eitaa logo
شمیم معارف
49 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
458 ویدیو
65 فایل
حکمت و عرفان، فلسفه، علوم غریبه و روانشناسی
مشاهده در ایتا
دانلود
مسئله خیر و شرّ از نگاه دین چگونه توجیه می شود؟ گاه مسئله خیر و شر در حوزه پدیده های طبیعی و حیوانات بحث می شود و گاه در قلمرو انسان . جوابی که به مسئله شر در حوزه پدیده های طبیعی مانند سیل و زلزله و مانند آن داده می شود مسئله نسبیت شرّ است یعنی زهر عقرب برای عقرب خیر و برای انسان مثلا شر است و قس علی هذا. اما جوابی که به مسئله شرّ در قلمرو انسان داده می شود نسبیت نیست بلکه بحث عدم ملکه است یعنی وجود نقص و عدم کمال . توضیح اینکه؛ انسان باجهل و غفلت وخشم و شهوت دست به گریبان است و از ابتدای زندگی با ازمون و خطا پیش می رود وچون انسان طبعا مدنی است چنانچه جامعه صالح نباشد و رو به صلاح نگذارد اعضای آن نیز که افراد بشرند اصلاح نمی شوند و هر یک از اعضای این جامعه نسبت به دیگری شر محسوب می شود هر انسانی به هر میزان که دارای نقص است به همان میزان دارای خطاست و خطاا چیزیست که در خانواده وجامعه اثر گذار است هر خطایی اول تخریب کننده خود شخص و سپس محیط و جامعه است پس بحث شرّ درخصوص انسان بخشی از ان در حوزه روانشناسی بخاطر فردیت او و بخشی از ان در حوزه جامعه شناسی بخاطر اجتماعی بودن اوست این عوامل منشا بروز شر است و برای هر کس ملموس است اما اینکه بگوییم پس مهربانی خدا کجاست باید به مسئله توبه و پیشمانی از گناه وخطا اشاره کرد که در قرآن و روایات بسیار وارد شده به اینکه خدا پذیرنده توبه است بخشنده است یا اینکه فرمود از رحمت خدا مایوس نشوید و در روایت است که توبه کننده از گناه مانند کسی که گناه نکرده است منشاء همه این عوامل مسئله اختیار است که مجبور نیست که فقط یک انتخاب داشته باشد فرق انسان بادیگر مخلوقات این است که سر دو راهی خیر و شر و نیکی و بدی محبور به انتخاب یک مورد نیست بلکه هر کدام را بخواهد انتخاب می کند یا خوبی یا بدی. ولی از آنجا که : چرخ را با اختران نغز و خوش زیباستی صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی از این رو انتخاب که در دنیا از آن بحث می کنیم سایه و مرتبه نازله انتخاب اولیه ما در عالم قبل از این دنیاست جایی که خداوند عالم امری را از ربوبیت و قضایش بر مخلوقات عرضه فرمود از اولین تا آخرین انسان در مقابل این امر واکنشی نشان دادند برخی سریع پذیرفتند و تسلیم شدند مانند انبیا و در راس آنها خاتم ایشان برخی دیر پذیرفتند مانند تابعان شرایع برخی اول نپذیرفتند بعد پذیرفتند مانند توبه کنندگان از الحاد برخی نپذیرفتند و پیشمان هم نشدند مانند کفار و مشرکین. دنیا عرصه تشریح و ظهور آن انتخاب اولیه است و انتخابات انسان در دار دنیا و در برهه های مختلف زندگی شرح آن انتخاب نخست است . بذر درختی را فرض کن که وقتی رشد کرد و درختی تنومند شد همه قسمتهای آن درخت، شرح و مرتبه وجودی همان بذر اولیه است و هیچ چیزی خارج از حقیقت بذر به درخت اضافه نمی شود . حال خود مفصل بخوان از این مجمل
چرا کسانی که بی خدا هستند ثروتمند هستند بی آنکه از خدا بخواهند و یا خدا را عبادت کنند ؟ و چرا انسانی که مرتکب معصیتش می‌شود را نیز روزی می‌دهد ؟؟!! بخاطر اینکه ، عبادت شغلی نیست که پاداشش رزق و روزی باشد. خداوند متعال حیوانات را آفریده و به آنان روزی می‌دهد بی‌آنکه حتی تکلیفی متوجهشان باشد ، عبادت برای امتحان است و حساب آن در آخرت ، و به یقین بدانید که سرای آخرت بهتر است ....
