فقه ۶ ش ۱۱۱.mp3
6.36M
#فقه111
باسمه تعالی
بخش پنجم قول در ماهیت عیب
رد و ارش در روایات معلق بر عیب است لذا باید مفهوم عیب شناخته شود.
برای شناخت عیب باید مفهوم صحت تبیین گردد
صحت همان طبیعت مشترک است که بین نقص و کمال می باشد.
راه شناخت طبیعت مشترک
اول قرائن قطعیه خارجی
دوم ملاحظه اوصاف اغلب افراد
الحمد لله رب العالمين
فقه ۶ ش ۱۱۲.mp3
6.96M
#فقه112
باسمه تعالی
تعارض حقیقت اصلیه با حقیقت ثانویه
بر اساس حقیقت اصلیه هرگونه مالیاتی بر زمین عیب است و لکن بر اساس حقیقت ثانویه مالیات متعارف عیب نیست و اگر مالیات زیاد باشد زمین معیوب است.
قول اول
حقیقت ثانویه مقدم است.
قول دوم
در صدق مفهوم عیب حقیقت اصلیه بود ولی در حکم مفهوم عیب حقیقت ثانویه ملاک می باشد.
قول دوم صحیح و مطابق نظرات فقها می باشد.
الحمد لله رب العالمین
#سیدمحمدکاظمطباطبایییزدی
#ملامحمدکاظمآخوندخراسانی
جامعترین حاشیه بر مکاسب
نبوغ در فقه
#جرعه_از_دریا_جلد_دوم
@shamim_fegahat
فقه ۶ ش ۱۱۳.mp3
6.56M
#فقه113
باسمه تعالی
ملاک در صدق عنوان عیب حقیقت اولیه بوده و مراد فقها از نفی عیب، نفی حکم عیب است.
بررسی ثمره قول اول و دوم
اگر خلاف حقیقت ثانویه شرط شود بنابر قول اول چون موضوع عیب صادق نیست تخلف آن شهرت موجب خیار تخلف شرط است.
بنابر قول دوم چون موضوعاً عیب صادق است موجب خیار عیب بوده و ذو الخیار حق گرفتن ارش دارد.
ملاک برای تعیین افراد طبیعت حسب نوع یا صنف افراد طبیعت است و در صورت تعارض نوع و صنف، صنف مقدم است.
الحمدلله رب العالمین
#سیدمحمدولدآبادی
عنایت امیرالمؤمنین (علیهالسلام)
#جرعه_دریا_جلد_دوم
#آیت_الله_شبیری
@shamim_fegahat
فقه ۶ ش ۱۱۴.mp3
6.71M
#فقه114
باسمه تعالی
بررسی نقص مالی در عنوان عیب
آیا قوام عیب به نقص مالی کالا است؟
دو قول در مسئله وجود دارد.
قول اول
نقص مالی در عیب دخیل نیست.
قول دوم
قوام عیب به نقص مالی است.
بنا بر هر دو قول در جایی که کالا نقض داشته و نقص مالی صادق نباشد مشتری حق رد دارد.
ثمره این دو قول
۱. جریان موانع خیار عیب است که آن موانع در خیار تخلف شرط جریان ندارد.
۲. علاوه بر این احکام خیار عیب غیر از احکام خیار تخلف شرط است.
الحمد لله رب العالمین