کَ قَالَ فَیَرُدُّ النَّبِیُّ ص
شمیم معارف, [٢٨.٠٥.١٨ ١٠:٠٣]
بِالسَّلَام»؛[12] خداوند فرشتهای را برای قبر پیامبر اسلام(ص) موکل قرار داد که «ظهلیل» نام دارد. هرکسی که سلام و صلوات بر او بفرستد، این فرشته به پیامبر میگوید فلانی به شما سلام و درود فرستاد، پس پیامبر(ص) هم جواب سلامش را میدهد.
12. ایمان: «ملکا یقال له الإیمان»؛[13] فرشتهای «ایمان» نام دارد.
13. زوقابیل: «فبعث اللّه ملکا یقال له زوقابیل»؛[14] خداوند فرشتهای مبعوث کرد به نام «زوقابیل».
۱۴. مالک: «وَ نادَوْا یا مالِکُ لِیَقْضِ عَلَیْنا رَبُّکَ قالَ إِنَّکُمْ ماکِثُونَ»؛[15] فریاد برآورند که اى مالک، کاش پروردگار تو ما را بمیراند. مىگوید نه، شما در اینجا ماندنى هستید.
«...إِنَّ هَذَا مَالِکٌ خَازِنُ جَهَنَّمَ...»؛[16] این (فرشته) مالک نگهبان جهنم است.
15. نکیر و منکر: «عَلِیُّ بْنُ النُّعْمَانِ عَنِ ابْنِ مُسْکَانَ عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ خَالِدٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَمَّا یَلْقَى صَاحِبُ الْقَبْرِ فَقَالَ إِنَّ مَلَکَیْنِ یُقَالُ لَهُمَا مُنْکَرٌ وَ نَکِیرٌ یَأْتِیَانِ صَاحِبَ الْقَبْرِ فَیَسْأَلَانِهِ عَنْ...»؛[17] سلیمان بن خالد میگوید از امام صادق(ع) پرسیدم از کسی که با میت در قبر ملاقات میکند فرمود: دو فرشته هستند به نام نکیر و منکر که بر مرده وارد میشوند و از او میپرسند... .
16. رومان(منبه): «... فَصَلِّ عَلَیْهِمْ وَ عَلَى الرَّوْحَانِیِّینَ مِنْ مَلَائِکَتِک ... وَ رُومَانَ فَتَّانِ الْقُبُورِ،...»؛[18] پس درود فرست بر ایشان و بر روحانیین از فرشتگانت ... و رومان آزمایش کننده (اهل) قبرها.[19]
۱۷. هاروت و ماروت: «...وَ ما أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَکَیْنِ بِبابِلَ هارُوتَ وَ مارُوتَ...»؛[20] و (نیز یهود) از آنچه بر دو فرشته بابل «هاروت» و «ماروت»، نازل شد پیروى کردند. (آن دو، راه سحر کردن را، براى آشنایى با طرز ابطال آن، به مردم یاد مىدادند.
و ....
[1]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 27، ص 99. دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403 ق.
[2]. ابن بابویه، محمد بن على، محقق، مصحح، لاجوردى، مهدى، عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج 1، ص 224، نشر جهان، تهران، چاپ اول، 1378 ق.
[3]. ابن بابویه، محمد بن على، محقق مصحح، غفارى، على اکبر، کمال الدین و تمام النعمة، ج 1، ص 282، اسلامیه، تهران، چاپ دوم، 1395 ق.
[4]. کوفى اهوازى، حسین بن سعید، محقق، مصحح، عرفانیان یزدى، غلامرضا، الزهد، النص، ص 54، المطبعة العلمیة، قم، چاپ دوم، 1402 ق.
[5]. برقى، احمد بن محمد بن خالد، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین، المحاسن، ج 2، ص 315، دار الکتب الإسلامیة، قم، چاپ دوم، 1371 ق.
[6]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 6، ص 15،
[7]. مفید، محمد بن محمد، الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج 1، ص 87، کنگره شیخ مفید، قم، چاپ اول، 1413 ق.
[8]. فتال نیشابورى، محمد بن احمد، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج 1، ص 47، انتشارات رضى، قم، چاپ اول، 1375 ش.
[9]. شعیری، محمد بن محمد، جامع الأخبار، ص 71، مطبعة حیدریة، نجف، چاپ اول، بىتا.
[10]. الزهد، النص، ص 54.
[11]. ابن طاووس، على بن موسى، اقبال الأعمال، ج 2، ص 628، دار الکتب الإسلامیه، تهران، چاپ دوم، 1409 ق.
