eitaa logo
شمیم معارف
49 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
442 ویدیو
65 فایل
حکمت و عرفان، فلسفه، علوم غریبه و روانشناسی
مشاهده در ایتا
دانلود
دوستان گرامی تا زمانی که تلگرام بر قرار است مطالب در انجاست ارائه می شود. با تشکر
حرز ابی دجانه.pdf
613.4K
اهمیت فوق العاده دعا درمانی امام صادق ع فرمودند: ملتزم به دعا باشید چرا که درمان هر دردیست، زمانی که دعا میکنی چنان دعا کن که حاجتت را حاضر ببینی)مستدرك ج5 ،ص: 091)
دستورالعمل عرفاني از جناب علامه حسن زاده آملی : بايد انسان يك مقدار زياده بر معمول تقليل غذا و استراحت بكند تا جنبه حيوانيت كمتر ، و روحانيت قوت بگيرد ، و ميزان آنها را هم چنين فرمود : كه انسان اولا روز و شب زياده از دو مرتبه غذا بخورد حتي تنقل مابين الغذائين نكند . ثانيا هر وقت غذا مي خورد بايد مثلا يك ساعت بعد از گرسنگي بخورد ، و آن قدر بخورد كه تمام سبز نشود ، اين در كم غذا . و اما كيفش بايد غير از آداب معروفه ، گوشت زياد نخورد ، به اين معني كه شب و روز هر دو نخورد ، و در هر هفته دو سه دفعه هر دو را يعني هم روز و هم شب را ترك كند ، و يكي هم اگر بتواند للتكليف نخورد ، و لامحاله آجيل خور نباشد و اگر احيانا وقتي نفسش زياد مطالبه آجيل كرد استخاره كند . و اگر بتواند روزه هاي سه روزه هر ماه را ترك نكند . و اما تقليل خواب مي فرمودند شبانه روز شش ساعت بخوابد . و البته در حفظ لسان و مجانبت اهل غفلت اهتمام زياد نمايد . اينها در تقليل حيوانيت كفايت مي كند . و اما تقويت روحانيت : اولا دائما بايد هم و حزن قلبي به جهت عدم وصول به مطلوب داشته باشد . ثانيا تا مي تواند ذكر و فكر را ترك نكند كه اين دو جناح سير آسمان معرفت است . در ذكر عمده سفارش اذكار صبح و شام اهم آنها كه در اخبار وارد شده . و اهم تعقيبات صلوات و عمده تر ذكر وقت خواب كه در اخبار ماءثور است ، لاسيما متطهرا در حال ذكر به خواب رود . و شب خيزي مي فرمودند زمستان ها سه ساعت ، تابستان ها يك ساعت و نيم . و مي فرمودند كه در سجده ذكر يونسيه يعني در مداومت آن كه شبانه روزي ترك نشود ، هر چه زيادتر توانست كردن اثرش زيادتر ، اقل اقل آن چهارصد مرتبه است خيلي اثرها ديده ام . بنده خود هم تجربه كرده ام چند نفر هم مدعي تجربه اند . يكي هم قرآن كه خوانده مي شود به قصد هديه حضرت ختمي مرتبت صلوات الله عليه و آله خوانده شود . منبع در اسمان معرفت ص108 ؛109
دعای تبدیل شقاوت به سعادت.docx
158.1K
دعایی معتبر از حضرت صادق سلام الله علیه برای کسب توفیق عبادت و دوری از حرمان
قمردرعقرب اردیبهشت ۹۷ ورود قمر به برج عقرب یکشنبه نهم (۱۲:۰۱) خروج قمر از برج عقرب یازدهم (۱۸:۵۰) (روز ۱۲ و ۱۳قمر در صورت عقرب - احتیاط موکد)
امام زمان معلم، مدبّر و مکمل نفوس بشری عقل مخرج نفوس از نقص به کمال است انسان کامل عقل است پس انسان کامل مخرج نفوس از نقص به کمال است. امام عصر عجل الله تعالی فی فرجه الشریف انسان کامل است و انسان کامل مظهر عقل بنابراین امام عصر سلام الله علیه مخرج نفوس از نقص و گمراهی به کمال و هدایت است . چنانچه قرآن کریم می فرماید:" و اشرقت الارض بنور ربها" . (ارض) نفوس بندگان است و (رب) امام عصر سلام الله علیه و عجل الله فی فرجه و (اشرقت) اخراج نفوس از ظلمت به نور است. خواندن دعای عهد هر صبح بهانه ای است که در معرض هدایتهای حضرتش قرار بگیریم. آمین (بنابراین اگر امامی غایب بود دلیل بر بیکار بودنشان نیست) این ترکیب فاعل و فعل و مفعول یا همان فیاض و فیض و مستفیض یا طالع و طلوع و مطلع و یا شارق و شروق مشرق است.
