eitaa logo
شمیم معارف
48 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
507 ویدیو
68 فایل
حکمت و عرفان، فلسفه، علوم غریبه و روانشناسی
مشاهده در ایتا
دانلود
حقیقت های کوتاه🔻🔻 حقیقت تلخ است اما شیرینی آن در آخر ظاهر می شود. غرور فقط به خود لطمه میزند. فرد حریص و حسود مقصد و هدفی ندارد. بزرگترین رنج، نادانی و بزرگترین سرمایه اندیشه است. دنیا پرستی به مانند استخوانی آب دار در دهان سگی گرسنه است که تنها ساعتی بیشتر دوام ندارد. درون انسان مشخص کننده میزان لیاقت اوست نه تلاش او. هیچ فردی بدون کسب کمال به بالا نخواهد رفت. زمین در عین خشن بودن تنها منبع کسب کمالات است. کسب کمالات در ناهمواری ایست نه در صاف و همواری. مشکلات پیامی از سمت حضرت حق برای دعوت به تفکر است. هر شروعی پایانی دارد و هر پایان آغازی. زبانی که بدون تفکر باز شود موجب رنج است. قلب بیشتر از مغز می داند. هیچ رازی بر هیچ کسی پوشیده نخواهد ماند. لجاجت یکی از نشانه های نادانیست.
مراجعه به 💠سوال:در صورتی که پزشک متخصص همجنس و غیرهمجنس برای خانم‌ها وجود دارد اما پزشک مرد برای معاینه و معالجه‌ از تخصص بالاتری برخوردار است، آیا در این صورت مراجعه به پزشک مرد برای خانم‌ها جایز است؟ ✅پاسخ توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده -عضو دفتر استفتائات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای : ✅پاسخ:در صورتی که پزشک همجنس وجود دارد و می‌تواند معاینه و معالجه کند هرچند ممکن است پزشک غیرهمجنس تخصص بالاتری داشته باشد، مراجعه به پزشک غیرهمجنس در صورتی که مستلزم لمس و نظر حرام باشد جایز نیست. اما اگر تخصص پزشک همجنس خیلی پایین است و مطمئن هستند که نمی‌تواند معالجه کند، در این صورت در حقیقت پزشک همجنس که بتواند این بیمار را معالجه کند وجود ندارد؛ اما باید توجه داشت بهانه‌ی اینکه  پزشک غیرهمجنس تخصص بالاتری دارد و بهتر عمل می‌کند، مجوزی برای مراجعه به او نیست  @esteftaate_rahbar کانال استفتائات رهبر
☀️ بچّه ابتدای کار به پدر خود گفت خودم این میز را بر می‎دارم. بعد که دست به کار شد و دید زورش نمی‎رسد، به پدرش گفت اگر شما یک گوشه‎ی آن را بگیرید من آن را بلند می‎کنم، ولی باز هم در عمل دید زورش نمی‎رسد. به پدر گفت اگر یک گوشه‎ی دیگرش را هم شما بگیرید، من میز را بلند می‎کنم. امّا باز هم دید زورش نمی‎رسد. این جریان آن‎‌قدر ادامه یافت تا آخر کار به پدر گفت من زورم نمی‎رسد، خود شما میز را بلند کنید. مؤمن هم همین‎طور است و آخر کار که بعد از همه‎ی تقلاّ زدن‎هایش دید کاری از خودش ساخته نیست، کارش را به خدا وا می‎گذارد. ☀️ دست خدا هنوز توی آب و گِل است، پس تو هم به خدا بگو خدایا درستم کن و عیب و نقص‎هایم را برطرف کن و مرا به کمال برسان. ▫️مرحوم حاج محمّداسماعیل دولابی▫️ 📒 کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب
*نقل است مرحوم بانوی مجتهده امین(بعد از وفات ) در رویای صادقه به یکی از شاگردان خود چنین می گوید:* *اگر می دانستم ذکر شریف صلوات این قدر منزلت فراوان دارد و کارگشاست همه عمر را به جای دیگر امور صرف فرستادن صلوات می نمودم.* 📚 *صلوات سرود آسمانی ص۲۳۲*
هدایت شده از تنهاترین منجی ...