[12]. ابن طاووس، على بن موسى، جمال الأسبوع بکمال العمل المشروع، ص 243، دار الرضى، قم، چاپ اول، 1330 ق.
[13]. عاملى نباطى، على من محمد، الصراط المستقیم إلى مستحقی التقدیم، ج 1، ص 156، المکتبة الحیدریة، نجف، چاپ اول، 1384 ق.
[14]. حسینى موسوى، محمد بن أبی طالب، محقق، مصحح، حسون، کریم فارس، تسلیة المجالس و زینة المجالس(مقتل الحسین علیه السلام)، ج 1، ص 525، مؤسسة المعارف الإسلامیة، قم، چاپ اول، 1418 ق.
[15]. زخرف، ۷۷.
[16]. کوفى اهوازى، حسین بن سعید، الزهد، النص، محقق، مصحح، عرفانیان یزدى، غلامرضا، ص 100، المطبعة العلمیة، قم، 1402 ق.
[17]. الزهد، النص، ص 88.
[18]. على بن الحسین علیه السلام، امام چهارم، الصحیفة السجادیة، ص 40، دفتر نشر الهادى، قم، چاپ اول، 1376 ش.
[19]. رومان(منبه) نام فرشتهاى است که پیش از نکیر و منکر وارد قبر میشود و آدمى را میآزماید، اگر نیکوکار بود منکر و نکیر را آگاه میسازد که هنگام سؤال با او به نرمى رفتار نمایند و اگر بد کار بوده به آنان خبر میدهد.
[20]. بقره، ۱۰۲.
🌷 شمیم معارف, [٢٨.٠٥.١٨ ١٠:٠٣]
فرشتگان الهی: در نظام هستی بینهایت فرشته وجود دارد که نه نامی از آنها ذکر شده و نه کسی را یارای شمارش آنها است؛ چراکه براساس روایات با هر قطره بارانی که از آسمان فرو میریزد فرشتهای پایین میآید تا آنرا در جایى که خداوند به او دستور داده قرار دهد.[1]
اما در عین حال نام تعداد اندکی از آنها در روایات ذکر شده است؛ مانند:
1. راحیل: «ثُمَّ أَمَرَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَلَکاً مِنْ مَلَائِکَةِ الْجَنَّةِ یُقَالُ لَهُ رَاحِیلُ وَ لَیْسَ فِی الْمَلَائِکَةِ أَبْلَغُ مِنْهُ فَخَطَبَ بِخُطْبَةٍ لَمْ یَخْطُبْ بِمِثْلِهَا أَهْلُ السَّمَاءِ وَ لَا أَهْلُ الْأَرْض»؛[2] سپس خداوند تبارک و تعالى به فرشتهای از فرشتگان بهشت به نام «راحیل» که در بلاغت هیچیک از ملائکه به پاى او نمىرسند، دستور داد تا خطبه(عقد حضرت علی و فاطمه) را بخواند. او نیز خطبهاى خواند که اهل آسمان و زمین چنین خطبهاى نخوانده بودند.
2. دردائیل: «قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) یَقُولُ إِنَّ لِلَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَلَکاً یُقَالُ لَهُ دَرْدَائِیلُ کَانَ لَهُ سِتَّةَ عَشَرَ أَلْفَ جَنَاحٍ مَا بَیْنَ الْجَنَاحِ إِلَى الْجَنَاحِ هَوَاءٌ وَ الْهَوَاءُ کَمَا بَیْنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْض...»؛[3] ابن عباس میگوید شنیدم که رسول خدا(ص) میفرمود خداى تعالى را فرشتهاى است که «دردائیل» نام دارد. او را شانزده هزار بال است و ما بین هر دو بالش هوایى است که آن هوا به اندازه آسمان تا زمین است.
3. اسماعیل: «وَ رَوَیْنَا مِنَ الْکِتَابِ الْمَذْکُورِ بِإِسْنَادِهِ إِلَى الصَّادِقِ (ع) أَنَّهُ قَالَ (ع) إِنَّ لِلَّهِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ إِسْمَاعِیلُ سَاکِنٌ فِی السَّمَاءِ الدُّنْیَا إِذَا قَالَ الْعَبْدُ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ سَبْعَ مَرَّاتٍ قَالَ لَهُ إِسْمَاعِیلُ قَدْ سَمِعَ اللَّهُ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ صَوْتَکَ فَاسْأَلْ حَاجَتَک»؛[4] همانا براى خداوند فرشتهاى است که به او «اسماعیل» مىگویند. او در آسمان دنیا ساکن است. هر گاه بنده هفت بار بگوید یا ارحم الراحمین، اسماعیل به او مىگوید خداوند که ارحم الراحمین است صدایت را شنید، حاجت خویش را از او بخواه.
4. حیوان: «إِذَا سَکَنَتِ النُّطْفَةُ فِی الرَّحِمِ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ أَنْشَأَ فِیهِ الرُّوحُ بَعَثَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى إِلَیْهِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ حَیَوَان»؛[5] هنگامی که نطفه در رحم چهار ماهه شد و روح در او دمیده شد، خداوند فرشتهای را به سویش میفرستد که «حیوان» نامیده میشود.
5. زاجر: «فَیَبْعَثُ اللَّهُ إِلَیْهِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ زَاجِرٌ فَیَزْجُرُه»؛[6] هنگام خروج طفل از رحم خداوند فرشتهای را برای باز کردن رحم میفرستد که نامش «زاجر» است. این فرشته مأموریتش تسهیل در کار به دنیا آمدن نوزاد است.
6. رضوان: «إِنَّ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ رِضْوَانُ یُنَادِی لَا سَیْفَ إِلَّا ذُو الْفَقَار»؛[7] ملکی است به نام «رضوان» که ندا میدهد شمشیری نیست مگر ذو الفقار.
7. حزقائیل: «وَ إِنَّ لِلَّهِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ حِزْقَائِیلُ لَهُ ثَمَانِیَةَ عَشَرَ أَلْفَ جَنَاح»؛[8] فرشتهای است به نام «حزقائیل» که هیجده هزار بال دارد.
8. میخائیل: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) إِنَّ لِلَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَلَکاً یُقَالُ لَهُ مِیخَائِیلُ یَأْخُذُ الْبَرَاءَاتِ
لِلْمُصَلِّینَ عِنْدَ کُلِّ صَلَوَات»؛[9] رسول خدا(ص) میفرمود برای خدا ملکی است که نامش «میخائیل» است که برای نماز گزاران در هر نمازی رهایی از آتش را میگیرد.
9. سجل: «إِنَّ فِی الْهَوَاءِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ إِسْمَاعِیلُ ... یُحْصُونَ أَعْمَالَ الْعِبَادِ فَإِذَا کَانَ رَأْسُ السَّنَة بَعَثَ اللَّهُ إِلَیْهِمْ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ السِّجِل»؛[10] در آسمان ملکی است که نامش اسماعیل است..... اعمال بندگان را حفاظت میکنند وقتی سر سال شد، خداوند فرشتهای را به سویشان میفرستد که «سجل» نام دارد.
10. داعی: «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ فِی السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ الدَّاعِی فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ یُنَادِی [نادى] ذَلِکَ الْمَلَکُ کُلَّ لَیْلَةٍ مِنْهُ إِلَى الصَّبَاحِ طُوبَى لِلذَّاکِرِینَ طُوبَى لِلطَّائِعِینَ»؛[11] خداوند در آسمان هفتم ملکی قرار داده به نام «داعی». هنگامی که ماه رجب داخل شد، این ملک هر شب تا صبح کارش این است که میگوید خوش به حال ذاکرین و اطاعت کنندگان.
11. ظهلیل: «وَکَّلَ اللَّهُ بِقَبْرِ النَّبِیِّ (ص) مَلَکاً یُقَالُ لَهُ ظِهْلِیل إِذَا صَلَّى عَلَیْهِ أَحَدُکُمْ وَ سَلَّمَ عَلَیْهِ قَالَ لَهُ یَا رَسُولَ اللَّهِ فُلَانٌ سَلَّمَ عَلَیْکَ وَ صَلَّى عَلَیْ
با سلام
فردا 13 ماه مبارک رمضان است اول ایام البیض تا 15 سه دعای مهم دراین ایام وارد است
دعای صحیفه، دعای عظیم الشان نور و دعای مجیر
دعاهای صحیفه و نور در کانال موجود است سرچ بفرمایید و دعای مجیر درمفاتیح الجنان
التماس دعا
شمیم معارف
کانال شمیم معارف در زمینه عرفان ، فلسفه و علوم غریبه و الهیات است.
