eitaa logo
شمیم معارف
49 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
421 ویدیو
65 فایل
حکمت و عرفان، فلسفه، علوم غریبه و روانشناسی
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺درک مردان از پوشش زنان🌺 بعد از اینکه ایمیل این خانوم رو خوندم . یاد مطلب آقایی در سایت افتادم. اون آقا نوشه بود: "وقتی زنی لباس باز و مهیج می‌پوشد،💃 تنها پیامی که مرد دریافت می‌کند این است که او دنبال رابطه‌ جنسی است. البته دلایلی که ممکن است یک زن لباس جذاب بپوشد می‌تواند کاملاً متفاوت باشد. ممکن است فقط به این دلیل چنین لباسی پوشیده است که تصور می‌کند بسیار روی مُد و زیبا است. اما برای یک مرد👱♂، وقتی زن را در لباس‌ تنگ و محرک می‌بیند، به‌طور اتوماتیک ‌وار تصویر زنی برایش نمودار می‌شود که دوست دارد رابطه ‌جنسی داشته باشد. به همین دلیل بعنوان یک ابزار جنسی به او نگاه می‌کند و دیگر قادر نخواهد بود به عنوانی دیگر با او رابطه برقرار کند😳 درواقع، زنانی که مردها را به چشم‌چرانی👀 متهم می‌کنند با پوشیدن لباس‌های باز پیامی کاملاً متفاوت می‌فرستند. یک مرد هرچقدر هم که قوی و مقاوم باشد، نمی‌تواند دربرابر تن برهنه مقاومت کند. هیچ مردی در ذهنش استدلال نمی‌کند که ممکن است دلیل پوشیدن چنین لباسی این باشد که به نظر آن زن آن لباس زیبا و مُد روز است.😳 ذهن مرد اینطور کار می‌کند که اگر زنی به دنبال این است که احترام مردان را جلب کند، باید طوری خود را به آنها نشان دهد که آنها با شخصیت او ارتباط برقرار کنند نه بدن او👌. زنی که لباس‌های باز و محرک می‌پوشد غیرمستقیم به مردان می‌فهماند که به او بعنوان یک ابزار جنسی نگاه کنند، نه چیز دیگر. مردان هم اینجا مقصر نیستند، آنها مخلوقاتی شدیداً دیداری هستند که فقط به دنبال کوچکترین محرک در جوانب جنسی هستند.👌 واقعیت این است که اکثریت مردان به دنبال زنی هستند که شخصیتی قوی با سیستم ارزشی خوب داشته باشند. البته دوست دارند که زنانی که لباس‌های باز و برانگیزاننده می‌پوشند را هم چشم‌چرانی کنند👀 اما هیچوقت همچنین زنی را بعنوان شریک زندگی خود انتخاب نمی‌کنند، 😳آن زن برای آنها فقط یک ابزار برای تخیلات جنسی است. زنی که متین و موقر لباس می‌پوشد و سعی نمی‌کند توجه مردی را به بدن خود جلب کند، اتوماتیک‌ وار احترام شگرفی برای خود بین مردان ایجاد می‌کند. برای مردان بودن در کنار چنین زنی همواره توام با آرامش است. بیشتر مردان ارزش‌های عمیقی دارند و سعی می‌کنند همان‌ها را در زنان خود پیدا کنند. وقار مایه جذابیت زنان است و بیشتر مردان این خصوصیت را در زن رویاهایشان می بینند. 👌💐
شمیم معارف, [٢١.٠٧.١٨ ١٤:٢٧] ❔از یک روحانی شنیدم که در جریان سجده شیطان بر حضرت آدم خداوند به او گفته که آیا از اهل بودی که بر آدم سجده نکردی ❕مگر اهل بیت اون موقع بودن و اساسا این حرف مستنده ❗️ 💠💠 👌خداوند جریان سجده نکردن را چنین نقل می کنند ؛ « فَسَجَدَ الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ _ إِلاَّ إِبْلِيسَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافِرِينَ _ قالَ يا إِبْلِيسُ ما مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعالِينَ » 🔹« در آن هنگام همه فرشتگان سجده كردند - جز ابليس كه تكبر ورزيد و از كافران بود - گفت اى ابليس چه چيز مانع تو از سجده كردن بر مخلوقى كه با قدرت خود او را آفريدم گرديد؟ آيا تكبر كردى، يا از بودی » ( ص 73_75) 👌کلمه « عالین » در آیه « أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعالِينَ » دو ظاهری و باطنی دارد . ❕معنای ظاهری آن می شود که خداوند خطاب به ابلیس عرضه داشت که آيا تكبر ورزيدى، يا از آن بودى كه فرمان سجود به تو داده شود (أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعالِينَ). 👌بدون شك احدى نمى تواند ادعا كند كه قدر و منزلتش ما فوق اين است كه براى خدا كند (يا براى آدم به فرمان خدا) ، بنا بر اين تنها راهى كه باقى مى ماند همان احتمال دوم يعنى تكبر است. 