شمیم سیب
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 🔷 وَ سُئِلَ ( عليه السلام ) عَنْ قَوْلِ الرَّسُولِ ( صلي الله عليه وآله ) غَيِّرُوا ال
┏─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─┑
#حکمت17
1⃣:حدومرز جمله آخر «هرکس هرچه را دوست دارد» چیست؟
2⃣:آیا این مخالفت سیره علوی با سیره نبوی نیست؟
#جواب1⃣:
✳️باتوجه به موضوع سوال مشخص است که حد و مر ز عبارت " هر کس هر چه را دوست دارد، انجام بدهد" رنگ کردن و رنگ نکردن موهاست نه مطلق هر کاری!
#جواب2⃣:
✳️خیر مخالف سیره پیامبر نیست؛
🔴 اولاً: به این دلیل که این قول و فعل امام معصوم است و امام معصوم قطعا خلاف سیره نبوی رفتار نمی کند.
🔴 ثانیاً: به دلیل توضیح روشنی که حضرت دادند و حکم وجوب رنگ کردن در زمان پیامبر را مشروط و مقید به ضعف و قلّت حکومت اسلامی در برابر دشمنان دانستند.
👈 بنابراین وقتی شرط و قید منتفی شد، حکم هم منتفی می شود.
⭕️ یعنی وقتی که ضعف و قلّت حکومت برطرف شد، وجوب رنگ کردن برداشته می شود و البته استحبابش بر اساس قواعد فقه و اصول باقی می ماند.
⁉️ممکن است کسی بپرسد که خب چرا حضرت به استحباب رنگ کردن مو و محاسن عمل نکردند؟
✳️پاسخ را حضرت در #حکمت473 دادند آنجا که فرمودند: «رنگ کردن نوعی زینت است اما ما در مصیبت رسول الله عزاداریم»
🖋حجت الاسلام مهدوی ارفع
╰─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─╯
◽️ #سیاحت_غرب #آقانجفی_قوچانی
#قسمت_اول
📛😳📃😢📛
... و من مُردم.
😢 گویا مرا نمیبینند و صدای مرا نمیشنوند و دانستم که آنها از من دورند و من نظر آشنایی و دوستی به آن جنازه دارم، خصوص بشره (پوست بدن) پهلوی چپ او را که برهنه بود و چشمهای خود را به آنجا دوخته بودم.
جنازه را بعد از غسل و دیگر کارها به طرف قبرستان بردند. من هم جزء مشایعین (تشییع کنندگان) رفتم و در میان آنها بعضی از جانوران وحشی و درندگان از هر قبیل میدیدم که از آنها وحشت داشتم ولی دیگران وحشت نداشتند و آنها نیز اذیتی نداشتند. گویا اهلی و به آنها مأنوس بودند.
و جنازه را سرازیر گور نمودند و من در گور ایستاده و تماشا میکردم.
و در آن حال مرا ترس و وحشت گرفته بود بویژه هنگامی که دیدم در گور🦎 جانورهایی پیدا شدند🦂و به جنازه حملهور گردیدند و آن مردی که در گور جنازه را خوابانید، متعرّض آن جانورها نشد. گویا آنها را نمیدید و از گور بیرون شد.
و من از جهت علاقمندی به آن جنازه داخل گور شدم، برای بیرون نمودن آن جانوران؛ ولی آنها زیاد بودند و بر من غلبه داشتند
و دیگر آنکه مرا چنان ترس گرفته بود که تمام اعضای بدن میلرزید و از مردم دادرسی خواستم، کسی به دادم نرسید و مشغول کار خود بودند. گویا هنگامه میان گور را نمیدیدند.😵
ناگهان اشخاص دیگری در گور پیدا شدند که آنها کمک نموده آن جانوران فرار نمودند. خواستم از آنها بپرسم که آنها کیانند؟ گفتند: «إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ؛ همانا حسنات و اعمال نیک، سیّئات و بدکاریها را از بین میبرد / سوره هود، 114» و ناپدید شدند.
پس از فراغت از این هنگامه، ملتفت شدم که مردم سرِ گور را پوشانیدهاند و من را در میان گور تنگ و تاریک ترک کردهاند.😞
و میبینم آنها را که رو به خانههایشان میروند، حتی خویشان و دوستان و زن و بچه خودم که شب و روز در صدد آسایش آنها بودم.
از بیوفایی آنان بسی اندوهناک شدم و از خوف و وحشت گور و تنهایی، نزدیک بود دلم بترکد.😖
ادامه دارد....👇👇
🌹 @doayeahdd
💀🔥🔥👹🔥🔥💀
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
🔷وَ قَالَ ع فِي الَّذِينَ اعْتَزَلُوا الْقِتَالَ مَعَهُ - خَذَلُوا الْحَقَّ وَ لَمْ يَنْصُرُوا الْبَاطِلَ
💠و درود خدا بر او، فرمود: (در باره آنان كه از جنگ كناره گرفتند)
حق را خوار كرده، باطل را نيز ياري نكردند.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت18
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
شمیم سیب
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 🔷وَ قَالَ ع فِي الَّذِينَ اعْتَزَلُوا الْقِتَالَ مَعَهُ - خَذَلُوا الْحَقَّ وَ لَمْ ي
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
#حکمت18
1⃣:آیا منظور این است که بی طرفی هم گناه است؟حتی بزرگتر از یاری کردن باطل !
