eitaa logo
شمیم معارف
48 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
460 ویدیو
65 فایل
حکمت و عرفان، فلسفه، علوم غریبه و روانشناسی
مشاهده در ایتا
دانلود
شدت ابتلای پیامبران و اوصیا و مؤمنان هرعملی كه از انسان سر می زند و هر لذتی كه انسان می برد، اثری در نفس بر جای می گذارد و هر چه شخص در لذت ها بیش تر غوطه بخورد، علاقه اش به دنیا بیش تر می گردد و به همان اندازه از آخرت غفلت می ورزد تا جایی كه توجه او از خداوند و آخرت كلاً سلب می گردد. از سوی دیگر هر گاه انسان از پدیده ای بدی و سختی هایی ملاحظه كند، از آن متنفر ورویگردان می شود، و سعی می كند آن را از خود دور سازد. بر اساس همین مطلب هر گاه انسان از این عالم بلاها و دردها و سختی ها دید طبیعتاً از آن متنفر می شود، دلبستگی او به این دنیا كم می شود، سعی می كند از آن روحاً كوچ كند و دل به سرای دیگر بفرستد. لذا هر چه عنایت خداوند متعال به بنده ای بیش تر باشد، موج های بلا را بیش تر متوجه او می كند تا این كه روح این بنده از دنیا و زخارف و زینت های آن منصرف گردد. آینه (خداوند متعال) او را از دنیا پرهیز می دارد، همان طور كه طبیب مریض را ( پرهیز می دارد) همچنین عنایات ازلی خداوند متعال به انبیا و اولیا به خاطر آن است كه خداوند آگاهی دارد كه آن ها در زمان تكلیف او را اطلاعت می كنند. از دیگر نكات شدت ابتلا و گرفتاری بندگان خاص خداوند آن است كه بیشتر به یاد خدا بیفتند؛ زیرا اصولاً انسان ها در هنگام راحتی و آسایش غفلت می ورزند. البته این نكته در خصوص انبیا و اولیای كامل تا حدی فرق می كند، زیرا قلب این ها محكم تر از آن است كه به دنیا علاقه ورزد و نیازی باشد تا با سختی وبلا چهره از دنیا برگردانند، بلكه اینان به نور باطنی دریافته اند كه حضرت پروردگار به این عالم توجهی ندارد، لذا فقر را بر ثروت و بلا را بر راحتی ترجیح داده اند. در حدیث است كه جبرئیل كلید خزائن زمین را به پیشگاه حضرت ختمی مرتبت آورد و عرض كرد كه در صورت قبول این ها، چیزی هم از مقامات اخروی شما كم نمی گردد، اما حضرت برای فروتنی در برابر پروردگار آن را قبول نكرد و فقر را برگزید. همچنین در روایات آمده است كه برای مؤمنان مراتبی است كه نمی توان به آن ها رسید مگر به سبب تحمل سختی و بلا ، چنان كه امام حسین (ع) رسول خدا (ص) را در خواب دید، حضرت به آن مظلوم فرمود: از برای تو در بهشت درجه ای است كه به آن نمی رسی مگر با شهادت. در روایت دیگر از امام صادق (ع) آمده است كه همانا بزرگی مرد به بزرگی بلایی است كه به او می رسد؛ و خداوند قومی را دوست نمی دارد، مگر این كه آن ها را مبتلا نماید. به این نكته نیز باید توجه داشت كه انبیا و اوصیا در بیماریهای جسمی و حسی شبیه دیگران اند؛ اما از ابتلای به برخی امراض كه با اهداف بعثت منافات داشته باشد و موجب روی گردانی مردم از آن ها شود مصون و درمان اند، مانند جذام و برص دلیل آن هم این است كه عموم مردم صحت و سلامتی جسمی را با كمالات روحی ملازم و همراه می دانند، لذا عنایات خداوند اقتضا می كند كه پیامبران صاحب شریعت و مبعوث به رسالت را به بیماری هایی دچار نكند كه خلق از آنها متنفر ، و از گرد آنها پراكنده نشوند ، اما در خصوص بعضی از پیامبران كه صاحب شریعت نیستند و برخی اولیاء و مؤمنان بزرگ ابتلای به این گونه بیماری ها منعی ندارد چنان كه حضرت ایوب و جناب حبیب نجار مبتلا بودند . کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