📚تفسیر نمونه ج 19 ص 338 ❕معنای باطنی « » آن است که خداوند از ابلیس سوال می کند که آیا تکبر ورزیدی یا از برترین هایی بودی که اصلا مامور به کردن نبودند . 🔸روایتی که در رابطه با تفسیر این آیه وارد ، مقصود آیه را بیشتر روشن می کند . ❕«ابو سعيد خدرى از پیامبر گرامی پرسيد از تفسير قول خدا كه به ابليس فرمود أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعالِينَ » «آيا تكبر كردى از سجده كردن آدم يا از عالين بودى»، گفت: كيستند آنها كه از ملائكه؟ 👌رسول خدا فرمود: منم و على و فاطمه و حسن و حسين ( و سایر امامان ) ما در سراپرده عرش بوديم خدا را تسبيح مى كرديم، ملائكه به تسبيح ما خدا را تسبيح مى كردند پيش از آنكه حق تعالى آدم را خلق كند به دو هزار سال، پس چون آدم را خلق كرد امر كرد ملائكه را كه او را سجده كنند، ( و ما را امر نكرد به سجده ) و ملائكه همگى سجده كردند مگر شيطان، پس حق تعالى فرمود تكبر كردى يا از بلند مرتبه گان بودى؟ يعنى اين پنج كس كه نام ايشان بر عرش نوشته شده است ( و سایر امامان )» 📚فضائل الشیعه ص 8 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 4 ص 683_ بحار الانوار ج 26 ص 346 ❕روایات فوق اشاره دارد به خلقت ( نه جسمانی ) اهل بیت علیهم السلام که خداوند نور وجودی آنها را در ابتدای خلقت عالم خلق کرده بود ، در گذشته بیشتر حول خلقت نورانی آنان بحث کرده ایم ؛ 👇 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7893
چون خداوند خواهد که بنده را بدرجه اولیاء رساند در ذکر را بر وی گشاده گرداند و چون لذت ذکر را بیابد به قرب خودش راهش دهد 👤ابوسعید
خیالات (پراکنده) را رها کنید و درون خودتان سفر کنید و اهل فکر و مراقبه باشید تا در شما جوششی پیدا بشود که بتوانید نور معرفت را مشاهده کنید.
به معناي دوست باشد، اين معنا استفاده مي شود كه ابوبكر و عمر گفته اند كه تا رسول خدا زنده بود، ما با شما دوست نبوديم و الآن دوست شده ايم. 🔶حديث الخلافة ابن أبي عاصم در كتاب السنهء مي نويسد كه رسول خدا صلي الله عليه وآله خطاب به اميرمؤمنان عليه السلام فرمود: وأنت خليفتي في كلّ مؤمن من بعدي تو پس از من، جانشين من در ميان همه مؤمنان هستي الباني در باره سند اين روايت گفته: إسناده حسن. سند اين روايت «حسن» است 📚كتاب السنة لابن أبي عاصم، ص551. حاكم نيشابوري اين روايت را اين چنين نقل كرد است كه رسول خدا صلي الله عليه وآله خطاب به اميرمؤمنان عليه السلام فرمود: إِنَّهُ لا يَنْبَغِي أَنْ أَذْهَبَ إِلا وَأَنْتَ خَلِيفَتِي. شايسته نيست كه من از ميان مردم بروم؛ مگر اين كه شما جانشين من باشي. 📚المستدرك ج3 ص133. الباني وهابي در باره سند اين روايت مي گويد: صحّحه الحاكم والذهبي وهو كما قالا. 📚السلسلة الصحيحة ج 5 ص222. اين روايت را حاكم و ذهبي تصحيح كرده است و اين روايت صحيح است، همان گونه حاكم و ذهبي گفته اند. 🔶حديث امامت ابونعيم اصفهاني با سند معتبر در كتاب معرفهء الصحابه نقل كرده است كه رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمود: انْتَهَيْتُ لَيْلَةَ أُسْرِيَ بِي إِلَي السِّدْرَةِ الْمُنْتَهَي، فَأُوحِيَ إِلَيَّ فِي عَلِيٍّ بِثَلاثٍ: «أَنَّهُ إِمَامُ الْمُتَّقِينَ، وَسَيِّدُ الْمُسْلِمِينَ، وَقَائِدُ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ إِلَي جَنَّاتِ النَّعِيمِ». 📚معرفة الصحابة، ج 3 ص 1587، هنگامي كه در شب معراج به سدرة المنتهي رسيدم، خداوند به من در باره علي (ع) سه چيز وحي كرد: به راستي كه او پيشواي پرهيزگاران، سردار مسلمانان و جلودار روسفيدان به سوي بهشت سرشار از نعمت خداوند است. اين روايت معتبر است ؛ چنانچه حاكم نيشابوري گفته است: صحيح الاسناد. 📚المستدرك ج3 ص138. سند اين روايت صحيح است. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
زِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ إنّ عليّاً وليُّ المؤمنين وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ. 📚روح المعاني، ج6، ص193 ابن مردويه از ابن مسعود نقل مي كند كه ما در زمان رسول الله صلي الله عليه واله وسلم اين آيه را اينگونه مي خوانديم: آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است كه «علي ولي مومنين است» را به طور كامل (به مردم) ابلاغ كن، و اگر چنين نكني، رسالت او را انجام نداده اي. و سيوطي اين روايت را اين چنين نقل كرده است: بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ إنّ علياً مَولَي المؤمنين وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ. 📚الدر المنثور ج2ص298 و فتح القدير ج 2 ص60 والمنار: ج 6ص463. آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است كه «علي مولاي مومنين است» را به طور كامل (به مردم) ابلاغ كن، و اگر چنين نكني، رسالت او را انجام نداده اي. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup شمیم معارف, [٢٩.٠٧.١٨ ٠٩:٣٩] [Forwarded from کانال رسمی پاسخ به شبهات و مطالب دینی] (قسمت دوم ) 🔶 آيه اكمال دين {أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمْ الاِْسْلاَمَ دِيناً}. المائدة: 3 امروز، دين شما را برايتان كامل كردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آيين (جاودان) شما پذيرفتم. خطيب بغدادي با سند معتبر نقل كرده است كه اين آيه بعد از معرفي اميرمؤمنان عليه السلام در غدير خم، نازل شده است: وَهُوَ يَوْمُ غَدِيرِ خُمٍّ لَمَّا أَخَذَ النَّبِيُّ (ص) بِيَدِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، فَقَالَ: " أَلَسْتُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ؟ "، قَالُوا: بَلَي يا رَسُولَ اللَّهِ، قَالَ: " مَنْ كُنْتُ مَولاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاهُ "، فَقَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ: بَخٍ بَخٍ لَكَ يَابْنَ أَبِي طَالِبٍ أَصْبَحْتَ مَوْلايَ وَمَوْلَي كُلِّ مُسْلِمٍ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ: {الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ}. 📚تاريخ بغداد ج8 ص284 روز غدير خم، زماني كه پيامبر دست علي بن ابي طالب را گرفت، سپس فرمود: آيا من سرپرست مومنان نيستم؟ گفتند: بله اي رسول خدا! فرمود: هركس كه من مولاي او هستم پس علي مولاي اوست. پس از آن، عمر بن خطاب گفت: تبريك تبريك بر تو اي فرزند ابي طالب ؛ زيرا از اين پس تو مولاي من و مولاي كل مسلمانان هستي، سپس اين آيه نازل شد: امروز، دين شما را برايتان كامل كردم. ابن كثير نقل كرده است كه عمر خطاب به اميرمؤمنان عليه السلام گفت: أصبحت اليوم ولي كل مؤمن. 📚البداية والنهاية ج 7 ص350. تو از اين پس، سرپرست تمام مومنان شدي. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup شمیم معارف, [٢٩.٠٧.١٨ ٠٩:٣٩] [Forwarded from کانال رسمی پاسخ به شبهات و مطالب دینی] (قسمت سوم ) 🔺ولايت علي بن ابي طالب درسنت 🔶حديث ولايت علماي اهل سنت با سندهاي صحيح نقل كرده اند كه رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمود: إنّ عليّا منّي وأنا منه وهو وليّ كلّ مؤمن بعدي. به راستي علي از من است و من از او هستم و او سرپرست همه مؤمنان، پس از من است. حاكم نيشابوري پس از نقل اين روايت گفته: صحيح علي شرط مسلم. اين روايت صحيح است و شرايط صحيح مسلم را دارد. 📚المستدرك ج 3 ص 110. شمس الدين ذهبي نيز در تلخيص المستدرك اين روايت را «صحيح» دانسته است. محمد ناصر الدين الباني نيز در باره اين روايت گفته: صحّحه الحاكم الذهبي وهو كما قالا. اين روايت را حاكم و ذهبي تصحيح كرده اند. اين روايت، صحيح است همان گونه است كه حاكم و ذهبي گفته اند. 📚السلسلة الصحيحة، ج5، ص222. 🔶دلالت كلمه ولي بر خلافت براي فهم دقيق معناي كلمه «ولي» بايد به سراغ كلمات خلفاي اهل سنت در صدر اسلام برويم كه آن ها از اين معنا چه فهميده است. ابن كثير در البدايه والنهايه گفته است: قال ابوبكر: قد وُلِّيتُ أمركم ولست بخيركم. إسناد صحيح. 