eitaa logo
شمیم معارف
48 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
510 ویدیو
68 فایل
حکمت و عرفان، فلسفه، علوم غریبه و روانشناسی
مشاهده در ایتا
دانلود
چرا می کوشیم آدمها را تغییر بدهیم؟ این درست نیست. آدم باید دیگران را همانطور که هستند بپذیرد یا همانطور که هستند به حال خودشان بگذارد. آدم نمی تواند آنها را عوض کند، فقط توازن شان را برهم می زند. چون یک انسان از قطعه های واحدی درست نشده است که بتوان تکه ای را برداشت و به جایش چیز دیگری گذاشت. او یک کل است، و اگر آدم یک سویش را بکشد، سوی دیگرش چه بخواهی چه نخواهی کشیده می شود.
هر عملي و هر اعتقادي نوري دارد البته اعتقاد صحيح هر عبادتي نور خاص خود را دارد. احکام شريعت هر کدام نور خاص خود را دارند که عمل ديگر آنرا ندارد. گناه ظلمت محض و مکروهات خاکستري رنگ و مباحات روشنايي دارند و نوافل نوراني اند و واجبات در اوج شرف نورند. پس تصديق حق اثر نور حق و تکذيب اثر ظلمت و هر نوري کليد گشايش قلب است. قلب به ميزان نورها درهايي دارد که با هر نوري دري باز مي شود. هر اصابتي و حالتي و پيش آمدي چه در امور اجتماعي و شخصي و دروني و خانوادگي که براي مومن پيش مي آيد حامل نور ويژه خود است زيرا از اذن خداست که نور مطلق است و پيش آمدها از سوي نور مطلق نازل مي شوند مگر اينکه با مخالفت و انکار و اعتراض بهره اش را ضايع کند. شميم معارف: @eshraghat
شخصی به نام عبدالجبار مستوفی عزم زیارت حج کرده بود. او هزار دینار زر ذخیره کرده بود. روزی از کوچه ای در کوفه رد می شد که به خرابه ای رسید. زنی را دید که در آن جا مشغول جست وجو بود. ناگاه در گوشه ای مرغ مرده ای دید، آن را زیر چادر گرفت و رفت. عبدالجبار با خود گفت: این زن محتاج است ، باید ببینم که وضع او چگونه است؟ در عقب او رفت تا این که زن داخل خانه ای شد. کودکانش پیش او جمع شدند و گفتند: ای مادر از گرسنگی هلاک شدیم؟ زن گفت: مرغی آورده ام تا برای شما بریان کنم. عبدالجبار چون این سخن را شنید، گریست ... با خود گفت: اگر حج خواهی کرد، حج تو این است. آن هزار دینار زر از خانه آورد و یرای زن فرستاد و خودش در آن سال در کوفه ماند. چون حاجیان مراجعه کردند و به کوفه نزدیک شدند، مردمان به استقبال آنان رفتند. عبدالجبار نیز رفت. چون نزدیک قافله رسید، شترسواری جلو آمد و بر وی سلام کرد و گفت: ای عبدالجبار از آن روز که در عرفات ده هزار دینار به من سپرده ای تو را می جویم، زر خود را بستان و ده هزار دینار به وی داد و ناپدید شد. آوازی برآمد که ای مرد هزار دینار در راه ما بذل کردی، ده برابر پس فرستادیم و فرشته ای به صورت تو خلق کردیم تا از برایت هر ساله حج گزارد تا زنده باشی که برای بندگانم معلوم شود که رنج هیچ نیکوکاری به درگاه ما ضایع نیست. قصص الانبيا
💠 *شش دوربین زنده*💠 ◀️هنگام رانندگی به محض اینکه متوجه می‌شویم دوربین پلیس مراقب ماست، سریعا سرعت را کم کرده و دقیقا طبق قانون رعایت می‌کنیم،‌ که مبادا گرفتار شویم، اما هیچ میدانیم که در هرلحظه و هرزمان شش دوربین زنده در حال فیلمبرداری از زندگی ما هستند که قرار است روزی در قیامت تمام زندگی ما را به نمایش بگذارند؟ 1️⃣ دوربین اول: دوربین اول خود خدا است. آیه 14 سوره علق: 💢أ لَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَری؛ ‏آیا انسان نمیداند که خدا او را نگاه میکند. 