eitaa logo
کانال گلزار بهشت
99 دنبال‌کننده
168 عکس
32 ویدیو
0 فایل
💠اخلاق کاربردی با محوریت معارف قرآن و حدیث ارتباط تلفنی : 09154463364 💠پوسترهای حدیثی را در کانال نسیم کرامت دنبال بفرمایید👇 @nkeramat97 بیاییم همه با هم نشر دهنده احادیث نورانی اهلبیت(علیهم السلام) باشیم 🌈 @Shakibaey
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷سلام علیکم صبح زیبای شنبتون بخیر و شادی🥀 قوی کسی است که, نه منتظر میماند کسی خوشبختش کند، و نه اجازه میدهد کسی بدبختش کند!! هر گاه زندگی را جهنم دیدی, سعی کن پخته از آن بیرون آیی... سوختن را همه بلدند!! زندگی هیچ نمیگوید, نشانت میدهد!! با زندگی قهر نکن... دنیا منت هیچکس را نمیکشد... با خود عهد بستم که به چشمانم بیاموزم، فقط زیبائی های زندگی ارزش دیدن دارد، و با خود تکرار می کنم که یادم باشد، هر آن ممکن است شبی فرا رسد، و آنچنان آرام گیرم که دیدار صبحی دیگر برایم ممکن نگردد، پس هرگز به امید فردا "محبت هایم را ذخیره نکنم "، و این عهد به من جسارت می دهد که به عزیزترین هایم ساده بگویم : خوشحالم که هستید @shakibaye 🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷 خداوندا امروز و هر روز🌸 به فرشتگانت بسپار سبدی پر از لبخند و شادی سلامتی و تندرستی برکت و روزی فراوان برای دوستانم به ارمغان بیاورند هرروزتون پراز خبرهای خوب خوب🌸 🌺✨💖 @shakibaye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎤نکته اخلاقی شماره (١١٢) شما چقدر به یتیمان خانواده و بلکه جامعه توجه و رسیدگی دارید؟ ✍️در ادامه مطالب یادداشت شماره قبل، به نکات ذیل نیز توجه بفرمایید : 2- کمک به فقرا ؛ محرومان و مستضعفان یکی از مهم ترین اهداف بعثت پیامبران الهی، ایجاد قسط و عدل و کمک رسانی به محرومان و ضعیفان جامعه و برقراری عدالت در جامعه است. در جامعه اسلامی باید مسلمانان از لحاظ توزیع ثروت های عمومی، امنیت، امتیازها و بهداشت و درمان، دسترسی اطلاعات مورد نیاز و سایر خدمات، در حد مساوی قرار گیرند و موقعیت سیاسی، اجتماعی و دینی عده ای، نباید موجب از بین رفتن عدالت اجتماعی و در نتیجه تضییع حقوق ضعیفان و طبقات محروم گردد . رهبران الهی، تلاش می کنند که فقرا و محرومان جامعه، علاوه بر رشد فکری و فرهنگی، از محرومیت های مادی نیز رها شده و یک زندگی مناسب و در شان خود داشته باشند . روزی امام حسین علیه السلام به ملاقات بیماری بدهکار به نام اسامة بن زید رفت . او در بستر بیماری آه و زاری می کرد و هی می گفت: ای وای از دست غم و اندوه! حضرت از او پرسید: چه اندوهی داری؟ اسامة بن زید گفت: بدهکارم و غم و غصه شصت هزار درهم قرض، تمام وجودم را فرا گرفته است . امام فرمود: ناراحت نباش! من تمام بدهی های تو را پرداخت می کنم . اسامه گفت: می ترسم قبل از پرداخت بدهی هایم، بمیرم . حضرت سیدالشهداعلیه السلام فرمود: من تمام بدهی های تو را قبل از مرگ تو می پردازم . حضرت اباعبدالله علیه السلام همچنان که وعده داده، بود قبل از مرگ اسامه تمام قرض های وی را پرداخت . امام حسین علیه السلام در کمک رسانی به طبقات محروم جامعه، گاهی شکر تصدق می داد . از آن حضرت پرسیدند: ای فرزند رسول الله! چرا شکر در راه خدا می دهید؟ فرمود: من خودم شکر دوست دارم و خدای متعال در قرآن شریف فرموده است: «لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون »; «هرگز به مقام حقیقی نیکوکاران نمی رسید، مگر این که از آنچه دوست می دارید در راه خدا انفاق کنید .» و انفاق دوست داشتنی ترین مال پیش من، از بهترین چیزهاست . بسیاری از مردم با آن که، خود، بهترین غذاها را مصرف می کنند، امّا هنگامی که می خواهند به فقیران غذا بدهند، غذایی می دهند که خودشان هیچ تمایلی برای خوردن آن ندارند. این کار دور از جوان مردی است؛ زیرا مروّت اقتضا می کند که انسان همان چیزی را برای دیگران بپسندد که برای خود می پسندد. بر اساس دستور قرآن مجید و سیره ی ائمه معصومین علیهم السلام ، شایسته است انسان از بهترین داشته های خود، به فقیران ببخشد و نباید با دادن چیزهای پست و بی ارزش، طبع انسانی آنان را خوار بشمارد؛ زیرا پیامبر گرامی اسلام می فرمایند:«لا تُطْعِموُا الْمَساکینَ مِمّا لا تَأکُلُونَ.»از آن چه خودتان نمی خورید، به مسکینان ندهید. 3- ساختن مسجد، مدرسه و بیمارستان ساختن مسجد و مدرسه و پل و رباط، و اجرای قنوات و نشاندن درختان وامثال اینهاست از چیزهائی که اثر آن در روزگار باقی می ماند تا قیامت. و نفع آن روز به روز عاید صاحب آن می گردد. از حضرت امام جعفر صادق - علیه السلام - مروی است که: «هر که مسجدی بنا کند خدای - تعالی - برای او خانه ای در بهشت بنا کند» . و نیز از آن حضرت مروی است که: «شش چیز است که فیض و ثواب آن بعد از وفات به مؤمن می رسد: یکی: فرزندی که از برای او طلب آمرزش نماید. دوم: مصحفی که بعد از خود بگذارد. سوم: درختی که بنشاند. چهارم: چاه آبی که حفر کند. پنجم: صدقه جاری، که مستمر سازد و خود بعد از آن منتفع شود. مثل ساختن پل ومدرسه و رباط، و وقف کردن مزارع و قرای و امثال آنها. ششم: طریقه ای نیکو که بعد از او به آن عمل نمایند» . 4- وقف اموال و املاک وقف اموال از جمله صدقات جاریه ای است که تا قیامت ثواب آن به وقف کننده می رسد و از فیوضات آن بهره مند می گردد. امامان شیعه نیز اموال و باغ هایی را در راه خدا و برای برطرف ساختن نیاز نیازمندان و خویشاوندان خود وقف کردند. براساس نقل مشهور، باغ هایی که هم اکنون در محله نخاوله مدینه (محله شیعه نشین) به نام باغ صبا و باغ مرجان وجود دارد، از موقوفات امام حسن مجتبی علیه السلام یا بنابر نقلی از موقوفات امام سجاد علیه السلام است. شیخ بهایی نیز روایت می کند که امام حسین علیه السلام زمین ها و چیزهای دیگری را که ارث برده بود، وقف کرد و حتی اطراف قبر پاک خویش را از اهل نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خرید و وقف آنان کرد؛ بدین شرط که زائرانش را به سوی قبرش راهنمایی کنند و از آنان به مدت سه روز به عنوان میهمان پذیرایی نمایند. امام صادق علیه السلام نیز موقوفاتی داشته است، زیرا شیخ صدوق روایتی را نقل می کند که آن حضرت وصیت کرد مجلس عزاداری بر پا کنند و اموالی را نیز بدین منظور وقف نمود. 