eitaa logo
شمیم فقاهت
198 دنبال‌کننده
787 عکس
53 ویدیو
108 فایل
دروس استاد احمد ابراهیمی سال تحصیلی ۰۴_۱۴۰۳ #فقه_معاصر_شخص_اعتباری #تفسیر_سوره_مبارکه_اسراء #مکاسب_محرمه #مکاسـب_بیع #مشاوره_خارج مشاوره درسی وعلمی @Ebrahimi_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
پاداش خواندن سوره توحید در جمعه‌ ماه رجب ✍️رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: هرکس در روز جمعه ماه رجب، 100 بار سوره توحید را بخواند، روز قیامت برای وی نوری خواهد بود که به واسطه آن به سوی بهشت رهنمون می‌گردد. 📚وسائل ‏الشيعة، ج۱۰ ص۴۸۴ به نقل از اقبال الاعمال/اقبال الاعمال، ص۱۳۵ 🌷@shamim_fegahat
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. فعلا دروس روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۹۱.mp3
5.76M
باسمه تعالی شروط حکم تلقی رکبان شرط اول قصد ملاقات با کاروان شرط دوم قصد تجارت با کاروان شرط سوم جهل کاروان به قیمت شهر زیرا در روایت عروه آمده است که خداوند رزق مسلمین را به وسیله بعضی دیگر قرار داده است اشکال در شرط سوم ظاهر روایت این است که چون کاروان اهل مسامحه در وزن‌کردن است یا کالا را ذخیره نمی کنند رزق مردم در کاروان است جهل به قیمت موضوعیت ندارد حکم تلقی در بیع وصلح و معاطات می آید فروش و اجاره دادن به کاروان بنا بر ظاهر روایات اشکال ندارد لکن بر دو وجه ممکن است در این امور حکم تلقی جریان داشته باشد خیار غبن برای کاروان ثابت است. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
4_6048839413482392062.mp3
6.81M
باسمه تعالی اصل اشتغال ۱. علم به جنس یا نوع تکلیف ٢. شک در مکلف به ٣. احتیاط ممکن دو قسم است ۱. موارد متباینین ٢. موارد اقل و اکثر ارتباطی قسم اول: متباینین علم اجمالی مقتضی تنجز و صحت عقوبت است. و اگر از جمیع جهات فعلی باشد مانند علم تفصیلی علت تامه خواهد بود. برخلاف مواردی که از جمیع جهات فعلی نباشد به گونه ای که اگر مکلف به ان علم تفصیلی حاصل کند منجز خواهد بود. بنابراین حکم ظاهری مجال حضور با علم اجمالی را دارد. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. فعلا دروس روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۹۲.mp3
5.34M
باسمه تعالی مسئله سوم حرمت نجش ناجش: فردی که قصد خرید ندارد برای بازارگرمی و بالا رفتن قیمت وارد معامله می‌شود منجوش: بایع است که با ناجش توافق نموده‌اند. مسئله چهارم دفع مال به دیگری برای اینه در عناوینی که شامل واسطه می‌شود هزینه نماید. سه صورت دارد صورت اول قرائن بر رضایت مصرف نمودن واسطه از آن مال وجود ندارد صورت دوم قرار بر رضایت مصرف نمودن واسطه از آن مال وجود دارد اشکال در مقدار مصرفی اصناف است اگر عنوان مالک موضوعیت داشته و ملاک تشخیص واسطه است و اگر مشیر به افراد خارجی است ملاک تشخیص مالک می باشد. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
4_6048839413482392063.mp3
6.04M
باسمه تعالی وجوب موافقت مطلقا ۱. عدم فرق بین محصوره و غیر محصوره مشهور: علم اجمالی در محصوره منحز است و در غیر محصوره منجز نیست. تنها از باب احتیاط در شبهه تحریمیه یکی را ترک کند. آخوند: الف. واژه محصوره در روایات نیامده است. ب. اگر فعلی من جمیع جهات باشد منجز است والا فلا. ج. البته گاهی غیر محصوره بودن مستلزم مانع در فعلیت است مثلا موجب عسر وحرج و یا اخلال نظام شود. ٢. تاثیر علم اجمالی و اقوال در ان الف. علم اجمالی مانند جهل است ب. علت تامه است ج. مقتضی است د. تفصیل مقتضی وجوب موافقت قطعیه و علت تامه حرمت مخالفت قطعیه آخوند: اگر فعلی من جمیع الجهات باشد مانند علم تفصیلی علت تامه است و الا فلا. ٣. برخی از موانع فعلیت تکلیف الف. عدم ابتلای بعض اطراف ب. اضطرار به بعض اطراف ج. عدم احراز موضوع بخاطر شک در ایجاد موضوع در یک فاصله زمانی نمی داند که تکلیف کدام روز می اید برخلاف جایی که اصل تکیف امده است و متعلق ان چند روز دیگر می اید که تکلیف منجز خواهد بود. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ 🏴شهادت امام کاظم علیه السلام تسلیت باد ❶ سه چیز چشم را جلا می دهد: ۱- نگاه کردن به سبزه ۲- نگاه کردن به آب زلال جاری ۳- نگاه کردن به چهره زیبا ⇦تحف العقول ص۶۵۶ ❷ مثال مومن مانند دو کفه ترازو است هرگاه به ایمانش اضافه شود به بلا و گرفتاریش هم اضافه شود برای اینکه خداوند عزوجل را ملاقات کند درحالیکه خطا و گناهی نداشته باشد. ⇦ارشادالقلوب ج۱ ص۱۲۳ ❸ بهترین وسیله تقرب به خدا، بعد از شناخت و معرفت به او پنج چیز است: ۱- نماز ۲- نیکی به پدر و مادر ۳- ترک حسد ۴- ترک خود برتربینی ۵- ترک فخر فروشی ⇦مستدرک ج۱۲ ص۱۹ ❹ کسی که در فقر و تهیدستی پرورش یافته ثروت او را گمراه می کند. ⇦منتهی الآمال ج۲ ص۳۸۲ 📚‍ احادیث الطلاب ص۹۱۱ تا ۹۱۶ @shamim_fegahat
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. فعلا دروس روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۹۳.mp3
4.87M
باسمه تعالی صورت سوم قرینه بر جواز و عدم جواز وجود ندارند پنج قول در مسئله است اول تحریم گرفتن مطلقاً دوم جواز گرفتن به مقدار بقیه افراد سوم توقف در مسئله چهارم تفصیل بین صیغه ادفع و قرار دادن پنجم اگر صیغه ادفع همراه علم مالک به تعلق برای واسطه باشد واسطه حق مصرف ندارد. ادله دال بر تحریم اول ظهور لفظ دافع و مدفوع که مغایر است دوم وکالت در باب ازدواج و خرید که شامل وکیل نمیشود سوم صحیح ابن حجاج حضرت می فرمایند واسطه چیزی نمی گیرد. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
4_6048839413482392064.mp3
6.07M
باسمه تعالی ٣. برخی از موانع فعلیت تکلیف الف. عدم ابتلای بعض اطراف ب. اضطرار به بعض اطراف ج. عدم احراز موضوع بخاطر شک در ایجاد موضوع در یک فاصله زمانی نمی داند که تکلیف کدام روز می اید برخلاف جایی که اصل تکیف امده است و متعلق ان چند روز دیگر می اید که تکلیف منجز خواهد بود. تنبیهات احتیاط در مقام اول: دوران بین متباینین تنبیه اول: مانعیت اضطرار در اطراف علم ادله عناوین ثانوی بر ادله عناوین اولی مقدم است یکی از ادله ثانوی اضطرار است. اضطرار به جمیع اطراف یا به یک طرف، معین یا غیر معین، قبل از علم اجمالی باشد یا بعد از علم باشد مانع از تنجیز علم اجمالی است. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اعمال شب و روز مبعث 🔸🔸 بعثت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم را تبریک میگوییم. @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. فعلا دروس روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۹۴.mp3
4.65M
باسمه تعالی ادله دال بر جواز اول الف. ظهور عرفی عنوان که شامل واسطه می شود ب. روایات دال بر جواز صحیح یسار و صحیح حسین و صحیح ابن حجاج که در آن گرفتن واسطه تجویز شده است. نظر مصنف ۱. هرچند اقتضای ظهور لغوی گرفتن واسطه می باشد ولی ظهور عرغی بر ظهور لغوی مقدم است ۲. روایات با یکدیگر تعارض ندارد و مراد روایت ناهیه فرضی است که عنوان مشیر به افراد بوده و روایات جواز ناظر به فردی است که با عنوان موضوعیت دارد. ۳. بر فرض تعارض روایات نوبت به ظهور کلام می رسد اگر کلام فاقد ظهور باشد واسطه حق تصرف در مال غیر را ندارد. الحمدالله رب العالمین @shamim_fegahat
4_6048839413482392065.mp3
6.1M
باسمه تعالی تقدیم و تاخیر اضطرار از علم اجمالی اضطرار بعد از علم اجمالی باشد دو قول است: مرحوم شیخ: علم اجمالی از قبل منجز شده است و اضطرار تاثیری ندارد. مرحوم آخوند: تکلیف از همان اول مقید به عدم اضطرار بوده است و اگر بعد از علم اضطرار امد تکلیف از تنجز می افتد و نسبت به یک طرف شک بدوی داریم و مجرای برائت است. ان قلت: اگر اضطرار بعد از علم مانع از تنجز باشد فقدان و خارج از ابتلا نمودن یک طرف هم باید مانع از تنجز باشد و این قابل پذیرش نیست. مثلا شخصی یک ظرف را بریزد و بتواند ظرف دیگر را بخورد. قلت: بین فقدان و اضطرار تفاوت است فقدان یک طرف حد و مرز شرعی تکلیف نیست برخلاف اضطرار که حد تکلیف است و تکلیف از ابتدا مقید به عدم اضطرار است و وقتی اضطرار حاصل شد کاشف است که تکلیف از ابتدا مقید بوده تا زمانی که اضطرار نیاید. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. فعلا دروس روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۹۵.mp3
4.6M
باسمه تعالی مسئله پنجم حکم احتکار طعام احتکار یعنی حبس طعام برای گران شدن سه قول در مسئله وجود دارد کراهت حرمت تفصیل اگر باذل نباشد حرام است و الا مکروه می باشد ۸ روایت بر مدعا وجود دارد صحیحه سالم حضرت می فرمایند اگر با حبس تو، ضیق کالا در بازار ایجاد نمی‌شود اشکال ندارد صحیحه حلبی اگر در شهر متاع باشد اشکال ندارد صحیحه از کافی اگر بایع غیر از محتکر وجود دارد احتکار اشکال ندارد در نامه امیرالمومنین علیه السلام به مالک آمده است اگر بعد از نهی مالک احتکار صورت پذیرد فرد عقاب شود. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
4_6048839413482392066.mp3
7.03M
باسمه تعالی تنبیه دوم: شرطیت ابتلای تمام اطراف در تنجز علم اجمالی الف. هدف از تکلیف داعی بر ترک است. ب. مواردی که مکلف انگیزه بر انجام ندارد. 1- تکلیف نمودن مولی حکیم قبیح است. 2- تحصیل حاصل است و ایجاد داعی محال است. زیرا مکلف قصد انجام ندارد. ملاک در ابتلا: صحت ایجاد در مکلف است. موارد همه مور ابتلا که تکلیف منجز است. و خروج برخی از اطراف هم منجز نخواهد بود. حکم موارد شک در محل ابتلا (شک در مفهوم محل ابتلا و یا در مصداق محل ابتلا بودن) آخوند: فعلیت و تاثیر علم اجمالی متوقف بر احراز تنجیز است و تنجز متوقف بر احراز محل ابتلا می باشد و مادامی که احراز نشود تکلیف منجز نخواهد بود. ان قلت: دلیل اجتهادی اجتنب عن النجس اطلاق دارد و شامل فرض شک می شود. قلت: تمسک به اطلاق دلیل بعد از فرض احراز تنجیز علم اجمالی است. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مقام علمی 🔹 از قول میرازی رشتی نقل می‌کنند: «شیخ انصاری که وفات کرد، علمش را به من داد و عقلش را به میرزا داد و زهدش را همراه خودش برد». این نقل نادرست است. 🔹 شاگردان میرزای شیرازی بر شاگردان میرزای رشتی خیلی مقدم هستند. مرحوم آخوند ، آسید اسماعیل صدر ، آمیرزا محمدتقی شیرازی و آسید محمد فشارکی همه این اعلام درجه اول، شاگردان میرزای شیرازی بودند. او از نظر قوت فکری خیلی برتر بود. همه آن‌ها تحت تأثیر وی بودند و میرزا را برای تقلید معرفی می‌کردند. این نقل باطل و اشتباه است. 🔸 مرحوم میرزای رشتی از اتقیای علما بوده. در قصه آسید حسین حائری، که حضرت ولی عصر (عج) را زیارت کرده، آن شخص مرتاض می‌گفته: ما وقتی می‌خواهیم واقعیات را ببینیم، با روح چهار نفر از علما تماس می‌گیریم. یکی از آن چهار نفر میرزای رشتی است و سایرین آمیرزا محمد تقی شیرازی، آسید محمد پیغمبر و آسید اسماعیل صدر هستند. آسید محمد پیغمبر، عموی آقای خامنه‌ای و برادر بزرگ آسید جواد پیغامی از ناحیه کسی آورده بود و از این‌رو به این نام معروف شد. از این قصه استفاده می‌شود که صاحب مقاماتی بوده است. 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۱ ص ۵۱۰ @shamim_fegahat