچیزی درونش برود. دهان است می خواهد انسان شود. دستی که آورده به جلوی دهان اینجا یک مفتشی ایستاده اسمش آقای بینی است. آن قوه شامّه می گوید این متعفن است! آقای لامسه شما گناه ندارید، درست است؛شما در کار خودتان خیانت نکردید؛ اما این بوی بد می دهد تشخیص بو خوب و بدش مربوط به شما نبود؛ زبری و درشتی مربوط به شما بود. این می بوید می‌گوید: نه! بویید و امضا کرد؛ می گوید: نه معطر است و خوشبو است، می گذارد به دهان. قوه ذائقه می آید جلو می گوید: نخیر این بسیار تلخ است. آزار می کند؛ نخیر نباید این را خورد! بعد این را می‌ریزد...... 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
إلهی، این کلمۀ ناتمام خوشحال است که به اسم، سه حرف از حروف مقطّعۀ فرقانت را داراست. کلمات تامّه ای که به حقیقت همۀ مقطّعۀ قرآنت را دارایند چونند؟ فراز ۴۴۱ @shakhehtoba
4_5767356542621843711.mp3
14.19M
🔹️ مادیون، ماده را موجودی ازلی می دانند و ازلیت را زمانی، در نظر می گیرند. ایشان امکان و وجوب ذاتیِ فوقِ زمان و مکان که ماورای عالم طبیعت و ماده باشد را قائل نیستند. 🔹️ آقایان مشاء، زمان را امتداد حرکت می دانند یا به تعبیری مقدار حرکت. و حرکت را حرکت معدل النهار یا جسم کل نظام هستی که محیط بر همه افلاک است و این مقدار حرکت را زمان گویند. 🔹️ مادیون یک پله از سوفسطایی ها بالاتر آمده اند چون سوفسطایی ها منکر حقیقت بودند ولی مادیون قائل به حقیقت داشتن جهان ماده و موجودی حقیقی به نام ماده هستند. 🔹️ مادیون قائلند به این که بهترین راه ادراکات، ادراکات حواس پنج گانه حسی است و هر چه که موجود است ماده هست و هر چه که محسوس نیست موجود نیست. 🔹️ شیخ الرئیس در جواب مادیون می فرماید: حس ما ملاک و محور موجودیت اشیا نیست که هر چه ندیدیم موجود نباشد چون خیلی چیزها هست که ما نمی بینیم مثلا قانون علیت که به عنوان یک حقیقت در نظام هستی است. 🔹️مادی هم معتقد به غیرمتناهی بودن جهان هستی است منتهی جهان را مادی می داند. 🔹️اتقان صنع یعنی این که هیچ عالمی هر چه قدر دید عمیق و وسیعی داشته باشد نمی تواند ذره ای از عالم، اِشکال بگیرد. 📔 🌹کانال شاخه طوبی🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
✍️در مقام امیرالمومنین - تقرب به حق با عقل : 🌱جناب ابن سینا در مقدمه رساله معراجیه می فرماید: «عزیزترین انبیاء و خاتم رسولان (ص) چنین گفت با مرکزِ حکمت و فلکِ حقیقت ، خزینهٔ عقل، امیرالمومنین علی علیه السلام که : «یا علی ، اذا رایت الناس یتقربون الی خالقهم بانواع البر ، تقرّب الیه بانواع العقل تسبقهم » و اینچنین خطاب جز با چنو بزرگی راست نیامدی که او در میان خلق آنچنان بود که معقول در میان محسوس» ... 🌱ابن ابی الحدید گوید : نیاز همه به علی و بی نیازی علی از همه ، دلیل است که علی امام همه است . 🌱فخر رازی گوید: هرکس علی را امام خود بگیرد ، به دست آویز استوار چنگ در زده است. 🌱شیخ اکبر گوید : علی امام عالَم و سرِّ جمیعِ انبیاء است . 🌱ابن متویه گوید : ادله نصوص دال است که در میان صحابه فقط علی معصوم بود . 📗 ۷۳۲ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
بسم الله الرّحمن الرّحیم و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین نامه حضرت علامه حسن‌زاده آملی ره با یک این متن، نامه ای است از علّامه حسن زاده که در سال 1349 خطاب به رفیق شفیقشان، دکتر حسن سپهری نگاشته اند و حاوی دقائق و لطائف زیادی برای پزشکان و غیرپزشکان است:   *چند فرقه که سرتاپا عبرت هستند، از گورکن تا پزشک! بسم‌الله کلمة المعتصمین وجود مبارکت همه خیر است و نیات مقدست همه خیر، خدای متعال خیرات و برکاتش را بیشتر فرماید، گرچه تقدیم نامه به طول انجامید، ولی آن جمال