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📖 برگرفته از کتاب (گلزار بهشت) ؛ چهاردهمین کتاب و جدیدترین اثرِ در حال تدوینِ استاد شکیبایی 📖 @shakibaye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💗 یکشنبه زیبای شما 💫 عـالی و بینظیـر 🌼 روزتون سرشار از 💗 موقعیتهای عـالی 💫 امیدوارم هفته تون 🌼 پراز فرصتهـای نو 💗موفقیتهای پی در پی 💫و عشق و برکت درتمام 🌼 مراحل زندگیتون باشه 💗روزتون در پناه خدا @shakibaye 🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍علی علیه السلام «كسى كه در هزينه كردن ميانه روى كند هرگز فقير نخواهد شد» 📚شرح حکمت ۱۴۰ این معنا امروز هم در مقیاس کوچک خانواده و هم در مقیاس وسیع جامعه ثابت شده است که اگر از اسراف و تبذير پرهيز شود و در هزينه كردن سرمايه ها صرف جويى و ميانه روى گردد بسيارى از مشكلات حل مى شود; مشكل زمانى براى فرد يا جامعه پيدا مى شود كه حساب دقيقى براى هزينه ها و نيازها در نظر نگيرد و يا بى حساب و كتاب آنچه را دارد هزينه كند كه به يقين زمانى فرا مى رسد كه فرد يا جامعه در فقر فرو مى روند. 💠: @nkeramat97 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نیایش صبحگاهی🌺🍃  ✨بار الها... 🌺یاریم کن که هر روزم به لطف 🍃و توفیق تو بهتر از روز قبل باشد.. 🌺نه برداشت منفی کنم و 🍃نه کلام منفی بر زبان بیاورم 🌺و نه نا سپاسی کنم.. ✨خداوندا... 🌺نگذارکه از تو فقط نامت را بدانم 🍃و نگذارکه از تو تنها 🌺مشق کردن اسمت را به یاد داشته باشم ✨بارالها... 🌺هموااره در من جاری باش همانگونه 🍃که خون در رگهایم جاری است آمیـن..🙏 @shakibaye 🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎤 نکته اخلاقی شماره (١١٣) چرا آرزوي مرگ كردن گناه است؟ ✍️ اين مسأله چند صورت دارد، زيرا گاهي انسان‌ها آرزو مي‌كنند در راه خدا كشته شوند و همانطور كه شهداي كربلا در شب عاشورا چنين آرزويي داشتند و حتي در دعاهاي خود آن را با گريه و زاري از خداوند طلب مي‌كردند، و همان‌طور كه شهداي دفاع مقدس نيز آرزو داشتند، خوب، اين هم خود نوعي مرگ است. پس چرا اين آرزو، آرزوي انسان‌هاي بزرگ بوده است. گاهي هم برخي انسان‌ها آرزو مي‌كنند بميرند تا از مشكلات و سختي‌هايي كه در زندگي با آن مواجه هستند راحت شوند و اصلاً آرزو مي‌كنند كاش متولد نشده بودند. اين هم نوعي ديگر؛ مردن براي رهايي از مشكلات. و ممكن است افرادي هم باشند كه با جهت‌هاي ديگر آرزوي مرگ داشته باشند. به هر حال قبل از بررسي اين جهات مثبت و منفي خوب است ابتدا به اين مطلب توجه داشته باشيم كه: مرگ و زندگي دو نعمت بزرگ الهي هستند. قانون مرگ از