امام صادق(علیه السلام) از یکی از یارانش پرسید: چندبار حج رفتهای؟
گفت: نوزده حج. امام فرمود: آن را به بیست حج برسان تا ثواب یکبار زیارت حسین(ع) برایت نوشته شود ..
🔻 کامل الزیارت ، ص۱۶۲
عنایت سیدالشهدا علیه السلام به سالکان
عارف بالله مرحوم سیدهاشم حداد:
شخصی در مکاشفه دید امام حسین(علیه السلام) مشغول جمع کردن خارهای بیابان هستند، از ایشان می پرسند شما چه می کنید؟
می فرمایند :" راه سالکان خدا را صاف و هموار می کنم..."
⚡️ هر چقدر به زمان ظهور نزدیک می شویم آزمایشات الهی سخت تر می شود
آیتاللهناصری، در ادامه سلسله جلسات اخلاقی خود در اصفهان با اشاره به خطبه ۱۶ نهج البلاغه:
🔶آنچه از فرمایش حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) به دست می آید، این که در آخر الزمان و قبل از ظهور حضرت مهدی(عج) امتحانات الهی به قدری شدید است و مردم غربال می شوند که بسیاری از مردم از این امتحان سر افکنده می شوند و از غربال ها رد می شوند.
🔶ما باید مواظب باشیم که از غربال ها نیفتیم و از این امتحانات الهی آخر الزمان سر بلند بیرون بیائیم، لذا رسیدن به مقام ولایت کار آسانی نیست.
🔶ما نمی توانیم از خداوند تقاضا کنیم که ما را به آزمایش و امتحان الهی مبتلا نسازد، می توانیم از خدای متعال درخواست کنیم که خداوند توفقیق عبادت و بندگی به ما بدهد تا بتوانیم از امتحانات الهی سربلند بیرون بیاییم.
🔶ما هر مقداری که به زمان فرج حضرت ولی عصر(عج) نزدیک می شویم، امتحانات الهی نیز بیشتر و سخت تر می شود و ناراحتی ها نیز بیشتر می شود، لذا ما باید تقوا را پیشه خود سازیم و بر زبان و چشم خود کنترل داشته باشیم.
🔶مسلمان واقعی باید تسلیم حق باشد. شیطان قسم خورده که به عزت و جلال خدا همه بنده ها را بیچاره و منحرف می کند، الا کسانی که در عبادت خدا خالص باشند، ریا کار نباشند و توجه به حق داشته باشند.
🔶 آیه ۸۱ سوره اسراء که می فرماید: "جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا" اشاره مستقیم به ظهور حضرت بقیه الله«عج» است، لذا هنگام ظهور خداوند صدای حضرت را به جمیع موجودات می رساند و می فهماند.
هدایت شده از طریق السُّلوک
💠 #شفاعت برای #گناهان_کبیره است نه #صغیره
✍ اگر کسی از گناهان کبیره #اجتناب کند، گناهان #صغیرهاش خود بخود #آمرزیده میشود؛ و دیگر برای آمرزش آن نیازی به #شفاعت ندارد.
آیه قرآن چنین میفرماید:
💢إِن تَجْتَنِبُوا کبَآئرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکفِّرْ عَنکمْ سَیئاتِکمْ.[نساء 31]
اگر شما از گناهان بزرگی که از آن نهی شدهاید اجتناب ورزید، ما گناهان کوچک شما را #میآمرزیم.
🌺رسول الله نیز در این باره فرمودند:
#شفاعت من برای #گناهان_کبیره امت من است.
📕المیزان ج 14، ص 308
@sulook
هدایت شده از تنهاترین منجی ...
#یا_ابا_عبدالله_الحسین_ع
#محرم
#حدیث
✔️ محبت ما اهل بیت٬ به زیارت امام حسین علیه السّلام سنجیده می شود.
------▪️--------------------
✍امام باقر علیه السّلام فرمودند:
کسی که بخواهد بداند که از بهشتیان هست، پس محبت ما را بر دلش ارائه کند، اگر قبول کرد، او مؤمن است! و هرکه دوستدار ما باشد، باید به زیارت قبر حسین علیه السّلام رغبت و میل داشته باشد. هر که زائر امام حسین علیه السلام باشد پس می شناسیم که او محبت ما را دارد.و چنین کسی، از بهشتیان است! و هرکه زیارتکننده حسین علیه السلام نباشد، کم ایمان است.
------▪️--------------------
📚کامل الزیارات: باب ۷۸ ٬ ح۱۹۳
↶【به ما بپیوندید 】↷
🌐 #کانال_تنهاترین_منجی_...