سختی مومنان: سماعه به نقل از امام صادق (ع) گفت كه آن حضرت از امام علی (ع) فرمود: همانا در كتاب علی (ع) آمده است كه همانا سخت ترین مردم از لحاظ بلا پیغمبران اند. سپس جانشینان آن ها. پس نیكوكارتران و نیكوكارتران؛ و همانا این گونه است كه مؤمن به اندازه كارهای نیكویش مبتلا می گردد. پس هر كس كه دین او درست و كار او نیكو باشد، بلای او هم سخت خواهد گردید، و این بدان خاطر است كه خداوند متعال دنیا را نه ثوابی از برای مؤمن قرار داده و نه مجازاتی برای كافر؛ و كسی كه دینش اندك و عقلش ضعیف است، بلای او هم اندك خواهد بود، و همانا سرعت بلا به سوی مؤمن پرهیزكار تندتر از باران به سوی آرامگاه زمین است. بلا آن چیزی است كه خداوند متعال، بندگان خود را با آن ها امتحان می كند، مانند بیماری ها و فقر، و گاه با دادن دولت و جاه و مقام بنده را امتحان می كند. این نكته را باید دانست كه نفوس انسان ها در ابتدای ظهور و تعلق به بدن ها بالقوه شامل تمام علوم و كمالات است و به مرور زمان ادراكات ضعیف در او ایجاد می شود مانند لمس كردن و دیگر حواس ظاهری، و سپس ادراكات باطنی در او ایجاد می گردد، و اگر تحت تأثیراتی قرار نگیرد، میل به زشتی در آن ایجاد می گردد، تا جایی كه به حیوانی درنده و شیطانی غریب تبدیل خواهد شد! برای جلوگیری از این كار خداوند متعال دو مربی (مربی باطنی یعنی عقل، و مربی ظاهری یعنی پیامبران) را برای تربیت آنها قرار داده است و این دو مربی بدون كمك به یكدیگر نمی توانند مؤثر واقع شوند. این دو نعمت بزرگ را خداوند متعال اسباب تمیز انسان ها از یكدیگر و اسباب امتحان آنها از هم قرار داده است. امام صادق(ع) فرمود: حتمی است برای مردم كه خالص شوند و امتحان گردند و از یكدیگر تمیز داده شوند و غربال گردند و مردمان بسیاری در غربال استخراج شوند. بر اساس روایات مختلف روشن می شود كه هر بخشش و توسعه ای و هرمنعی و هر امر و نهی ای برای امتحان است؛ و نیز برانگیخته شدن پیامبران و ارسال كتاب های آسمانی برای جدا شدن بدكاران از نكوكاران و بدبختان از خوشبختان است، تا در این امتحان حجت الهی بر مردم تمام شود، زیرا خداوند به همه چیز آگاه است.
متن سوال ؟؟ چرا كافران و غیر خداپرستان در دنیا بیشتر در رفاهند و اهل دین و اعتقاد مشكلات بیشتری دارند؟ چرا بعضا غیر مومنین مشکلاتی را که ما داریم ندارند و در زمینه‌هایی بهتر از ما هستند؟ آیا می‌توان گفت که آنان مومن‌تر از ما هستند؟ آیا می‌توان از مسئله نتیجه گرفت که ایمان و اعتقاد مذهبی بی فایده‌ است یا خیر؟ پاسخ در پست بعدی 👇👇👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup کانال رسمی پاسخ به شبهات و مطالب دینی, [١٢.٠٩.١٨ ١٧:٣٤] ✅ پاسخ 👇👇👇👇👇👇 چرا کافران در دنیا در رفاه بیشتری هستند؟ (بخش اول) نكته مهم آنست كه باید دید معنی رفاه چیست؟ آیا داشتن پول زیاد و یا داشتن خانه و ماشین و... رفاه و خوشبختی است؟ باید بررسی كرد كه هدف از آفرینش انسان با این خصوصیات و توانمندی چه بوده است؟ آیا صرف پرورش جسم و تامین لذت های آن رفاه و خوشبختی و سعادت است؟علاوه بر اینكه از كجا مجرمان و گناه كاران در رفاه اند؟آنها بدلیل نداشتن پشتوانه معنوی وامید واقعی به آینده,از خوشی واقعی بی بهره اند و ترس و دلهره بر آنها مستولی است,زیرا علاوه بر ترس از مجازات دنیوی نسبت به آخرت خود نیز نگرانند. نكته دیگر آن است كه بسیاری از گرفتاری های مومنان در اثر بی برنامگی و تنبلی است كه نباید به حساب خداوند گذاشت,شاهد آن اینست كه مومنان عاقل و كامل هم خوشی این جهان را دارند و هم نسبت به آسایش جهان دیگر امیدوارند,زیرا با برنامه درست از امكانات خوب استفاده نموده اند,به اطراف خود بنگریم می بینیم غالب مومنان وضع خوبی دارند ,اخلاق و معنویات بر زندگی آنها حاكم است ,از زندگی لذت می برند,لذا می بایست گرفتاریها و مشكلات خود ساخته را جدا كردو سستی را كنار گذاشت و با نظم و برنامه حركت كردو از سرمایه های زندگی خوب بهره برداری كرد آن وقت است كه می بینید خوشی واقعی برای مومنان است و زندگی پر از دلهره و اضطراب مجرمان ,گرچه ظاهر فریبنده داشته باشد ولی از درون خراب و تاریك است. آنها ممكن است اموال فراوانی داشته باشند ولی هر مالی بركت نیست. بركت در مسیر سعادت قرار میگیرد، نه هر مال. از این رو قرآن می فرماید: مبادا كافران گمان كنند مهلت ما به سود آنان است برای آنان خیری در پیش دارد . ما به آنان مهلت میدهیم تا بر گناه خود بیافزایند و سرانجام عذابی دردناك و خوار كننده در پیش دارند: «وَلا یَحْسَبنَّ الَّذِین كَفروا أَنما نُملی لَهم خَیر لِأَنفُسهم إِنَّما نُملی لَهم لِیَزدادوا إِثْماً وَلَهم عَذاب مُهین» (آل عمران/178) قرآن در آیه دیگر به پاسخ این شبهه پرداخته می فرماید: «لایَغُرُّنّك تَقلّب الَّذِین كَفروا فی البِلاد مَتاع قَلیلُ ثُمّ مَأویهُم جَهنَّم وبِئْس المِهاد» (آل عمران/196 ـ 197) قرآن درباره نعمت مال و فرزند تبه كاران نیز می فرماید: «فَلا تُعجبك أَموالهم ولا أَولادهُم إِنَّما یُریدُ الله لِیُعذِّبهم بِها فِی الْحَیوةِ الدُّنیا وتَزهقَ أَنفُسهم وهُم كافِرون» (توبه/55) پس مبادا بپندارید كه این ها وسیله رفاه و آسایش آنها است. در آیه دیگر می فرماید: «وَ الَّذِین كَذَّبوا بِایاتِنا سَنَستَدرِجُهم مِن حَیث لایَعلَمون وَأملی لَهُم إِنّ كَیدی مَتین» (اعراف/182 ـ 183) . (آیة الله جوادی آملی،تفسیر موضوعی قرآن ج 5 (معاد در قرآن))
❌میگه جای پرداخت پول به ها برای گریاندن! اونو خرج خنداندن یتیم ها کنید! نه دیگه شرمنده،اینجا رو دیگه بد اومدی! ❌شما تشریف تو ببر هزینه جشن های سینما و دنسینگ ها و پارتی ها و هالوین و کریسمس و و بزن و بکوب و بار و مشروب و ویلا و سفرهای خارجی تونو خرج خنداندن یتیم ها کن! ❌شما بشین همینجا فوتبال و از تلویزیون ببین، خرج تور جام جهانی و ویزا و هتل و بلیط هواپیما و خرج فقرا کن! ❌خرج واکسن سگ و غذای سگ و اخته کردن سگ و اصلاح سگ تولد توله سگ هات ببخشید بچه هات خرج فقرا کن! ❌اون میلیون میلیون پولی که خرج یه تبلیغ اینیستاگرامی میگیرید، اون رشوه های صد میلیونی