eitaa logo
خرد اجتماعی
412 دنبال‌کننده
340 عکس
67 ویدیو
45 فایل
نشر اندیشه‌های دکتر سید حسین شرف الدین (این کانال توسط ادمین اداره می‌شود.) سایت دکتر شرف الدین sharafoddin.ir ارتباط با ادمین @m110614 🌹 تبادل فقط با کانال‌های اندیشه‌ای انجام می‌پذیرد.
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️عوامل خارجی حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی ✍️ سید حسین شرف‌الدین 🔷واژه «حماسه» برطبق معنای متفاهم و متبادر به نوعی جهش، تحول انقلابی، جهاد، همت مضاعف، شگفتی‌آفرینی و خرق عادت در روند عادی تغییر و تحولات زندگی شخصی یا اجتماعی ناظراست. موصوف‌کردن این واژه به دو صفت سیاسی و اقتصادی به عنوان دو نهاد کانونی و دو خرده‌نظام محوری جامعه، بیش از هر چیز به اهمیت تحولات این دو بخش و نقش تعیین‌کننده آنها در سایر تحولات بنیادین اجتماع اشاره دارد. 🔶 تردیدی نیست که حصول تحول انقلابی در این دو بخش متغیری است که به مجموعه‌ای از عوامل و عناصر داخلی، پیرامونی و فرابخشی وابسته است. عمده‌ترین عوامل فرابخشی، جریانات و فرایندهای بین‌المللی است که روند کلی تحولات کشور را همچون سایر کشورها متاثر می‌سازد. دولت اسلامی نیز به عنوان مجری و هدایت‌گر اصلی این مهم تنها هنگامی به ایفای این رسالت و ماموریت خطیر توفیق خواهد یافت که در همه وظایف محوله و تمهید سازوکارهای لازم، حماسی و جهادی عمل کند. 🔷 در این کتاب به چند سوال عمده پاسخ داده خواهد شد: ☑️ حماسه سیاسی و اقتصادی چیست و چه لوازمی دارد؟ ☑️ علل و دلایل شکل‌گیری و استمرار حماسه سیاسی و اقتصادی کدام‌اند؟ ☑️حماسه سیاسی و اقتصادی در اسناد بالادستی نظام اسلامی و برنامه‌های کلان توسعه، از چه جایگاهی برخودار است؟ ✅ آگاهی از بخش‌های مختلف کتاب، اینجا امکان‌پذیر است. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🔥 سور آتشین...!! ✏️سید حسین شرف‌الدین ✅ چرا جشن ایرانیان در آخر سال را چهارشنبه‌سوری می نامند؟ ✅مبدأ و منشا این پدیده کدام است؟ ✅واکنش ما باید با آن چگونه باشد؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🔥 سور آتشین...!! (قسمت اول) ✏️سید حسین شرف‌الدین 🔷 چهارشنبه‌سوری از جمله آئین‌های کهن ایرانیان است که ریشه در فرهنگ، اساطیر، و باورهای مردم این سرزمین دارد. از دید برخی پژوهشگران، جشن‌های چهارشنبه‌سوری تا قرن هفتم هجری با آداب فراوان در جای‌جای ایران برگزار می‌شده و بعدها تا قرن دهم به دلایلی تعطیل شده است. 🔶 بعد از گذشت این زمان، دوباره احیا شده و شکلی اسلامی‌تر و مذهبی‌تر به خود گرفته است. سفره‌ای که برای ارواح درگذشتگان پهن می‌شد و بنا بود با دعای فروهرها (ارواح پاک) تبرک شود، با همان آداب به سفره حضرت خضر تغییر یافت و آجیل شور و شیرین آن، نام «مشکل‌گشا» به خود گرفت. 🔷 آتش‌افروختن بر بام‌ها برای راهنمایی مردگان، به روشن کردن شمع و چراغ در مکان‌های مقدس و امام‌زاده‌ها و مساجد و سوزاندن کُندر و اسپند و دود‌کردن عود در مکان‌های مذهبی تغییر فرم داد. سرانجام این جشن نیز مثل اغلب آداب و آئین‌های ایرانی با مذهب شیعه پیوندی نزدیک یافت. 🔶 در مورد وجه توصیف چهارشنبه آخر سال به «سوری» نیز باید گفت که از دید برخی پژوهشگران، واژه سوری از واژه پهلوی ‌سوریک (suric) به معنای «سرخ» گرفته شده است.‌به همین دلیل در برخی مناطق ایران به چهارشنبه‌سوری، «چهارشنبه سرخی» می‌گفتند. 🔷 واژه «سور» گاه به عنوان جزئی ترکیبی از یک کلمه به کار می‌رود مثل سورنا یا سرنا که به معنای ساز جشن است. «سور» گاهی هم به معنای مهمانی است و به همین دلیل سور‌دادن به معنی مهمانی‌دادن است. 🔶 در گویش خضری که یکی از اصیل‌ترین گویش‌های ایرانی است، سور (sowr) یا سُهر (sohr) به معنای، سرخ، جشن و مهمانی به کار رفته است. در زبان اوستایی نیز سور به معنای جشن و مهمانی است. از دید برخی، سور از واژة سوئیره (suirya) اوستایی و به معنی چاشت است و به همین دلیل در پهلوی و پارسی، از کاربرد آن «مهمانی بزرگ» اراده می‌شده است. 