📚البداية والنهاية ج 6 ص 333. ابوبكر (در نخستين سخنراني خود بعد از خلافت) گفت: من حاكم شما شدم؛ و حال آن كه از شما بهتر نيستم. مسلم در صحيح خود نقل كرده است كه عمر بن خطاب گفت: فلمّا توفّي رسول اللّه قال أبو بكر: أنا وليّ رسول اللّه (ص)... ثُمَّ تُوُفِّيَ أَبُو بَكْر وَأَنَا وَلِيُّ رَسُولِ اللَّهِ (ص) وَوَلِيُّ أَبِي بَكْر. 📚مسلم ج5 ص 152 ح 4468. زماني كه رسول خدا وفات كرد ابوبكر گفت: من جانشين رسول خدا هستم.... بعد ابوبكر فوت كرد من جانشين رسول خدا و جانشين ابوبكر شدم. روشن است كه نمي توان معناي كلمه «ولي» را در اين روايات به معناي «دوست»، «ناصر» و... گرفت؛ بلكه تنها مي توان به معناي حاكم، خليفه، سرپرست گرفت؛ زيرا اگر
شمیم معارف, [٢٩.٠٧.١٨ ٠٩:٣٩] [Forwarded from کانال رسمی پاسخ به شبهات و مطالب دینی] ⁉️متن شبهه : آیا از آیات قرآن می‌شود امامت امام علی(ع) را اثبات کرد؟ ✅ پاسخ :👇👇 (قسمت اول) تمسک به قرآن و روایاتی که در توضیح آنها در کتب اهل سنت نقل شده است، بهترین راه برای اثبات امامت امام علی(ع) برای اهل سنت می باشد. در این راستا باید ببینید دلالت و مفاد آیه چیست و برای فهم مفاد و مدلول آیات، توجه به قرائن لفظیه و حالیه و روایاتی که شان نزول، تفسیر، مصداق آیات را بیان می کنند، از اهمیت ویژه ای برخوردارند. در قرآن مجید آیات فراوانی داریم که به بیان و اثبات امامت حضرت علی (ع) و دیگر ائمه طاهرین دلالت دارد. و البته دلالت این آیات[1] با توجه به احادیث بسیار زیاد (متواتر) است که از رسول گرامی اسلام در شأن نزول این آیات وارد شده است. احادیثی که مورد قبول شیعه و سنی است، ما در اینجا به چند آیه اشاره می کنیم[2]: 1. آیه تبلیغ: ای پیامبر! آنچه را از سوی پروردگارت نازل شده است به طور کامل (به مردم) برسان، و اگر انجام ندهی، رسالت او را انجام نداده ای، و خداوند تو را از (خطرهای احتمالی) مردم نگاه می دارد، و خداوند جمعیت کافران لجوج را هدایت نمی کند»[3]. خداوند متعال پیامبرش را با شدت هر چه تمامتر امر فرمود که رسالت خود را ابلاغ نماید و طبق روایات، پیامبر اکرم (ص) به دنبال نزول این آیه، در جایی به نام غدیر خم، حضرت علی(ع) را به جانشینی خود برگزید.[4] جریان غدیر در سال آخر عمر پیامبر اکرم (ص) در حجة الوداع اتفاق افتاد و آن حضرت، با بیان «... من کنت مولاه فهذا علی مولاه...» یعنی …هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست و...، به امامت علی بن ابیطالب تصریح فرمود و رسالت خود را ابلاغ فرمود. این واقعه توسط عده ی زیادی(110 نفر) از صحابه[5] پیامبر اکرم(ص) و همچنین از 84 نفر از تابعین و 36 نفر از دانشمندان و مؤلفین، نقل شده است. علامه امینی با مدارک و دلایل محکم از منابع معروف اسلامی(اهل سنت و شیعه)، در کتاب شریف الغدیر تمامی این نقل ها را آورده است. 2. آیه ولایت: «ولی و سرپرست شما تنها خداست و پیامبر او، و آنها که ایمان آورده اند و نماز را به پا می دارند و در حال رکوع زکات می پردازند[6]». بسیاری از مفسران و محدثان گفته اند که این آیه در شأن علی (ع) نازل شده است. «سیوطی» از دانشمندان اهل سنت در تفسیر «الدر المنثور» در ذیل این آیه از «ابن عباس» نقل می کند که: «علی (ع) در حال رکوع نماز بود که سائلی تقاضای کمک کرد و آن حضرت انگشترش را به او صدقه داد، پیامبر (ص) از سائل پرسید: چه کسی این انگشتر را به تو صدقه داد؟ سائل به حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: آن مرد که در حال رکوع است»، در این هنگام این آیه نازل شد.[7] همچنین از دانشمندان اهل سنت «واحدی[8]» و «زمخشری[9]» این روایت را نقل کرده و تصریح کرده اند که آیه «انما و لیکم الله ...» درباره حضرت علی (ع) نازل شده است. فخر رازی در تفسیر خود از عبدالله بن سلام نقل می کند، هنگامی که این آیه نازل شد، من به رسول خدا (ص) عرض کردم که با چشم خود دیدم که علی(ع) انگشترش را در حال رکوع به نیازمندی صدقه داد به همین دلیل ما ولایت او را می پذیریم! وی همچنین روایت دیگری نظیر همین روایت را از ابوذر در شأن نزول این آیه نقل می کند.