آشنا ، گفت : یوسف را بکشید. بیگانه ، گفت : او را گرامی بدارید. و تو چه میدانی که در کدام دل ، روزیِ تو ( دوست داشتن تو ) مقرر است ....
متاسفانه قانون جذب را بد فهمیده ایم ... قانون جذب نمی گوید تو هر چیزی که بخواهی را جذب می کنی و بدست می آوری! قانون جذب می گوید تو همان چیزی را جذب می کنی که هستی! این معنای واقعی قانون جذب است. می خواهی چیز متفاوتی جذب زندگی تو شود؟ راه حل آن ساده است. متفاوت شو! نمیشود اخلاقت ، رفتارت ، کلامت . نشست و برخاستهایت یک چیز باشد و رویاها و آرزوهایت چیز دیگر . تو باید با آرزوهایت در یک طیف قرار بگیری کلامت ، رفتارت و ... همگی بوی رویاهایت را بدهد . در روز هزاران بار از همان کلمات رویاهایت در گفتگوهای روزمره استفاده کنی مگر میشود تو هنوز هم محسن یگانه گوش کنی ، چاووشی گوش کنی .. هزار غم و درد و رنج دیگر را از طریق گوشهایت بریزی به حلق ضمیر نیمه هشیارت ، بعد رویایت این باشد که زیبا شوی !! که ثروتمند شوی ؟؟ که خوشبخت شوی ؟؟!! نمیشود جانم .. نمیشود رفیق . تو باید آنچه گوش میکنی .. آنچه میبینی ، در راستای رویاهایت باشد . در موسیقیهایت .. در فیلمهایت .. در دوستانت .. در کتابهایت .. در جای جای زندگی ات .... تجدید نظر کن اگر واقعن خواهان رویاهایت هستی اگر براستی آرزوهایت را میخواهی.. برگرفته از یک نوشته
انرژی منفی را چگونه تخلیه کنیم که به کسی صدمه نزنیم. ﺍﻧﺮﮊﯼ ﻣﻨﻔﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺟﺬﺏ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﻭ ﺻﺪﻣﻪ ﺍﯼ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻧﻤﯿﺰﻧﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﺳﺖ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﻛﻪ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺍﺳﺘﺮﺱ ﯾﺎ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﻫﺴﺘﯿﺪ، ﺑﺎ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﮔﺮﺩﺵ ﺩﺭ ﺟﻨﮕﻞ ﯾﺎ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺩﺳﺖ ﭘﯿﺪﺍ ﻣﯽﻛﻨﯿﺪ . ﮔﯿﺎﻫﺎﻥ، ﮔﻞﻫﺎ ﻭ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻫﺪﻑ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺨﻠﯿﻪ ﺍﻧﺮﮊﯼ ﻫﺴﺘﻨﺪ . ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻏﻠﺐ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﮔﻞﻫﺎ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻗﺪﺭﺗﻤﻨﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﺣﺎﻝ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻤﻚ ﮐﻨﻨﺪ . ♡ ﺍﻛﻨﻮﻥ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﯿﻢ ﺩﺭﻙ ﻛﻨﯿﻢ ﻛﻪ ﭼﺮﺍ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﮔﻞ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻫﺪﯾﻪ ﺧﻮﺷﺤﺎﻝ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ، ﻭﻗﺘﯽ ﺷﺨﺼﯽ ﮔﻠﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻫﺪﯾﻪ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﻣﯽﻛﻨﺪ، ﺁﻥ ﮔﻞ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻛﻤﻚ ﻣﯽﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﺍﺣﺴﺎﺳﺎﺕ ﻣﻨﻔﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺣﺲ ﺑﻬﺘﺮﯼ ﺩﺳﺖ ﯾﺎﺑﺪ . ♡ ﻣﺤﻞ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺨﻠﯿﻪ ﺍﻧﺮﮊﯼ ﻣﻨﻔﯽ ﻭﺍﻥ ﺣﻤﺎﻡ، ﺍﺳﺘﺨﺮ، ﺩﺭﯾﺎ ﯾﺎ ﺩﺭﯾﺎﭼﻪ ﺍﺳﺖ ﻫﺮﭼﻪ ﺣﺠﻢ ﺁﺏ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﻗﺪﺭﺕ ﺗﺨﻠﯿﻪ ﺍﻧﺮﮊﯼ ﻫﻢ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺳﺖ . ♡ ﺁﺏ، ﺍﻧﺮﮊﯼ ﻣﻨﻔﯽ ﺭﺍ ﺟﺬﺏ ﻣﯽﻛﻨﺪ؛ﺣﺘﯽ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺁﺏ ﺩﺭ ﻣﻮﻗﻊ ﻋﺼﺒﺎﻧﯿﺖ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﮐﻤﮏ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﻧﺮﮊﯼ ﻣﻨﻔﯽ ﺭﻭ ﺗﺨﻠﯿﻪ ﮐﻨﯿﺪ ♡ ﻭﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﭼﯿﺰﻫﺎﯼ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﻣﺜﻞ ﺩﯾﺪﻥ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﻗﺪﻡ ﺯﺩﻥ ﺯﯾﺮ ﺁﻥ، ﺁﺗﺶ، ﻫﻮﺍﯼ ﺩﻟﭙﺬﯾﺮ، ﺑﺮﻑ ﻭ ... ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺨﻠﯿﻪ ﺍﻧﺮﮊﯼ ﻣﻨﻔﯽ ﺳﻮﺩﻣﻨﺪ ﺑﺎﺷﺪ برگرفته از یک نوشته
غسل و نماز توبه روز یکشنبه
دعای اعددت و فضیلت آن↯↯↯ 🌺👌در کتاب بلدالامین از حضرت رسول روایت شده؛ هر که هرروز (10) مرتبه این دعا را بخواند حق تعالیٰ؛ 🍀چهل هزار گناه کبیره او رادبیامرزد. 🌼وی راازسکرات مرگ و فشار قبرو صدهزار هراس قیامت نجات دهد. 🍀ازشر شیطان و سپاهیان او محفوظ گردد. 🌼قرضش ادا شود. 🍀غم و اندوهش برطرف شود. 🌼توصیه دوستانه: اگر فرصت ندارید این دعا را در یک زمان بخوانید میتوانید در طول روز این کاررا انجام دهید و حتما سعی کنید در برنامه روزانه تان باشد( 10مرتبه درروز) 🍃🌸 متن دعا 🌸🍃 اَعْدَدْتُ لِکُلِّ هَوْلٍ لا اِلهَ اِلا اللَّهُ وَ لِکُلِّ هَمٍّ وَ غَمٍّ ما شاءَاللَّهُ وَ لِکُلِّ نِعْمَةٍ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لِکُلِّ رَخآءٍ اَلشُّکْرُ لِلَّهِ وَ لِکُلِّ اُعْجُوبَةٍ سُبْحانَ الِلَّهِ وَ لِکُلِّ ذَنْبٍ اَسْتَغْفِرُاللَّهَ وَ لِکُلِّ مُصیبَةٍ اِنّا لِلّهِ وَ اِنّا اِلَیْهِ راجِعُونَ وَ لِکُلِّ ضیقٍ حَسْبِىَ اللَّهُ وَ لِکُلِّ قَضآءٍ وَ قَدَرٍ تَوَکَّلْتُ عَلَى اللَّهِ وَ لِکُلِّ عَدُوٍّ اِعْتَصَمْتُ بِاللَّهِ وَ لِکُلِّ طاعَةٍ وَ مَعْصِیَةٍ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ
شمیم معارف, [٢٦.٠٨.١٨ ٠٩:٣٣] نکته ای بسیار مهم👇👇👇 شمیم معارف, [٢٦.٠٨.١٨ ٠٩:٣٣] سه قانون از قوانین مهم کائنات 1- قانون جبران : در کائنات هر فعلي که براي تو صورت مي گيرد يا نعمتي به تو مي رسد (حال با هر واسطه اي) بايد در ازاء آن فعلي براي جبران انجام بدهي. چنانچه اين جبران صورت نگيرد، براساس همين قانون، کائنات خودش چيز ديگري را بعنوان جبران از تو مي گيرد. بنابراين هر انساني بايد در زندگي خويش بسيار دقيق باشد و به دقت مراقب باشد که چگونه و چرا نعمتي را جبران نكرده است. جبران از هر طريقي صورت مي گيرد. از پرداخت يک مابه ازاء گرفته تا جواب لبخندي را با لبخند دادن. برخي آن را به قانون کارما نيز تشبيه کرده اند. 2- قانون جذب: افكار و ذهن ما هم از جنس انرژي ست. هريک از ما درست مانند يک فرستنده - گيرنده (هردو در يک مجموعه) هستيم و انرژي هاي خاصي را با فركانس هاي خاص مرتعش و منتشر مي کنيم. قانون جذب ناظر بر اين امر است که هرگونه انرژي را (چه مثبت و چه منفي) با هر فركانسي مرتعش کني، دقيقا" همان را به سوي خودت جذب مي کني. مثال: هرگاه بر اين نگراني تمركز شديد داري که نكند فلان بيماري لا علاج را بگيرم و به شدت از آن بترسي، خود بخود سيگنالي در اين رابطه با کائنات مي فرستي که در سطح فركانس خاصي عمل مي کند و (انگار که آنرا از کائنات درخواست کرده باشي) همان را برايت به تحقق درمي آورد. حال اختيار با توست که مدام بترسي، مشكوک باشي، نگران آينده باشي، نگران ازدست دادن کسي يا چيزي باشي و ... يا نه، به کائنات اعتماد و اطمينان قلبي داشته باشي و هميشه با اتكاء و اتكال به او، و بدون ترس، با انرژي زنده روزگار را بگذراني و از من ذهنيت هرچه بيشتر دوري کني. 3- قانون مزرعه: ركن اول قانون مزرعه : وقتي چيزي مي کاري بايد صبر کني تا در وقت خودش به تو محصول بدهد. غير از اين ممكن نيست. پس "صبر" ركن اول قانون مزرعه است. صبر با تحمل تفاوت دارد. تحمل همراه با نارضايتي است در صورتي که صبر همراه با رضايت و پذيرش است . ركن دوم قانون مزرعه: رسيدگي و مراقبت صحيح از دانه اي که کاشته اي. زماني که داري صبر مي کني بايد با تلاش پي گير همراه باشد (کارهايي هست که بايد در اين مدت انجام بدهي ، و خیلی کارهارا هم نباید انجام بدهی). عجله هرگز کاري را به نتيجه نرسانده و نمي رساند و تنها نتيجه اش "زجر دروني" خودت است. برگی از یک نوشته
در آستانه عید اکبر(غدیر) مناقب امیرالمومنین در کتب علمای اهل سنت؛ ابوسعید خدری از رسول اکرم نقل می کند که فرمودند: در امت من علی از همه در قضاوت بالاتر است. کتاب المناقب اثر موفق بن احمد بن محمد مکی متوفای 568 هجری قمری ( عجیب است که چرا علمای اهل سنت با اعترافات فراوانی که در کتابهایش در اعلمیت و اصلاحیت امام علی علیه السلام دارند چرا قضاوت امیر المومنین را در سقیفه و قبل و بعد از ان نپذیرفتند و چرا دزدان خلافت حضرت وصی با علم به شایستگی ان حضرت ایشان را برای قدرت چند روزه دنیا کنار زدندو با ایجاد خفقان سیاسی درجامعه حق را ضایع کردند) پناه برخدا