📌📌باید و نبایدهای حجامت📌📌 امام رضا علیه السلام ✅ لازم است قبل از خون گرفتن دوازده ساعت از مقاربت اجتناب کرد. ✅ در روزی که هوا صاف و روشن باشد و باد و طوفان نباشد حجامت کنید. ✅ و از خون به مقداری خارج شود که حالتش تغییر کند. 🚫در روزی که حجامت میکنی به حمام نروی که باعث درد و بیماری ست و موجب تب دائم است. ✅و بعد از گذشت چند ساعتی که به حمام رفتی آبگرم بر سر وبدنت بریز ،و پس از شتشوی محل حجامت ،پارچه ای نرم روی محل حجامت بگذار و یا لباسی نرم یا ابریشمین بپوش. ✅ در تابستان پس از حجامت، سکنجبین عسلی مصرف کن و اگر به این دستور عمل کنی از لقوه (کج شدن صورت) و رعشه و بهق و برص(پیسی) و جذام به اذن خداوند متعال در امان خواهی بود. ✅ و نیز آب انار ملس را از درون آن به مکیدن بنوش که نفس را تقویت و خون را بازسازی و احیا میکند. 🚫 تا سه ساعت پس از حجامت از غذای شور پرهیز کن زیرا ممکن است به بیماری جرب (جوشهای کوچک پوستی همراه با خارش در دست وپا)مبتلا شوی. ✅ و اگر در زمستان بودی از خوردن تیهو پس از حجامت دریغ مکن و از همان شربت حلال(شراب رضوی) که وصفش را کردم بنوش. ✅ سپس محل حجامت را با روغن شب بو و گلاب حاوی مشک بیالای و بر سر و رویت مقداری گلاب همراه مشک بپاش و ساعتی بیاسای. ✅ در فصل تابستان بعد از حجامت خوراک سکباج(آشی که از سرکه و گوشت و بلغور و میوه خشک بپزند. و هلام (غذایی که با گوشت درست میکنند ) و مصوص (خوراکی که از گوشت جوجه مرغ به همراه ادویه جات و سرکه پرورده شده باشد) استفاده کن. 🚫و روزی که حجامت میکنی از حرکت زیاد و خشم و آمیزش دوری کن.
یکی از بطون معانی آن است که را انجام دهی و از اجتناب کنی و داشته باشی و سیما و چهره انسانی ظاهری در مرد را با محاسن و در زن را با چادر حضرت فاطمه علیها السلام حفظ کنی تا به صورت انسانی محشور شوی و با خلق محبوبت دلسوز و مهربان باشی و مقدس عاقل باشی که سخریه مردم نشوی.
📌📌📌تاثیرات حجامت 📌📌📌 تنظيم و تقويت سيستم ايمني بدن، تنظيم ترشحات غدد هورموني، دستگاه اعصاب، اتونرم موجب سم زدائي، كاهش كلسترول، كاهش چربي خون ، اوره ، كاهش اسيد اوريك خون، كاهش قند خون، افزايش اكسيژن رساني بافت ها، نسوج و عضلات افزايش ظرفيت ريه، كاهش غلظت خون، پيشگيري از لخته شدن خون، كاهش التهاب در بافت ها و سلول ها، افزايش آستانه تحمل درد، افزايش جذب مواد لازم و دفع سموم از طريق كليه ها و روده ها ، افزايش كاركرد مغز و حافظه. 📌📌📌اثر درماني حجامت📌📌📌 سردردهاي عصبي و ميگرن، ترك سيگار و ترك اعتياد، تقويت بينائي چشم، فشارخون و رفع غلظت خون، چربي و قند و اوره خون، جوشها و لكه هاي صورت، بيماري هاي پوستي و خارش بدن، سكته قلبي و مغزي، ريزش مو و شوره سر، افزايش قدرت ايمني بدن، آرتروز و رماتيسم، خواب رفتگي دست و پا، كوتاهي قد اطفال، آسم، سرفه و تنگي نفس، آلرژي و حساسيت ها، سرماخوردگي مزمن و آنفولانزا، نازائي و بيماري هاي تناسلي، افزايش هوش و حافظه اول، عفونت ها و بيماريهاي زنانگي، ناراحتي هاي عادت ماهيانه بانوان، افزايش اشتها و رفع لاغري، درمان سياتيك و واريس، سوء هاضمه و ورم معده، سموم خون و عفونت هاي مزمن، اختلالات هورموني، كنترل بيماري هاي عصبي و رواني، افسردگي و كسالت بدن، كيست تخمدان، آفت دهان و تبخال، سينوزيت، رفع موهاي زايد بدن، اختلالات خواب، ديسك كمر و كمر درد، برخي انواع سرطانها، كهيرو اگزاما، لكنت زبان، بيماري هاي پروستات، سنگ كليه وسنگ كيسه صفرا، زونا و آبله مرغان و اوريون، هپاتيت بي، زردي نوزاد ، ويار بارداري، لوزه، سينوزيت، كم اشتهائي، شب ادراري اطفال ، جوش صورت و….
📍مهم 📍 🔸ظرائف سلوکی 📍دستوری ویژه 📍 🔸بزرگان اهل معرفت جهت پذیرش شاگرد ِ سلوکی و سیر در مراتب ولایت اهل بیت علیهم السلام ، اولین دستوری که به سالک می دادند ، این بود که ظرف وجودی او را پاک می کردند تا سالک را ، مستعد ِ پذیرش باران رحمت الهی گردانند. 🔸همچنان که آیت الله قاضی به یکی از شاگردان خود فرموده بودند : هر حقی که برگردنت باشد تا ادا نکنی باب روحانیت، باب قرب، باب معرفت باز شدنی نیست. 🔸لذا دستوری بسیار کاربردی و جامعی را که با اقتباس از کتاب رساله ی لقاء الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی است ، به دوستان تقدیم می کنیم. 🔻دوستان یقین بدانند که موانع بسیار زیادی را با انجام این دستور از زندگی دنیا و آخرت خود ، بر خواهند داشت و شامل انوار رحمت رحیمه ی الهی خواهند گشت. 🔸۱. دفترچه ی حدود ۶۰ برگی را ، در راستای انجام این دستور ، اختصاص دهید.‌ پ.ن : در این راستا ، کتاب محاسبه النفس سید ابن طاووس ، راهگشا خواهد بود. 🔸این دفترچه را به سه قسمت تقسیم کنید. ۱.حق الناس ۲.حق الله ۳.حق النفس 🔸در بخش ابتدایی این دفترچه ، هر حقی که از دوستان و آشنایان و اقوام و ‌... خود به گردن دارید ، اعم از قرض ، حقوق و دِین ، گرفتن حلالیت و ... یاداشت نمایید . پ.ن : این که الان توانایی ِ ادا کردن آن را دارید یا خیر ، موضوعیتی ندارد ، مهم این است که فعلا بنویسد و ان شا الله در روز های آتی به کمک و توفیقات الهی ، ادا خواهید نمود . 🔸در بخش دوم این دفترچه ، حقوقی که پرودگار متعال نسبت به شما تکلیف کرده و شما بایستی آن ها را انجام می دادید و خدایی نا کرده ، به هر دلیلی ، از شما قضا شده ، یاداشت کنید . اعم از نماز و روزه ی قضا ، خمس و .... پ.ن : حتی اگر نمی دانید که خمس بدهکارید و یا نمازی به گردن دارید ، بهتر است از دفتر مرجع تقلید خود ، جویا شوید. 🔸در قسمت سوم دفترچه ، اسم تمام اعضای بدن خود را نوشته و اگر خدایی ناکرده ، گناهی از ابتدای بلوغ تا به حال با او انجام داده اید ، یاداشت کنید و برای هر یک از آن ها ، یک استغفار نمایید. پ.ن ۱ : بهتر هست ، آن ها را به صورت رمزی نوشته تا دیگران متوجه آن ها نشوند. پ.ن ۲ : بهتر است در رایانه و ... نوشته نشود ، زیرا مشاهده ی آن ها در هر چند وقت یک بار ، سبب دفع عجب و تکبر می شود.‌ پ.ن ۳ : صفحات بیشتری را در نظر بگیرید ، زیرا را که در مرور زمان ، ان شا الله خدای سبحان کمک کرده و گناهانی که فراموش شده ، به یاد انسان خواهد آمد. 🔸پس از اتمام این سه دستور ، به مفاتیح الجنان رجوع کرده و نماز یک شنبه های ماه ذی القعده را بخوانید . 🔸قبل از شروع نماز ، این نیت را که مرحوم آیت الله بهجت فرمودند ، با اخلاص تمام و جدیت ، انجام دهید : 🔻که خدایا نیت می کنم ، از امروز اگر صد سال هم به من عمر دادی ، یک مرتبه ، عالماً ، عامدا ً و مختاراً ، معصیت تو را نکنم. پ.ن : خدایی ناکرده ، در صورتی که از این نیت ، عدول کردید ، بلافاصله تجدید بیعت کرده و راه را ادامه دهید که نا امیدی از بخشش پروردگار خود ، گناهی بزرگ تری است. 🔸 پس از نماز ، سعی کنید که در نیتی که کردید ، ثابت قدم بوده و به مرور ، حق الناس و حق الله هایی که به گردن دارید ، ادا نمایید . پ.ن ۱ : چند از دوستان خود را از مکان این دفترچه اگاه کنید ، تا اگر خدای نا کرده ، قبل از انجام آن ها ، فوت کردید ، دوستان تان به نیابت از شما ، به پرداخت آن ها بپردازند . پ.ن ۲ : هر چند وقت یک بار ، آن ها را به روز رسانی کنید . 🔸در راستای اتیان ِ نیتی که کردید ، احکام مبتلا به و گناهان کبیره را از کتاب گناهان کبیره ی ایت الله دستغیب مطالعه نمایید. تذكرة الاولياء در تلگرام🔻 https://t.me/joinchat/AAAAADyHGCJLTMZ6FtPk2w
آيا جزيره خضراء محل سکونت امام زمان (عجل الله) است؟؟!!! 🍃علامه حسن زاده آملی می فرمايند: 🔸مرحوم حاجى نورى راجع به جزيره خضراء روايتى نقل كرده است. يكى از فوايد محضر شريف علامه شعرانى اين است كه ايشان باز حاشيه اى در اينجا دارند كه ما آن حاشيه را در هزار و يك نكته آورديم. 🔸ايشان مى فرمود كه: جزيره خضراء الان هم هست. از بلاد اندلس است. 🔸جزيره اى است خيلى سبز و خرم. نوعا جزيره ها خضراء هستند. ولى آن جزيره ويژگى خاصى دارد. آن جا را پايتخت خودش قرار داد و محل حكومتش بود. 🔸بعد اين مهدى فاطمى و جزيره خضراء، سر زبانها افتاد و دهان به دهان نقل شد، و بعضى از اين جهال نقله، مهدى فاطمى را تبديل كردند به حضرت مهدى بقيه الله (عج) و ايشان را در جزيره خضراء اسكان دادند. و جزيره خضراء را با مثلث برمودا ارتباط دادند. 🔸چه كارها كردند، چه چيزها دنباله اين حرف آوردند و ديگران هم گرفتند اين را در اين كتاب و آن كتاب نوشتند. راجع به اين مثلث بومودا كه خيلى حرفش هست، هم همين طور. 🔸متاءسفانه آقايان فرمايشى را كه مى شنوند اينها را مى آورند اسناد مى دهند به دين و آيين. به دين شريفى كه يكپارچه برهان و عقل است: قل هاتوا برهانكم ان كنتم صادقين. 📒قرآن هرگز تحريف نشده 🌿علامه حسن زاده املی
حديث اميرالمومنين سلام الله عليه: بنده طعم ايمان را در نميابد تا اينکه به اين حقيقت واقف شود که انچه براي او رخ داده ممکن نبود که رخ ندهد و انچه براي او اتفاق نيفتاده ممکن نبوده که پيش بيايد و انيکه زيان رسان و سود رسان همان خداي متعال است. کليني ، کافي جلد 2
کوتاه و خواندنی ✳️ پیغام بی ادبانه یکی از بنی اسرائیل به خدا که حضرت موسی آن را نگفت؟! حضرت موسی(علیه السلام) از محلی عبور می کرد که شخصی از بنی اسرائیل به وی گفت:یا موسی من پیغامی دارم که می خواهم آن را به خدا برسانی، به پروردگار بگو من هیچگاه یاد تو نیستم اما وضع دنیای من خیلی هم خوب است و هیچ مشکلی ندارم‼️ 🔹▫️هنگامی که حضرت موسی (ع) به کوه طور رسیدند، به خاطر سنگینی پیغام آن را بیان نکرد اما خدای متعال به موسی گفت:پیغام بنده ما را بگو! 🔸▫️بنابراین موسی پیغام را رساند و پروردگار خطاب به وی فرمود:به او بگو تو به عذابی گرفتار هستی که خودت هم از آن غافلی، عذابت 🔥این است که شیرینی ذکر و یادم را از تو گرفته ام و از من بیگانه شده ای‼️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تاثیر نفوس
کانال شمیم معارف در پیام رسان گپ☝
هر عملي و هر اعتقادي نوري دارد البته اعتقاد صحيح هر عبادتي نور خاص خود را دارد. احکام شريعت هر کدام نور خاص خود را دارند که عمل ديگر آنرا ندارد. گناه ظلمت محض و مکروهات خاکستري رنگ و مباحات روشنايي دارند و نوافل نوراني اند و واجبات در اوج شرف نورند. پس تصديق حق اثر نور حق و تکذيب اثر ظلمت و هر نوري کليد گشايش قلب است. قلب به ميزان نورها درهايي دارد که با هر نوري دري باز مي شود. هر اصابتي و حالتي و پيش آمدي چه در امور اجتماعي و شخصي و دروني و خانوادگي که براي مومن پيش مي آيد حامل نور ويژه خود است زيرا از اذن خداست که نور مطلق است و پيش آمدها از سوي نور مطلق نازل مي شوند مگر اينکه با مخالفت و انکار و اعتراض بهره اش را ضايع کند.