عمومي‌ترين و گسترده‌ترين قوانين اين عالم است. همانطور كه قانون حيات و زندگي اين طور است. انبياء الهي، صالحين و حتّي فرشتگان مقربين هم مي‌ميرند و جز ذات پاك خداوند در اين جهان باقي نمي‌ماند. كلُّ مَنْ عَلَيها فانٍ و يَبقي وجهُ رَبّكَ ذوالجلالِ و الاكرام،[1] همة كساني كه روي زمين هستند (منظور در عالَم) فاني مي‌شوند و تنها ذات ذوالجلال و گرامي پروردگارت باقي مي‌ماند. و آنچه كه مقدم بر مرگ ـ يعني انتقال انسان از سراي دنيا به سراي جاويدان آخرت ـ مي‌باشد، نعمت حيات و زندگي است. نعمتي كه خداوند در قرآن كريم با منت از آنها ياد كرده است و بر بشر تمام نموده‌ است؛ و هو الّذي اَحياكُم ثم يُميتُكُم ثم يُحييكُم اِنّ الانسانَ لكفور؛[2] و او كسي است كه شما را زنده كرد، سپس مي‌ميراند، بار ديگر زنده مي‌كند (در قيامت) امّا انسان بسيار ناسپاس است. همين كه در آخر آيه مي‌فرمايد: «انسان بسيار ناسپاس است» اشاره به اين دارد كه اوّلاً مرگ و زندگي هر دو نعمت هستند كه مورد كفران نعمت قرار مي گيرند[3]و البته زندگي اولين نعمتي است كه خداوند به انسان لطف كرده و ثانياً انسانها نسبت به اين نعمتها ناسپاس‌اند، از عمر خويش استفاده كافي را نمي برند، اوقات خويش را به بطالت مي گذرانند و گاه و بيگاه اين نعمت را در كارهاي آلوده به گناه صرف مي‌كنند و در آخر، همين كارها موجبات رنج و سختي را برايش فراهم مي‌سازد و اينجاست كه انسان دوست دارد و آرزو مي كند كاش اصلاً به دنيا نيامده بود و البته اين آرزو كه بوي نااميدي  از رحمت خدا و شکايت از تقديرات او را مي‌دهد خودش گناهي ديگر است. آرزوي مرگ و دو رويِ آن: روي اوّل: بدون شك تقاضاي مرگ از خدا يا آرزوي مرگ كار درستي نيست ولي گاه در زندگي انسان حوادث سختي روي مي‌دهد كه طعم حيات كاملاً تلخ و ناگوار مي‌شود؛ مخصوصاً درآن جا كه انسان هدف‌هاي مقدس يا شرف و حيثيت خود را در خطر مي‌بيند و توانايي دفاع در برابر آن را ندارد. در اين گونه موارد گاهي براي رهايي از شكنجه‌هاي روحي تقاضاي مرگ مي‌كند.[4] هنگامي كه انسان خيال مي‌كند تمامي درها به رويش بسته شده و براي حل مسائل هيچ راهي ندارد كه بدون شك نمي‌توان گفت انسان در اين صورت به بن بست رسيده است. حضرت مريم ـ عليها السّلام ـ نيز چون به لحظات به دنيا آمدن فرزندش عيسي ـ علي نبيّناء و آله‌ عليه السلام ـ كه خداوند او را بدون پدر به مريم عطا كرده بود، نزديك و نزديك‌تر مي‌شد در فكرش اين تصور پديد آمد كه تمام آبرو و حيثيتش در برابر مردم بي خرد با تولد اين نوزاد به خطر خواهد افتاد. اين جا بود كه آرزوي مرگ كرد و فرمود: اي كاش پيش از اين مرده بودم و بكلّي فراموش مي‌شدم.