[10] طبری نیز در تفسیر خود روایات متعددی در ذیل این آیه و شأن نزول آن نقل می کند که اکثر آنها می گویند: درباره حضرت علی(ع) نازل شده است.[11] مرحوم علامه امینی (ره) در کتاب الغدیر، نزول این آیه درباره حضرت علی را با روایاتی از حدود بیست کتاب معتبر از کتاب های اهل سنت، با ذکر دقیق مدارک و منابع آن، نقل کرده است.[12] در این آیه، ولایت حضرت علی(ع) در ردیف ولایت خدا و پیامبر(ص) قرار داده شد. ادامه در پست بعدی👇👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup شمیم معارف, [٢٩.٠٧.١٨ ٠٩:٣٩] [Forwarded from کانال رسمی پاسخ به شبهات و مطالب دینی] ادامه پاسخ بالا👆👆 👇👇👇 (قسمت دوم) ۳.. آیه اولی الامر: «ای کسانی که ایمان آورده اید اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول خدا (ص) و اولی الامر از خودتان را[13]». از سویی دانشمندان[14] گفته اند که آیه اولی الامر درباره حضرت علی (ع) نازل شده است. مثلا «حاکم حسکانی» حنفی نیشابوری (مفسر معروف اهل سنت) در ذیل این آیه پنج حدیث نقل کرده که در همه آنها عنوان «اولی الامر» بر علی (ع) تطبیق شده است.[15] در تفسیر «البحر المحیط» نوشته «ابوحیان اندلسی مغربی» در میان اقوالی که درباره اولی الامر نقل کرده از مقاتل و میمون و کلبی (سه نفر از مفسران) نقل می کند که منظور از آن، ائمه اهل بیت (ع) هستند.[16] «ابوبکر بن مؤمن شیرازی» (از علمای
اهل سنت) در رساله «اعتقاد» از ابن عباس نقل می کند که آیه فوق درباره حضرت علی (ع) نازل شده است.[17] از سویی دیگر در این آیه شریفه با سبک و سیاق واحد و عدم تکرار لفظ (اطیعوا)، اطاعت خدا و رسول و اولی الامر واجب شده است و از این جهت اولی الامر معصوم است (و الا دستور به اطاعت از آنها به نحو اطلاق معنی نداشت) همانطوریکه خدا و پیامبرش معصومند. و طبق آنچه در روایات آمده، معصومین منحصر در امامان شیعه اند. آنچه بیان شد تنها بخشی از احادیثی بود که از کتب اهل سنت و راویان مورد قبول آنان و همچنین از کتب شیعه تنها درباره سه آیه، از آیاتی که درباره ولایت و امامت حضرت علی (ع) نازل شده است بیان گردیده و پیرامون این آیات و آیات دیگر نکات قابل توجه دیگری در میان کتب اهل سنت وجود دارد که برای اطلاع بیشتر باید به کتاب های معتبر مراجعه کرد. غیر از این سه آیه که به صورت مختصر ذکر شد، آیات دیگری نظیر: آیه صادقین: «یا ایها الذین امنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین[18]»و آیه قربی: «قل لا اسئلکم علیه اجراً الا المودة فی القربی[19]» نیز مستقیماً به ولایت و امامت حضرت علی (ع) و دیگر ائمه پرداخته است که در روایات پیامبر اکرم که در کتاب های اهل سنت و شیعه نقل شده، آمده است. علاوه بر این آیات، آیات دیگری، بازگو کننده ی فضیلتی از فضیلت های حضرت علی (ع) و برتری آن حضرت بر سایر صحابه و یاران و نزدیکان پیامبر اکرم(ص) است. حال با استناد به حکم عقل که تقدیم «مرجوح» بر «ارجح» را قبیح می شمارد، می توان نتیجه گرفت که امامت و جانشینی پیامبر اکرم (ص) حق حضرت علی (ع) است. برای مطالعه بیشتر می توانید به تفسیر پیام قرآن، زیر نظر آیت الله مکارم شیرازی، جلد 9 (امامت و ولایت در قرآن مجید، صفحه 177 به بعد) مراجعه فرمایید. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup شمیم معارف, [٢٩.٠٧.١٨ ٠٩:٣٩] [Forwarded from کانال رسمی پاسخ به شبهات و مطالب دینی] ✅ اثبات خلافت حضرت علي (ع) از كتب اهل سنت (قسمت اول) 🔶پيروان مكتب اهل بيت عليهم السلام تنها مذهبي هستند كه براي اثبات حقانيت مذهب خود، از قرآن، سنت، عقل و اجماع دليل قطعي دارند كه ما به اختصار به چند دليل اشاره مي كنيم: 🔺ولاية علي بن أبي طالب در قرآن آيات فرواني در قرآن كريم وجود دارد كه به صورت مستقيم و غير مستقيم مي توان به آن ها براي اثبات ولايت و امامت اميرمؤمنان عليه السلام استناد كرد؛ از جمله: 🔺آيه ولايت {إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ ءَامَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَهُمْ رَ كِعُونَ}. المائدة: 55. سرپرست و صاحب امر شما، تنها خدا، پيامبر او و كساني هستند كه ايمان آورده اند؛ همانها كه نماز را بر پا مي دارند، و در حال ركوع، زكات مي دهند. 