🔷 همچنین در فرهنگ پهلوی، واژه «سور» به معنی «سرخ»، «مهمانی و جشن مذهبی» و «شادابی» هر سه به کار می‌رفته است؛ اگرچه کاربرد آن در معنای بزم و شادی غلبه بیشتری داشته و در عرف ایرانیان معاصر نیز معمولا از چهارشنبه‌سوری همین معنا اراده می‌شود: چهارشنبه‌ شادی. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🔥 سور آتشین...!!(قسمت دوم) ✏️سید حسین شرف‌الدین 🔹درباره منشا چهارشنبه‌سوری روایات متعددی وجود دارد که در ذیل بدانها اشاره می‌کنیم: 1️⃣ جشن فروهرها 🔸ایرانیان باستان بر این باور بودند که پنج روز آخر سال تا پنج روز بعد از سال نو؛ فروهر افراد متوفی (ارواح پاک) به زمین و به نزد خانواده‌هایشان بازمی‌گردند تا حال آنها را جویا شوند. و به یُمن برگزاری مراسم جشن و شادمانی در روز چهارشنبه آخر سال، این روز چهارشنبه‌سوری یا جشن سوری نام گرفت. دلیل تقدس این ایام این اعتقاد بود که از یک سو، فروهرها به زمین فرود می‌آیند و از سوی دیگر، این ایام آغاز جشن‌های نوروزی بوده است. 🔹طبق آئین هر یک از جشن‌های ایرانی معمولا با آتش‌بازی آغاز می‌شده است. مردم می‌کوشیدند تا در این شب چهارشنبه خانه‌ای بسیار تمیز و سفره‌ای رنگین داشته باشند و همه شادمان و در صلح و آشتی باشند تا ارواح مردگانشان با دیدن نور دوستی و صمیمیت در خانواده خود، شادمان و خرسند گردند و برای ایشان دعا کنند. در این شب، همچینن به نشانه روشنی و فروغ خانه، در پشت‌بام‌ها نیز آتش روشن می‌کردند تا ارواح راه خانه خود را بیابند. 2️⃣ تخلیه اجاق زمستان 🔸طبق روایت دوم، رسم معمول ایرانیان این بود که در روزهای آخرزمستان و با گرم شدن تدریجی هوا، خاکستر و گرد و غبار اجاق ها را جاروب کرده و به همراه وسایل کهنه و دورریختنی، آنها را از خانه خود بیرون می‌ریختند. آنها معمولا یک روز پیش از چهارشنبه‌سوری با کسب اجازه از مؤبد بزرگ یا نمایندگان او؛ آتش اجاق‌ها و تنورها را خاموش می‌کردند تا بتوانند در روز چهارشنبه، خاکستر انباشته شده در تنورها و اجاق‌ها را به یاری و کمک یکدیگر به میدان بزرگی که در حکم خاکدان بود، منتقل کنند. 🔹آنان همچنین ابزارها و وسایل فرسوده و بی‌مصرف خود را به این مکان منتقل می‌کردند و به هنگام غروب روز سه‌شنبه که فردایش چهارشنبه آخر سال بود، مردی مشعل به دست که «آتش‌افروز» خوانده می‌شد با مشعلی فروزان از آتشکده به سوی خانه‌ها می‌آمد و با صدای خوش «آتش افروزم/سالی یکروزم» آتش مقدس را به اجاق‌ها نزدیک می‌کرد و یک بار دیگر دود از اجاق‌ها برمی‌خاست و دودمان آراسته می‌شد. 🔸مردم سپس با خوشحالی به کنار خاکدان می‌رفتند و با حضور نماینده دینی هر محل به خواندن دعا و شکرگزاری ازدرگاه ایزد یکتا، می پرداختند. نماینده مذهبی بعد از اتمام دعا مشعل آتشین را به وسایل انباشته شده در خاکدان می‌زد تا پلشتی‌های موجود در خاکدان را بسوزاند. آنگاه مردم از روی آتش برافروخته شده می‌پریدند و شادمانی می‌کردند. 3️⃣ آتش حضرت ابراهیم 🔹برخی با استناد به قرآن کریم براین باورند که چهارشنبه سوری یادآور آتش افروزی نمرودیان بت‌پرست برای سوزاندن حضرت ابراهیم خلیل(ع) است؛ آتشی که به امر خدا سرد شد. پس از این واقعه موحدان و مومنان هر ساله به پاس این معجزه آشکار، روز چهارشنبه آخر سال را به عنوان یکی از ایام الله جشن می‌گرفتند. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
✅ با حضور دکتر شرف‌الدین پایان‌نامه ارشد با عنوان «تحلیل فعالیت بلاگرهای اینستاگرامی در ترویج سبک زندگی» تحت نظر موسسه شناخت، امروز با نمره 20(عالی) در دانشکده هدی دفاع شد. ✴️ این پژوهش با بررسی مضامین تبلیغ‌شده در فعالیت بلاگرهای سبک زندگی(سوئیت‌هوم‌ها)، پیامدهای منفی این مضامین برای مخاطبین و همچنین فاصله آنها با مضامین سبک زندگی ایرانی-اسلامی را مورد بررسی قرار داده است. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️ابعاد اجتماعی یک ضیافت ✏️سید حسین شرف‌الدین 🔶 پیامبر اکرم(ص) در خطبه معروف شعبانیه خود ماه رمضان را برترین ماه خدا، ماهی سرشار از برکت، رحمت و مغفرت خداوند معرفی فرمود؛ ماهی که روزهای آن برترین روزها، شب‌های آن برترین شب‌ها، ساعات و لحظات آن برترین ساعات و لحظات است؛ ماهی که مومنان در آن به میهمانی خداوند تشرف یافته‌اند؛ ماهی که نفس‌های مومنان[روزه‌دار] در آن تسبیح، خواب آنها عبادت، عمل آنها مقبول و دعای آنها مستجاب است؛ ماهی که ابواب بهشت در آن مفتوح است. پس با قلبی پاک و نیتی صادق، توفیق روزه‌داری و تلاوت قرآن در آن را از حضرتش مسئلت کنید. 🔷 حضرت(ص) همچنین به برخی ابعاد اجتماعی این ماه شریف نیز توجه داده است: صدقه‌دادن به فقرا و نیازمندان، حرمت‌نهادن به پیران و سالخوردگان، شفقت و ترحم بر کودکان و ضعفاء ، اتصال و ارتباط با بستگان و خویشاوندان، فروبستن چشم از آنچه دیدن آن را نباید، بستن گوشها از آنچه شنیدن آن را نشاید، اکرام و اطعام به یتیمان؛ ماهی که نیک‌خلقی و حسن معاشرت در آن، جواز عبور از پل صراط است؛ کسی که خود را از ارتکاب شر و بدی در آن بدور دارد، از غضب خداوند در قیامت مصون خواهد بود و ‌کسی که با خویشان و ارحام خویش پیوند کند، خداوند از روی لطف و رحمت با او پیوند خواهد کرد. 🔶 یکی از دعاهای منقول از پیامبر اکرم(ص) که به قرائت آن به ویژه بعد از هر نماز واجب در ماه مبارک رمضان توصیه شده، دعایی است اجتماعی که اجابت حتی درصدی از مطالبات آن می‌تواند چهره جهان انسانی ما را تغییر دهد؛ در این دعا برای همه اهل قبور و کوچ‌کنندگان از این سرای فانی، شادی و سرور؛ برای فقرا و نیازمندان، تمکن و بی‌نیازی؛ برای گرسنگان، غذا و طعام(سیری)؛ برای برهنگان، پوشش و لباس؛ برای بدهکاران و قرض داران، ادای دیون؛ برای مضطربان و مغمومان، غم‌گساری و شادی؛‌ برای غریبه‌ها و مهاجران، بازگشت به سرزمین مالوف؛ برای اسیران و زندانیان، آزادی و رهایی؛‌ برای جامعه اسلامی، اصلاح همه مفاسد؛ برای بیماران، شفا و درمان؛ برای احوال بد و اوضاع نابسامان، نیک‌حالی و بهبودی، برای حاجت‌مندی و نیازداری، غنا و وسعت رزق؛ مسئلت شده است. 🔷 همچنین یکی از دعاهای سرشار از معارف الهی که قرائت آن در هر شب این ماه مبارک توصیه شده است، دعای موسوم به «دعای افتتاح» است. مضامین عرفانی این دعا در یک تقسیم‌بندی کلی به دو بخش فردی و اجتماعی(ناظر به ارتباط معنوی مومن با خداوند و ناظر به نحوه تعامل خداوند با گروه‌های اجتماعی محبوب و مبغوض) تقسیم می‌شوند. برای نمونه این دعا در اولین فراز اجتماعی خود به یکی از سنت‌های لایتغیر خداوند و نحوه تعامل هستی با دو جریان حق و باطل و گروه‌های بهنجار و نابهنجار(با محوریت عقاید، ارزش‌ها و قواعد رفتاری دین) اشاره دارد. 🔶 گفتنی است که سنت الهی در نابودی ظالمان، طاغیان، پادشاهان و مستکبران زمان منافاتی با اقداماتی که انسان‌ها در قالب جنبش‌ها، انقلابات، کودتاها، اصلاحات برای رهایی از سلطه آنها صورت می‌دهند و اوضاع اجتماعی را بهبود می‌بخشند، ندارد. به اقتضای توحید افعالی، هر اقدام انسانی نیز در این خصوص در طول اراده و مشیت سیاسی خداوند جای می‌گیرد. احتمالا هدف از این نوع تذکارها، تبیین موضع خداوند در قبال این گروه‌هاست، باشد که عموم و بویژه مومنان، اراده سیاسی اجتماعی خود را همسو با اراده الهی سامان دهند و در جهت حصول اصلاحات بنیادین گام بردارند. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️جذاب‌ترین رسانه ✏️سید حسین شرف‌الدین و اسماعیل صابرکیوج 🔷 وجوه جذابیت شکلی و فرمی قرآن کریم کدامند؟ 📚 منتشرشده در پژوهشنامه معارف قرآنی (آفاق دین)، شماره 35، پاییز 1397. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️جذاب‌ترین رسانه (قسمت اول) ✏️سید حسین شرف‌الدین و اسماعیل صابرکیوج 🔷 برخی از مهمترین وجوه زیبایی‌شناسانه و جذاب قرآن کریم در بُعد شکل و قالب پیام، عبارتند از: 1️⃣ فصاحت و بلاغت قرآن کریم 🔶 برجسته‌ترین وجه اعجاز قرآن کریم، اعجاز بیانی و فصاحت و بلاغت بی‌نظیر آن است. واژه‌گزینی قرآن با ظرافت¬هایی بسیار دقیق، بی‌بدیل و شگفت‌انگیز است. قرآن در سه بعد «لفظ‏»، «معنى‏» و «هماهنگى لفظ با معنى‏» همراه با اعجاز است. متن آیات از نظر لغت و تركیب نحوى و تركیب بلاغى بى‏بدیل بوده، موارد بظاهر مشابه و مترادف، هر یك خصوصیاتى را افاده مى‌كنند. مهمترین موارد از جنبه¬های زیبائی شناختی قرآن کریم عبارتند از: 🔰گزینش مفردات: گزینش احسن در لغات و بى‏بدیل بودن آن (افصح در لغت‏ با توجه به مقاصد كلام)؛ 🔰گزینش تركیب نحوى: انتخاب بهترین تركیب نحوى با توجه به سیاق كلام؛ 🔰گزینش تركیب بلاغى: گزینش بهترین تركیب بلاغى با توجه به مقتضاى مجلس و مخاطب و غرض گوینده. 2️⃣ موسیقی‌پذیری قرآن کریم 🔶 یکی از موارد زیبایی‌شناسی قرآن، موسیقی و هماهنگی آوایی آن است ؛ از این رو، خداوند متعال نیز به اهمیت آهنگ و تأثیر آن بر شنوندگان در آیه‏ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا(مزّمّل: 4) توجه داده است. موسیقى حاصله از انتخاب كلمات و نحوه ترتیب‌دادن آنها به طرزى خاص كه در همه جاى قرآن چشمگیر است. دقت در علل این امر ما را به كشف دو جنبه از آواى قرآن كریم مى‏رساند؛ یعنى ریتم -آن كه نظم بر آن استوار است- و طبیعت آواى حروف و كلمات آن. سبك قرآن این دو را چنان از حیث هنرى به هم درآمیخته است كه تفكیك آنها دشوار است. 🔷 قرآن كریم به سبك ریتمیك سرشار از موسیقى متناسب با معانى ممتاز است، بى‏آن كه ریتم بر معنا و یا معنا بر ریتم غلبه یابدآهنگ خاصى که سوره‏ها و عبارت‏هاى قرآنى دارند، مفهوم خاصى را نیز در ذهن مستمع پدید مى‏آورد. در بیشتر مواقع، آهنگ آیات و روایات به همراه مفهوم کلى و انتزاعى شان در ذهن مى‏ماند؛ یعنى ذهن انسان متوجّه تک تک کلمات و الفاظ سوره‏اى که آن آهنگ را پدید مى‏آورد نیست، بلکه تنها ارتباط این آهنگ را با سوره‏اى دیگر که به نحو عام داراى چنین معانى و آهنگ است در نظر مى‏آورد. نمونه این امر را به وضوح می¬توان در سوره‏ «نجم» مشاهده کرد: «وَ النَّجْمِ إِذا هَوى‏* ما ضَلَّ صاحِبُكُمْ وَ ما غَوى‏* وَ ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوى‏* إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْی یوحى‏». 🔶 این آهنگ قرآن و انسجام آوائى آن براى عرب گوش‏نواز بوده و دلهاشان را مى‏ربود. آنها حلاوت آن را درمى‏یافتند و زیبایى آن را مى‏دیدند، كه نه شعر است و نه از نوع كلام بلیغ‏شان، هرچند كه از جنس آن بوده است. مضاف بر اینکه هیچ‏كس را یاراى رسیدن به این هماهنگى در آهنگ به همراه محتوا و معناى برتر و احكام بیان و دقت احكام نیست‏ تا جایى كه اندیشمندان، آهنگ را از جنبه‏هاى اعجاز آن دانسته و تكمیل‌كننده دیگر جنبه‏هاى سبك معجزه‏آسای آن مى‏دانند. 👣 ادامه دارد..... 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی» (قسمت دوم: خودِ گسسته) گسستگی از هم‌نوعان، از همکاران و همسایگان و اختلال در روابط با دیگرهای انسانی، برخاسته از اختلال انسان در درونِ خود است، و اساسا کسی که از خود گسسته است نمی‌تواند با دیگران پیوندی انسانی داشته باشد. این اختلال نفسی یا گسست خودازخود به مثابه مبنا و اساس در اختلالات روابط انسانی، به گونه‌های مختلفی رخ می‌دهد که برخی از آنها در قرآن در قالب «نسیان خود» (انساهم انفسهم)، «سفاهت نفس/تحمیق خود» (سفه نفسه)، و «بخل از خود» (شُحّ/بخل نفسه) بیان شده است. براساس آیۀ «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ » (19/ حشر) یا «نسوالله فنسیهم» (67 / توبه)، این نوع از گسستگی درونی و نسیان خود برخاسته از گسستگی از خداست. «آنگاه که انسان خدا را فراموش کرد اسمای حسنی و صفات علیای او را نیز فراموش می‌کند، فقر و حاجت ذاتی خود را به خدا از یاد می‌برد، و نفس خود را مستقل در هستی می‌پندارد و اسباب طبیعی عالم را نیز صاحب استقلال در تأثیر می‌پندارد.» همین پندار و توهم از فردهای مستقل از خدا، گسست‌های انسانی و رویکردهای فردگرایانه را بیشتر و عمیق‌تر می‌کند. نکته مهم اینکه، خطاب آیه جمع است و نه فرد. تا زمانی که جامعه