‍ ‍ ✔️ ملعون و جهنمی بودن قاتل حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها در بیان رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم ➖➖➖▪️▪️🗃..🏴 مرحوم کراجکی در کتاب کنز الفوائد به روایتی با سند معتبر از رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم از امام صادق علیه السلام چنین نقل می کند : ▪️ امام صادق علیه السلام می فرمایند : ای یونس جد من رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند : است است هر کس که بعد از من به دخترم فاطمه سلام الله علیها ظلم نماید و حق او را غصب کرده و وی را به قتل رساند .سپس رسول الله صلی الله علیه وآله فرمودند : ای فاطمه بشارت بر تو باد که برای تو در نزد خداوند متعال مقام محمود است ( که در این مقام ) برای محبین و شیعیانت می‌کنی .ای فاطمه اگر همه انبیائی که خداوند متعال مبعوث نمود و همه ملائکه مقرب الهی در مورد دشمن تو شفاعت کنند ، خداوند متعال هرگز او را آتش جهنم بیرون نمی‌آورد. 📚كنز الفوائد ، ج ۱ ص ۱۵۰ ، تأليف: ابي الفتح الشيخ محمد بن علي بن عثمان الكراجكي الطرابلسي ( المتوفی : 449 هجری )، حققه وعلق عليه: الشيخ عبد الله نعمه ، الناشر: دار الاضواء - بيروت لبنان ، الطبعة: الاولى 1985 هجری https://b2n.ir/376265 🔍 بررسی سند روایت : 1: ابوالحسن بن شاذان : محمد بن احمد بن علی بن الحسن القمی : ثقه 2: شاذان : احمد بن علی بن الحسن القمی : ثقه 👈 این راوی هر دو از مشایخ نجاشی هستند و مشایخ نجاشی همگی ثقه میباشند.مرحوم سید خوئی در ترجمه ابوالحسن بن شاذان میگوید : هو ثقة ، لا لما ذكره ، بل لأنه شيخ النجاشي ، وقد عرفت أن مشايخه كلهم ثقات ... وقال الشيخ الحر في تذكرة المتبحرين : " الشيخ محمد بن أحمد بن علي بن الحسين بن شاذان الكوفي : فاضل . جليل ، له كتاب مناقب أمير المؤمنين عليه السلام ، مئة منقبة من طرق العامة ، روى عنه الكراجكي ، ويروي هو عن ابن بابويه ، وكتابه المذكور عندنا " .أقول : الظاهر أن كلمة الحسين من غلط النساخ ، والصحيح الحسن . 📚معجم رجال الحدیث ج 16 ص 17 👈 جناب نجاشی در ترجمه احمد بن علی بن الحسن می گوید : قال النجاشي : " أحمد بن علي بن الحسن بن شاذان ، أبو العباس الفامي ( القاضي ) القمي : شيخنا الفقيه ، حسن المعرفة ، صنف كتابين لم يصنف غيرهما : كتاب زاد المسافر ، وكتاب الأمالي . أخبرنا بهما : ابنه أبو الحسن رحمهما الله تعالى " . 📚رجال النجاشي نویسنده ج 1  ص 84  3: محمد بن الحسن بن احمد بن الولید : ثقه ثقه  📚 معجم رجال الحدیث ج 16 ص 219 - 220 4 : محمد بن الحسن بن فروخ الصفار : ثقه  📚 معجم رجال الحدیث ج 16 ص 263 5 : محمد بن زیاد مشهور به ابن ابی عمیر : من اوثق الناس  📚معجم رجال الحدیث ج 15 ص 291 – 292 6 : مفضل بن عمر جعفی : جلیل ، ثقه  📚 معجم رجال الحدیث ج 19 ص 330 7 : یونس بن یعقوب بن قیس البجلی : ثقه  📚 معجم رجال الحدیث ج 21 ص 238 ➖➖➖▪️▪️🗃..🏴 ✅ نکات مهم از روایت فوق: 1⃣ اتفاق افتادن ظلم و شهید نمودن حضرت زهرا سلام الله علیها 2⃣ بودن و در نتیجه عدم صلاحیت قاتلان ایشان برای سرپرستی امت بعد از رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم 3⃣ بودن تمام القاب و فضایل ساختگی حزب سقیفه به دلیل نارضایتی الله و رسول الله از آنها 4⃣ بودن باور به شهادت حضرت فاطمه صدیقه شهیده سلام الله علیها در نزد بزرگان شیعه با سند متصل به معصوم علیه‌السلام ↶【به ما بپیوندید 】↷ 🌐 ... 🌤الّلهُـــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَــــــــرَج الساعة🌤 📝🔍 https://t.me/joinchat/AAAAAD0VAZd23pFbq5w3KA
هدایت شده از تنهاترین منجی ...