[5] وي عفت و پاكدامني را حتي از جانش بيشتر دوست مي‌داشت و براي آبروي خود ارزش بيش از حيات خود قائل بود و لذا اين فكر شايد در لحظات بسيار كوتاهي صورت گرفت و ديري نپائيد با ديدن رحمت الهي اين افكارش بر طرف شد و نور اطمينان و آرامش و توكل تمام قلبش را فرا گرفت و با قامتي استوار يك تنه در برابر تمامي مشكلات و گرفتاري‌هايي كه يك مشت آدم‌هاي بي خرد براي وي پيش آورده بودند ايستاد و از ناموس خدا، عفت و پاكدامني خويش دفاع كرد. اينها درس‌هايي هستند براي ما انسان‌ها كه به راحتي در برابر مشكلات و سختي‌هاي زندگي از ميدان به در نشويم و با درايت، صبر، حوصله و توكّل به خدا در صدد حل مشكلات برآئيم نه اين كه با تبعات پوچ‌گرايي و يأس و نوميدي مشكلي بر مشكلات قبلي بيفزائيم. زندگي بالاترين موهبتي است كه به ما ارزاني شده، همان طور كه ضرب المثل قديمي مي‌گويد « جايي كه زندگي هست اميد هست» و چنان چه ما همت قبول و انتخاب زندگي را پيدا كنيم ديگر زندگي كردن آن قدر برايمان مشكل نخواهد بود.[6] اكثر كساني كه به غلط افكار نوميدي و يأس از زندگي به سرشان مي‌زند و آرزوي مرگ مي‌كنند حرفشان اين است كه « لعنت به اين زندگي كه من بخواهم انتخابش كنم. اين در حقيقت زندگي است كه مرا انتخاب كرده است،
من از كسي نخواستم مرا به دنيا بياورد. آمدن من به خواست خودم نبوده و حالا اگر نخواهم اين زندگي را كه به من تحميل شده قبول كنم ديگر چه لزومي دارد زنده باشم». دسته‌اي از روان شناسان معتقدند كه برخي انسان‌ها خود را آنگونه كه هستند مورد پذيرش قرار نمي‌دهند و در عوض با به كار گيري رفتار‌هايي به انكار خود و تغيير افكار، هيجان‌ها و كردار خود مي‌پردازند و در نهايت دچار اضطراب مي‌شوند، در استفاده از نيرو‌ها و استعداد‌هاي خود ناتوان مي‌مانند .[7] دائماً خود را از اين كه در اين دنيا زندگي مي‌كنند سرزنش مي‌كنند، كارها و روش‌ زندگي خويش را به باد انتقاد مي‌گيرند و در نهايت به غلط آرزوي مرگ را در فكر و ذهن مي‌پرورانند. قطعاً چنين آرزويي صحيح نيست و از نظر مباني دين اسلام و آيات قرآن كريم مردود مي‌باشد. امّا روي دوّم سكّه: شنيده‌ايد كه دوست مشتاق ملاقات دوست است و مي‌دانيم كه لقاي معنوي پروردگار در قيامت رخ مي‌دهد. هنگامي كه موانع عالم دنيا بر طرف شود و غبار‌هاي گناه و شهوات و هوس‌هاي فرو نشيند، پرده‌ها برداشته مي‌شود و انسان با چشم دل جمال محبوب خويش را مي‌بيند. مرگ پلي است كه انسان را در اين مسير به دوست مي‌رساند و لذا شوق پسر ابيطالب علي ـ عليه السّلام ـ به مرگ بسيار بيشتر از علاقة كودك به سينة مادرش بود و هنگامي كه فرق مباركش از هم شكافته شد خروشي بر آورد كه: فزت و ربّ الكعبه؛ قسم به پروردگار كعبه كه رستگار شدم. شهداي 8 سال دفاع مقدس براي رسيدن به اين مقامات معنوي گوي سبقت را از يكديگر مي‌ربودند و اگر زماني مي‌شنيدند كه براي شركت در عملياتي انتخاب شده‌اند چنان خوشحال مي‌شدند همچون حالت عروس در حجله دست از پا نمي‌شناختند. خوب چنين آرزويي براي مرگ، آرزوي مرگ نيست بلكه آرزوي جاويد شدن است. [1] . مباركه الرحمن/26 و 27 . [2] . حج/66 . [3] . طباطبائي . محمد حسين . تفسيرالميزان (ترجمه) . ج14 . ص570 . [4] . مكارم شيرازي . ناصر . تفسير نمونه . ج 13 . ص 44 و 45 . تهران . [5] . قالّت يا ليتني مِتُّ قبلْ هذا و كنتُ نسياً مّنسيّاً . مريم/23 . [6] . بوسكاليا . لئو . زندگي با عشق چه زيباست . ترجمة تور انداخت تمدن ( مالكي) . ص 253  . [7] . دادستان . پري رخ . روان شناسي مرضي تحولي ، از كودكي تا بزرگسالي . ج 1 . ص 112 . تهران  . 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📖 برگرفته از کتاب (گلزار بهشت) ؛ چهاردهمین کتاب و جدیدترین اثرِ در حال تدوینِ استاد شکیبایی 📖 @shakibaye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام صبح دوشنبه تون بخیر دعاى امروزم برای شما امیدوارم که در لحظه لحظه ی زندگي تون خداوند كنارتون باشه ودستتون در دست خدا و قدمتون در راه خداباشه روزتون سرشار از موفقیت @shakibaye 🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
➖➖➖➖➖➖➖➖ السلام علیک یا جوادالائمه ♠️♠️♠️ 🍃 سه چیز سبب رسیدن به رضوان خداوند متعال می باشد: ۱_نسبت به گناهان وخطاها زیاد استغفار و اظهار ندامت کردن ۲_اهل تواضع و فروتن بودن ۳_صدقه و کارهای خیر بسیار انجام دادن ➖➖➖➖➖➖ 💠@mohebben
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 شهادت امام جواد(علیه السلام) 🌴هنوز جوونی نرو 🌴رنگ خزونی نرو 🎤 کربلایی حسن عطایی @mohebben
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نیایش صبحگاهی 🌺🍃 🌺خدایا ✨به حق این روز معنوی 🥀روزشهادت امام جواد (علیه السّلام ) ✨تمام مریضها راشفا 🥀تمام قلبهارا جلا ✨تمام مشکلات راحل 🥀تمام دعاها را مستجاب ✨تمام خانه هارا غرق درآرامش 🥀ونشاط وسلامتی کن 🌺آمیـن ‌@shakibaye 🌺🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎤نکته اخلاقی شماره (١١۴) آیا مدیران و مسئولین به مقوله آخرت و آخرت گرایی توجه دارند؟ ✍️در ساختار حکومت علوی دولتمردان باید دارای ویژگیهایی باشندکه یکی از آنها آخرت گرایی است. البته معاد باوری به دولتمردان اختصاص ندارد و همه مردم باید قیامت گرا باشند;زیرا قیامت باوری در جلوگیری از ناهنجاریهای اجتماعی نقشی بنیادین دارد و سبب خود سازی است. از اینرو، قرآن ومعصومان(علیه السّلام ) مردم را به آخرت گرایی دعوت کرده اند. (1) امام علی(علیه السّلام ) می فرماید: اینک توصیه ام به شما این است که مرگ رافراباد آورید و از میزان غفلت تان بکاهید. آخر چگونه از چیزی غفلت می کنید که هرگز از شما غافل نمی شود و کسی را امید داریدکه هیچ مهلت تان نمی دهد؟ اندرزگویانتان همین مردگان بس که بی آنکه سوار شوند، بردوش دیگران به سوی گورها برده می شوند و بی آنکه آهنگ فرود آمدن داشته باشند، در گورها فرود می آیند. چنانکه گویی هرگز از آبادکنندگان دنیا نبوده اند و آخرت پیوسته سرایشان بوده است. (2) معاد باوری در جلوگیری از ریاست طلبی و انحرافات مالی و اداری نقشی بنیادین دارد. از اینرو آخرت گرایی برای دولتمردان ازاهمیت و یژه ای برخور دار است; زیرا دولتمردان با اموال عمومی و جان مردم ارتباط دارند; و