در جمعیت خود، رویکرد ایمانی دارد، متذکر به ریشه و اصل خود، و ذاکرِ خدا و متذکر به نعمت‌های الهی (به ذکر لفظی و به ذکر قلبی) است، ریشه‌های الهیاتی و عرفانی، ریشه‌های هستی‌شناختی، و ریشه‌های تاریخی و تمدنی خود را نیز بهتر می‌شناسد و از آن دور نمی‌افتد. و آنگاه که جامعه در جمعیت ایمانی‌اش، متذکر هویت و هستی خود است، همواره در یک پیوستگی اصیل و تنیده به نظام هستی قرار پیدا می کند و از آن رهگذر می‌تواند با جوامع دیگر، با ملت‌های دیگر به نوعی از پیوستگی الهی و توحیدی دست پیدا بکند. براین اساس برای تنظیم مناسبات خود با دیگران، در گام نخست باید خودشناسی و خودسازی را جدی تلقی کرد و آن را البته نه فقط در منابر و مساجد (با راندمان‌های صرفا عبادی امروزش) بلکه باید در نظام آموزشی و پرورشی و بلکه در کلیت نظام فرهنگی نهادینه کرد. @Habibollah_Babai
خرد اجتماعی
#مقاله #رمضان ♦️جذاب‌ترین رسانه (قسمت اول) ✏️سید حسین شرف‌الدین و اسماعیل صابرکیوج 🔷 برخی از مهمت
♦️جذاب‌ترین رسانه (قسمت دوم) ✏️سید حسین شرف‌الدین و اسماعیل صابرکیوج 3️⃣ نظم معنایی قرآن 🔹ویژگی دیگر، نظم معنایی در قرآن کریم است. از منظر زبان‌شناختی سوسوری می‌توان این مطلب را بر اساس دو مفهوم «همنشینی» و «جانشینی» توضیح داد. تحلیل «همنشینی» درباره ترکیب و کنار هم قرارگرفتن واژه‌هاست؛ یعنی چگونگی ترکیب جمله که می‌تواند فوراً معنا را برساند. تحلیل «جانشینی» راهی برای اطمینان‌یافتن از امکان یا عدم امکان تغییر و جایگزینی واژگان با سایر واژگان محتمل است. 🔸قرآن کریم برترین ترکیب را در محور همنشینی و جانشینی برای نظام نشانه‌ای خود بکار بسته است؛ به گونه‌ای که هیچ واژه‌ای را نمی‌توان با هیچ واژه دیگری جایگزین یا حذف کرد و به متن قرآن و اعجاز آن خلل وارد نشود. گزینش واژگان در قرآن جنبه‌‏هاى متعددى دارد؛ از جنبه دلالت بر معنا، دلالت فوق‌العاده روشن دارد. واژه با آهنگش بیانگر معناست و در گزینش آن همخوانى فاصله‌‏ها رعایت مى‌‏شود و در ضمن یك گونه بلاغى جاى مى‌گیرد كه موجب وضوح بیشتر معنا مى‌‏گردد. 🔹 اما همه اینها از یك اصل بزرگ سرچشمه مى‌‏گیرد كه همان دقّت بى‏‌نهایت در گزینش است، چون سبك قرآن در گزینش واژگان سخت دقیق است. این نظم و هماهنگى واژگان قرآنی را می‌توان از جهت زیبایى ظاهر واژه و آهنگ، و برگزیدن واژه‌هاى مترادفى كه نقیض آنها معنایى دیگر دارد و با ظرفیت و فراگیرى آنها متفاوت است، مشاهده كرد. مثلا واژه حمد در آیه‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ‏ از میان واژگان نزدیك به آن مثل مدح و شكر گزینش شده است اما در میان این واژگان تفاوت‌هاى ظریفى وجود دارد كه در بافت آن در قرآن قابل ملاحظه است. 🔸حمد خداوند یعنى ثنا بر او به خاطر فضیلت كه از مدح خاص‌‏تر است؛ چون مدح در امور اختیارى و غیر اختیارى است؛ اما حمد در امور اختیارى است نه غیر اختیارى(راغب؛ ذیل واژه حمد). یعنى خداوند به فعل زیباى اختیارى ستوده مى‌‏شود و حمد مخصوص این وجه‏ است و مدح عام‌‏تر است. در ضمن مدح قبل و بعد از نیكى كردن است؛ اما حمد تنها پس از نیكى كردن. 🔹مدح هم‏چنین ویژه انواع فضایل است ولى حمد ویژه فضیلت نعمت‏‌بخشى و نیكى‌كردن و امثال آن. این یعنى گزینش واژه حمد به جاى مدح براى بیان معناى ثنا و نعمت زیبا و غیر آن به گزینش نعمت‏‌هاى خداوند بر بشر إشعار دارد. این همان معناى خاص در حمد، و معناى عام در مدح مى‌‏باشد. 👣 ادامه دارد..... 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از فکرت