🌸 زیارت نورانی جامعه کبیره به منزله تفسیر امامت است 💠وجود مبارک حضرت هادي(سلام الله عليه)، گذشته از آن مشکلات سياسي که با آنها روبرو بود يک بار سنگيني روي دوش امام دهم و امام يازدهم بود. 💠 آنها مي‌خواستند مردم را، امت اسلامي را، جامعه قرآني را با يک حقيقت تازه‌اي آشنا کنند و آنها را آماده کنند، بگويند امام دوازدهمي هست که کسي او را نمي‌بيند، يک کوتاه دارد، يک غيبت طولاني دارد، ممکن است هزارها سال طول بکشد. 💠 هاضمه بشر براي ادراک اين مطلب آماده نبود! الآن به لطف الهي از بس گفته شد جريان غيبت وجود مبارک حضرت براي ما حل شده است، وگرنه آن اوايل چه کسي مي‌فهميد يک کسي مي‌آيد هزارها سال در پرده غيبت است! 💠تمام تلاش و کوشش امام نهم و دهم و يازدهم در اين بخش خلاصه مي‌شد تا مردم را آماده کنند که امام دوازدهم مي‌آيد و او را نمي‌بينيد و ممکن است قرن‌ها طول بکشد! این مساله بار سنگيني روي دوش و (سلام الله عليهما) بود و اين بار را به مقصد رساندند. 💠 فقط قرآن کریم همسان و همتای عصمت و طهارت(ع) است. قرآن، تفسیری دارد که مفسّران فراوانی به این نعمت نایل شدند اما ، تفسیر می‌خواهد. آن روایت‌ها و جمله‌های کوتاه که امامت و ولایت را شرح می‌دهد آنها لازم بود ولی کافی نبود. 💠وجود مبارک امام دهم امام هادی(ع) و را تفسیر کرده است این زیارت نورانی به منزله تفسیر امامت است. یعنی همان‌طوری که قرآن، احتیاج به تفسیر دارد امامت هم احتیاج به تفسیر دارد که هر کدام از ائمه(ع) یک آیه یا چند آیه قرآن را تفسیر کردند، ولی وجود مبارک امام هادی کلّ قرآن را تفسیر کرد، چون عترت و قرآن همتای هم هستند. @nashresra_ir @sokhanerfan
ژان ژاك روسو(نويسنده و متفكر سوئيسى) خطاب به روحانیون مسیحی می گوید: دست از اثبات حقانیت مسیحیت بردارید، چون مسیحیت واقعاً برحق است، بیایید اثبات کنید که خودتان مسیحی هستید ، این چیزی ست که نیاز به اثبات دارد... به همین سیاق، باید خطاب به تمام مذهبیون دنیا گفت دست از اثبات وجود خدا بردارید، وجود خدا نیازی به اثبات ندارد. شما با رفتار نیکتان، اثبات کنید که به وجود خدا اعتقاد دارید!‌
شکسپیر میگوید: . وقتی میتوانستم صحبت کنم، گفتند: گوش کن... وقتی میتونستم بازی کنم ، مرا کار کردن آموختند... وقتی کاری پیدا کردم ، ازدواج کردم... وقتی ازدواج کردم ، بچه ها آمدند... وقتی آنها را درک کردم ، مرا ترک کردند...!!! وقتی یاد گرفتم چگونه زندگی کنم، زندگی تمام شد...!
