<mark class="format"> و من خطبة له عليهالسلام في ذكرى يوم النحر و صفة الأضحية </mark>
53 در يادآورى روز قربان و چگونگى قربانى
وَ مِنْ تَمَامِ اَلْأُضْحِيَّةِ اِسْتِشْرَافُ أُذُنِهَا
قربانى آن گاه كامل و تمام است كه گوش آن را نيك بنگرند، تا بريده يا شكافته نباشد
وَ سَلاَمَةُ عَيْنِهَا
و چشم آن نيز درست بود
فَإِذَا سَلِمَتِ اَلْأُذُنُ وَ اَلْعَيْنُ
اگر گوش و چشم درست بود
سَلِمَتِ اَلْأُضْحِيَّةُ وَ تَمَّتْ
قربانى درست و تمام است
وَ لَوْ كَانَتْ عَضْبَاءَ اَلْقَرْنِ
هر چند شاخش شكسته
تَجُرُّ رِجْلَهَا إِلَى اَلْمَنْسَكِ
و پايش لنگ بود و لنگان لنگان به قربانگاه رود
<mark class="format"> قال السيد الشريف </mark> و المنسك هاهنا المذبح
رضى گويد، «منسك» در اينجا به معنى قربانگاه است.
نهج البلاغه : خطبه ها : وصف قربانى
گوهرین (گنجینه های مکتوب)
https://gowharin.ir
https://gowharin.ir/gowhar/100001054