هدایت شده از طریق السُّلوک
رسول اكرم صلى الله عليه و آله
وَ نِساءٌ كاسياتٌ عارياتٌ مُميلاتٌ مائِلاتٌ رُؤُوسُهُنَّ كَأَسنِمَةِ البُختِ المائِلَةِ لايَدخُلنَ الجَنَّةَ و َلايَجِدنَ ريحَها وَ إنَّ رِيحَها لَيُوجَدُ مِن مَسيرَةِ كَذا وَ كَذا؛
(در آينده) زنانى پيدا مى شوند كه در عين پوشيدگى برهنه اند (لباس هاى بدن نما و جوراب هاى نازك مى پوشند) هوسباز و دلفريب مى باشند، موهاى خود را طورى آرايش مى كنند كه مانند كوهان شتر جلوه مى كند. اينان داخل بهشت نمى شوند و حتى بوى آن را استشمام نمى كنند، با اين كه بوى بهشت از راه بسيار دور شنيده مى شود.
لسان العرب ج11 ، ص637 - تاج العروس من جواهر القاموس ج15 ، ص708
🍃🍃🍃🍃🍃🍃
@sulook
هدایت شده از تولدی دوباره
🦋وقتی همه چی خوب پیش میره باور داریم خدا کنترل زندگیمونو در دست داره.
🌿🌺اینکه وقتی همه چیز طبق میلمونه، وقتی در حال رشدیم، وقتی پیشرفت می کنیم شکر گزاری کنیم کار آسونیه.
🦋 اما وقتی دچار مشکلاتی و خدا داره تو رو هرس میکنه باید تفکر عمیق تری داشته باشی. وقتی دچار شرایط سخت میشی مناجات های تو با خدا اهمیت بسیار بیشتری داره.
نه تنها باید به خدا نشون بدی بهش اعتماد داری، بلکه باید باور داشته باشی روی رشدت کار میکنه. باید باور داشته باشی شخصیتت بزرگتر میشه، روحت رشد میکنه و قوی تر میشه.
🦋ممکنه دوست نداشته باشیم، اما خدا باغبون ماست. میدونه کی نیازه شاخه هارو ببره، و کی نیازه اونارو نگه داره. مطمئن باش هر وقت چیزی از شما بگیره، بیشترش رو بهتون میده. با شهامت به پروردگارت اعتماد کن و همیشه شکرگزار لطف و رحمت بی انتهاش باش.
#معجزه_شکرگزاری
╭┅──────┅╮
❤ @tarrk_gonah✅
╰┅──────┅
سلسله مباحث قرآنی :
مفهوم بداء در اندیشه شیعه
پرسش :
بداء نزد شیعه چه مفهومی دارد؟
پاسخ اجمالی :بداء در لغت به دو معناست: یکی آشکار شدن و وضوح، و دیگری رأی تازه ای پیدا کردن. اما بداء در اصطلاح، به معنی تغییر سرنوشت و تقدیر الهی در مورد انسان بر اثر اعمال پسندیده و یا ناپسند او می باشد. مخالفان بداء آن را به معنای لغوی گرفته اند و به همین جهت، انتساب آن را به خداوند محال می دانند. در حالی که موافقان بداء، تعریف اصطلاحی را در نظر گرفته اند که نزد مخالفان نیز مورد قبول واقع شده است؛ زیرا آنها نیز تأثیر دعا، صله رحم و سایر اعمال نیک در رفع مقدرات و قضا و قدر الهی و تغییر آنها را می پذیرند.
پاسخ تفصیلی :
نظریه بَداء، از اعتقادات مشهور شیعه امامیه است که غالباً مخالفان شیعه به انکار و انتقاد آن پرداخته اند .
بداء در لغت، دو معنا دارد:
۱. «بَدَأَ الْأَمْرُ بُدُوّاً وَبَدآءً»؛ یعنی این موضوع آشکار و واضح شد. پس، یکی از معانی «بداء» آشکار شدن و وضوح است.