https://t.me/eshraghat
ارتباط با مسئول کانال در تلگرام:
@AsedAbaas
کانال شمیم معارف در پیام رسان ایتا؛
https://eitaa.com/shamime_maaref
در نشر معارف اسلامى سهيم باشيم
سلام خدمت اعضای شریف کانال به مناسبت اینکه در استانه شبهای قدر قرار داریم مطالبی مهم👇 دراین خصوص تقدیم می شود باشد که مفید واقع بشه و حقیر را مشمول دعای خیرتون بفرمایید
اسرار ليله القدر :
#قضا #قدر #اسباب
هنگامه نفخ روح همان انزال دفعي قضا و قدر فرد است يعني منفوخ بالاجمال شامل تمام مراتب قضا و قدر ان فرد است و مراتب و قسمتهاي آن به تعداد سالهاي عمر هر فرد است و طبق آن و بر مقتضاي تنزيل و نزول تدريجي هر ساله امور فرد در فلک قمر که آسمان دنياست قرار مي گيرد و در واقع مقدرات هر شخص بخشنامه اي است که فرشتگان مخصوص مامور اجراي آن مي شوند لکن هر آنچه خداوند بخواهد محو مي کند و هر آنچه خواهد اثبات مي فرمايد.
بنابراين قضاي هر شخص يک باره و دفعي هنگام نفخ روح او بر باطن او نازل مي شود و سپس هر ساله مقدرات و تفصيلات آن قضاي اجمالي هر ساله در قالب يک نامه و دستور العمل واحد ابلاغ مي شود و پايان هر سال نامه ممهور به مهر موکل (فرشته) آسمان اول به نام اسماعيل مي رسد و فرشتگان مامور آن نامه را به فلک اعلي بنام زحل مي برند و نگه داري مي کنند تا قيامت که بر او عرضه کنند.
ابتدا و انتهاي هر سال ملکوتي که همان شب قدر است شايد بر اوحدي از اولياي الهي مکشوف باشد زيرا در اوقات سال گردش مي کند از اين رو آنانکه تمام شبهاي سال را احياء مي کنند بالاخره شب قدر را در مي يابند و ديگران به تعداد احيا در 365.
از بطون معانی لیله القدر:
🔸فاطمه زهرا لیله القدر است.
🔸قال الصادق (علیه السلام):
« انا انزلناه فی لـیلة القـدر، اللیلة فاطـمه و القـدر الله، فمن عرف فاطمه حق معرفتها فقد ادرک لیلة القدر و أنما سمیت فاطمه لأن الخلق فطموا عن معرفتها و قوله و ما ادریک ما لیلة القدر لیلة القدر خیر من الف شهر یعنی خیر من الف مؤمن و هی ام المؤمنین تنزل الملائکة و الروح فیها و الملائکه المؤمنون الذین یملکون علم آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) والروح القدس هی فاطمة(علیهاالسلام) بأذن ربهم من کل أمر سلام هی حتی مطلع الـفجر یعنی حتی یخرج القائم آل محمّد (علیه السلام) »
🔸امام جعفر صادق (علیه السلام) فرمود:
(ما آنرا در شب قدر نازل کردیم) شب، حضرت فاطمه و قدر، خداوند متعال است. پس هر کس حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها ) را به حقیقت معرفت بشناسد، شب قدر را درک کرده است و جز این نیست که آنحضرت، فاطمه نامیده شد، چون خلائق از شناخت او عاجز شده اند (و فرمایش خداوند عزّوجلّ که: و تو چه می دانی شب قدر چیست؟ شب قدر از هزارماه بهتراست) یعنی بهتر از هزار مؤمن زیرا او مادر مؤمنین است و (در این شب فرشتگان و روح نازل میشوند.) فرشتگان یعنی مؤمنانی که از علم آل محمد (صـلوات الله عـلیهم اجـمـعین) بـهـره مـند می باشـند و روح؛ هـمان روح الـقـدس که حـضـرت فـاطـمــه زهـراء (سـلام الله عـلیهـا ) اسـت می بـاشـد؛ و (از هر امـر و فرمـانی ســلام و رحمـت است تا طـلوع سپیده دم)؛ یعنی تا هنگام ظهور و قیام حضرت قائم آل محمد (عجل الله تعالی فرجه الشریف).
🔸و چطور فاطمه زهرا لیله القدر نباشد که 11 قرآن ناطق از وجود مبارکش تنزل کرده اند؟!
***
منبع: تفسیر فرات کوفی، ص۵۸۱.
آیت الله فاطمی نیا
در شب قدر چه بخواهیم؟
-در حدیث داریم که از پیامبر اکرم صل الله علیه و اله پرسیدند در شب قدر چه بخواهیم ؟
ایشان فرمودند: «عافیت بخواهید.»