که برای حضور تو استیج ها میدید،اون پول های کلانی که زمان انتخابات برای حمایت کورکورانه میگیرید تا مردم و بدبخت کنید، اون پول هایی که برای یه عکس تبلیغ یه مسواک و خمیر دندان رو بیلبورد های شهر میگیرید،اونا رو خرج یتیم ها کنید عیاش های بی سواد! ❌خرج بوتاکس چش و چال و پروتز لب و لوچه و عمل زاویه پک و پوز و و لوازم آرایش و لباس های مارک چند صد دلاری و قرارداد های میلیاردی فوتبالیست ها و بازیگر ها و خواننده ها رو خرج فقرا کنید! چطور فوتبالیست ها برای نه ماه و بازیگر ها برای یه نقش، چند میلیارد بگیرن؟ مداح ها نگیرن؟ نوش جون شون، گوشت بشه بچسبه به رون محمود کریمی هرقدر میگیره. ❌بعد دقیقاً کدوم یتیم؟ فرزندان شهدای یتیم نیستن که سایه سر شونو دادن تا شماها تو امنیت طراز تو اتاق گریم لاس بزنید و برای دانشگاه قبول شدنشونم از شما زخم زبون بشنوند که حق ما رو خوردید! آخه تو که اسمت روته!! سلبریتی یعنی فحش! یعنی کسی که قیمت داره، فروشیه! یعنی کسی که دست به هر کاری میزنه تا دیده بشه تا جلب توجه کنه! متوکل عباسی که خلیفه بود و جزو قدرتمندترین افراد جهان در زمان خودش بود قبر امام حسین و چند بار به آب بست که نابود کنه! اون تو تاریخ دفن شدن تو که یه سلبریتی سخيفی باید تن به هر خفتی بدی تا نقش بگیری! هارون همینطور، صدام همینطور! ❌اونا کجا اند؟ دستگاه سیدالشهداء کجاست؟ همین دیشب چندتا مجلس عزا در سراسر عالم برگزار شد؟ آخه با آب دهان میخوای خورشید و خاموش کنی؟ انرژی این حرکت از عرش خدا میاد، تو چه میفهمی ملکوت یعنی چی؟ چقدر شما حقیر و کوچیکید آخه، که آدم خجالت میکشه جوابتونو بده
راز عزاداری حسینی از ابتدای ماه محرّم 🔹به امام صادق عليه السلام عرض شد: آقای من به فدایتان شوم، وقتی کسی می میرد یا کشته می شود جلسه نوحه ای برای او می گیرند؛ و من مشاهده می کنم که شما و شیعیانتان از اول ماه محرم اقامه عزا می کنید. حضرت فرمودند: این چه حرفی است! هنگامی که هلال ماه محرم دمیده می شود، ملائکه پیراهن امام حسین عليه السّلام را آویزان می کنند در حالیکه از ضربه های شمشیر پاره پاره شده و آغشته به خون است؛ ما و شیعیانمان این پیراهن را با چشم دل (و نه با چشم ظاهری) می بینیم، پس اشک های ما سرازیر می شود. 🌱قیل للإمام الصادق عليه السّلام: سیدی جعلت فداک، إن المیت یجلسون بالناحية بعد موته أو قتله؛ و أراكم تجلسون أنتم و شیعتکم من أول شهر بالمأتم و العزاء للحسین عليه السّلام، فقال: ما هذا! إذا حل هلال محرم، نشرت الملائكة ثوب الحسین عليه السّلام و هو مخرق من ضرب السیوف و ملطخ بالدماء؛ فنراه نحن و شیعتنا بالبصیرة و لا بالبصر، فإذاً تنفجر دموعنا 📗خصائص الزینبیة ص۴۹ 📗ثمرات الأعواد ص۳۶