🌤الّلهُـــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَــــــــرَج الساعة🌤
📝🔍
https://t.me/joinchat/AAAAAD0VAZd23pFbq5w3KA
🌐 عضویت در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/tanhatarinmonji
🌐 عضویت در پیام رسان سروش :
http://sapp.ir/tanhatarinmonji
اینستاگرام :
http://instagram.com/tanhatarinmonjigroup
هدایت شده از کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴#شبهه 17 :چرا رهبر جلوی این همه فساد رو نمیگیره ؟ چرا اقتصاد مملکت رو درست نمیکنه ؟ نمیبینه مردم زیر خط فقر هستند ؟ از قیمت دلار و گوشت و مسکن و حبوبات خبر نداره ؟ پس چرا کاری نمیکنه ؟ یا با مفسدین هم دسته یا اینکه عرضه نداره کاری کنه ؟ این بود حکومت عدل علی (ع) که ازش دم میزدید ؟ بابا نخواستیم این اسلام رو ، صد رحمت به زمان شاه + ✅پاسخ
@mobahesegroup
هدایت شده از کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
⁉️متن شبهه👇👇👇
قابل توجه شیعیان حواستون باشه عصبانی نشید خواهر شمرو فحش ندین چون خواهر شمر زن حضرت علی همان ام البنین مادر حضرت ابوالفضل است مادر شمر هم فحش ندین چون مادر شمر مادر زن حضرت علی است در ضمن خواهر یزید را هم فحش ندین چون زن امام حسن است ابو سفیان و عمرو ابوبکر را هم فحش ندین چون هر سه تای اون ها پدر خانم های حضرت محمد هستن بهتره به خودتون فحش بدین که نا آگانه به اختلاف خانوادگی اینا دخالت کرده اید این ها از نظر نسبی و سببی هزار جور باهم فامیل بودن
✅ پاسخ : 👇👇👇
از دیرباز، شبهات بسیاری به اصل قیام عاشوراء و برخی مسائل تاریخی آن گرفته میشد که به احسن وجه توسّط علمای شیعه پاسخ داد شده است.اخیراً برخی از جاهلان مغرض، شمر بن ذی الجوشن قاتل حضرت اباعبد الله الحسین(علیهالسلام) را برادر حضرت امّالبنین، همسر دوم حضرت امیرالمؤمنین و مادر حضرت اباالفضل العباس(سلام الله علیه) دانستهاند. قصد ایشان از این دروغ پراکنیها، خانوادگی جلوه دادن قیام بزرگ آن حضرت بوده است.امّا منشأ این افتراء کلماتی است که تاریخ نگاران از قول شمر بن ذی الجوشن در شب عاشوراء نقل میکنند. در آن شب، شمر همراه امان نامهای به نزدیک خیمه حضرت اباالفضل العباس آمد و ایشان را با این عبارت صدا زد:«ای فرزند خواهر من! شما را امان دادم؛ خود را به کشتن ندهید و چنگ بر طاعت امیرمومنان یزید بزنید». [۱]
اگر شمر بن ذی الجوشن، دایی عباس بن علی بوده باشد، باید شمر را برادر أم البنین بدانیم و حال آنکه اینگونه نیست.
پدر أم البنین، حزام بن خالدربیعةو پدر شمر، جوشن بن شرحبیل بن الأعور بوده است.
درست است که شمر بن ذی الجوشن و أم البنین هر دو از قبیلهٔ بنی کﻠﺎب هستند، امّا هرگز برادر و خواهر نبودهﺍند.
زمانی که شمر امان نامه را عنوان کردند به خاطر هم قبیله بودن گفتند خواهر زاده های من کجایند!!!
شمر بن ذی الجوشن و مادر حضرت عباس، هر دو از نسل «کلاب» میباشند. هر کدام با چند واسطه به «کلاب» میرسند. «کلاب» یازده پسر دارد. نام یکی از آنان «کعب» و نام دیگری «ضباب» است. حضرت ام البنین از نسل «کعب» و شمر، از نسل «ضِباب» است.
نسب ام البنین: ام البنین بنت حزام بن خالد بن ربیعه بن وحید بن کعب بن کلاب.
نسب شمر: شمر بن ذیالجوشن (جمیل) بن اعور (عمرو) بن ضِباب (معاویه) بن کلاب. حضرت عباس نوة دختری کلاب و شمر نوه پسری کلاب است. [۲]
شمر چون دید که ابن سعد مهیای قتال است به نزدیک لشکر امام علیه السلام آمد و بانگ زد که کجایند فرزندان خواهر من عبدالله و جعفر و عثمان و عباس چه آنکه مادر این چهار برادر ام البنین از قبیله بنی کلاب بود که شمر ملعون نیز از این قبیله بوده....
امام حسین علیه السلام بانگ او را شنید برادران خود را امر فرمود که جواب او را دهید اگرچه فاسق است لکن با شما قرابت و خویشی دارد، پس آن سعادتمندان با آن شقی گفتند چه بود کارت؟
گفت ای فرزندان خواهر من شماها در امانید با برادر خود حسین رزم ندهید از دور برادر خود کناره گیرید و سر در طاعت امیرالمؤمنین یزید (ملعون) درآورید.
جناب عباس بن علی علیه السلام بانگ بر او زد که بریده باد دستهای تو و لعنت باد بر امانی که تو از برای ما آوردی، ای دشمن خدا امر میکنی ما را که دست از برادر و مولای خود حسین بن فاطمه علیه السلام برداریم و سر در طاعت ملعونان و فرزندان ملاعینان درآوریم آیا ما را امان میدهی و از برای پسر رسول خدا صلی الله علیه و آله امان نیست؟
شمر از شنیدن این کلمات خشمناک شد و به لشکرگاه خویش بازگشت.
نتیجه اینکه: حضرت امّ البنین هیچ نسبت فامیلی نزدیکی با شمر بن ذی الجوشن(لعنه الله) نداشته است و با این سخن فریبکارانه خود میخواسته حضرت ابالفضل العباس را که مهمترین حامی اباعبدالله بود، به سمت خود جلب کند. حضرت عبّاس نیز جواب دندان شکنی به او داد و فرمود:
«دستهای تو شل باشد و قطع شود و خدا امان تو را لعنت کند، ای دشمن خدا! ما را امر میکنی بر اینکه برادر و سید خود امام حسین را رها کنیم و به زیر طاعت ملاعین فرزند ملاعین داخل شویم...». [۳]
پی نوشت:
[۱]. سید بن طاوس اللهوف ص ۸۷- علامه مجلسی جلا العیون ص ۵۷۰.
[۲]. مقتل الحسین ، ص ۲۰۹ ،سید عبد الرزق موسوی مقرم ، قم ،منشورات دار الثقافه والنشر ، نقل از جمهره انساب العرب، ۲۷۰، ۲۶۵ ـ ۲۶۱.
[۳]. سید بن طاوس اللهوف ص ۸۷- علامه مجلسی جلا العیون ص ۵۷۰.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
هدایت شده از نهج البلاغه ایها
🍃🌷🌷
#ترجمه_خطبه_حضرت_زینب (س) در دروازه کوفه این چنین است:
ستایش از آن خداست و درود بر پدرم محمد و خاندان پاک و نیکوکارش.
اما بعد: ای مردم کوفه،ای مردمان حیله گر و خیانت کار! گریه میکنید؟ اشک چشمانتان خشک نشود و ناله هایتان آرام نگیرد. همانا که کار شما مانند آن زنی است که رشتۀ خود را پس از محکم یافتن، یکی یکی از هم میگسست، شما نیز سوگندهای خود را در میان خویش، وسیلۀ فریب و تقلب ساخته اید. آیا در میان شما جز وقاحت و رسوایی، سینههای آکنده از کینه، دو رویی و تملق، همچون زبان پردازی کنیزکان و ذلت و حقارت در برابر دشمنان چیز دیگری نیز یافت میشود؟ یا همچون سبزههایی هستید که ریشه در فضولات حیوانی داشته یا همچون جنازۀ دفن شدهای که روی قبرش را با نقره تزیین نموده باشند؟ چه بد توشهای برای آخرت فرستاده اید؛ توشهای که همان خشم و سخط خدا است و در عذاب جاویدان خواهید بود. گریه میکنید؟ زار میزنید؟ آری به خدا سوگند که باید گریه کنید، پس بسیار بگریید و کمتر بخندید. چرا که دامان خود را به ننگ و عار جنایتی آلوده اید که ننگ و پلیدی آن را از دامان خود تا ابد نتوانید شست.
و چگونه میتوانید ننگ حاصل از کشتن فرزند رسول خدا(ص)، خاتم پیامبران، معدن رسالت، و سرور جوانان اهل بهشت را از دامان خود بزدایید؟ کسی که پناه مومنان شما، فریادرس در بلایای شما، مشعل فروزان استدلال شما بر حق و حقیقت و یاور شما در هنگام قحطی و خشکسالی بود. چه بار سنگین و بدی بر دوش خود نهادید، پس رحمت خدایی از شما دور و دورتر باد. که تلاشتان بیهوده، دستانتان بریده، معامله تان قرین زیان گردیده است، خود را به خشم خدا گرفتار نموده و بدین ترتیب خواری و درماندگی بر شما لازم آمده است.
وای بر شماای مردم کوفه! آیا میدانید چه جگری از رسول خدا دریدهاید؟ چه زنان و دختران با عفت و وقاری را از خاندان او به کوچه و بازار کشاندهاید؟! چه خونی از آن حضرت بر زمین ریختهاید؟! و چه حرمتی از او شکستهاید؟! شما این جنایت فجیع را بیپرده و آشکار به انجام رسانید؛ جنایتی که سر آغاز جنایات دیگری در تاریخ گشته، سیاه، تاریک و جبران ناپذیر بوده، تمام سطح زمین و وسعت آسمان را پر کرده است. آیا از اینکه آسمان خون باریده تعجب میکنید؟ در حالی که عذاب آخرت در مقایسه با این امر، بسیار شدیدتر و خوار کنندهتر است و در آن روز کسی به یاری شما نخواهد آمد. پس مهلتهایی که خدای متعال به شما میدهد موجب خوشی شما نگردد، چرا که خدا در عذاب کردن بندگان خود شتاب نمیکند، چون ترسی از پایمال شدن خون و ازدست رفتن زمان انتقام ندارد و همانا که خدای شما همیشه در کمین است.
آنگاه حضرت زينب(س) اين اشعار را خواند: اگر پيامبر از شما بپرسد، اين چه كارى بود كه كرديد با آنكه شما امت [پيامبرِ] آخر الزمان بوديد [و بر ديگر امتها شرافت داشتيد]، چه پاسخ خواهيد داد؟ شما چه كرديد با اهل بيت و فرزندان و عزيزان من؟! جمعى را به اسارت برديد و گروهى را به خون آغشته كرديد. اين پاداش من نبود ـ با آنكه من خيرخواه شما بودم ـ اينكه در حق خويشاوندانم اينگونه به من جفا كنيد. من مى ترسم همان عذابى كه قوم «اِرَم» را به نابودى كشاند، بر شما نيز فرود آيد.
زينب كبرى(س) پس از اين خطابه جانسوز، روى از آنان برگرداند. در اين حال، مردم را ديدم كه حيرتزدهاند و از اندوه و پشيمانى، دست به دندان مى گزند. حِذْيَم مى افزايد: به كنارم نگريستم، پيرمردى را ديدم كه اشك مىريزد و محاسنش با قطرات اشكش تر شده بود. در همان حال دستان خود را به آسمان بلند كرد و گفت: پدر و مادرم فداى شما باد! پيرانتان بهترين پيران، زنانتان بهترين زنان و جوانانتان بهترين جواناناند. دودمان شما كريم و بزرگوار و فضل و منزلت شما بزرگ و عظيم است. آنگاه اين بيت را خواند: پيران شما بهترين پيران و دودمان شما نيز بهترين دودمانند و در ميان همه تبارها و نسلها، هرگز تبار شما نابود و بى اعتبار نخواهند شد.