نماز مهمی به عرض می رسه که باید با خلوص نیت خواند برای درک شب قدر:
هر شب دو تا دورکعتی نماز می خونید
در هر رکعت بعد از حمد 3 کافرون و 3 توحید بعد از نماز هم در سجده 13 بار استغفار میگید این نمازها رو به نیت درک شب قدر بخونید
الغَیبَة شیخ طوسی.pdf
5.41M
کتاب مفید و معروف الغیبه به زبان فارسی . در باره امام زمان سلام الله علیه
کمال الدین و تمام النعمة .pdf
5.56M
کتاب «کمال الدّین و تمام النّعمة» گردآوری شده از مأخذ اصلی شیعه الاصول (الاربع مأة)؛ اثر محمد بن علی بابویه معروف به شیخ صدوق(ره). به زبان فارسی
حضرت شعیب میگفت :
گناه نکنید که
خدا بر شما بلا نازل میکند..
یکی آمد و گفت من خیلی هم گناه
کردم ولی خدا اصلا بلایی بر من نازل نکرده!
خداوند به حضرت
شعیب وحی میکند که به او
بگو اتفاقا تو سر تا پا در زنجیر هستی..
آن فرد از حضرت
شعیب درخواست نشانه میکند.
خداوند میگوید به او بگو
که عباداتش را فقط به عنوان تکلیف
انجام میدهد و هیچ لذتی از آنها نمیبرد..
امام صادق (ع)فرمودند:
خداوند كمترين كاري كه درباره
گناهکار انجـام مـیدهد اين است كـه
او را از لـذّت مـناجـات محـروم ميسـازد.
📚|معراجالسعادة صفحه۶۷۳
جریان #تفکیک در نگاه استاد غلامحسین دینانی
استاد #دینانی :
مرشد اعظم این جریان فکری مرحوم آقا #میرزامهدی اصفهانی است که در خراسان ساکن بود.
شاگردان او به عنوان تفکیک و جدایی دین از فلسفه مطالبی را در آثارشان آوردند.
که البته قابل نقد است و من فکر می کنم که نه تنها مخالفان بلکه گاهی هیچ آدم عاقلی نتواند برخی از سخنان این ها را بپذیرد.
اهل تفکیک مثلا هیچ سنخیتی بین مخلوق و خالق قائل نیستند، تجرد نفس را انکار می کنند، نفس را مادی می دانند و در بعضی از حرف هایشان هست که ملائکه هم مادی هستند.
کسانی که با موازین عقلی و فلسفی آشنایی دارند به خوبی می دانند که با انکار تجرد نفس ناطقه، ادراک معارف الهی و معنوی با مشکل روبه رو خواهد شد؛
زیرا اگر نفس، مجرد نباشد، ادراکات نیز مجرد نخواهد بود
و در صورتی که ادراکات انسان مجرد شناخته نشود، محکوم به احکام ماده می شوند و دستخوش زوال و فساد و تباهی می گردد.
جلسات صوتی تدریس کتاب دروس معرفت نفس توسط استاد #صمدی آملی؛ 👇👇👇
🔴 https://eitaa.com/hayate_ensani_file
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نتیجهی تحقیق علمی دانشمندان در آمریکا:
قرآن به حتم، از طرف خداوند، وحی شده...
🔴این ویدیو، فوقالعاده است
*امام صادق(ع) میفرماید*
✍️ *غذا خوردن نزد مصیبت زدگان با خرج آنان، از رفتارهای جاهلیت است و سنت پیامبر(ص) فرستادن غذا برای مصیبتزدگان است. (من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 182)*
✅ *متأسفانه آداب مجالس عزای میت امروزه از مسیر اصلی و اسلامی خود خارج شده و مصیبت بلکه مصیبتهای دیگر را بر مصیبت زده تحمیل میکند؛ زیرا افزون بر صرف هزینههای سنگین برای خرید قبر و تهیه وسایل کفن و دفن، مصیبت زده باید پذیرای افرادی باشد که برای تسلای خاطر و تعزیت بر مصیبت زده وارد میشوند*
*این روایت بیانگر آن است که باید مراسم ترحیم را به سادگی برگزار کرد و آشنایان و دوستان به ابراز همدردی با صاحبان عزا بسنده کنند و اگر به دلایلی چون برگرداندن آرامش روحی، تصمیم به حضور بیشتر در کنار آنان دارند، نباید به خانواده مصیبت دیده این اجازه را بدهند که برای پذیرایی از آنها دچار تکلف و دردسر شود، بلکه باید تلاش کنند که در این مدت، این خانوادهها حتی دغدغه خورد و خوراک خویش را نیز نداشته باشند و خود اطرافیان و بستگان متکفل تهیه غذا برای مصیبت زده شوند*
اگر موافق این متن هستید به اشتراک بذارید شاید روزی یک فرهنگ ِعمومی بشه👍