🔍 | ✅ برای یک جامعه رشد یافته التزام نظری و عملی عموم مردم به اصول اعتقادی یک مکتب وحیانی ضروری است ▪️سید حسین شرف الدین در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به جایگاه «معاد» و برانگیختن انسان‌ها در روز حساب در آیات و روایات، عنوان کرد: اعتقاد به معاد و استمرار حیات انسان در جهان آخرت (در رتبه بعد از اعتقاد به مبدآ) از مؤلفه‌های بنیادین اعتقادی در جهان بینی ادیان الهی از جمله اسلام و از اصول خدشه ناپذیر اعتقادی شمرده می‌شود. ▪️وی افزود: در اهمیت و جایگاه محوری این اصل و نقش راهبردی آن در تعیین سرنوشت فرد و کیفیت حیات جاودانه او، همین بس که به شهادت برخی مفسران، بیش از دو هزار آیه از آیات قران کریم، و صدها روایت به طرح مستقیم و غیر مستقیم آن اهتمام کرده اند. به دلیل همین جایگاه و موقعیت کانونی است که باور بدان جزو ضروریات و شرط لازم برای ورود به جرگه مؤمنان شمرده شده است. 🖇مطالعه گفت‌وگو در سایت مهر 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
♦️سه موج اعتراضات اخیر 🎙 سید حسین شرف‌الدین ✴️ در ناآرامی‌های اخیر سه موج اعتراض به صورت توامان و در هم آمیخته به راه افتادند: 1️⃣ اولین موج مربوط به جوانان و نوجوانان عمدتا دهه هشتادی است که به برخی سیاست‌ها، رویه‌ها، الگوها، قواعد و نظامات فرهنگی اجتماعی و به تعبیر برخی محدودیت‌ها، معترض بودند؛ مطالبات این گروه بیشتر صبغه فرهنگی اجتماعی داشت تا سیاسی و اقتصادی؛ به بیان دیگر، این نسل به دلیل تاثیرپذیری عمیق از فرهنگ ترویجی رسانه‌ها به ویژه فضای سایبر، طالب نوعی سبک زندگی متفاوت از سبک‌های مالوف و مورد حمایت فرهنگ عمومی است. این نسل لزوما با اسلام و انقلاب تقابل و تعاند صریح ندارد و تنها طالب تجدید نظر در برخی الگوهای رفتاری و قواعد و هنجارهای سنتی- مذهبی است. 2️⃣ موج دوم اعتراض مربوط به گروه‌هایی است که بویژه از اوضاع نابسامان اقتصادی ناراضی و شاکی بودند و مطالبات بیشتر صنفی و معیشتی داشتند. این موج که بیشتر از موج اول به همراهی و مشارکت عموم مردم دل بسته بود، فکر می‌کرد به دلیل طرح مطالبات محسوس و خواسته‌های همگانی، از حمایت و پشتیبانی قاطع ملت برخوردار شود؛ اما به صورتی کاملا غیرمنتظره حتی از موج اول هم کمتر دیده شد؛ این هم نشانه دیگری از پیچیدگی و پیش‌بینی‌ناپذیری جامعه ایران است. . 3️⃣ موج سوم که البته تعداد کنش‌گران آن محدودتر از دو موج قبل بود، به دلیل اتخاذ موضع رادیکال علیه نظام، طرح شعارهای ساختارشکنانه، توسل به خشونت برهنه، توهین به مقدسات، برخورداری از حمایت قاطع رسانه‌های برون مرزی و گروه‌های ضد انقلاب و تجزیه‌طلب خارج‌نشین، هیاهوی بیشتری به راه انداخت و بیشتر از دو موج دیگر دیده شد. این موج به سرعت توانست دو موج قبلی را با خود همراه یا به حاشیه براند و در نهایت یکه‌تاز میدان شود. به بیان دیگر، برجستگی این موج از باب غلبه حاشیه بر متن، روند امور را به سمت و سوهای ناخواسته‌ای سوق داد و حتی امید دو موج اول به نتیجه‌بخشی اعتراضاتشان را نیز به یاس بدل کرد. ❇️ ادامه متن سخنرانی را اینجا دنبال کنید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🔹از ارادت‌اش نسبت به نهج‌البلاغه و قرآن بگوییم...؛ 🔸از مبارزه‌اش با جریان‌های انحرافی فلسفی....؛ 🔹از فعالیت خستگی‌ناپذیرش در مسیر ترجمه آثار فاخر علوم اجتماعی...؛ 🔸از حرصی که برای تربیت دانشجویان می‌خورد...؛ ❇️ یا 🔹از نگران‌اش بابت مفاسد اجتماعی بگوییم...؛ 🔸از فرهنگ‌سازی‌اش در مسیر ازدواج آسان جوانان...؛ 🔹از احترامی که به تمام نظرات و ایده‌ها می‌گذاشت...؛ 🔸از عدم طمعش نسبت به مناصب والای اجرایی...؛ ❇️ یا 🔹از آن صفا و صمیمیت بچگانه‌ای که با بزرگ و کوچک داشت...؛ 🔸از آن باغ پرتقال و خانواده‌دوستی بی‌نظیر؛ 🔹از آن جوش‌کردن‌ها و قانع‌نشدن‌ها سر کلاس درس...؛ 🔸از آن دیابت و سرطان که خانه‌نشینش نکردند...؛ 🌹 از هرچه بگوییم، استاد عماد، یکی از ستون‌های خیمه اسلام و انقلاب بود...!! روحش قرین آرامش و رحمت پروردگار🤲 ✏️ یکی از شاگردان استاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بررسی کارکرد و جایگاه رفراندوم در صد ثانیه 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️ امر به معروف رسانه‌ای ✏️سید حسین شرف‌الدین 🔷 وظایف سازمانی رسانه ملی در قبال امر به معروف و نهی از منکر کدامند؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
خرد اجتماعی