2️⃣دوربین دوم: دوربین دوم پیامبر اکرم (ص) است. آیه 45 سوره احزاب: 💢يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِدا؛ ای پیغمبر ما تو را فرستادیم که شاهد امت باشی. 3️⃣دوربین سوم: سومین دوربین ائمه اطهار (ع) هستند، آیه 105 سوره توبه: 💢 و قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَی اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ؛ پیغمبر به مردم بگو هر کاری میخواهید، بکنید. اما بدانید که اعمال شما را خدا، پیغمبر و امامان میبینند. 4️⃣دوربین چهارم: چهارمین دوربین ملائک مقرب خدا هستند؛ آیه ی 18 سوره قاف: 💢 ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَيْهِ رَقيبٌ عَتيد؛ از شما حرکتی سر نمیزند مگر اینکه دو مأمور در حال نوشتن آن هستند. 5️⃣دوربین پنجم: پنجمین دوربین زمین است. آیه 4 سوره زلزال: 💢يوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها؛ در آنروز زمین هرچیزی که دیده را بیان میکند. 6️⃣دوربین ششم: ششمین دوربین اعضاء و جوارح خود ما می‌باشند. آیه 65 سوره یس: 💢تكَلِّمُنا أَيْدِيهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ در آنروز دست‌ها و پاها شهادت می‌دهند که چه کاری کرده‌اند. درود خدا برانسان های دانا و عامل
اقسام طعام و احکام آن؛؛ قرآن کريم مي فرمايد: " فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَى طَعَامِهِ" يعني انسان بايد به غذاي خويش بنگرد. غذاچيست؟ ايا همين غذاي معمولي که هر روز استفاده مي کنيم؟ يعني معناي غذا به همين حد محدود مي شود؟ سئوال بعد اينکه نگاه انسان به غذا يعني چه؟ منظور از نگاه کردن چيست؟ اين عبارت زيبا که در قرآن کريم آمده است ظرف نازله معناست و قرآن بطنهاي گوناگوني دارد مي دانيم که معاني در سير نزولي براي تربيت و پرورش تنزل مي کند و معاني در ظروف متعدده نازل مي شود يعني ظروف نازله در طول ظروف عالي قرار دارند از اين رو آنچه در کريمه فوق پيش رو داريم معني تنزل يافته معناي عالي است. معني عادي و مادي غذا معناي نازله و از پست ترين مراتب تنزل معناست از اين رو معني متعارف غذا در فرمايش حق محصور به حصر معناي نازله آن نيست و انسان بايد از نردبان معاني بالا رود و به معناي شفافتر و عالي تر که سازگاري افزون تري با ملکوت معاني و عالم معنا داشته باشد دست يابد. بحث ديگر که بکار مي آيد بحث آکل و ماکول است واين که بايد ميان آکل و ماکول سنخيت حاکم باشد انسان به لحاظ مادي بودنش غذاي مادي دارد يعني سنخيت جسم با غذاي طبيعي. غذا در معناي کلي آن چيزي است که با انسان جمع شود و نتيجه مطلوب ببار آورد حال اين اجتماع در سطوح مختلف محقق مي شودو احکام در سطح متفاوت است. سطح ابتدايي؛ اجتماع غذاي مادي با جسم طبيعي است که تاثير آن بر اخلاط است. سطح دوم؛ متناسب با ظرف ديگر انسان يعني روح و نفس است که غذايش بايد چيزي قابل جمع با او باشد مانند برخي ذهنيات و گفتار آن چيزهايي که از چشم و گوش مي بلعد. مرتبه بالاتر از دو سطح قبلي ظرف عقل است که غذايش معلومات و معقولات است ديدني ها و شنيدني ها با نفس انسان قابل جمع است ومعقولات ماکولات عقل است که طعام اعلاي انسان است. پس طعام انسان مراتب گوناگون دارد و اختلاف آنها تابع تمايزات طعام است يعني اگر چند نوع طعام وجود داشته باشد لاجرم بايد متناسب با همان خورنده نيز وجود داشته باشد مثلا نفس انسان نمي تواند سيبي را بخورد يا عقل انسان نمي تواند معاني جزييه را درک کند يا با عقل نمي توان انار خورد. از اين رو هر خورنده اي خوراک ويژه خود و همجنس و همسنخ خود را مي طلبد اين همان بحث اتحاد مدرِک و مدرَک است. پس هم روشن شد که معناي غذا داراي مراتب است و هم اينکه طعام ها و خورنده ها چند گونه اند بعبارتي انسان با جسمش غذاي طبيعي ، با خيالش طعام خيالي، با وهمش موهومات را، با عقلش معقولات را و با قلبش مشهودات را مي خورد يا به ديگر عبارت ادراک مي کند يعني خوردن همان ادراک کردن است و ادراک کردن همان خوردن . همه اينها شئون آدمي است. غذا دو گونه کلي دارد يا سالم است يا مسموم. غذاي مسموم همچون غذاي سالم وجود خارجي دارد از اين رو خداي متعال در کريمه ياد شده تاکيد فرمود که انسان بايستي به غذايش نگاه کند. نگاه کردن صرفا نه مفيد علم است نه عمل از اين رو نگاه کردن همان توجه کردن و ملاحظه کردن است يعني توجه به اينکه چه بخورد و چه نخورد و غذاي سالم و ناسالم را از هم تشخيص بدهد مثلا غذاي حرام يا غذايي را که با پول حرام تهيه شده اينها غذاي نجس و مسموم است . پيش از اين در کتاب اشراقات مبرهن کرديم به لطف حق که غذا در حدوث جسماني است ولي در بقاء مجرد و غير مادي است از اين رو بايد توجه کافي به طعام بشود چرا که غذا در صورت مزاج و طبع دخالت دارد و از تاثير روح طبيعي نفس انساني متاثر مي شود و در نهايت اگر صورت حاصله سالم باشد سبب شکوفايي عقل مي شودو اگر مسموم باشد عقل را مهجور مي کند بنابراين غذا و توجه به آن بسيار مهم است اين که فرمود بايد انسان ملاحظه طعامش را بکند اين نيز هست که متوجه باشد که چه مي بيند چه مي شنود چه مي گويد چه مي انديشد همه اين موارد بمنزله دهان است براي جان آدمي. آنجا که فرمود: "مرفوعه مطهره " يعني الواحي والاقدر و پاکيزه" بِأَيْدِي سَفَرَةٍ " بدست سفيراني است . مي تواند اشارتي بدين باشد که الواح پاکيزه همان معقولات است که بهترين طعام آدمي است و سفيران حاملان معاني اند که همان معقولاتند در واقع سفيران نفس الواحند و در حکمت مبرهن است که اين معقولات با نفس عاقل متحدند يعني ماکول با آکل متحد است و حز يکديگر را نمي طلبند. اتحاد آکل و ماکول( غذا و مغتذي) مرتبه والاي اتحاد غذا با خورنده آنست. آنجا که در ادامه کريمه فوق فرمود سفيراني والامقام و فرمانبردار و نيکوکار مقصود مي تواند اين باشد که هر معقولي نزد هر عاقلي حاضر نمي شود و هر ماکولي طعمه هر عاقلي نمي شود و اين نشانه تشکيک وجود و سلسله مراتبي بودن معقولات و عقول است و توجيه کننده سنخيت آکل و ماکول و مدرِک و مدرَک و عالم و معلوم يعني معقول نسبت به آنچه مامور است فرمانبردار است. شميم معارف: @eshraghat
✍️خداوند متعال به داوود وحی فرمود «ای داود به بندگان گناهکارم بشارت بده و بندگان صدیقم را بترسان ، داود عرض کرد خداوندا چگونه به گنهکاران بشارت دهم و بندگان صالحت را بترسانم؟ خداوند فرمود : به گنهکاران این مژده را بده که من توبه آنها را می پذیرم و از گناهان آنان می گذرم و صدیقین را از این جهت بترسان که آنها به اعمال خویش مغرور نشوند ، زیرا اگر من از بندگانم به طور دقیق حساب بکشم، همه آنها هلاک شده هستند.» 📚 حدیث قدسی، باب ۸، ص ۱۴۴،ح۱۴۲٫
✍️استاد فاطمی‌ نیا : فرد وارد قیامت می‌شود، فکر می‌کند خبری است! تعجب می‌کند! می‌گوید خدایا پس این همه نماز و عمره و روزه و زيارت چه شد؟! می‌گویند تو دل شکستی! ریا کردی! زهر زبان ریختی و بنده های خدا را تحقیر کردی! . ‌جوانانی داریم که به ظاهر هم متدین هستند، اما وقتی در مورد او سوال میکنی، هیچکس از او راضی نیست! به راحتی دل می‌شکند! به راحتي ديگري را تمسخر و تحقير مي‌كند! در خانه بداخلاقی می‌کند! عزیز من پس چرا جلسه رفته بودی؟! چرا درس اخلاق رفته بودی؟! وقتی اخلاقت را اصلاح نمی‌کنی، استاد دیگر چه فایده دارد!