‍ ‍ ✔️ شدّت عذاب و احوالات قاتل صدیقه کبری سلام الله علیها در برزخ ➖➖➖▪️▪️🗃..🏴 سلمان (رض) مي گويد كه اميرالمؤمنين على علیه‌السلام به من فرمودند: اى سلمان، آيا دوست نمي دارى آنكه با تو معاشرت دارد رانشانت دهم؟ عرض كردم : بله پس حضرت لبهايشان را تكان دادند ، پس ديدم ملائكه غلاط و شداد (ملائكه عذاب)شخصى آوردند كه برگردن او زنجيرهاى آهنين بود و آتش از بينى و دهان او تا آنجا كه چشم ميديد به طرف آسمان مي رفت و دود آن خلق را فرا گرفته بود و ملائكه اى پشتِ سر او بودند و او را مي زدند تا راه رود و زبانش از شدت عطش از پشت بيرون آمده بود. تا نزديك به ما شد حضرت به من فرمودند: آيا او را مي شناسى؟ پس من نظر كردم و ديدم او عمر بن الخطاب است. پس گفت : اى اميرمؤمنان به دادم برس، من تشنه ام و عذاب مي شوم ؛ امير مؤمنان امر فرمودند عذاب بر او را بيشتر كنيد، پس ديدم زنجير ها بيشتر شد و ملائكه و آتش هم بيشتر شدند و او را با ذلّت و خوارى گرفتند. پس حضرت فرمودند: اى سلمان اين عمربن خطاب است، اين احوال اوست و همانا از اول مرگش تا امروز روزى نيست مگر اينكه ملائكه او را نزد من مي آورند و من به آنها مي گويم عذابش را بيشتر كنيد ، پس عذاب بر او بيشتر مي شود تا روز قيامت. ➖➖➖▪️▪️🗃..🏴 📚لئالي الأخبار نویسنده : الشيخ محمد نبي التويسركاني جلد ۵ ، ص۴۹ https://plink.ir/K9EAu ↶【به ما بپیوندید 】↷ 🌐 ... 🌤الّلهُـــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَــــــــرَج الساعة🌤 📝🔍 https://t.me/joinchat/AAAAAD0VAZd23pFbq5w3KA
هدایت شده از تنهاترین منجی ...
✍از عارفی پرسیدند.از کجا بفهمیم در خواب غفلتیم یا نه؟ او جواب داد : ✅ اگر برای امام زمانت کاری می کنی یا تبلیغی انجام میدهی و خلاصه قدمی برمی داری و به ظهور آن حضرت کمک میکنی، بدان که بیداری؛ و الّا اگر مجتهد هم باشی درخواب غفلتی! 📚برگرفته از کتاب:کیست مرا یاری کند، من مهدی صاحب الزمانم. 【 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج 】 🍃🌻 @tanhatarinmonji ⇜ورود
هدایت شده از تنهاترین منجی ...
✔️…اندوه فراوان امام صادق علیه السلام بر کسانی که در دوران غیبت به شک و تردید مبتلا می گردند ➖▪️➖🌟📜🌟➖▪️➖ لسان به حق ناطق امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: ▪️ نَظَرتُ في الكِتابِ الجَفرِ صَبيحَةَ هذا اليومِ و هُو الكِتابُ المُشتَمِلُ عَلي عِلمِ المَنايا و البَلايا والرَّزايا و عِلمِ ما كانَ و ما يَكونُ اِلي يَومِ القِيامَةِ الّذي خَصَّ اللّهُ بِهِ مُحمّداً و الأئِمّةَ مِن بَعدِهِ و تَامَّلتُ مِنهُ مَولِدَ قائِمِنا و غَيبَةُ و إبطاءَهُ و طولَ عُمرِهِ و بَلوَي المؤمنينَ في ذلك الزَّمانِ و تَوَلُّدَ الشُّكوكِ في قُلوبِهِم مِن طولِ غَيبَتِهِ وارتِدادِ اَكثَرِهِم عَن دينِهِم و خَلعَهُم رِبقَةَ الاِسلامِ مِن اَعناقِهِم ؛ اَلَّتي قالَ اللّهُ تَقَدَّسَ ذِكرُهُ : "وَ كُلَّ اِنسانٍ اَلزَمناهُ طائِرَهُ في عُنُقِهِ " - يَعني الوِلايَةَ - فأخَذَتني الرِّقَةُ و استَولَت عَلَيَّ الاَحزانُ . 🌟 صبح امروز در کتاب جَفْر نظر کردم ؛ همان کتابی که در آن علم مرگ و میرها و بلاها و گرفتاریها و گذشته و آینده تا روز قیامت مندرج است و آن را خداوند مخصوص به پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه بعد از ایشان (علیهم السلام) قرار داده است ؛ و در آن کتاب تأمل نمودم درباره تولد قائم ما اهل بیت و غیبت و دیر کردِ او و طولانی شدن عمرش و گرفتاری مؤمنان در آن زمان و پدید آمدن تردیدهایی که به خاطر طولانی شدن زمان غیبت در دلهای آنها حاصل می شود و برگشتن بیشتر آنها از دین خود و باز کردن طوق اسلام از گردنهای خود ؛ همان طوقی که خدای متعال درباره اش فرموده است :"هر انسانی را طائری است که بر گردنش آویخته ایم" و منظور ولایت اهل بیت می باشد ؛ (بعد از این تأملات) دلم سوخت و اندوه فراوان بر من چیره شد . ➖▪️➖🌟📜🌟➖▪️➖ 📚کمال الدین،باب ۳۳،ح ۵۱ ↶【به ما بپیوندید 】↷ 🌐 ... 