قرآن کريم مي فرمايد: لکل قوم هادٍ. دراين باره بايدگفت که هر اسمي از اسماء الله عظام موکلي دارد و هر اسمي وعده اي دارد هر موکلي موظف است باذن الله تعالي به وعده آن اسم عمل کند. هر فکر و نيتي که مي کنيم پيش از بيانش خدا و امام زمان عجل الله تعالي في فرجه الشريف مي دانند و هر حرفي که مي گوئيم قبل از اينکه به گوش خودمان برسد خدا وامام زمان که نماينده اوست مي شنوند و مي دانند و مي بينند هر جا باشيم حجت خدا با ماست چون خدا با ماست. هو معکم اين ما کنتم. امام زمان عليه السلام از رگ گردن بما نزديکتر است چون خدا اقرب اليه من حبل الوريد است واز خود ما به ما نزديکترند. هم ملک و هم جنود آسمان و زمين در خدمت امام زمان عجل الله في فرجه است و جهان را اداره مي کنند جنود آسمان و زمين چشم و گوش و زبان خدا و حضرت است. باطن و ظاهر هر انسان و موجودي در نزد ايشان حاضر است و اين معاني در آيات و اخبار ائمه جاري و ساري است.
امام کاظم علیه السلام میفرمایند: اگر شیعیانم را زیر و رو کنم، جز ادعا چیزی دیگری ندارند و اگر آنان را آزمایش کنم سر از ارتداد درآورند و اگر ایشان را تصفیه نمایم از هزار نفر جز یک نفر خالص و بی غش نباشد و اگر غربالشان کنم با من جز خواص و نزدیکانم نمانند ، فراوانند افرادی که برپشتی ها تکیه می زنند و می گویند:ما شیعه علی علیه السلام هستیم!!! شیعه علی علیه السلام کسی است که کردارش گواه رفتارش باشد. 📚 روضه کافی ج1 ص471
شمیم معارف, [٣٠.٠٤.١٨ ١١:٥٥] ماجرای ساخت مسجد امام حسن مجتبی درقم؛ جناب آقاى «احمد عسکرى کرمانشاهى» که از اخیار است نقل کرد: پنج شنبه اى در سال 1340 ه ش بود، مشغول تعقیب نماز صبح بودم که در زدند، رفتم بیرون دیدم، سه نفر جوان که هر سه میکانیک بودند با ماشین آمده اند گفتند: تقاضا داریم امروز پنجشنبه است با ما همراهى نمائید تا به مسجد جمکران مشرّف شویم، دعا کنیم، حاجت شرعى داریم. اینجانب جلسه اى داشتم که جوان ها را در آن جمع مى کردم و نماز و قرآن به آنها تعلیم مى دادم، این سه نفر جوان از همان جوان ها بودند. من از این پیشنهاد خجالت کشیدم، سرم را پائین انداختم و گفت: من چکاره ام بیایم دعا کنم بالاخره اصرار کردند، من هم دیدم نباید آنها را رد کنم، موافقت کردم، سوار ماشین شدیم و به سوى قم حرکت کردیم. در جادّه تهران (نزدیک قم) ماشین خاموش شد. رفقا که هر سه میکانیک بودند پیاده شدند سه نفرى کاپوت ماشین را بالا زدند و مشغول تعمیر آن شدند، من از یک نفر آنها به نام على آقا، یک لیوان آب گرفتم که براى قضاى حاجت و تطهیر بروم. وقتى داخل زمین هاى مسجد فعلى رفتم، دیدم سیّدى بسیار زیبا و سفیدرو، ابروهایش کشیده، دندانهایش سفید و خالى بر صورت مبارکش بود، با لباس سفید و عباى نازک و نعلین زرد و عمّامه سبز مثل عمّامه خراسانی ها ایستاده و با نیزه اى که به قدر هشت متر بلند است؛ زمین را خط کشى مى نماید. در دل با خود خطاب به او گفتم: عمو زمان تانک و توپ و اتم است، نیزه را آورده اى چه کنى! برو دَرست را بخوان، رفتم براى قضاى حاجت نشستم، صدا زد: آقاى عسکرى آنجا ننشین اینجا را من خط کشیده ام مسجد است. من متوجّه نشدم که از کجا مرا مى شناسد مانند بچّه اى که از بزرگتر اطاعت مى کند گفتم: چشم بلند شدم، فرمود: برو پشت آن بلندى. رفتم آنجا به خودم گفتم: سر سۆال را با او باز کنم بگویم آقاجان، سیّد، فرزند پیغمبر، برو درست را بخوان. سه سۆال پیش خود طرح کردم. تُن صدایش همان تُن صداى سیّد صبحى بود به من نصیحتى فرمود، رفتم به سجده ذکر صلوات را گفتم، دلم پیش آن آقا بود، سرم به سجده، گفتم سر بلند کنم، بپرسم شما اهل کجا هستید؟ مرا از کجا مى شناسید؟ وقتى سر بلند کردم دیدم آقا نیست 1. این مسجد را براى جنها مى سازى یا ملائکه که دو فرسخ از قم آمده اى بیرون زیر آفتاب نقشه مى کشى درس نخوانده معمار شده اى؟ 2. هنوز مسجد نشده چرا در آن قضاى حاجت نکنم؟ 3. در این مسجد که مى سازى جنّ نماز مى خواند یا ملائکه؟ این پرسشها را پیش خود طرح کردم، آمدم جلو سلام کردم بار اوّل او ابتدا به من سلام کرد نیزه را به زمین فرو برد و مرا به سینه گرفت، دستهایش سفید و نرم بود. چون این فکر را هم کرده بودم که با او مزاح کنم چنانکه در تهران هر وقت سیّدى شلوغ مى کرد مى گفتم: مگر روز چهارشنبه است، هنوز عرض نکرده بودم، تبسّم کرد و فرمود: پنج شنبه است چهارشنبه نیست و فرمود: سه سۆالى را که دارى بگو، من متوجّه نشدم که قبل از اینکه سۆال کنم از مافى الضمیر من اطّلاع داد، گفتم: سیّد فرزند پیغمبر درس را ول کرده اى اوّل صبح آمده اى کنار جادّه، نمى گوئى در این زمان تانک و توپ است، نیزه به درد نمى خورد؛ دوست ودشمن مى آیند رد مى شوند برو دَرست را بخوان! خندید چشمش را انداخت به زمین فرمود: دارم نقشه مسجد مى کشم، گفتم: براى جنّ یا ملائکه؟ فرمود: براى آدمیزاد اینجا آبادى مى شود. گفتم: بفرمائید ببینم اینجا که مى خواستم قضاى حاجت کنم هنوز مسجد نشده است؟ فرمود: یکى از عزیزان فاطمه زهرا (علیها السّلام) در اینجا بر زمین افتاده وشهید شده است من مربع مستطیل خط کشیده ام اینجا مى شود محراب اینجا که مى بینى قطرات خون است که مۆمنین مى ایستند. اینجا که مى بینى مستراح مى شود اینجا دشمنان خدا و رسول به خاک افتاده اند، همینطور که ایستاده بود برگشت و مرا هم برگرداند فرمود: اینجا مى شود حسینیّه و اشک از چشمانش جارى شد من هم بى اختیار گریه کردم. فرمود: پشت اینجا مى شود کتابخانه تو کتابهایش را مى دهى؟ گفتم: پسر پیغمبر به سه شرط: شرط اوّل اینکه من زنده باشم فرمود: انشاء اللّه. شرط دوّم این است که اینجا مسجد شود فرمود: بارک اللّه. شرط سوّم این است که به قدر استطاعت ولو یک کتاب شده براى اجراى امر تو پسر پیغمبر بیاورم؛ ولى خواهش مى کنم برو درست را بخوان آقاجان این هوا را از سرت دور کن! خندید دو مرتبه مرا به سینه خود گرفت. گفتم: آخر نفرمودید اینجا را کى مى سازد؟ فرمود: ... یَدُ اللّه فَوْقَ اَیْدیهِمْ ... (سوره مبارکه فتح، آیه 10.) گفتم: آقاجان من این قدر درس خوانده ام یعنى دست خدا بالاى همه دستهاست فرمود: آخر کار مى بینى وقتى ساخته شد به سازنده اش از قول من سلام برسان. در مرتبه دیگر هم مرا به سینه گرفت فرمود: خدا خیرت بدهد. من آمدم رسیدم سر جادّه دیدم ماشین راه افتاده است. گفتم: چه شده بود؟ گفتند: یک چوب کبریت گذاشتیم زیر ا
ین سیم وقتى آمدى درست شد. شمیم معارف, [٣٠.٠٤.١٨ ١١:٥٥] گفتند: با کى حرف مى زدى؟ گفتم: مگر سیّد به این بزرگى را با نیزه ده مترى که دستش بود ندیدید! من با او حرف مى زدم. گفتند: کدام سیّد؟ خودم برگشتم دیدم سیّد نیست، زمین مثل کف دست پستى و بلندى نداشت و از هیچ کس هم خبرى نبود. من یک تکانى خوردم آمدم توى ماشین نشستم، دیگر با آنها حرف نزدم به حرم حضرت معصومه (علیها السّلام) مشرّف شدیم نمى دانم چگونه نماز ظهر و عصر را خواندم. بالاخره آمدیم جمکران ناهار خوردیم؛ نماز خواندیم گیج بودم، رفقا با من حرف مى زدند من نمى توانستم جوابشان را بدهم. در مسجد جمکران یک پیرمرد یک طرف من نشسته و یک جوان طرف دیگر، من هم وسط ناله مى کردم، گریه مى کردم، نماز مسجد جمکران را خواندم مى خواستم بعد از نماز به سجده بروم، صلوات را بخوانم، دیدم آقائى که بوى عطر مى داد فرمود: آقاى عسکرى سلام علیکم و نشست پهلوى من. تُن صدایش همان تُن صداى سیّد صبحى بود به من نصیحتى فرمود، رفتم به سجده ذکر صلوات را گفتم، دلم پیش آن آقا بود، سرم به سجده، گفتم سر بلند کنم، بپرسم شما اهل کجا هستید؟ مرا از کجا مى شناسید؟ وقتى سر بلند کردم دیدم آقا نیست. به پیرمرد گفتم: این آقا که با من حرف مى زد کجا رفت او را ندیدى؟ گفت: نه. از جوان پرسیدم او هم گفت: ندیدم. یک دفعه مثل این که زمین لرزه شد، تکان خوردم فهمیدم که حضرت مهدى (علیه السّلام) بوده است. حالم بهم خورد رفقا مرا بردند آب به سر و رویم ریختند. گفتند: چه شده. خلاصه نماز را خواندیم و به سرعت به سوى تهران برگشتیم. یکى از علماى تهران را در اوّلین فرصت ملاقات کردم و ماجرا را براى ایشان تعریف کردم او خصوصیّات را از من پرسید. گفت: خود حضرت بوده اند حالا صبر کن اگر آنجا مسجد شد درست است. صدا زد: آقاى عسکرى آنجا ننشین اینجا را من خط کشیده ام مسجد است. من متوجّه نشدم که از کجا مرا مى شناسد مانند بچّه اى که از بزرگتر اطاعت مى کند گفتم: چشم بلند شدم، فرمود: برو پشت آن بلندى. رفتم آنجا به خودم گفتم: سر سۆال را با او باز کنم بگویم آقاجان، سیّد، فرزند پیغمبر، برو درست را بخوان مدّتى قبل روزى پدر یکى از دوستان، فوت کرده بود به اتّفاق رفقا که در مسجد آن روز با من بودند جنازه او را آوردیم قم، به همان محل که رسیدیم دیدم در آن زمین دو پایه بالا رفته است، خیلى بلند پرسیدم: اینجا چه مى سازند؟ گفتند: این مسجدى است به نام امام حسن مجتبى (علیه السّلام) که پسران حاج حسین سوهانى مى سازند ... رفتم سوهان فروشى پسرهاى حاج حسین آقا، به پسر حاج حسین آقا گفتم: اینجا شما مسجدى مى سازید؟ گفت: نه، گفتم: این مسجد را کى مى سازد؟ گفت: حاج ید اللّه رجبیان. تا گفت: ید اللّه قلبم به تپش افتاد. گفت: آقا چه شد؟ صندلى گذاشت نشستم خیس عرق شدم، با خود گفتم: یداللّه فوق ایدیهم. فهمیدم حاج یداللّه است ... من بعد از آنکه چهار صد جلد کتاب خریدارى کردم دوباره رفتم قم آدرس حاج یداللّه را پیدا کردم ... گفتم: از تهران آمده ام چهارصد جلد کتاب وقف این مسجد کرده ام کجا بیاورم. فرمود: شما از کجا این کار را کردید و چه آشنائى با ما دارید؟ … گفتم: پشت تلفن نمى شود. ایشان گفت: من اینطور قبول نمى کنم جریان را بگو. بالاخره جریان را گفتم وکتابها را تقدیم کردم، رفتم در مسجد هم دو رکعت نماز حضرت خواندم و گریه کردم. مسجد و حسینیّه را طبق نقشه اى که حضرت کشیده بودند حاج ید اللّه به من نشان داد و گفت: خدا خیرت بدهد تو به عهدت وفا کردى.
(https://attach.fahares.com/jdlYiAmegyLaEf4jyObApQ==) 💎 دیدگاه محیی الدین درباره امام زمان (عج) ۱. ابن عربی، از حضرت مهدی علیه السلام با عنوان «قطب زمان» یاد می ‌کند. ۲. وی رساله عرفانی الدعاء المختوم علی السر المکتوم و رساله رمزگونه شق الجیب را درباره امام زمان و نحوه ظهور آن حضرت نوشته است. ۳. او در کتاب فتوحات مکیه نیز مطالب بسیاری درباره شمایل، فضایل، وقایع ظهور و یاران آن حضرت بیان می‌کند. از جمله در باب هفتاد و سوم این کتاب چنین آورده است: «اما ختم ولایت محمدی، آن برای مردی از عرب است که به لحاظ اصل و نسبت و به دست گرفتن این ولایت، اکرم قوم است و امروز در زمان ما موجود است. در سال ۵۹۵ ه . ق وی را شناختم و نشانه (ختم ولایت مطلقه) او را که حق از دیدگان بندگانش نهان نموده، در شهر فاس مشاهده کردم». ۴. ابن عربی در کتاب عنقاء مغرب فی ختم الاولیاء و شمس المغرب در توصیف خصایص و شروط و کمالات خاتم الولایة به نقل امتیازاتی می‌پردازد که آن‌ها را جز در شخص حضرت حجت (عج) و امام دوازدهم شیعیان نمی‌توان یافت، وی در آخر همان کتاب به تعیین صریح خاتم الاولیاء پرداخته، می‌گوید: بدون تردید امام مهدی منسوب به خاندان نبی اکرم (ص) است. ۵. ایشان در باب ۳۶۶ فتوحات مکیّه که پیرامون معرفت یاران و وزرای حضرت مهدی در آخر الزمان است، این‌چنین می‌نویسد: خداوند را خلیفه‌ای است زنده موجود که ظاهر می‌گردد و ظهورش در زمانی اتفاق می‌افتد که دنیا پر از جور و ستم باشد و او دنیا را پر از عدل و قسط می‌فرماید. اگر از عمر دنیا نماند مگر یک روز، خداوند آن را طولانی می‌گرداند تا آن خلیفه ولایت کند، او از عترت رسول الله (ص) و جدش حسین بن علی بن ابی طالب است. ۶. یکی از آثار شیخ اکبر ابن عربی رساله‌ای است به نام الوعاء المختوم علی السر المکتوم که در شئون ختم ولایت مطلقه مهدی موعود (علیه السلام) و نحوه ظهور آن حضرت تالیف، شده است. ۷. نظر ابن عربی دربارۀ حضرت مهدی (عج) مانند شیعه است چنان‌که می‌گوید: همانا مهدی (عج) فرزند امام حسن عسکری (علیه السلام) است و در نیمۀ شعبان سال ۲۵۵ ق متولد شده است. او باقی خواهد بود تا آن که عیسی بن مریم (ع) بدو بپیوندد. ۸. وی هم‌چنین قائل به عصمت حضرت مهدی (عج) است و علمش را از طریق تنزیل الاهی می‌داند. ۹. گفتنی است که بسیاری از علمای بزرگ شیعه در آثار و تألیفات خویش، از محی‌الدین عربی، مطالبی را به عنوان استشهاد نقل کرده‌اند، از آن جمله: علامه امینی در کتاب الغدیر تحت عنوان احادیث نبوی در فضایل امام علی (ع) در منابع اهل سنت؛ حدیث انا مدینه العلم و علی بابها را از کتاب الدر المکنون ابن عربی نیز نقل کرده است.