دهان روح و تن ⚜️ انسان دو دهان دارد: یکی گوش که دهان روح اوست و دیگر دهان که دهان تن اوست. این دو دهان خیلی محترم‌اند. ⚜️ انسان باید خیلی مواظب آن‌ها باشد، یعنی باید صادرات و واردات این دهان‌ها را خیلی مراقب باشد آن‌هایی که هرزه‌خوراک می‌شوند،‌ هرزه کار می‌گردند. کسانی‌که هرزه‌شنو می‌شوند،‌ هرزه‌گو می‌گردند. ⚜️ وقتی واردات انسان هرزه شد، ‌صادرات او هم هرزه و پلید و کثیف می‌شود. یعنی قلم او هرزه و نوشته‌هایش زهر‌آگین خواهد شد. حضرت وصی،‌ امیرالمومنین‌(علیه السلام) فرمود: عمل نبات است و هیچ نبات از آب بی‌نیاز نیست و آب‌ها گوناگون‌اند. ⚜️هر آبی که پاک است،‌ آن نبات هم پاک و میوه‌اش شیرین خواهد بود؛ و هر آبی که پلید است،‌ آن نبات هم پلید و میوه او تلخ است. خود عمل، ‌حاکی است که از چه آبی روئیده شده است.(علامه بزرگوار حسن زاده حفظه الله)
دعای_قبل_خواب حضرت امام صادق علیہ السلام فرمودند : هر ڪس هنگامے ڪـہ بہ بستر خواب مے رود سہ مرتبہ این دعا را بخواند از گناهان بیرون آید مانند روزے ڪـہ از مادر متولد شدہ باشد : ✨الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي‏ عَلَا فَقَهَرَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي بَطَنَ فَخَبَرَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي مَلَكَ فَقَدَرَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي‏ يُحْيِ الْمَوْتى‏ وَ يُمِيتُ الْأَحْيَاءَ وَ هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ✨ 📚 اصول کافی ج ۴ کتاب الدعا ح ۳۳۰۳
سلام دوستان عزیز. امروز درخصوص کرونا مختصر سیری در علم شریف جفر کردم که درمانش چیست؟ که در نتیجه دو راهکار نشان داده شده البته راهها گوناگون است اما در سیر مختصری که انجام شد به این دو نکته اشاره شد . یکی ذکر شریف بسم الله الرحمان الرحیم و دیگری خوردن کلم. پس از استخراج کلم در اینترنت سرچ کردم دیدم درسته کلم بسیار خاصیت دارد در درمان بیماریها بخصوص عفونت
چون کلم سرشار از سولفور است و سولفور هم یک ماده‌ی مفید و مؤثر در مبارزه با عفونت‌ها است بنابراین کلم می‌تواند روند بهبود بدن در بیماری‌های عفونی را تسریع کند. کمبود سولفور در بدن آن را در برابر بیماری‌های عفونی آسیب‌پذیر کرده و زمان بهبود را طولانی می‌کند. سولفور همچنین در سرعت بخشیدن به فرآیند بهبود زخم‌ها هم کمک می‌کند.