امام زين العابدين(ع) رو به عمه اش كرد و فرمود: «عمه جان آرام بگير، سرگذشت گذشتگان براى آنان كه ماندهاند مايه عبرت است. خداى را سپاس كه تو عالمه تعليم نديده و خردمندِ خرد نياموزيدهاى. گريه و زارى، آنان را كه رفتهاند به ما باز نمى گرداند» با اين سخنِ امام چهارم(ع)، زينب(س) آرام گرفت و حرفی نزد.
حضرت زینب (س) پس از واقعه کربلا از هر فرصتی برا روشنگری و معرفی حق و باطل تلاش کردند و برای خارج کردن مردم از توهم دینداری ، خطبه های استوار و مستحکم ارائه می کند. ایشان علاوه بر کوفه، در شام و در مجلس یزید ملعون هم بر طبل ظلمت، غفلت و تزویر و جهل مرکب آنها می کوبد تا شاید چشم ها کور نشود و گوش ها کر نگردد. اما این جماعت همان اهل «صم و بکم و لا یعقلون» هستند و فقدان بصیرت.
منبع:
بحارالانوار، علامه مجلسی
انتهای پیام/
https://www.yjc.ir/00QHYg
🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
هدایت شده از تنهاترین منجی ...
#امام_زمان_عج
#معرفت
#انتظار_فرج
✔️ نتایج(آثار) و فوائد دعا برای تعجیل فَرَج
📌جلسه صد و بیست و ششم
➖➖°•♡▪️🖍🕌➖
۴۸ - تحمُّل احادیث پیچیده و دشوار (۲)
فایده اول : (۲)
همچنین از امام صادق علیه السلام، از حضرت امام زین العابدین علیه السلام است که فرمود: به تحقیق که علم علما صعب مستصعب است که آن را تحمل پیغمبر مرسل یا فرشته مقرّب و یابنده مؤمنی که خداوند دلش را برای ایمان آزموده باشد (۱) ....
این حدیث را صفّار نیز در بصائر الدرجات آورده و نیز به سند خود از حضرت ابوجعفر باقر علیه السلام روایت کرده که فرمود: حدیث ما صعب مستصعب است که متحمل آن نشود مگر فرشته مقرّب یا پیغمبر مرسل یا مؤمن امتحان شده و یا شهری که دژ محکم داشته باشد. پس هنگامی که امر ما واقع گردد و مهدی ما بیاید، مرد از شیعیان ما از شیر جری تر و از نیزه بُرنده تر خواهد بود، دشمن ما را زیر پاهایش لگد میکند و با پنجههای دستش او را میزند، و این در موقعی است که رحمت و فَرَج خداوند بر بندگان نازل گردد (۲) ....
و به سند دیگری از ابوحمزه ثمالی از حضرت ابوجعفر باقر علیه السلام آورده که گفت: شنیدم آن حضرت میفرمود: حقا که حدیث ما صعب مستصعب است که جز سه طایفه آن را متحمل نگردد:
پیغمبر مرسل یا فرشته مقرّب یا بنده مؤمنی که خداوند دلش را برای ایمان آزموده باشد. سپس فرمود: ای ابوحمزه مگر نمی بینی که خداوند از فرشتگان مقرّب و از پیغمبران مرسل، و از مؤمنان آزمایش شده برای [پذیرش] امر ما اختیار نموده است (۳) ....
و به سند دیگری از آن حضرت است که فرمود: حدیث آل محمد صلی الله علیه وآله وسلم صعب مستصعب، سنگین، مقنع، أجرد و ذکوان است. آن را تحمّل نمی کند مگر فرشته مقرّب یا پیغمبر مرسل، یا بنده ای که خداوند دلش را برای ایمان آزموده، یا شهری که حصار داشته باشد. پس هرگاه قائم ما بپاخیزد، نطق کند و قرآن تصدیقش نماید (۴) ....
➖➖°•♡▪️🖍🕌➖
(۱) کافی، ۱ / ۴۰۱
(۲)(۳)(۴) بصائر الدرجات، ۲۴، ۲۵
📚مکیال المکارم فی فوائد الدّعاء للقائم(ع)،ج۱،بخش پنجم،ص۵۹۳ ، ۵۹۴
↶【به ما بپیوندید 】↷
🌐 #کانال_تنهاترین_منجی_...
ّ
🌤الّلهُـــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَــــــــرَج الساعة🌤
📝🔍
https://t.me/joinchat/AAAAAD0VAZd23pFbq5w3KA
🌐 عضویت در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/tanhatarinmonji
🌐 عضویت در پیام رسان سروش :
http://sapp.ir/tanhatarinmonji
اینستاگرام :
http://instagram.com/tanhatarinmonjigroup
هدایت شده از تنهاترین منجی ...
#آل_یس
✔️معرفت امام زمان در زیارت آل یاسین
📌[جلسه نود و هشتم]
➖➖📖📝〰〰✏️
💢گفتار دهم:
سیره ی امام عصر ارواحنا فداه
📝 سیره و روش زندگی امام زمان ارواحنا فداه
راوی می گوید از امام صادق علیه السلام در مورد سیره ی مهدی علیه السلام سؤال کردم که چگونه است؟ آن حضرت فرمودند:
«يضنع ما صنع رسول الله (ص) يهدم ما كان قبله كما هدم رسول الله (ص) أمر الجاهلية و يستأنف الإسلام جدید» (۱) ....
او همان گونه رفتار می کند که رسول خدا (ص) رفتار می کرد. همان گونه که رسول خدا (ص) همه ی آثار جاهلی را بَرکَند، او اسلام را تجدید می کند [ امام زمان علیه السلام هم تمام آداب و رسوم قبلی را از بین می برند].»
✏️کسانی که منتظر ظهور آن حضرت هستند، باید از نظر روحی این آمادگی را داشته باشند. ما عادات و رسومی داریم که مورد رضایت خدا نیست؛ ولی از نظر اجتماعی به آنها مقید هستیم. امام زمان علیه السلام وقتی تشریف می آورند، تمام آن آداب و رسوم جاهلی را از بین می برند.
بسیاری از روحیات و اخلاقیات ماناپسند است؛ حتی بعضی از روابط ما (رفتارهای فردی و خانوادگی) جاهلی و شرک آمیز است. این اسلامی که ما داریم، تفسیر به رأی شده است که البته مربوط به دوره ی غیبت است. فقهای ما دسترسی به امام ندارند و به ناچار از روایات استنباط احکام می کنند؛ ولی مهم تر این است که ما گاهی به بدعت ها رنگ اسلامی می دهیم. امام زمان علیه السلام اسلام ناب محمدی و حقیقی را می آورند و اجرا می کنند و ایشان در زمان ظهور، تقیه ندارند. حضرت مهدی علیه السلام هدف كل همه ی انبیا و اولیا علیهم السلام هستند و ان شاء الله همه ی دین را پیاده خواهند کرد.
➖➖📖📝〰〰✏️
(۱) بحارالأنوار: ج ۵۲، ص ۳۵۲
📚نگاهی به مهربان ترین،(سیدحسین حسینی)ج ۱،ص ۲۰۰ ، ۲۰۱
↶【به ما بپیوندید 】↷
🌐 #کانال_تنهاترین_منجی_...
🌤الّلهُـــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَــــــــرَج الساعة🌤
📝🔍
https://t.me/joinchat/AAAAAD0VAZd23pFbq5w3KA
🌐 عضویت در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/tanhatarinmonji
🌐 عضویت در پیام رسان سروش :
http://sapp.ir/tanhatarinmonji
اینستاگرام :
http://instagram.com/tanhatarinmonjigroup
هدایت شده از تولدی دوباره
🦋ﺗﺎﺣﺎﻻ ﺩﻧﺪﻭﻧﭙﺰﺷﮑﯽ ﺭﻓﺘﯿﻦ؟؟؟
ﺍﻭﻝ ﺩﮐﺘﺮ ﭼﻨﺪ ﺗﺎ ﺳﻮﺯﻥ ﻣﯿﺰﻧﻪ ﺗﻮ ﻟﺜﻪ ﺗﻮﻥ،ﺑﻌﺪ ﺍﻭﻥ ﻣﺘﻪ ﺭﻭ ﻣﯿﮕﯿﺮﻩ
ﺩﺳﺘﺶ
ﺑﻌﻀﯽ ﻭﻗﺘﺎ ﺍﺯ ﺷﺪﺕ ﺩﺭﺩ ﺩﺳﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﺻﻨﺪﻟﯽ ﺭﻭ ﻣﺤﮑﻢ ﻓﺸﺎﺭ ﻣﯿﺪﯾﻢ
ﻭ ﺍﺷﮏ ﺗﻮ ﭼﺸﻤﺎﻣﻮﻥ ﺟﻤﻊ ﻣﯿﺸﻪ
ﭼﺮﺍ ﻧﻤﯿﺰﻧﯿﻦ ﺗﻮ ﮔﻮﺷﺶ؟
ﭼﺮﺍ ﺩﺍﺩ ﻭ ﻫﻮﺍﺭ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﯿﺪ؟
ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﺩﺭﺩ ﺭﻭ ﺗﺤﻤﻞ ﮐﺮﺩﯾﺪ،ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﺳﻮﺯﻥ ﻭ ﺁﻣﭙﻮﻝ ﻭ ﻣﺘﻪ ﻭ
ﺍﻧﺒﺮ ﻭ
ﺧﻮﺏ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﮐﻨﯿﺪ ﺑﻬﺶ !
ﭼﺮﺍ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﯿﺪ؟
ﺗﺎﺯﻩ ﮐﻠﯽ ﻫﻢ ﺍﺯﺵ ﺗﺸﮑﺮ ﻣﯿﮑﻨﯿﻢ ﻭ ﻣﯿﺨﻮﺍﯾﻢ ﺑﯿﺎﯾﻢ ﺑﯿﺮﻭﻥ
ﻣﯿﮕﯿﻢ: ﺁﻗﺎﯼ ﺩﮐﺘﺮ ﺑﺒﺨﺸﯿﺪ ﻭﻗﺖ ﺑﻌﺪﯼ ﮐﯽ ﻫﺴﺘﺶ؟!
ﻧﻤﯽ ﺧﻮﺍﯼ ﺧﺪﺍ ﺭﻭ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﯾﻪ " ﺩﻧﺪﻭﻧﭙﺰﺷﮏ" ﻗﺒﻮﻝ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯽ ... ؟؟
ﺑﻪ ﺩﮐﺘﺮ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﯿﻢ ﭼﻮﻥ ﻣﯽ ﺩﻭﻧﯿﻢ ﺍﯾﻦ ﺩﺭﺩ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺩﺍﺭﻩ
ﻭ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻣﯿﺸﻪ،ﻣﯿﺪﻭﻧﯿﻢ ﯾﻪ ﺣﮑﻤﺘﯽ ﺩﺍﺭﻩ،ﺧﻮﺏ ﺧﺪﺍ ﻫﻢ
ﺣﮑﯿﻤﻪ ...
ﺍﺻﻼ ﻗﺒﻼ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺩﮐﺘﺮ ﻣﯽ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺣﮑﯿﻢ ...
ﯾﻌﻨﯽ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﺣﮑﻤﺖ ﺍﺳﺖ.
ﻭﻗﺘﯽ ﺩﺭﺩ ﻭ ﺭﻧﺠﯽ ﺭﻭ ﺗﻮ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﺎ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ،ﺍﺯﺵ ﺗﺸﮑﺮ
ﮐﻨﯿﻢ.
ﺑﻪ ﻣﻦ ﺑﮕﻮ ﻣﺪﺭﮎ ﺧﺪﺍ ﺭﻭ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﺪﺍﺭﯼ؟؟؟
ﺣﺘﯽ ﻗﺪ ﯾﻪ " ﺩﻧﺪﻭﻥ ﭘﺰﺷﮏ "؟؟؟
🦋ﻭ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﺭﺣﻤﺘﻲ ﺑﭽﺸﺎﻧﻴﻢ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺷﺎﺩﻣﺎﻥ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ، ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﮔﺰﻧﺪﻱ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺳﺪ ، ﻧﺎﮔﻬﺎﻥ ﻧﺎﺍﻣﻴﺪ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ .
سوره روم(٣٦)🌿
#آرامش_با_قرآن
╭┅──────┅╮
🖤 @tarrk_gonah✅
╰┅──────┅
هدایت شده از طریق السُّلوک
◾️▫️◾️▫️◾️▫️◾️
⚫️ اهمیت اقامه عزای سیدالشهداء علیه السلام ⚫️
🏴 روز دوازدهم:
❌ ارزش واقعی گریه بر اباعبدالله علیه السلام ❌
🕋 امام صادق علیه السلام:
🔆 «لِکلِ شیءٍ ثوابٌ [معلوم] إلّا الدمعة فینا.»
🔘 «هر عمل خیری ثواب و پاداش مشخص شده و معلومی دارد مگر گریه بر ما اهل بیت[که فقط خدا ثواب آن را داند.]»
📚[کامل الزیارات؛ص211]
🕋 امام رضا علیه السلام به نقل از پدر گرامیشان امام موسی بن جعفر علیهماالسلام:
🔆 «فَلو عَلِمَ الباکُون أیّ أجرٍ یُؤجَرُون لَتَمَنَّوا دوامَ هذا الحال حَتّی المأل.»
🔘 «اگر گریه کنندگان می دانستند چه پاداش ها و اجرهایی به آنان می دهند ؛ هر آینه آرزو می کردند که تا نفس آخر عمرشان درحالت گریه و آه و ناله برای آن مظلوم به سر ببرند.»
📚[البکاءلِلحسین(ع)؛ص70]
🌐@DaftareAyatollahTabrizian
◾️▫️◾️▫️◾️▫️◾️
هدایت شده از 🌟سیرسلوک تاخدا🌟
سال ۶۱ هجری ۳۰ هزار نفر خواستند نور حسین ابن علی(ع) را برای همیشه خاموش کنند. ۱۴۰۰ سال بعد چندصدمیلیون عاشق در غم حسین(ع) عزا می گیرند و فقط ظرف چند روز بیش از ۲۰ میلیون نفر به زیارتش می روند.
عقل می گوید پیروز تاریخ کیست؟
💖عشقم امام زمان
@seiro_solook_ta_khoda
مراعات حقوق مردم
سالك در شئونات، امور و روابط دو طرفه روزانه اش با مردم كه در زندگي فردي و اجتماعي اووجود دارد، بسيار با حق الناس، برخورد مي كند. اين مربوط است به زن، بچه، مادر، همسايگان،دوستان، نزديكان و تمام افراد دور و نزديك. پس بر سالك واجب است كه حق هر صاحب حقي را ادا كند و در آن حقوق اجحاف نكند.
و راه عدل را نسبت به ديگران در پيش بگيرد، چراكه سبب سستي و بي حالي در سیر و سلوك همين اجحاف است و سالك نمي داند كه از كجاست. فلذا سالك ناچار است كه به طور كلي ازآزار ديگران و كوتاهي در حق ايشان- و لو بقدر ناچيز- پرهيز نمايدو لازم است كه ظاهر و باطن را با هم وفق دهد و به مقدار بند انگشتي از شرع مقدس تجاوز نكند، چراكه در اين صورت ازچشم خدا خواهد افتاد و خودش نيز نخواهد فهميد، مگر بعد از گذشت تمام فرصت ها.
استاد کمیلی
احکام چهارگانه سکوت و نطق
سکوت یا واجب یا مستحب یا مکروه و یا حرام است.
سکوت واجب سکوت در برابر سخن یا فعل حرام است درجایی که می تواند سخن بگوید و حق را یاری کند.
سکوت مستحب آنست که با تفکر و عبرت همراه باشد. سکوت مکروه جایی است که می توان با سخن نفعی و ارشادی به کسی رساند. و سکوت حرام هنگامی است که به وسیله سکوت حلالی ، حرام و حرامی، حلال شود.
نطق نیز احکام چهارگانه فوق را دارد به اینکه سخن واجب سخنی است که حقی احیاء وجانی نجات و گواهی صدق بیان شود.
نطق مستحب جایی است که با سخنی خیری و راهنمایی به فردی برسد و سخن مکروه شوخی بیجا و سخنان لغو است و نطق حرام ، غیبت و دورغ و تهمت و شهادت دروغ و مانند اینهاست.
راه پیدا کردن حقیقت ، در سکوت نشستن و به درون نگریستن است :
حقيقت چيزي نيست كه بتوان به آن دست يافت. حقيقت از پيش درون ماست. ما خود حقيقت هستيم- جست و جوگر همان جست و جو شونده است. اما ما همچنان در اينجا و آنجا به دنبال حقيقت مي گرديم. هيچگاه حقيقت را در هيچ جايي نخواهيم يافت. يگانه راه يافتن حقيقت دست برداشتن از جست و جوي آن در بيرون است و تنها راه پيدا كردن حقيقت در سكوت نشستن و به درون نگريستن است. مساله انجام دادن كاري مطرح نيست، مساله، انجام ندادن هيچ كاري است. همين كه در حالت سكون قرار گيري و آرامش كامل يابي، حقيقت رخ مي نماياند. حقيقت هميشه در آنجا درون تو بوده است اما تو هيچگاه در آنجا نبوده اي. زماني با حقيقت رو در رو مي شوي كه تو نيز در درونت باشي.
مراقبه و روزه سکوت
برگی از یک نوشته؛
بسیاری موفق به گرفتن روزه ی غذایی می شوند اما حتی در طول عمرشان موفق به یک روز روزه سکوت نمی شوند. زیرا ذهن آدمی ورّاج است. حتی اگر زبانش تکان نخورد در فکرش با خودش حرف می زند. و این خود از بیماریهای خطرناک و ناپیدای قرن ماست.
روزه ی سکوت، یک عبادت قرآنی است که در دو جای سوره ی مریم(ع) مستقیماً بدان اشاره رفته است. و اتفاقاً این اشارات در مواقفی است که قرار است برکات بزرگ متولد شوند! با این وجود؛ متاسفانه امروزه جز قلیل انگشت شماری، کسی به آن عامل نیست. آن یک عبادت فراموش شده گشته است. ای دوست، روزه ی سکوت را دست کم نگیر.
اگر می خواهی با عالَم لطیف ارتباطی سازنده بر قرار کنی، اگر می خواهی یک دریافت کننده ی خوب باشی، چنین روزه ای ضروری است. حرف، ما را به جایی نمی رساند. نرسانده است. عمری حرف زدیم، می بینی که نرسانده است. زیرا راه دریافت لطیف از مجرای سکوت محقق می شود.
این سکوتی که می گویم یک سکوت همه جانبه است. هم زبان ساکت است، هم ذهن و هم قلب. زبان ساکت است چون سخن نمی گوید. ذهن ساکت است چون به فکر و خیال پر و بال نمی دهد. قلب ساکت است زیرا خالی از خواهش و آرزوهای دور و دراز است.
چنین وضعیتی را تسلیم محض گویند. و تنها در این کیفیت است که می توانی به زیباترین وجه تولد آسمانی ات را ظهور بخشیده و ناظر شوی
(عرفان و سلوک و معارف اموری لطیف و ظریف هستند حرف زدن انسان رو زمخت می کنه ادم باید لطیف بشه تا دریافت معانی و الهامات کنه حرف زدن انسان رو پراکنده می کنه هیچ کسی انسان پریشان هرزه گو و بیهوده گو رو ندیده که به عرفان و شناخت و مقامات رسیده باشه)
هدایت شده از نهج البلاغه ایها
این هم بگذرد... 🍂
ﻣﺮﺩﯼ ﺑﺎ ﻟﺒﺎﺱ ﻭ ﮐﻔﺸﻬﺎی ﮔﺮﺍﻧﻘﯿﻤﺖ ﺑﻪ ﺩﯾﻮﺍﺭﯼ ﺧﯿﺮﻩ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ می گریست. نزدیکش ﺷﺪﻡ ﻭ ﺑﻪ ﻧﻘﻄﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺧﯿﺮﻩ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﺑﺎ ﺩﻗﺖ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﺮﺩﻡ، ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ: 🥀
ﺍﯾﻦ ﻫﻢ می گذرد
🟣 ﻋﻠﺖ ﺭﺍ ﭘﺮﺳﯿﺪﻡ ﮔﻔﺖ:
ﺍﯾﻦ ﺩﺳﺖ ﺧﻂ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ.
ﭼﻨﺪﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻧﻘﻄﻪ ﻫﯿﺰﻡ می فروختم، ﺣﺎﻝ ﺻﺎﺣﺐ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﮐﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﺍﻡ.
🟡 ﭘﺮﺳﯿﺪﻡ:
ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺑﺮﮔﺸﺘﯽ؟
🔵 ﮔﻔﺖ:
ﺁﻣﺪﻡ ﺗﺎ ﺑﺎﺯ ﺑﻨﻮﯾﺴﻢ:
اﯾﻦ ﻫﻢ می گذرد.
گر به دولت برسی، مست نگردی مردی، 🍃
گر به ذلت برسی، پست نگردی مردی، 💎
اهل عالم همه بازیچه دست هوسند، 🌼
گر تو بازیچه این دست نگردی مردی. 📿
🌷
🍃🌷
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
🌸مومن گناه خود را چونان تخته سنگ بزرگى بر بالاى سرش مى بيند كه مى ترسد به روى او بيفتد
🔥و كافر، گناه خويش را مانند مگسى مى بيند كه از جلوى بينى اش رد مى شود.
📚 بحارالأنوار جلد 77 صفحه 77
قبض و بسطهاي سلوكي
يكي از اثرات شناخته شدة سلوك الي الله براي همة سالكان، مسألة قبض و بسط است.
انسان مؤمن پس از آغاز سلوك كم كم با دو حال قبض و بسط آشنا ميشود. البته برخي سالكان پيش از سلوك نوعي قبض و بسط شبه سلوكي را تجربه كردهاند. اينان كساني هستند كه پيش از آغاز رسمیدر سلوك الي الله، حالاتي معنوي دارند. پيدايش اين حالات در اينگونه اشخاص معمولاً ناشي از عواملي همانند صفای نفس ذاتي، گذشتن از گناهي چشمگير، انجام طاعتي چشمگير، برخورد با مصيبتي دردآور و ... ميباشد.
سالك راه خدا پس از مدتي سلوك با دو حالت روبهرو ميشود كه يكي براي او شيرين است و ديگري تلخ، يكي مطلوب است و ديگري منفور، يكي مستي ميآورد و ديگري خستگي و خلاصه يكي سبكبالي ايجاد ميكند و ديگري بيحالي. اين دو حال عبارتند از بسط و قبض.
سالك در حال بسط سراپا عشق است. روحش با نشاط و سبكبال است. دوست دارد بدود و ره صدساله را يكشبه طي كند. ذكر ميگويد، دعا ميخواند، نماز به پا ميدارد، اشك ميريزد، به اهل طريق خدمت ميكند و هيچ احساس خستگي و گذر زمان نميكند. حالي بس خوش دارد. او در اين حال از شوق و عشق سرمست است و گاه آنقدر خود را به محبوب نزديك ميبيند كه به ادلال ميپردازد و بر او ناز ميفروشد. سالك، عاشق اين حال است و دوست دارد آن را هيچگاه از دست ندهد، ولي ممكن نيست. سلوك جز با قبض و بسط، توأمان، طي نميشود. سالك اگر در بسط مطلق بماند ميسوزد و به همین دلیل بايد به قبض بيفتد و ميافتد.
در حال قبض، عشق بر سالک غلبه ندارد، آتش شوقش فروكش كرده است، بيحال است، خود را کسل ميبيند، جان را خسته و روح را افسرده مييابد، ياد حق و اذكار و اوراد براي او سنگين جلوه ميكند و گاه ممكن است خيال و توهّم نرسيدن به مقصود آزارش دهد. سالك خام قبض را نميپسندد و برنميتابد و براي رسيدن به حالت بسط لحظهشماري ميكند. البته سالك در قبض مطلق هم نميماند؛ زيرا ماية نااميدي او ميگردد و از راه ميماند.
اگر سالكي درست ره بپيمايد، به صورت طبيعي، بايد بسطش از قبضش بيشتر باشد. تساوي قبض با بسط و يا بيشتر بودن حالت قبض، اگر علت خاصي در مورد خاصّي نداشته باشد، غير طبيعي است. سالك طبيعتاً بايد بسطش از قبضش بيشتر باشد.
اقسام قبض سلوكي
قبض به دو بخش خواسته و ناخواسته تقسيم ميگردد. قبض ناخواسته قبضي الهي است که ارادة مستقيم سالک در آن نقشي ندارد و خداي رحمان بر عبد سالك كويش وارد ميسازد كه از حرارت عشق و شعلة شوق، در ميان راه نسوزد. سالك عاشق بايد اين قبض را قدر بداند و بر صدر بنشاند و بگويد:
عاشقم بر لطف و بر قهرش به جدّاي عجب من عاشق اين هر دو ضدّ
البته چون قبض و بسط الهي، هر دو مصداق لطف است، پس بهتر است چنين بگويد:
عاشقم بر بسط و بر قبضش به جد
ّاي عجب من عاشق اين هر دو ضدّ
اما قبض خواسته، قبضي است كه ارادة سالک در آن نقش دارد؛ يعني سالك به دست خود، قبض را كه بوي هجران ميدهد و حال نشاط را ميربايد، براي خود به ارمغان آورده است.
قبض خواسته خود بر دو قسم معلومالسبب و مجهولالسبب تقسیم میشود. قبض خواستة معلومالسبب آنست كه سالك با كنكاش در عملكرد گذشته و حال خود، علت آن را در مييابد. اين علّت عمدتاً ترك ادبي از آداب سلوك است. علل قبض خواسته را پس از اين خواهيم گفت. قبض خواستة مجهولالسبب، قبضي است كه سالك هرچه دقّت ميكند علت آن را نمييابد و شايد خوب ميداند كه چوب خورده است، اما نميداند از كجا چوب خورده است. از ديدگاهي ديگر قبضهاي خواسته به سه قسم تقسيم ميشود؛ زيرا يا سببش اختياري است، مانند گناه كردن و يا غير اختياري است، مانند گرفتن نفس امام علیهالسلام و يا هم اختياري و هم غير اختياري است، مانند برخورد با انسان پليد نفس
.منبع کتاب سیر و سلوک از شیخ علی رضایی