🌤الّلهُـــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَــــــــرَج الساعة🌤 📝🔍 https://t.me/joinchat/AAAAAD0VAZd23pFbq5w3KA 🌐 عضویت در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/tanhatarinmonji 🌐 عضویت در پیام رسان سروش : http://sapp.ir/tanhatarinmonji اینستاگرام : http://instagram.com/tanhatarinmonjigroup
...علامت سالک این است که ناآرام هست ، یعنی هر چه که دارد به آن راضی نیست ، انسان یک وجود بی نهایت دارد دیگر ، هر چه به دست میاورد راضی نیست "پُرش نمی کند" تا زمانیکه آن وجود مطلق به درون وجود انسان وارد بشود ، اینجاست که انسان راحت می شود 《 آرام می شود 》 انسان نباید خودش را به کمتر از وجود مطلق بفروشد که خداست ، ماها وجودات مقید هستیم ، وجودات محدود هستیم ، این هم که می بینید معمولاً ماها ناراحتیم " آرام نداریم " به خاطر همین است که... ...تا انسان به آن وجود مطلق اتصال پیدا نکند آرام نمی شود ( آن را باید بطلبد انسان ) گم کرده اند ، آدم ها واقعاً راه را گم کرده اند ، نمی فهمند که چطوری خودشان را آرام کنند. لذا این است که عرض میکنم که اگر دیدیم در این دنیا به غیر وجود مطلق آرامش پیدا کردیم ضرر کردیم ( واقعاً ضرر کردیم ) یعنی ببینیم که خدا در درون وجود ما که نیامده ، اما در عین حال راضی هستیم ، یکی به پولش ، یکی به علمش ، یکی به عبادتش ، حالا به هر چه ، اینجا ببینیم که کار خراب است ، اول خرابی کار انسان همینجاست ( همین خشنودی ، همین رضایت ) ... برگرفته از جاسه ۱۲۲ @shams_sabzevari
..قلب معنوی انسان از جهاتی مثل قلب جسمانی می ماند ، این قلب جسمانی گاهی وقت ها دورش را چربی می گیرد و لذا قلب دیگر خیلی تحرک نمی تواند بکند و معمولاً سکته هایی که پیش میاید . حالت تصلب پیدا می کند " سخت می شود " ، آن قلب معنوی هم گاهی اینطوری هست لذا در قرآن می فرماید که " قلوبنا غلف " ... قلب های ما در غلاف است ، حالا این قلب جسمانی در غلافی از چربی قرار می گیرد " دیگر تحرکی ندارد " و قلب معنوی هم همینطوری است در غلاف ظلمت ها ، گناهان ، آثار دنیا ، محبت دنیا و اینها که سخت می کنند قلب را... لذا از تحرک می افتد . ...اینکه می گویند قلب ، چون همیشه در انقلاب است " در تحول است " یعنی گاهی وقت ها قلب رویش را می کند به بالا و از رگ های بالا خون را می گیرد و بعد رویش را می کند به پایین و به رگ های پایین خون را وارد می کند که ... در بدن پخش می شود ، آن قلب معنوی هم اینطوری است ، گاهی رویش را می کند رو به بالا و از طرف عالَم ملکوت نور و فیوضات الهی را دریافت می کند و بعد رویش را می کند به پایین به وجود انسان ، به عقل انسان ، به وهم انسان ، به خیال... برگرفته از جلسه ۱۲۲ @shams_sabzevari
https://moravejtohid.com/ علامه مروجی سبزواری - بیش از دو هزار جلسه شرح و تفسیر قرآن، مثنوی، منطق الطیر، حافظ، منازل السائرین، فصوص الحکم و … پایگاه جامع جلسات حضرت استاد «شیخ حمید رضا مروجی سبزواری» با بیش از دو هزار جلسه در شرح و تفسیر قرآن مجید، مثنوی معنوی مولانا، منطق الطیر شیخ عطار، غزلیات حضرت حافظ، منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری، رساله نور وحدت خواجه حوراء، فصوص الحکم محی الدین ابن عربی و بسیاری دیگر از معارف و حکمت‌های عارفان الهی در این سایت در دسترس علاقه مندان قرار دارد. امکان جستوی موضوعی و متن جلسات و همچنین تهیه کتابهای حضرت استاد در سایت در اختیار علاقه مندان قرار داده شده است.