سه مورد دیگر به عرض می رسد: هویج، چله نور و دعای فرج
✅نقطه گذاری ✍️مرد ثروتمند بدون فرزندی بود که به پایان زندگی‌اش رسیده بود، کاغذ و قلمی برداشت تا وصیتنامه خود را بنویسد. تمام اموالم را برای خواهرم می گذارم نه برای برادر زاده ام هرگز به خیاط هیچ برای فقیران اما اجل به او فرصت نداد تا نوشته اش را کامل کند و آنرا نقطه گذاری کند. پس تکلیف آن همه ثروت چه می شد؟؟؟ برادر زاده او تصمیم گرفت آن را اینگونه تغییر دهد: تمام اموالم را برای خواهرم می گذارم؟ نه! برای برادر زاده ام. هرگز به خیاط. هیچ برای فقیران. خواهر او که موافق نبود، آن را اینگونه نقطه گذاری کرد: تمام اموالم را برای خواهرم می گذارم. نه برای برادر زاده ام. هرگز به خیاط. هیچ برای فقیران. خیاط مخصوصش هم یک کپی از وصیت نامه را پیدا کرد و آن را به روش خودش نقطه گذاری کرد: تمام اموالم را برای خواهرم می گذارم؟ نه. برای برادرزاده ام؟ هرگز. به خیاط. هیچ برای فقیران. پس از شنیدن این ماجرا، فقیران شهر جمع شدند تا نظر خود را اعلام کنند: تمام اموالم را برای خواهرم می گذارم؟ نه. برای برادر زاده ام؟ هرگز. به خیاط؟ هیچ. برای فقیران.
کدام گناه بالاتر است؟ ترک عمدی نماز یا زنا؟ ✍️بر اساس برخی از روایات معتبر گناه کسی که نماز را عمدا ترک کند، می‌تواند از زنا هم بالاتر باشد: مسعدة بن صدقه می‌گوید وقتی از امام صادق(ع) پرسیده شد که چرا به انسان زناکار کافر گفته نمی‌شود، ولی ترک کننده نماز کافر است؟ فرمود: زیرا انسان زناکار و امثال او به دلیل شهوتی که بر آنها غالب شده، مبادرت به این گناه می‌کنند، ولی ترک کننده نماز فقط به جهت خوار شمردن این عبادت الهی‏ آن‌را ترک کرده است. 📚شیخ صدوق، علل الشرائع، ج 2، ص 339
⚜️حکایت‌های پندآموز⚜️ 🔻نماز بی‌وضو🔻 ✍️فردی تعریف می کرد که در وضو خانه مسجد شاهد بودم امام جماعت از دستشویی بیرون آمد و یکراست به محراب مسجد رفت و بدون وضو نماز خواند!! از آن مسجد بیرون رفتم و جای دیگری نماز خواندم! از آن به بعد به همه دوستان و آشنایان گفتم که در فلان مسجد نماز نخوانید چون امام جماعت آن آلزایمر گرفته!! و نماز بی وضو می خواند!! این رویداد گذشت تا یک زمان به علت بیماری؛ آمپولی تزریق کردم و هنگام نماز با خود گفتم یکبار دیگر محل تزریق را در دستشویی ببینم تا از طهارت لباس و بدن اطمینان داشته باشم. وقتی از دستشویی بیرون آمدم و آماده نماز شدم؛ گویی به من الهام شد: شاید آن روز هم امام جماعت مسجد؛ مشابه من به قصد دیگری وارد دستشویی شده است. از خودش این را پرسیدم. حرفم را تایید کرد. 💥اما چه فایده من آبروی او را پیش افراد زیادی برده بودم!
🔵 قوه خیال، برزخ بین حواس پنج گانه و قوه عاقله هست. حواس پنج گانه این سویی محض و قوه عاقله آن سویی محض است، لذا قوه خیال به هر طرف مشغول شود با همان حشر و خو پیدا می کند. 🔵 صور عالم مثال، نسبت به عالم ماده وزانت وجودی دارد و خیلی سنگین هستند. 🔵 تمام صور مثالیه، ادراکات نفس است در صقع ذات خود. 🔵 قوه خیال تا موقعی که مشغول حواس پنج گانه است از ادراکات عقلی بهره ندارد. 🔵 قوه خیال ادراکات عقلی را هم که یا به صورت معناست و یا ذوات مجرد عقلی، هر دو را صورتگری می کند. 🔵 قوه خیال معانی کلی مرسل را به صورت عبارت، نوشتار، یا شنیدن در می آورد و ذوات مجردات عقلیه را به صورت انسان انشا می کند.