در آستانه عید اکبر(غدیر) مناقب امیرالمومنین در کتب علمای اهل سنت؛ رسول خدا فرمود: هر کس را که به من ایمان دارد و مرا تصدیق میکند به ولایت علی بن ابیطالب سفارش و وصیت می کنم پس هر کی ولایت او را قبول کند ولایت مرا پذیرفته و پذیرنده ولایت من ولایت خدا را قبول کرده است. کفایه الطالب اثر محمود بن یوسف گنجی شافعی مقتول درسال 658 هجری قمری شميم معارف: @eshraghat
اﮔﺮ ﻗﻄﺮﻩ ﺍﯼ ﺁﺏ، ﺩﺭﻭﻥ ﺩﺭﯾﺎﭼﻪ ﺍﯼ ﺑﯿﻔﺘﺪ، ﻫﯿﭻ ﺍﺛﺮﯼ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻧﻤﯽ ﻣﺎﻧﺪ! ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﻫﻤﯿﻦ ﻗﻄﺮﻩ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺑﺮﮔﯽ ﺍﻓﺘﺪ، ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺁﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺭﺧﺸﯿﺪ ﭘﺲ، ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ "ﻣﮑﺎﻥ" ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﮐﻨﯿﺪ ﺗﺎ ﺑﺪﺭﺧﺸـﻴﺪ! ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﻔﺶ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﭘﻮﺷﯿﺪﻩ ﺍﯾﻢ، ﺭﻗﻢ ﻧﻤﻴﺨﻮﺭﺩ، ﺑﻠﮑﻪ ﺑﻪ ﻗـــــﺪﻡ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ ﻣﯽ ﺩﺍﺭﯾﻢ وابسته است . ➡️ @ravanshenasi_anooshe
در آستانه عید اکبر(غدیر) مناقب امیرالمومنین در کتب علمای اهل سنت؛ ابوسعید خدری از رسول خدا روایت کرد که درباره ایه " پس ایشان را نگه دارید که موردو سئوال واقع شوند" وقفوهم انهم مسئولون. فرمودند: یعنی از ولایت علی بن ابیطالب بازخواست شوند. کتاب شواهد التنزیل لقواعد التفصیل . اثر عبیدالله بن عبدالله معروف به حاکم حسکانی از علمای اهل سنت در قرن 5 هجری قمری شميم معارف: @eshraghat
شمیم معارف, [٢٩.٠٨.١٨ ١١:٤٣] شمیم معارف, [٢٩.٠٧.١٨ ٠٩:٣٩] [Forwarded from کانال رسمی پاسخ به شبهات و مطالب دینی] ⁉️متن شبهه : آیا از آیات قرآن می‌شود امامت امام علی(ع) را اثبات کرد؟ ✅ پاسخ :👇👇 (قسمت اول) تمسک به قرآن و روایاتی که در توضیح آنها در کتب اهل سنت نقل شده است، بهترین راه برای اثبات امامت امام علی(ع) برای اهل سنت می باشد. در این راستا باید ببینید دلالت و مفاد آیه چیست و برای فهم مفاد و مدلول آیات، توجه به قرائن لفظیه و حالیه و روایاتی که شان نزول، تفسیر، مصداق آیات را بیان می کنند، از اهمیت ویژه ای برخوردارند. در قرآن مجید آیات فراوانی داریم که به بیان و اثبات امامت حضرت علی (ع) و دیگر ائمه طاهرین دلالت دارد. و البته دلالت این آیات[1] با توجه به احادیث بسیار زیاد (متواتر) است که از رسول گرامی اسلام در شأن نزول این آیات وارد شده است. احادیثی که مورد قبول شیعه و سنی است، ما در اینجا به چند آیه اشاره می کنیم[2]: 1. آیه تبلیغ: ای پیامبر! آنچه را از سوی پروردگارت نازل شده است به طور کامل (به مردم) برسان، و اگر انجام ندهی، رسالت او را انجام نداده ای، و خداوند تو را از (خطرهای احتمالی) مردم نگاه می دارد، و خداوند جمعیت کافران لجوج را هدایت نمی کند»[3]. خداوند متعال پیامبرش را با شدت هر چه تمامتر امر فرمود که رسالت خود را ابلاغ نماید و طبق روایات، پیامبر اکرم (ص) به دنبال نزول این آیه، در جایی به نام غدیر خم، حضرت علی(ع) را به جانشینی خود برگزید.[4] جریان غدیر در سال آخر عمر پیامبر اکرم (ص) در حجة الوداع اتفاق افتاد و آن حضرت، با بیان «... من کنت مولاه فهذا علی مولاه...» یعنی …هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست و...، به امامت علی بن ابیطالب تصریح فرمود و رسالت خود را ابلاغ فرمود. این واقعه توسط عده ی زیادی(110 نفر) از صحابه[5] پیامبر اکرم(ص) و همچنین از 84 نفر از تابعین و 36 نفر از دانشمندان و مؤلفین، نقل شده است. علامه امینی با مدارک و دلایل محکم از منابع معروف اسلامی(اهل سنت و شیعه)، در کتاب شریف الغدیر تمامی این نقل ها را آورده است. 2. آیه ولایت: «ولی و سرپرست شما تنها خداست و پیامبر او، و آنها که ایمان آورده اند و نماز را به پا می دارند و در حال رکوع زکات می پردازند[6]». بسیاری از مفسران و محدثان گفته اند که این آیه در شأن علی (ع) نازل شده است. «سیوطی» از دانشمندان اهل سنت در تفسیر «الدر المنثور» در ذیل این آیه از «ابن عباس» نقل می کند که: «علی (ع) در حال رکوع نماز بود که سائلی تقاضای کمک کرد و آن حضرت انگشترش را به او صدقه داد، پیامبر (ص) از سائل پرسید: چه کسی این انگشتر را به تو صدقه داد؟ سائل به حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: آن مرد که در حال رکوع است»، در این هنگام این آیه نازل شد.[7] همچنین از دانشمندان اهل سنت «واحدی[8]» و «زمخشری[9]» این روایت را نقل کرده و تصریح کرده اند که آیه «انما و لیکم الله ...» درباره حضرت علی (ع) نازل شده است. فخر رازی در تفسیر خود از عبدالله بن سلام نقل می کند، هنگامی که این آیه نازل شد، من به رسول خدا (ص) عرض کردم که با چشم خود دیدم که علی(ع) انگشترش را در حال رکوع به نیازمندی صدقه داد به همین دلیل ما ولایت او را می پذیریم! وی همچنین روایت دیگری نظیر همین روایت را از ابوذر در شأن نزول این آیه نقل می کند.[10] طبری نیز در تفسیر خود روایات متعددی در ذیل این آیه و شأن نزول آن نقل می کند که اکثر آنها می گویند: درباره حضرت علی(ع) نازل شده است.[11] مرحوم علامه امینی (ره) در کتاب الغدیر، نزول این آیه درباره حضرت علی را با روایاتی از حدود بیست کتاب معتبر از کتاب های اهل سنت، با ذکر دقیق مدارک و منابع آن، نقل کرده است.[12] در این آیه، ولایت حضرت علی(ع) در ردیف ولایت خدا و پیامبر(ص) قرار داده شد. ادامه در پست بعدی👇👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup شمیم معارف, [٢٩.٠٨.١٨ ١١:٤٣] شمیم معارف, [٢٩.٠٧.١٨ ٠٩:٣٩] [Forwarded from کانال رسمی پاسخ به شبهات و مطالب دینی] ادامه پاسخ بالا👆👆 👇👇👇 (قسمت دوم) ۳.. آیه اولی الامر: «ای کسانی که ایمان آورده اید اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول خدا (ص) و اولی الامر از خودتان را[13]». از سویی دانشمندان[14] گفته اند که آیه اولی الامر درباره حضرت علی (ع) نازل شده است. مثلا «حاکم حسکانی» حنفی نیشابوری (مفسر معروف اهل سنت) در ذیل این آیه پنج حدیث نقل کرده که در همه آنها عنوان «اولی الامر» بر علی (ع) تطبیق شده است.[15] در تفسیر «البحر المحیط» نوشته «ابوحیان اندلسی مغربی» در میان اقوالی که درباره اولی الامر نقل کرده از مقاتل و میمون و کلبی (سه نفر از مفسران) نقل می کند که منظور از آن، ائمه ا