يکي از مراقبه هاي عبادي ماه جمادي الثاني که داخل آن هستیم: براي انجام اين عمل هيچ زمان معيني مشخص نشده است؛ يعني از آغاز تا پايان اين ماه چه در روز، چه در شب : اين مراقبه چهار رکعت نماز است؛ يعني دو نماز دو رکعتي پي در پي که بايد بعد از سلام دو رکعت اول، بلافاصله بدون روي برگرداندن از قبله يا سخن گفتن برخاست و تکبيرة الاحرام دو رکعت دوم را گفت. در رکعت اول اين نماز يک بار سورة حمد خوانده مي شود بعد آية الکرسي تلاوت مي شود از آية الکرسي هم همان آية نخست منظور است يعني تا هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ بعد از آية الکرسي نيز بيست و پنج مرتبه سورة قدر خوانده مي شود در رکعت دوم يک بار سورة حمد، يک بار سورة تکاثر و بيست و پنج بار سورة توحيد خوانده مي شود. خواندن قنوت هم مثل قنوت همة نمازها مستحب است در نخستين رکعت از نماز دوم يک بار سورة حمد، يک بار سورة کافرون و بيست و پنج بار سورة فلق خوانده مي شود. در دومين رکعت نماز دوم يک بار سورة حمد، يک بار سورة نصر و بيست و پنج مرتبه سورة ناس خوانده مي شود. بعد از سلام نماز فرد بدون سخن گفتن و روي برگرداندن از قبله و برخاستن، بلافاصله هفتاد بار تسبيحات اربعه را مي گويد. بعد هم هفتاد با صلوات مي فرستد و بعد سه بار مي گويد «اللّهم اغفِر لِلمومنين و المؤمِنات». بعد سر به سجده مي گذارد و سه بار در سجده مي گويد:«يا حيُّ يا قيّوم، يا ذالجلال و الاکرام، يا اللهُ يا رحمنُ يا رحيم، يا ارحم الرّاحمين»بعد همان جا در سجده هر چه از خداي متعال مي خواهد درخواست مي کند. التماس دعا؛
السلام علیک یا ام الائمة المعصومین 🏴نخل امید من امشب به چمن می افتد 🏴آخرین برگ گل پرپر من می افتد 🏴که گمان داشت که با بودن من فاطمه ام 🏴سروکارش به شب غسل و کفن می افتد شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد. اللهم صلی علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و السرالمستودع فیها به عدد ما احاط به علمک
🔳دیدگاه بزرگان شیعه در باره روایات مظلومیت و صدیقه شهیده سلام الله علیها و آن ▪️گاهی دیده می‌شود که برخی از مخالفان، تحدی می‌کنند که شیعیان یک روایت صحیح در باره شهادت سلام الله علیها و کتک خودرن آن حضرت، از کتاب‌های شیعه بیاورید تا ثابت شود که چنین قضیه‌ای اتفاق افتاده است. ▫️در به این دسته از افراد باید گفت: چنین درخواستی از اساس اشتباه است؛ زیرا از دیدگاه شیعه روایات شهادت و مظلومیت آن حضرت است و روایت متواتر نیازی به اثبات صحت سند ندارد؛ هرچند که سندهای صحیحی نیز در این باره وجود دارد. 🔘از این رو تمام علمای شیعه در طول تاریخ بر این قضیه داشته‌اند و همواره در ایام فاطمیه کرده‌اند که همین مسأله برای اثبات این قضیه از دیدگاه شیعیان کافی است. 📒شیخ الطائفه ، شیخ محمد بن الحسن طوسی رحمت الله علیه متوفاى۴۶۰ دانشمند نامدار شیعه در این باره می‌گوید: 📝از کارهایی بر که ناروا دانسته‌اند؛ زدن‌ ‌ فاطمه‌ علیها السلام‌ توسط آن‌ها است؛ و به درستی روایت‌ شده‌ است‌ که‌: آن‌ها‌ فاطمه‌ را با زدند و در روایت ‌مشهوری‌ که‌ شیعیان در آن اختلاف ندارند، آمده است که:‌ به شکم‌ فاطمه‌ علیها السلام زد که بر اثر آن، جنین‌ خود را سقط‌ کرد؛ و آن‌ جنین‌ را نامیدند. روایات‌ این قضیه‌ در میان‌ شیعیان‌ مشهور است‌. و یکی از کارهای ابوبکر که‌ ناروا شمرده‌اند این است که : چون‌ گروهی‌ به خانۀ فاطمه‌ پناه آوردند‌، و از بیعت‌ امتناع‌ کردند، آن‌ها قصد داشتند خانه‌ را به‌ روی‌ فاطمه‌ آتش‌ بزنند. هیچکس‌ نمی‌تواند روایات‌ این قضیه‌ را انکار کند؛ زیرا ما روایات‌ آن‌ را از طریق‌ عامّه‌ را از بلاذری‌ و دیگران نقل کردیم و روایت‌ شیعه نیز در این زمینه‌ مستفیض است است‌ و هیچ شیعه‌ای آن اختلاف نکرده است‌. 📚تلخیص الشافی ج۳ ص۱۵۶ اسکن 👈 l1l.ir/4ch9 📒علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه در کتاب مرأه العقول در این باره می‌نویسد: 📝از امام کاظم علیه السلام نقل شده است که فاطمه علیها السلام ،‌ و بود. این حدیث صحیح است. ☑️این روایت دلالت می‌کند که فاطمه که صلوات خدا بر او باد، شهیده بوده است و این مسأله از متواترات است. سبب شهادت آن حضرت این بوده است که وقتی آن‌ها خلافت را غصب کردند و اکثر مردم با آن‌ها بیعت کردند، به دنبال امیرمؤمنان علیه السلام فرستادند تا او برای بیعت بیاوردند. آن حضرت امتناع کرد . پس عمر را به همراه آتش فرستاد تا خانه را بر سر اهل بیت علیهم السلام به آتش بکشد. آن‌ها می‌خواستند به زور وارد خانه شوند که فاطمه که نزدیک در بود، مانع آنان شد؛ پس غلام عمر در خانه به شکم فاطمه علیها السلام زد. در این اثر این ضربه پهلوی آن حضرت شکست و جنینش که رسول خدا صلی الله علیه وآله آن را محسن نامیده بود، سقط شد. به همین خاطر بیمار شد و از همین بیماری نیز از دنیا رفت. 