۲. «بَدا لَهُ فِی الْأَمْرِ کَذا»؛ یعنی در این موضوع چنین رأیی برایش پیدا شد؛ رأی تازه ای پیدا کرد.(۱)
اما بداء در اصطلاح، یعنی تغییر سرنوشت و تقدیر الهی در مورد انسان بر اثر اعمال پسندیده و ناپسند او.
البته درباره خداوند، به مفهوم آشکار شدن چیزی است که بر بندگان مخفی بوده و ظهورش برای آنان تازگی دارد.
مخالفان بداء آن را به معنای لغوی گرفته اند و به همین جهت، انتساب آن را به خداوند محال می دانند. آنان چنین پنداشته اند که مقصود از بَداء درباره خداوند این است که برای حق تعالی نیز، همانند مخلوق رأی تازه ای غیر از آنچه پیش از بداء داشته، پیدا می شود.
در حالی که موافقان بداء، تعریف اصطلاحی خاصی را که مغایر با تعریف لغوی آن است، مدّ نظر قرار داده اند و این مفهوم، یعنی تأثیر عمل و رفتار پسندیده وناپسند، یا مؤمن و غیر مؤمن بودن شخص در تحوّل مشیّت الهی، امری است که نزد مخالفان بداء نیز مورد قبول واقع شده است؛ زیرا آنها نیز تأثیر دعا و صله رحم و صدقه و سایر اعمال نیک در رفع مقدرات و قضا و قدر الهی و تغییر آنها را می پذیرند.
بداء دارای دو قسم است:
۱. بداء محال:
آن چیزی است که به همراه تبدیل و تغییر رأی در علم ذاتی خداوند باشد.
۲. بداء ممکن:
عبارت است از اینکه رویدادهایی بر خلاف مقتضیات و محالات عادی ظهور پیدا کنند، مانند مرگ شخصی که اصلاً احتمال مرگ او داده نمی شد و یا شفای مریضی که اصلاً امیدی به صحتش نبوده است.
این گونه دگرگونی ها، نسبت به انسان، دگرگونی به شمار می رود؛ اما در مقایسه با خدای متعال اصلاً دگرگونی محسوب نمی شود؛ بلکه خداوند از روز نخست به این قضیه علم داشته است؛ به عبارت دیگر، آنچه برای ما پنهان بوده، خدا آن را آشکار کرد؛ نه اینکه چیزی برای خداوند مخفی بود و هم اکنون برای او ظاهر شد.
پس بداء به این معنا که در ناحیه علم ذاتی خداوند تبدیل و تغییر حاصل شود، محال بوده و شیعیان این را قبول ندارند؛ اما اگر فعل خداوند تغییر و تبدیل یابد، چه فعل تکوینی باشد (مانند مرگ شخص) و چه تشریعی (مانند حکم تغییر قبله)، این محال نیست و این، همان چیزی است که شیعه در بحث بداء به آن اعتقاد دارد.(۲)
پی نوشت :
(۱). لسان العرب، ج ۱، ص ۳۴۷ و ۳۴۸؛ تاج العروس، ج ۱، ص ۱۳۷.
(۲). گردآوری از کتاب: بدایة المعارف الالهیة فی عقاید الامامیة، محسن خرازی، ج ۱، ص ۲۲۱.
هدایت شده از تولدی دوباره
🎯 عزیزان من! یکی از چیزهایی که به یک کاری ارزش میبخشد، هدف آن کار است. اگر بخواهیم ارزش کارها را بدانیم، باید هدف آن کارها را بشناسیم. ۹۹/۷/۲۱
#کلام_رهبر
💠کانال محراب💠
╭┅──────┅╮
❤ @tarrk_gonah✅
╰┅──────┅
ر
🔹ولله الاسماء الحسني فادعوه بها
🔸مراد از خواندن خدا به اسماء حسني , اتحاد وجودي پيدا كردن و متصف شدن به اخلاق الهي است , يعني با حق متعال در اين صفت متحد شويم
خدا حكيم است انسان هم حكيم بشود و ...