📚طبري در تفسير خود به نقل از مجاهد نوشته است: {إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ} الآية. نزلت في علي بن أبي طالب تصدق وهو راكع. 📚تفسير الطبري ج 6 ص 390 اين آيه در باره علي بن أبي طالب عليه السلام نازل شده است و او در حال ركوع صدقه داده است. همچنبن ابن أبي حاتم در تفسير خود از عتبة بن أبي حكيم همين مطلب را نقل كرده است: 📚تفسير ابن أبي حاتم ج 4 ص1162. ابن تيميه در باره تفسير طبري و تفسير ابن أبي حاتم گفته: تفاسيرهم متضمّنة للمنقولات التي يعتمد عليها في التفسير. 📚منهاج السنة، ج7، ص179. تفسير طبري و ابن ابي حاتم از تفاسيري است كه روايات نقل شده در آن ها، در تفسير قرآن قابل اعتماد هستند. آلوسي در باره شأن نزول اين آيه گفته است: وغالب الأخباريّين علي أنّ هذه الآية نزلت في علي كرّم اللّه وجهه. 📚روح المعاني، ج6، ص167. اكثر صاحبان روايت، بر اين باور هستند كه اين آيه در باره علي كرم الله وجهه نازل شده است. و همچنين گفته است: والآية عند معظم المحدثين نزلت في علي. 📚روح المعاني، ج6، ص186. از ديدگاه بيشتر محدثين، اين آيه در باره علي بن ابي طالب عليه السلام نازل شده است. 🔺آيه ابلاغ {يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ} المائدة: 67. اي پيامبر! آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است، به طور كامل (به مردم) ابلاغ كن؛ و اگر چنين نكني، رسالت او را انجام ندادهاي. خداوند تو را از (خطرات احتمالي) مردم، حفظ مي كند. ابن أبي حاتم در تفسير خود از ابو سعيد خدري نقل كرده است: نزلت هذه الآية... في علي بن أبي طالب. 📚تفسير ابن أبي حاتم، ج 4 ص1172. اين آيه در باره علي بن ابي طالب نازل شده است. آلوسي در تفسير خود مي نويسد: روي ابن مردويه عن ابن مسعود قال كنا نقرأ علي عهد رسول الله (ص): بَلِّغْ مَا اُن
🔸روح با تفکر اوج می گیرد، یا زمین می خورد. تفکر با زبان و مفاهیم قدم برمی دارد. هرچه را به زبان می آوری، فکرت به همان سو می رود و روحت را با خودش می برد. 🔹مراقب کلماتت باش. نه اینکه هرچه بگویی همان می شود، هرچه بگویی همان می شوی. تفکر بال و پر روح است، پس ببین کجا پرواز می کنی در زمین یا در آسمان. در حسرت ها و حسادت ها و آرزوهای حقیرانه، یا پر می گشایی در سپهر بلند معنویت و اوج می گیری تا فراسوی بی نهایت .💠. سبحان الله الحمد لله لااله الاالله الله اکبر .💠. 🔸ذکر، به فکرت جهت و توان می دهد، تا روحت را ببرد آنجا که باید برود. ذکر، امواج صوتی سرگردانی نیست که از حنجره برمی آید و از دهان فراتر نمی رود. ذکر تمرین پرواز روح است، ذکر تغذیه فکر است. ذکر راهی برای دست یابی به ادارکات معنوی و شعور الهی است. 🔹این همه برای ذکری است که دلت را با آن همراه می کنی و آنچه به زبان می گویی در قلبت طنین انداز می شود و سینه ات را معطر می کند. ☄️اگر ذکر می گویی و فکرت جای دیگر است، نگو ☄️اگر ذکر می گویی قلبت با آن نمی تپد، صبر کن ☄️اگر ذکر می گویی و روحت اوج نمی گیرد، سکوت کن 🔸با خودت هماهنگ باش. بعد شروع کن به ذکر گفتن. آنگاه می شنوی که همه وجودت ذکر می گوید. اگر کمی در این حال ذکر بگویی زبان قلبت باز می شود و شیرینی ذکر را تجربه خواهی کرد. کمی دیگر ادامه بده، تا گوش دلت باز شود، آنگاه می شنوی که همه هستی ذکر می گوید. از سلول های بدنت تا سنگ های زیرپایت همه مشغولند و تو می شنوی که چه می گویند. 🔹این ها اولین تجربه های معنوی است، که با کمی توجه و مراقبت روی می دهد، ولی راه تا بی نهایت ادامه دارد. حمیدرضامظاهری سیف کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
گاهی انسان از موضوعی یا مطلبی استقبال می‌کند مثلا از کتابی یا رشته‌ای از مطالب میل پیدا می‌کند و خوشش می‌آید و آن‌را دنبال می‌کند یعنی مطلبی با مزاج انسان سازگار می‌نمایاند و انسان بدان شوق دارد و در زمانی دیگر به همان مطلب تمایل نشان نمی‌دهد و بدان روی نمی‌آورد. یعنی ممکن است انسان در دو زمان از یک موضوع واحد دو گرایش نشان دهد موضوع واحد است اما گرایش انسان نسبت بدان یکسان نیست و این بدین علت است که گرایش و استقبال انسان از موضوعات پیرامونش ناشی از احوال و اوضاع مزاجی اوست. گاهی از چیزی خوشش می‌آید و بدان رغبت نشان می‌دهد و گاهی از همان موضوع پرهیز می‌کند یا اینکه خوشش می‌آید اما بدان رغبت نمی‌کند. انسان همان انسان است و موضوع همان موضوع لاجرم مسئله‌ای جدید پیش می‌آید. بین این دو امری است در حال تغییر مدام که منشاء تغییر گرایش انسان و باعث ایجاد گرایشات متضاد و متخالف می‌شود و آن عامل مزاج آدم است که مزاج، نفس را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مزاج چیزی است که از احوال اخلاط اربعه و امتزاج آنان حاصل می‌شود و این محصول ناشی از تغذیه، خواب و فعالیت‌های روزمره و غیره است و مزاج دیگر چیزی است که از افکار و گفتار و اعمال آدمی ناشی می‌شود. مزاج دو گونه است یکی مزاج جسم است که ناشی از اخلاطه اربعه سودا، صفرا، بلغم و خون است دیگری مزاج نفس که ناشی از نیات و افکار و اعمال انسان است. مزاج اخلاطی در مزاج نفس دخیل و موثر است بنابراین آنچه که مزاج اخلاطی را فراهم می‌سازد نیز در عوامل ایجاد مزاج نفسانی تاثیر دارد از این‌رو غذا در مزاج نفس انسانی تاثیر دارد یعنی غذا یا فعالیت‌های روزمره در فکر و رفتار و گفتار انسان دخیل است و آن‌ها را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
(عليه السّلام ) فرمودند: از پدرم، دربارة سيره (صلَي الله عليه و آله) پرسيدم، پاسخ دادند: رسول الله، زبان خود را هميشه از گفتار بي معني حفظ می‌كرد و خود را از سه چيز دور می‌داشت: ۱- مراء (جدل) ۲- پرحرفی ۳- سخن پوچ و بی معنی و نيز سه مسئله را ترك می‌كرد: ۱- هيچكس را مذمت نمی كرد، ۲- از كسي عيب جويی نمی نمود ۳- در پی جمع آوری لغزش‌های اين و آن نبود. —------------- سَئَلْتُ أَبِي عَنْ مَخْرَج رَسُولِ اللهِ - صلَي الله عليه و آله - فَقالَ: كانَ رَسُولَ اللهِ - صلَي الله عليه و آله - يَحْزَنُ لِسانَهُ إلاّ عَمّا يَعْنِيهِ قَدْ تَرَك نَفْسَهُ مِنْ ثَلاثٍ، الْمِراءِ وَ الْإكثارِ.... 📚 «مسند الامام الرضا، ج ۲، ص ۸۵»
فرصت حاضر را غنیمت بدان اگر انسان به دنبال این باشد که یک فرصت طلایی به دست آورد که هیچ گرفتاری نداشته باشد و هیچ غمی بر دل او سنگینی نکند و تازه آنگاه به سلوک بپردازد باید بداند این خیالی بیش نیست و خیالی است شیطانی و باطل. چنین فرصتی هیچگاه نصیب او نمی شود و با این تسویف، اجلش فرا می رسد ... عالم دنیا عالم گرفتاری است و تمام اولیاءالهی که به جایی رسیده اند با همین گرفتاری ها بوده است حتی گرفتاری گذشتگان از گرفتاری ما به مراتب بیشتر بوده است. 🔹علامه حسینی طهرانی اعلی الله مقامه
چرا با وجود روایات ائمّه علیهم السلام نیاز به علوم عقلی هست؟ علامه : فهميدن روايات ائمّه عليهم السّلام هم چون داراى مرتبۀ واحدى نيستند و بسيارى از آنها بر علوم دقيقۀ عقليّه استناد دارند، اگر علوم عقليّه راهگشاى آن دقائق و معارف عظيم نباشد، نتيجه اش جمود بر ظواهر، نظير تشبيه و تعطيل و تجسيم و جبر و تفويض، و يا مانند شيخيّه و اخباری ها دريافت معانى سخيفه و دنيّه از كتاب الله و مفاهيم سطحى و بدون ارزش از روايات می گردد. «نور ملکوت قرآن» ج۲، ص ۲۳۳
آیت الله حاج شیخ عباس قوچانی فرمودن: رفتم مقام صالح وهود(ع) آقاسید جمال الدین گلپایگانی را در تشرف به محضر حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه دیدم. ایشان مشاهده این مطلب را به آقا سید جمال منتقل کرده بود ایشان گفته بودن مسائل را نباید گفت و الا سلب توفیق می شود. ✅ eitaa.com/lahootiyan_ir ✅ telegram.me/lahootiyan1
http://www.beytoote.com/religious/grateful/dhvalarz1-virtue-day-night.html فضیلت شب و روز دحوالارض و اعمال آن اعمال شب و روز بیست‌ و پنجم ذی‌القعده«دحوالارض» روزی است که بنابر روایات، زمانی که تمام روی زمین را آب فرا گرفته بود،
اسرار‌«دحوالارض» خداوند عزيز و مهربان در قر آن کريم مي فرمايد"وَالَْارْضَ مَدَدْناَهَا وَألَقَْينْاَ فيِهَا رَوَاسِيَ وَأنَبتَنْاَ فيِهَا منِ کُلِّ زَوْجٍ بهَيِجٍ »1 يعني زمين را گسترانيديم و در آن کوههاي استوار بيفکنديم . از مراتب معاني اين کريمه شايد اين تواند بود که «الارض» همان نفس و روح باشد و «مددناها» بسط صدر و انشراح آن مانند «الم نشرح» يا «افمن شرح صدره للسلم»2 که مدد از مد و کشيدن و در وِاقع بسط دادن است يعني توسعه دادن مانند دحوالارض و يا «وَالَْرْضَ بعَْدَ ذَلكَ دَحَاهَا»3 «رواسي» که به معناي کوه است همان معاني عقلي و شهودي و معارف حقه الهيه است که قوت روح است و چون کوه باعث اطمينان و آرامش زمين است و آن را از تزلزل نگه مي دارد، معاني الهيه نيز روح را از تزلزل هواي نفس و همزات شياطين باز مي دارد . اين معاني را بعيد مشمار چه اينکه آفاق تمثيل ونازلات انفساست و آيات آفاقي مراتب نازله آيات انفسي است پس تدبر نما و بحر عميق معاني اعجاز کلم الله را در آيات آفاقي محدود نکن به هر تقدير معاني بلند آسماني ثقيل و در واقع قول سديد و ثقيل است و باعث ثقالت و سنگيني و وزانت صدر و نفس و سينه و روح ميشود و جز اهل آن و آنکه قلبش به نور منور القلوب روشن شده فهم نمي کند . در ادامه کريمه ياد شده فرمود وَأنَبتَنْاَ فيِهَا منِ کُلِّ زَوْجٍ بهَيِجٍ «يعني رويانيديم در آن از گياهان با طراوت”. گياهان با طراوت در واقع زينت هاي نفساني هستند و صفات و اخلاقهاي حميده که باعث تلطيف روح عظيم ميشود چرا که روح عظيم و ثقيل عظمت و هيبت دارد و تلطيف آن سبب افزايش جاذبيت آن مي شود و راه را به مادون خود باز مي گذارد تا بدان رجوع کنند . برگرفته از کتاب حقیقت روح انسان اثر حقیر
دختران مومن سه ویژگی دارند : :: متکبر، بخیل و ترسو هستند! :: ﺍمیرالمؤمنین ﻋﻠﯽ علیه السلام ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ: ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﻣﻮﻣﻦ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﯾﻦ ﺳﻪ ﺻﻔﺖ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺑﺪ ﺍﺳﺖ،ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ :: ﺍﻭﻝ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻣﺘﮑﺒﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ. :: ﺩﯾﮕﺮ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺗﺮﺳﻮ ﺑﺎﺷﻨﺪ. :: ﺳﻮﻡ ﻫﻢ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺑﺨﯿﻞ ﺑﺎﺷﻨﺪ‌. :: ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻣﺘﮑﺒﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﯾﻌﻨﯽ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ ﺑﺎ ﻗﺎﻃﻌﯿﺖ ﻭ ﺗﺮﺷﺮﻭﯾﯽ ﺻﺤﺒﺖ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺣﺮﻑ ﺯﺩﻥ ﺑﺎ ﻋﺸﻮﻩ ﻭ ﺗﺒﺴﻢ ﮐﻪ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺗﺤﺮﯾﮏ می کند ﺑﭙﺮﻫﯿﺰﻧﺪ. :: ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﻫﻢ ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻮﺩﻥ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﺑﺎ ﺷﺨﺼﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ ﺩﺍﺭﺩ. :: ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺑﺨﯿﻞ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﻌﻨﯽ ﺩﺭ ﺣﻔﻆ ﻣﺎل ﺧﻮﺩ ﻭ ﺷﻮﻫﺮ،ﮐﻤﺎﻝ ﺩﻗﺖ ﻭ ﻭﺳﻮﺍﺱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺮﺝ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺍﻣﺎﻧﺖ ﺩﺍﺭ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻫﻤﺴﺮ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﺷﺪ. :: خصال، ج ۱، ص ۳۱۷