#جواب:
✅مراد این است که در موقعیتی که حق و باطل در مقابل هم صف کشیده اند حتی ساکت و بی طرف بودن نوعی دشمنی با حق است.
🔴 اگرچه در حد مبارزه مستقیم با حق نیست اما تنها و غریب گذاشتن حق است.
🔰یک معنای خذلان عبارتست از غریب شدن.
👈این حکمت و #حکمت15 مکمل همدیگر هستند.
🔸#حکمت15 مربوط به قبل از حرکت امیرالمومنین برای جنگ جمل است که وقتی دستور جهاد دادند، تعدادی از خواص مانند عبدالله بن عمر حرکت نکردند و ظاهرا بهانه شان این بود که نمی توانند در جنگی که مسلمانان و خصوصا افراد شاخصی مثل عایشه و طلحه و زبیر در آن هستند شرکت کنند و دستشان بخون مسلمان آغشته شود!!
⏪ آنجا حضرت این افراد را فریب خورده لقب دادند و سرزنششان را بی خاصیت دانستند.
🔸ولی #حکمت18 ظاهراً بعد از حرکت لشگر یا شاید بعد از پیروزی لشگر بیان فرمودند تا مردم بدانند که عدم یاری حق خودش جرم بزرگی و عامل غربت حق است.
2⃣:آیا این گروه منافق محسوب می شوند ؟
#جواب:
✳️ کسانی مانند عبدالله بن عمر و اسامة بن زید و سعد وقاص و محمد بن مسلمه که علیرغم اعتراف بر بیعت امیرالمومنین حاضر به شرکت در جنگ جمل نشدند، منافق محسوب نمی شوند زیرا منافق قلباً منکِر حق است ولی ظاهراً تابع حق.
🔴اینان را بهتر است افراد ضعیف الایمان دانست نه منافق!
🖋حجتالاسلام مهدوی ارفع
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
6.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💕 لذت بندگی پروردگار....
💯 اهمیت اطاعت از دستور
#استاد_پناهیان
#کلیپ
🌹 @doayeahdd
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
#سیاحت_شرق #آقانجفی_قوچانی
#قسمت_اول
#مقدمه
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
📚(زندگینامه آقا نجفی قوچانی)
🌸آيـه الله سـيـد مـحـمـد حـسـن در يكى از اقراء قوچان به نام خسرويه كه در 40 كيلومترى قـوچان واقع است متولد شد. او اولين فرزند مرحوم سيد محمد نجفى بود كه مردى متدين ، خـوش نـام و طـرفدار علم محسوب مى شد. با وجودى كه او مردى كشاورز و روستايى بود امـا پـافـشـارى و عـلاقـمـندى اش به علماى اسلام باعث شد تا فرزندش را به كسب علوم ديـنيه ترغيب كند. دوران كودكى سيد محمد حسن معروف به آقا نجفى به سختى و بيمارى آغاز شد او با بدنى نحيف و لاغر چندين بار تا سرحد مرگ پيش رفت ، اما به لطف خداوند توان خود را بدست آورد و از چنگال مرگ گريخت او در همين مدت توانست قرآن را نزد پدر خـتـم كـنـد. در سـن هـفـت سـالگـى بـه مـكـتـب رفـت و كـتـب فـارسـى و مـسـايـل عـلميه و قواعد تجويد و حساب و نصاب الصيبان را آموخت . هوش و ذكاوت او باعث شد در مدت كوتاهى درسهاى عربى و فارسى مكتبخانه را به اتمام برساند. سپس به كـمك پدر شتافت و از رفتن به درس سر باز زد ولى از آنجا كه پدرش آرزوهاى بلندى براى او در خاطر داشت به نصيحت و موعظه اش پرداخت و بالاخره با جبر و تهديد مجبور بـه ادامـه تـحـصيل شد. در سن 13 سالگى به شهر قوچان رفت و تا 16 سالگى به خـوانـدن مـقـدمات و سيوطى و شرح نظام مشغول گشت . سپس به همراه چند تن از دوستانش پـيـاده از طـريق سبزوار و نيشابور به مشهد رفت . در راه به سختى هاى زيادى برخورد كـرد، كـه
بـعـدها در زندگى خود از آن همه پيشامد به خوبى ياد مى كند و آنها را انسان ساز به حساب مى آورد و از الطاف خفيه حضرت حق مى داند.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
ادامه دارد.....👇👇👇
✨ @doayeahdd ✨
سلام علیکم ؛
لینک « کانال سلوک عارفان بسوی ظهور » شامل مطالب اخلاقی ناب و برگزیده شده از گروه « سلوک عارفان » 🌷🌷🌷
لطفا به گروههای خود ارسال کنید تا علاقه مندان استفاده کنند 🌷 http://eitaa.com/joinchat/3198287903Cd8d69d2cab
4_6014597876909344434.mp3
1.6M
🎤حجة الاسلام علوی تهرانی
چطور در مسیر نمازشب قرار بگیریم؟؟