📚مرآه العقول ج۵ ص۳۱۵ـ۳۱۸ اسکن 👈 l1l.ir/4chb 📒و شیخ جواد تبریزی در این باره می‌نویسد: 📜اما ظلم‌هایی که بر آن حضرت شد، به صورت اجمالی متواتر است؛ زیرا مخفی ماندن قبر آن حضرت تا این زمان و دفن شبانه او بنابر وصیتی که خودش کرد، شاهد جریان‌هایی است که پس پدرش اتفاق افتاده است. علاوه بر این از علی علیه السلام در کتاب شریف کافی در باب ولادت حضرت زهرا از کتاب حجت نقل شده است که آن حضرت در زمان دفن همسرش فرمود: «امانتى که به من سپرده بودى برگردانده شد، و به صاحبش رسید، از این پس اندوه من جاودانه، و شبهایم، شب زنده دارى است، تا آن روز که خدا خانه زندگى تو را براى من برگزیند. 🔘به زودى دخترت تو را آگاه خواهد ساخت که امّت تو چگونه در ستمکارى بر او اجتماع کردند، از فاطمه سلام الله علیها بپرس، و احوال اندوهناک ما را از او خبر گیر، که هنوز روزگارى سپرى نشده، و یاد تو فراموش نگشته است» و فرمود: «خدا گواهست که دخترت پنهانی بخاک می‏رود. هنوز چند روزی از مرگ تو نگذشته، و نام تو از زبانها نرفته،حق او را بردند و میراث او را خوردند .درد دل را با تو در میان می‏گذارم » ▪️و در همین باب با سند معتبر از امام کاظم علیه السلام نقل شده است که فرمود: «به راستی که فاطمه علیها السلام صدیقه و شهیده است» این جمله دلالت بر مظلومیت و شهادت آن حضرت دارد. مؤید این روایت، روایت دیگری است که در بحار الأنوار از کتاب دلائل الإمامه طبری با سند معتبر از امام صادق علیه السلام نقل شده است که سبب شهادت آن حضرت ضربه‌ای بود که قنفذ غلام عمر به دستور او بر فاطمه سلام الله علیها وارد کرد و محسنش را سقط کردند». 📚صراط النجاه ج۳ ص۴۴۱
حديث : حضرت محمّد صلي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: هر کس فاطمه عليها السّلام دخترم را دوست بدارد، در بهشت با من است، و هر کس با او دشمنی ورزد، در آتش دوزخ است. من احب فاطمه ابنتی فهو فی الجنه معی ومن ابغضها فهو فی النار. بحارالانوار، ج ٢٧، ص ١١٦
‌ ظرائف سلوکی خطورات - اکثر سالکین الی الله ، از وجود خطورات پدید آمده در قلب شکایت کرده و از برای آن طلب راه حلی می خواهند. - طبق فرمایش بزرگان ، اکثر کسانی که موفق به نفی خواطر شده اند و سلطان معرفت برای انها طلوع کرده ، در حین قرائت قرآن و یا توسل به سید الشهدا علیه السلام بوده است. لذا بزرگی میفرمود :‌ هر کس چند روز توسل با اشک داشته باشد و مداومت بر قرائت قرآن داشته باشد ، حتما خطورات او بر طرف خواهد شد. - عدّه اى از اصحاب خدمت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله آمدند و عرض كردند : گاهى اوقات در سينه هاى خود وسوسه شيطان مى يابيم كه اگر هر يك از ما از ستاره ثريّا سقوط كند ، برايش خوشتر از آن است كه آن وسوسه ذهنى را به زبان آورد. حضرت فرمود: آيا براستى چنين احساسى (ترس از اظهار آن) مى يابيد ؟ عرض كردند : آرى. حضرت فرمود : اين ايمان ناب است. شيطان در بالاتر از اين چيزها قصد منحرف ساختن بنده مى كند و هرگاه بنده از خطر او مصون ماند ، با اين گونه وسوسه ها به سراغ او می آید. - ‌ ‌ هر خطوری که از قلب انسان می گذرد ، دارای یک خزینه ای است و آن خطور در محضر ولایت و انسان کامل حاضر می شود ؛ ظاهرا هر خطوری می آید و می رود اما در باطن آن خطور در وجود انسان تکثیر می شود . باید انسان بررسی کند و ببیند که چرا آن خطور به قلبش وارد شده است ، زیرا ممکن است که آن خطور جزو شاکله ی وجودی اش شده باشد. آری گاهی یک خطور ، رزق انسان را تغییر می دهد. در داستان تشرف کسی که می خواست خدمت امام عصر مشرف شود و از قلبش گذشت که صابون هایم چه می شود؟! ، حضرت درباره اش فرمودند : هذا رجل صابونی ! ( مداومت بر قرائت قرآن ، شاکله ی وجوی انسان را تربیت و تصحیح می کند. ) - توصیه ی آیت الله کشمیری ، جهت رفع خطورات ، خواندن سوره ی فلق و ناس و آیت الکرسی بود.