حسنی که زینت سپهر جان است شمس فروزان، حسن سپهری است، یکی از نام‌های بزرگ الهی، طبیب است و دیگر شافی، یا طبیب یا شافی. آقای عزیز! چند فرقه شب و روز کارشان سر تا پا عبرت است، ولی خودشان اغلب و اکثر بی‌خبر: یکی از آن‌ها این دعاگو که همواره با کتاب و سنت و محراب و منبر و حرف بهشت و جهنم و امثال اینگونه امور است، ولی گویا برایش فقط صنعت و بازار است. از هزار حرف‌ها و کرّ و فرّها و امر و نهی‌ها یکی را اگر در خودش پیاده می‌کرد، اکنون می‌بایستی چون ملائکه اُولی اَجْنِحَه باشد. دوم اطبا و دکترهای داروساز - البته دور از جنابت دکتر حسن آقا سپهری - که می‌بینند این همه بیماری‌های گوناگون از درد می‌نالند و برای معالجه امراض جسمانی خودشان تا چه حد در اضطراب و ناراحتی هستند و با چه حرص و ولع به اطبا رجوع می‌کنند و با چه اشتها دارو می‌خرند و می‌خورند، نه آنان در راه چاره بیماری‌های روانی خودند و نه اینان، هم پزشک بی‌خبر است و هم بیمار، هم طبیب مریض است و هم مریض! گر مسلمانی از این است که حافظ دارد/آه اگر از پی امروز بود فردایی دیگر گورکن‌ها که پشت هم روزانه چه قدر مرده‌ها را در قبر می‌گذارند و خودشان قساوت و غفلت دارند، گویا این گونه شغل‌های بنده و جنابعالی و گورکن قساوت و غفلت می‌آورد و انسان بدان‌ها معتاد می‌شود، خدای متعال عاقبت را خیر کند. هنوز آقای دکتر حسن آقای سپهری جوان است، إن‌شاءالله تعالی عمرش که از 120 سال متجاوز شد، آن وقت تسبیح در دست می‌گیرد و مثل دیگر خشک مقدس‌های روزگار بِس‌بِس می‌کند و در آن گاه سعادت خویش را تأمین و تحصیل می‌کند، آرزو برای جوانان عیب نیست. * من اگر در خوابم جنابعالی چرا در خواب باشی! شاید افرادی باشند که نگذارند دوست عزیزم به فکر خود باشد و یا اقتضای عصر اجازه نمی‌دهد و یا آقا خیال می‌کند اگر خویشتن را دریابد چه خواهد شد؟! نه مزاحم کارت هست نه مانع بازارت، اینکه هستی و هر چه داری و البته هزار بار از آن بهتر خواهد شد بلکه بالاتر بالاتر بالاتر؛ باز هم بالاتر بالاتر بالاتر؛ باز هم بالاتر بالاتر بالاتر، این خداوند صادق‌الوعد است که می‌فرماید: « لِّلَّذِینَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَی وَ زِیَادَةٌ» و می‌فرماید: «لَهُم مَّا یَشَاؤُونَ فِیهَا وَلَدَیْنَا مَزِیدٌ»، خواهی فرمود: آیا خودت بیداری یا واعظ غیرمتعظی؟ عرض می‌شود: من اگر در خوابم جنابعالی چرا در خواب باشی. من اگر نیکم و ار بد تو برو خود را باش /هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت 📗 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
مزار حضرت علامه رحمت الله علیه ارسالی اعضا کانال شاخه طوبی شهریورماه ۱۴۰۳ فاتحه ای نثار روحشان ایشان 🙏
إلهی، شکرت که نفخه و نفثی از دم عیسوی را به حسن داده ای که مرده زنده می کند. فراز ۴۴۲ @shakhehtoba
🔹️ قائلین به اصالت ماده، نه تنها کل عالم را مربوط به ماده می دانند بلکه فکر و نفس و عقل و علم و همه ادراکات را بر اساس ماده تفسیر می کنند. 🔹️ مهم ترین اشکال مادیون این است که در مقام ادراکات، مغز و سلول های مغزی که آلات ادراک هستند را با قوای ادراکی اشتباه گرفته اند. آلات برای ادراک نیاز هست. 🔹️ ذات عقل و قوه عاقله، مجرد از ماده است و در مقام ادراکات عقلی، که مستقیما خود عقل ادراک می کند نیازمند ماده نیست و لذا چون تجرد تام عقلانی دارد در ادراک ماورای طبیعت واسطه نمی خواهد که انسان با قوه عاقله اش، موجودات مجرد ماورای طبیعت را بی واسطه ادراک می کند که آن مقام را تعبیر به مظهریت نفس ناطقه نسبت به مافوق می کنند. اما اگر عقل بخواهد موجودات این سویی را ادراک کندباید با واسطه قوه خیال و وهم با حواس پنج گانه و طبیعت ارتباط برقرار کند. @shakhehtoba 🔹️ شنیدن و دیدن مطلقا در صقع ذات نفس انجام می شود و نفس آن را در خود انشا می کند. 🔹️ در حقیقت گوینده و شنونده خود شما هستید و صدا و گوش و تموج هوا و ... همه آلت و وسیله شنیدن هستند. 🔹️ به فرموده صدرالمتألهین مُبصَر خارجی معلوم بالعرض است. 🔹️ تا کسی به سرّ علم و ادراک نرسد به سر قیامت نمی رسد.. @shakhehtoba 🔹️ تنها کاری که می کند رابطه مادی شما با بیرون را قطع می کند وگرنه مابقی خودتان هستید. نه بدن و نه نفس تان از بین نمی رود همین بدن به عینه می شود بدن برزخی و اخروی شما. ▫️ ملاصدرا : نفس ناطقه انسانی باید اشتداد ذاتی پیدا کند تا بتواند علم را که جوهر مجرد عقلی است از ماورای طبیعت براساس حرکت جوهری اصطیاد(شکار کردن) کند. 📔 🌹کانال شاخه طوبی🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
: ✨✨🌷🌷 ✍️ اول تهذیب اخلاق و امراض نفسانی، سپس تحصیل علوم و معارف : 🌷 طالب علم و معرفت باید قلب خود را از وساوس شیطانی ، و وجود خود را از هواجسِ نفسانی تصفیه و تنقیه نماید و امراض روحانی را به تهذیب معالجه کند ، بعد از آن شروع به تحصیل علوم نموده ، لذایذ روحانی را ادراک نماید ... 🌷 چه اکثر مردم در اوانِ جهالت نفوسشان به انواع امراض نفسانی و اخلاق سیّئه شیطانی معتادند ، پس اگر بی تنقیهٔ سرّ و تزکیه باطن و ظاهر به تناول غذای روح مشغول شوند، به تراکم امراض مبتلا گردند . 🌹 📗 ۷۸۷ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
انبساط قوه عاقله با تکرار افعال هر یک از قوای جسمانی بر اثر تکرار افعالش خسته و ناتوان میشود و چه بسا که تباه و نابود میگردد ولكن قوه عاقله به عکس آنها از تکرار افعالش نیرو و گنجایش و انبساط و دریافتش بیشتر و فزون تر می گردد . پس این قوه از قوای جسمانی نیست و گرنه با حکم آنها انباز بود و چون جسمانی نیست مجرد است. و این همان قوه ایست که او را نفس ناطقه گوییم. 📗، کلمه ۱۱۰، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
بدان که قرآن و سنت همه رمزند - خداوند متعال توفیق فهم آنها را مرحمت بفرماید و سفرای الهی همه به رمز سخن گفته اند تا هر کس به فراخور بینش و به اندازه دانش خویش از آن بهره برد و معانی و حقایق را آنچنان در کسوت الفاظ و قوالب محسوسات و صور تمثیلات به در آوردند تا هیچ کس از کنار سفره ی علوم و معارف الهی بی بهره و دست خالی برنخیزد. 📗،ج ۱، ص ۳۹، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
الهی به فضلت سینهٔ بی کینه ام دادی ، به جودت شرحِ صدرم عطا فرما ارسالی اعضای محترم آقای حیدری 🙏
إلهی، به حقیقت خودت، مَجاز ما را تبدیل به حقیقت کن! فراز ۴۴۳ @shakhehtoba
4_5787558471054393763.mp3
14.88M
🔹️ عبودیت خودش آزادی است چون استعداد انسان باید شکوفا شود و ثمره وجودی اش به بار نشیند و به عوالم وجودی سفر کند. 🔹️ انسان می خواهد موجود ابدی باشد و عقل اقتضا می کند که برای ابد برنامه ریزی کند که اگر نفس، موجودی مجرد شد ابدی است. 🔹️هر موجود مجردی اگر در حدوثش ازلی نباشد قهرا در بقایش ابدی است، این یک حکم است. 🔹️ حرف از بقا، چه بقای محدود به زمان و چه بقای نامحدود، حق است و یکی از اسمای حسنای الهی "باقی" است. در هر موطنی هر کمال مشاهده می کنید آن کمال یعنی خدا و اگر حد را مشاهده می کنید می شود خلق. 🔹️ملاصدرا می فرماید صفات سلبیه برگشتش به سلب السلب است و این یعنی اثبات. 🔹️ نقص، امر سلبی است، نیست هم، سلبی است، پس نفی نفی می شود اثبات. 🔹️ صفات سلبیه، سلب النقص است یعنی هر موجودی، هر کمالی که دارد اوست و هر نقصی که دارد خداوند آن نقص و محدودیت نیست. 📗 🔉 جلسه ی صد و هشتادم 🌹کانال شاخه طوبی🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a