شروع كلاس تهذيب نفس در سال تحصيلي ١٣٩٧-١٣٩٨ اشاره ايي كوتاه به مباحث مطرح شده در كلاس تهذيب نفس "بحث سلوك" ١- همه ما به سوي حضرت حق سير و سپس لقاء الهي داريم . منتها اين ملاقات گاه با جمال حق است و گاه خداي نكرده با جلال حق. ٢-ما بايد اين راه را با بالاترين سرعت و كمترين خسارت طي كنيم. ٣- در مسير سلوك هرگز بر خود اعتماد نكنيد. ٤- اعتماد به نفس اساسا باطل و اعتماد به حق درست است. ٥-اعتماد به حق، همانا توكل است. ٦-عدم اعتماد به فاعل مطلق و توجه به اسباب ، سير انساني را ناقص ميكند و منجر به رشد نخواهد شد. ٧-امر مهم ديگر در سلوك، تضرع است . ٨ در تضرع متوجه ميشويم كه تنها اراده الهي كارساز است. ٩-در تضرعات از خدا بخواهيد قلب شما منور به يكه بيني و يكتا پرستي شود و هر آنچه غير است را باطل بدانيد. ١٠-در سلوك، هم نقش طبيب را داشته باشيد و امراض نفساني را مداوا كنيد و هم نقش پرستار را زيرا هر عمل جراحي براي موفقيت، نياز به نِرسينگ قوي دارد. ١٠- در سلوك، سعي نماييد عمل را خالص كنيد يعني روي عملتان حساب نكنيد و توفيق الهي را در عمل درست دخيل بدانيد نه تلاش خود را. ١١- عمل خالص يعني تو از عمل ات خلاص شوي و عمل نيز از تو خلاص شود و همه را به حضرت حق نسبت دهيد. ١٢- عملي كه به ما نسبت داده شود ، مرجوعي است. ١٣- تبعيت از شريعت ، مهمترين بخش سلوك است كه معرفت حقيقي و سلوك واقعي را محقق ميكند. ١٤-دشمن ترين دشمن، نفس است كه بايد با آن جنگيد (قتال ظاهري و باطني) و اين فتنه را سركوب كرد. ١٥-غصه خوري و سوز سينه و نشان دادن اضطرار، مرحله مهم ديگري از طي راه و سلوك است. ١٦- راهكار عملي در مرحله ايي از سلوك ، سر به سجده گذاشتن و نشان دادن ذلت در مقابل معبود است تا جبران نقيصه ها صورت گيرد و رگ و پوست و خون ما از شرّ و نفوذ شيطان در امان بماند. استاد بروجردي كلاس تهذيب نفس امام خميني ٩٧/٦/١٧ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش Sapp.ir/darmahzareostadborojerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar تلگرام طلايي @darmahzar
قالَ جعفر الصّادقُ علیه السّلام : نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنا تَسْبیحٌ وَ هَمُّهُ لَنا عِبادَةٌ وَ کِتْمانُ سِرّنا جِهادٌ فى سَبیلِ اللّهِ. ثَمَّ قالَ اَبُو عَبدِاللّهِ علیه السّلام : یَجِبُ اَنْ یُکْتَبَ هذا الْحَدیثُ بِالذَّهَبِ. نَفَس کسى که بخاطر مظلومیّت ما اندوهگین شود، تسبیح است و اندوهش براى ما، عبادت است و پوشاندن راز ما جهاد در راه خداست . سپس امام جعفر صادق علیه السّلام افزود: این حدیث را باید با طلا نوشت . امالى شیخ مفید، ص 338
عاشورا در حدیث قدسی فی حَدیثِ مُناجاةِ مُوسی علیه السلام وَقَدْ قالَ؛ یارَبِّ لِمَ فَضَّلْتَ أُمَّةَ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وسلم علی سائِرِ الأُمَمِ؟ فَقالَ اللّه ُ تَعالی: فَضَّلْتُهُمْ لِعَشْرِ خِصالٍ. قالَ مُوسی وَما تِلْکَ الخِصالُ الَّتِی یَعْمَلُونَها حَتَّی آمُرَ بَنی إِسْرائِیلَ یَعْمَلُونَهَا؟ قالَ اللّه ُ تَعالی: الصَّلاةُ والزَّکاةُ والصَّومُ والحَجُّ وَالْجِهادُ والْجُمُعَةُ وَالْجَماعَةُ وَالْقُرْآنُ وَالْعِلْمُ وَعاشُورَاءُ؛ مناجات موسی علیه السلام با خداوند آمده است که فرمود: خدایا چه چیز موجب شد تا اُمَّت محمد صلی الله علیه و آله وسلم را بر سایر امّت‌ها برتری دهی؟ خداوند بزرگ مرتبه فرمود: آنان را به خاطر ده ویژگی برتری دادم موسی علیه السلام فرمود: آن خصلت‌ها چیست که انجام می‌دهند تا بنی اسرائیل را به انجام دادن آن‌ها دستور دهم؟ خداوند بزرگ مرتبه فرمود: نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، جمعه و جماعت و قرآن و علم و عاشورا مستدرک الوسائل، ج۱۰، ص۳۱۸ پایگاه اطلاع رسانی علامه امینی