#مقاله ♦️ امر به معروف رسانه‌ای ✏️سید حسین شرف‌الدین 🔷 وظایف سازمانی رسانه ملی در قبال امر به معر
♦️امر به معروف رسانه‌ای (قسمت اول) ✏️سید حسین شرف‌الدین 🔷 صدا و سیمای جمهوری اسلامی در موادی از اساسنامه خویش، وظیفه و رسالت سازمانی خود را منطبق با رهنمودهای هدایت‌گر امام امت(ره) و قانون اساسی در بالابردن رشد و آگاهی عموم ، تفسیر، تبلیغ و اشاعه فرهنگ دینی به معنای عام، گسترش ارزش‌های متعالی،‌ تعلیم و تزکیه انسان و تحقق آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی خلاصه کرده است. موادی از آن اساسنامه که با موضوع امر به معروف و نهی از منکر تناسب دارد، در ذیل اشاره می‌شود: 🔰ماده 5 : صداو سیما باید به عنوان یک دانشگاه عمومی به گسترش آگاهی و رشد جامعه در زمینه‌های گوناگون مکتبی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی اقتصادی و نظامی کمک نماید. 🔰ماده 9 : هدف اصلی سازمان به عنوان یک دانشگاه عمومی، نشر فرهنگ اسلامی ، ایجاد محیط مساعد برای تزکیه و تعلیم انسان، رشد فضایل اخلاقی و شتاب‌بخشیدن به حرکت تکاملی انقلاب اسلامی درسراسر جهان می باشد. این هدف‌ها در چارچوب برنامه‌های ارشادی، آموزشی، خبری و تفریحی تامین می‌گردد. 🔰ماده 21: بالابردن سطح بینش اسلامی مردم و آشناساختن اقشار مختلف جامعه با اصول، مبانی واحکام اسلام به شیوه‌های رسا و بدون ابهام . 🔰ماده 22: تبلیغ و اشاعه فرهنگ اصیل اسلامی با بهره‌گیری از دیدگاه‌های روحانیت آگاه، دانشمندان حوزه‌های علمیه و اسلام‌شناسان وارسته . 🔰ماده 27 : تلاش برای جایگزینی نظام ارزشی اسلام به جای نظام ارزشی شرق و غرب و مبارزه با عوارض و آثار باقی‌مانده فرهنگ طاغوتی . 🔰 ماده 29 : کوشش در ایجاد محیط مساعد برای تعالی انسان و رشد فضایل اخلاقی ، تزکیه نفس و بسط معنویت در جامعه . 🔰ماده 40 : در جهت تحقق رسالت «امر به معروف و نهی از منکر» در جامعه ، صدا و سیما باید روحیه انتقاد سالم و سازنده و انتقاد‌پذیری متواضعانه را در مردم ، مسؤولین ودست اندرکاران ایجاد کند، انتقادات مردم از مسؤولین و توقعات آنها از مردم را بازگو نماید 🔶 از این رو ، تبلیغ و ترویج فرهنگ دینی به طور عام و فریضه «امر به معروف و نهی از منکر» به طور خاص بخشی از رسالت تعیینی و ماموریت محول رسانه ملی است. لازم به ذکر است که تاکید مبرم بر نقش رسانه ملی صرفا با هدف تحفظ بر موضوع نوشتار صورت گرفته و به هیچ وجه به معنای غفلت از وظایف سایر بخش‌ها و عموم مردم یا معافیت آنها نیست. 👣 این مطلب ادامه دارد..... 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
✅ معرفی "بسترهای گسترش ناهنجاری در حوزه حجاب" 1️⃣ بسترهای اجتماعی 2️⃣ بسترهای نظری و مفهومی 3️⃣ بسترهای اقتصادی 4️⃣ بسترهای فرهنگی 5️⃣ بسترهای انسانی 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از دیده‌بان اندیشه
روحانی مبارز 💠شهید مطهری را می‌توان از معدود روحانیون و مجتهدین معاصری دانست که بی پروا و با لحنی تند، نسبت به خرافات رایج در سبک زندگی دینی مردم ایران سخن گفته و با متحجرین و متجددین به مبارزه می‌پردازد. 🔰 ایشان نه تنها محبوبیت اجتماعی خود را تحت تاثیر همین مبارزه در آن زمان از دست داده و مورد طعن برخی از علمای خراسان قرار گرفت، بلکه حتی جان خویش را نیز در همین مسیر فدا کرده است. ⁉️ این حرکت احیاگرانه آنقدر سنگین بوده که امروزه برخی از روشنفکران با استناد به حملات استاد مطهری به برخی از مظاهر دینداری، ایشان را در مقابل اندیشمندان دینی و انقلابی قرار داده و از بیانات ایشان برای حمله و تمسخر مناسک دینی بهره می گیرند؛ غافل از آنکه شهید بیشتر از متحجرین، با متجددین زمانه خود سر جنگ داشته و عمر خود را تا حد زیادی صرف مبارزه با افکار سکولاریستی و مارکسیستی کرده است. 🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از مرکز پژوهشی مبنا
