#اختیار انسان :
إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعًا بَصِيرًا {۲}
إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا {۳}
(#انسان)
ما انسان را از نطفه آمیخته و مختلطی [از مواد و عناصر] آفریدیم و او را از حالتی به حالتی و شکلی به شکلی [از نطفه به علقه، از علقه به مضغه، از مضغه به استخوان تا طفلی کامل] درآوردیم، پس او را شنوا و بینا قرار دادیم. {۲}
ما راه را به او نشان دادیم یا سپاس گزار خواهد بود یا ناسپاس. {۳}
☆ یکی از مظاهر عدل الهی ، این است که خداوند -با وجود نشان دادن راه خیر و شر به بندگان- آنان را در انتخاب راه نیک یا بد آزاد گذاشته است؛ زیرا اگر خداوند بندگان را بر انجام اعمال مجبور ساخته و سپس آنان را به خاطر ارتکاب گناه مجازات نماید ، کار قبیح و ظالمانه ای انجام داده است. بنابراین ، چون خداوند عادل است و کار قبیح (ظلم) انجام نمیدهد ، انسان ها در انجام اعمال دارای اختیار میباشند.
¤ امام کاظم (ع) : شایسته و حکیمانه نیست که خداوند کریم بنده اش را به سبب آنچه انجام نداده ، عذاب کند.
https://eitaa.com/shamimequranmersad
#رابطهی عدل الهی با بلاها :
۱. بلا ؛ امتحان الهی
وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّىٰ نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنْكُمْ وَالصَّابِرِينَ وَنَبْلُوَ أَخْبَارَكُمْ. ( #محمد ، ۳۱)
به یقین ما شما را امتحان می کنیم تا مجاهدان از شما و صابران را مشخص نماییم، و اخبار شما را نیز [که اعمال و اسرار شماست] می آزماییم [تا صدق و کذب شما را در همه امور معلوم بداریم.]
☆ هنگامی که سخن از عدالت خداوند به میان میآید ، گروهی از مردم به وجود شرور ، بلاها و ناعدالتیها در جهان معترض شده و میپرسند : "اگر خداوند عادل است ، پس چرا به برخی بندگان نعمت فراوان داده و برخی را در انواع مشکلات و بلاها غوطهور ساخته است؟!" در این بخش ، به پاسخ این پرسش و تبیین رابطهی عدل الهی با بلاها میپردازیم. نخست باید توجه داشت که سنت حتمی و حکیمانهی پروردگار ، این است که بندگانش را با انواع امتحانات و بلاها آزمایش کند تا میزان عبودیت و اطاعت آنان معلوم گردد. البته روشن است که خداوند خود از میزان صدق و کذب بندگانش آگاه است و هدف از امتحان آنان ، اتمام حجت بر خودشان است. بنابراین ، حکمت بسیاری از بلاها و مصائب ، امتحان و آزمایش بندگان است.
¤ امام علی (ع) : هیچکس نیست که مبتلا به فتنه و آزمایشی از سوی خدا نباشد.
https://eitaa.com/shamimequranmersad
#رابطهی عدل الهی با بلاها :
۲. برخی بلاها ؛ جزای اعمال
وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ ( #شوری ، ۳۰)
و هر آسیبی به شما رسد به سبب اعمالی است که مرتکب شده اید، و از بسیاری [از همان اعمال هم] درمی گذرد.
☆ سنت حتمی پروردگار عالم این است که اگر کسی در راه عبادت و بندگی او قدم بردارد ، عوامل و اسباب طبیعی عالم نیز او را یاری میکنند ؛ اما اگر کفر و نافرمانی پیشه ورزد ، از نعمت های طبیعی خداوند بیبهره خواهد شد. بنابراین ، عامل بسیاری از حوادث ناگوار طبیعی و غیرطبیعی ، شیوع فساد و جنایات بشری است و این موضوع منافاتی با عدل الهی ندارد.
¤ پیامبر اکرم (ص) : هر خراشی که از چوبی بر تن انسان وارد میشود ، و هر لغزش قدمی ، بر اثر گناهی است که از او سر زده است.
https://eitaa.com/shamimequranmersad
#رابطهی عدل الهی با بلاها :
۳. بلا ؛ سبب تضرع در پیشگاه خدا :
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَىٰ أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ ( #انعام ، ۴۲)
و بی تردید ما به سوی امت هایی که پیش از تو بودند [پیامبرانی] فرستادیم؛ پس آنان را [هنگامی که با پیامبران به مخالفت و دشمنی برخاستند] به تهیدستی و سختی و رنج و بیماری دچار کردیم، باشد که [در پیشگاه ما] فروتنی و زاری کنند.
☆ خداوند متعال در قرآن ، هدف از نزول بسیاری از بلایا را بیدارگری بندگان از خواب غفلت و تذکر و انذار آنان دانسته است. توضیح آنکه ، بهرهمندی از انواع نعمت ها و غوطهور شدن در لذایذ دنیوی موجب غرور و تکبر بسیاری از بندگان گردیده و آنان را از یاد خدا غافل میسازد. حال آنکه در سختی و ناگواریها ، آدمی به عجز و ناتوانی خویش اعتراف کرده و از قدرت لایزال الهی یاری میطلبد. از این رو ، خداوند برخی بندگان را به بلا و مصیبت دچار میسازد تا زمینهی بازگشت آنان به خود را فراهم نموده باشد. این حقیقت ، در بسیاری از آیات قرآن تبیین گردیده است.
¤ امام علی (ع) : اگر مردم هنگامی که بلا به آنان میرسد ، نزد خداوند زاری و تضرع میکردند ، خداوند هر چیز گرفته شده ای را به آنان برمیگرداند و هر چیز خراب شده ای را اصلاح مینمود.
https://eitaa.com/shamimequranmersad
#رابطهی عدل الهی با بلاها :
۴. برخی مشکلات ؛ برای جلوگیری از غفلت
وَلَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ وَلَٰكِنْ يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ مَا يَشَاءُ ۚ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ ( #شوری ، ۲۷)
و اگر خدا روزی را بر بندگانش وسعت دهد، در زمین سرکشی و ستم کنند، ولی آنچه را بخواهد به اندازه نازل می کند؛ یقیناً او به بندگانش آگاه و بیناست.
☆ از آنجا که بسیاری از انسانها در هنگام رفاه و توانگری دچار غرور و غفلت گشته و از یاد خدا غافل میگردند ، خداوند برخی از بندگانش را از لذات و زخارف پر زرق و برق دنیا دور میسازد تا زمینهی انحراف آنان از مسیر بندگی را از بین ببرد. به عبارت دیگر، پروردگار عالم به احوال بندگان و ظرفیت های متفاوت آنان در شرایط مختلف زندگی آگاه است و میداند که اگر برخی مومنان را از وفور نعمت های مادی خود بهرهمند سازد ، به وظایف دینی خود توجه نکرده و راه تکبر و گردنکشی را برمیگزینند. از این رو ، رحمت خود را بر آنان نازل کرده و آنان را از این امتحان سخت و سنگین ، دور میسازد؛ هر چند فقر و نداری امتحانی دیگر برای آنان است.
¤ حدیث قدسی : بعضی از بندگان با ایمان من طوری هستند که جز بینیازی چیزی به صلاحشان نیست و برخی از بندگان با ایمان من جز فقر چیزی به صلاحشان نیست.
https://eitaa.com/shamimequranmersad
#رابطهی عدل الهی با بلاها :
۵ . بلا ؛ سبب رشد مومنان
وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ {۱۵۵} الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ {۱۵۶} أُولَٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ {۱۵۷}
(#بقره)
و بی تردید شما را به چیزی اندک از ترس و گرسنگی و کاهش بخشی از اموال و جانها و محصولات آزمایش می کنیم. و صبرکنندگان را بشارت ده. {۱۵۵} کسانی که چون مصیبتی سخت به آنان رسد میگویند: ما مملوک خداییم و یقیناً به سوی او بازمی گردیم. {۱۵۶} آنانند که درودها و رحمتی از پروردگارشان بر آنان است و آنانند که هدایت یافته اند. {۱۵۷}
☆ خداوند متعال بندگانش را به انواع بلاها و تلخیهای زندگی دچار میسازد تا میزان تسلیم و اطاعت آنان بر همگان معلوم و زمینهی پاداش و مجازات آنان ایجاد شود. با این توضیح ، روشن میگردد که انبیاء و اولیای الهی نیز از سنت امتحان خداوند مستثنی نبوده و به سختیهای گوناگون دچار میشوند ، ولی این مشکلات و بلاها زمینهی خضوع و بندگی بیشتر را فراهم ساخته و موجب بالا رفتن درجاتشان میگردد. بنابراین ، حکمت بلا برای مومن ، رشد و تعالی او در مسیر بندگی خداوند میباشد.
¤ امام (ع) : شدیدترین بلاها در رتبهی اول برای پیامبران ، سپس برای اوصیای آنان و پس از آن ، برای هر کسی است که به آنان شباهت بیشتری دارد.
https://eitaa.com/shamimequranmersad
#رابطهی عدل الهی با بلاها :
۶ . برخی سختی ها ؛ خیر و مصلحت بندگان
كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ ( #بقره ، ۲۱۶)
جنگ بر شما مقرّر شده ، و حال آنکه برایتان ناخوشایند است. و بسا چیزی را خوش ندارید و آن برای شما خیر است ، و بسا چیزی را دوست دارید و آن برای شما زیان دارد؛ و خدا (مصلحت شما را در همه امور) میداند و شما نمیدانید.
☆ روشن است که علم و آگاهی انسان نسبت به اسرار و رموز پدیده های عالم و تاثیر آن در سرنوشت خودش ، بسیار ناچیز است. از این رو ، چه بسا ممکن است واقعه ای را بلا و مصیبت در حق خودش بداند ، در حالی که نتیجهی آن واقعه به مصلحت وی باشد. بنابراین ، چنانچه داروی پزشک برای کودک ناگوار و تلخ باشد ، نباید از مصرف آن خودداری کرد؛ زیرا نتیجهی مصرف آن دارو به سلامتی وی میانجامد. بسیاری از بلاها و مصیبت های ناگوار زندگی نیز ، سرانجامی خوش دارد که خداوند از آن آگاه بوده و بندگان - به دلیل محدودیت علم و دانش خود - آن را تلخ و ناگوار میدانند. آیهی فوق بر این حقیقت مهم و اثرگذار تاکید مینماید.
¤ امام علی (ع) : خداوند از عرش خود ندا میدهد : ای بندگانم! به هر آنچه میگویم ، عمل کنید و مصالح خود را به من نگویید. من خود از مصلحت شما آگاه ترم و در آن برای شما کوتاهی نمیکنم.
https://eitaa.com/shamimequranmersad
#رابطهی عدل الهی با بلاها :
۷ . سختی و مشکلات ؛ موجب بروز توانایی و استعدادها
فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا {۵}
إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا {۶} ( #انشراح)
پس بی تردید با دشواری آسانی است {۵}
[آری]بی تردید با دشواری آسانی است {۶}
☆ یکی دیگر از حِکَم و فواید تربیتی بلاها و مشکلات زندگی ، ایجاد زمینه برای بروز توانایی و استعدادهای بندگان است. در سایهی مواجهه با مشکلات است که آدمی به تلاش و تکاپو برای رفع نیاز خویش افتاده و تلاش میکند تا از تمام ظرفیتهای بالقوهی خود استفاده کرده و مشکلات را حل نماید. در طول تاریخ ، نمونه های فراوانی برای صحت این مدعا وجود دارد؛ اغلب دانشمندان و مخترعان در دامن محرومیتها و مشکلات پرورش یافته و بر توانایی خویش تکیه کردهاند. قرآن انسان ها را به این حقیقت رهنمون میسازد که رفاه و آسانی در دامان سختی و مشقت نهفته است و بدون تحمل رنج و مشقت ، دستیابی به آن غیر ممکن خواهد بود.
¤ پیامبر اکرم (ص) : و بدان پیروزی بر مشکلات با صبر حاصل شده و گشایش در زندگی با بلا ممکن میشود.
https://eitaa.com/shamimequranmersad
#چرایی آسایش کفار در دنیا :
۱ .امتحان و آزمایش کفار
وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ ۚ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ ( #طه ، ۱۳۱)
دیدگانت را به آنچه برخی از اصناف آنان را بهرهمند کردیم مدوز ، [ آنچه به آنان داده ایم ] شکوفهی [ بیمیوه و زیور و زینت ] دنیاست تا آنان را در آن بیازماییم ، و رزق پروردگارت بهتر و پایدارتر است.
☆ علت برخورداری فراوان کافران و گناهکاران از نعمت های دنیا و محرومیت مومنان از آن چیست؟ چرا بیشتر مرفهان و ثروتمندان عالم از طبقه کفار و فاجران هستند؟ در پاسخ به این پرسش ، به برخی آیات قرآن اشاره میکنیم. نخست اینکه ، باید توجه داشت که تمام پستی و بلندی های روزگار و دارایی و نداریها ، امتحان خداوند است و نباید بهرهی بیشتر گروهی از مردم را نشان از توجه بیشتر خداوند به آنان دانست ؛ بلکه این نعمتها نیز امتحان الهی است. گفتنی است دستور اخلاقی این آیه ، پرهیز از چشم دوختن به اموال مردم و پرورش روحیهی قناعت در مومنان نیز است.
¤ امام صادق (ع) : کسی که به آنچه خدا به او عطا کرده ، قانع و راضی باشد ، بینیازترین مردم است.
https://eitaa.com/shamimequranmersad
#چرایی آسایش کفار در دنیا :
۲ .زودگذر بودن رفاه دنیوی
لَا يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي الْبِلَادِ{۱۹۶}مَتَاعٌ قَلِيلٌ ثُمَّ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۚ وَبِئْسَ الْمِهَادُ{۱۹۷} ( #آل عمران)
رفت و آمد کافران در شهرها [با وسایل و ابزار فراوان و شوکت ظاهری] تو را به طمع نیندازد {۱۹۶}
[این] برخورداری اندک [و ناچیزی از زندگی زود گذر دنیا] است؛ سپس جایگاهشان دوزخ است، و آن بد آرامگاهی است {۱۹۷}
☆ نکتهی مهمی که در بهرهمندی کافران از رفاه بیشتر در دنیا باید توجه داشت ، این است که قرآن اساساََ لذات و خوشی های دنیایی را به قدری پست و ناچیز میداند که شایسته مومنان نبوده و نباید با نعمتهای عظیم اخروی برای آنان مقایسه شود. به عبارت دیگر ، قرآن مومنان را به این حقیقت آشنا میسازد که شوکت و رفاه ظاهری کافران در دنیا در مقابل رفاه و برخورداری آنان در آخرت قابل قیاس نبوده و این امکانات مادی لیاقت آن را ندارد که پاداش اعمال شایستهی آنان باشد. از این رو ، آنان باید در این دنیا به توشه اندوزی برای جهان آخرت پرداخته و از لذات دنیوی چشم پوشی نمایند تا پاداش وصف ناشدنی بهشت را دریابند.
¤ امام سجاد (ع) : ای بندگان خدا ! بدانید خداوند زینت زودگذر دنیا را برای اولیائش دوست ندارد.
https://eitaa.com/shamimequranmersad