: ✔️هنوز هم میشود حسین را یاری کرد ؛ لبیک یا حسین یعنی ؛ مواظب حیا و عفت خود باشی ... لبیک یا حسین یعنی : تا چشم بہ نامحرم می افتہ چشمو بندازی پایین و بگی من میخوام حسینی باشم ... لبیک یا حسین یعنی : بہ اندازہ ضرورت با نامحرم حرف بزنی لبیک یا حسین یعنی ؛ با لباست با حرف زدنت با نگاهت از کسی دلبری نکنی ... لبیک یا حسین یعنی ؛ اول واجبات رو به جا بیارے،بعد عزادری کنی ✔️امام حسین رفت تا تو با حیا و با حجاب باشے ... ⛔️نه با موهای رنگ کردہ وچند قلم آرایش بیفتی دنبال دستہ عزاداری و ... 【 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج 】 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ⏰ @montazeran313313
ذکر قبل از طلوع آفتاب و قبل از غروب ذکر قبل از طلوع آفتاب و قبل از غروب : 1- مشايخ حديث به سندهاى معتبره از حضرت صادق عليه السّلام روايت كرده اند كه فريضه و واجب است بر هر مسلمان كه ده مرتبه پيش از طلوع آفتاب و ده مرتبه پيش از غروب اين دعا را بخواند: (( لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحيى وَ يُميتُ وَ يُميتُ وَ يُحْيى وَ هُوَ حَىٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَىءٍ قَديرٌ )) : معبودى جز او نيست كه يگانه است و شريكى ندارد فرمانروايى و ستايش خاص او است زنده كند و بميراند و بميراند و زنده كند و او است زنده اى كه نميرد هر چه خير است به دست او است و او بر هر چيز توانا است. و در بعضى از روايات است كه اگر ترك شود قضا كنيد كه لازم است . 2- نيز از آن حضرت در روايات معتبره وارد شده كه پيش از طلوع و غروب آفتاب ده مرتبه بگو : (( اَعُوذُ بِاللَّهِ السَّميعِ الْعَليمِ مِنْ هَمَزاتِ الشَّياطينِ وَ اَعُوذُ باللَّهِ اَنْ يَحْضُرُونِ اِنَّ اللَّهَ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ )) : پناه برم به خداى شنواى دانا از وسوسه هاى درونى شياطين و پناه برم از اين كه نزدم حاضر شوند و به راستى اوست خداوندى كه شنوا و دانا است. برگرفته از کتاب شريف (( مفاتيح الجنان )) ؛ تأليف محدّث بزرگ حاج شيخ عبّاس قمي رحمه الله.
در کتاب مرج البحرين نقل شده: که در عصر عاشورا شياطين و ابالسه مشاهده کردند که ابلیس ابالسه یعنی شیطان مداوم با حالت صرخه به سر و صورت خويش میزند و میگرید. پس ابالسه به شیطان گفتند: ای سید ما❗️ 👈امروز باید روز خوشحالی تو باشد پس چرا آنقدر پریشان و گریان هستید⁉️ پس ابليس گفت: 👈 اشتباه عظیمی کردم که این جماعت را واداشتم که حسین علیه السلام را بکشند! شیاطین پرسیدند: چطور، مگر نمیخواستید این جمع به ظاهر مسلمان راهی جهنم شوند⁉️ پس ابليس گفت: چرا چنین شد❗️ 👈 ولی از این نکته غفلت کرده بودم که با قتل حسين علیه السلام ابواب واسعه رحمت الهی به روی مردم تا قيامت باز میشود❗️ 👈 و گناهکاران به هر نحوی که خويشتن را به یکی از شعائر حسینی علیه السلام متصل کنند در نتيجه از شفاعت حسين عليه السلام بهره مند شده و نجات مییابد❗️ 📚 مرج البحرین، و داستانهای روح افزا 127.
http://akhlagh.porsemani.ir/term68 زندگینامه عرفا
http://akhlagh.porsemani.ir/term48 دستورات اخلاقی عرفا
حدیث روز امام صادق صادق علیه السلام: من لم یأت قبر الحسین علیه السلام و هو یزعم انه لنا شیعة حتی یموت فلیس هو لنا شیعة، و ان کان من اهل الجنة فهو من ضیفان اهل الجنة. کسی که به زیارت قبر امام حسین نرود و خیال کند که شیعه ما است و با این حال و خیال بمیرد، او شیعه ما نیست، و اگر هم از اهل بهشت باشد، از میهمانان اهل بهشت خواهد بود. کامل الزیارات، ص 193
🤔 ❔چرا پس از گذشت سالیان متمادی از شهادت امام حسین همواره برای ایشان گریه و عزاداری می کنیم ❕ 💠💠 👌گریه و عزاداری کردن برای مصائب امام حسین علیه السلام بر اساس دستور امامان اهل بیت و تاسی به سیره آن بزرگواران می باشد . 🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « هر کس مصایب ما اهل بیت برایش بازگو شود و به اندازه بال پشه ای اشک چشم از او خارج شود ، خداوند تمام گناهانش را می آمرزد اگر چه به اندازه کف روی دریاها باشد » 📚وسائل الشیعه ج14 ص501 👌امام سجاد علیه السلام فرمود؛ « هر مومنی که چشمش برای کشته شدن حسین چنان اشک بریزد که به صورتش روان شود ، خداوند در بهشت برایش اتاق هایی فراهم می کند که روزگارانی را در آن سپری کند ...خداوند چنین فردی را در روز قیامت از خشم خود و آتش در امان نگه می دارد » 📚ثواب الاعمال ص108 📚بحار الانوار ج44 ص281 👌امام رضا علیه السلام خطاب به ریان بن شبیب چنین عرضه داشت ؛ « اگر می خواهی گریه کنی برای حسین گریه کن زیرا او را همانند گوسفندی سر بریدند ، آسمان و زمین برای قتل او گریه کردند ، با گریه بر او خداوند تمام گناهان صغیره و کبیره و کم و زیاد را می آمرزد ، اگر می خواهی در بهشت هم درجه ما باشی ، با حزن و مصیبت ما محزون و با فرح ما شاد باش » 📚عیون الاخبار ج1 ص299 📚امالی صدوق ص112 👌و فرمود ؛ « برای حسین باید گریه کنان گریه کنند ، زیرا گریه بر اوگناهان بزرگ را از بین می برد ، پدرم امام کاظم زمانی که ماه محرم می شد دیگر خندان دیده نمی شد و پیوسته در غم و اندوه به سر می برد تا روز دهم محرم می شد که دیگر آن روز ، روز مصیبت و گریه و حزنش بود » 📚امالی صدوق ص111 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « حسین به گریه کنانش نگاه می کند و برای آنان استغفار می کند و می گوید ای گریه کن من اگر بدانی که خدا برایت چه آماده کرده است حتما بسیار خوشحال می شدی ...» 📚کامل الزیارات ص103 👌راوی می گوید ما در نزد امام علیه السلام بودیم که از حسین یاد کردیم و قاتلینش را لعنت کردیم . ❕امام صادق شروع به گریه کردن کرد و ما هم همراه با او گریه کردیم و فرمود ؛ « حسین بن علی کشته اشک است ، و هیچ مومنی او را یاد نمی کند مگر آنکه می کند » 📚بحار الانوار ج44 ص279 👌در نقل دیگری آمده است ؛ « هر گاه در نزد امام صادق سخن از امام حسین به میان می آمد ، دیگر کسی امام صادق را در آن روز نمی دید» 📚کامل الزیارات ص108 🔰این روایات و روایات فراوان دیگری که از ذکر آن خود داری می شود ؛ 📚وسائل الشیعه ج14 ص500 باب66 📚بحار الانوار ج44 ص278 باب34 ❕همه نشان دهنده رجحان عزاداری و گریه کردن برای حسین علیه السلام می باشد . این عزاداری ها چند فلسفه اساسی دارد ؛ 1⃣با نشر معارف اهل بیت در این محافل و مجالس ، حیات تازه ای بر روح اسلام دمیده می شود و مکتب و شریعت حفظ می شود . 2⃣باورهای دینی مردم با معارف اهل بیت تحکیم می شود . 3⃣نشان دهنده پیوند عمیق عاطفی میان شیعیان و امامان است . 4⃣اعلام وفاداری به مقام امامان و تعظیم و تکریم آنان تلقی می شود . 5⃣سبب انتقال فرهنگ شیعه به نسل های آینده می باشد. 6⃣سبب ایجاد روحیه جهاد و ایثار و از خود گذشتگی در افراد می گردد . 7⃣سبب حاکم شدن آرمان های اهل بیت در جامعه می گردد . 8⃣سبب خود سازی فردی و الگو گیری از اهل بیت می باشد . 👌با توجه به این فوائد است که امام صادق علیه السلام در مورد مجالس عزاداری و نشر معارف اهل بیت فرمود ؛ « این مجالس است که من آن ها را دوست دارم ، امر ما را زنده کنید ، رحمت خدا بر کسی باد که احیاء امر ما را کند » 📚وسائل الشیعه ج14 ص501 ❕در گذشته بیشتر در مورد فلسفه عزاداری برای امام حسین علیه السلام توضیح داده ایم ؛ 🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/4730 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🌷🍃 آیت الله بهجت(ره): 🔹در بین مستحبات دو عمل است که بی نظیر می باشد و هیچ عملی به آن ها نمی رسد 🔸نماز شب 🔸گریه بر امام حسین(ع)
🔴شمر شدن یک امر تدریجی است! ◾️خیانت یک مسئله تدریجی است. شمر هم ناگهان شمر نشد. شمر از خط مقدم جبهه علی بن ابیطالب (ع) به خط مقدم جبهه یزید آمد. شمر، جزء افسران علی بن ابیطالب (ع) در جنگ صفین بود که در کنار امام حسن (ع) و امام حسین (ع) با معاویه جنگیده بودند. اما اینک شمر، افسر نیروهای یزید در کربلا شده که سر حسین (ع) را می برد. ◾️همه به تدریج شمر می شوند. همه ما این چنین هستیم و کم کم شمر می شویم؛ به طوری که اگر از ابتدا به خود ما بگویند که شما بیست سال دیگر چنان آدمی خواهی بود، خودمان هم باور نمی کنیم؛ ولی بعد چنان می شویم و کم کم به راحتی باور هم می کنیم. 🔳حسن رحیم پور ازغدی، برگرفته از سخنرانی «با عقل در عاشورا» 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ✅کانال نشر آثار استاد رحیم پور ازغدی👇 telegram.me/joinchat/AAAAAD_TvGa_ntSxwi4BLw استاد حسن رحیم پور ازغدی این کانال وابسته به هیچ سازمان،ارگان،نهاد و... نمی باشد و توسط تعدادی از علاقه مندان به استاد رحیم پور اداره می
امام صادق(علیه السلام) از یکی از یارانش پرسید: چندبار حج رفته‌ای؟ گفت: نوزده حج. امام فرمود: آن را به بیست حج برسان تا ثواب یکبار زیارت حسین(ع) برایت نوشته شود .. 🔻 کامل الزیارت ، ص۱۶۲
قابل توجه مومنین گرامی!! با توجه به اتفاقات ایام دهر و روزگار انچه عیان هست و نیست و انچه هست و خواهد شد و برای دفع شرورات اشرار و حفظ جان و مال مومنین و در راس همه برای دفع شر از وجود مبارک امام زمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فی فرجه الشریف هر روز به هر تعداد که می توانید سوره نوح و مسد را بخوانید روشن است که همین کار به ظاهر ساده کارهای مهمی خواهد کرد و برای خواننده بسیار مفید خواهد بود و مایه نجات است در حدیث است که مومنان اخر الزمان در چند مرحله غربالگری می شوند تا مومنین خالص باقی بمانند و در هر دوره اتفاقاتی افتاده و خواهد افتاد. راه نجات دانه درشت شدن است تا در غربال ماند زیرا اگر کوچک بمانیم در غربال نخواهیم ماند و از سوراخ غربال سقوط خواهیم کرد خدایی ناکرده بنابراین بر ما باشد تا این فراخوان را جدی بگیریم زیرا از منبعی موثق حاصل شده
عنایت سیدالشهدا علیه السلام به سالکان عارف بالله مرحوم سیدهاشم حداد: شخصی در مکاشفه دید امام حسین(علیه السلام) مشغول جمع کردن خارهای بیابان هستند، از ایشان می پرسند شما چه می کنید؟ می فرمایند :" راه سالکان خدا را صاف و هموار می کنم..." 📕 کتاب دلشده، ص ۲۶۲ @tezkar