هریک به گونه ای بر مسند قدرت قراردارند و قدرت معمولا انسانها را در معرض لغزش ها قرار می دهد. برخی از دولتمردان از حکومت سوء استفاده کرده، به رقابت وجناح بندی های سیاسی می پردازند. واقعیت این است که خیلی ازرقابتها و جناح بندی های سیاسی برای کسب قدرت صورت می گیرد ویکی از آفات نظامها به شمار می آید. امروزه در جهان جنایات گسترده ای از سوی صاحبان قدرت به وقوع می پیوندد بی تردید، اگرآنان لحظه ای به یاد یامت بودند، دست خود را به خون هزاران انسان بی گناه آغشته نمی ساختند. امام علی(علیه السّلام )، در خصوص کیفر رهبران ستمگر، از رسول خدا(صلی الله علیه وآله ) چنین نقل می کند: «انی سمعت رسول الله یقول: یوتی یوم القیامه بالامام الجائر و لیس معه نصیر و لا عاذر، فیلقی فی نار جهنم فیدور فیها کما تدور الرحی، ثم یرتبط فی قعرها.» (3) از پیامبر شنیدم که فرمود: «در روز قیامت، پیشوای ستم پیشه را در حالی که هیچ یاور ومدافعی ندارد، می آورند; پس به دوزخش می افکنند و چنان سنگ آسیامی گردد تا در قعر دوزخ به زنجیر کشیده شود.» امام علی(علیه السّلام )، به عنوان رهبری آخرت گرا، برای ایجاد جامعه ای مکتبی و ضابطه مند،همه مدیران خویش را به آخرت گرایی فرا می خواند تا ازناهنجاریهای اجتماعی، مالی و ریاست طلبی در حکومت اسلامی جلوگیری شود. آن بزرگوار، پیش از آنکه دولتمردان خود را به قیامت گرایی سفارش کند، خود آخرت گرا بود و در گفتار و کردارآخرت گرایی اش را نمایان می ساخت تا برای همه رهبران دیگر الگوباشد. او فرمود: «به خدا سوگند که اگر شبها را بر بستر خارهای پرگزند سعدان به صبح آرم و دست و پایم به غل و زنجیر کشیده شود، بسی دلپذیرتر از آن است که در قیامت خدا و رسولش را ملاقات کنم درحالی که به بنده ای از بندگانش ستم روا داشته باشم و یا ازحطام دنیا چیزی به ناحق گرفته باشم. آخر برای این تن خاکی که بند بند آن به پوسیدگی می شتابد و دوران بس دراز در زیرتوده های خاک می ماند چگونه به ستم بر احدی دست یازم؟» (4) امام علی(علیه السّلام ) اصحاب و مدیران خود را مخاطب قرار داده فرمود: «اسباب سفر آماده کنید خدایتان بیامرزد که ندای کوچ همواره طنین افکن است. دوران ماندگاری در دنیا را ناچیزبشمارید و با شایسته ترین توشه ای که در اختیار دارید به آخرت روی آرید... و بدانید که مرگ چنان چشم در چشم شما دوخته که گویا هم اکنون چنگالهایش را در پوستتان فرو برده است... پس وابستگیهای دنیا را ببرید و به توشه تقوا تکیه کنید.» (5) 1 بقره، آیه 28; آل عمران، آیه 9; مائده، آیه 96; یونس، آیه 4; شرح نهج البلاغه بحرانی، ج 1، ص 127 128. 2 فرهنگ آفتاب، ج 8، ص 4562. 3 همان، ج 9، ص 4642. 4 همان، ص 4651. 5 همان، ج 5، ص 2528. به پایان آمد این دفتر  حکایت همچنان باقی است... 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📖 برگرفته از کتاب (گلزار بهشت) ؛ چهاردهمین کتاب و جدیدترین اثرِ در حال تدوینِ استاد شکیبایی 📖 @shakibaye