حکم سیادت فرزندان از طرف مادر
::س 2439: مادر من از سادات است، لطف فرموده امور ذیل را بیان فرمایید:
1 ـ آیا من هم از سادات محسوب میشوم؟
2 ـ آیا فرزندان من هر چقدر پائین روند، از سادات شمرده میشوند؟
3 ـ بین کسی که از طرف پدر سید است و کسی که از طرف مادر سید است، چه تفاوتی وجود دارد؟
::ج: گرچه منتسبين به پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) از طرف مادر هم از اولاد رسول اکرم(صلى الله عليه وآله) محسوب مىشوند، ولى ملاک ترتب آثار و احکام شرعى سيادت، انتساب از طرف پدر است.
::منبع: leader.ir
اگر نماز نخوانیم چطور میشود
✍️حضرت فاطمه علیه السلام فرمود:از پدرم
رسول خدا (ص) درباره ی مردان و زنانی که به
نمازشان اهمیت نمیدهند و سبک میشمارند سوال
کردم که جزای آنها چیست؟
⇦پیامبر اکرم (ص) فرمود: خداوند آنها را به ۱۵
بلا گرفتاری میکند:
👈 شش عذاب در دنیا:
۱و۲. برکت را از عمر و رزق و روزی او میگیرد؛
۳. سیمای (نیک) صالحین را از چهره اش محو
میکند؛
۴. هر کاری بکند، بدون پاداش خواهد بود؛
۵. دعایش مستجاب نخواهد شد؛
۶. برای وی بهره ای از دعای صالحین نخواهد بود.
👈 سه عذاب هنگام مرگ:
۷.خوار و ذلیل میمیرد؛
۸و۹. گرسنه و تشنه جان خواهد داد، به طوریکه
اگر از همه ی نهرهای دنیا به او آب داده شود، تشنگی او برطرف نخواهد شد؛
👈 سه عذاب در قبر:
۱۰. خداوند فرشته ای را برمیگزیند تا آسایش
او را در قبر سلب نماید؛
۱۱. قبرش را تنگ گرداند؛
۱۲.قبرش تاریک خواهد بود؛
👈 سه عذاب در قیامت:
۱۳. ملکی او را به سوی موقف حساب می کشاند،
در حالیکه مردم او را مینگرند؛
۱۴. حسابرسی او در قیامت سخت خواهد بود؛
۱۵. خداوند با نظر رحمت به او نمی نگرد، و او را
از گناه پاک نمی کند و برای او عذاب دردناک است.
📚مستدرک الوسائل،
سرزنش كردن خود يكی از مهمترين دلايل مبتلا شدن به افسردگی است.
وقتی دائما به خاطر شكست ها و مشكلات زندگی خودمان را مورد انتقاد قرار مي دهيم، به تدريج پيام "تو بدی" را به خودمان ارسال می كنيم و احساس حقارت را در اعماق وجودمان لمس می كنيم.
فرقی نمی کند به خاطر چه چیزی خودمان را سرزنش می کنیم، تا زمانی که این کار را ادامه مي دهيم زندگی را به کام خود تلخ می کنیم و دنیا براي مان جهنم خواهد شد.
لطفاً به جای اينكار درس ها و تجاربی كه در اثر اين انتخاب يا تصميم اشتباه گرفته ايم را مدنظر قرار دهیم و يادمان باشد كه مشكلات باعث آگاهی ما مي شوند و اين تجارب بسيار ارزشمند هستند.
بدون اين تجارب اگر دوباره در همان جايگاه اوليه قرار بگيريم مسلماً اشتباهات را مجدد تكرار خواهيم كرد.