آیت الله پهلوانی ره : حضرت زهرا س از انجا که دوستانش را یاری خواهد کرد در آسمان منصوره نام گرفت .
چند دستور برای سالک إلی الله 1.آنچه که شبهه انگیز است و شک دارد رها کند. خوراک، نوشیدنی ،لباس، افکار منفی و سوء ظن و..... 2. به تدریج دوستانش را کم کند و از رفت و آمد با اهل غفلت و اهل دنیا بپرهیزد و با کسانی رفاقت کند که برادران دینی اش باشد. 3.کار خیر را برای خدا انجام دهد نه عرف و چیزهایی که مرسوم است. 4.از اهل غفلت دوری کند با غفلت بجنگد مبارزه کند و خودش را درست کند. 5. با حسن و اخلاق نیکو با پدر و مادر همسایه و غیره برخورد کند (خوش برخوردی با مردم) 6. زیارت آل یاسین، دعای ندبه صبح جمعه بهتر است یا هر وقت دیگر، دعای سمات قبل از غروب جمعه، خواندن دعای عهد در هر صبح، دعای صباح، مناجات خمس عشر، دعای حزین بعد از نماز شب، دعای اللهم عرفنی نفسک بعد از هرنماز 7. روزه مستحبی گرفتن 8. به زیارت امامزاده ها و مرقد علما و لو هفته‌ای یک بار ، شب جمعه ها بین قبور بنشیند و در مورد مرگ تفکر کند. 9. به مجالست علما برود 10. به زیارت ائمه برود نه برای ثواب و حاجت بلکه برای معرفت و نور 11. فقط در حال نماز به یاد خدا نباشد بلکه در تمام زمان ها به یاد الله باشد. 12. مطالعه کتاب افراد بزرگان و عرفا و احوال و وصایا را بخواند. 🏷 تذکرة المتقین مرحوم بهاری همدانی 🏷 المراقبات ملکی تبریزی 🏷رساله لقاالله جامع السعادات 🏷کتب علامه طهرانی لب الباب 🏷روایت عنوان بصری در کتاب روح مجرد علامه طهرانی 13. تلاوت قرآن حداقل ۵۰ آیه در روز
تربیت هم سواد می خواهد، هم روش مندی *واکنش مرحوم آیت الله حاج آقا رحیم ارباب به خواندن نماز به زبان فارسی* آقاى دكتر محمد جواد شریعت نقل کرده اند سال ۱۳۳۲ شمسی ، من و عده ‏اى از جوانان پر شور آن دوران به این نتیجه رسیده بودیم كه نماز را به زبان فارسى بخوانیم؟! خانواده هایمان شدیدا نگران حال ما شدند ما را نزد یكى از روحانیان آن زمان بردند . آن روحانى وقتى فهمید ما به زبان فارسى نماز می ‏خوانیم، به شیوه ‏اى اهانت ‏آمیز ، نجس و كافرمان خواند! این عمل او ما را در كارمان راسخ‏ تر ساخت. عاقبت‏ ما را محضر حضرت آیت الله حاج آقا رحیم ارباب بردند. ما که 15 نفر بودیم در وقت معینی به خدمت ایشان رسیدیم در همان لحظه اول، چهره نورانى و خندان وى ما را مجذوب ساخت، آن بزرگمرد را غیر از دیگران یافتیم. آقا در آغاز دستور پذیرایى از همه ما را صادر فرمود، سپس به والدین ما فرمود: شما كه به فارسى نماز نمی خوانید، فعلاً تشریف ببرید و ما را با فرزندانتان تنها بگذارید. وقتى آن‏ها رفتند، به ما فرمود: بهتر است ‏شما یكى یكى خودتان را معرفى كنید. آنگاه، به تناسب رشته و كلاس ما، پرسش‏هاى علمى مطرح كرد و از درس‏هایى مانند جبر و مثلثات و فیزیك و شیمى و علوم طبیعى مسائلى پرسید كه پاسخ اغلب آن‏ها از توان ما بیرون بود! پس از آن كه همه ما را خلع سلاح كرد، فرمودند: والدین شما نگران شده ‏اند كه شما نمازتان را به فارسى مى ‏خوانید، آن‏ها نمى ‏دانند من كسانى را مى ‏شناسم كه - نعوذبالله - اصلاً نماز نمى‏ خوانند! شما جوانان پاك اعتقادى هستید كه هم اهل دین هستید و هم اهل همت. من در جوانى مى ‏خواستم مثل شما نماز را به فارسى بخوانم ولى مشكلاتى پیش آمد كه نتوانستم. اكنون شما به خواسته دوران جوانى ‏ام جامه عمل پوشانیده ‏اید، آفرین به همت ‏شما. نخستین مشكل من ترجمه صحیح سوره حمد بود كه لابد شما آنرا حل كرده ‏اید. اكنون یكى از شما كه از دیگران مسلط تر است، بگوید *بسم الله الرحمن الرحیم* را چگونه ترجمه كرده است؟ یكى از دوستان دست خود را بلند کرد آقا با لبخند فرمود: خوب شد طرف مباحثه ما یك نفر هست! زیرا من از عهده ۱۵ جوان نیرومند بر نمى‏ آمدم . بعد به آن جوان فرمود: خوب بفرمایید بسم الله را چگونه ترجمه كردید؟ آن جوان گفت: طبق عادت جارى به نام خداوند بخشنده مهربان! حضرت ارباب لبخند زد و فرمود: گمان نكنم ترجمه درست ‏بسم الله چنین باشد. در مورد «بسم‏» ترجمه «به نام‏ِ» عیبى ندارد. اما «الله‏» قابل ترجمه نیست; زیرا اسم عَلَم (خاص) خدا است و اسم خاص را نمی‌توان ترجمه كرد. مثلا اگر اسم كسى «حسن‏» باشد، نمى ‏توان به آن گفت «زیبا». ترجمه «حسن‏»، زیبا است. اما اگر به آقاى حسن بگوییم آقاى زیبا، خوشش نمی آید. كلمه الله اسم خاصى است كه مسلمانان بر ذات خداوند متعال اطلاق مى ‏كنند. نمى ‏توان «الله‏» را ترجمه كرد؛ باید همان را به كار برد. خب «رحمن‏» را چگونه ترجمه كرده ‏اید؟ رفیق ما پاسخ داد: بخشنده . آقا فرمود: این ترجمه بد نیست، ولى كامل نیست. زیرا «رحمن‏» یكى از صفات خدا است كه شمول رحمت و بخشندگى او را مى ‏رساند و این شمول در كلمه بخشنده نیست. «رحمن‏» یعنى خدایى كه در این دنیا هم بر مؤمن و هم بر كافر رحم مى‏ كند و همه را در كنف لطف و بخشندگى خود قرار مى ‏دهد و نعمت رزق و سلامت جسم و مانند آن عطا مى‏ فرماید. در هر حال، ترجمه بخشنده براى «رحمن‏» در حد كمال ترجمه نیست. خب، رحیم را چطور ترجمه كرده‏ اید؟ رفیق ما جواب داد:“مهربان“. ایشان فرموند: چون رحیم كلمه ‏اى قرآنى و نام پروردگار است، باید درست معنا شود . اگر آن را «بخشاینده‏» ترجمه كرده بودید، راهى به دهى مى ‏برد. زیرا رحیم یعنى خدایى كه در آن دنیا گناهان مؤمنان را عفو مى ‏كند. پس آنچه در ترجمه «بسم الله‏» آورده ‏اید، بد نیست ولى كامل نیست و اشتباهاتى دارد. من هم در دوران جوانى چنین قصدى داشتم اما به همین مشكلات برخوردم و از خواندن نماز فارسى منصرف شدم. تازه این فقط آیه اول سوره حمد بود، اگر به دیگر آیات بپردازیم، موضوع خیلى پیچیده ‏تر مى‌شود. اما من معتقدم شما اگر باز هم بر این امر اصرار دارید، دست از نماز خواندن به فارسى برندارید. زیرا خواندنش از نخواندن نماز به طور كلى بهتر است! در این‏جا، همگى شرمنده و منفعل و شكست‏ خورده از وى عذرخواهى كردیم و قول دادیم، ضمن خواندن نماز به عربی، نمازهاى گذشته را اعاده كنیم. ایشان فرمود: من نگفتم به عربى نماز بخوانید، هر طور دلتان می‌خواهد بخوانید. من فقط مشكلات این كار را براى شما شرح دادم. ما همه عاجزانه از وى طلب بخشایش و از كار خود اظهار پیشمانى كردیم. این است هنر تربیت این است‌ روش مندی در تربیت این است روش پیامبر این است روش احیاء گری و بدین جهت گفته اند معلمی شغل انبیاست
‼وضو برای نماز قبل از اذان 🔷وضو گرفتن برای خواندن نماز واجب، اگر عرفاً نزدیک داخل شدن به وقت آن باشد اشکال ندارد. 🔷 وضو به قصد با طهارت بودن، از نظر شرعی مستحب و مطلوب است و خواندن نماز با وضوی مستحب جایز است. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای