eitaa logo
📖شمیم قرآن ( مرصاد)
45 دنبال‌کننده
96 عکس
0 ویدیو
9 فایل
🌹👈کانال«شمیم قرآن» وابسته به"مجموعه فرهنگی جهادی مرصاد"با هدف ترویج قرآن کریم و نزدیکتر شدن دلها با قرآن راه اندازی گردیده که ان شاءالله باکمک شما دراین زمینه موفق باشیم🌷 👤 ارتباط با مدیر: @hosein5849 👤شرکت در طرح جزءخوانی: @mersad_335
مشاهده در ایتا
دانلود
#ادله ی وجود خدا : ۲- نظم (هماهنگی میان پدیده های عالم) سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ ( #فصلت ، ۵۳) به زودی نشانه های خود را در اطراف جهان و در درون جانشان به آن ها نشان می دهیم تا برایشان آشکار گردد که او (خداوند) حق است. آیا کافی نیست که پروردگارت بر همه چیز شاهد و گواه است؟ ¤ امام صادق (ع) : نخستین دلیل بر اثبات خداوند متعال ، خلقت این عالم و هماهنگی اجزاء و نظم موجود میان آن هاست. https://eitaa.com/shamimequranmersad
#دلیل یکتایی خداوند : لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا ۚ فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ ( #انبیاء ، ۲۲) اگر در آسمان و زمین معبودانی جز خدا بود ، بی تردید هر دو تباه می شد؛ پس منزّه است خدای صاحب عرش از آن چه (به ناحق به او) نسبت می دهند. ¤ امام صادق (ع) : درستی اداره و تدبیر عالم و پیوستگی آن دلیل یگانگی مدبر آن است. https://eitaa.com/shamimequranmersad
#اقسام توحید : ۱- توحید در ذات و صفات : بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿٤﴾  به نام خداوند بخشنده ی مهربان ۱- بگو خداوند یکتاست. ۲- خدا بی نیاز است. ۳- نه زاییده و نه زاییده شده ( فرزند ندارد و فرزند کسی نیست). ۴- هیچ کس همتای او نیست. ¤ امام علی (ع) : کمال اخلاص (و یکتایی) برای خداوند ، نفی صفات (مخلوقات) از اوست. https://eitaa.com/shamimequranmersad
#اقسام توحید : ۲- توحید افعالی : قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ. ( #آل عمران ، ۲۶) بگو: خدایا! ای مالک همه موجودات! به هر که خواهی حکومت می دهی و از هر که خواهی حکومت را می ستانی، و هر که را خواهی عزت می بخشی و هر که را خواهی خوار و بی مقدار می کنی، هر خیری به دست توست، یقیناً تو بر هر کاری توانایی. ☆ توحید افعالی خداوند ، مصداق تسبیح مبارک "لا حَولَ و لا قُوّه الّا بِالله" است؛ یعنی تنها موثر در عالم خداوند است. ¤ امام کاظم (ع) : هیچ چیزی صورت نمیگیرد ؛ مگر آن که خداوند آن را اراده کرده است. https://eitaa.com/shamimequranmersad
#اقسام توحید : ۳- توحید در عبادت و یاری از خداوند : إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ. ( #حمد ، ۵) تنها تو را می‌پرستیم و فقط از تو یاری می‌خواهیم. ☆ توحید عبادی به این معناست که تنها خداوند شایسته ی پرستش و فرمان بردن است و فقط باید او را عبادت کرد. مقصود از توحید در استعانت نیز ، این است که تنها خداوند متعال شایستگی دارد تا از او طلب یاری و استعانت شود. ¤ امام علی (ع) : خوشا به حال کسی که عبادت و طلبش را تنها از خداوند بخواهد. https://eitaa.com/shamimequranmersad
#اسماء و صفات خدا : برخی اوصاف نیکوی خدا (اسماء الحسنی) هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ ۖ هُوَ الرَّحْمَٰنُ الرَّحِيمُ {۲۲} هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ ۚ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ {۲۳} هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ ۖ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ ۚ يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ {۲۴} ( #حشر) اوست خدایی که جز او هیچ معبودی نیست، دانای نهان و آشکار است، او رحمان و رحیم است. {۲۲} اوست خدایی که جز او هیچ معبودی نیست، همان فرمانروای پاک، سالم از هر عیب و نقص، ایمنی بخش، چیره و مسلط، شکست ناپذیر، جبران کننده، شایسته بزرگی و عظمت است. خدا از آنچه شریک او قرار می دهند، منزّه است. {۲۳} اوست خدا، آفریننده، نوساز، صورتگر، همه نام های نیکو ویژه اوست. آنچه در آسمان ها و زمین است همواره برای او تسبیح می گویند، و او توانای شکست ناپذیر و حکیم است. {۲۴} ¤ پیامبر اکرم (ص) : خداوند نود و نه اسم نیکو دارد ؛ اگر کسی آن‌ها را بشناسد ، وارد بهشت می‌شود. https://eitaa.com/shamimequranmersad
#حیات‌ ، علم و قدرت بی‌پایان (آیه الکرسی) اللّهُ لاَ إِلهَ إِلاّ هُوالحَىُّ القَيّومُ لاَ‌تَأخُذهُ سِنةٌ و لاَنَومٌ لَهُ مَا فِى‌السّموتِ و‌مَا‌فِى‌الأَرضِ مَن ذَاالَّذِى يَشفَعُ عِندَهُ إِلاّ بِإذنِهِ يَعلَمُ مَا بَينَ أَيدِيهِم و مَا خَلفَهُم ولاَ يُحِيطُونَ بِشىء مِن عِلمهِ إِلاّ بِما شاءَ وَسِعَ كُرسِيُّهُ السَموتِ والأَرضَ وَ لايوُدهُ حِفظُهمَا و هُوالعَلىُّ العَظيمُ. ( #بقره ، ۲۵۵) خداست که معبودى جز او نیست زنده و برپادارنده است ، نه خوابى سبک او را فرو می‌گیرد و نه خوابى سنگین ، آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است از آن اوست. کیست آن کس که جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت کند؟ آنچه در پیش روى مردم و آنچه در پشت سرشان است می‌داند و آنان به چیزى از علم او جز به آنچه بخواهد احاطه نمی‌یابند؛ کرسى او آسمانها و زمین را در بر گرفته و نگهدارى آنها بر او دشوار نیست و اوست والاى بزرگ. ¤ امام صادق (ع) : خداوند متعال علمی است که جهل در آن راه ندارد و حیاتی است که موت در آن نیست. https://eitaa.com/shamimequranmersad
#آگاهی خدا از نیّات درونی : وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ ۖ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ {۱۶} إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ{۱۷} مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ {۱۸} ( #ق) همانا انسان را آفریدیم و همواره آنچه را که باطنش [نسبت به معاد و دیگر حقایق] به او وسوسه می کند، می دانیم، و ما به او از رگ گردن نزدیک تریم. {۱۶} [یاد کن] دو فرشته ای را که همواره از ناحیه خیر و از ناحیه شر، ملازم انسان هستند و همه اعمالش را دریافت کرده و ضبط می کنند. {۱۷} هیچ سخنی را به زبان نمی گوید جز اینکه نزد آن [برای نوشتن و حفظش] نگهبانی آماده است. {۱۸} ¤ امام باقر (ع) : پنهان و پیدا نزد او (خداوند) یکسان است. https://eitaa.com/shamimequranmersad
#وسعت علم الهی : وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ ۚ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ۚ وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ. ( #انعام ، ۵۹) و کلیدهای غیب فقط نزد اوست، و کسی آنها را جز او نمی داند. و به آنچه در خشکی و دریاست، آگاه است، و هیچ برگی نمی افتد مگر آنکه آن را می داند، و هیچ دانه ای در تاریکی های زمین، و هیچ تر و خشکی نیست مگر آنکه در کتابی روشن [ثبت] است. ☆ خداوند در قرآن بارها تاکید نموده است که علم غیب مختص ذات اوست و تنها بخشی از آن را به بندگان خاص خود عطا نموده است. مقصود از علم غیب ، آگاهی و دانش نسبت به هر آن چیزی است که با حس و درک آدمی فهمیده نمی‌گردد. ¤ امام باقر (ع) : خداوند علمی دارد که احدی جز خودش از آن آگاه نیست و علمی دارد که فرشتگان مقرب و پیامبران و ما (امامان) آن را می‌دانیم. https://eitaa.com/shamimequranmersad
#عالم محضر خدا : أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَىٰ ( #علق ، ۱۴) مگر ندانسته که قطعاً خدا [همه کارهایش را] می بیند؟ ☆ شناخت و توجه به هر یک از اوصاف الهی‌ ، آثار تربیتی فراوانی را نیز با خود به همراه دارد. از جمله‌ی این اوصاف ، علم خداوند و احاطه‌ی دقیق پروردگار به اعمال بندگان است. توجه به این حقیقت ، سبب می‌گردد تا انسان همواره خود را در محضر خالق خویش ببیند و از عملی که موجب ناخشنودی وی گردد ، دوری کند. انسانی که خود را در محضر الهی می‌بیند ، نه تنها مرتکب گناه نمی‌شود ؛ بلکه اندیشه و فکر گناه را نیز در ذهن خود نمی‌پروراند. اولیای الهی ، عالم را محضر خداوند می‌دانند و در محضر او از معصیت و گناه دوری می‌کنند. ¤ پیامبر اکرم (ص) : ای ابوذر! خدا را آن‌ چنان عبادت کن که گویی او را می‌بینی و اگر تو او را نمی‌بینی ، او تو را به خوبی می‌بیند. https://eitaa.com/shamimequranmersad
#قدرت بی‌نهایت خداوند : وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ( #آل عمران ، ۱۸۹) و مالکیّت و فرمانروایی آسمان ها و زمین فقط در سیطره‌ی خداست، و خدا بر هر کاری تواناست. ☆ آیات فراوانی از قرآن به قدرت بی‌پایان خداوند اشاره دارد. بزرگی ، گستردگی ، وسعت و بی‌شمار بودن پدیده های هستی نشانه‌ی آشکار قدرت بی‌انتهای خداست. در آیه‌ی فوق ، به حکومت و فرمانروایی خداوند بر پهنه‌ی گیتی اشاره شده و تاکید گردیده است که خداوند بر هر کار ممکنی قادر و تواناست. ¤ امام صادق (ع) : خداوند به حدی از قدرت توصیف نمی‌شود ؛ مگر آن‌که از آن بالاتر است. [حد و مرزی برای قدرت او نیست.] https://eitaa.com/shamimequranmersad