◾️سیاه‌ترین سفید...!! 🖋 دکتر حسین شرف‌الدین، جامعه‌شناس و عضو هیئت‌علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 👈 از جمله مسائل مستحدثه و غیرمنتظره در جامعه ایران معاصر در دهه کنونی، پدیده موسوم به ازدواج سفید است. ازدواج سفید به عنوان مولفه ای انضمامی از مدرن، با مختصات ویژه تقریبا هیچ تناسب معنا داری با نیازها، انتظارات، اقتضائات، زیرساخت های فرهنگی، الگوها و قواعد هنجاری و تجربه های زیسته جامعه به عنوان یک مذهبی دارای اکثریت مسلمان، برخوردار از حاکمیت دینی و ملتزم به شریعت اسلامی ندارد. به دلیل همین ناهمخوانی است که این پدیده به رغم نوظهور بودن و کمیت وقوعی بسیار محدود آن(عمدتا در برخی کلان شهرها و در میان شمار اندکی از شهروندان) حساسیت های بسیار زیادی را در سطح عموم برانگیخته و اندیشمندان علوم اجتماعی را در جهت یافتن علل و دلایل موثر در تکون و بسط تدریجی و آرام آن و نیز آثار و پیامدهای مختلف آن به فرضیه سازی و نظریه پردازی برانگیخته است. ▫️برخی زنان و بلکه مردان در قالب یک اعتراض مدنی آرام به الگوی غالب و رسمی ازدواج، به تن درمی‌دهند. الگوی رایج از دید ایشان برغم شروط چندگانه ضمن عقد، همچنان متضمن درجاتی از ظلم و تبعیض علیه زنان است. 🌐 مطالعه یادداشت 🆔@mabna_center
♦️هنجارسازی یا مقابله با ناهنجاری..؟! 🎙سید حسین شرف‌الدین ❇️ برای اجرایی‌شدن هرچه بیشتر رفتارهای ارزشی و برحذرداشتن مردم از ارتکاب رفتارهای ضد ارزشی، چه تمهیداتی در جامعه اندیشیده شده است؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️هنجارسازی یا مقابله با ناهنجاری..؟! ✏️سید حسین شرف‌الدین 🔷 در این خصوص معمولا از سه فرایند مکمل یعنی نهادسازی، جامعه‌پذیری و نظارت و کنترل اجتماعی یاد می‌شود که در هرجامعه‌ای کم و بیش جریان دارد. مراد از نهادسازی، ارائه نمونه الگوهای رفتاری تثبیت‌شده یا عادت‌واره‌های مرجح و پذیرفته‌شده است که توسط نهادهای رسمی جامعه مثل نهاد خانواده، تعلیم و تربیت، اقتصاد، سیاست، بهداشت و درمان، ورزشی و تفریحی، سرگرمی و فراغتی و... ارائه می‌شود. 🔶 مراد از جامعه‌پذیری یا تعلیم و تربیت اجتماعی فرایند مادام‌العمری است که نقش آن درونی‌کردن فرهنگ (نظام باورها، ارزش‌ها و هنجارهای جمعی) در سامانه شخصیتی افراد است. نتیجه جامعه‌پذیری در خصوص رفتارها، تشخیص رفتار بهنجار از نابهنجار، تقویت انگیزه برای انجام رفتارهای بهنجار و دوری‌جستن از رفتارهای نابهنجار و مهار تمایلات سرکش و انگیزه‌های ضد اجتماعی یا خودکنترلی است. 🔷 برای تکمیل این دو فرایند و مهار اراده‌های ناهمسو، فرایند دیگری تدارک شده به نام نظارت و کنترل اجتماعی که به دو صورت غیررسمی و رسمی در بستر حیات اجتماعی اعمال می‌شود. در جوامع پیشامدرن، نظارت غیررسمی مردم بر مردم، جدی ترین نظام نظارتی و کنترلی شمرده می‌شد که البته در جوامع پیشرفته کنونی تا حد زیادی تضعیف شده و اکنون بیشتر به نقش نظارتی خانواده بر اعضا یا دوستان، همکاران و همسایگان نسبت به یکدیگر محدود شده است. 🔶 بخشی از مراحل دو فریضه امربه معروف و نهی از منکر یعنی مرحله ابراز نفرت قلبی، چهره درهم‌کشیدن، تذکر زبانی، احیانا اعمال محدودیت بر اطرافیان، مربوط به نظارت و کنترل غیررسمی و بخش دیگر یعنی مرحله ضرب و جرح، دستگیری، زندان، جریمه، تنبیه، تبعید و اعدام، مربوط به نظارت و کنترل رسمی است که توسط نهادهای حاکمیتی اعمال و اجرا می‌شود. 🔷 در جوامع معاصر نظارت رسمی نقش مهمی در مهار انحرافات و تنبیه متخلفان دارد؛ اگرچه طبق مطالعات، به دلیل ضعف جامعه‌پذیری، ضعف خودکنترلی، ضعف اعتقادات مذهبی، ضعف نظارت‌های غیررسمی و حساسیت‌های اجتماعی، وسوسه‌های محیط در ترغیب افراد به انحراف، کثرت و تنوع انحرافات، سازمان‌یافتگی برخی از انحرافات، عدم امکان کشف آسان بسیاری از انحرافات، وجود زمینه و انگیزه برای مخفی‌کاری، توجیه رفتارها، دور زدن قوانین، فریب عوامل اجرایی، ضعف عملکرد نهادهای نظارتی و قضایی و... آمار تخلفات و انحرافات اجتماعی حتی در جوامع پیشرفته بسیار بالاست. متن تفصیلی مصاحبه را در این لینک مشاهده کنید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir